Minä näen silti pientä ongelmaa Saksan kannalta, mutta katsotaan toivottavasti olen väärässä.
Ensinnäkin ongelma numero yksi on, ettei LNG ole täysin verrannollinen hinnaltaan kaasumaiseen versioonsa nähden.
Toinen ongelma päästöoikeudet, kun nykyisellään hiilen polttaminen on aika kallista, niin Saksan lasku myös tästä on jotain aivan muuta mitä he ovat suunnitelleet.
Näistä kahdesta seuraa se, että Saksan tulevaisuus ei näytä kovin ruusuiselle tältä kantilta.
Se on ehdottomasti täysin totta, että hinnat nousevat Putlerin aggression myötä mm. mainitsemistasi syistä, mutta tämäkään ei ole yksinomaan Saksaan rajoittuva tekijä - hinnat tulevat nousemaan reippaasti joka puolella Eurooppaa.
Saksassa hinnan nousu tulee tuntumaan erityisen vahvasti lopulta kaasun loppukäyttäjien (teollisuus ja kuluttajat) kukkaroissa, koska LNG tosiaan on kalliimpaa kuin venäläinen kaasu. Korkeiden energiahintojen myötä Saksassa kuluttajien ostovoima ottaa hittiä jo nyt, ja se tulee ottamaan hittiä enemmän. Suomessa puolestaan hintojen nousu tulee tuntumaan suhteellisesti kovempaa kuluttajien kukkarossa öljyjalosteiden kallistumisen kautta sekä suoraan tankilla, että lopulta lähes kaikkien kuluttajatuotteiden hinnoissa ottaen huomioon sen, että Suomi on syrjässä sijaitsevana, pinta-alaltaan suurena ja harvaan asuttuna maana täysin riippuvainen meri- ja kumipyöräkuljetuksista, joiden hinta puolestaan riippuu suoraan fossiilisten polttoaineiden hinnasta. Samasta syystä myös Suomen vientiteollisuuden kilpailukyky tulee kärsimään suhteellisesti muuta Eurooppaa enemmän, ja tämän osalta on syytä olla hereillä.
Minä en kuitenkaan näe energia- ja raaka-ainepohjaista hintojen nousua yksinomaan huonona asiana. Se nimittäin yhtäältä ajaa teollisuuden, kuljetusyritykset sekä loppukäyttäjät etsimään vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille, joka puolestaan varsin ripeästikin lisää Euroopan kilpailukykyä sekä energiaomavaraisuutta, stimuloi Euroopan innovaatiotoimintaa, pahentaa Venäjän paitsiota ja auttaa CO2-päästöjen vähentämisessä. Toisaalta se on myös selvä merkki eurooppalaisille siitä, että Kalsarimyrkyttäjä kituu vielä pahemmin.
Tietenkin sekä Saksa, Suomi että muutkin EU-maat joutuvat miettimään ratkaisuja siihen, ettei hinnanousu käy täysin hallitsemattomaksi ja aja muuten tervettä yritystoimintaa tai pienituloisempaa väestöä suuriin ongelmiin. Isompi haaste tämä silti on pienemmän ostovoiman EU-maille, joissa energia sekä polttoaine tekevät suhteessa vielä suuremman loven tavan tallaajien lompakkoon. Ja nämä maat puolestaan ovat osoittaneet suurta valmiutta tämän hinnan maksamiseen (mm. Puola, Romania ja Baltian maat).
EDIT: Asiaa liipaten, Putlerin sotiminen ja sen pitkäaikaiset seuraukset muuten ovat juuri lyhentäneet Helsinki-Tallinna -rautatietunnelin / Rail Baltican payback-timea aika reippaanlaisesti, ja siinä ohessa tehneet hankkeesta talous- ja geopoliittisesti moninverroin tärkeämmän paitsi Suomelle ja Baltialle, myös koko EU:lle. Ei muuta, kun löylyä pyttyyn, jotta EU saadaan edistämään tätä yhtenä priorisoitavana infrahankkeenaan. Ei olisi Suomi sitten enää niin pahasti pussin pohjalla Itämeren ja kovaa vauhtia pohjoiskoreoituvan Venäjän välissä.