Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 103 090
  • 596

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen Tampere - Jyväskylä välillä tuli yllättäen melkein 30 minuuttia viivettä.

Itselle sikäli sama, kun olin kotiin menossa ja hyppäsin pois Jyväskylässä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen Tampere - Jyväskylä välillä tuli yllättäen melkein 30 minuuttia viivettä.

Itselle sikäli sama, kun olin kotiin menossa ja hyppäsin pois Jyväskylässä.
Kuulutettiinko viiveelle syytä? Välillä juna saattaa olla minuuttikaupalla myöhässä, mutta VR ei näy usein katsovan tarpeelliseksi informoida matkustajia, vaan harmitus on vain nieltävä epätietoisuudessa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulutettiinko viiveelle syytä? Välillä juna saattaa olla minuuttikaupalla myöhässä, mutta VR ei näy usein katsovan tarpeelliseksi informoida matkustajia, vaan harmitus on vain nieltävä epätietoisuudessa.
Lähtiessä oli jo muutama minuutti viivettä ja siitä mainittiin. Matkan aikana oli ainakin yksi tavanomainen pysähtyminen, kun toinen juna ohitti.

Mutta sitten vedettiin 50 km/h ihan pitkiäkin pätkiä, eikä tullut yhtään kuulutusta matkan aikana. Sähköpostiin tuli perus pahoittelut ja linkki palautteen antamiseen.

Juna on kuitenkin sunnuntaisin täynnä ja ei siellä moni kauhean tyytyväisenä ollut.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Mutta sitten vedettiin 50 km/h ihan pitkiäkin pätkiä, eikä tullut yhtään kuulutusta matkan aikana.
50 km/h nopeus pitkillä pätkillä kuulostaa siltä, että siellä on saattanut olla jotain ratajärjestelmähäiriöitä ja sen seurauksena on jouduttu ohittamaan esimerkiksi punaisena olevia opastimia. Silloin junan suurinta sallittua nopeutta lasketaan turvallisuussyistä. Tosin yleensä näistä kyllä kuulutellaan matkustajille, koska vaikutukset junan aikatauluunkin ovat monesti merkittäviä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks

No tuosta näkee eilisen Tampere-Pieksämäki välin junat ja myöhästymissyyt. On siellä näköjään useampi juna ollut myöhässä.

Muuramessa taitaa olla pääraiteen kunnostus kesken, että ainakin siellä on 50km/h rajoitus.
 

Glove

Jäsen
VR kehittelee kunnon sumaa Tampereen ja Parkanon välille. Sähköt ilmeisesti rikki ja 5 junaa jumissa ja lisää tulossa.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
VR taitaa olla tässä kohdin enemmänkin uhri. Ymmärtääkseni kaikki alkoi eilen illalla, kun pendolino rysäytti radalle kaatuneeseen puuhun ja tuon seurauksena vaurioitui sekä pendolino, että sähkörata.

Ilmeisesti sähköradan korjaus on viivästynyt ja tuon vuoksi vauriopaikan ympärille on kerääntynyt junia odottamaan radan aukeamista.

Tuossa kohdin ehkä voisi syyttää VR:ää katteettomasta optimismista, mutta todennäköisesti nuokin päätökset on tehty heille annetun korjausarvion perusteella. Toinen vaihtoehto olisi ollut perua junat ja yrittää korvata ne busseilla. Sekään ei olisi varmaan mikään mutkaton ratkaisu tällaisena päivänä, kun bussifirmoillakin on omat haasteensa keliolosuhteiden kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uhri, joka ajoi päin puuta. Tärkeintä on, että VR:n kohdalla on aina joku muu syyllinen. Aina.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Uhri, joka ajoi päin puuta. Tärkeintä on, että VR:n kohdalla on aina joku muu syyllinen. Aina.
Tuohon jälkimmäiseen en ota kantaa, mutta ensimmäinen sen sijaan on todella vaikeasti vältettävissä, kun Ylöjärveltä Seinäjoen suuntaan junat kulkevat 200 km/h. Radalle kaatunut puu saattaa näkyä vasta niin myöhään, että kuljettaja ei esteen havaitessaan pysty enää välttämään törmäystä. Täydessä vauhdissa olevan junan jarrutusmatka on satoja metrejä.

Junilla ei ole normaalissa liikenteessä mitään autoliikenteestä tuttua "ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä matkalla sääntöä". Jos olisi, niin junat eivät liikkuisi parhaimmillaan jopa 220 km/h Suomen rataverkolla.
 

Danforth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Luleå HF
Uhri, joka ajoi päin puuta. Tärkeintä on, että VR:n kohdalla on aina joku muu syyllinen. Aina.
Suosittelen kokeilemaan pysäyttää näkemän päässä lumipyryssä pimeällä juna, jonka jarrutusmatka on 1200 metriä (ymmärtääkseni tyypillinen suojastusväli, ja matka jossa juna viimeistään pysähtyy) siten, että se ei ole punainen opastinvalo vaan valoton puu jota varoa.

Ei, se kuski ei kerkeä tekemään mitään muuta kuin aloittamaan jarrutuksen ja toivomaan, että mitään ei hajoa pahasti. Tuollainen Pendo painaa kuitenkin 328 tonnia ja kulkee tuolla välillä oletettavasti sitä kahtasataa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
MOT. Aina löytyy muu syyllinen, olipa viivästys, olipa tietoliikenneongelma, olipa puuhun ajanut juna, olipa mikä tahansa. VR:ssä ei koskaan ole mitään vikaa. Tämä asenne on toki tuttu jo ammoisesta Matkaan-lehdestä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
MOT. Aina löytyy muu syyllinen, olipa viivästys, olipa tietoliikenneongelma, olipa puuhun ajanut juna, olipa mikä tahansa. VR:ssä ei koskaan ole mitään vikaa. Tämä asenne on toki tuttu jo ammoisesta Matkaan-lehdestä.
Ei kukaan niin väitä mutta raiteille kaatunut puu ei kyllä ole VR:n vika. Jokunen muu ongelma taas voi hyvin olla. Ei kannata nyt ihan lapselliseksi ryhtyä.

Vai meinaatko että jos puu kaatuu tielle, on myöhästys autoilijan vika?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Häiriöitä riittää, tiedoksi junamatkaa suunnitteleville.

Tuli huomattua tämä, kun lähdin viemään poikaa Riihimäkeen junalle. Oli lähdössä Toijalan kautta Turun Satamaan ja siitä omalle reissulleen lätäkön yli. Kaikki vajaan viikon reissussa maksettu kauan sitten ja itse ostin valmiiksi junalipun joku 3kk sitten. Taisin vielä mainita, että tuolla pääsee suoraan Turussa terminaalin viereen. Helposti ja halvalla kun ajoissa ostettu.

Eilen katselin että tuon reitin junat olivat suht ajallaan, vaikka oli tosi huono keli. Eikä päivällä epäillyt mitään. Sitten autoon istuessa vilkaisin vielä VR:n apista että missäköhän juna menee ja eihän se IC mennyt missään. Matkalipussa arvio, että on 45min myöhässä.

Se olikin vähän huonompi homma, kun piti vaihtaa Toijalassa Turun junaan. Päätin nopeasti, että ajetaan Toijalaan. Sinne kerkeää autolla. Vähän ennen HML funtsin, että mitäs jos senkään junan aikataulu ei pidä?

Vielä nopeampi päätös, soitto duuniin kun piti mennä 12h yövuoroon, että haittaako jos "vähän" myöhästyy kun on tällainen "pikku juttu". Ja kun sopi niin ei muuta kuin Hattelmalan rampilta keula kohti Turkua ja tulipa sitten siellä käytyä kääntymässä. Keli oli paikoin, varsinkin Turun ja Forssan välissä, hyvinkin paska, mutta mitäs sitä muutakaan iltaan olisi keksinyt kuin pienen autoilun talvimyrskyssä. Ja pääosin pilkkopimeässä.

Nyt pojan paatti lähestyy jo Maarianhaminaa ja itsekin duunissa. Pikku asemalle heitto kestikin sitten 5h. Huomenna ajattelin jälleen kerran ottaa yhteyttä VR:n asiakaspalveluun.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Kuulkaahan, palstan infratietäjät, junaentusiastit ja muut manageripelihenkiset nimimerkit. Olisi tämän ketjun aiheeseen kuuluva kysymys. Se on napattu Sanoman vaalikonetta mukaillen ja se on seuraavanlainen:

Jos olisit porilainen kuntapäättäjä, olisitko sitä mieltä, että Porin pitää ottaa näkyvä rooli, jotta raideyhteys Porista Niinisaloon saadaan Nato-jäsenyyden vaatimaan kuntoon?

Entisenä Niksulan tykkihermannina (kauan eläköön Saunamajuri ja Loppuvastus!) ajatus raideyhteydestä olisi tietysti mukava ja Porin liikenneyhteyksien parantuminen olisi aina kiva. En kuitenkaan usko olevani tämän palstan seuraajia fiksumpi arvioimaan, joten kysyn niiltä oikeilta asiantuntijoilta - internetin nimimerkeiltä.

Onhan siinä tietty se siltarumpunäkökulma, mutta onko sekään kantava? Paljonko Porin pitäisi luvata investoida itse, jotta raideyhteyden parantamiseen otettu "näkyvä rooli" olisi millään tasolla järkevä?

Veikkaan, että tuo Nato-jäsenyyden vaatima kunto on enemmän sellainen "No, kyllähän se helpottaisi tarvikkeiden siirtoa", eikä varsinainen vaatimus Naton osalta, eikö?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuulkaahan, palstan infratietäjät, junaentusiastit ja muut manageripelihenkiset nimimerkit. Olisi tämän ketjun aiheeseen kuuluva kysymys. Se on napattu Sanoman vaalikonetta mukaillen ja se on seuraavanlainen:

Jos olisit porilainen kuntapäättäjä, olisitko sitä mieltä, että Porin pitää ottaa näkyvä rooli, jotta raideyhteys Porista Niinisaloon saadaan Nato-jäsenyyden vaatimaan kuntoon?

Entisenä Niksulan tykkihermannina (kauan eläköön Saunamajuri ja Loppuvastus!) ajatus raideyhteydestä olisi tietysti mukava ja Porin liikenneyhteyksien parantuminen olisi aina kiva. En kuitenkaan usko olevani tämän palstan seuraajia fiksumpi arvioimaan, joten kysyn niiltä oikeilta asiantuntijoilta - internetin nimimerkeiltä.

Onhan siinä tietty se siltarumpunäkökulma, mutta onko sekään kantava? Paljonko Porin pitäisi luvata investoida itse, jotta raideyhteyden parantamiseen otettu "näkyvä rooli" olisi millään tasolla järkevä?

Veikkaan, että tuo Nato-jäsenyyden vaatima kunto on enemmän sellainen "No, kyllähän se helpottaisi tarvikkeiden siirtoa", eikä varsinainen vaatimus Naton osalta, eikö?
Maallikon näkemykseni on että suurilta osin tuo on siltarumpupolitiikkaa mutta toisaalta suuren tykistökeskuksen ja syväsataman välinen suora raideyhteys voisi olla sotilaallisesti perusteltu jos raskasta NATO-kalustoa alettaisiin laivata Suomeen tositilanteessa. Vanha ratapohja ja sen linjaus on tietääkseni mutkainen ja kallistuksiltaan vanhanaikainen jotta mitään luotijunia tai edes intercity nopeuksia ei pystyttäisi saavuttamaan. Tokkopa sotilaskalustolle noita nopeuksia edes tarvittaisi. Henkoht. näkemykseni on että pelkästään tuo Pori-Niinisalo-Parkano väli on tynkä. Urpo-rata toisi maanpuolustuksenkin kannalta siihen kolme länsi-Suomen suursatamaa lisää syöttövoimaa antamaan jos Mänty- ja Tahkoluoto saisi osumaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
VR tiedottaa, että aiemmin Allegro-nimellä tunnetut junat alkavat liikennöidä Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Oulun välisillä kaukoliikennereiteillä Pendolino Plus -nimellä loppuvuodesta:

 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Maallikon näkemykseni on että suurilta osin tuo on siltarumpupolitiikkaa mutta toisaalta suuren tykistökeskuksen ja syväsataman välinen suora raideyhteys voisi olla sotilaallisesti perusteltu jos raskasta NATO-kalustoa alettaisiin laivata Suomeen tositilanteessa. Vanha ratapohja ja sen linjaus on tietääkseni mutkainen ja kallistuksiltaan vanhanaikainen jotta mitään luotijunia tai edes intercity nopeuksia ei pystyttäisi saavuttamaan. Tokkopa sotilaskalustolle noita nopeuksia edes tarvittaisi. Henkoht. näkemykseni on että pelkästään tuo Pori-Niinisalo-Parkano väli on tynkä. Urpo-rata toisi maanpuolustuksenkin kannalta siihen kolme länsi-Suomen suursatamaa lisää syöttövoimaa antamaan jos Mänty- ja Tahkoluoto saisi osumaa.
Kolmeakymppiähän Parkano-Niinisalo välilläkin mennään. Toki väittäisin, että Pori-Niinisalo ei niin mutkainen ole. Selvityksessähän on nyt koko Pori-Haapamäki. Virtojen suunnalla enempi näyttäisi mutkia olevan.

Ja kun haaveillaan, että idästä tulisi Poriin tavaraa. Mutta kun sitä ei kulje nytkään edes 15 pidempää sähköistettyä reittiä pitkin Tampereen kautta. Tampereella kuulemma ratapihalla ruuhkaa, no voi olla mutta lähinnä vain tasatuntien molemmin puolin kun junat lähtee yleensä silloin moneen paikkaan. (Yaran pasutteethan kulki aiemmin, mutta nyt taitaa mennä toisia ratoja pitkin Kokkolaan)

Toki UPM kuskannut puuta Porista Pietarsaareen joitain kuormia, mitkä olisi voinu mennä Pori-Parkanoakin pitkin ja Kankaanpäässä on SSAB:n tehdas, minne voitaisiin ajaa kuormia Kankaanpää-Niinisalonkin uudelleenavaamisella. (Ehkä tarttis olla akselipainot vähän korkeampia Niinisalo-Parkano.)

Toki emme tiedä, mikä on Parkanon varikon rooli jatkossa kun sekin kuuluu DCA-sopimukseen, mutta jos sinne pitäisi kuljettaa jotain mikä tulee meritse niin voisi sen Pori-Niinisalo uudelleenavaus auttaa siihen. (Tai Aittaluoto-Niinisalo, Poristahan on kupariteollisuuden vaihteelle asti rata jopa betonipölkyin raskaammalla kiskotuksella)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös