Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 88 626
  • 527

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HS.FI oli ottanut selvää "Mantere sanoo ymmärtävänsä hyvin, että ravintolavaunu on ensisijaisesti ruokailijoita varten. Nyt vaunussa oli hänen mukaansa kuitenkin tilaa"
Jos kahvia ei saa juoda ravintolavaunussa olisi varmaan asiallisempaa informoida asiakkaita ennen kaupantekoa. Myös läppärikielto olisi hyvä tuoda esiin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kahvia ei saa juoda ravintolavaunussa olisi varmaan asiallisempaa informoida asiakkaita ennen kaupantekoa. Myös läppärikielto olisi hyvä tuoda esiin.
En kyllä ymmärrä miten kukaan älyää mennä ravintolavaunuun tekemään hommia läppärillä vs. Hakea kahvi ja jatkaa omalla paikalla.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Jotenkin tulee sellainen fiilis että Noora on ammattimainen mielensäpahoittaja jolle
mikään ei kelpaa, ja kaikesta pitää valittaa ihan medioita myöten.

Jos Noora ottaa seuraavalle junamatkalle oman loossin jossa voi tehdä töitä vaikka
Helsingistä Rovaniemelle asti, siellä voi sitten juoda kahvia niin paljon kun suinkin
jaksaa, eikä hän vie tilaa keneltäkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kyllä ymmärrä miten kukaan älyää mennä ravintolavaunuun tekemään hommia läppärillä vs. Hakea kahvi ja jatkaa omalla paikalla.

Tästä ei ollut mielestäni uutisessa kyse. Onhan tuo ehdottomasti järkevämpää, ellei sitten satu osuneen rosvosektori, ja omassa vaunuosastossa on sen verran äänekästä menoa, että ravintolavaunu on sillä hetkellä rauhallisempi.

Sekin tuli mieleen, että voisiko kyse olla sarjalipulla matkustavata henkilöstä, jolla ei ole varattua paikkaa? Ravintolavaunuun parkkeeraamalla ajatteli varmistavansa istumapaikan koko matkalle?

Niin, se alkuperäinen pointti on kuitenkin se, että onko tuollaisessa VR:n puolelta järkeä? Eikä siitä, että onko tämän henkilön valinta ollut järkevä vai ei.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Niin, se alkuperäinen pointti on kuitenkin se, että onko tuollaisessa VR:n puolelta järkeä? Eikä siitä, että onko tämän henkilön valinta ollut järkevä vai ei
Minun mielestäni on, koska junissa on näitä koppeja työntekoa varten, tai Extra-luokan
vaunuja, ja ravintolavaunuun halutaan hyvä asiakkaiden kiertonopeus eikä sitä tule jos joku pitää yhtä
paikkaa liian kauan ja ostaa pelkästään sen yhden kahvin.

Se on ihan puhdasta liiketoimintaa , joten siinä mielessä ymmärrän VR:n tai pikemminkin
Avecran toimintamallin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Kaksikerroksisen ravintolavaunun yläkerrasta voi varata paikan. Sitä en tiedä saako sielläkään käyttää läppäriä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Täytyy kertoa hassu kokemus ravintolavaunulla matkustamisesta : Joskus vähän yli 20 vuotta
sitten palasimme myöhäisellä pikajunalla Mansesta Stadiin Hakametsän vierailun jälkeen.
Oltiin nokkelina jätetty muutama bisse aseman säilytyslokeroon siltä varalta että junassa
ei ole ravintolavaunu auki.

Näin olikin, ja menimme tyhjään ravintolavaunuun istuskelemaan, ja konnari sanoi
että saamme istua siellä ja juoda omia bissejä sillä ehdolla että emme häiritse muita
matkustajia millään tavalla, ja kotimatka menikin ihan sujuvasti omia pussikaljoja lipitellen.
Siinä oli konnarilla hyvä pelisilmä, ja kun kysyi kohteliaasti niin hän suostui tähän järjestelyyn.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Jotenkin tulee sellainen fiilis että Noora on ammattimainen mielensäpahoittaja jolle
mikään ei kelpaa, ja kaikesta pitää valittaa ihan medioita myöten.

Jos Noora ottaa seuraavalle junamatkalle oman loossin jossa voi tehdä töitä vaikka
Helsingistä Rovaniemelle asti, siellä voi sitten juoda kahvia niin paljon kun suinkin
jaksaa, eikä hän vie tilaa keneltäkään.
Samaa mieltä. Luulen, että tämä kyseinen Noora on sarjassamme henkilö, joka valittaa uimahallissa, kun viereisellä radalla uimari roiskauttaa uidessaan vettä hänen päällensä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun mielestäni on, koska junissa on näitä koppeja työntekoa varten, tai Extra-luokan
vaunuja, ja ravintolavaunuun halutaan hyvä asiakkaiden kiertonopeus eikä se tule jos joku pitää yhtä
paikkaa liian kauan ja osta pelkästään sen yhden kahvin.

Se on ihan puhdasta liiketoimintaa , joten siinä mielessä ymmärrän VR:n tai pikemminkin
Avecran toimintamallin hyvin.

Osittain näin, mutta jos kyseessä on pendelöijä, jolla on sarja- tai kausilippu, niin ymmärrät hyvin, että ravintolavaunu tuntuu houkuttelevalta. Nämä työskentelyhytit ovat yksin matkustavalle aika kalliita, kun pitäisi varata ne omaan käyttöön. Extra-luokka on sitten yksittäisellä matkalla ihan siedettävä, mutta jos pendelöi säännöllisesti, tulee tälle kyllä hintaa.

Ja en minä ottanut itse kantaa siihen, onko VR:n tai Avecran toiminta järkevää tai ei. Mainitsin vain, että alkuperäisessä keskustelussa tuo oli se pointti, mistä keskusteltiin, eikä henkilön toiminnan järkevyys.

Mutta voin minä kantaa ottaa. Etenkin ruuhka-aikaan tuo mainitsemasi on hyvinkin validi pointti. Rauhalliseen aikaan taas en näe suurta vahinkoa tulevan, jos ravintolavaunussa työskentelee.

Parasta olisi kuitenkin se, että säännöt ovat selkeät ja ne olisi mainittu erikseen näkyvästi.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Mutta voin minä kantaa ottaa. Etenkin ruuhka-aikaan tuo mainitsemasi on hyvinkin validi pointti. Rauhalliseen aikaan taas en näe suurta vahinkoa tulevan, jos ravintolavaunussa työskentelee.

Parasta olisi kuitenkin se, että säännöt ovat selkeät ja ne olisi mainittu erikseen näkyvästi.
Joo, kaikkien pitää sitten kyllä saada tietää se , eikä sillä tavalla että ne säännöt elää aina
tilanteen mukaan, sellainen ei ole toimiva ratkaisu missään yhteyksissä.

Tarina ei taida kertoa onko Noora säännöllinen pendelöijä, vai satunnaisempi matkustaja,
onhan se selvää ettei kukaan osta mitään hyttikuukausipaikkaa, olisi varmaan melko arvokasta
kyytiä, en tiedä myydäänkö edes sellaista.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, kaikkien pitää sitten kyllä saada tietää se , eikä sillä tavalla että ne säännöt elää aina
tilanteen mukaan, sellainen ei ole toimiva ratkaisu missään yhteyksissä.

Tarina ei taida kertoa onko Noora säännöllinen pendelöijä, vai satunnaisempi matkustaja,
onhan se selvää ettei kukaan osta mitään hyttikuukausipaikkaa, olisi varmaan melko arvokasta
kyytiä, en tiedä myydäänkö edes sellaista.
Näitä on aina kiva pohtia, miten ihmiset reagoivat erilaisissa tilanteissa. Jos vaunussa olisi esim. viisi pöytää ja kaikille kahvia juoville viidelle henkilölle löytyisi oma pöytä, jolle saavat laittaa läppärinsä niin olisi mielenkiintoista nähdä, kun paikalle saapuu yksi henkilö lisää, kuka antaa tilaa ja kuka on närkästyjä, joka tuijottaa tiiviisti läppäriään ja siemailee kahviaan ja olettaa, että joku muu siirtyköön, koska minulla on oikeus istua juuri tässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako sen läppärin kanssa tehdä hommia ravintolavaunussa jos juo kaljaa? Ainakaan minua ei ole häädetty. Alkoholistit ovat parhaita asiakkaita myös valtiolle. Pitäisikö ravintolavaunussa ilmoittaa selvällä kyltillä, että vain alkoholia nauttivat saavat jäädä vaunuun? Pubi-vaunu olisi parempi nimikin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako sen läppärin kanssa tehdä hommia ravintolavaunussa jos juo kaljaa? Ainakaan minua ei ole häädetty. Alkoholistit ovat parhaita asiakkaita myös valtiolle. Pitäisikö ravintolavaunussa ilmoittaa selvällä kyltillä, että vain alkoholia nauttivat saavat jäädä vaunuun? Pubi-vaunu olisi parempi nimikin.

Hyvin mahdollista. Isäni on kertonut, että hän oli 70-luvulla pysähtynyt autolla erääseen valtatien varressa olleeseen kuppilaan ja päättänyt juoda siellä kahvin. Hän tilasi kahvin tiskillä ja jäi odottamaan kupillistaan. Hänen jälkeensä tiskille tuli muutamakin olutta ostanut asiakas. Näille tarjottiin olut heti, mutta isäni sai odotella. Vasta kun oluen ostajat olivat saaneet tuoppinsa, isälleni annettiin kahvi. Hän kysyi, että mitä tämä järjestys oikein meinasi, niin vastaus oli: "Meillä olutta tilaavaa asiakasta palvellaan aina ensin".

Ja kyse ei kuulemma ollut siitä, että kahvi olisi pitänyt keittää tuossa välissä. Sitä oli kuulemma valmiina. No se oli hyvä opetus isälleni. Ei varmaan tilannut enää ikinä kuppilassa kahvia.

Ei kauheasti liity enää aiheeseen, mutta ainakin jossain oli havaittu, että alkoholia ostavat ovat paras asiakasryhmä. Saattaisihan VR:kin voida kokeilla tuollaista.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saako sen läppärin kanssa tehdä hommia ravintolavaunussa jos juo kaljaa? Ainakaan minua ei ole häädetty. Alkoholistit ovat parhaita asiakkaita myös valtiolle. Pitäisikö ravintolavaunussa ilmoittaa selvällä kyltillä, että vain alkoholia nauttivat saavat jäädä vaunuun? Pubi-vaunu olisi parempi nimikin.

Niinpä. Mihin esim. liigaseurat joutuisivat ilman niitä, joille sekä riemu että vitutus on yhtä suuri syy ostaa alkoholia?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä ymmärrä miten kukaan älyää mennä ravintolavaunuun tekemään hommia läppärillä vs. Hakea kahvi ja jatkaa omalla paikalla.
Näinhän se monella ihmisellä menee että kaikki jotka tekevät eri tavalla kuin minä ovat tyhmiä tms.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinhän se monella ihmisellä menee että kaikki jotka tekevät eri tavalla kuin minä ovat tyhmiä tms.

Siellä ravintolavaunussa on muutama hassu paikka, jossa voi työskennellä läppärin kanssa, eli ihan perusteltu oli lainaamasi ihmettely. Mutta twitterissä asiaa kommentoinut korosti erikseen sitä, että tuolloin ravintolavaunu oli tyhjä, eli kylläpä VR olisi voinut tuossa tilanteessa sitä pelisilmää käyttää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä ravintolavaunussa on muutama hassu paikka, jossa voi työskennellä läppärin kanssa, eli ihan perusteltu oli lainaamasi ihmettely. Mutta twitterissä asiaa kommentoinut korosti erikseen sitä, että tuolloin ravintolavaunu oli tyhjä, eli kylläpä VR olisi voinut tuossa tilanteessa sitä pelisilmää käyttää.

Enkä kyllä aidosti usko, että kukaan pitäisi täyttä ravintolavaunua hyvänä paikkana työskennellä.

Tyhjä ravintolavaunu taas on varmasti tuohon ihan kohtuullinen, etenkin kun pöytää kannettavalle tietokoneelle ei suurelta osalta paikkoja löydy. Jos kyseessä on ollut säännöllinen pendelöijä, niin on ihan loogista, että tuossa kohdassa tyhjä ravintolavaunu vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.

Jos taas kyseessä on yksittäinen matka, niin silloin extra-luokka, ravintolavaunun yläkerran lisämaksullinen paikka tai normaali pöydällinen istumapaikka olisivat hyviä vaihtoehtoja. Työskentelyhytti tulee yhdelle matkustajalle taas melko kalliiksi, kun ne ovat nykyään yksityiskäyttöön varattavia.
 

Glove

Jäsen
Liekö tietoturva kovin kohdillaan junissa kun joku voi olla koko ajan kurkkimassa selän takaa mitä siinä sun näytöllä lukee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole Suomessa tainnut ykkösluokkaa hyödyntää, mutta Virossa, Sveitsissä ja Saksassa kylläkin. Ja nyt Puolassa. Helvetti, eihän tuo hintaero iso ollut, joten jotain kai se jo vihjasi, mutta siis juna on tällainen helvetin kommunistiletku ja ykkösluokka tarkoittaa kuuden hengen hyttejä. Kakkosessa vaikutti olevan lisäksi uudemmat penkit, kun ohi kävelin.

Mutta pitäisi kai lukea nuo tuotekuvaukset paremmin läpi. Virossa sentään oli mukavammat penkit ja pöytä välissä, vaikkei se neljän hengen solu sen intiimimpi ollut. Saksassa DB:n lounge oli jees, Sveitsissä taas ihan helvetin mukava junakokemus.

Pääasia toki, että matka etenee. Ja eteneehän se.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lakko. Ei tunnu missään. Organisoin kimppakyydin, ettei tuntuisi joillekin muillekaan. Imekää parsaa. Kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita, mutta kyllä muuten vanhakin Opel lakkoilee vähemmän kuin VR:n tyypit.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Yaran ja Talvivaaran kuljetukset on näköjään niitä ainakin mitä VR lakosta huolimatta kuljettaa.. Fenniaraililla pääosin kaikki junat kulussa.. Raakapuuta UPM:lle ja sahatavaraa Lappi Timberiltä, (ja loppuviikosta tulisi Versowoodilta Hankasalmelta.)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keväinen lumisaderintama Uudenmaan yllä ja VR:n lähiliikenne, jos ei aivan kaaoksessa, niin merkittävissä vaikeuksissa tälläkin hetkellä Helsingin päässä.

Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, onko Pohjois-Euroopassa kyse yksistään suomalaisesta ilmiöstä, vai onko myös esimerkiksi Tukholman seudun raideliikenne yhtä heikossa jamassa, mikäli lunta on tullut yön ja aamun aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös