Greta Thunberg

  • 53 647
  • 360

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen myös edelleen sitä mieltä, että ilmastotoimet eivät ole (ilmastopuheen seurauksena) menemässä överiksi. Sen sijaan on mahdollista, että ilmastonmuutos kiristää jännitteitä erilaisten kansalaisryhmien ja valtioiden välillä.

Puhumme vieläkin hieman eri asioista. Minä en ole huolissani ilmastotoimien överiksi menemisestä, vaan siitä että riittämättömätkin toimet voivat hätiköiden toteutettuna aiheuttaa sekaannusta ja vastarintaa joka tekee ne tyhjäksi. Miten tällöin päästään ikinä toteuttamaan riittäviä toimia? Ts. en ole tässä puhunut mistään dystopiasta jossa vihervasemmistolainen juntta tulee ja pilaa kansalaisten elämän sanelemalla överiä ilmastopolitiikkaa, vaan siitä että huonosti johdettu ja valmisteltu, paniikilla tehty, ilmastopolitiikka tekee itsensä tyhjäksi ja sabotoi mahdollisuudet ilmastonmuutoksen torjumisesta.


B. Ranskan tilanne on kuitenkin monimutkaisempi kuin vain kiista bensaveroista. Siellähän oli barrikadeilla sekä veronleikkauksia että palvelujen kohentamista vaativia mielenosoittajia. Toisin sanoen: tavoitteet olivat ristiriitaisia ja pohjaavat pidempiaikaiseen yhteiskunnalliseen turbulenssiin. Kuten totesin, ilmastokeskustelu voi kärjistää näitä jännitteitä, koska kyse on ympäristön lisäksi taloudesta.

Eli olet oikeassa siinä, että ilmastotoimet eivät ole tai tule olemaan helppoja. Ne voivat olla myös yhteiskunnallisessa mielessä tuhoisia, jos - kuten toteat - toteutus tai viestintä on pielessä. Ympäristön kannalta kaikkein tuhoisinta on kuitenkin se, ettei mitään tehdä.

Nimenomaan. Jos mennään tunne ja paniikki edellä ja unohdetaan kaikki muut yhteiskunnalliset asiat ja monimutkaisuudet, päädytään herkästi tilanteeseen jossa näiden muiden asioiden yhteentörmäys johtaa jopa heppoisten ilmastotoimien epäonnistumiseen. Tästä päästäänkin positiooni.

Mitä tulee ilmastotekoihin, niin ne ovat kaukana överiksi menemisestä. Tutkijoiden mielestä sitoutumukset pitäisi viisinkertaistaa, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästäisiin. Melkoinen gäppi siis tässäkin.

Tästä ihan samaa mieltä.

Mutta jälleen kerran korostan, etten ole tämän aihepiirin suhteen minkään valtakunnan idealisti. Näen pikemminkin, että intressipohjainen politiikka tulee jatkumaan. Perustan tämän tutkimuksiin, jotka osoittavat ilmastopolitiikan osalta sen, että äänestäjät (ja sitä kautta päättäjät) preferoivat kansallista etua suhteessa globaaleihin ongelmiin.

Sekava viesti, pahoittelut siitä.

Kiitos vastauksesta ja mahdollisuudesta selventää ajatteluani. Uskoisin että tämän ajatustenvaihdon jälkeen ymmärrät positioni paremmin ja olemme oikeastaan hyvin lähellä toisiamme. Itse en tosin anna niin suurta painoa puheelle: ilmastopuhe tuntuu ruokkivan enemmän ilmastopuhetta ja sen ympärillä pyörivää huomiotaloutta kuin itse ilmastotekoja.

Markkinamekanismin puute on iso tekijä. Saksassahan mentiin oikeaan suuntaan ja siellä päästöillä on nyt hinta. Moni on kritisoinut sen olevan riittämätön, mutta keskeisimpänä näkisin tuon mekanismin rakentamisen. Kuten monista väliaikaisista veroista/maksuista olemme saaneet oppia, kun joku mekanismi kerran luodaan, on sen purkaminen vaikeaa ja toisaalta maksujen korottaminen onnistuu tarvittaessa nopeastikin. Tällaisten mekanismien rakentaminen olisi nyt ensiarvoisen tärkeää ja siinä ei paniikkia kaivata. Sitten kun mekanismi on olemassa ja perustaltaan hyvin suunniteltu, voidaan panikoida ja käyttää tätä mekanismia. Vähän kuin liikekannallepano, josta ei siitäkään tulisi mitään ilman taustalla olevia rakenteita ja mekanismeja.
 

Sinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän ilmaston lämpeneminen ole missään nimessä eksistentiaalinen uhka, mutta se on todellinen uhka monille ihmisille. Niitä satoja miljoonia ihmisiä saattaa hieman vituttaa jotka asuvat rannikkokaupungeissa jotka jäävät veden alle merenpinnan noustessa esim. metrin tai kaksi.

Toisaalta sillä ei ole loppujen lopuksi kovin suurta merkitystä mistä ilmaston lämpeneminen johtuu, koska se on monen tekijän yhteissumma.

Sillä taas on merkitystä, että millä tavalla ilmaston lämpenemistä saataisiin hidastettua, jotta mm. merenpinnan taso ei nousisi kovin paljon ja kymmenet tai sadat miljoonat ihmiset eivät joutuisi muuttamaan tämän takia toisille paikkakunnille tai jopa kokonaan toisiin maihin.
YK:n pääsihteerin ilmastokokouksessa esiin nostama Tuvalu on pääsihteerin tunteikkaan puheen mukaan taistelemassa olemassaolostaan. Kuitenkin viimeisimmän tutkimuksen mukaan (Aucklandin yliopisto) Tuvalun pinta-ala on itseasiassa kasvanut tällä vuosituhannella, ja arvioiden mukaan ainakaan tämän vuosisadan aikana ei tule menettämään merkittävästi maa-aluettaan. Kokouksessa väite kuitenkin sai vastaansa ainoastaan hyväksyvät taputukset. Myös Thurnbergilta.

MIT:ssa on tekeillä tutkimus jossa pyritään ennakoimaan ilmastonmuutoksen, poliittisten päätösten ja teknologian kehittymisen yhteisvaikutus makrotasolla vuosisadan loppuun asti. Tuloksia ei ole vielä tullut ja tihkuneiden tietojen mukaan tutkimus on osoittautumassa niin monimutkaiseksi, että edes vaihtoehtoisten mallien esittämiseen ei välttämättä pystytä. Ihan helppoa ja yksinkertaisesti tunteikkaassa puheessa esitettävää tämä ei siis ole.

Muok. lisätty yliopisto
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hiukan mietityttää että mikä se Gretan lopullinen panos on hänen puheidensa sisältöön.

Pidän täysin mahdollisena, että hän ei puheitaan tee, vaan ideoi aiheita ja yksityiskohtia. Silti on vaikea ymmärtää, miksi häntä laajasti pilkataan ja uhkaillaan. Jotain vaarallista hänen koetaan sanovan tai edustavan? Itse en koe häntä vaaraksi millään tavalla. Kenties siksi en häntä seuraakaan. Ilmiön tunnistan kyllä ja sen tekee lähinnä media. Tuskin tuo nuori on siitä roolistaan innostunut.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Pidän täysin mahdollisena, että hän ei puheitaan tee, vaan ideoi aiheita ja yksityiskohtia. Silti on vaikea ymmärtää, miksi häntä laajasti pilkataan ja uhkaillaan.

Greta on itse todennut, että kirjoittaa puheensa itse. Toisin on hankala asioita todistaa - tai oikeammin mahdotonta.

Hän on toki myös sanonut, että pyytää palautetta muilta puheisiinsa - tämän tarkoitusta ei ole sen paremmin avattu. Lisäksi on tiedemiehiä, jotka auttavat häntä puheiden monimutkaisempien tieteellisten tekijöiden suhteen. Greta sanoi, että toimii näin ettei tule levittäneeksi väärää tietoa.

Tuo ylle linkattu video oli kyllä melko heikko suoritus Gretalta verrattuna siihen millaisella palolla hän puheitaan on vetänyt. Esitetyt kaksi kysymystäkään eivät nyt olleet mitenkään erityisen hankalia.
 
YK:n pääsihteerin ilmastokokouksessa esiin nostama Tuvalu on pääsihteerin tunteikkaan puheen mukaan taistelemassa olemassaolostaan. Kuitenkin viimeisimmän tutkimuksen mukaan (Aucklandin yliopisto) Tuvalun pinta-ala on itseasiassa kasvanut tällä vuosituhannella, ja arvioiden mukaan ainakaan tämän vuosisadan aikana ei tule menettämään merkittävästi maa-aluettaan. Kokouksessa väite kuitenkin sai vastaansa ainoastaan hyväksyvät taputukset. Myös Thurnbergilta.

MIT:ssa on tekeillä tutkimus jossa pyritään ennakoimaan ilmastonmuutoksen, poliittisten päätösten ja teknologian kehittymisen yhteisvaikutus makrotasolla vuosisadan loppuun asti. Tuloksia ei ole vielä tullut ja tihkuneiden tietojen mukaan tutkimus on osoittautumassa niin monimutkaiseksi, että edes vaihtoehtoisten mallien esittämiseen ei välttämättä pystytä. Ihan helppoa ja yksinkertaisesti tunteikkaassa puheessa esitettävää tämä ei siis ole.

Muok. lisätty yliopisto

Kyllä. Tuvalun tilannetta selvittänyt ryhmä kuitenkin suosittaa miettimään miten asuttavuus saarilla voidaan pitää. Ja heidän tuloksena oli samoin, että ilmastonmuutos on suurimmista uhkista matalille saarivaltioille.

Kun merenpinta kohoaa, aallot pääsevät vaikuttamaan saariin yhä korkeammalla, joka lisää rapautumista ja eroosiota. Maa-aines liukuu uusiin paikkoihin ja saarten muoto muuttuu, saaret tavallaan liikkuvat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Greta on itse todennut, että kirjoittaa puheensa itse. Toisin on hankala asioita todistaa - tai oikeammin mahdotonta.

Itse pidän edelleen täysin mahdollisena, että ei kirjoita, vaan vaan ideoi aiheita ja yksityiskohtia. Näin tekevät monet muutkin. Ja hyvä niin. Ihmettelen edelleen, miten hänen tekstinsä aiheuttaa paljon negatiivisia reaktioita. Tuskin kukaan vastaa, joka esimerkiksi verkossa haukkuu Thunbergia.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kaikki uskottavuus meni, kun väitti että hänen lapsuus on tämän teeman vuoksi häneltä ryöstetty. Ruotsissa, circa 2003-2019, lapsuus pilalla ilmaston takia. Juu juu, voisiko kermaperseisempää ja ylimielisempää lausuntoa olla.

Sen jälkeen en jaksanut kuunnella yhtään mitään mitä täältä suunnalta tulee.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kaikki uskottavuus meni, kun väitti että hänen lapsuus on tämän teeman vuoksi häneltä ryöstetty. Ruotsissa, circa 2003-2019, lapsuus pilalla ilmaston takia. Juu juu, voisiko kermaperseisempää ja ylimielisempää lausuntoa olla.

Sen jälkeen en jaksanut kuunnella yhtään mitään mitä täältä suunnalta tulee.

Tällasesta ehdottomuudesta tulee aina mieleen snl-lainaus takavuosilta:

"Dad always said that laughter is the best medicine, which I guess is why several of us died from tuberculosis."
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Kaikki uskottavuus meni, kun väitti että hänen lapsuus on tämän teeman vuoksi häneltä ryöstetty. Ruotsissa, circa 2003-2019, lapsuus pilalla ilmaston takia. Juu juu, voisiko kermaperseisempää ja ylimielisempää lausuntoa olla.

Sen jälkeen en jaksanut kuunnella yhtään mitään mitä täältä suunnalta tulee.
Näppärää. Jos aktivisti kerran omasta mielestäsi liiottelee, ei mitään hänen juttujaan tarvitse ottaa todesta.

Lapsuutensa pilaamisella Greta kai viittaa siihen, että hän ja muut nuoret joutuvat itse tuomaan ongelmaa esille ja huolehtimaan asiasta, joka edellisten sukupolvien olisi aikaa sitten pitänyt jo korjata. Hänen mukaansa lasten kuuluisi käydä koulua ja murehtia lasten asioita, ei maailman pelastamista. Siitä voi olla samaa tai eri mieltä, mutta ei tuollainen väite kenenkään uskottavuutta voi romuttaa.

Hiukan mietityttää että mikä se Gretan lopullinen panos on hänen puheidensa sisältöön. Heti kun joutuu puhumaan vähänkin ilman käsikirjoitusta niin homma takeltelee pahasti.
Ja tää on toinen juttu.

Miten ihmeessä puheiden kirjoittamiseen vaikuttaa se, että vastaa hapuilevasti Q&A sessiossa? Kyllä ainakin minä puhun vakuuttavammin jos olen itse saanut pointtini listata ja harjoitella sitä muutaman kerran etukäteen.

Ottakaa taas kerran huomioon, että kyseessä on 16-vuotias lukiolainen jolta kysellään isoja asioita vieraalla kielellä. 16-vuotiaana muistan itse pitäneeni äidinkielen puhetaidon kurssilla viiden minuutin puheen Helsingin Jokereista. Puhe oli siis suomeksi ja yleisö koulukavereitani, ei koko maailma. Jännitin hommaa koko viikon, luin esitelmäni melkein suoraan paperista ja jäädyin täysin kun joku keskeytti kysyäkseen tarkoitinko Valtteri Filppulaa vaikka sanoin Ilari. Ja ihan tasan tarkkaan olin koko roskan kirjoittanut itse.

Mikä on se uhka jonka teinityttö aikuisille miehille tuottaa? Miltä tässä puolustaudutaan? Tuon tubevideonkin kommenttikenttä täynnä ihan järjetöntä kuraa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki uskottavuus meni, kun väitti että hänen lapsuus on tämän teeman vuoksi häneltä ryöstetty. Ruotsissa, circa 2003-2019, lapsuus pilalla ilmaston takia. Juu juu, voisiko kermaperseisempää ja ylimielisempää lausuntoa olla.

Sen jälkeen en jaksanut kuunnella yhtään mitään mitä täältä suunnalta tulee.

Uskottavuus mihin? Tiedemiesten näkemyksiin ilmastonmuutoksen vaikutuksista vai mistä uskottavuudesta puhut?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tällasesta ehdottomuudesta tulee aina mieleen snl-lainaus takavuosilta:

"Dad always said that laughter is the best medicine, which I guess is why several of us died from tuberculosis."

Ah kuinka osuvaa.

Itse pidän ilmastonmuutosta vakavana asiana ja haluan siihen ehdottomasti lisää hallittuja toimenpiteitä, isolla tavoitteella, mutta järjekevästi asteittain toteutettuna.

Samassa vaihdan heti kanavaa tai lopetan lukemasta, kun ilmaantuu joku joka julistaa joutuneensa terapiaan ilmastoahdistuksen tai menettäneensä sen vuoksi yöunensa. Saatika sitten, että kehdataan väittää että on lapsuus Ruotsissa mennyt nyt ihan pieleen tätä murehtimalla. Aika paljon enempiä menettää yöunensa, lapsuutensa tai koko elämänsä vaikka koulukiusaamiselle, perheväkivallalle tai köyhyydelle, jotka sitten voivat oikeasti ollakin aidosti lapsuuden varastavia elementtejä.

Paniikki, ahdistus ja ylireagointi ei luo järkeviä päätöksiä; ei töissä, ei siviilissä eikä todellakaan maailman haastavimpien teemojen ympärillä - se luo vain lisää äärireaktioita. Tämän vuoksi en hänen sanomisiaan jaksa tämän enempiä kuunnella ja vielä varmempi olen, että vastaus löytyy jostain muualta kun vetoamalla pilattuun lapsuuteen ruotsissa.

@Snakster Uskottavuus siihen, että hänellä olisi paniikkia enempää annettavaa keskusteluun. Tieteellisten faktojen lukeminen onnistuu sitten ihan keneltä vain, niiden tulkintaan hänellä taas ei ole kompetenssia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Itse pidän edelleen täysin mahdollisena, että ei kirjoita, vaan vaan ideoi aiheita ja yksityiskohtia. Näin tekevät monet muutkin. Ja hyvä niin. Ihmettelen edelleen, miten hänen tekstinsä aiheuttaa paljon negatiivisia reaktioita. Tuskin kukaan vastaa, joka esimerkiksi verkossa haukkuu Thunbergia.

Ei tuo minustakaan mitenkään paha asia ole, vaikka joku muu ne tekstit olisikin kirjoittanut. Näin ei kuitenkaan ole sanottu olevan, joten luotetaan siihen mitä Thunberg itse asiasta on kertonut. Toki tuossa voi taustalla olla sekin, että mikäli Greta myöntäisi puheiden - tai edes osan niistä - olevan jonkun muun kirjoittamia, silloin hänen sinänsä tärkeä viestinsä hautautuisi kritiikin alle. Osittain koko Greta-ilmiö on lähtenyt siitä, että kaikki on Gretan itsensä tekemää ja ideoimaa.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe sinänsä: osa kun kritisoi Gretaa esim. heikohkosta ulosannista Q&A sessiossa, niin osa ratsastaa paikalle puolustamaan miksi on ihan OK takellella Q&A sessiossa - omiin kokemuksiin perustuen. Kaikille nyt kuitenkin lienee selvää se, että Greta ei nyt ole mikään ihan tavallisen perheen tavallinen 16-vuotias, joten vertailu normi-teiniin on minusta kaikin puolin turhaa. (Cobol: tämä viimeinen osa ei ollut siis mitenkään sinulle osoitettu - lähinnä yleistä pohdintaa vain.)

Oletettavammin vuoden-parin kuluttua Greta-ilmiö on jonkin verran laantunut jonkin uuden ja tuoreemman ilmiön tieltä. Me too liikkeestäkään ei ole vähään aikaan kovin paljoa uutisoitu - näyttää olevan siirtynyt Etelä-Amerikka, Intia, Japani etc. akselille? Reilu vuosi sitten tilanne taisi olla hieman eri - tai sitten kaikki maailman pervot ovat jo telkien takana? Hymiö tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse pidän ilmastonmuutosta vakavana asiana ja haluan siihen ehdottomasti lisää hallittuja toimenpiteitä, isolla tavoitteella, mutta järjekevästi asteittain toteutettuna.

Samassa vaihdan heti kanavaa tai lopetan lukemasta, kun ilmaantuu joku joka julistaa joutuneensa terapiaan ilmastoahdistuksen tai menettäneensä sen vuoksi yöunensa. Saatika sitten, että kehdataan väittää että on lapsuus Ruotsissa mennyt nyt ihan pieleen tätä murehtimalla. Aika paljon enempiä menettää yöunensa, lapsuutensa tai koko elämänsä vaikka koulukiusaamiselle, perheväkivallalle tai köyhyydelle, jotka sitten voivat oikeasti ollakin aidosti lapsuuden varastavia elementtejä.

Millä tavalla Thunbergin ruotsalaisuus tekee hänen tunteistaan ja ajatuksistaan vääriä?

Taitaa Thunbergissa ärsyttääkin eniten juuri se, että häntä on koko ajan vaikeampi hyssytellä hiljaiseksi ei saa valittaa ruuasta kun Afrikassa nähdään nälkää-tyyppisellä argumentoinnilla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Snakster Uskottavuus siihen, että hänellä olisi paniikkia enempää annettavaa keskusteluun. Tieteellisten faktojen lukeminen onnistuu sitten ihan keneltä vain, niiden tulkintaan hänellä taas ei ole kompetenssia.

Kaipa se anti lähinnä on ollut, ja varmaan tulee jatkossakin olemaan, se, että yhä useampi tulee kiinnostuneeksi tieteellisistä faktoista ja koko aihepiiristä. Eikä hän mikään asiantuntija väitä olevansakaan.
 

Sinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiedemiesten näkemyksiin ilmastonmuutoksen vaikutuksista vai mistä uskottavuudesta puhut?
Niistäkö täällä keskustellaan? Olen erittäin valmis siihen keskusteluun. Toki vaikeaa, kun Gretan näkemyksiä ja ymmärrystä erilaisten ilmastomallien metodeista ja vaikutusarvioista ei juurikaan löydy.

Ja tosiaan, "listen to the scientists", ei riitä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niistäkö täällä keskustellaan? Olen erittäin valmis siihen keskusteluun. Toki vaikeaa, kun Gretan näkemyksiä ja ymmärrystä erilaisten ilmastomallien metodeista ja vaikutusarvioista ei juurikaan löydy.

Ja tosiaan, "listen to the scientists", ei riitä.

Niin tässä keskustellaan Greta Thunbergista. Hän on huolissaan ja sikäli kun olen muista lähteistä ymmärtänyt, tämä huoli ei ole täysin vailla totuuspohjaa. En sitten tiedä, minkälaisia katastrofeja Greta onnistuu puheillaan aiheuttamaan. Ilmeisesti osan jengistä mielestä pitää ilmastonmuutoksen sijaan ollakin huolissaan siitä, että jos joku uskookin Gretan olevan oikeassa ja siinä hyvässä uskossa tekee toimenpiteitä, jotka eivät olisi tarpeen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin tässä keskustellaan Greta Thunbergista. Hän on huolissaan ja sikäli kun olen muista lähteistä ymmärtänyt, tämä huoli ei ole täysin vailla totuuspohjaa. En sitten tiedä, minkälaisia katastrofeja Greta onnistuu puheillaan aiheuttamaan. Ilmeisesti osan jengistä mielestä pitää ilmastonmuutoksen sijaan ollakin huolissaan siitä, että jos joku uskookin Gretan olevan oikeassa ja siinä hyvässä uskossa tekee toimenpiteitä, jotka eivät olisi tarpeen.

Eikö tässä ole jo useampaan otteeseen todettu sitä, että asioita tulee ilmastonmuutoksen estämiseksi tehdä. Sen sijaan se, että huudetaan talon olevaan tulessa, aikaa ei ole käytännössä sekuntiaakaan, pitää panikoida etc. ei välttämättä ole järkevää - siis järkevää siinä mielessä, että hätiköiden tehdyt toimenpiteet saattavat aiheuttaa lisää ongelmia.

BigRedCat on minusta ihan asiallisesti avannut tuota positiota(an) viesteissään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tässä ole jo useampaan otteeseen todettu sitä, että asioita tulee ilmastonmuutoksen estämiseksi tehdä. Sen sijaan se, että huudetaan talon olevaan tulessa, aikaa ei ole käytännössä sekuntiaakaan, pitää panikoida etc. ei välttämättä ole järkevää - siis järkevää siinä mielessä, että hätiköiden tehdyt toimenpiteet saattavat aiheuttaa lisää ongelmia.

BigRedCat on minusta ihan asiallisesti avannut tuota positiota(an) viesteissään.

Onneksi YK:n ilmastopaneelissa on paljon muitakin puhujia, kukin vähän erilaisilla painotuksilla. En näe, että Greta Thunberg yksin pystyy lietsomaan sellaista paniikkia, että ilmaston vuoksi tehtävät hyvät pyrinnöt siitä tärveltyisivät.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En näe, että Greta Thunberg yksin pystyy lietsomaan sellaista paniikkia, että ilmaston vuoksi tehtävät hyvät pyrinnöt siitä tärveltyisivät.

...ja tätähän täällä on esitetty lukuisten nimimerkkien toimesta... Jos voisit vielä nimetä yhden. Ihme tarve osalla nimimerkeistä tulla jonain jeesuksina pätemään ja "ihmettelemään" milloin minkäkin olkinuken varjolla Gretan ja milloin kenenkin "sortamista", mitä todellisuudessa tässä ketjussa on esiintynyt aivan häviävän vähän ja valtaosa kommentoi Gretaa positiivisesti, vaikka ei näkisikään hänen saamaansa huomiota ainoastaan positiivisena tai tarpeellisena. Katsoin kaksi edellistä viestiäsi ja molemmat ihan puhdasta olkiukkoa. Voi kai se olla tyydyttävääkin jos pystyttää itse tuulimyllyt jotka käy sitten lyömässä ketoon. Täällä on kuitenkin käyty ihan järkevää keskusteluakin mikä on ilmeisesti päässyt menemään ohi.

"En näe että Greta-ilmiön kritisoijat Jatkoajassa pystyvät lietsomaan sellaista ilmastotoimivastaisuutta (tai edes ilmastopuhevastaisuutta) että ilmaston vuoksi tehtävät hyvät pyrinnöt siitä tärveltyisivät."
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Niin tässä keskustellaan Greta Thunbergista. Hän on huolissaan ja sikäli kun olen muista lähteistä ymmärtänyt, tämä huoli ei ole täysin vailla totuuspohjaa.

Huolissaan olevia ihmisiä on paljon. Olemme huolissamme kotimaamme tulevaisuudesta vaikkapa syrjäytyneiden, vanhusten, mielenterveysongelmaisten, päihdeongelmaisten ja suurena kysymyksenä pakolaisstatusta hyväksikäyttävien ns turvapaikkaturistien suhteen. Onko mielestäsi 45 vuotias kantasuomalainen mies, joka on huolissaan ulkkarien tekemisistä raiskauksista samalla viivalla Gretan kanssa? Nämäkään huolet eivät ole vailla totuuspohjaa. Paljonko symppaat tällaista kaveria? Nämä mainitsemani huolet koskettavat meitä aivan reaaliajassa. Eikä tarvita edes mitään ennustavaa laskukaavaa, joka ei ole edes tieteellisesti mitattuna fakta. Tämä koko kysymys ainoastaan siksi, että mainitsemasi yhden ihmisen huoli ja esilletulo saisi jonkinlaiset mittasuhteet, ilman fanaattista, omaa politiikkaa tai periaatetta.

Jos Gretan tilalla olisi vaikkapa puolalainen nevöhööd keski-ikäinen mies, niin kuuntelisiko tai kiinnostuisiko kukaan? Symppaisitko häntä jos vielä tulisi ilmi, että hän ja vanhempansa kuuluvat oikeistoradikaaleihin? Kärjistin tätä kokonaisuutta, koska me ihmiset käsittelemme näitä asioita paljolti tunnepohjalla. Juuri niin, kuin se oma mieli ja agenda sanoo. Syyllistyn tähän jatkuvasti itsekin. Tunheihminen kun olen ja osaksi tämän vuoksi vajaavainen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ylen sivuilla on juttu tästä harmaat setämiehet triggeröityy Greta Thunbergista -asetelmasta.


Muuten olisin voinut lukea pidemmällekin, mutta miksi piti taas saatana valita asiantuntijaksi tuo hullu riidanhaastaja Tiina Rosenberg. Ja yllättäen juttua ei voi edes kommentoida.

Edit. En koskaan pääse yli siitä tavasta, millä silloinen taideyliopiston rehtori kohteli professori Janne Saarikiveä ja ex-kansanedustaja Oras Tynkkystä. Siinä meillä varsinainen siltojen rakentaja.
 

Sinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin tässä keskustellaan Greta Thunbergista. Hän on huolissaan ja sikäli kun olen muista lähteistä ymmärtänyt, tämä huoli ei ole täysin vailla totuuspohjaa. En sitten tiedä, minkälaisia katastrofeja Greta onnistuu puheillaan aiheuttamaan. Ilmeisesti osan jengistä mielestä pitää ilmastonmuutoksen sijaan ollakin huolissaan siitä, että jos joku uskookin Gretan olevan oikeassa ja siinä hyvässä uskossa tekee toimenpiteitä, jotka eivät olisi tarpeen.
Tai että 16-vuotiaan vaatimusten mukaisesti tehdään politiikkaa, kun ilmeisesti jopa Thurnberg itse on sitä mieltä, että hän ei ymmärrä tieteellistä pohjaa vaatimuksilleen. Jos ymmärtää, niin mielelläni tutustun missä hän sen osoittaa. Jos kuitenkaan ei ymmärrä, ja suoraan sanottuna en usko että ymmärtää, miksi hänen vaatimuksiinsa pitäisi suhtautua sen vakavammin kuin kenenkään muun ei vielä äänestysiässä olevan mielenilmauksiin?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen huolissani BigRedCat-ilmiöstä. Tällaisten metakeskustelijoiden takana on selkeästi isompi koneisto hämmentämässä ja vääntämässä asiaa varsinaisen asian vierestä. Ei kuulosta uskottavalta, että BigRedCat keksisi tällaisia meta-aiheita itse. Ja lisäksi tavoitteena on vain saada meidät tuntemaan syyllisyyttä, vaikka todelliset syylliset ilmiölle ovat ihan muualla. Kaiken päälle jos pyrkii keskustelemaan tästä ilmiöstä, saapuu lynkkayskomitea paikalle etenkin somessa. En usko, että hän kirjoittaa postauksiaan itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös