Asiallinen kirjoitus, muutamia mielenkiintoisia huomioita, mutta jokunen huomio josta muotoutu kuva "ettei nähdä metsää puilta" - syynä tosin voi olla minun kehno ulosanti omissa viesteissäni. Kirjoitus ansaitsisi pidemmänkin analyysin mutta tyydyn nyt lyhyeeseen vastaukseen.
Viestin lähetti Shadowplay
Huomauttaisin tähän varsin perinteistä kaavaa noudattavan keskustelun lomaan siitä, että se perustelu, jonka mukaan vladin ja varjon mielestä ketut eivät kärsi, on rakennettu koko lailla puhtaan antropomorfisen ajattelun varaan - juuri sen saman, josta ko. kirjoittajat luulevat ("objektiivisen") näkökulmansa turvin olevan vapaita. Tämä perustelu näyttäytyy heikkouksineen varsin selvästi esim. pari sivua takanapäin olleessa vladin pitkähkössä kirjoituksessa. Häkki on vladin mukaan ketulle "luontainen" paikka elää, koska se ei tiedä, tiedosta, jne., mitään vaihtoehtoa sille. Hämmästystä lisää entisestään se, että vlad itsekin toteaa, että argumentti nojaa oletukseen, "että se [kettu] on tiedostava yksilö - jota kettu ei kuitenkaan ilmeisimmin ole". Kysymys siis kuuluu, että mitä mieltä ajatusketjussa sitten lopulta onkaan, jos ja kun kettu ei tiedosta tai tiedä?
Mieleni tekisi kysyä, kuka tässä loppujen lopuksi enemmän turvautuu antropomorfiseen ajatteluun, minäkö, joka pyrin tarkastelemaan tilannetta siten, etten kuvittele miltä minusta kyseisessä paikassa tuntuisi nykyinen historia painolastinani vaan vapauttamaan itseni näistä tuntemuksista, vai henkilö joka perustaa ajatuksensa sille "jos minä nyt joutuisin tuohon häkkiin kärsisin tilanteesta, joten ketunkin on pakko kärsiä eläessään häkissä". (En kuitenkaan esitä tätä kysymyksenä).
Huomioi myös se, että tarkasteltiin eläintä joka on syntynyt ja elänyt häkissä, joka ei tiedä muuta vaihtoehtoa olevankaan, joten kyseinen elinpaikka on sille yhtä "luonnollinen" tai luonnoton kuin mikä muu tahansa. Ihminen joka kykenee vertailemaan ketun elämää häkissä ja luonnossa, jossa ketulla on mahdollisuus "vapaaseen" elämään, voi sanoa, ettei ketun elinpaikka häkissä ole sille "luonnollinen". Ketulla ei ole tietoa tämän asuinpaikan luonnottomuudesta ennenkuin se saa mahdollisuuden valita tämän ja jonkin muun paikan välillä.
Myöskään ei pidä unohtaa sitä, että tarkastelussa on ketun "suunnaton kärsiminen tjsp.", kirjoituksellani pyrin osoittamaan, sen ettemme voi sanoa ketun kärsivän tilassaan esiteltyjen päätelmien seurauksena. Tämän tähden vertasin lyhyelti vapaana vangittua eläintä joka voi kokiessaan elintilansa riittämättömänä stressaantua, niin että häiriökäyttäytymisen myötä ryhtyy vahingoittamaan itseään - tuolloin voidaan siis puhua ketun todella kärsivän tilanteesta.
Mikäli esittämäni päättelyketju on todella ontuva niin kuinkahan ontuva onkaan vastakkaisen puolen esittämä ketju?
Kirjoitukseni tarkoituksena oli myös osoittaa se kuinka huteralla pohjalla liikutaan silloin kun ryhdytään inhimillistämään eläinten tuntemuksia, ja kuvitelmia.
Viestin lähetti Shadowplay
Siis rautalankaa: juuri siksi koska kettu ei tiedosta, ketun "luontainen" paikka on aivan varmasti täysin muualla kuin häkissä aivan riippumatta siitä onko ko. kettu ikinä "vapaassa luonnossa" elänyt.
Viittaan aiemmin kirjoittamaani, se on yhtä luonnollinen tai luonnoton elinpaikka sellaiselle ketulle joka on syntynyt ja elänyt koko elämänsä häkissä. Luonnottomana sitä voidaan pitää ketulle joka on kasvanut villinä ja sittemmin vangittu pieneen häkkiin.
Viestin lähetti Shadowplay
Olisikohan eläinaktivismissa (en viittaa tällä pelkästään laittomiin iskuihin) kyse juuri tuon lain legitimiteetin kyseenalaistamisesta, toimista lain lakkauttamiseksi ja uuden (kieltävän) lain aikaansaamisesta. Olisiko kuitenkin niin, että laki ei ole sama asia kuin moraali. Laillisuuteen liittyvä aspekti on tosin tärkeä kritisoidessa aktivistien mahdollisesti käyttämiä rikollisia (esim. väkivaltaisia) keinoja: tällöin laissa on kyse koko yhteiskunnan kannalta tärkeistä periaatteista - toisin kuin turkistarhauksen sallivassa laissa, joka on yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta melkoisen yhdentekevä.
varjo tätä(kin) jo hivenen sivusi ja aika lailla samoilla linjoilla oli kanssani.
Juuri laillisuuden tähden itse olen sitä mieltä, että asioihin on pyrittävä vaikuttamaan demokratian suomin keinoin. Muussa tapauksessa ajautuisimme totaaliseen anarkiaan, mikäli jokainen ryhmittymä omaa etua ajaakseen turvautuisi lakia itselleen edulliseksi muuttaakseen väkivaltaan.
Täsmennetään vielä loppuun, vaikka olen kritisoinut OE'n tapaa toimia ja argumentoinut heidän esittämiä teesejä "eläinten kärsimyksestä" vastaan ja luonut kenties kuvan, jonka mukaan korotan ihmisen lajina jalustalle, niin kaikkiaan pidän turkistarhausta elinkeinona jonka piirissä on vielä rutkasti parannettavaa - oikeastaan, pidän sitä elinkeinona jonka harjoittamisen soisin päättyvän jollei todellista muutosta tapahdu, ja ihmistä en taasen missään nimessä nosta jalustalle. Ihminen on silmissäni loppujen lopuksi yhtä arvokas tai arvoton kuin mikä tahansa muu laji.
vlad#16.
P.S. Hivenen toistoa parissa viimeisessä viestissä, pahoitteluni siitä.