Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 338
  • 591

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Löytyisikö täältä tietoa. Olisi siis tarkoitus ensi vuonna maaliskuussa tehdä matka Porista Helsinkiin. VR näyttää kyllä kalenterin sinne asti, mutta ei löydä matkoja. Kuinka ajoissa noita matkoja voi ostaa? Nähtävästi ei ainakaan näin ajoissa :D
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kuinka ajoissa noita matkoja voi ostaa? Nähtävästi ei ainakaan näin ajoissa :D

Eeeheheiii, älä vielä hätäile. :D VR:n sivuilla nyt näin: "Voit ostaa lippuja kaukoliikenteen päiväjuniin 9.12. asti, yö- ja autojuniin 14.4.2024 asti." Eli odota nyt jouluhässäkät, hiihtolomat jne. :D

Tosissaan, en itsekään nyt varmaksi sano, paljonko ennen tuota ajankohtaasi liput tulee myyntiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Löytyisikö täältä tietoa. Olisi siis tarkoitus ensi vuonna maaliskuussa tehdä matka Porista Helsinkiin. VR näyttää kyllä kalenterin sinne asti, mutta ei löydä matkoja. Kuinka ajoissa noita matkoja voi ostaa? Nähtävästi ei ainakaan näin ajoissa :D

Loka-marraskuussa tulee ensi vuoden liput myyntiin.
 
Lomalla kun on niin reissua oli helppo pidentää päivällä, ottaa 1 väliyö Suomen Lapissa ja onhan mm. Jyväskylä-Oulu ihan helvetin kiva pätkä ajaa autolla, mutta veikkaan että monella muulla reissu on voinut kusta enemmänkin.

Ei liitty aiheeseen tai veeärrään millään tavalla, mutta kyllähän Tampereelta Ouluun kannattaa ajaa ihan jotain muuta kautta, kuin Jyväskylää sivuavaa reittiä.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Älkää ihmetelkö, jos junaliput kallistuu..
Tarkoittaakohan lähiliikenne tässä tapauksessa HSL:n kilpailuttamaa liikennettä, jonka VR voitti taannoin? Tuo hovioikeuden päätös ei välttämättä vaikuta lippujen hintaan mitenkään – ainakaan lähiliikenteessä. Jos siis kilpailutettu liikenne on toteutettu sillä tyypillisellä mallilla, että liikenteen järjestäjä HSL kerää lipputulot ja VR saa sopimuksessa määritellyn hinnan junien ajattamisesta.

Toki tuo päätös saattaa tehdä HSL-liikenteen tuottamisesta tappiollista VR:lle ja se tappio pitää sitten kattaa jostain muualta. Yksi vaihtoehto siihen on kaukoliikenteen lippuhinnat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Älkää ihmetelkö, jos junaliput kallistuu..
Mielenkiintoista. Itse viettänyt ruokatauot palkattomina vuosikaudet ja ymmärtäneekseni vähän alalla kuin alalla "kahdeksan tunnin työpäivät" ovat käytännössä 7,5-tuntisia esim.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Vissiin HSL sai lipputulot. Tuota juuri meinasinkin että tuloa pitää saada kompensoitua muualta.. Kaukoliikenteestä tai tavaraliikenteen puolelta. Ruotsissahan VR:llä on vielä joku huono sopimus, mikä päättyy pian. Tiedä sitten meneekö Ruotsin kahdessa alueessa lipputulot VR:lle tai tilaajalle (Pågåtågen ja Östgöpendeln), nuokin käsittääkseni kilpailutetaan piahkoin uudelleen..

Tai pyritään myymään LVM:n ostaman ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiölle suureen hintaan..
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Taidettiinko tuossa oikeustapauksessa valittaa eteenpäin..?

VR:lle myös yksi uusi pitkä sopimus Ruotsiin X-tågeniin Gävlen seutuville.

VR:ltä näköjään saisi ostettua dieselvetureitakin ensi vuonna..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On se niin kumma, ettei pidemmän matkan lähijunissa kansa vaivaudu ottamaan kantamuksiaan syliin, tai laittamaan matkatavarahyllylle. Ei se tarkoitus ole, että yksi tai kaksi ihmistä valtaa koko "loossin" ja pakottaa seuraavilta asemilta tulevat seisomaan.
 

Grafix

Jäsen
On se niin kumma, ettei pidemmän matkan lähijunissa kansa vaivaudu ottamaan kantamuksiaan syliin, tai laittamaan matkatavarahyllylle. Ei se tarkoitus ole, että yksi tai kaksi ihmistä valtaa koko "loossin" ja pakottaa seuraavilta asemilta tulevat seisomaan.
Tämä on totta. Samaan aikaan pitäisi toki myös uskaltaa mainita asiasta tyyliin "anteeksi, tähän varmaan voi tulla istumaan?", jotta asia muuttuu. Me suomalaiset ollaan usein vähän huonoja tuollaisessa tuntemattomien kanssa kommunikoinnissa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä on totta. Samaan aikaan pitäisi toki myös uskaltaa mainita asiasta tyyliin "anteeksi, tähän varmaan voi tulla istumaan?", jotta asia muuttuu. Me suomalaiset ollaan usein vähän huonoja tuollaisessa tuntemattomien kanssa kommunikoinnissa.

Ja joskus se menee jopa niin, että kyllä siellä asemalla vielä kommunikoi toiselle vaivattomasti, kun auttaa vaikka löytämään laiturin. Siinä ei ole riskiä, että sama "suhde" kestäisikin pidemmän aikaa ja ahtaammassa tilassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Miltäs maistuisi taas vähän junalakkoa? No ihan helvetin paskalta, edellisestähän on "jo" yli puoli vuotta.
Hyvä puoli tässä on se, että valitsivat torstain. Voi tehdä normaalin työpäivän ja ehtii silti treeneihin kun on auto alla.

Täten haluan teille liiton kommareille tehdä tiettäväksi, että olisin mennyt autolla joka tapauksessa. HAH!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole edes vuotta edellisestä... Kyllä tässä usko AY-liikkeeseen horjuu, kun junalakon pahimmat kärsijät ovat ne tavan duunarit, ketkä eivät etätöihin voi jäädä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Noh katotaan nyt kuinka paljon junia kulkee, olihan Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne heti lakon ulkopuolella. Matkustajaliikenne varmaan aika stopissa, mutta edellisenkin lakon aikaan silti jotkut Yaran junat tms kulussa VR:llä+Fenniarailin tavaraliikenne melkein kaikki. Vai tekeekö tuo liikenteenohjaajien lakko silti ongelmia vaikka saataisiin junat kulkemaan muuten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tavaraliikenne ei taida vaan varsinkaan päivän lakossa Pentti Perusjamppaa juuri kiinnostaa. Työmatkaliikenne sitten enemmän.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Junakalustoon tulee lisäystä: Seisomassa olleet Allegro-junat otetaan kotimaan liikenteeseen.
VR:n mediatiedote. Ote: "Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta."
Puolentoista vuoden tauon takia uudelleenkäyttöönotto vaatii noin vuoden.
Junamatkailun ystävälle oikein hyvä uutinen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Junakalustoon tulee lisäystä: Seisomassa olleet Allegro-junat otetaan kotimaan liikenteeseen.
VR:n mediatiedote. Ote: "Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta."
Puolentoista vuoden tauon takia uudelleenkäyttöönotto vaatii noin vuoden.
Junamatkailun ystävälle oikein hyvä uutinen.
Jep. Ja kaikessa, missä voidaan kääntä selkä r... rajanaapurin keskisormelle, mieluiten niin että rekkamiehen hymy loistaa leveänä, on syytä tehdä. Sillä on oma itseisarvonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Junakalustoon tulee lisäystä: Seisomassa olleet Allegro-junat otetaan kotimaan liikenteeseen.
VR:n mediatiedote. Ote: "Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta."
Puolentoista vuoden tauon takia uudelleenkäyttöönotto vaatii noin vuoden.
Junamatkailun ystävälle oikein hyvä uutinen.
Ehdotin tätä vuosi sittten ja minut tyrmättiin. Olisi ollut Venäjän voitto jos VR olisi näin törkeästi rikkonut sopimusvelvotteita.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tunnin juna herättää kovasti tunteita. Tuolla (Helsinkikeskeisellä) otsikolla on puhuttu sekä raidehankkeesta pääkaupungista Tampereelle että Turkuun.

Tampereen osalta (onneksi haudattu tämä) kyse onkin juuri ajasta. Lyhyemmästä matka-ajasta kahden suuren kaupungin välillä, mutta varmasti heikentyvistä yhteyksistä Janakkalan ja Hyvinkään asukkaille. Ei näin. Autokauppiaat ja suurten kaupunkien grynderit ovat ainoita, jotka tuollaista kannattavat.

Turun suunta on aivan eri juttu. Sen osalta tosin pitäisi korostaa, ettei kyse ole ajasta, vaan käytännössä junayhteydettömien paikkakuntien (Lohja) saamisesta palvelun piiriin. Autokauppiaat tietysti vastustavat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tunnin juna herättää kovasti tunteita. Tuolla (Helsinkikeskeisellä) otsikolla on puhuttu sekä raidehankkeesta pääkaupungista Tampereelle että Turkuun.

Tampereen osalta (onneksi haudattu tämä) kyse onkin juuri ajasta. Lyhyemmästä matka-ajasta kahden suuren kaupungin välillä, mutta varmasti heikentyvistä yhteyksistä Janakkalan ja Hyvinkään asukkaille. Ei näin. Autokauppiaat ja suurten kaupunkien grynderit ovat ainoita, jotka tuollaista kannattavat.

Turun suunta on aivan eri juttu. Sen osalta tosin pitäisi korostaa, ettei kyse ole ajasta, vaan käytännössä junayhteydettömien paikkakuntien (Lohja) saamisesta palvelun piiriin. Autokauppiaat tietysti vastustavat.

Turun suunnan ongelma on kai käytännössä se, ettei siinä nimenomaan tule merkittävää lisäyhteyttä tai yhteyttä runkolinjoihin muualle. Pari pienehköä paikkakuntaa lisää, muttei nopeus kumuloidu mihinkään Turkua kauemmas, kun kiskot nyt päättyvät sinne. Itse parantaisin mieluusti ihan kaikkia ratayhteyksiä reippaasti, mutta tämä priorisoinnin ongelma kai siinä on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Turun suunnan ongelma on kai käytännössä se, ettei siinä nimenomaan tule merkittävää lisäyhteyttä tai yhteyttä runkolinjoihin muualle. Pari pienehköä paikkakuntaa lisää, muttei nopeus kumuloidu mihinkään Turkua kauemmas, kun kiskot nyt päättyvät sinne. Itse parantaisin mieluusti ihan kaikkia ratayhteyksiä reippaasti, mutta tämä priorisoinnin ongelma kai siinä on.
Sen voi nähdä liikenne- tai asumis- ja työvoimapoliittisesti. Minulle liikenne on elämän palvelemisen väline.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös