Sen voi nähdä liikenne- tai asumis- ja työvoimapoliittisesti. Minulle liikenne on elämän palvelemisen väline.
Turun suunnan ongelma on kai käytännössä se, ettei siinä nimenomaan tule merkittävää lisäyhteyttä tai yhteyttä runkolinjoihin muualle. Pari pienehköä paikkakuntaa lisää, muttei nopeus kumuloidu mihinkään Turkua kauemmas, kun kiskot nyt päättyvät sinne. Itse parantaisin mieluusti ihan kaikkia ratayhteyksiä reippaasti, mutta tämä priorisoinnin ongelma kai siinä on.
Niin miten sen pienehkön nyt Suomen mittakaavassa ottaa: Lohja 45-50k ja Salo n.50k asukasta kaikkinensa niin siinä jo potentiaalia melkoisesti. En siis erityisemmin mikään 1h junan puolestapuhuja ole, mut että käyttöä ja odotuksia luulisi länsipuolella olevan.
Salo on jo mutkasta huolimatta kummankin suunnan työssäkäyntialuetta, muutos ei erityisen oleellinen siinä ole. Lohja on se ainoa merkittävämpi asutuskeskus, ja kun tosiaan yhteys ei tuo mitään uutta liityntää päärataan tai muuhunkaan rataan, on hanke kohtalaisen kallis suhteessa lisäarvoonsa. Siksi sitä onkin aiemmin priorisoitu alemmas, kunnes saimme turkulaisen pääministerin.
Turun suunnan ongelma on kai käytännössä se, ettei siinä nimenomaan tule merkittävää lisäyhteyttä tai yhteyttä runkolinjoihin muualle. Pari pienehköä paikkakuntaa lisää, muttei nopeus kumuloidu mihinkään Turkua kauemmas, kun kiskot nyt päättyvät sinne. Itse parantaisin mieluusti ihan kaikkia ratayhteyksiä reippaasti, mutta tämä priorisoinnin ongelma kai siinä on.
Eikö muka Uuteenkaupunkiin mene kiskoja? Naantali voisi olla sähköistettynä Helsingin junien päätepiste ja pääsisi Finnlinesin laivoille vastaavasti kuin Turun satamaan. (Jos taas lähijunilla ajettaisiin Salo-(Piikkiöt tms)-Turku-(Mynämäet tms)-Uusikaupunki. Ja nyt Turun ja Salon välillä ei juuri ole kohtauspaikkoja ja lähijunien laittaminen sinne on haasteellista.
Viikolla oli väläytelty että Haapamäeltä tehtäisiin rata aina Poriin asti. Valmis pohja tais mennä Parkanoon asti Virroille ainakin menee pohja ja on siltojakin valmiina. Ne tosin vaatii korjausta, joska ovat vuosikymmeniä olleet käyttämättömänä.
Poikkirata helpottaisi ainakin tavaroiden kuskaamista Keski-Suomesta merelle ja takaisinkin.
No tuskin toteutuu
Niin miten sen pienehkön nyt Suomen mittakaavassa ottaa: Lohja 45-50k ja Salo n.50k asukasta kaikkinensa niin siinä jo potentiaalia melkoisesti. En siis erityisemmin mikään 1h junan puolestapuhuja ole, mut että käyttöä ja odotuksia luulisi länsipuolella olevan.
Muistetaan nyt sekin asia että Pirkanmaalla osa kunnista maksaa M-junan vuoroista LVM:lle, joka maksaa VR:lle..Uuteenkaupunkiin menee kiskot, mutta mitään kannattavaa liikennettä pieneen taantuvaan seutukuntaan ei saa aikaan. Turun jälkeen ei matkustajaliikenteen osalta ole mitään järjellistä jatkoa. Vaatisi radan jatkamista Poriin, mikä nyt sitten tapahtuu ehkä joskus vuonna 2120.
Olen ymmärtänyt, että tiettyjen paikkojen yhteydet ovat äärimmäisen tärkeitä. Noh sen takia pitää rakentaa lisää yhteyksiä joita ei kuitenkaan käytetä tarpeaksi paljon. Eikös näiden yhteydet pääkaupunkiin ole joka tapauksessa jo hoidettu aiemmin. Omasta mielestäni tuo raide lentokentälle oli jo liiallinen ponnistus josta maksetaan ihan liikaa. Ei se kyllä auta muita kuin meitä maalaisia sinne pääsemään helpommalla. Ja me maalaiset kyllä jotenkin löydetään sille kentälle vaikka lentäen tai sitten vaikka taksilla.
Toisaalta Orivesi-Tampere on sentään kaksoisraide. Toisaalta Jyväskylän radallakin auttaa sinne tulevat hankkeet, siellä on Jämsään rataoikaisua..@KooMT kiitos mahtavasta viestistäsi. Sinulla on paljon tietoa tuosta välistä.
Tuolta osuudelta, olisikohan Haapamäki - Virrat väli taidettiin joskus varastaa kiskot pitkältäkin pätkältä.
Mainitsit että tuo osuus olisi vain vähän lyhyempi kuin Tampereen kautta. Mutta jos rahtia saataisiin tuonne siirrettyä, voisi Jyväskylä - Tampere välille vapautua kapasiteettiä matkustajaliikenteelle?
Se tuleva VR:n kilpailijahan suunnitteli useita uusia pysäkkejä Orivesi - Tampere osuudelle?
Jos siinä alkaa joku lähijuna pysähdellä paljon, sotkee se nopeampien junien aikatauluja?
Marjaradan jatke, eli nykyinen kehäratahan oli aika puhtaasti kaavahanke. Lentokenttäyhteys oli enemmän sivutuote, jolla toki taidettiin siirtää kustannusrasitusta jonkin verran enemmän kunnilta valtiolle.
Miksi valtion rahoja pitäisi käyttää johonkin etelä-suomen ratahankkeeseen jonka joku on osannut pelata itselleen? Siis oikeasti yhteyksiä pitäisi vain parantaa ja toki halvalla sellaisten ihmisten kesken jotka asuvat siellä pienessä ympyrässä? Ei ollut tarkoitus pahoittaa näin "maalaisena" kenenkään mieltä, mutta eihän nuo hankkeet oikeasti ketään sellaista tarvitsevaa ihmistä kiinnosta ja vaikuta sellaiseen asiaan kuin oikea tarve yhteyksille joilla voidaan oikeasti vaikuttaa sellaisen ihmisten elämään joihin niillä voisi olla oikeasti vaikutusta.
Ratoja on kiva rakentaa joilla ei kuitenkaan saavuteta mitään oikeasti järkevää ja tuottavaa tulosta.
Näitä rakennellaan esimerkiksi siksi, että yhä useampi meistä voisi elää ilman autoa. Minä en voi, vaikka kymmenkunta matkaa viikossa paikallisjunalla ajelenkin.Miksi valtion rahoja pitäisi käyttää johonkin etelä-suomen ratahankkeeseen jonka joku on osannut pelata itselleen? Siis oikeasti yhteyksiä pitäisi vain parantaa ja toki halvalla sellaisten ihmisten kesken jotka asuvat siellä pienessä ympyrässä? Ei ollut tarkoitus pahoittaa näin "maalaisena" kenenkään mieltä, mutta eihän nuo hankkeet oikeasti ketään sellaista tarvitsevaa ihmistä kiinnosta ja vaikuta sellaiseen asiaan kuin oikea tarve yhteyksille joilla voidaan oikeasti vaikuttaa sellaisen ihmisten elämään joihin niillä voisi olla oikeasti vaikutusta.
Ratoja on kiva rakentaa joilla ei kuitenkaan saavuteta mitään oikeasti järkevää ja tuottavaa tulosta.
Tarkoittanet Martinlaakson radan jatketta, eli Marjarataa, eli Kehärataa. Jonkin verran on toki suhteellinen käsite, mutta 65% Liikennevirastolle on kyllä mielestäni melko suuri kustannusrasite tästä miljardin maksaneesta pätkästä. Täältä Turustakin pääsee oikein kätevästi nyt lähes kahdessa ja puolessa tunnissa kentälle, toki ei aamun ensimmäisiin eikä illan viimeisillä pois mutta pääseepä kuitenkin.Marjaradan jatke, eli nykyinen kehäratahan oli aika puhtaasti kaavahanke. Lentokenttäyhteys oli enemmän sivutuote, jolla toki taidettiin siirtää kustannusrasitusta jonkin verran enemmän kunnilta valtiolle.
VR ja talvi on huono yhdistelmä. Aikaisemmin kuljin Lahti-Helsinki väliä junalla muutaman kerran viikossa. Muistan yhden tammikuun kun junat eivät olleet kertaakaan ajoissa, vaan aina vähintään 5 minuuttia myöhässä. Pisin myöhästyminen oli 2 tuntia, eli vajaan tunnin kokonaismatka-aika venyi kolmituntiseksi.Talvi yllätti VR:n? Vaikka tämänviikkoisissa pakkasissa ei mitään tavatonta olekaan, yllättävävän paljon vaikeuksia pysyä aikatauluissa, perumisiakin on ollut. Jotenkin kuvittelisi, että Suomessa jos jossain pakkaskeleissä luovimisesta olisi vankka kokemus.
Pitäisiköhän VR:n tehdä vaikka jo tänä talvena opintomatka Ruotsiin ja Norjaan, oppimaan talvikeleissä junaliikenteen sujumisesta. Vaikea tosiaan kuvitella, että muissa Pohjoismaissa talvi olisi samanlainen haaste.VR ja talvi on huono yhdistelmä. Aikaisemmin kuljin Lahti-Helsinki väliä junalla muutaman kerran viikossa. Muistan yhden tammikuun kun junat eivät olleet kertaakaan ajoissa, vaan aina vähintään 5 minuuttia myöhässä. Pisin myöhästyminen oli 2 tuntia, eli vajaan tunnin kokonaismatka-aika venyi kolmituntiseksi.
Jos haluaa pysyä aikatauluissa, niin pakkohan se on kulkea omalla autolla.
Ruotsin radat on suljettu tällä hetkellä kokonaan Uumajasta pohjoiseen vievillä radoilla pakkasen vuoksi turvallisuussyistä.Pitäisiköhän VR:n tehdä vaikka jo tänä talvena opintomatka Ruotsiin ja Norjaan, oppimaan talvikeleissä junaliikenteen sujumisesta. Vaikea tosiaan kuvitella, että muissa Pohjoismaissa talvi olisi samanlainen haaste.