Mä oon seurannut IFK:n toilailuja - niitähän ne enimmäkseen on sinä aikana olleet - kohta 30 vuotta, ja Jatkoaikaan hankin tunnarit 13 vuotta sitten. En siis kuulu mixun mainitsemiin vanhoihin veteraaneihin kummallakaan mittarilla, mutta oon mä sentään riittävän kauan hakannut päätä seinään IFK:n edarimeiningin takia, että pää on kuhmuilla kesät, talvet. Tosin kesät 1998 ja 2011 oli virkistäviä poikkeuksia. Palstalle sentään oon skriivannut riittävän kauan, että muistan vielä ne ajat, jolloin täällä oli antoisaa ja rakentavaa keskutelua. Tietenkin itkumuurille oli asiaa useammin kuin ilokaasuketjuun, mutta sekin tehtiin hyvässä hengessä ja kaveria tukien.
Viime vuosina Jatkiksen ilmapiiri on tosiaan muuttunut ainakin IFK-osiossa niin negatiiviseksi, että tänne ei viitsi enää kovin usein kirjoittaa. Ei tätä malta olla lukematta, mutta kirjautumiset on harventuneet huomattavasti. Ilmeisesti sosiaalisen median huonot käytöstavat on tulleet tännekin, sillä ei täällä ennen haukuttu toisia "väärin kannattamisesta", vaan todettiin vain asiallisesti, että nyt ollaan näköjään eri mieltä, mutta mä olen tietysti oikeassa ja sä väärässä. Ei arvioitu - ja ylenkatsottu - toista kirjoitushistorian tai kannatusvuosien perusteella. Niin mä ainakin muistelen. Ehkä aika kultaa muistot, tai sitten dementia painaa päälle. Jälkimmäinen saattaakin olla IFK-fanille pelkästään hyvä asia, jos se auttaa unohtamaan 90-luvun narridynastian, 2000-luvun penailut ja tämän vuosikymmenen turbulenssit Mother Nature -lätkineen.
-----
Mitä tulee kauden 2019-20 jengiin, niin aika hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Ei loistavalta, mutta eipä meillä ole vielä kertaakaan ollut paras kokoonpano jäällä. Esim. oletettu ykkösveska ei ole pelannut vielä peliäkään. Jo pelkästään sen takia mun on todella vaikea arvioida, mihin nää stigaukot riittää. Kuten moni muukin kirjoittaja, niin myös minä olen sitä mieltä, että ainakin yhdelle sentterille olisi tarvetta, mm. siksi, että Nykopp ei näköjään vieläkään pysy kasassa.
Mä en kuitenkaan ole sitä mieltä, että joukkueen on oltava lopullisessa muodossaan viimeistään juhannuksena. Mietitään esim. kevään 1998 jengiä. OJ taisi tulla vasta joskus lokakuun alussa. Samoin Thomas, kun Keklu totesi, että Sakke ei riitä. Halkidis hankittiin muistaakseni loppusyksyllä. Samoin vuoden 2011 mestarijengi täydentyi kauden aikana: Hamilton tuli artistirajalla sisään, Hyvönen kävi pelaamassa muutaman pelin keskitalvella ja Unkarin porakone tuli mukaan vasta siirtotakarajalla.
Samoin tapahtuu änärissä ja varmaan joka ikisessä sarjassa: joukkueet lähtevät kauteen mahdollisimman hyvällä kokoonpanolla, katsovat alkukierrosten aikana, onko jotain puutteita, ja tekevät lisähankintoja sen perusteella. Tietenkin hankinnat voi epäonnistua, ja IFK:n tapauksessa se on enemmän kuin todennäköistä, mutta en mä jaksa etukäteen julistaa kautta hävityksi, kun Office ei kuitenkaan osaa hankkia oikeanlaisia pelaajia - hyvä, jos osaa hankkia yhtään ketään. Kannattaminen muuttuu sillä lailla turhan raskaaksi. Mun mielestä on paljon hauskempaa olla jälkiviisas ja todeta, että pitihän se arvata, että näin tässä taas käy. Jos joku kuitenkin haluaa dumata kaiken jo etukäteen, niin siitä vaan. Toivoisin kuitenkin, ettei täällä valitettaisi ihan jokaisesta asiasta. Kuten sanottu, se tekee mun mielestä tästä palstasta älyttömän raskaan lukea. Eikä täältä kuitenkaan malta pysyä pois, koska aina välillä saattaa syntyä todella mielenkiintoista keskustelua. ihan niin kuin Nordikseltakaan ei malta pysyä kovin pitkään pois, vaikka jonkun rotsi auki hävityn matsin jälkeen vannoo mielessään, ettei edes vilkaise hallin suuntaan ennen pleijareita.
Joka tapauksessa toivotan kaikille hyvää kautta ja antoisia kannatusiltoja joko Nordiksella, striimin, radion tai teksti-tv:n äärellä. Tosin on selvää, että me ollaan jo hävitty tää kausi.
Alkais jo!