Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 328
  • 591
Suosikkijoukkue
Ilves
Kokemuksesta voin kertoa, että jos / kun Ruåttissa sataa lunta hiukan reippaammin, niin raideliikenne on sielläkin lirissä. Helposti myöhästelyjä ja peruuntumisia. ANs kattoo, kuinka kohta pääsee Tikkurilasta kentälle, Pendolinolla tulossa sinne päin.....
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä ollut mitään ongelmia lähijunassa Tikkurilasta lentokentälle. Muutenkin näytti Tikkurilan infotaulujen mukaan junat kulkevan ajallaan….
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ennenkuin seuraava hallituskokoonpano on selvillä voisi miettiä mitä tapahtui ja mitä tapahtuu rautatierintamalla

Tapahtui:
-VR kärsi koronasta ja sen jälkeen idän liikenteen loppumisesta.
-Uusia Sr3 vetureita ja Dr19 dieselvetureita tullut.
-Sähkömoottorijunia, makuuvaunuja ja autovaunuja tilattu.
-Yksinoikeus päättynyt, markkinaehtoiseen liikenteeseen voi tulla kilpailua.
-Pitkä ostoliikennesopimus tehty suorahankintana VR:ltä.
-VR lähti Ruotsiin.
-Operail tuli kilpailemaan, mutta myi firmansa Nurminen Logistics konsernin uudelle firmalle.
-Fenniarail ostaa 5 sähköveturia 6 dieselin lisäksi.
-Ns idän vaunuja saa käyttää poikkeusluvalla 2026 joulukuuhun (metsäteollisuuden ja säiliövaunut).

Mitä tapahtuu.
-VR:llä kalusto tiukassa uusiin junavuoroihin, mikä Allegrojen oikeasti kohtalo?
-Mitä tapahtuu Mötön lähijunafirmassa (11 taisi olla aikomus ostaa Sm2:ta).
-Sallitaanko muidenkin ostaa raideliikennettä kuin LMV/HSL, voiko Varsinais-Suomessa esimerkiksi alkaa lähiliikenne, jos Mötön firma saa VR:ltä hankitut Sm2 uusittua uudenlaisiksi.
-Mitä tavaraliikenteessä tapahtuu, Fenniaraililla ja North Raililla ainakin 23 veturia 2025. Miten poikkeuslain kanssa mennään vai sallittaisiinko ns gost-standardin vaunut kuitenkin Suomen sisäisissäkin kuljetuksissa jatkossakin.
-Vai laitetaanko VR:n kalusto osin tai kaikki kalustoyhtiöön vai annetaanko olla näin. Entä jos VR: sähkömoottorijunien hankinnasta osa alueellisille joukkoviranomaisille, jotka kilpailuttavat liikenteen operaattorin.
-Junalautta on suunnitelmissa ja yhdistäisi Viron ja Suomen rataverkkoja. Lautalla kenties kulkisi raakapuuta, jota nytkin tuodaa satamiin Baltiasta. Laittaako Nurminen Logistics junalautan kanssa kulkuun junan jonka päätepiste Kiinassa tms.
-Miten ratkaistaan tuo Haaparanta/Tornio liikenne matkustajaliikenteen ja tavaraliikenteen näkökulmasta. Keksitäänkö raideleveyttä vaihtavat vaunut, kehitelläänkö siirtokuormaus nopeaksi konteilla tms. Ja jos matkustajaliikenne tuonne tulisi niin miten se hoidetaan ja oikeasti onko sille mikä kysyntä. Ja jatkuuko keskustelu vaihtamisesta 1435mm raideleveyteen.
-Mikä on isojen hankkeiden kohtalo lopulta vai tuleeko sieltä mystisesti joku Soklin rata esiin jokerina.
 

Glove

Jäsen
-Miten ratkaistaan tuo Haaparanta/Tornio liikenne matkustajaliikenteen ja tavaraliikenteen näkökulmasta. Keksitäänkö raideleveyttä vaihtavat vaunut, kehitelläänkö siirtokuormaus nopeaksi konteilla tms. Ja jos matkustajaliikenne tuonne tulisi niin miten se hoidetaan ja oikeasti onko sille mikä kysyntä. Ja jatkuuko keskustelu vaihtamisesta 1435mm raideleveyteen.
Raideleveyttä vaihtavia vaunujahan on olemassa ja käytössä pitkin maailmaa. Suomessakin niitä on testattu kahta eri mallia juurikin tuolla Torniossa. Tilanne on ilmeisesti sama kuin ensimmäisillä Pendolinoilla, eli ne toimii vain kesällä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
VR:llä kalusto tiukassa uusiin junavuoroihin, mikä Allegrojen oikeasti kohtalo?
Ne on kai puoliksi venäläisten omistamia, onkohan se niin että niitä ei pysty
lunastamaan pois niiltä ?

Voisi kuvitella että ne oltaisiin heti otettu muihin hommiin jos se olisi mahdollista,
Allegro-teippaukset vaan pikavauhtia pois.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ne on kai puoliksi venäläisten omistamia, onkohan se niin että niitä ei pysty
lunastamaan pois niiltä ?

Voisi kuvitella että ne oltaisiin heti otettu muihin hommiin jos se olisi mahdollista,
Allegro-teippaukset vaan pikavauhtia pois.
Puoliksi venäläistenhän ne. Ukrainalaisetkin niitä jo pyysivät itselleen, sopisivat kuulemma sinne (raideleveys+sähkö).

Me nyt kun olemme pykäläkansa, niin eihän niitä sovi pois antaa, saattavat naapurissa vielä hermostua.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Me nyt kun olemme pykäläkansa, niin eihän niitä sovi pois antaa, saattavat naapurissa vielä hermostua.
Jos vaikka Virossa, Latviassa tai Liettuassa olisi tuollaisella omistusmallilla olevaa kalustoa,
niin ne oltaisiin yksinkertaisesti vaan takavarikoitu, eikä kysytty yhtään mitään.

Tällä ollaan vielä Kekkosen hengessä äärimmäisen varovaisia.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vaikka kuinka mieli tekisi, niin tuollaiseen venäläiseen omistusten uudelleenjärjestelyyn ei kannata ihan noin vain lähteä. Näkisin, että VR niitä voisi osaomistajana käyttää, mutta pois ei voi antaa eikä se logististisesti kovin järkevää olisi muutenkaan.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Vaikka kuinka mieli tekisi, niin tuollaiseen venäläiseen omistusten uudelleenjärjestelyyn ei kannata ihan noin vain lähteä. Näkisin, että VR niitä voisi osaomistajana käyttää, mutta pois ei voi antaa eikä se logististisesti kovin järkevää olisi muutenkaan.
Ei niitä pidä missään nimessä antaa pois, niitä tarvitaan varmasti, jos ei muuta niin vaikkka
varakalustona. Sitä en osaa sanoa miten terveellistä tuollaiselle kalustolle on seistä pitkään
käyttämättömänä, se vaatii varmaan jonkunmoisia huoltotoimenpiteitä saada ne takaisin
liikenteeseen.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Näin minäkin ajattelisin, että varakalustona ainakin.. Kyllähän nykyiselle kalustolle voi onnettomuuksiakin käydä, viimeksi kaksi pendolinoa yhteen ja onko niistä nyt vihdoin saatu yksi pendolino kasaan. (Ja melkein asian vierestä että raideliikenteessä ollut 5 paloakin jo tänä vuonna, jos niitä oli viime vuonna kaikkiaan 3.)

Käsittääkseni noilla Allegroilla saisi ajaa lujempaa kuin pendolinoilla mutkaisilla osuuksilla, kun pendolinoista taidettu se kallistusominaisuus ottaa pois käytöstä
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Näin minäkin ajattelisin, että varakalustona ainakin.. Kyllähän nykyiselle kalustolle voi onnettomuuksiakin käydä, viimeksi kaksi pendolinoa yhteen ja onko niistä nyt vihdoin saatu yksi pendolino kasaan. (Ja melkein asian vierestä että raideliikenteessä ollut 5 paloakin jo tänä vuonna, jos niitä oli viime vuonna kaikkiaan 3.)

Käsittääkseni noilla Allegroilla saisi ajaa lujempaa kuin pendolinoilla mutkaisilla osuuksilla, kun pendolinoista taidettu se kallistusominaisuus ottaa pois käytöstä
Lahden oikoradallahan Pendokin vetää 220 kilsaa tunnissa, mutta ei varmaan kovin monella muulla rataosuuudella.
 
Viimeksi muokattu:

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Vieläkös se Parkanon ja Seinäjoen välinen rataosio on nopein. Ainakin ennen puhuttiin että Parkanon mettillä mennään lujaa.
Parkanon radan nopeusrajoitus on 200 km/h.
Lahden oikoradan nopeusrajoitus on 220 km/h ja muualla Suomen rataverkolla tällaista nopeusrajoitusta ei taida ollakaan. Toki tuon rajoituksen hyödyntäminen edellyttää vielä kaluston, jolla saa sitä nopeutta ajaa. Käytännössä siis ymmärtääkseni vain Pendolinon/Allegron.

En osaa sanoa, mikä noissa tekee tuon eron, koska Parkanon ratakin on kyllä piirretty suoraksi lähes viivottimella. Toki oikorata on paljon uudempi, että ehkä syy löytyy jostain sieltä.

Näitä pystyy katsomaan aika kätevästi Juliadatan kartasta. Nopeusrajoitus näkyy numerona, kun zoomaa karttaa tarpeeksi lähelle. Värit kertovat myös saman asian laajemmalle zoomattuna.
 

Tmoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
En osaa sanoa, mikä noissa tekee tuon eron, koska Parkanon ratakin on kyllä piirretty suoraksi lähes viivottimella. Toki oikorata on paljon uudempi, että ehkä syy löytyy jostain sieltä.
Tosiaan nopeutta voi rajoittaa moni muukin tekijä kuin ratageometria. Parkanon radalla kustannuksiltaan merkittävimmät 200:sta 220:een nopeudennoston vaativat muutokset liittyisivät sähköradan uusimiseen ja turvalaitteisiin. Lisäksi esim. ylikulkusillat ja pengerleveys vaikuttavat. Jos aihe kiinnostaa enemmän, kannattaa lukaista: Tampere-Seinäjoki-tarveselvitys
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Miksi tuokin Tampere-Seinäjoki selvitys jäänyt itseltäni lukematta vaikka tuota rataa eniten käyttää..

Mutta VR yllättää taas muilla liiketoiminnoilla kuin junia ajamalla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän kaksijakoiset tunnelmat tästä. Vaikka Tallinnan rautatietunnelin kannattaja olenkin ja rahtiliikenne Manner-Eurooppaan voi lisääntyä tulevaisuudessa huimasti, onhan tuo aivan valtava savotta, mikäli rataverkkoa lähdemme uusimaan, oli EU-rahoitusta tai ei.

Yhtäältä toki länsimaalaiseen raideleveyteen siirtyminen olisi vahva statement, että olemme jättäneet synkän menneisyytemme osana Venäjää tältäkin osin taaksemme. Hinta taitaa vain olla todella korkea, vaikka ikävänä muisto raideleveytemme onkin.
 

Glove

Jäsen
Eikä se riitä, että rataverkosto uusitaan. PItää muuttaa myös kalusto. 402 veturia, 16 Pendolinoa, 4 Allegroa, 68 paikallisjunaa , 628 matkustajajunanvaunua ja kaikki tavaravaunut, joita niitäkin on 47 eri mallia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä se riitä, että rataverkosto uusitaan. PItää muuttaa myös kalusto. 402 veturia, 16 Pendolinoa, 4 Allegroa, 68 paikallisjunaa , 628 matkustajajunanvaunua ja kaikki tavaravaunut, joita niitäkin on 47 eri mallia.
Erittäin pitkä siirtymäkausihan olisi edessä ja voisin kuvitella syntyvän haasteita, kun raiteet ja kalusto olisivat "sekaisin" kahta eri leveyttä.

Vaikka länsi-integraatio tältäkin osin houkuttelisi, en ole varma, onko saavutettu hyöty kuitenkaan rahan ja vaivan arvoinen.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kuinkahan paljon niitä tuotteita on oikeasti Suomessa, jotka voisivat laivan sijaan mennä junalla..
Edelleen väittäisin että nuokin rahat kehittämään vaunustoja missä raideväli muuttuu. Selvityksessähän oli että Espanjassa pohditaan samaa kun siellä Iberian raideleveyttä..
Mutta mitä tekee Baltiakin tulevaisuudessa, tuskin siellä vaihdetaan vanhaa rataverkkoa, Rail Baltica nyt vain tulee erikseen..

(Mistä Glove nyt noin tarkasti tiesi kaluston määrän? , mutta museokalustokin pitänee sit muuttaa)
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Kuinkahan paljon niitä tuotteita on oikeasti Suomessa, jotka voisivat laivan sijaan mennä junalla..
Edelleen väittäisin että nuokin rahat kehittämään vaunustoja missä raideväli muuttuu. Selvityksessähän oli että Espanjassa pohditaan samaa kun siellä Iberian raideleveyttä..
Mutta mitä tekee Baltiakin tulevaisuudessa, tuskin siellä vaihdetaan vanhaa rataverkkoa, Rail Baltica nyt vain tulee erikseen..

(Mistä Glove nyt noin tarkasti tiesi kaluston määrän? , mutta museokalustokin pitänee sit muuttaa)
Ihan wikipedian sivuilta katsoin ja vähän ynnäsin. Tavaravaunujen määrää ei taid olla missään, tyypit esiteltiin VR Transpointin sivuilla.

Noita muuttuvan raideleveyden telejä on testattu Suomessa. Niissä on semmonen vika, että ne ei oikein toimi talvella. Näin olen asian käsittänyt.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks

Ja jos Turun ja Kupittaan välillä ei kulje junia niin ensi vuonna katkosta Itä-Suomessa Kesälahden ja Kiteen välillä..

Turun ja Kupittaan väli ei kauheasti koske tavaraliikennettä, mutta tuolla vaikuttaa kiitos vielä kun Venäjältä ei tule puuta ja kotimaasta enemmän ja se, että Savonlinnassa puuttuu rautatiesilta eikä junia voi ohjata Joensuu-Huutokoski-Parikkala reitille. Savon radalla ruuhkaa+enemmän liikennettä Joensuu-Pieksämäki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vitun pukumiehet, kun ostavat lippuja ekstraluokkaan ja tulevat tänne puhumaan keskenään kuin saatanan apinat. Täällä nukutaan tai työskennellään.

Niin, itse hyvätuloisena matkusta ekstrassa. Perkele, tietysti. En jaksa kuunnella köyhien ulinaa 2. luokassa.

Vaikkakin se oli tyhjempi nyt kuin tää ekstra.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös