Ennenkuin seuraava hallituskokoonpano on selvillä voisi miettiä mitä tapahtui ja mitä tapahtuu rautatierintamalla
Tapahtui:
-VR kärsi koronasta ja sen jälkeen idän liikenteen loppumisesta.
-Uusia Sr3 vetureita ja Dr19 dieselvetureita tullut.
-Sähkömoottorijunia, makuuvaunuja ja autovaunuja tilattu.
-Yksinoikeus päättynyt, markkinaehtoiseen liikenteeseen voi tulla kilpailua.
-Pitkä ostoliikennesopimus tehty suorahankintana VR:ltä.
-VR lähti Ruotsiin.
-Operail tuli kilpailemaan, mutta myi firmansa Nurminen Logistics konsernin uudelle firmalle.
-Fenniarail ostaa 5 sähköveturia 6 dieselin lisäksi.
-Ns idän vaunuja saa käyttää poikkeusluvalla 2026 joulukuuhun (metsäteollisuuden ja säiliövaunut).
Mitä tapahtuu.
-VR:llä kalusto tiukassa uusiin junavuoroihin, mikä Allegrojen oikeasti kohtalo?
-Mitä tapahtuu Mötön lähijunafirmassa (11 taisi olla aikomus ostaa Sm2:ta).
-Sallitaanko muidenkin ostaa raideliikennettä kuin LMV/HSL, voiko Varsinais-Suomessa esimerkiksi alkaa lähiliikenne, jos Mötön firma saa VR:ltä hankitut Sm2 uusittua uudenlaisiksi.
-Mitä tavaraliikenteessä tapahtuu, Fenniaraililla ja North Raililla ainakin 23 veturia 2025. Miten poikkeuslain kanssa mennään vai sallittaisiinko ns gost-standardin vaunut kuitenkin Suomen sisäisissäkin kuljetuksissa jatkossakin.
-Vai laitetaanko VR:n kalusto osin tai kaikki kalustoyhtiöön vai annetaanko olla näin. Entä jos VR: sähkömoottorijunien hankinnasta osa alueellisille joukkoviranomaisille, jotka kilpailuttavat liikenteen operaattorin.
-Junalautta on suunnitelmissa ja yhdistäisi Viron ja Suomen rataverkkoja. Lautalla kenties kulkisi raakapuuta, jota nytkin tuodaa satamiin Baltiasta. Laittaako Nurminen Logistics junalautan kanssa kulkuun junan jonka päätepiste Kiinassa tms.
-Miten ratkaistaan tuo Haaparanta/Tornio liikenne matkustajaliikenteen ja tavaraliikenteen näkökulmasta. Keksitäänkö raideleveyttä vaihtavat vaunut, kehitelläänkö siirtokuormaus nopeaksi konteilla tms. Ja jos matkustajaliikenne tuonne tulisi niin miten se hoidetaan ja oikeasti onko sille mikä kysyntä. Ja jatkuuko keskustelu vaihtamisesta 1435mm raideleveyteen.
-Mikä on isojen hankkeiden kohtalo lopulta vai tuleeko sieltä mystisesti joku Soklin rata esiin jokerina.