HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit

  • 6 995 880
  • 29 599
J

Just-Ice-Hockey

Tässä et ole välttämättä väärässä. Ollut varmasti hankala tilanne, että on ensin hommattu Salomäki Jääskän paikoksi ja sitten Gardiner Palolan paikoksi.

Sitten onkin yhtäkkiä tullut tarjolle "omat pojat" Pakarinen ja Turunen ja liigaseurat sopineet sen herrasmiesopimuksen, että Jokereista saa ottaa vain kaksi.

Siinä tilanteessa olisi jälkiviisaana ottanut vain Pakarisen ja sitten kaveriksi jonkun pakin. En tiedä olisiko Otto Leskinen ollut saatavilla tänne Mansen sijasta. Mutta ollut varmasti vaikea tilanne.

Veskariahan Salmelainen kyllä yritti hommata.

Mua kiristelee tuossa oletetussa, ja Tapparan toimesta julkituodussa sopimuksessa niin moni asia, että ei varmaan pitäisi siihen puuttua lainkaan. Todetaan nyt kuitenkin, että minusta IFK:n ei pitäisi vapaaehtoisesti ryhtyä yhdenkään sellaisen sopimuksen osapuoleksi, joka a) rajoittaa IFK:n mahdollisuutta rakentaa itselleen paras mahdollinen joukkue ja b) on lainvastainen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mua kiristelee tuossa oletetussa, ja Tapparan toimesta julkituodussa sopimuksessa niin moni asia, että ei varmaan pitäisi siihen puuttua lainkaan. Todetaan nyt kuitenkin, että minusta IFK:n ei pitäisi vapaaehtoisesti ryhtyä yhdenkään sellaisen sopimuksen osapuoleksi, joka a) rajoittaa IFK:n mahdollisuutta rakentaa itselleen paras mahdollinen joukkue ja b) on lainvastainen.

Enpä ihmettele, jos Tappara itse on sen diilin masinoinut. Katsoneet, että heille riittää kaksi ja sitä kautta pelanneet kilpailun pois.
 
J

Just-Ice-Hockey

Enpä ihmettele, jos Tappara itse on sen diilin masinoinut. Katsoneet, että heille riittää kaksi ja sitä kautta pelanneet kilpailun pois.

Voi se kaiketi noinkin olla. Mutta edelleen en ymmärrä miksi IFK tuollaiseen lähtisi (tai lähti) mukaan. Kaiketi joukkueenrakennuksen siirtorajan puitteissa pitäisi olla jokaisen joukkueen oma itsenäinen päätös. Mutta kyllä tuossa kaikkein häiritsevintä on lainvastaisuus. Ei siitä niin pitkä aika ole, kun Liiga viimeksi teki Jokereihin liittyvän lainvastaisen päätöksen. Jokohan Liigan olisi aika palkata itselleen lakiasiainjohtaja, kun nämä päätökset tuntuvat menevän siellä pääsääntöisesti persiilleen.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ohhoh. Periaatteessa ei mitään näitä jatkoja vastaan, jos hinta on oikea. Ehkä näitä olisi voinut tiedottaa jo aiemmin kaudella (jos nämä oli tehtynä), nyt kilpavarustelun keskellä jää helpommin hapan maku suuhun.

Jatkuvuus on hieno asia, mutta itse olisin samaan aikaan näistä signannut hintoja tietämättä vain Lyytisen, ja varauksella Dykin. Pikkuisen kävi kieltämättä pelottamaan että Schmaltzille ovat raapineet lapun kanssa.

Se lienee sanomattakin selvää, että Broadhurstin ja Innalan korvaajien pitää olla A-luokkaa.

Edit. Jos Motin on tyritty muualle, niin repeää pelihousut.
 
Viimeksi muokattu:

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sebastian Dykin osalta on vähän jopa harmillista, että jengi on ottanut hänet hampaisiin. Jos tuota viimeisintä Allsvenskanin suonenveto kautta Meyerin kanssa ei lasketa mukaan, on Dyk pelannut HIFK:ssa ihan helvetin hyvin mielestäni. 155 runkosarjapeliä 46+53, 99 pistettä, 0,64pg. Oikeastaan Dyk on pelannut pisteiden valossa varmasti juuri sitä mitä häneltä on odotettu. Dykissä asuu myös valtava potentiaali (kuten 19-20) oikeiden ketjukavereiden kanssa sekä hänellä on valtava työmoraali. Toki sitten pitää suhteuttaa se, että jos Dykin liksa on ollut verovuodelta 2020 n. 151k€ onko kundi sen arvoinen (?) - mielestäni on.

Tästä aasinsiltana tuo Meyer. Olen Dykin hankkimisen jälkeen liputtanut, että Meyer olisi pitänyt hankkia samalla ovenavauksella Stadiin. Ässissä 20-21 16+26 (53gp) ja viime kausi Vienna Capitalsissa 18+27 (38gp). Ei diiliä vielä tulevalle kaudelle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en todellakaan osaa vastata sinun kysymykseesi miksi seura on halunnut tehdä jatkosopimukset pelaajien Palola, Dyk ja Lyytinen kanssa, mutta se, että näin on nyt päässyt käymään ei todellakaan tarkoita sitä, että seura (Salmelainen ja Peltonen) olisivat oikeassa. Tämä seura on tehnyt todella paljon virheitä ja vääriä ratkaisuja ja minä väitän, että tässä tapahtui jälleen kerran todella iso virhe. Paljon rahaa hyvinkin keskinkertaisiin pelaajiin. Jälleen kerran ollaan siinä tilanteessa, missä onnistujat jatkavat matkaansa muihin ympyröihin ja ne jotka eivät onnistuneet, niin jäävät tänne.

Peltonen valmentajana ei todellakaan ole mikään messias minun papereissani. En minä usko, että Peltonen tyytyy mihinkään keskinkertaisuuteen tai, että hän olisi mukavuudenhaluinen laiskuri, en todellakaan. Minä en vain myöskään usko, että Peltonen olisi yhtä hyvä valmentaja kuin Tapola (hyi) tai Marjamäki ja että Peltonen hahmottaisi yhä hyvin ison kuvan kuin nuo kyseiset herrat. Ei se nyt ihan sattumaa ole, että kun Marjamäki saapui Ouluun takaisin, niin se kurssi muuttui ihan sillä sekunilla ja nyt sieltä käsin kaapataan jo täältä tähtipelaaja mallia Turunen kahden vuoden diilillä. Siinä sitä oikeanlaista jatkuvuutta sinullekin, tähtipelaaja sitoutuu kahden vuoden sopimuksella Ouluun kun puolestaan meillä kävi kääntymässä. Voi jo nyt sanoa, että parin hiljaisen vuoden jälkeen Kärpät on takaisin top-3.

Sinulla on muuten ihmeellinen tapa syöttää sanoja muiden suuhun. Haluaisin nähdä ne viestit missä väitän Peltosesta noita väitteitä mitä nyt luettelit kappaleen verran tuossa?

Onko sinun maailmassasi lainkaan mahdollista, että tulevaisuus voisi olla menneisyyttä parempi? Mitä suoranaisia virheitä Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet? Onko niin, että virheitä ei saa tehdä ollenkaan? Se, että ikäviä asioita tapahtuu, ei aina ole jonkun syytä. Osan virheistä voi korjata, kaikkia ei voi. Mutta virheistä voi aina oppia. En ymmärrä, miksi HIFK ei voisi oppia virheistään.

Jos seura haluaa panostaa pitkäjänteisyyteen, millä tavalla se siihen panostaa, jos se joka kausi pistää joukkueen uusiksi ja toivotaan, että uudet pelaajat ovat menetettyjä huomattavasti parempia? Entäpä, jos niin ei käykään? Aloitetaanko pitkäjänteisyys taas ensi kauden jälkeen uudestaan? Ja aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen... Pitkäjänteisyys tarkoittaa sitä, että luotetaan siihen, mitä tehdään, otetaan virheistä opiksi ja toivotaan, että pelaajat ja peli kehittyvät suunnitelmien mukaan. Niin, eikä pelaajia vaihdeta pelkästään vaihtamisen ilosta.

Onnistujat jatkavat matkaansa? Keitä muita täältä nyt on varmasti jatkanut matkaansa kuin Innala, jonka lähtö on ollut selviö käytännössä jo tänne tullessa, jos ei nyt ihan vituiksi vedä? Eikä vetänyt. Btw., Innalan korvaajaa ei ole edes vielä julkaistu. Enkä usko, että Jere Innala korvataan "sisäisellä kasvulla" tai jonkun toisen Liiga-jengin kolmoskentän juniorilla. Miksi ihmeessä Salmelainen näin toimisi, kun ei ole toiminut ennenkään?

Se, että Kärpät hankki Turusen kahden vuoden diilillä kuuluu bisnekseen. Kärpillä on kaksi aivan päin persettä mennyttä kautta putkeen, mikä on heille suorastaan katastrofi. Siellä kuulemma ensi kauden pelaajabudjettikin kasvaa 500k€ ja rosterista poistuu muutenkin kovapalkkaisia pelaajia. Varmaan ihan ymmärrettävää, että Turunenkin on ollut halukas tekemään parin vuoden sopimuksen, kun kolme edellistä kautta on mennyt kausi per seura, kuluneella kaudella kaksikin seuraa, vaikka toki asuinpaikka samana pysyikin.

En minäkään pidä Ville Peltosta minään messiaana. Mutta sen verran hänen ammattitaitoaan kuitenkin arvostan, ettei minulla ole syytä epäillä hänen näkemyksiään. Olen varma, että asioita on funtsittu mahdollisimman laajasti ja ensi kauden osalta on suunnitelmat, miten parannetaan. Tässä vaiheessa se riittää minulle. Peltonen ei myöskään vielä voikaan olla yhtä kokenut valmentaja kuin Marjamäki ja Tapola, koska hänellä on koutsikilsoja huomattavan paljon vähemmän mittarissa kuin mainitsemillasi valmentajilla. Tapolan valmennusura alkoi 18 v. sitten ja Marjamäen 23 v. sitten. Noihin aikoihin Villellä oli muita kiireitä. Hieno pelaajaura ei takaa hyvää valmennusuraa, mutta luotan myös suuresti arvostamaani Kari Jaloseen, kun hän on todennut, että Villellä on edessään hieno tulevaisuus valmentajana. Ville oli poikkeuksellinen pelaaja ja aivan varmasti hänen peliurastaan on hänelle hyötyä myös valmennusuralla. Olen valmis antamaan hänelle aikaa sen myös näyttää enemmän kuin yhden kokonaisen kauden. Kaksikaan ei ehkä ole tarpeeksi. Katsotaan nyt ensin ensi kausi ja murehditaan sitten, onko Villestä mihinkään. Mutta ei Ville toki ainoa tekijä ole, jolla on merkitystä.

HIFK:n ongelma ei kovinkaan usein ole ollut se, ettei meillä ole terävää kärkeä. Siis paperilla. Ongelma on nimenomaan ollut se, että kärjen jälkeen on tullut liian suuri droppaus. Nyt HIFK:ssa on selkeästi haluttu panostaa siihen, että myös tehojen valossa suorittaminen tapahtuu laajemmalla rintamalla. Mielestäni tämä on varsin fiksua, koska track recordimme esim. loukkaantumisten/sairastumisten suhteen on aika karua luettavaa. Ja muutenkin, onhan vastustajan lähtökohtaisesti vaikeampi pelata koko ajan tasaisesti laajalla rintamalla rummuttavaa jengiä vastaan kuin, jos olisi vain yksi kova ketju. Mutta tämäkään asia ei tietenkään ole mustavalkoinen, koska muuttujia on paljon. Mutta laittaisin omat roponi likoon laajemman VL-rosterin puolesta.

Pahoitteluni myös, jos sait viestistäni sellaisen kuvan, että kohdistin koko viestin vain sinulle. Näin ei ollut tarkoitettu, vaan se oli enemmänkin yleistä pohdintaa, mikä sai monen repimään pelihousunsa.

Missä asiassa Salmelainen tekee juuri päinvastoin kuin edeltäjänsä? Mieshän on koko uj-kautensa kunnostautunut siinä, että joukkueesta löytyy kivoja kiiltäviä leluja, mutta kokonaisuus jää piippuun. Myös tuo ostetaan, vaikka varsinaista tarvetta ei ole, on löytynyt repertuaarista.

Salmelainen näyttää panostavan jatkuvuuteen. Ja nimenomaan sellaisten pelaajien kanssa, joilla on aidosti myös pisteidentekopotentiaalia. Itse en näe Salmelaisen joukkueita niin, että ne olisivat jääneet kokonaisuutena piippuun, mutta siellä on ollut esim. puolustuksessa sopimuksia (esim. Ahonen, joka sinänsä kyllä pelasi pari viime kautta ihan ok, mutta oli profiililtaan vääränlainen suhteessa muuhun pakistoon), jotka ovat olleet jostain muualta pois ja se taas on vaikuttanut kokonaisuuteen. Myöskään maalivahti-asioita en pidä niin katastrofaalisen huonona kuin moni muu.

Kenet Salmelainen on ostanut, vaikka varsinaista tarvetta ei ole ollut? Tarkan kulukurin aikana rohkenen olla sitä mieltä, että yhtään turhaa pelaajaa ei ole hankittu pelkästä hankkimisen ilosta, vaan jokaisen hankinnan taustalla on ollut aito tarve. Tämän kauden päätteeksihän avattiin, miksi Turunen ja Pakarinen hankittiin, eikä esim. puolustajia. Kaikille sekään selitys ei tietenkään kelpaa, mutta itse ostan sen kyllä. Mielestäni ihan loogista.

Viime kaudella hankittiin kovia nimiä ja silti jäi menestys piippuun. Miten helvetissä saat sen käännettyä niin, että nyt tarvitaankin keskinkertaisuuksia? Nämä kaikki tänään julkaistut kolme pelaajaa floppasivat enemmän tai vähemmän viime kaudella, ellei sitten halua heidän osaltaan laskea rimaa tarpeeksi alas ja hyvä tsemppi riittää vaatimustasoksi (sen lisäksi, että ovat mahdottoman hyviä pukukopissa). Lyytinen ja Dyk eivät mahtuneet ratkaisupeleissä enää edes kokoonpanoon ja Palola oli siellä täytemiehenä.
Lisäksi nuo boldaamani kohdat, miten ne liittyvät HIFK:n? Jos sitä rahaa ei oikeasti ole, niin käytetään ne ykkösketjun huipunveljeksiin eikä has been -keskinkertaisuuksiin jotka tuskin mitään halpoja ovat nekään.
Aivan uskomatonta propagandaa täällä väännät ilman mitään logiikkaa. Tärkeintä näyttää olevan kritiikin kieltäminen. Jos näillä sopimuksilla haetaan jatkuvuutta, niin sitä saadaan keskinkertaisuuden muodossa.

En ymmärrä tätä väitettä keskinkertaisuudesta. Lyytiselle tuli käytännössä ohikausi. Lyytinen ja Dyk eivät olleet pelikuntoisia keväällä, joten miksi sinne olisi pitänyt laittaa puolikuntoisia pelaajia riskeeraamaan terveyttään ja uransa jatkoa? Eivät mahtuneet kokoonpanoon... Palola oli pitkään pois loukkaantumisen johdosta, eikä valitettavasti päässyt siihen kuntoon kuin missä oli ennen loukkaantumistaan. Ilmeisesti se pleijaritaso on sun mielestäni "oikea taso", mutta koko muun kauden taso ei ole.

No, jos sinä haluat yhden hyvän ketjun ja loput halpoja pelaajia, niin saat tietenkin näin haluta. Itse perustelin jo tässä viestissä näkemykseni.

Minä en ole kieltänyt kritiikkiä, mutta saan kai minäkin ihmetellä, miten kaikki voi aina olla paskaa ja yhtä pettymystä toisensa perään, päivästä toiseen.

En myöskään ymmärrä propanganda-väitettäsi. Mihin se perustuu? Henkilöllisyyteni arvailuun? Tämähän ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun syytät minua jonkinlaiseksi ilmeisesti HIFK:n toimiston propagandan lähettilääksi, koska ilmeisesti tiedät tai kuvittelet tietäväsi henkilöllisyyteni ja vedät sen perusteella johtopäätöksiä. Jotka eivät edes pidä paikkaansa. Jos tuntisit minut, tietäsit senkin. Minulla on vahvat omat mielipiteet, enkä pelkää haastaa muiden näkemyksiä ja mielipiteitä, jos niissä ei ole mun mielestäni järkeä. Käsittääkseni se on keskustelupalstan tarkoituskin. Sekö on paheksuttavaa? Vai se, että mielipiteeni poikkeaa juuri sinun mielipiteestäsi? Pitäisikö minunkin huutaa täällä katkerana, että kaikki on paskaa ja muut tekee aina ihan kaiken paljon paremmin, vaikka en oikeasti ole sitä mieltä? Toivon kuitenkin, että tämä propagandaväite-paska loppuu nyt, eikä asiaan tarvitse enää jatkossa palata, koska moinen vihjailu liittyen viestieni lähtökohtiin tai tarkoitusperiin on oikeasti törkeää.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sebastian Dykin osalta on vähän jopa harmillista, että jengi on ottanut hänet hampaisiin. Jos tuota viimeisintä Allsvenskanin suonenveto kautta Meyerin kanssa ei lasketa mukaan, on Dyk pelannut HIFK:ssa ihan helvetin hyvin mielestäni. 155 runkosarjapeliä 46+53, 99 pistettä, 0,64pg. Oikeastaan Dyk on pelannut pisteiden valossa varmasti juuri sitä mitä häneltä on odotettu. Dykissä asuu myös valtava potentiaali (kuten 19-20) oikeiden ketjukavereiden kanssa sekä hänellä on valtava työmoraali. Toki sitten pitää suhteuttaa se, että jos Dykin liksa on ollut verovuodelta 2020 n. 151k€ onko kundi sen arvoinen (?) - mielestäni on.
Lähes rajaton vastuu, ylivoima-aikaa siihen päälle isosti. Todellakin hyvien ketjukavereiden kanssa kuten kaudella 2019-20, niin ei Dykistä saa onnistunutta pelaajaa millään muotoiltua. Täällä luetellaan Dykin vahvuudeksi tsemppi, mutta tuohan on ihan lapanen omissa kuitenkin. Miinusmagneetti, edistyneissä tilastoissa dyykkaa isosti. Dykin paras kausi oli tuo ensimmäinen kausi ja siinäkin hän oli enemmän siipeilijä, mutta toki riittävä kolmanneksi pyöräksi ketjuunsa tuolloin kun rinnalla oli noinkin hyvävireiset pelaajat.

IFK:n faneista osa tekee samaa kuin itse Salmelainen, hakkaa päätään seinään aina vain uudestaan ja uudestaan eikä opi millään. Dyk ei ole mikään ratkaisu yhtään mihinkään kun haetaan mestaruutta. Silti hän pysyy joukkueessa aina vain ja hänelle löytyy puolustelijat aina vain.

Ps. Tuossa palkassa on puolet ilmaa mielestäni. Dykin arvon tulisi olla noin 70k€. 151k€ (+ rahastointimahdollisuus) on iso vitsi. Tuolla palkalla sijoitutaan Liigassa jo ihan suhteellisen korkealle palkkalistauksessa, mutta itse pelaaja ei sijoitu missään pelaajatilastoissa ylös.
 
J

Just-Ice-Hockey

Salmelainen näyttää panostavan jatkuvuuteen. Ja nimenomaan sellaisten pelaajien kanssa, joilla on aidosti myös pisteidentekopotentiaalia. Itse en näe Salmelaisen joukkueita niin, että ne olisivat jääneet kokonaisuutena piippuun, mutta siellä on ollut esim. puolustuksessa sopimuksia (esim. Ahonen, joka sinänsä kyllä pelasi pari viime kautta ihan ok, mutta oli profiililtaan vääränlainen suhteessa muuhun pakistoon), jotka ovat olleet jostain muualta pois ja se taas on vaikuttanut kokonaisuuteen. Myöskään maalivahti-asioita en pidä niin katastrofaalisen huonona kuin moni muu.

Kenet Salmelainen on ostanut, vaikka varsinaista tarvetta ei ole ollut? Tarkan kulukurin aikana rohkenen olla sitä mieltä, että yhtään turhaa pelaajaa ei ole hankittu pelkästä hankkimisen ilosta, vaan jokaisen hankinnan taustalla on ollut aito tarve. Tämän kauden päätteeksihän avattiin, miksi Turunen ja Pakarinen hankittiin, eikä esim. puolustajia. Kaikille sekään selitys ei tietenkään kelpaa, mutta itse ostan sen kyllä. Mielestäni ihan loogista.

No tuosta jatkuvuudestakin olemme ilmeisen eri mieltä, ainakin siltä osin, kohdistuuko se pelaajiin, joilla olisi jotenkin erityinen pisteidentekopotentiaali. Dykin lasken tähän kategoriaan, mutta muuten on vielä aika hiljaista. Riippuu tietysti, miten jatkuvuuden ja pisteidentekopotentiaalin kukakin määrittää. Itse en tässä kyllä ihan aidosti näe mitenkään kovin suurta eroa Salmelaisen ja Nybondasin välillä. Katsotaan nyt muodostuuko Turusesta Salmelaisen Hade.

Ja kun noita turhia hankintoja mietitään, niin edelleen viime kaudella niitä euroja olisi voitu allokoida toisinkin. Puolustukseen olisi voinut tuoda laatua ja hyökkäykseen sitten vaikka junnun (Kaskimäki) tai mestispelaajan. Aikajanallisesti ja kondiksen puolesta sanon, että Turunen oli tuosta nelikosta se turha hankinta. Viime kaudelta myös Jardine nousee esiin, IFK:lla ei ollut missään vaiheessa puutetta puukätisestä oman pään luudasta. Historiasta voidaan vielä mainita ainakin nimet Dehner, Kankaanperä ja Koivistoinen. Voi olla muitakin, mutta nämä kaikki ovat hankintoja, jotka menevät kategoriaan tarpeettomia jo hankittaessa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Edelleen. Jos ei noita neljää hyökkääjää olisi hankittu, olisi meillä ollut vajaa kokoonpano.

Jardinesta kanssasi samaa mieltä. Lyytinen olisi pitänyt korvata.

Tässä nyt on syytä myös muistaa ajankohta, jolloin Jardinen hankinta tapahtui. Vanhoista viesteistä voi ehkä selailla tarkemmin, mutta muistaakseni Kalle Sahlstedtia myöten UJ:t valittivat, että markkinat olivat jossain vaiheessa aivan kuivat. Sieltä sitten hankittiin se siihen hetkeen paras tarjolla ollut puolustaja. Jardinen alku olikin ihan lupaava, sitten tuli loukkaantuminen ja pelitaukoa. Itse epäilen, että loukkaantuminen saattoi jopa johtua siitä, että treenaaminen täällä oli paljon kovempaa kuin mihin oli tottunut. Tämä siis ihan vain arvaus. Sitten hänelle tuli 10 pv koronakaranteeni joukkueen tartuntojen vuoksi ja kun siitä selvittiin, Jardine sairastui itse koronaan ja oli taas 10 pv eristyksissä. Mutta ei Jardine ole varmaankaan Lyytisen korvaaja ole missään vaiheessa ollut, vaan enemmänkin leveyshankinta. Todennäköisesti HIFK olisi jättänyt Jardinen hankkimatta, jos olisi kristallipallosta nähty, miten hänen kanssaan tulee käymään, mutta kristallipallo oli taas kerran rikki.

Lyytisen loukkaantuminen tuli paskaan saumaan, kun alkuperäinen toipumisarvio oli kuitenkin sellainen, että hän olisi voinut toipua jopa täyteen pelikuntoon. Jos katson aikajanaa taaksepäin, voisin kuvitella, että kun lopulta selvisi, ettei Teräväisestä ole Lyytisen saappaisiin, eikä Winbergiä haluttu jostain syystä peluuttaa enempää, markkinat olivatkin yhtäkkiä kuivuneet, eikä Lyytisen korvaajaa löytynyt. Ainakaan käytettävissä olevalla budjetilla. Ja siinä jäi sitten vähän luu käteen. Ilmeisesti Lyytisellä oli kuitenkin myös muuta vaivaa kuin se syksyn loukkaantuminen, kun ei sitten päässyt pelikuntoon millään ja lopulta ei sitten enää pelannut pleijareissa ollenkaan.

Winbergin JYP-lainan suhteen olen miettinyt, että siellä on ollut jo tiedossa, ettei Winbergille tarjota jatkosopimusta tai sopimuksesta ei muuten vain päästä yhteisymmärrykseen ja haluttiin antaa hänelle mahdollisuus kuitenkin pelata seuraavan kauden sopimuksesta ja JYPillä oli tarvetta hänelle. Tai voihan se myös olla, että JYP-sopimus oli tuolloin jo tehty tai siitä neuvoteltiin aktiivisesti, ken tietää? Jos uskomukseni on edes lähelläkään totuutta, HIFK toimi mielestäni reilusti Winbergiä kohtaan ja näin haluankin, että meillä toimitaan nuorten pelaajien kanssa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pilkon sun viestin nyt osiin.
Onko sinun maailmassasi lainkaan mahdollista, että tulevaisuus voisi olla menneisyyttä parempi? Mitä suoranaisia virheitä Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet? Onko niin, että virheitä ei saa tehdä ollenkaan? Se, että ikäviä asioita tapahtuu, ei aina ole jonkun syytä. Osan virheistä voi korjata, kaikkia ei voi. Mutta virheistä voi aina oppia. En ymmärrä, miksi HIFK ei voisi oppia virheistään.
Tottakai on, mutta mikään ei viittaa siihen, että IFK olisi ensi kaudella parempi. Salmelainen on tehnyt IFK:ssa montakin virhettä. Ensiksi Salmelaisella oli tapana kasata heikko keskikaista ja etsiä ykkössentteriä läpi kauden sitä löytämättä kun Suomela menikin ohi. Koko Salmelaisen IFK-ajan täällä on ollut keskinkertainen puolustus ja maalivahtiosasto. Kertaakaan nämä osastot eivät ole olleet kunnossa eli Liigan kärkipäätä. Ikävä kyllä näillä resursseilla, jos et kertaakaan onnistu pääsemään edes finaaleihin, niin ei suoritusta voi kutsua miksikään muuksi kuin epäonnistumiseksi. Se on raaka fakta, tulos ei ole riittävä.

Peltosesta totean vain sen, että hänen ensimmäinen kausi oli katastrofi. Umpipaskaa peliä lähes koko kauden ajan ja kun piti Piken jälkeen ottaa askel eteenpäin, niin otettiinkin nyt kaksi askelta taaksepäin.

Jos seura haluaa panostaa pitkäjänteisyyteen, millä tavalla se siihen panostaa, jos se joka kausi pistää joukkueen uusiksi ja toivotaan, että uudet pelaajat ovat menetettyjä huomattavasti parempia? Entäpä, jos niin ei käykään? Aloitetaanko pitkäjänteisyys taas ensi kauden jälkeen uudestaan? Ja aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen... Pitkäjänteisyys tarkoittaa sitä, että luotetaan siihen, mitä tehdään, otetaan virheistä opiksi ja toivotaan, että pelaajat ja peli kehittyvät suunnitelmien mukaan. Niin, eikä pelaajia vaihdeta pelkästään vaihtamisen ilosta.
Tuolla olisi todellakin ollut mahdollisuus hyvään jatkuvuuteen myös erilaisilla vaihtoehdoilla. Jos jatkajat olisivat olleet Koivistoinen, Paajanen, Väänänen, Jääskä, Hirvonen, Pakarinen, Turunen, Åsten, Karvinen, Auvitu, Motin, Kotkansalo, Winberg, Karjalainen, Halonen ja nuorista Kaskimäki ja Salin, niin väitätkö ettei tuossa olisi ollut jatkuvuus kunnossa?

Nyt puhtaasti minun mielestäni tehtiin täysin vääriä valintoja ja jatkuvuutta harrastettiin epäonnistujilla. Kukaan ei ole huutanut minkään jatkuvuuden perään ja samaan aikaan räjäyttämään koko pakkaa.

Onnistujat jatkavat matkaansa? Keitä muita täältä nyt on varmasti jatkanut matkaansa kuin Innala, jonka lähtö on ollut selviö käytännössä jo tänne tullessa, jos ei nyt ihan vituiksi vedä? Eikä vetänyt. Btw., Innalan korvaajaa ei ole edes vielä julkaistu. Enkä usko, että Jere Innala korvataan "sisäisellä kasvulla" tai jonkun toisen Liiga-jengin kolmoskentän juniorilla. Miksi ihmeessä Salmelainen näin toimisi, kun ei ole toiminut ennenkään?
Innala ja Karjalainen ovat niitä onnistujia, jotka eivät jatka. Myös Turusen kanssa olisi jatkosopimus ehdottomasti pitänyt solmia. Epäonnistujista mallia Dyk, Palola, Wirtanen, Schmaltz, Lyytinen, Jardine ja Garteig olisi ehdottomasti pitänyt päästä eroon. Nyt tiedetäänkin jo, että ainakin kolme noista jatkaa ensi kaudellakin.

Se, että Kärpät hankki Turusen kahden vuoden diilillä kuuluu bisnekseen. Kärpillä on kaksi aivan päin persettä mennyttä kautta putkeen, mikä on heille suorastaan katastrofi. Siellä kuulemma ensi kauden pelaajabudjettikin kasvaa 500k€ ja rosterista poistuu muutenkin kovapalkkaisia pelaajia. Varmaan ihan ymmärrettävää, että Turunenkin on ollut halukas tekemään parin vuoden sopimuksen, kun kolme edellistä kautta on mennyt kausi per seura, kuluneella kaudella kaksikin seuraa, vaikka toki asuinpaikka samana pysyikin.
Se kuuluu bisnekseen, mutta hyvä kun pystyt näkemään Kärppien katastrofin, mutta et oman seurasi. Kärpät on ollut viimeksi finaaleissa 2019 ja olivat runkosarjan ykkönen kaudella 2020 kun playoffit peruttiin. Niin ja viimeisin mestaruus 2018. Tiedät varmaan hyvin kuinka kauan meillä on kulunut tuollaisista saavutuksista. Kärpilläkin toki suoritustaso on ailahdellut, mutta niillä onkin tapana aina palata hyvin nopeasti takaisin huipulle ja napsia niitä mestaruuksia ja finaalipaikkoja.

Ja samoin meillä pitäisi pelaajabudjetin kasvaa kun mukamas suurseura ollaan ja ihan yhtälailla meillä pitäisi poistua kalliita epäonnistuneita pelaajia mallia Palola, Dyk, Lyytinen, mutta jostain syystä näin ei käynyt.

En minäkään pidä Ville Peltosta minään messiaana. Mutta sen verran hänen ammattitaitoaan kuitenkin arvostan, ettei minulla ole syytä epäillä hänen näkemyksiään. Olen varma, että asioita on funtsittu mahdollisimman laajasti ja ensi kauden osalta on suunnitelmat, miten parannetaan. Tässä vaiheessa se riittää minulle. Peltonen ei myöskään vielä voikaan olla yhtä kokenut valmentaja kuin Marjamäki ja Tapola, koska hänellä on koutsikilsoja huomattavan paljon vähemmän mittarissa kuin mainitsemillasi valmentajilla. Tapolan valmennusura alkoi 18 v. sitten ja Marjamäen 23 v. sitten. Noihin aikoihin Villellä oli muita kiireitä. Hieno pelaajaura ei takaa hyvää valmennusuraa, mutta luotan myös suuresti arvostamaani Kari Jaloseen, kun hän on todennut, että Villellä on edessään hieno tulevaisuus valmentajana. Ville oli poikkeuksellinen pelaaja ja aivan varmasti hänen peliurastaan on hänelle hyötyä myös valmennusuralla. Olen valmis antamaan hänelle aikaa sen myös näyttää enemmän kuin yhden kokonaisen kauden. Kaksikaan ei ehkä ole tarpeeksi. Katsotaan nyt ensin ensi kausi ja murehditaan sitten, onko Villestä mihinkään. Mutta ei Ville toki ainoa tekijä ole, jolla on merkitystä.
Ville on todellakin katsomaton kortti valmentajana ja hänen ratkaisujaan ei voi perustella etukäteen täydellä luottamuksella, että varmasti tietää mitä tekee. Ehkä tietää, mutta onko oikeassa, niin sen aika näyttää. Itse en luota Peltosen näkemykseen niin paljon, että olen valmis heittämään omat mielipiteet romukuoppaan ja luottamaan sokeasti.

HIFK:n ongelma ei kovinkaan usein ole ollut se, ettei meillä ole terävää kärkeä. Siis paperilla. Ongelma on nimenomaan ollut se, että kärjen jälkeen on tullut liian suuri droppaus. Nyt HIFK:ssa on selkeästi haluttu panostaa siihen, että myös tehojen valossa suorittaminen tapahtuu laajemmalla rintamalla. Mielestäni tämä on varsin fiksua, koska track recordimme esim. loukkaantumisten/sairastumisten suhteen on aika karua luettavaa. Ja muutenkin, onhan vastustajan lähtökohtaisesti vaikeampi pelata koko ajan tasaisesti laajalla rintamalla rummuttavaa jengiä vastaan kuin, jos olisi vain yksi kova ketju. Mutta tämäkään asia ei tietenkään ole mustavalkoinen, koska muuttujia on paljon. Mutta laittaisin omat roponi likoon laajemman VL-rosterin puolesta.
Laaja rosteri pitääkin olla, mutta myös esim. Kaskimäelle pitää pystyä tarjoamaan sauma näyttää. Sen sijaan laajaa rosteria ei kasata kiinnittelemällä Dyk ja Lyytinen jne. Dyk kolmosketjussa ei tarjoa mitään tulitukea ja Lyytinen nyt on aivan karsea floppi johon en luota ollenkaan, että pystyisi olemaan edes top-6 roolin pakki.

Pahoitteluni myös, jos sait viestistäni sellaisen kuvan, että kohdistin koko viestin vain sinulle. Näin ei ollut tarkoitettu, vaan se oli enemmänkin yleistä pohdintaa, mikä sai monen repimään pelihousunsa.
Asia tältä osin kunnossa.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tälläisten sopimusten jälkeen voi tehdä muuta kuin oksentaa suuhun?
Juu. Välitön oksu tuli suuhun kun näin kolmikon kuvan IFK:n etusivulla… mutta sitten ajattelin että juuri nuo kolme alisuorittajaa… kaikilla varmaan aika paljon hampaankolossa ja näytöhaluja tästä kaudesta… hmm…mutta sitten oksensin taas jostain syystä… nakinpaloja
 

VJH1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua kiristelee tuossa oletetussa, ja Tapparan toimesta julkituodussa sopimuksessa niin moni asia, että ei varmaan pitäisi siihen puuttua lainkaan. Todetaan nyt kuitenkin, että minusta IFK:n ei pitäisi vapaaehtoisesti ryhtyä yhdenkään sellaisen sopimuksen osapuoleksi, joka a) rajoittaa IFK:n mahdollisuutta rakentaa itselleen paras mahdollinen joukkue ja b) on lainvastainen.
Olisiko ollut pelko perseessä, että koko narrit siirtyy liigaan esim Kärppiin Marjamäen mukana?
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Se, että Kärpät hankki Turusen kahden vuoden diilillä kuuluu bisnekseen. Kärpillä on kaksi aivan päin persettä mennyttä kautta putkeen, mikä on heille suorastaan katastrofi.
Onneksi meillä on mennyt helvetin hienosti viime vuosina. Ei paniikkia, ei katastrofia, just another day at the office..
HIFK:n ongelma ei kovinkaan usein ole ollut se, ettei meillä ole terävää kärkeä. Siis paperilla. Ongelma on nimenomaan ollut se, että kärjen jälkeen on tullut liian suuri droppaus.
Niin no, ei se bottom-6 nyt yleisesti ottaen meillä mitään ihan mestiskamaa ole ollut muutamien viime kausien aikana, mutta siltikään sieltä ei ole tullut apuja. Kyllähän joku Jasu/Rauhala sentterinä tekisi neloskentästä heti kerta laakista uskottavan oloisen. En siltikään allekirjoita, että oltais hävitty alempien ketjujen välisiin taistoihin. Tämän kauden hyökkäyskentälliset oli enemmän kuin riittävät.
Itse en näe Salmelaisen joukkueita niin, että ne olisivat jääneet kokonaisuutena piippuun, mutta siellä on ollut esim. puolustuksessa sopimuksia (esim. Ahonen, joka sinänsä kyllä pelasi pari viime kautta ihan ok, mutta oli profiililtaan vääränlainen suhteessa muuhun pakistoon), jotka ovat olleet jostain muualta pois ja se taas on vaikuttanut kokonaisuuteen. Myöskään maalivahti-asioita en pidä niin katastrofaalisen huonona kuin moni muu.
Puolustus on ollut selkeästi väärin roolitettu ja vajaa vrt. hyökkäys jo useamman kauden putkeen. Siihen yhdistettynä epävarma maalivahti joka ei aina edes lähtökohtaisesti ole ollut top 5 -kamaa liigassa, niin kyllä mä sanoisin että vituiks on mennyt alakerran kasaaminen. Ja tämähän luonnollisesti heijastuu myöskin hyökkäyspeliin. Varmalla peruspelaamisella alhaalla ja hyvillä kiekollisilla ratkaisuilla on mahdollista myös tukea hyökkäyksiä ja antaa enemmän valmiuksia ylöspäin ja ehkä jopa saada enemmän irti vähän heikommastakin hyökkäysmateriaalista pitkässä juoksussa, mutta kivikovalla hyökkäyksellä ei paskasta tehdä kultaa alakerrassa edes vähän alusta. Tämä nyt pitäis olla ihan päivän selvää logiikkaa joukkueen rakentamisessa.

Mutta toki saa ja pitääkin olla erimieltä asioista. Ja mukavaa, että vanha rouva on aina niin posin kautta liikenteessä, ettei vahingossakaan tule mitään poikkisanaa IFK:n touhuista :)
 
J

Just-Ice-Hockey

Olisiko ollut pelko perseessä, että koko narrit siirtyy liigaan esim Kärppiin Marjamäen mukana?

Ei minusta kuulosta miltään osin realistiselta uhalta tämä. Ja jos olisikin, niin mitä sitten? Kaiketi mikä tahansa seura olisi voinut heittää lapun Marjamäen nenän eteen, jos tämä olisi ollut avain onneen.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yksi iso asia viime kaudelta on mitä en vaan käsitä sitten mitenkään perin.

Lähtötilanteessa oli alakerrassa kiekollista osaamista laskettu nelikolle Lyytinen-Schmaltz-Teräväinen-Auvitu.

Lyytinen rikki jatkuvasti.
Auvitulla loukkeja ja hakemista.
Schmaltz ailahteleva.

Ja sitten Eero, se neljäs lenkki. Peli ei kulje ja itsekin aivan kurkkuani myöten täysi. Ammattilaisorganisaatio puskee kundin Kouvolaan, ILMAN SUUNNITELMAA että kuka sitä kiekollista ruutua kantaa ja jakaa jatkossa? Lyytinen edelleen klesa, ja jossain vaiheessa raahataan mestoille Jardine, joka veti yleispuolustajana ehkä 3-4 hyvää peliä IFK:ssa, muuten todella riittämätön. Ketään muuta ei tule, ja puolustuksen kiekollinen johtajuus puuttuu täysin. Kotkansalo vetää 5-3 ylivoimassa puolivälierissä.

Mikä tässä oli se punainen lanka ja ajatus ? Kuulostaa täysin järjenvastaiselta puskea ammattilaisorganisaatiosta kundia ulos, jos uutta ei todella ole saatavissa sisään, ja sen jälkeen voivotellaan sitä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko sinun maailmassasi lainkaan mahdollista, että tulevaisuus voisi olla menneisyyttä parempi? Mitä suoranaisia virheitä Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet? Onko niin, että virheitä ei saa tehdä ollenkaan? Se, että ikäviä asioita tapahtuu, ei aina ole jonkun syytä. Osan virheistä voi korjata, kaikkia ei voi. Mutta virheistä voi aina oppia. En ymmärrä, miksi HIFK ei voisi oppia virheistään.

Jos seura haluaa panostaa pitkäjänteisyyteen, millä tavalla se siihen panostaa, jos se joka kausi pistää joukkueen uusiksi ja toivotaan, että uudet pelaajat ovat menetettyjä huomattavasti parempia? Entäpä, jos niin ei käykään? Aloitetaanko pitkäjänteisyys taas ensi kauden jälkeen uudestaan? Ja aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen... Pitkäjänteisyys tarkoittaa sitä, että luotetaan siihen, mitä tehdään, otetaan virheistä opiksi ja toivotaan, että pelaajat ja peli kehittyvät suunnitelmien mukaan. Niin, eikä pelaajia vaihdeta pelkästään vaihtamisen ilosta.

Onnistujat jatkavat matkaansa? Keitä muita täältä nyt on varmasti jatkanut matkaansa kuin Innala, jonka lähtö on ollut selviö käytännössä jo tänne tullessa, jos ei nyt ihan vituiksi vedä? Eikä vetänyt. Btw., Innalan korvaajaa ei ole edes vielä julkaistu. Enkä usko, että Jere Innala korvataan "sisäisellä kasvulla" tai jonkun toisen Liiga-jengin kolmoskentän juniorilla. Miksi ihmeessä Salmelainen näin toimisi, kun ei ole toiminut ennenkään?

Se, että Kärpät hankki Turusen kahden vuoden diilillä kuuluu bisnekseen. Kärpillä on kaksi aivan päin persettä mennyttä kautta putkeen, mikä on heille suorastaan katastrofi. Siellä kuulemma ensi kauden pelaajabudjettikin kasvaa 500k€ ja rosterista poistuu muutenkin kovapalkkaisia pelaajia. Varmaan ihan ymmärrettävää, että Turunenkin on ollut halukas tekemään parin vuoden sopimuksen, kun kolme edellistä kautta on mennyt kausi per seura, kuluneella kaudella kaksikin seuraa, vaikka toki asuinpaikka samana pysyikin.

En minäkään pidä Ville Peltosta minään messiaana. Mutta sen verran hänen ammattitaitoaan kuitenkin arvostan, ettei minulla ole syytä epäillä hänen näkemyksiään. Olen varma, että asioita on funtsittu mahdollisimman laajasti ja ensi kauden osalta on suunnitelmat, miten parannetaan. Tässä vaiheessa se riittää minulle. Peltonen ei myöskään vielä voikaan olla yhtä kokenut valmentaja kuin Marjamäki ja Tapola, koska hänellä on koutsikilsoja huomattavan paljon vähemmän mittarissa kuin mainitsemillasi valmentajilla. Tapolan valmennusura alkoi 18 v. sitten ja Marjamäen 23 v. sitten. Noihin aikoihin Villellä oli muita kiireitä. Hieno pelaajaura ei takaa hyvää valmennusuraa, mutta luotan myös suuresti arvostamaani Kari Jaloseen, kun hän on todennut, että Villellä on edessään hieno tulevaisuus valmentajana. Ville oli poikkeuksellinen pelaaja ja aivan varmasti hänen peliurastaan on hänelle hyötyä myös valmennusuralla. Olen valmis antamaan hänelle aikaa sen myös näyttää enemmän kuin yhden kokonaisen kauden. Kaksikaan ei ehkä ole tarpeeksi. Katsotaan nyt ensin ensi kausi ja murehditaan sitten, onko Villestä mihinkään. Mutta ei Ville toki ainoa tekijä ole, jolla on merkitystä.

HIFK:n ongelma ei kovinkaan usein ole ollut se, ettei meillä ole terävää kärkeä. Siis paperilla. Ongelma on nimenomaan ollut se, että kärjen jälkeen on tullut liian suuri droppaus. Nyt HIFK:ssa on selkeästi haluttu panostaa siihen, että myös tehojen valossa suorittaminen tapahtuu laajemmalla rintamalla. Mielestäni tämä on varsin fiksua, koska track recordimme esim. loukkaantumisten/sairastumisten suhteen on aika karua luettavaa. Ja muutenkin, onhan vastustajan lähtökohtaisesti vaikeampi pelata koko ajan tasaisesti laajalla rintamalla rummuttavaa jengiä vastaan kuin, jos olisi vain yksi kova ketju. Mutta tämäkään asia ei tietenkään ole mustavalkoinen, koska muuttujia on paljon. Mutta laittaisin omat roponi likoon laajemman VL-rosterin puolesta.

Pahoitteluni myös, jos sait viestistäni sellaisen kuvan, että kohdistin koko viestin vain sinulle. Näin ei ollut tarkoitettu, vaan se oli enemmänkin yleistä pohdintaa, mikä sai monen repimään pelihousunsa.



Salmelainen näyttää panostavan jatkuvuuteen. Ja nimenomaan sellaisten pelaajien kanssa, joilla on aidosti myös pisteidentekopotentiaalia. Itse en näe Salmelaisen joukkueita niin, että ne olisivat jääneet kokonaisuutena piippuun, mutta siellä on ollut esim. puolustuksessa sopimuksia (esim. Ahonen, joka sinänsä kyllä pelasi pari viime kautta ihan ok, mutta oli profiililtaan vääränlainen suhteessa muuhun pakistoon), jotka ovat olleet jostain muualta pois ja se taas on vaikuttanut kokonaisuuteen. Myöskään maalivahti-asioita en pidä niin katastrofaalisen huonona kuin moni muu.

Kenet Salmelainen on ostanut, vaikka varsinaista tarvetta ei ole ollut? Tarkan kulukurin aikana rohkenen olla sitä mieltä, että yhtään turhaa pelaajaa ei ole hankittu pelkästä hankkimisen ilosta, vaan jokaisen hankinnan taustalla on ollut aito tarve. Tämän kauden päätteeksihän avattiin, miksi Turunen ja Pakarinen hankittiin, eikä esim. puolustajia. Kaikille sekään selitys ei tietenkään kelpaa, mutta itse ostan sen kyllä. Mielestäni ihan loogista.



En ymmärrä tätä väitettä keskinkertaisuudesta. Lyytiselle tuli käytännössä ohikausi. Lyytinen ja Dyk eivät olleet pelikuntoisia keväällä, joten miksi sinne olisi pitänyt laittaa puolikuntoisia pelaajia riskeeraamaan terveyttään ja uransa jatkoa? Eivät mahtuneet kokoonpanoon... Palola oli pitkään pois loukkaantumisen johdosta, eikä valitettavasti päässyt siihen kuntoon kuin missä oli ennen loukkaantumistaan. Ilmeisesti se pleijaritaso on sun mielestäni "oikea taso", mutta koko muun kauden taso ei ole.

No, jos sinä haluat yhden hyvän ketjun ja loput halpoja pelaajia, niin saat tietenkin näin haluta. Itse perustelin jo tässä viestissä näkemykseni.

Minä en ole kieltänyt kritiikkiä, mutta saan kai minäkin ihmetellä, miten kaikki voi aina olla paskaa ja yhtä pettymystä toisensa perään, päivästä toiseen.

En myöskään ymmärrä propanganda-väitettäsi. Mihin se perustuu? Henkilöllisyyteni arvailuun? Tämähän ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun syytät minua jonkinlaiseksi ilmeisesti HIFK:n toimiston propagandan lähettilääksi, koska ilmeisesti tiedät tai kuvittelet tietäväsi henkilöllisyyteni ja vedät sen perusteella johtopäätöksiä. Jotka eivät edes pidä paikkaansa. Jos tuntisit minut, tietäsit senkin. Minulla on vahvat omat mielipiteet, enkä pelkää haastaa muiden näkemyksiä ja mielipiteitä, jos niissä ei ole mun mielestäni järkeä. Käsittääkseni se on keskustelupalstan tarkoituskin. Sekö on paheksuttavaa? Vai se, että mielipiteeni poikkeaa juuri sinun mielipiteestäsi? Pitäisikö minunkin huutaa täällä katkerana, että kaikki on paskaa ja muut tekee aina ihan kaiken paljon paremmin, vaikka en oikeasti ole sitä mieltä? Toivon kuitenkin, että tämä propagandaväite-paska loppuu nyt, eikä asiaan tarvitse enää jatkossa palata, koska moinen vihjailu liittyen viestieni lähtökohtiin tai tarkoitusperiin on oikeasti törkeää.
Hyvä viesti jälleen, ja kivan positiivinenkin joka siis on hyvä juttu.

Sinä negailijana haluaisin ainoastaan sen nostaa esiin, että on nyt vähän tunne, että IFK luo jatkuvuutta tekemällä jatkoja niiden kanssa joita saa joukkueessa pidettyä eikä niiden kanssa jotka pitäisi saada joukkueessa pidettyä. Siksi tulee mieleen, että voiko jatkuvuus myöskään olla itseisarvo, ellei se tapahdu seuran etua parhaiten palvelevasti, vaan ikäänkuin pakon edessä.

Tämä voi -ja toivottavsti onkin- olla täysin väärä näkemys asiasta, mutta kunhan senkin ajatuksen nyt esiin nostin että tehdään sopparit niidne kanssa jotka vielä haluavat jäädä vaikkei mikään muuten tue ajatusta siitä, että onnistuisivat tuottamaan mitään aiemmin nähtyä parempaa.

Esim Dykin 2v puhuu vähän sen puolesta, että jatkuvuutta tehdään nyt väen väkisin eikä optimaalisesti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai on, mutta mikään ei viittaa siihen, että IFK olisi ensi kaudella parempi. Salmelainen on tehnyt IFK:ssa montakin virhettä. Ensiksi Salmelaisella oli tapana kasata heikko keskikaista ja etsiä ykkössentteriä läpi kauden sitä löytämättä kun Suomela menikin ohi. Koko Salmelaisen IFK-ajan täällä on ollut keskinkertainen puolustus ja maalivahtiosasto. Kertaakaan nämä osastot eivät ole olleet kunnossa eli Liigan kärkipäätä. Ikävä kyllä näillä resursseilla, jos et kertaakaan onnistu pääsemään edes finaaleihin, niin ei suoritusta voi kutsua miksikään muuksi kuin epäonnistumiseksi. Se on raaka fakta, tulos ei ole riittävä.

Peltosesta totean vain sen, että hänen ensimmäinen kausi oli katastrofi. Umpipaskaa peliä lähes koko kauden ajan ja kun piti Piken jälkeen ottaa askel eteenpäin, niin otettiinkin nyt kaksi askelta taaksepäin.

Tuolla olisi todellakin ollut mahdollisuus hyvään jatkuvuuteen myös erilaisilla vaihtoehdoilla. Jos jatkajat olisivat olleet Koivistoinen, Paajanen, Väänänen, Jääskä, Hirvonen, Pakarinen, Turunen, Åsten, Karvinen, Auvitu, Motin, Kotkansalo, Winberg, Karjalainen, Halonen ja nuorista Kaskimäki ja Salin, niin väitätkö ettei tuossa olisi ollut jatkuvuus kunnossa?

Nyt puhtaasti minun mielestäni tehtiin täysin vääriä valintoja ja jatkuvuutta harrastettiin epäonnistujilla. Kukaan ei ole huutanut minkään jatkuvuuden perään ja samaan aikaan räjäyttämään koko pakkaa.

Innala ja Karjalainen ovat niitä onnistujia, jotka eivät jatka. Myös Turusen kanssa olisi jatkosopimus ehdottomasti pitänyt solmia. Epäonnistujista mallia Dyk, Palola, Wirtanen, Schmaltz, Lyytinen, Jardine ja Garteig olisi ehdottomasti pitänyt päästä eroon. Nyt tiedetäänkin jo, että ainakin kolme noista jatkaa ensi kaudellakin.

Se kuuluu bisnekseen, mutta hyvä kun pystyt näkemään Kärppien katastrofin, mutta et oman seurasi. Kärpät on ollut viimeksi finaaleissa 2019 ja olivat runkosarjan ykkönen kaudella 2020 kun playoffit peruttiin. Niin ja viimeisin mestaruus 2018. Tiedät varmaan hyvin kuinka kauan meillä on kulunut tuollaisista saavutuksista. Kärpilläkin toki suoritustaso on ailahdellut, mutta niillä onkin tapana aina palata hyvin nopeasti takaisin huipulle ja napsia niitä mestaruuksia ja finaalipaikkoja.

Ja samoin meillä pitäisi pelaajabudjetin kasvaa kun mukamas suurseura ollaan ja ihan yhtälailla meillä pitäisi poistua kalliita epäonnistuneita pelaajia mallia Palola, Dyk, Lyytinen, mutta jostain syystä näin ei käynyt.

Ville on todellakin katsomaton kortti valmentajana ja hänen ratkaisujaan ei voi perustella etukäteen täydellä luottamuksella, että varmasti tietää mitä tekee. Ehkä tietää, mutta onko oikeassa, niin sen aika näyttää. Itse en luota Peltosen näkemykseen niin paljon, että olen valmis heittämään omat mielipiteet romukuoppaan ja luottamaan sokeasti.

Laaja rosteri pitääkin olla, mutta myös esim. Kaskimäelle pitää pystyä tarjoamaan sauma näyttää. Sen sijaan laajaa rosteria ei kasata kiinnittelemällä Dyk ja Lyytinen jne. Dyk kolmosketjussa ei tarjoa mitään tulitukea ja Lyytinen nyt on aivan karsea floppi johon en luota ollenkaan, että pystyisi olemaan edes top-6 roolin pakki.

Tapana kasata heikko keskikaista? Yhden kerran on ollut paska sentteristö, kun Suomela otti ja lähti, eikä häntä korvattu yhtään kenelläkään. Ehdottomasti virhe, mutta sen jälkeen on otettu opiksi ja senttereitä tai senttereinä kykenemään pelaamaan on ollut vähintäänkin riittävästi. Tämän virheen, eli Suomelan paikkaamatta jättämisen Salmelainen on itsekin muuten myöntänyt. Itse olen sen anteeksi antanut, koska näytti jääneen siihen yhteen kertaan. Odotan myös, ettei sama virhe toistu, koska sentterit ovat aivan äärimmäisen tärkeitä pelaajia.

Viime kaudesta en varsinaisesti ole eri mieltä, tosin muistan kyllä pääasiassa viihtyneeni pelejä katsoessani noin suurin piirtein lokakuun puolivälistä tammikuun puoliväliin. Käytännössä siis ennen kuin koronanpaska osui tuulettimeen. Tämä ajanjakso saa minut uskomaan parempaan huomiseen. Jos koronaa ei ole olisi ollut ja HIFK olisi pelannut kuten nyt pelasi, suhtautuisin kriittisemmin Peltoseen. Mutta ymmärrän sen, ettei tilanne ollut joukkueen tai yksilöiden omissa käsissä, vaan terveys edellä mentiin. Paskaa se oli silti.

Mielestäni jatkuvuutta olisi voinut olla myös listaamallasi joukkueella, mutta siinäkin on aika monta pelaajaa, joiden varaan pisteiden tekoa ei voida millään laskea. Itse odotan, että Palola ja Dyk nostavat tämän kauden tasoaan vielä pykälän verran ylöspäin. Voin olla lopulta väärässä, mutta tällä "umpipaskalla" kaudellakin kumpikin pystyi kuitenkin tekemään 14 maalia mieheen. Odotan kummankin rikkovan 20 maalia ensi kaudella ja näin uskon käyvänkin. Lyytisen sopimuksesta sen verran, että en millään usko, että sopimus olisi neuvoteltu kauden 2020-21 tason perusteella rahallisesti. Lyytinen nimittäin loukkaantui niin varhaisessa vaiheessa kautta, eli syyskuussa ennen kuin Liiga oli edes alkanut, että en mitenkään halua uskoa Salmelaisen olevan niin dorka, että ei loukkaantumista osaisi ottaa sopimusneuvotteluissa huomioon. Mutta mahdollista toki sekin on, vaikka en siihen usko. Uskoisin ennemminkin, että Salmelainen on saanut Lyytisen seuran kannalta edullisella sopimuksella juuri sen loukkaantumisen takia ja Lyytinen on saanut kaiken kurjuuden keskellä rauhan seuraavan kauden sopimuksesta.

Innalalla oli 1+1-mallinen sopimus, pelaajan ulkomaan optiolla. Tässä Salmelaisen vaihtoehdot ovat olleet reilu vuosi sitten ko. sopimusta neuvoteltaessa "ota tai jätä". Olisiko Innala siis pitänyt jättää kokonaan hankkimatta täksi kaudeksi? Sen Salmelainenkin sentään osasi tehdä oikein, että torppasi Innalalta muiden Liiga-jengien kanssa tehtävät sopimukset tältä kaudelta. Karjalais-harmituksen ymmärrän sikäli, että pleijarit olivat oikeasti hyvät ja sen perusteella olisin itsekin tarjonnut jatkoja. Mutta kun päätökset pitää tehdä aiemmin, ehkä juuri silloin, kun pelaaja ei ole parhaassa vedossa ja hänellä sattuu olemaan muitakin tarjouksia pöydällään, vaihtoehtoja on usein joko jättää sopimus kokonaan tekemättä, tarjota riskillä pidempää sopimusta tai maksaa enemmän. Jos HPK-sopimus on tehty jo varhain, en oikein osaa Salmelaista tästä syyllistää.

HIFK:n budjeteista en osaa sanoa mitään, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa en sellaista edes odota. Totta kai osa minusta on sitä mieltä, että HIFK:lla pitäisi olla aivan ylivoimaisesti suurin budjetti joka ikinen vuosi, mutta valitettavasti näin ei nyt vain ole. Sen olen kuitenkin oppinut, että pelkkä käytettävissä oleva raha ei vielä takaa menestystä, joten pidän talousasiat erillään joukkueen urheilupuolesta. Olen vuosikausia kirjoittanut siitä, miten HIFK:n pitäisi olla seurana innovatiisempi, mutta mitään ei ole sen suhteen tapahtunut. En jaksa enää siitä aktiivisesti vittuuntua, koska se ei edesauta minun elämänlaatuani. Aion jatkossakin kritisoida HIFK:n bisnespuolta, jos musta sattuu siltä tuntumaan.

Kaskimäestä ja nuorisosta samaa mieltä. Lisää peliaikaa, mutta oikealla sarjatasolla. Aloittaisin kuitenkin siitä, että ensimmäinen näyttöpaikka annetaan edareissa. Mestikseen ehtinee kauden aikana vähän myöhemminkin. Mutta itse olen sitä mieltä, että edariin pitäisi lähtökohtaisesti joka kausi saada 2-4 uutta pelaajaa junnuista pelaamaan säännöllisesti. Tämä toki vaatii paitsi riittävän laadukkaita junnuja, myös seuralta ihan oikeasti muutosta toiminnassaan. Mutta luotan tässäkin asiassa valmennukseen ja Salmelaiseen, että miettivät parhaan ratkaisun. Kun en nyt oikein muutakaan voi.

Olen pahoillani, että minä en näe HIFK:n tilannetta katastrofaalisena. Se värittää kaikkia näkemyksiäni. Parannettavaa on paljonkin. Suhtaudun optimisesti tulevaisuuteen, mutta olen kyllä varsin tietoinen siitä, että tämän seuran kanssa mikä tahansa voi mennä pieleen. Ja luultavasti meneekin. Mutta en aio etukäteen murehtia sitä.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ole kieltänyt kritiikkiä, mutta saan kai minäkin ihmetellä, miten kaikki voi aina olla paskaa ja yhtä pettymystä toisensa perään, päivästä toiseen.

No, sitähän se käytännössä on ollut, jo hyvän aikaa.

Menny kyllä sillä lailla maku täähän hommaan, että ei näitä hankintoja tai hankkimatta jättämisiä jaksa kyllä miettiä enää ollenkaan. Tuli keitä vaan, niin samaa se on. Nyt on vielä löylytelty kylpyseurapiireistä uusi junnu toimitusjohtajaksi - fakta on, että mitää hyvää ei siitäkään seuraa.

Vetäydyn taas "nautiskelemaan" futiksesta.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Ensinnäkin - Turusen meneminen/päästäminen Kärppiin ketuttaa aivan suunnattomasti. Ei onnistunut nyt meillä mutta eikös hän ollut jostain loukista vasta toipumassa myös jne. Tulee takuuvarmasti keikkumaan pistepörssin kärjessä Kärppä-paidassa se on aivan päivänselvää.

Eniten case Turusessa tavallaan mietityttää se, että tuli kuitenkin meille keväällä mutta kauden päätteeksi halusikin (?) lähteä muualle, tutun valmentajan mukaan Ouluun. Eli voiko rivien välistä kenties tulkita ettei ollut vakuuttunut Peltosen & co valmennuksesta tai kemiat eivät kohdanneet....? Tavallaan huolestuttavaa mutta ehkä ei pidä ylianalysoida koska syitä Kärppiin menoon voi toki olla monia.

Mitä tämänpäiväiseen julkistukseen tulee, niin ehdottomasti pääsi yllättämään minutkin koska monen muun tavoin uskoin että nämä kolme pelaajaa olisivat olleet matkalla muualle. Ei ihan seksikkäimmästä päästä tämä julkistus muutenkaan ja tavallaan jopa outoa että juuri nämä kolme pelaajaa päätetty ympätä samaan julkistukseen koska kaikki kuuluvat tähän viime kaudella alisuorittaneiden joukkoon. Eli tavallaan vähän huolestuttaa mitä seuraavaksi on luvassa jos tästä oli ajateltu jonkin sortin wau-efektiä hakea...

Itselle Palolan vuoden jatko on kuitenkin ihan ok jos ajateltu kolmoskentän laitaan. Samoin Dyk joo vaikka tavallaan diggaankin niin ei ollut omissa toiveissa jatkot ja ei missään nimessä viime kausien perusteella mitään asiaa kolmosta korkeammalle mutta menköön. Se mitä en Dykin sopparissa kyllä ymmärrä on että miksi sorvattu 2 vuotta kun nyt ollut pari vaikeaa kautta alla... ??? Toki veti silloin vuoden vaihteen tienoilla sen 11. 7+5= 12 pojoa eli ehkä soppari tehty tuolloin. Selittäisi ainakin koska onhan siellä piilevää potentiaalia. Lyytisen osalta vetää aika sanattomaksi, mutta toivotaan nyt että löytäisi sen toissakauden tasonsa. Onneksi vain vuoden jatko kuitenkin.

Ja aivan eniten toivon ettei näihin ole tuhlattu hirveää euromääriä, ja samalla päästetty Turusen tasoinen kaveri pois (jos ollut rahasta kiinni).

Jos näissä ei ole liikaa budjettia kiinni= oikein jees, ymmärrettävää jatkuvuutta ja rahankäyttöä kun potentiaalia kuitenkin on kaikissa kolmessa.

Jos ovat ison rahan soppareita= kovanluokan riskillä Salmelainen operoi.

Tavallaan siis kaikille kolmelle täältä siunaus, mutta auta armias jos nämä kaverit eivät pelaa elämänsä kautta ensi kaudella. Nyt on valmennuksen tehtävä saada näistä kaikki tehot irti ja jos siinä ei onnistuta niin luvassa on kyllä melkoinen paskamyrsky...

Ja loppukaneettina; melkoinen hyökkäysarsenaali oli käytössä tällä kaudella ja mikä oli lopputulos? Eli loppupeleissä ovat vaan nimiä paperilla... oikean valmennuksen alla Palola, Dyk, Lyytinenkin ovat ihan kovan luokan tekijöitä kotoiseen sarjaamme.

edit: Ja voihan tosiaan olla että Salmelainen+Ville ovat kokeneet ettei tämän kauden joukkueen ongelma ollut niinkään tuo hyökkäyskalusto vaan pakisto (kuten täällä palstallakin kaikki tietävät) eli ehkä enemmän uutta kaveria tulossa sisään sinne puolelle ja hyökkäyksessä enemmän jatkuvuutta...
 
Viimeksi muokattu:

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä nyt on syytä myös muistaa ajankohta, jolloin Jardinen hankinta tapahtui. Vanhoista viesteistä voi ehkä selailla tarkemmin, mutta muistaakseni Kalle Sahlstedtia myöten UJ:t valittivat, että markkinat olivat jossain vaiheessa aivan kuivat.

No miten helvetissä ammattilaisorganisaatiolla on varaa tuupata oma sopimuspuolustaja sopparipurulla Kouvolaan, jos kiekollisen korvaajan hankkiminen on markkinoilta mahdotonta ?

Sanoit toisessa viestissä, että pelaajia ei vaihdeta vain vaihtamisen ilosta. Minusta Teräväinen -> Jardine on nappiesimerkki juuri sellaisesta toiminnasta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tulee tuohon spekulointiisi henkilöllisyytesi arvailusta, en ole sellaista tehnyt. Törkeää edes vihjata sellaista palstan säännöt huomioiden. Ei voisi vähempää kiinnostaa kuka olet. Siis ihan oikeasti. Älä nyt rupea itsestäsi liikoja luulemaan.

Selvä ja hyvä homma. En todellakaan luule itsestäni yhtään mitään, koska en ole kukaan, onhan tämä anonyymi palsta. Mutta, jos selaat vastauksiasi viesteihini menneinä vuosina, niistä on ainakin kerran löytynyt hienovaraista vihjailua Pohjois-Korean propagandaosastoon ja kyllä minä ainakin tiedän, mitä sillä tällä palstalla tarkoitetaan ja siksi ärsyynnyin kirjoituksestasi, kun jälleen syytit minua propagandasta. Pahoitteluni omalta osaltani, jos tulkintani on ollut väärä. Minun puoleltani ei ole minkäänlaista ongelmaa, anonymiteettini on paremmassa kunnossa kuin HIFK:n pelaajisto ja toivottavasti voimme jatkaa vääntöjä jatkossakin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No miten helvetissä ammattilaisorganisaatiolla on varaa tuupata oma sopimuspuolustaja sopparipurulla Kouvolaan, jos kiekollisen korvaajan hankkiminen on markkinoilta mahdotonta ?

Sanoit toisessa viestissä, että pelaajia ei vaihdeta vain vaihtamisen ilosta. Minusta Teräväinen -> Jardine on nappiesimerkki juuri sellaisesta toiminnasta.

Tähän en voi ottaa kantaa mitenkään faktisesti, kun minulla ei ole mitään sisäpiiritietoa, mutta oma tulkintani on se, että Teräväisestä jollain tavalla paistoi, ettei HIFK ole hänelle (sillä hetkellä) paras mahdollinen paikka. Se paistoi katsomoonkin, että ei se peli ikävä kyllä vain tule meillä lähtemään. Viime kauden lainalla Pelicansissa Teräväinen pelasi juuri niin kuin mekin häneltä odotimme ja kun hän tuli lainalta takaisin, Pelsu-aika oli muisto vain. Vaikka sai vastuutakin enemmän. Ihan sama tällä kaudella, kun Lyytisen jättämää aukkoa piti täyttää. Ei vain lähtenyt, ikävä kyllä. Yrittikö liikaa vai mistä oli kiinni, mutta olipa päätös kenen tahansa, oli täysin oikea ja viisas päätös viheltää peli poikki ja purkaa Teräväisen sopimus. Ei HIFK:kaan tee mitään pelaajalla, joka näyttää jatkuvasti olevan epämukavuusalueellaan meillä pelatessaan. Väkisinkään ei kannata ketään pitää ja pakottaa johonkin muottiin, mihin ei sovi, kun siitä seuraa ahdistusta ja turhautumista ja se tarttuu muihin. Teräväinen pelasikin lopulta hienon kauden KooKoo:ssa, joten päätös oli ihan oikea.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä spekuloitu sillä, että nämä kolme tänään julkaistua sopimusta olisi tehty jo aikaa sitten ennen narrien ja ulkomaalaisten pelaajien lähtöä KHL:stä. Paljon mahdollista, mutta silti en voi ymmärtää miksi ne kerrotaan nyt ja vielä omana tiedotteenaan eikä kaljakellunnan yhteydessä, jossa nämä ynnä muu tason pelaajien jatkot on yleensä julkaistu. Väistämättä tulee mieleen, että kaikki kelpaa -faneja lukuunottamatta toimistolla luullaan tämän olevan jotain toivottua.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tähän en voi ottaa kantaa mitenkään faktisesti, kun minulla ei ole mitään sisäpiiritietoa, mutta oma tulkintani on se, että Teräväisestä jollain tavalla paistoi, ettei HIFK ole hänelle (sillä hetkellä) paras mahdollinen paikka. Se paistoi katsomoonkin, että ei se peli ikävä kyllä vain tule meillä lähtemään. Viime kauden lainalla Pelicansissa Teräväinen pelasi juuri niin kuin mekin häneltä odotimme ja kun hän tuli lainalta takaisin, Pelsu-aika oli muisto vain. Vaikka sai vastuutakin enemmän. Ihan sama tällä kaudella, kun Lyytisen jättämää aukkoa piti täyttää. Ei vain lähtenyt, ikävä kyllä. Yrittikö liikaa vai mistä oli kiinni, mutta olipa päätös kenen tahansa, oli täysin oikea ja viisas päätös viheltää peli poikki ja purkaa Teräväisen sopimus. Ei HIFK:kaan tee mitään pelaajalla, joka näyttää jatkuvasti olevan epämukavuusalueellaan meillä pelatessaan. Väkisinkään ei kannata ketään pitää ja pakottaa johonkin muottiin, mihin ei sovi, kun siitä seuraa ahdistusta ja turhautumista ja se tarttuu muihin. Teräväinen pelasikin lopulta hienon kauden KooKoo:ssa, joten päätös oli ihan oikea.

Monet näkemykset ovat olleet hyviä, mutta tämä on jo ikävä kyllä ihan täyttä huuhaata.

Jumalauta tämä on ammattilaisurheilua ja jääkiekon huippusarja. Ei mikään kivakiva-kerho, vaikka pelaajille olosuhteet pitääkin saada mahdollisimman hyviksi. Sille pelaajalle maksetaan, että tuottaa lisähyötyä sille logolle rinnassa. Jos ei pysty siihen, niin pois vaan jos näkemys sitä tukee. Siihen pitää kuitenkin herranen aika olla joku suunnitelma siinä vaiheessa, että kuinka tilanne pelaajan poistumisen jälkeen korjataan. Minun mielestäni täysin absurdi ratkaisu hyväksyä, jos tiedostettiin itsekin että paikkaaminen käytännössä mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös