. Ei EU-parlamentti ole Suomen eduskuntaa syrjäyttämässä vaikka demokraattisilla vaaleilla sekin on valittu.
EU-parlamentissa edustajat eivät ole niinkään tuosta huolissaan. Mepit ymmärtävät, että EU:n tulkintaetuoikeutta lakeihin on järkevää kannattaa, mutta samalla tulee jättää kansallisille valtioille riittävä liikkumatila. Meillä on oltava EU:n yhteiset arvot, joita EU-valtiot noudattavat. Näin ei ole. Enemmän siellä (Suomen osalta mm. SDP:n, Keskustan ja Kokoomuksen meppejä. Arvaan myös PS tähän joukkoon) on oltu vallan osalta huolissaan komission ylikävelystä EU:n parlamentin ja valtioidenkin yli.
EU:n parlamentti haastoi EU-komission vihdoin oikeuteen. Se olisi tullut tehdä jo komission suopeudesta EU:n osalta vastoin parlamentin kantaa Venäjän energiariippuvuuden kasvattamiseen, vaikka energiapäätökset ovat valtioiden. Nyt se tuli komission käsien heiluttelusta Unkarin ja Puolan osalta. Kyse on oikeusvaltiomekanismista, mikä sitoo jäsenmaiden EU-rahoitusta oikeusvaltioperiaatteen noudattamiseen. Mikäli jäsenmaa rikkoo periaatetta, EU voi pidättää sen osuuden unionin budjetista.
Komissio ei ole tehnyt asialle yhtään mitään, vaikka sen pitäisi tehdä.
On toinenkin vaihtoehto. Lopetetaan Puolan ja Unkarin vahtaaminen. Tehkööt mitä lystäävät oli oikeusvaltiota tai ei. Mutta jos tähän ei pyritä, ei komissio voi ottaa vastoin EU:n sääntöjä valtaa itselleen ja katsella asioita läpi sormien. Silloin olisi parempi purkaa EU:ta nykymuodossaan ja palata sinne, mistä lähdettiin. Nyt kaadetaan rahaa Puolaan ja Unkariin, joilla mahdollistetaan maiden kansalaisyhteiskuntien romuttaminen ilman, että komissio tekee sen, mitä komission pitäisi tehdä.
Osittaisena oikeistoliberaalina (ja oikeistokonservatiivina) kannan huolta siitä, miten EU tukee taloudellisesti Puolan, Unkarin ja myös Venäjän sortotoimia. Kahdelle ensimmäiselle puuhataan taas lisää rahaa ja kolmas eli Venäjä pyörittää sotiaan mm. Ukrainassa ja hybridikampanjoitaan EU:ta vastaan pitkälti EU:n energiasta maksaman rahoituksen turvin.