Greta Thunberg

  • 53 787
  • 360

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Etkö sinä ollut sitä mieltä jossain tällä palstalla, että et ole missään muualla nähnyt ilmastonmuutoksen vakavasti ottavan henkilön viittaavan Thunbergiin - tai ottavan häntä esille - kuin tällä palstalla? Jotenkin noin se meni?

itse olen sitä mieltä, että mikäli jokainen ottaisi ilmastonmuutoksen käytännössä ainoana maailmassa olevana asiana - ja yhtä vakavasti kuin Thunberg sen tuntuu ottavan - maailmassa ei tapahtuisi yhtään mitään positiivista ilmastonmuutoksen suhteen. Kukaan ei näet ehtisi tekemään yhtään mitään ilmastoahdistukseltaan, panikoinniltaan ja muiden syyllistämiseltään.
kyllähän sinä aikuisena ihmisenä löydät mitä sanoin eikö minulla ole ollut tarvetta muuttaa näkemystäni. En ole vakavasti otettavista henkilöistä puhunut, mutta ei Greta mikään auktoriteetti ole minulle tai monelle muullekaan vaikka haasteen heitinkin osoittaakseni itkujen naurettavuuden.

Ilmastonmuutos on isoin globaali pulma ja sellaisena on syytä ottaa. Joskus on ollut otsonikato ja happosateet, nyt on lämpeneminen. Ehkä joskus mikromuovit.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Muok. Eksistentiaalisen uhan muodostaa lähinnä asteroidit, totaalinen ydinsota ja mahdollisesti biologinen uhka. Ilmastonmuutos on uhka, mutta esim. ylikansoittuminen (joka toki ilmastoon myös liittyy) on mielestäni selvästi suurempi uhka yhteiskunnille seuraavan 50 -100 vuoden aikana.
Tämä on totta, mutta entä tuon 50-100 vuoden jälkeen, jos ilmastonmuutokselle ei mitään tehdä?
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kertokaa joku minulle, että miten ilmastonmuutos on pilannut (kuten Greta puheessaan YK:ssä mainitsi) etuoikeutetussa perheessä, yhdessä maailman rikkaimmista maissa kasvaneen teinin lapsuuden?
Ymmärrän kyllä, että tulevaisuus on pilalla, miutta väitän Gretan lapsuuden olleen parempi kuin 99.9% maailman lapsista.
Ei varmastikaan mikään, kun sen noin suhteuttaa. Jonkin verran autismin alalajeja ymmärtämään yrittäneenä en silti ihmettelisi, vaikka Greta sitä mieltä aidosti olisikin. Omassa "lähi"- tai lähipiirissäni on pari eri tasoista aspergerilaista ja heidän tapansa katsoa maailmaa on hyvinkin mielenkiintoinen. Erilaiset yliherkkyydet yhdistettynä siihen, että saattavat kiinnostua jostain asiasta tavallisen ihmisen näkökulmasta todella syvästi ja uppoutua sen ymmärtämiseen täysin, sekä se, että voivat reagoida todella voimakkaasti "ulkopuolisten" mielipiteisiin näistä asioista, tekevät oireyhtymästä varsin mielenkiintoisen. Kannattaa perehtyä tarkemmin, jos aihepiiri kiinnostaa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Mielenterveysnuori jota vassarit käyttää häikäilemättä hyväkseen. Mikä ei toki ole uutta, koska eri agendat ovat kautta aikojen käyttäneet lapsia keulakuvinaan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mielenterveysnuori jota vassarit käyttää häikäilemättä hyväkseen. Mikä ei toki ole uutta, koska eri agendat ovat kautta aikojen käyttäneet lapsia keulakuvinaan.
Mitä tämä "hyväksikäyttö" tarkalleen ottaen pitää sisällään?
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ilmastonmuutospöpinää joltain teiniltä niinkuin tietäis mikä on viisasten kivi. Tässä mennään luonnon laeilla aika pitkään. Kun populaa alkaa oleen liikaa ja kasvaa niin jossain vaiheessa luonto ottaa keinot käyttöönsä ja palauttaa sitä myöten systeemit normaaleiksi.

Pointti toikin että palattais kivikaudelle kaikessa että ilmastonmuutos hilliintyy mutta hilliintyy se viimeistään jollain tapaa jossain vaiheessa kun maapallon ihmisluku vähenee 50% ja näin tulee käymään jossain vaiheessa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Reettahan on vassarien sätkynukke, joka itkee ne sanat jotka on paperiin piirretty.
Juurihan tässäkin ketjussa on käyty läpi, että Gretan "tuotanto" on ihan omasta kynästä lähtöisin ja näkemykset noudattelevat aika tarkasti tieteellisen konsensuksen sisältöjä. Tällä perusteella on aika vaikeaa ottaa perustelematonta väitettäsi vakavasti.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Juurihan tässäkin ketjussa on käyty läpi, että Gretan "tuotanto" on ihan omasta kynästä lähtöisin ja näkemykset noudattelevat aika tarkasti tieteellisen konsensuksen sisältöjä. Tällä perusteella on aika vaikeaa ottaa perustelematonta väitettäsi vakavasti.

Kuinka sen voi edes todistaa, että Gretan sanat oli omasta kynästä?
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Mulle tulee Gretasta mieleen joku Kiinalainen urheilija, joka on systeemin avustuksella tekemällä tehty yksilö. Etsitään kaksi urheilullisesti täydellistä yksilöä, jotka tekevät lapsen mistä kasvatetaan täydellinen oman lajinsa lahjakkuus.

Gretan isä on näyttelijä ja äiti oopperalaulaja. Näiden speksien kohdatessa onkin todennäköistä, että lapsesta kasvaa kansalaisaktivisti ja häntä on helppo jalostaa robottimaisesti haluttuun positioon.

Valitettavasti inhimillisyys on se, joka kärsii tässä yhtälössä. Musta tuo Greta vaikuttaa robotilta, joka on vain rakennettu tuollaiseksi puhujapönttökoneeksi. En millään tavoin pysty samaistumaan tuohon. Hän vaikuttaa jopa pelottavalta kauhuleffojen lapselta.

Tämän sanon pesunkestävänä vihervasemmistolaisena.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kuinka sen voi edes todistaa, että Gretan sanat oli omasta kynästä?
Todistustaakka lienee väitteen esittäjällä? Greta aloitti yksin, sanoo kirjoittavansa yksin ja tämän kyseenalaistajalla pitäisi kai olla esittää jotain todisteita väitteelleen? Argumentointisi on kyllä muutenkin niin aukotonta, että tarttumapintaa keskustelulle jää aika vähän...

BTW, JA:n keskustelupalstaa ei tunneta erityisen vasemmistolaisena vaan päinvastoin.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Niin sieltä tuli "se" kortti tähän vuoroon.

Nyt sinun täytyy kyllä vähän tarkentaa. Minä kysyin että ketä nämä vassarit ovat jotka siellä takana ovat? Jotain nimiä, ryhmittymiä, instansseja mitä lie. Minua siis ihan tosissaan kiinnostaa miten määrittelet vassarin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mielenterveysnuori jota vassarit käyttää häikäilemättä hyväkseen. Mikä ei toki ole uutta, koska eri agendat ovat kautta aikojen käyttäneet lapsia keulakuvinaan.
Jaahas. Onko tämä mielenterveys ja sen ongelmat jotenkin todistettuja? Ja keitä ne vassarit ovat?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jaahas. Onko tämä mielenterveys ja sen ongelmat jotenkin todistettuja? Ja keitä ne vassarit ovat?
Siis eihän Gretalla käsittääkseni ole mitään ongelmia mielenterveyden kanssa. Asperger ei ole tällainen sairaus. Antifan paita päällä poseeraa, kuten hänen vanhemmatkin. Tästä sitten tehdään johtopäätöksiä.
 
Ihmetyttää kansakuntamme Isän, Saulin ohittamisen tässä keskustelussa. Hän on perin huolestunut, mikä hänen diagnoosi on?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se että teinin kimppuun käydään kuin Soroksen (tuon inhan juutalaisen juonittelijan) ei ole ihan parasta taktiikkaa. En ole ollut edes vähän alusta kiinnostunut Thunbergista, mutta kiitos tämän ketjun niin olen ymmärtänyt sanomakseen, että luottakaa tieteeseen ja olkaa huolestuneita ilmastonmuutoksesta, mikä vaikuttaa sangen rationaaliselta positiolta.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mun mielestä Sauli ei vetänyt itkupotkuraivareita puheenvuorossaan, eikä syyttänyt muita hänen tulevaisuutensa tuhoamisestaan. Siinä lienee syy ettei kummemmin kritisoida.

Olisi suorastaan huolestuttavaa jos 71-vuotiaan presidentin ja 16-vuotiaan koululaisen artikulaatio olisi samanlaista. Oletettavasti myös Gretan tulevaisuus on aika paljon pidempi kuin Saulin. Jossain kolumnissa hyvin kirjoitettiin, että Greta on tyypillinen teini, joka ei vielä ole ehtinyt fakkiintumaan ja kyynistymään maailmaan ajatellen että "näin asiat ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan". Itse ainakin arvostan suoraa puhetta enemmän kuin esim. tätä johtajien tapaa lennellä ympäri maailman kaikenlaisiin kokouksiin, joissa ei sanota eikä päätetä yhtään mitään. Vähän kärjistäen.

Enkä nyt sano että välttämättä Gretan agendaa jakaisin, mutta arvostan kyllä omistuneisuutta ja rohkeutta jolla nuori ihminen asiaa ajaa. Uskomatonta että joku Oranssi Paska (vihdoin ymmärrän mistä tuon bändin nimi tulee) viitsii 16-vuotiasta lasta tölviä omassa twitterissään miljoonille seuraajille. Kertoo tuosta ihmissaastasta kaiken olennaisen
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tässä on kirjoiteltu siitä, onko Greta kirjoitellut omat puheensa itse, vai onko hän saanut apua puheidensa kirjoittamiseen. Greta sanoo itse kirjoittavansa puheensa - ja toista on vaikea kyllä todistaa.

Tässä linkki josta Gretan puheita voi katsoa videoina tai vaihtoehtoisesti lukea tekstit. Tuota uusinta YK-puhetta tuolla ei tosin vielä ole. Erittäin vaikuttavasti kirjoitettuja puheita - pitää kyllä tunnnustaa, että itse en olisi moista tekstiä kyennyt tuossa iässä tuottamaan. Greta tosin on voittanut Svenska Dagbladetin kirjoituskilpailun vuonna 2018, joten hän kyllä osaa kirjoittaa. Sen hän on kyllä sanonutkin, että pyytää palautetta muilta teksteihinsä.

Tässä se mitä hän on tuosta itse kirjoittanut:"And yes, I write my own speeches. But since I know that what I say is going to reach many, many people I often ask for input. I also have a few scientists that I frequently ask for help on how to express certain complicated matters. I want everything to be absolutely correct so that I don’t spread incorrect facts, or things that can be misunderstood."

(linkki vie fridaysforfuture.org sivuille)

ps. Greta ei muuten itse keksinyt tuota koululakkoa - otti heitetyn ajatuksen ja kehitteli sitä pidemmälle. Loppu onkin sitten historiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kerran Gretan lapsuus on mennyt ”pilalle ilmastonmuutoksen takia”, niin jonkunlaiselta äärivihreiden hyväksikäyttötapaukselta vaikuttaa.

Enkä nyt yritä käydä lapsen kimppuun tai vähätellä ilmastonmuutosta, mutta jos tosiaan rikkaaseen perheeseen syntyneen lapsuus on mennyt pilalle, niin pitäisi ehkä vanhempien katsoa peiliin.

Tai sitten käyttää lastaan aseena omien poliittisten agendojen ajamiseen, koska miksi ei? Olihan natseillakin Hitler-Jugend.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös