Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 98 929
  • 579

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Periaatteessa ymmärrän konnaria, vaikka toki ymmärrän myös äidin hätää. Hyvä juttu, että poika pääsi perille. Nykytekniikka ei ole enää sellaista, että täyteen ladattu kännykkä kestäisi useita päiviä normaalia käyttöä ennen kuin sammuisi akkuvirran kuluttua loppuun.

Eniten tässä uutisessa vituttaa se, että pojan odottaessa tunnin verran asemalla jatkoyhteyttä sekä laupiasta samarialaista jotkut ääliöt tulivat uhittelemaan pojalle tämän vaatteista. On tämä nykymeno (varsinkin teini-ikäisillä) todella ihmeellistä, kun merkkivaatteitakaan ei voi pitää päällään ilman, että joku poikajengi tulisi vaatimaan niiden luovuttamista tai muuten tulee turpaan.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet

Periaatteessa ymmärrän konnaria, vaikka toki ymmärrän myös äidin hätää. Hyvä juttu, että poika pääsi perille. Nykytekniikka ei ole enää sellaista, että täyteen ladattu kännykkä kestäisi useita päiviä normaalia käyttöä ennen kuin sammuisi akkuvirran kuluttua loppuun.

Eniten tässä uutisessa vituttaa se, että pojan odottaessa tunnin verran asemalla jatkoyhteyttä sekä laupiasta samarialaista jotkut ääliöt tulivat uhittelemaan pojalle tämän vaatteista. On tämä nykymeno (varsinkin teini-ikäisillä) todella ihmeellistä, kun merkkivaatteitakaan ei voi pitää päällään ilman, että joku poikajengi tulisi vaatimaan niiden luovuttamista tai muuten tulee turpaan.
Eikös kaikissa junissa ole nykyään mahdollisuus ladata puhelinta? Toki pitää olla laturi mukana, mutta ei silti mitään varavirtalähdettä, kuten tuon jutun äiti suunnittelee.
 

Jeffrey

Jäsen
Kiitos VR hallitus uudistuksesta..

Melko erikoista, että vasemmistosta tulee kovaa kritiikkiä progressiiviselle hinnoittelulle. Pitäisiköhän myös verottajan monopolin asettamaa progressiivista hinnoittelua työnteosta muuttaa?

Itse liikun suhteellisen paljon junalla puolison vanhempien asuessa pohjanmaalla. Omalla kohdalla tämä muutos on laskenut hintoja, joskin toki tulee oltua joustavampi mihin aikaan matkustan. Silti aina löytynyt järkeviin aikoihin mahdollisuuksia valita hyvä vuoro itselle ja VR:lle.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jääkö VR:n tulos tuosta uudistuksesta kuitenkaan plussalle tai pienelle voitolle. Lakot tehneet kiusaa veturinkuljettajapuolella sekä ahtaajien puolella (kun junat satamiin ajaa). Idän liikenne jäi pois, metsäteollisuus ilmoittaa sopeutuksista. Ruotsin puolella VR hävisi Tukholman alueen liikennöintiä (Toki Berglagenin junat saivat hoitoon, mutta oli puolet tuon Tukholman liikenteen arvosta).
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se vituttaa, että kaikenlainen spontaani matkustaminen on VR:n puolesta mahdotonta. Itse vihaan yli kaiken tuota "osta matka kaksi kuukautta etukäteen, niin pääset edelleen halvalla" -meininkiä, kuka oikeasti jaksaa tai kykenee suunnittelemaan elämäänsä tuohon malliin? Isommat reissut sitten erikseen, niihin pitää jopa minun varautua ennakkoon, mutta joskus olisi mukava liikahtaa lastenkin kanssa lyhyellä varoitusajalla. No omalla autolla pääsee myös.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se vituttaa, että kaikenlainen spontaani matkustaminen on VR:n puolesta mahdotonta. Itse vihaan yli kaiken tuota "osta matka kaksi kuukautta etukäteen, niin pääset edelleen halvalla" -meininkiä, kuka oikeasti jaksaa tai kykenee suunnittelemaan elämäänsä tuohon malliin? Isommat reissut sitten erikseen, niihin pitää jopa minun varautua ennakkoon, mutta joskus olisi mukava liikahtaa lastenkin kanssa lyhyellä varoitusajalla. No omalla autolla pääsee myös.
Varsinkin näin pienen lapsen isänä ei voi oikein suunnitella mitään kun ei koskaan tiedä kuka on sairaana ja kuka ei. Noh autolla ne harvat toimistopäivät kannattaa muutenkin hoitaa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love

Periaatteessa ymmärrän konnaria, vaikka toki ymmärrän myös äidin hätää. Hyvä juttu, että poika pääsi perille. Nykytekniikka ei ole enää sellaista, että täyteen ladattu kännykkä kestäisi useita päiviä normaalia käyttöä ennen kuin sammuisi akkuvirran kuluttua loppuun.

Eniten tässä uutisessa vituttaa se, että pojan odottaessa tunnin verran asemalla jatkoyhteyttä sekä laupiasta samarialaista jotkut ääliöt tulivat uhittelemaan pojalle tämän vaatteista. On tämä nykymeno (varsinkin teini-ikäisillä) todella ihmeellistä, kun merkkivaatteitakaan ei voi pitää päällään ilman, että joku poikajengi tulisi vaatimaan niiden luovuttamista tai muuten tulee turpaan.
Vähän itse ihmettelen miksi poika ei vain hypännyt seuraavaan junaan joka menee Järvenpäätä kohti. Seuraavat pysäkit ovat Ainola -Järvenpää - Saunakallio. Jos taas olisi osunut VR henkilökuntaa kohdille joka olisi heittänyt ulos junasta niin olisi ainakin ollut miltei perillä. 80e tarkastusmaksun äiti olisi myös varmaan mielellään kuitannut kunhan saa pojan ehjänä kotio.
No onneksi poika ehjänä kotona. Ensi kerralla voisi myös laittaa lompakon sinne kassiin mukaan. Siltä varalta että puhelin ei jostain syystä toimi niin voit ostaa asemalta lipun. Tietysti tämä vaatii että poljalta löytyy kortti. R-kioskeilta voi myös ostaa käteisellä lippuja jos ei meinaa muuten onnistua.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Menköön nyt vaikka tähän topiciin, vaikka sopisi myös Matkakohteenne-langan alle. Ostin tuossa Varsova-Wrocław-välille kahden hengen junaliput kuukauden päähän. Otin vielä varalta lisämaksusta extra luggage -palvelun (maksoi n. euron), kun on iso matkalaukku matkassa, niin ei tule sen kanssa ainakaan ongelmia. Järjestelmä erikseen ehdotti, että hakemillani ehdoilla on käytettävissä save together -tarjous, -30% hinnasta. Tämä olisi varmasti esimerkiksi VR:llä jäänyt jonnekin piiloon, jos sitä ei itse olisi tajunnut.

Lippujen loppulasku 32 euroa, ykkösluokassa. Matkana tuo Częstochowan kautta kiertävä reitti on pituudeltaan lähes vastaava, kuin usein käyttämäni yhteys Oulu-Parkano. Todella harvoin olen saanut edes itselleni lipun ostettua tuolla hintaa kyseiselle välille. Nyt katselin, että tuolle samalle päivälle ja suurin piirtein samaan aikaan lähtevään junaan kaksi lippua kustantaa reilut 60 euroa ja yhteys sisältää vieläpä vaihdon Seinäjoella. En tiedä miten PKP:n ykkösluokka ja VR:n tarjoama ekstra-luokka kulkevat käsi kädessä, mutta ekstra-luokan lipuilla matka Parkanoon kustantaisi yli 100 euroa.

Ja sitten se ehkä merkittävin ero. Jos nyt en ihan väärin ole ymmärtänyt, PKP palauttaa rahat, jos lipun joutuu perumaan. Myös lipun vaihto eri junaan samalle yhteysvälille onnistuu käsitykseni mukaan maksutta. VR:llä peruutusturva alkaen 5 euroa, tuolla mainitulla testaamallani yhteydellä se olisi ollut 7 euroa per nuppi. Eli ekstra-luokassa ja peruutusturvalla mentäisiin jo n. 115 eurossa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No suorat hintavertailut Puola - Suomi ei ehkä ole niin hedelmällistä kun hinta- ja palkkataso on käsittääkseni eri levellillä. Palvelu ja sen toimivuus eri lipputyypeineen on sitten eri asia. Niissä olisi kovasti kehittämistä, toki hintojen ohella. Mielellään sitä käyttäisi junaa esim Oulu-Seinäjoki, mutta about joka kerta hinnat pomppaa niin ylös, että oman auton käyttö kannattaa isolla marginaalilla. Harvemmin sitä tietää pari kuukautta aiemmin lähtevän spontaanisti kotiseudulle. Lentokentällä menossa kantona kaskessa on myöhäinen paluulento jota junayhteydet ei palvele.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
No suorat hintavertailut Puola - Suomi ei ehkä ole niin hedelmällistä kun hinta- ja palkkataso on käsittääkseni eri levellillä. Palvelu ja sen toimivuus eri lipputyypeineen on sitten eri asia. Niissä olisi kovasti kehittämistä, toki hintojen ohella. Mielellään sitä käyttäisi junaa esim Oulu-Seinäjoki, mutta about joka kerta hinnat pomppaa niin ylös, että oman auton käyttö kannattaa isolla marginaalilla. Harvemmin sitä tietää pari kuukautta aiemmin lähtevän spontaanisti kotiseudulle. Lentokentällä menossa kantona kaskessa on myöhäinen paluulento jota junayhteydet ei palvele.

