Kiitos teitittelystä, saat kyllä sinutella.
Sinulla on pointtisi, jotka kyllä olen huomioinut.
A) Ei valmentajan vaihtaminen mielestäni välttämättä ole merkki siitä, että näin aina tehtäisi. Eikä se ole huono merkki, päinvastoin sillä osoitetaan, että tänne ei ole asiaa, jos ei usko omaan osaamiseen. Sillä myös osoitetaan, että meillä on ryhtiä tehdä tarvittavan kovia ja raskaitakin päätöksiä.
B) Ei UTJ:n välttämättä ole pakko lähteä samaan aikaan valmentajan kanssa. Ei näin aina tapahdu, mutta jos hänen valintansa jatkuvasti ovat huonot, se saattaa olla ainoa oikea tie.
En todennut missään vaiheessa, että UTJ pitäisi hakea omasta organisaatiosta, enkä tätä edes toivo. Päinvastoin UTJ voisi tulla mielestäni jopa ihan toiselta alalta. Samoin kuin ei päävalmentajan välttämättä tarvitse olla entinen jääkiekkoilija (pelaaja).
Ehdotin, rahan säästämiseksi (siis jos varaa ei ole), että valmentajan voi löytää omasta organisaatiosta (jolloin ehkä voisi sopia kohtuullisesta rahallisesta kompensaatiosta). Ja kyllä niitä ex-pelaajia on omasta takaa. Kalto ja Kuhta ainakin.
Kiitos,
A) Olet väärässä HIFKn kohdalla. Milloin viimeksi HIFKn valmentaja on saanut valmentaa sopimuskautensa loppuun? Täällä on joko saanut kenkää tai meinannut saada kenkää aika osaavat valmentajat. Ei se poispotkiminen HIFKsta nyt kerro mitään muuta kuin sen, ettei tässä organisaatiossa ole kärsivällisyyttä eikä mitään visiota.
Siitä tehtiin ihan erikseen Telian studiossa pieni insertti / kautta juttu viime kaudella, kun Selin sai lähteä. Oli aika masentavaa kun studion henkilökunta pointtasi tuon HIFKn historian. Tämä asia on yleisesti tiedossa jääkiekkopiireissä ja voi hyvin olla jo syy miksei tänne enää saada näitä "maajoukkuetason" koutseja. HIFKn metodi antaa heti vastoinkäymisten tullessa potkut valmentajalle ei anna mitään luottoa tänne tuleville koutseille. Jos nyt ensin kengitään Selin kesken kauden ja sitten annetaan alle vuodessa Selinin paikolle vielä monoa perseeseen, niin kyllä viesti on selvä: HIFKssa ei riitä pitkäjänteisyyttä antaa koutsien viedä sopimuskauttansa loppuun jos ei onnistu ja se on aina valmentaja syy. Syy ei voi olla missään muualla.
Nyt jos sulla on vaikka parikin lasta ja majailet Sveitsissä kivalla liksalla. Tulee soitto HIFKlta, että tuutko koutsiksi? Pakkaatko laukut ja laitat skidit koneeseen ja etsit päivähoitopaikat tietäen tämän seuran metodin kenkiä valmentajia? Tuskin.
Nyt kun on uusi UJ, niin HIFKlla on mahdollisuus uudistaa kasvonsa. Mutta jos sama pelleily jatkuu, niin seuraan on oikeasti mahdoton saada sitä "Hommansa osaavaa ja jo meriittinsä näyttänyttä koutsia". Ei HIFK ole enää niin loistokas seura, että tänne vain kaikki kuolaavat päästä. Alpeilla on paremmat liksat ja lyhyemmät pelimatkat ja muissa organisaatioissa syytä ei välttämättä heti pistetä koutsin piikkiin. Tuskin Södekään kaikesta HIFK-rakkaudestaan huolimatta tulee tänne ennen kuin täällä on saatu hommat toimimaan.
B) Salmelaiselle on kuulemma tarjolla vieläkin Agentin hommia. Hoiti hommansa hyvin siellä. Nyt jos häneltä viedään mahdollisuus saada parhaat mahdolliset ukot tuohon valmentajan pestiin, niin tänne jääminen on kaverille ihan nollahommaa. Jäädä kaitsemaan kun vuorollaan yritetään saada uusi "Pasi Sormunen" jotenkin toimimaan.
Olen ymmärtänyt, että (Kekäläisen tavoin) miehen tavoitteet on korkeammalla kuin saada elinikäinen loungepassi. Kyllä uskon kaverin lähtevän jos hallitus kävelee sen yli ja potkii Piken.
Jos Salmelainen taas itse potkii Piken, niin pidän sitä munattomana kundina. Se on valinnut tuon koutsin ensimmäiseksi omaksi miehekseen. Sen on nyt luotava sille työkalupakkia pärjätä mahdollisimman hyvin ja osoitettava olevansa hyvä UJ ja auttaa kriisitilanteissa.
C) Huomiona... uskotko oikeasti, että jos nyt Kuhta tai Kalto ottaa tuon valmennuspestin, niin tämä kausi päättyy parempaan tulokseen kuin Pikkaraisen kanssa? Kuhta ja Kalto vasta harjoittelee tuota valmentamista ja ovat siksi junnuvalmentajia tai apukoutseja. Pikkaraisella on jotain 10 vuotta enemmän kokemusta kuin kavereilla ja hänellä on sitäkin kautta ihan erilainen auktoriteetti pelaajiin.
Mä väitän, että jos Kuhta tai Kalto hyppää tohon, niin tästä tulee ihan katastrofi ja ei ole enää kivoja Corsi-tilastojakaan mitä katsoa. Sitten on pelikin paskaa tilastojen ohessa. Esimerkkinä tuo Sami Hirvonen - Risto Dufvan Tappara-kausi. Itse olen sillä kannalla, että Pikkaraisella nyt mennään tämä kausi ellei nyt itse Jukka Jalonen olisi saatavilla.
Nyt mennään syteen tai saveen. Meidän olisi oikeasti pitänyt jatkaa Selinilläkin edellinen kausi loppuun ja tervehdyttää tää ilmapiiri. Organisaatio ja UJ saa nyt osoittaa, että tuetaan sitä omaa valintaa. Se on itseasiassa rohkeutta, jota kiekkovalmentajat kunnioittaa. Ei poispotkiminen ole sitä rohkeutta. Se on enemmän vastuun sysäämistä yhden niskoille. Nyt on mahdollisuus osoittaa, että HIFK on työpaikka, jossa voi tehdä myös virheitä ja oppia niiden kautta mestariksi.
Pieni dyykkaus pakottaisi myös Salmelaisen tekemään radikaaleja valintoja noiden pelaajien kanssa. Ehkä sekin uskoisi, että Lennu ei enää kuulu menestyvän kiekon kapteenistoon.
EDIT: Lisätään vielä small print. Tottakai aina se vaihdos voikin aiheuttaa hyviä asioita tai Salmelainen tapaa Stockan Herkussa valmentajan "X", jolla on samantien visio miten toi homma saadaan toimimaan ja siitä sitten syntyykin uuden koutsin kanssa ylösnousemus ja glooria. Oman kokemuksen mukaan vain tuossa johtamisessa on myös pelissä minkälainen maine sulla on työnantajana. Se määrittää todella paljon menestystä oikeastaan toimialalla kuin toimialalla.