Sanoin, että oli alkuun tapana kasata heikko keskikaista, koska kaksi kautta mentiin huonolla keskikaistalla. Sen sijaan kokonaan tasapainoista joukkuetta maalivahdeista ja pakistosta sinne hyökkääjiin Salmelainen ei ole oppinut kasaamaan vieläkään.Tapana kasata heikko keskikaista? Yhden kerran on ollut paska sentteristö, kun Suomela otti ja lähti, eikä häntä korvattu yhtään kenelläkään.
Ja ikävä kyllä myös viime kauden lisäksi Salmelaisen aikana runkosarjat ovat olleet hyvin keskinkertaisia pl. kausi 2020-21. Salmelaisen aikana IFK on vain kerran ollut top-4 joukkue runkosarjassa ja mm. kaudella 2019-20 IFK olisi hyvin todennäköisesti tipahtanut viimeisellä kierroksella sääleihin.Viime kaudesta en varsinaisesti ole eri mieltä, tosin muistan kyllä pääasiassa viihtyneeni pelejä katsoessani noin suurin piirtein lokakuun puolivälistä tammikuun puoliväliin. Käytännössä siis ennen kuin koronanpaska osui tuulettimeen. Tämä ajanjakso saa minut uskomaan parempaan huomiseen. Jos koronaa ei ole olisi ollut ja HIFK olisi pelannut kuten nyt pelasi, suhtautuisin kriittisemmin Peltoseen. Mutta ymmärrän sen, ettei tilanne ollut joukkueen tai yksilöiden omissa käsissä, vaan terveys edellä mentiin. Paskaa se oli silti.
Korona on toki perseestä ja aiheuttaa itselläni suuria negatiivisia tunteita, mutta siitä huolimatta IFK:n meno on ollut heikkoa eikä sen taakse voi mennä määräänsä enempää.
Ensinnäkin minun listaamallani joukkueella olisi ollut huomattavan paljon enemmän rahaa taskussa palkata niitä kärkipelaajia. Turunen olisi ollut huima lisä tekemään pisteitä. Ei minun listassani pisteiden teko ole yhtään sen heikommalla tolalla kun siihen olisi saatu lisää nimiä. Paljon heikommalla tolalla IFK:n joukkue tulee oikeasti olemaan ensi kaudella.Mielestäni jatkuvuutta olisi voinut olla myös listaamallasi joukkueella, mutta siinäkin on aika monta pelaajaa, joiden varaan pisteiden tekoa ei voida millään laskea. Itse odotan, että Palola ja Dyk nostavat tämän kauden tasoaan vielä pykälän verran ylöspäin. Voin olla lopulta väärässä, mutta tällä "umpipaskalla" kaudellakin kumpikin pystyi kuitenkin tekemään 14 maalia mieheen. Odotan kummankin rikkovan 20 maalia ensi kaudella ja näin uskon käyvänkin. Lyytisen sopimuksesta sen verran, että en millään usko, että sopimus olisi neuvoteltu kauden 2020-21 tason perusteella rahallisesti. Lyytinen nimittäin loukkaantui niin varhaisessa vaiheessa kautta, eli syyskuussa ennen kuin Liiga oli edes alkanut, että en mitenkään halua uskoa Salmelaisen olevan niin dorka, että ei loukkaantumista osaisi ottaa sopimusneuvotteluissa huomioon. Mutta mahdollista toki sekin on, vaikka en siihen usko. Uskoisin ennemminkin, että Salmelainen on saanut Lyytisen seuran kannalta edullisella sopimuksella juuri sen loukkaantumisen takia ja Lyytinen on saanut kaiken kurjuuden keskellä rauhan seuraavan kauden sopimuksesta.
Itse en usko Palolaan, Dykiin tai Lyytiseen. Uskon jokaisen ensi kaudella jatkavan samaa kaavaa ollen floppeja.
Innalan kohdalla nyt ei tietenkään ole mitään virhettä tapahtunut muuta kuin, että Salmelainen on aina haaskalla liian myöhään ja saa sitoutettua nämä huippupelaajat vain vuodeksi IFK:hon.Innalalla oli 1+1-mallinen sopimus, pelaajan ulkomaan optiolla. Tässä Salmelaisen vaihtoehdot ovat olleet reilu vuosi sitten ko. sopimusta neuvoteltaessa "ota tai jätä". Olisiko Innala siis pitänyt jättää kokonaan hankkimatta täksi kaudeksi? Sen Salmelainenkin sentään osasi tehdä oikein, että torppasi Innalalta muiden Liiga-jengien kanssa tehtävät sopimukset tältä kaudelta. Karjalais-harmituksen ymmärrän sikäli, että pleijarit olivat oikeasti hyvät ja sen perusteella olisin itsekin tarjonnut jatkoja. Mutta kun päätökset pitää tehdä aiemmin, ehkä juuri silloin, kun pelaaja ei ole parhaassa vedossa ja hänellä sattuu olemaan muitakin tarjouksia pöydällään, vaihtoehtoja on usein joko jättää sopimus kokonaan tekemättä, tarjota riskillä pidempää sopimusta tai maksaa enemmän. Jos HPK-sopimus on tehty jo varhain, en oikein osaa Salmelaista tästä syyllistää.
Karjalaiselle olisi ehdottomasti pitänyt jo syksyllä ruveta rustaamaan uutta lappua. Ikoninen pelaaja, täysin uniikki Liigassa. Ei tuollaisia vain päästetä pois, mutta näköjään Salmelainen ja Peltonen eivät välitä. Herää vain kysymys Salmelaisen ammattitaidosta, jos itsekin on osannut koko aika nähdä ennen mitään playoff-esityksiä, että tuota kaveria ei muuten kannata pois päästää vaikka välillä runkosarjaan tuleekin niitä heikompia jaksoja.
Toivotaan, että nuoret Kaskimäki ja Salin etunenässä tekevät ensi kaudella todellisen läpimurron.Kaskimäestä ja nuorisosta samaa mieltä. Lisää peliaikaa, mutta oikealla sarjatasolla. Aloittaisin kuitenkin siitä, että ensimmäinen näyttöpaikka annetaan edareissa. Mestikseen ehtinee kauden aikana vähän myöhemminkin. Mutta itse olen sitä mieltä, että edariin pitäisi lähtökohtaisesti joka kausi saada 2-4 uutta pelaajaa junnuista pelaamaan säännöllisesti. Tämä toki vaatii paitsi riittävän laadukkaita junnuja, myös seuralta ihan oikeasti muutosta toiminnassaan. Mutta luotan tässäkin asiassa valmennukseen ja Salmelaiseen, että miettivät parhaan ratkaisun. Kun en nyt oikein muutakaan voi.
Tässä tulee se meidän ero. Kyllä mä osaan suhtautua tulevaisuuteen positiivisesti, jos näen merkkejä siitä, että asiat etenee ja tehdään oikein. Ihan nyt vaikka esimerkiksi kesä 2015, niin kun sieltä tuli just oikeisiin paikkoihin ne vahvistukset eli pakistoon ykköspari Järvinen-Taimi, niin olin todella luottavainen tulevaan ja en turhaan. Runkosarjan voitto ja finaalipaikka viihdyttävällä pelityylillä kaiken lisäksi.Olen pahoillani, että minä en näe HIFK:n tilannetta katastrofaalisena. Se värittää kaikkia näkemyksiäni. Parannettavaa on paljonkin. Suhtaudun optimisesti tulevaisuuteen, mutta olen kyllä varsin tietoinen siitä, että tämän seuran kanssa mikä tahansa voi mennä pieleen. Ja luultavasti meneekin. Mutta en aio etukäteen murehtia sitä.
Nyt en vain näe merkkejä mistään hyvästä vaan päinvastoin mielestäni nyt ilmassa on ihan todelliset katastrofin ainekset ikävä kyllä. Jos pakistoon ei tule useampi kova kaveri ja hyökkäykseen vielä pari ns. veret seisauttavaa pelaajaa, niin veikkaan IFK:n aloittavan ensi kaudella sääliplayoffeista kevään pelit. Nuo umpisurkeat jatkosopimukset meinaa jo nyt sitä, että tietyt kriittiset pelipaikat on täytetty tuhnuilla pelaajilla, euroja on mennyt siihen suhteessa pelaajien tasoon aivan liikaa ja ollaan heti alkumetreillä jo takamatkalla Tapparaan ja Kärppiin verrattuna.
Sinä taas suhtaudut lähtökohtaisesti positiivisesti kaikkeen, tuli mitä tuli ja melkeinpä myös lopulta kävi mitä kävi. Siinä mielessä kyllä ihanne fani, helppo miellyttää.