Juu, tokihan se on totta, ettei näitä mielekästä ole suoraan vertailla, kun hinnat on muutenkin eri tasolla. Mutta noin äkkiseltään tuntuu, että moneen muuhun juttuun nähden tässä hintaero oli erityisen suuri ja kaikenlainen ylimääräinen rahastus (lipputurvat, muutosmaksut) loistaa poissaolollaan verrattuna VR:ään. Mainittakoon nyt vaikka tuo, että VR:llä saat maksaa 5 euroa, jos haluat vaihtaa lipun toiseen saman yhteysvälin junaan. Ja nykyjärjestelmässä oman pikantin mausteensa tuo se, että jos olet alkuperäisen lipun ostanut viikkoja aiemmin vaikkapa 20 eurolla, niin tuskin saat muutamaa päivää aiemmin uutta lippua toiseen junaan samalla hintaa. Eli maksat erotuksen ja päälle vielä muutosmaksun. Ainakin tuossa tapauksessa mielestäni olisi vähintään kohtuullista, että kalliimpaan lippuun vaihtaessa ei enää joutuisi ylimääräistä muutosmaksua makselemaan.

Jos muuten jotain houkuttaa lomailla Pohjois-Ruotsissa, niin nyt näyttää olevan varsin mielenkiintoinen tarjous Norrtågilla. Kaksi viikkoa rajatonta matkustamista hintaan 499 kruunua, joka tekee nykykurssilla 43 euroa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitkästä aikaa Helsingin lähijunat kaaoksessa, tällä kertaa tosin erinomaisessa kesäkelissä.

E. Ei näytä VR laittaneen kotisivuilleen vielä mitään tiedotetta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulutusten perusteella isompi Etelä-Suomea koskeva ongelma. Ehkäpä kohta iltapäivälehdet laulavat.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pitkästä aikaa Helsingin lähijunat kaaoksessa, tällä kertaa tosin erinomaisessa kesäkelissä.

E. Ei näytä VR laittaneen kotisivuilleen vielä mitään tiedotetta.
Ne lukee Jatkoaikaa. Toki HSL on paremmin kartalla.
 

Liitteet

  • VR.png
    VR.png
    38,2 KB · kertaa luettu: 123
  • Onhan noita.png
    Onhan noita.png
    77,9 KB · kertaa luettu: 125
Katsoin juuri, että jos haluaisin lähteä tänään täältä Satakunnasta Jyväskylään, niin maksaisi halvimmillaan 47€, mutta kahden viikon päästä halvin hinta samalle matkalle olisi 17€.

Lainasin tämän tuolta polttoainekeskustelusta. Onhan tuossa kyllä jäätävä ero ja olisikin kiva tietää, kuinka suuri osa ihmisistä tekee/haluaisi tehdä spontaaneja junamatkoja. Suomessa spontaaneihin matkoihin ei ainakaan kannusteta yhtään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Suomessa spontaaneihin matkoihin ei ainakaan kannusteta yhtään.

En tiedä onko näitä olemassa mutta sellainen avoin päivälippu olisi mukava. Voisi siis etapilla poiketa eri kaupungeissa ja hypätä vain seuraavaan junaan. Voihan nytkin toki välillä jäädä pois mutta tarvitsee uuden lipun kun haluaa jatkaa matkaa...
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
En tiedä onko näitä olemassa mutta sellainen avoin päivälippu olisi mukava. Voisi siis etapilla poikea eri kaupungeissa ja hypätä vain seuraavaan junaan. Voihan nytkin toki välillä jäädä pois mutta tarvitsee uuden lipun kun haluaa jatkaa matkaa...
Lähinnä haluamaasi lienee 5 pv lomalippu.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä onko näitä olemassa mutta sellainen avoin päivälippu olisi mukava. Voisi siis etapilla poikea eri kaupungeissa ja hypätä vain seuraavaan junaan. Voihan nytkin toki välillä jäädä pois mutta tarvitsee uuden lipun kun haluaa jatkaa matkaa...
Jeps, ja näitä ulkomailla myydään. Ja mikäli istuinpaikat täynnä niin Itävallassa ja Saksassa voit ostaa seisomapaikan vaunujen väliin. Kyllä minä voisin sellaisenkin lipun ostaa mikäli olisin matkustamassa esim. Tre-Helsinki tms.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lähinnä haluamaasi lienee 5 pv lomalippu.

Niin, ei oikein toimi yksittäisellä päiväreissulla. Esimerkiksi HKI-Joensuu reissulla voisi pysähtyä pariksi tunniksi Lappeenrantaan käydä satamassa syömässä ja jatkaa matkaa Joensuuhun ilman erillisten tiettyyn junaan sidottujen lippujen ostamista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas mennään. Liikenne keskeytyksissä Keravan ja Tikkurilan välillä, mutta VR:llä ei ilmeisestikään kiirettä tiedottaa asiasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jos itse nyt yritän siirtää raideliikennekeskustelua Orpon hallituskeskustelusta tänne:

Siellä nyt kuultiin hyviä pointteja miksei tavara kulje raiteilla. Mutta tässäkin esimerkki sahateollisuuden puolelta miksi junien kulku loppunut: Versowood: VR:n kuljetuspolitiikka hämmästyttää Toki Hankasalmelle on saatu junakuljetukset takaisin mutta Fenniarailin kuskaamana, tosin vain kerran kuukaudessa.. Juupajoella JPJ-Wood harkinnut Facen mukaan pistoraiteen rakentamista.

Ja mielenkiintoista, että kun siellä tunnelissa sattui tavarajunalla onnettomuus siellä oliko nyt Sveitsiä vai Italiaa, että tavarajunassa rahtina viinipulloja ja tomaattimursketta ainakin.. Ei tulisi kuuloonkaan Suomessa..
 
Jos itse nyt yritän siirtää raideliikennekeskustelua Orpon hallituskeskustelusta tänne:

Siellä nyt kuultiin hyviä pointteja miksei tavara kulje raiteilla. Mutta tässäkin esimerkki sahateollisuuden puolelta miksi junien kulku loppunut: Versowood: VR:n kuljetuspolitiikka hämmästyttää Toki Hankasalmelle on saatu junakuljetukset takaisin mutta Fenniarailin kuskaamana, tosin vain kerran kuukaudessa.. Juupajoella JPJ-Wood harkinnut Facen mukaan pistoraiteen rakentamista.

Ja mielenkiintoista, että kun siellä tunnelissa sattui tavarajunalla onnettomuus siellä oliko nyt Sveitsiä vai Italiaa, että tavarajunassa rahtina viinipulloja ja tomaattimursketta ainakin.. Ei tulisi kuuloonkaan Suomessa..
Noin äkkiseltään tulisi mieleen että Italiasta varmaan lähtee huomattavasti tomaattimurskaa tai viiniä kuin Helsingistä Ouluun, jopa täysiä junia ja vaunuja vientiin esimerkiksi Saksan logistiikkakeskuksiin josta ne lähtee sitten laivoilla ja puoliperillä ympäri Eurooppaa/maailmaa. Muutenkin rautatieliikenne on Keski-Euroopassa järkevämpi kuljetusmuoto, kun volyymit on suuria.

Kyllähän tuolla rautatieliikenteessä olisi Suomessa paljon petrattavaa ja nimenomaan VRn puolelta. Puutavaran kuljetus on mennyt melko surkuhupaisaksi. En tiedä mikä se juurisyy siihen on, että siellä vedetään tällä hetkellä ihan huolella vihkoon rahtipuolella(kin?). Kaluston puute ja henkilöstön puute on ne syyt mitä asiakkaille sanotaan, jos edes vaivaudutaan asiaan vastaamaan. Fenniarailin vehkeitä on kyllä ruvennut kiitettävästi näkymään rautateillä ja toivottavasti tulevaisuudessa saadaan kilpailua enemmän rautateille, vaikka VR yrittääkin lyödä kapulaa rattaisiin sen minkä kerkiää.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja toki mitä tekee Nurmisen North Rail, toki se kuskaa nyt sitä Venäjän liikennettä kun ei VR eikä Fenniarail aja. Mutta kokemusta olisi konttijuniin liittyen ja nehän laittaneet konttijunia liikkeelle Norjan Narvikiin niiden aiempien kiinanjunien lisäksi. Jospa olisi resurssia kehittää Suomen sisäistä liikennettä( tai konttijuna Haaparantaan) kun ei enää löydy lisää Venäjän liikenteen asiakkaita ja haluavat kasvaa. Tuossahan Nurmisen TJ totesi, että he kuskaavat melkein 20% prosenttia tonneista Suomenssa. (Voisin itse veikata että vielä n.15% ja Fenniarail ottaa jonkun 5%, toki jos lasketaan tonnit kuljetettuina tonneina voi Fenniarailin osuus aavistus kasvaa kun on esimerkiksi Kemijärvi-Kotka juna joka viikko, kun taas North Railin suurimmat tonnit tulee Vainikkala-Kotka ajosta.) Fenniarailillahan 6 veturia ja sähköveturi tulee ensi kuussa ja 4 lisää 2025. North Raililla taas noita ison tehon Powerhaul-dieseleitä 9 ja vaihtotyöhön enempi suunniteltu ja vetureita 3.

Vaunuthan ne ongelma osin, mutta eikö hallituspapereissa meinattu, että gost-vaunuja voisi käytellä jatkossa Suomen sisäisissäkin. Niitä kun voisi Baltiasta saada hankittua kun sielläkin Venäjän liikenne vähentynyt. Ehtihän Fenniarai hankkia pari ihan uutta sahatavaravaunua, mutta tehtiinkö niiden osia Ukrainassa ja siten ajavat vielä vuokratuilla vaunuilla Ruotsista mihin vaihdettu akselit. (+UPM:n raakapuuajot niillä gost-vaunuilla.)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Laitetaas VR:stä pari kommenttia kun ajankohtaista ja osui ketju silmään.

Ensimmäinen koskien ensi viikon reissua kun pohjoiseen vie tie. Ajateltiin näet ajaa Treella auto junaan, kun en neljättä vuotta putkeen viitsi ajaa Lappiin ja takas ja kun mennään tällä kertaa Norjaan saakka.

No mehän varattiin autolle paikka jo maaliskuussa yöjuniin menopaluu (Tre-Roi) ja sen perusteella ruvettiin suunnittelemaan muita reissun osia ja majoituksia. Ja halpakin oli kuin mikä. Reilu satku per sivu, 2 henkeä, hytti, auto ja 3 koiraa.

Heinäkuun lopulla tuli sitten yksi sähköposti, missä ilmoittivat, että Oulun ja Rovaniemen välillä tehdään jotain ratatöitä juuri meidän menopäivänä ja että normimatkustajat menee välin bussilla, mutta autovaunut on kokonaan peruutettu. Ja vaihtoehtoina rahat takas tai korvaava juna. Siinä mielessäni hymistelin että mikäköhän se korvaava juna voisi olla? Tätä kysyin asiakaspalvelustakin, kun kaikki käsittääkseni jo pitkään olleet loppuunmyytyjä ja koko reissu suunniteltu junien aikataulujen mukaan.

= kyllähän mä siis oikeasti halusin sinne Lappiin ajaa tänäkin vuonna.

Hieman ihmettelen ratatöiden ajankohtaa, kun ruskaturismi käynnistymässä ja nyt ainakin 2 jo keväällä loppuunmyytyä autojunaa peruutettu. Meitä tuo nyt lopulta ei niin hetkauta. Lomalla kun on niin reissua oli helppo pidentää päivällä, ottaa 1 väliyö Suomen Lapissa ja onhan mm. Jyväskylä-Oulu ihan helvetin kiva pätkä ajaa autolla, mutta veikkaan että monella muulla reissu on voinut kusta enemmänkin. Mut ihan kiva että sentään rahat sai takaisin.

Kunhan nyt eivät sitä paluujunaa peru.

Toinen palaute koskien halpoja lippuja jos varaa ajoissa. Toukokuussa ostin lipun Riihimäki-Jyväskylä Pendolinoon kun kävin ralleissa ja hintaa 6,90e. "Laatuolut" ravintolavaunussa maksoi 7,90e. Siinä oli ainakin toinen hinta kohdillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös