Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 88 571
  • 527
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
No itse asiassa minäkin olen raideromantikko, käyn esimerkiksi aina välillä museojunien kyydissä kun
tulee tilaisuus. Mutta nämä vanhat paikallisjunat ei vielä säväytä, ehkä sitten kun niitä ei ole enää
aktiivikäytössä. Ehkä niillä on mennyt liikaa elämänsä aikana.

Pendolinoista ja Ic-junista en pidä ollenkaan, ne on aika sieluttomia pelejä, kaipaan
esimerkiksi sinisiä vaunuja, niitäkin on jo museojunissa.

Esimerkiksi lättähatussa, tai puuvaunussa höyryveturin vetämänä olen ihan onnessani :)
Ymmärrän yskän. Nää Stadler:in FLIRT - luomukset ne tosin vasta sieluttomia ovatkin =) Jossain vaiheessa ollaan siinä tilanteessa, että joka Euroopan kolkassa saat hurutella jos jonninmuotoisella FLIRT - variaatiolla, mutta minkäs teet...

Itse lähes pompin riemusta aina, kun pääsen Sm2 - kyytiin kohti PK - seutua. Se on kyytiä se !
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Itse lähes pompin riemusta aina, kun pääsen Sm2 - kyytiin kohti PK - seutua. Se on kyytiä se !
Niillä sahasi muutaman vuoden verran lähes kaikki työpäivät muutaman pysäkin verran, siksi
niihin taisi tulla jonkunlainen kyllästyminen.

Flirtit on tosiaan sitä samaa massaa kun kaikkiallla, vähän kun Airbussit lentämisen
puolella, niitä on ihan liikaa ja lähes jokaisella toimijalla.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Sm2:n huono puoli on esteellisyys..

Saas nähdä millaisia tulevat olemaan kun Mötön Lähijunat firma remontoi noita uusiksi. Ei-moottoripäätä ilmeisesti muokataan että olisi matalalattiainen osa..
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Sm2:n huono puoli on esteellisyys..

Saas nähdä millaisia tulevat olemaan kun Mötön Lähijunat firma remontoi noita uusiksi. Ei-moottoripäätä ilmeisesti muokataan että olisi matalalattiainen osa..
Joo, niiden valmistumisen aikaan ei osattu vielä huomioida niitä asioita ollenkaan.

Ja kesällä ne voi olla todella kuumia , ne niiden menneiden aikojen muovipenkit oli kyllä klassikko, ja röökiosastotkin muistaa.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
En nyt osaa sanoa mikä karjavaunu se oli, mutta kesällä matkasin Jyväskylästä Joensuuhun työreissulle ja ja junana Pieksämäeltä eteenpäin oli joku melkoinen kötöstys. (No okei, nyt teksti ehkä kertoo pahempaa kuin oikeasti on...)
DM12 se taisi olla. Pointtina kuitenkin se, että oli lämmintä se 30 astetta, ihmisiä aivan helvetisti ja ikkunat pysyi vaunuissa kiinni lukuunottamatta ehkä yhtä ainoaa avattua. Oli tuskaa. Onneksi hoksasin lopulta mennä johonkin "rahtivaunuun" nojailemaan seinään, siellä oli läpiveto ikkunoissa.

Noin normaalisti kulutan kuukausittain Veijo-VR:n penkkejä JKL-HKI tai JKL-TRE on ne yleisimmät suunnat. Joskus Turkuun, joskus Kuopio. Näillä matkoilla vältän Pendoa, on jotenkin miellyttävää istua ravintolavaunun yläkerrassa ja katsella maisemia korkeammalta. Mikähän siinäkin on...
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Kai tuo saa lempinimen banaani.
Tai jotain sikäläistä sanavarastoa edustava nimi, saman tyyppinen kun Föli tai Föri.
En tiedä mikä sopisi junalle kun en oikein tunne sikäläisiä ilmaisuja.

Mutta nuo joukkoliikennevälineiden nimeämiset paikallisen kielenkäytön mukaan on
ihan hyvä idea, sitä ei esimerkiksi Stadissa ole tehty ollenkaan. Kansan suussa
tietysti spåra, dösä tai stoge, mutta virallista brändäystä ei ole koskaan ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka Sm2-junissa nostalgiansa onkin, ei ainakaan Z- ja R-junia mielestäni soisi niillä enää ajettavan. Käsitän kyllä miksi moni voi olla erikin mieltä, mutta juurikin esteellisyys, matkustusmukavuus, hidas huippunopeus, sekä vanhemmiten myös alttius teknisille vioille soisi sysäävän Kekkosen ajan junat jo museoihin ja kierrätysmetalliksi.

Tänään taas kerran "talvi yllätti junailijat"-päivä. Steissillä melkoista shouvia ja kotiinsa pyrkivien pendelöijien hermoja koetellaan. Mut hei, varmaan Pariisissa pysäytettäisiin koko joukkoliikenne parin sentin lumikerroksen takia...
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
En nyt osaa sanoa mikä karjavaunu se oli, mutta kesällä matkasin Jyväskylästä Joensuuhun työreissulle ja ja junana Pieksämäeltä eteenpäin oli joku melkoinen kötöstys. (No okei, nyt teksti ehkä kertoo pahempaa kuin oikeasti on...)
DM12 se taisi olla.
Dm12 on tosiaan dieselkäyttöinen kiskobussi, joita käytetään sähköistämättömillä rataosuuksilla, joilla on matkustajaliikennettä. Eli jonkinlainen modernimpi versio lättähatusta tai diesel-versio sähkömoottoreilla toimivista lähijunista.

Koska siinä on ohjaamo molemmissa päissä, se on diesel-vetureiden ja vaunujen yhdistelmää kätevämpi edestakaisessa matkustajaliikenteessä. Kuljettaja pystyy siis yksinkin liikuttamaan koko junaa molempiin suuntiin ilman tarvetta siirtää veturia vaunujen toiseen päähän, kunhan vain kävelee yksikön toisessa päässä olevaan ohjaamoon. Varsinkin jos reitin keskellä muuttuu vielä myös junan kulkusuunta, niin tämä on huomattavasti kätevämpää ja nopeampaa kuin veturin ja vaunujen yhdistelmällä.

Pieksämäki–Joensuu on juuri yksi tuollainen rataosa, joilla liikennöidään säännöllisesti Dm12-kalustolla. Haapamäen liikenne Seinäjoen, Jyväskylän ja Tampereen välillä on myös yksi tyypillisistä rataosista.

Dm12 on jokseenkin surullisen kuuluisa moottoritilaan liittyvistä paloista ja savuamisesta. Pieksämäeltä Joesuuhun on kyllä aika pitkä matka istua Dm12:n kovilla penkeillä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mielestäni Dm12 on ollut VR:n huonoin hankinta kalustoksi.. Olisi saanut olla vähän isompi juna noille reiteille. Välillähän myös näkee, että busseja lähtee lisäkapasiteeteiksi kun junaan ei mahdu enää väkeä.

Toivottavasti Pieksämäki-Joensuu saisi sähköt Kemi-Haaparannan jälkeen niin voisi olla järkeä saada jopa IC-kalustoa tilalle. (Joensuusta suora IC vaikka Turkuun). Monet matkahautkin näyttävät välillä että pitäisi jostain Tikkurilasta vaihtaa Joensuun junaan jos vaikka matkustaa Tampereelta Joensuuhun..
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kesänä tuli hellepäivänä mentyä tuo Joensuu-Pieksämäki väli Dm12:lla, kun normireitillä Helsinkiin oli ratatöitä. Tuntui kartalta katsottuna hyvältä idealta - rataosuus jota en ole ennen nähnyt, joten mikäpä siinä katsoa aurinkoisia maisemia ikkunasta, kunhan menee varjon puolelle. No, kottero oli sitten kuuma kuin sauna jo Joensuusta lähdettäessä ja mitään varjon puolta on turha etsiä noin mutkaisella reitillä. Helvetin epätasaista ja kovaäänistä menoa ja naurettavan ohuet verhot piti pitää suurimman osan matkasta kiinni, että paahde pysyisi edes hieman ulkopuolella.

VR lopulta hyötyi siitä minun kohdalla taloudellisesti, kun rupesi loppupuolella hiipimään mieleen ajatus Pieksämäki-Helsinki välin upgreidaamisesta ravintolavaunun yläkertaan. Se väljä ja ilmastoitu yläkerta ja pari ylimääräistä olutta kyllä teki eetvarttia tuon matkan ja sitä edeltäneen useamman tunnin Joensuussa kävelyn päälle, mutta vähän pänni että ilman tuota paskaa kalustoa tuskin olisin niitä lisäeuroja kantanut VR:n kassaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäkin threadissa parjatuista Stadlerin FLIRT-junista myös dieselillä kulkeva versio, mikä on käytössä ainakin Virossa. En ole kyseisellä mallilla kulkenut, mutta en jaksa uskoa matkustusmukavuuden jäävän PK-seudulta tutulle sähköllä kulkevalle kovin paljoa. Voisiko tässä olla korvaaja Dm12:lle, mitkä tulevat ennen pitkää tiensä päähän.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä on myös pistänyt ajattelemaan matkareittejä tuo Joensuu-Pieksämäki välin bussi Tampereelle mennessä.

Viime talvena kesti kolme tuntia matka kun muuntaja oli hajonnut ja Varkaudesta eteenpäin matkattiin n.50 km/h Pieksämäelle. Muutenkin aina talvella saa pelätä että kestää nyt edes Varkauteen asti, eikä hyydy sinne keskelle ei sitten yhtikäs mitään. Välillä on sitten tullut matkattua Helsingin kautta. Tai sitten olen ajellut omalla autolla Pieksämäelle ja hypännyt sieltä kyytiin.

Kesällä aamun ensimmäisellä vuorolla on ihan leppoisa ajella. Ei yleensä ole hirveän kuuma siinä vaiheessa. Toki saahan sieltä sen ikkunan revittyä auki, mutta ei sitä huminaakaan kestä koko matkaa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tässäkin threadissa parjatuista Stadlerin FLIRT-junista myös dieselillä kulkeva versio, mikä on käytössä ainakin Virossa. En ole kyseisellä mallilla kulkenut, mutta en jaksa uskoa matkustusmukavuuden jäävän PK-seudulta tutulle sähköllä kulkevalle kovin paljoa. Voisiko tässä olla korvaaja Dm12:lle, mitkä tulevat ennen pitkää tiensä päähän.
Eipä vaan taida olla VR:n investointilistalla pitkään aikaan.. Ja taisiko Viron Flirtit olla Suomen rataverkon maksimia leveämpiä, ettei niitä saisi käytettynäkään, jos Virossa tulee noita sähköistyshankkeita. (Noh onko niillä varaa sähköistääkää kun ratamaksuja ei tule niin paljon kiitos niidenkin itäliikenteen vähentymisen)
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Toivottavasti Pieksämäki-Joensuu saisi sähköt Kemi-Haaparannan jälkeen niin voisi olla järkeä saada jopa IC-kalustoa tilalle. (Joensuusta suora IC vaikka Turkuun). Monet matkahautkin näyttävät välillä että pitäisi jostain Tikkurilasta vaihtaa Joensuun junaan jos vaikka matkustaa Tampereelta Joensuuhun.
G-juna Riksusta Lahteen lienee tuossa esimerkissä toimiva vaihtoehto ettei tarvitse ottaa vauhtia Tiksistä saakka. Nehän menee kerran tunnissa , ainakin arkisin , ja voisi kuvitella että aikataulut oltaisiin suunniteltu vaihtoyhteyksiä ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Pieksämäki–Joensuu on juuri yksi tuollainen rataosa, joilla liikennöidään säännöllisesti Dm12-kalustolla. Haapamäen liikenne Seinäjoen, Jyväskylän ja Tampereen välillä on myös yksi tyypillisistä rataosista.
Ja Karjaa-Hanko, nyt siinä ei vaan taida olla matkustajaliikennettä kun ne rakentaa sitä sähköistystä.
Saa nähdä alkaako VR ajamaan jonkun yksittäisen sähköjunavuoron päivässä Hankoon asti, siitähän
on ilmeisesti lobbauskeskustelut käynnissä kun siltä alueelta on paljon työmatkaliikennettä pk-seudulle.

VR:hän teki aikoinaan karun tempun kun se lakkautti paikallisjunat Karjaalle asti, ja pisti kaikki kulkemaan
IC-junilla, siinä taisi käydä niin että aika moni siirtyi autolla kulkemiseen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Tässäkin threadissa parjatuista Stadlerin FLIRT-junista myös dieselillä kulkeva versio, mikä on käytössä ainakin Virossa. En ole kyseisellä mallilla kulkenut, mutta en jaksa uskoa matkustusmukavuuden jäävän PK-seudulta tutulle sähköllä kulkevalle kovin paljoa. Voisiko tässä olla korvaaja Dm12:lle, mitkä tulevat ennen pitkää tiensä päähän.
Toimittajaan yhteys ja " Junttilan salama " Dm12 tilalle, ai että !
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
G-juna Riksusta Lahteen lienee tuossa esimerkissä toimiva vaihtoehto ettei tarvitse ottaa vauhtia Tiksistä saakka. Nehän menee kerran tunnissa , ainakin arkisin , ja voisi kuvitella että aikataulut oltaisiin suunniteltu vaihtoyhteyksiä ajatellen.
Tämä on myös hyvä reitti. Taisi ainakin puolen päivän aikaan lähteä Tampereelta. Oli vielä pari euroa halvempikin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja taas mennään. R-junan Stadista pohjoiseen lähtö jo yli kymmenen minuuttia viivästynut, että saisivat junayksiköt kytkettyä... Kenties pitää ottaa suosiolla hitaampi vaihtoehto, että perille pääsisi ollenkaan.

Näin yleisesti olen junaliikenteen kannalla, mutta teknisiä haasteita tämä yllättäen alkanut talvi saanut aikaan jo ihan kohtuuttomasti.

e. 15 minuuttia seissyt asemalla, joten pitänee vaihtaa junaa. Mitään ei VR ole vaivautunut nettisivuillaan ilmoittamaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turussa hauska tilanne tuo, että Kupittaa on nyt pääteasema Helsingin junille. Joskus tuntuu, että nuo pahimmat mankujat ei itse juuri junilla liiku. Eilen reissasin Helsinkiin ja takaisin. Kupittaalle pääsin helposti ja junakin siellä odotteli ajoissa. Ajallaan kulki, lumetkaan ei häirinnyt. Paluukin soljui ihan mukavasti. Kupittaan asemalta nousee helposti suoraan Tykistökadulle ja reippaimmat tuota toki käyttää ja jatkavat kävellen eteenpäin. Tuosta liikkuu esim. yliopistolle ja YO-kylään nopeammin kuin päärautikselta. Toki satama ei ole yhtä kätevästi, mutta käsittääkseni Kupittaalta bussit vie nyt sinne suoraan. Ja ulkomaalaiset reissaajat, he osaavat kysyä apua (toisin kuin ne tyypilliset suomalaiset/turkulaiset).

Melkein hankalammaksi itse koen tuon, että Tampereen junat joskus palaavatkin Logomon eteen. Tuosta on enemmän matkaa busseille, jotka vie juurikin Kupittaan suuntaan. Logomon sillasta noin muuten voin voivotella johonkin toiseen ketjuun.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Turussa hauska tilanne tuo, että Kupittaa on nyt pääteasema Helsingin junille. Joskus tuntuu, että nuo pahimmat mankujat ei itse juuri junilla liiku. Eilen reissasin Helsinkiin ja takaisin. Kupittaalle pääsin helposti ja junakin siellä odotteli ajoissa.
Viime viikollahan oli juttu vääräleukaisesta konnarista joka laittoi IC-junan kylkeen tekstin " Gubbis"
Kuppiksen sijaan. Ihan piristävää tuollainen , onkohan se sama konnari joka kerran puhui kun
lastenohjelman satusetä selostaessaan myöhästymisen syytä ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös