Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 667
  • 591
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ai ettien että se on mukavaa nousta tuolta talven ihanasta ihmemaasta lämpöiseen vaunuun, riisua kengät, nostaa jalat penkille ja alkaa Alepan euron kahvikuppi toisessa kädessä värittämään Jatkikseen.

Z-juna minun työmatkojeni osalta edennyt tänä syksynä ja talvena merkittävästi varmemmin ja kahteen suuntaan kuin ne toiset z-merkityt yksiköt maailmalla.

Kiitos siitä, VR.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
VR on voittanut kilpailutuksen Ruotsissa "Tåg i Bergslagen" reittikokonaisuudessa. Tukholmasta Moraan ja Borlangestä Gävleen, Våsterasia kuuluu tms.. Toki tuollahan kalusto kuuluu sopimukseen niin ei tartte käydä kalustokaupoilla.

Operailhan on täällä jatkanut idän liikennettä VR:n lopettaessa. Nyt Operailin omistajaohjaus(Viron valtio) pyytänyt lopettamaan Venäjän ja Valko-Venäjän liikennöinnin 1.1.2023. Mutta myydäänkö firma ennen tuota ja kenelle. Huhuja on jo, että myyty.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
VR on voittanut kilpailutuksen Ruotsissa "Tåg i Bergslagen" reittikokonaisuudessa. Tukholmasta Moraan ja Borlangestä Gävleen, Våsterasia kuuluu tms.. Toki tuollahan kalusto kuuluu sopimukseen niin ei tartte käydä kalustokaupoilla.

Operailhan on täällä jatkanut idän liikennettä VR:n lopettaessa. Nyt Operailin omistajaohjaus(Viron valtio) pyytänyt lopettamaan Venäjän ja Valko-Venäjän liikennöinnin 1.1.2023. Mutta myydäänkö firma ennen tuota ja kenelle. Huhuja on jo, että myyty.
Hienoa. Nyt ruotsalaisetkin pääsevät kiroamaan VR:n alimpaan helvettiin junien myöhästyessä milloin mistäkin syystä.
Pahoittelut pessimistisestä suhtautumisesta uutiseen, mutta vuodet ovat koulineet minusta tällaisen, ainakin mitä tulee VR:n toimintaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Hienoa. Nyt ruotsalaisetkin pääsevät kiroamaan VR:n alimpaan helvettiin junien myöhästyessä milloin mistäkin syystä.
Lokakuussa paikallisjunista 99% ja kaukojunista 96% oli aikataulusaan. Tää on yks EU:n parhaita lukemia, mutta "niin nää asiat koetaan".
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Hienoa. Nyt ruotsalaisetkin pääsevät kiroamaan VR:n alimpaan helvettiin junien myöhästyessä milloin mistäkin syystä.
Pahoittelut pessimistisestä suhtautumisesta uutiseen, mutta vuodet ovat koulineet minusta tällaisen, ainakin mitä tulee VR:n toimintaan.
Toki tänä vuonna aiemmin tehdyn Arriva-kaupan myötä liikennöivät jo oliko nyt Malmön ja Keski-Ruotsin kohdilla paikallisliikennettä.. Ja oliko raitioliikennettäkin Tukholmassa ja bussiliikennettä vielä päälle..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Talvi yllätti VR:n Vol..." Steissillä melkoinen hässäkkä taas kerran. Näin työmatkalaisena näitä toki sietää, mutta huomioiden ulkomaalaisten turistienkin käyttävän junaa kulkuvälineenä, harmittaa maabrändimme puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko

VR:n liikennetilannesivun perusteella muutamassa lähijunassa ja Haapamäen radan kiskobussissa näköjään teknistä vikaa, mutta muutenhan Julidatan yleistilannesivulta myöhästymisten syitä katsoessa syntyy kuva, että ratajärjestelmässä on vikaa ja siitä syystä myöhästymiset kertaantuvat myös vaihtoyhteyksiin. Käytännössä ratajärjestelmäviat näyttäisivät olevan lumipyrypäivälle hyvinkin luonnollisesti vaihdevikoja. VR:n vastuulla on toki junakaluston tekniset viat, mutta ratajärjestelmistähän VR ei ole vastannut enää vuosiin.

Ikävä tilannehan tuo on, mutta lumisateen aiheuttamiin vaihdeongelmiin ei ole oikein keksitty viisastenkiveä. Nykypäivän tehokkuusajatteluun sopii kovin huonosti se, että pitkin rataa päivystää jokaisen vaihteen kohdalla harjan kanssa joku luutija. Omakotitalon verran sähköä vievät vaihdelämmityksetkään eivät auta kaikissa tilanteissa ja nekin voivat vikaantua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tiedä sitten, onko tilanne vaikka Ruotsissa tai Norjassa niin valtavavasti parempi, lumimyräkän koittaessa. Vuosisatainen kokemus kun junaliikenteen ja talviolosuhteiden yhdistämisessä meillä pitäisi olla.

Itse päivittäin lähijunaa käyttävänä näihin nyt pitää vain asennoitua, mutta valitettavaa mikäli ulkomailta tänne tulleelle ensi kosketus Suomeen on junakaaos.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
kävä tilannehan tuo on, mutta lumisateen aiheuttamiin vaihdeongelmiin ei ole oikein keksitty viisastenkiveä. Nykypäivän tehokkuusajatteluun sopii kovin huonosti se, että pitkin rataa päivystää jokaisen vaihteen kohdalla harjan kanssa joku luutija. Omakotitalon verran sähköä vievät vaihdelämmityksetkään eivät auta kaikissa tilanteissa ja nekin voivat vikaantua.
Ennen vanhaanhan näitä harjamiehiä oli joka asemalla, ja junat oli paremmin ajoissa kun nykyään
kun tuli näitä lumipyrypäiviä.

Katselin äsken VR:n sivuja, melkoinen määrä peruutuksia ja myöhästymisiä on tällä hetkellä päällä.
nyt on tyytyväinen että voi kohta hypätä autoon ja liukastella kotiin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin tiedä sitten, onko tilanne vaikka Ruotsissa tai Norjassa niin valtavavasti parempi, lumimyräkän koittaessa. Vuosisatainen kokemus kun junaliikenteen ja talviolosuhteiden yhdistämisessä meillä pitäisi olla.

Itse päivittäin lähijunaa käyttävänä näihin nyt pitää vain asennoitua, mutta valitettavaa mikäli ulkomailta tänne tulleelle ensi kosketus Suomeen on junakaaos.

Eilenkin oli juna Jyväskylään yli tunnin myöhässä, jo se vitutti pikkurapulassa tunkea täydessä Tampereen asemaravintolassa odottelemassa. Veturi oli Tikkurilassa vissiin vaihdettu. Kovin verkkaista oli tuleminenkin, vähän väliä oltiin pysähdyksissä. Tietääpä lähteä autolla seuraavan kerran vaikka teoriassa ihan kätevää on junailu ja edullistakin.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Itse kun palailin vajaa viikko sitten joululoman jäljiltä Ouluun pääkaukunkiseudulta oli tuloksena kahden tunnin myöhästyminen veturin ongelmien vuoksi, ja alkuperäinen junakaan ei edes koskaan saapunut Ouluun, koska vaunuja piti kuulemma aikataulusyistä lähteä viemään takaisin Helsinkiä kohti. Alkuperäisen junani kaikki matkustajat sen sijaan siirrettiin Ylivieskassa takana tulleeseen Rovaniemen junaan. Eipä ole noinkaan ennen itselle käynyt.

Pohjanoteeraus aikataulullisesti oli kyllä silti samainen väli elokuussa, jolloin juna oli kevyet neljä tuntia myöhässä aikataulusta edellä kulkeneen ukkosmyräkän räiskittyä ratalaitteita päreiksi muutamaan otteeseen. Ukkosmyrskylle ei tietenkään voi mitään, mutta kyllä tuo viime viikkoinen tuntui jo pikkuisen sketsiltä, kaikkine käänteineen. Ehkä kuitenkin annan tämänkin VR:älle anteeksi ( hymiö tähän)
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Niin tiedä sitten, onko tilanne vaikka Ruotsissa tai Norjassa niin valtavavasti parempi, lumimyräkän koittaessa. Vuosisatainen kokemus kun junaliikenteen ja talviolosuhteiden yhdistämisessä meillä pitäisi olla.

Itse päivittäin lähijunaa käyttävänä näihin nyt pitää vain asennoitua, mutta valitettavaa mikäli ulkomailta tänne tulleelle ensi kosketus Suomeen on junakaaos.
Ei ole itselläkään omaa kokemusta, miten muissa Pohjoismaissa junaliikenne toimii talviolosuhteissa.

Pääkaupunkiseudun junaliikenteessä ei tarvitse kovin ihmeellinen häiriö olla, että lähijunista perutaan suurin piirtein puolet. Sillä saadaan haastavammissa olosuhteissa enemmän pelivaraa niille lopuille vuoroille, jotka ajetaan.

Ennen vanhaanhan näitä harjamiehiä oli joka asemalla, ja junat oli paremmin ajoissa kun nykyään
kun tuli näitä lumipyrypäiviä.

Katselin äsken VR:n sivuja, melkoinen määrä peruutuksia ja myöhästymisiä on tällä hetkellä päällä.
nyt on tyytyväinen että voi kohta hypätä autoon ja liukastella kotiin.
Nimenomaan vanhassa maailmassa oli porukkaa. Se tosiaan vaan istuu kovin huonosti nykymaailman tehokkuusajatteluun, jossa ajatellaan selvittävän yhä lisääntyvällä automaatiolla ja digitalisaatiolla. Tavallisissa olosuhteissa ne pystyvätkin parhaimmillaan tehokkaampaan työhön kuin ihmiset, mutta sitten kun vaikka joku vaihde ei käännykään pakkaantuneen lumen vuoksi ja niitä jumissa olevia vaihteita alkaa olla ympäri rataverkkoa, niin kilpailutettu kunnossapito ei repeä joka paikkaan yhtä aikaa. Pahimmillaan joku juuri puhdistettu vaihde on hetken päästä uudelleen jumissa lumen vuoksi ja kuitenkin pitäisi kiiruhtaa toiselle asemalle puhdistamaan toista vaihdetta.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse heitin aikanaa kuukauden interrail-setin ympäri Eurooppaa, ja siihen kokemukseen peilaten VR tosiaankin hoitaa hommansa varsin mallikkaasti ja on ajoissa. Muualla ei ollut itsestäänselvää edes kesäolosuhteissa. Enkä tässä puhu vain valtioista mallia Romania, vaan Saksa, Ranska, Italia jne.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimenomaan vanhassa maailmassa oli porukkaa. Se tosiaan vaan istuu kovin huonosti nykymaailman tehokkuusajatteluun, jossa ajatellaan selvittävän yhä lisääntyvällä automaatiolla ja digitalisaatiolla. Tavallisissa olosuhteissa ne pystyvätkin parhaimmillaan tehokkaampaan työhön kuin ihmiset, mutta sitten kun vaikka joku vaihde ei käännykään pakkaantuneen lumen vuoksi ja niitä jumissa olevia vaihteita alkaa olla ympäri rataverkkoa, niin kilpailutettu kunnossapito ei repeä joka paikkaan yhtä aikaa. Pahimmillaan joku juuri puhdistettu vaihde on hetken päästä uudelleen jumissa lumen vuoksi ja kuitenkin pitäisi kiiruhtaa toiselle asemalle puhdistamaan toista vaihdetta.
Tähän lisään vielä, että ennen junat kulkivat harvemmin ja löysillä aikatauluilla. Ongelmat oli helpompi korjata, ajamalla aikataulu kiinni, eikä yhden junan töppäilyt vaikuttanut yhtä herkästi muuhun liikenteeseen.

Ihmettelen myös ettei bussien myöhästymisistä puhuta yhtä paljoa. Tampereella ainakin nysset myöhässä 20minuuttia 40 minuutin reitillä lumipyryn aikaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ainakin somessa tullut moneen kertaan vastaan että junat on VR:llä olleet täysiä ja VR:ltä välillä todetaan että kaikki kalusto käytössä.. Ja nykyisellä matkustajakalustolla vissiin pitäisi pärjätä siihen asti kun niitä sähkömoottorijunia tulee joskus 2026. Otanmäeltähän on tilattu kakskerrosvaunuja, mutta ei tavallisia päivävaunuja vaan makuuvaunuja ja autovaunuja. Yksi pendohan taisi myös vähentyä kun kaksi pendoa kolaroitsi ja niistä tehdään yksi ottaen molemmista kolme vaunua. Allegroja neljä, mutta pitäisi Venäjän puolen kanssa sopia ensin.

Operail Finland päätynee pörssitiedotteen mukaan Nurminen Logisticsille. Ei silti yllätys ja silläkin asiakkaita Suomessa ja nyt voisi pystyä hoitamaan näidenkin kuljetukset itse jonnekkin Vuosaareen eikä ostaa VR:ltä kuljetuksia. Toivottavasti huomataan myös kouluttaa väkeä alalle ennenhän kaikki koulutus oli VR:llä, mutta nyt hommat monitoimijaympäristössä aavistus toisin. Ruotsissa kerrottiin olevan jo jonkinlaista veturinkuljettajapulaa kun rahtimäärät nousseet.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvän mielen artikkeli Helsingin Sanomilta. Kaltaiseni "millenniaalit" tulevat vielä muistamaan legendaariset siniset vaunut tästä eteenpäin, mutta olemme katoavan kansanperinteen äärellä. Toki VR:n oma ratkaisu on ollut luopua värityksestä toisensa jälkeen. Aiotaankohan nykyisellä vaaleanvihreällä vetää vuosikymmenet eteenpäin?
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Vaatiiko sinisten vaunujen poisto Kolarin radan sähköistämisen kun vissiin nykyisen agregaattivaunun teho ei taida riittää, että koko vaunusto olisi uusia kaksikerrosvaunuja..

Vaaleanvihreä taitaa nyt olla ihan hyvä väri VR:lle kun miettii mitä muita värejä raiteilla liikkuu ja kai vihreä voi viitata ympäristöystävällisyyteenkin. Fenniaraililla kun alusta asti sinistä kalustossaan ja Nurminen käyttää punaista markkinoinnissaan niin tuleeko sellainen väritys vetureihin myös.

Siinähän on VR:llä tuon vaaleanvihreän kanssa hajontaa, onko valkoinen(Sr1,Sr2,Dv12,Dr16) kalustossa päävärinä vai vihreä (Sr3,Dr14,Dr19). Ja toki Dv12 sarjaa vielä vanhassa punaisessa värityksessäkin osin.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Vaaleanvihreä taitaa nyt olla ihan hyvä väri VR:lle kun miettii mitä muita värejä raiteilla liikkuu ja kai vihreä voi viitata ympäristöystävällisyyteenkin. Fenniaraililla kun alusta asti sinistä kalustossaan ja Nurminen käyttää punaista markkinoinnissaan niin tuleeko sellainen väritys vetureihin myös.
Yksi Pendolino-runko voitaisiin maalata Porkkanajunan retroväreihin, se olisi tyylikästä.

Porkkana on mielestäni tyylikkäin junarunko mitä Vr:llä koskaan on ollut, joskus nuorena
taisi muutaman kerran päästä kyytiinkin,
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
VR:llä taitaa mennä liian hyvin, kun on lähdetty vittuilemaan asiakkaille:



Siinä on varmaan se pointti ettei istu siellä tuntikaupalla ja osta vaan sen yhden
kupin kahvia, siellä on kuitenkin rajatusti tilaa.

Omasta mielestäni sen kahvin voi yhtä hyvin ottaa mukaansa, ja tehdä töitä
siellä istumapaikallaan, tai ainakaan ei pidä pantata sitä ravintolavaunun istumapaikkaa
liian kauan jotta muutkin pääsee. Nythän ei tiedetä miten täynnä tämä juna on ollut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä on varmaan se pointti ettei istu siellä tuntikaupalla ja osta vaan sen yhden
kupin kahvia, siellä on kuitenkin rajatusti tilaa.

Omasta mielestäni sen kahvin voi yhtä hyvin ottaa mukaansa, ja tehdä töitä
siellä istumapaikallaan, tai ainakaan ei pidä pantata sitä ravintolavaunun istumapaikkaa
liian kauan jotta muutkin pääsee. Nythän ei tiedetä miten täynnä tämä juna on ollut.
HS.FI oli ottanut selvää "Mantere sanoo ymmärtävänsä hyvin, että ravintolavaunu on ensisijaisesti ruokailijoita varten. Nyt vaunussa oli hänen mukaansa kuitenkin tilaa"
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä on varmaan se pointti ettei istu siellä tuntikaupalla ja osta vaan sen yhden
kupin kahvia, siellä on kuitenkin rajatusti tilaa.

Omasta mielestäni sen kahvin voi yhtä hyvin ottaa mukaansa, ja tehdä töitä
siellä istumapaikallaan, tai ainakaan ei pidä pantata sitä ravintolavaunun istumapaikkaa
liian kauan jotta muutkin pääsee. Nythän ei tiedetä miten täynnä tämä juna on ollut.
Tuossa moni lehdessä kommentoi, että siellä on pöydillä vähän tilaa, joten pöydälle levitetty läppäri vie turhaan tilaa.

Miettikää jos tämän naisen läppärille joku kaataa vaikka oluen. Voi sitä porua!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös