Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 363
  • 985

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Heinän puutarhalta tuli tilattua kilon verran jalapenoja. Eilen tuli grillattua osa näistä jalapenoista jalapenojen grillaukseen tarkoitetussa grillaustelineessä. Teline toimi varsin hyvin mutta heinän jallut olivat vähän liian tulisia osalla syöjistä. Jallut täytettiin tuorejuustolla ja rullattiin pekoniin joka on varsin toimiva täyttettyjen jalapenojen resepti.

kuva jallutelineestä:
http://i46.tinypic.com/30c2806.jpg

-Tinke
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heinän puutarhalta tuli tilattua kilon verran jalapenoja. Eilen tuli grillattua osa näistä jalapenoista jalapenojen grillaukseen tarkoitetussa grillaustelineessä. Teline toimi varsin hyvin mutta heinän jallut olivat vähän liian tulisia osalla syöjistä. Jallut täytettiin tuorejuustolla ja rullattiin pekoniin joka on varsin toimiva täyttettyjen jalapenojen resepti.

kuva jallutelineestä:
http://i46.tinypic.com/30c2806.jpg

-Tinke

Menee nuo jalapenot helpommin tottumattomillekin kun jaksaa valmistellessa hinkata kaiken valkoisen sisuksista pois. Yhtään en epäile, ettetkö tuota olisi jo tiennytkin, mutta itse huomasin selvän eron juuri noita Heinän tämän kesän jalluja grillatessa kahdessa erässä, joista jälkimmäisen satsin putsasin oikeastaan kokonaan.
Tässä on tullut suorastaan rakastuttua säilöttyjen Aji Cristalien makuun, tuoreita en ole pääsyt toistaiseksi maistamaankaan, mutta epäilemättä ovat herkullisia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä on tullut suorastaan rakastuttua säilöttyjen Aji Cristalien makuun, tuoreita en ole pääsyt toistaiseksi maistamaankaan, mutta epäilemättä ovat herkullisia.

Kerran kun maistat tuoreita Ajeja...vaikka täytettyinä ja grillattuna/uunissa niin paluuta ei ole. Aivan helkkarin hedelmäinen maku ja tulisuus suht mieto jotta tätä herkkua voi heittää ääntä kohti PALJON.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Tuli torstaina koitettua Jack the Roosterin Death Burgeria ja en kyllä voi suositella sitä kenellekkään. Gringosissa olen joskus Diablon syönyt ja ennakkovaroitusten perusteella se oli lopulta miedompi kuin pelkäsin. Death Burger on sitten ihan toista luokkaa. Ranskalaiset maistuivat ensin aika miedoilta mutta kun oli vähän matkaa burgeria syönyt niin nekin tuntuivat palavilta hiililtä suussa. Itse burgeri oli kyllästetty jollain chilipyreellä joka maistui aika paskalle ja poltti helvetisti. Loppupeleissä burgeri meni mutta ranskalaisia, sekä burgerista pudonnutta chilitöhnässä lilluvaa salaattia jäi jäljelle ja näin ollen t-paitakin saamatta. Suun polte menee aika nopeasti ohi mutta jälkioireet olivat huomattavasti pahemmat. Koko seuraava yö meni vatsakramppien kanssa painiessa ja tilanne helpottui vasta seuraavana päivänä puolilta päivin, kun burgeri oli syöty edellisenä iltana yhdeksältä.
Olen kyllä aina pitänyt näitä syömishaasteita jotenkin järjettöminä ja nyt kun sellaista tuli koitettua, olen edelleen samaa mieltä. Tämä nyt ei varsinaisesti edes kuuluisi ketjun aiheeseen koska tuosta poltosta en saanut mitään nautintoa, vaikka chilin ystävä olenkin.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli torstaina koitettua Jack the Roosterin Death Burgeria ja en kyllä voi suositella sitä kenellekkään. Gringosissa olen joskus Diablon syönyt ja ennakkovaroitusten perusteella se oli lopulta miedompi kuin pelkäsin. Death Burger on sitten ihan toista luokkaa. Ranskalaiset maistuivat ensin aika miedoilta mutta kun oli vähän matkaa burgeria syönyt niin nekin tuntuivat palavilta hiililtä suussa. Itse burgeri oli kyllästetty jollain chilipyreellä joka maistui aika paskalle ja poltti helvetisti. Loppupeleissä burgeri meni mutta ranskalaisia, sekä burgerista pudonnutta chilitöhnässä lilluvaa salaattia jäi jäljelle ja näin ollen t-paitakin saamatta. Suun polte menee aika nopeasti ohi mutta jälkioireet olivat huomattavasti pahemmat. Koko seuraava yö meni vatsakramppien kanssa painiessa ja tilanne helpottui vasta seuraavana päivänä puolilta päivin, kun burgeri oli syöty edellisenä iltana yhdeksältä.
Olen kyllä aina pitänyt näitä syömishaasteita jotenkin järjettöminä ja nyt kun sellaista tuli koitettua, olen edelleen samaa mieltä. Tämä nyt ei varsinaisesti edes kuuluisi ketjun aiheeseen koska tuosta poltosta en saanut mitään nautintoa, vaikka chilin ystävä olenkin.

Yllättävän tutun kuuloiset kokemukset. Suosittelen edelleen kaikille kokeilun haluisille, että menkää lounasaikaan ja varatkaa loppupäivä tuskaiseen olotilaan.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Joo, itse testasin death burgerin viime vuonna chilifestien jälkeen. Virhe. Se että oli jo syönyt samana päivänä todella paljon tulista varmisti infernaalisen olon kuudeksi seuraavaksi tunniksi.

Se hampurilainen oli niin tulinen, että mun koko kroppa puutui. Ensin puutui posket sen verran pahasti että puhumisesta ei tullut mitään. Sen jälkeen puutuminen levisi käsiin ja lopulta jalkoihin asti. Aika naurettavaa kun ei saanut ärrää eikä ässää sanottua.

Koko junamatka Tampereelta Hämeenlinnaan meni vessassa ja sen jälkeen piti vielä pyöräillä täysillä kotiin jatkamaan sessiota. Kramppeja tuli vielä muutaman kerran yölläkin ja piti herätä vessareissulle.

Ei mitään järkeä eli tänä vuonna uusiksi!
 

#76

Jäsen
Esanssisoosiburgereitten aikana olisi hauska, jos jokin rafla panostaisi aitouteen. Sämpylän, ketsupin, majoneesin sekä pihvin kun tekisi itse sekoittaen mukaan chiliä jauheena. Väliin tomaattia, suolakurkkua ( vaikka nagakurkkua ), salaattia ja tuoretta nagaa viipaleina. Tulisuus olisi varmasti riittävä haastemielessä, mutta makua voisi löytyä erilailla kuin noissa esanssisotkuissa.

Pari vuotta sitten tuli kokeiltua tuo Roosterin burgeri chilifestivaalien hengessä vaikken hetkeäkään uskonut sitä loppuun syöväni, mutta tilaisuutta piti tavallaan kunnioittaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tulipas ostettua eilen paikallisesta Prismasta rawit-chiliä. Ei ollut tuttua tavara. Laitoin 3 palkoa tonnikalapurkin sekaan. Voin kertoa että tuli mukavasti makua... Suu tottui kyllä loppua kohti.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tulipas ostettua eilen paikallisesta Prismasta rawit-chiliä. Ei ollut tuttua tavara. Laitoin 3 palkoa tonnikalapurkin sekaan. Voin kertoa että tuli mukavasti makua... Suu tottui kyllä loppua kohti.

Eli ostit paikallisesta Prismasta kuuluisaa "kusenpolttamaa annuumia", joka pelkästään maistuu helvetin pahalle. Se maksaa varmasti euron rasia, mutta ensi kerralla suosittelen ostamaan siitä vierestä kotimaista Fatalii's Aji Cristalia ja niiden syömisen jälkeen kokeilemaan erästä maailman tulisimmista (ja silti niin hiton maukas, mutta tätä ei voi suositella kuin todellisille chilipäille) chileistä eli Fatalii's Naga Morichia. Maksaa huomattavasti enemmän, mutta laadusta kannattaa maksaa.

Ei ollut edes maksettu mainos, mutta hyvähän sitä olisi ihmiset saada tajuamaan ero pelkän polttavan chilikasvin ja hyvänmakuisen ruoka-aineen välillä. Fataliilta tuli viime vuonna myös pari uutta omaa lajiketta, joista Aji Finlandia sijoittuu vähän Aji Cristalin yläpuolelle tulisuudessa, mutta on varsin makea ja maukas tuote. Aji Fantasy on sitten miedomman maun ystäville.
 

-RVL-

Jäsen
Oli puhetta tuosta vesiviljelystä joku aika sitten niin hyvin tuo tuntuu toimivan. Alkuun se tosiaan näytti siltä, että pituutta on syksyllä kaksi metriä ja talveksi voi lyödä halkoja kuivumaan, mutta nyt on sitten räjähtänyt oikein kunnolla chilin alkuja oksille. Mullassa olevat olivat vähän nopeampia omalla kohdallani tekemään satoa, mutta vesiviljelyssä olevat näköjään kirivät sitten kerralla ohi. Voin suositella, jos tilaa löytyy. Silloin tällöin vaihtaa vedet ja lannoitteet ja katsoo, että kompressorin käydessä joka ämpärissä kuplii niin hyvä tulee.

Hyvät ilman näyttäisi nyt olevan chilin ja muiden kasvien kasvattajille. Toivotaan isoja satoja.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni aji cristalia ei hyllystä löytynyt. Tosin luulen että Porista se löydy paljon muutakaan.
Ei tuo rawit mitään parasta ollut, mutta kyllä sitä tonnikalan kanssa söi. Peitti ainakin kalan maun.
 

#76

Jäsen
Aji Cristal on hyvää leivän päällä, mutta menee ihan hukkaan esim. tortillakastikkeessa, mihin käy hyvin kaupan muut chilit. Makua ei kuitenkaan huomaa, joten tulisuus ratkaisee. Parin vuoden tauon jälkeen ostin cristallia, kun oli vihreitäkin tarjolla.
 

-RVL-

Jäsen
- Aji Cristal
- Aji Habanero
- Champion
- Turbo Pube
- Bhut Jolokia
- Habanero Brown
- Habanero Original
- Lemon Drop
- Caribbean Red Habanero
- Finlandia
- Criolla Sella
- Kongo
- Naga Morich
- Bishops Crown
- Jalapeno ja normaali punainen paprika + he, joita en muistanut

Näistä kaikki muut tuntuu onnistuvan paitsi Turbo Pube. Olisi pitänyt vissiin laittaa aikaisemmin siemenet itämään. Muistaakseni tämä kasvi ei tykkää kovasta lämmöstä, joten ulkona olen pitänyt. Lampun alle sitten vaan aikanaan.

Aji Cristalia, kaikkien suosikkia on tulossa kyllä reilusti, muutama sata puskissa ja joka päivää menee muutama leivän päällä. Useamman vuoden nyt kasvattanut chilejä, mutta itse alkanut oikeastaan vasta nyt syödä ja kyllä tuo Cristalikin lämmitti alkuun suuta, kun tätä ennen omena tulisinta mitä syönyt. Nyt kuitenkin leivän päällä maistaa hyvän chilin eikä poltetta.

Vähän meni sekaisin taas ulos siirtäessä lajit, kun joistakin multakasveista on merkkitikut lähteneet kävelemään ja joistakin sankoista on nimi hankautunut pois. Kaikki kun on kuitenkin elossa ja hedelmää tulossa (pl. Turbo Pube) niin sitten tunnistus aikanaan, mikäli epäselvyyksiä tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Laitetaan tänne, ettei offtopicci jatku enää tuolla yoisessa ketjussa.

Faktahan on se, että suurin osa chiliharrastajia on joko näitä juntteja tai sitten sellaisia chilipoliiseja, että tulevat scovillen asteikon kanssa pätemään siitä millä tavalla kapsasiini vaikuttaa makuhermoihin ja siitä kuinka chilit ovat oikeasti hedelmäisen maukkaita. Saavat hirveitä raivareita ja alkavat puolustautumaan, kun yhtälailla kotioppineita chilin kasvattajia on yhtä paljon kuin salibandyn harrastajia tai muita musefaneja.
Onko se fakta vai sinun muodostama stereotypiasi? Itse en osaa mieltää tässä ketjussa esille tulleita miksikään chiliharrastajiksi, kuten en pidä myöskään puistoissa notkuvia halvalla viinillä itseään päihdyttäviä tyyppejä minään viiniharrastajina.

Tottakai chiliharrastajissa samoin kuin kaikissa muissakin ihmisryhmissä on kovin monenlaista sakkia. Löytyy myös noita varsin ärsyttäviä poliiseja, joiden kanssa ei viitsi kovinkaan pitkään ajatuksiaan vaihtaa. Tuntemistani harrastajista suurin osa on juuri näitä, jotka ovat kiinnostuneita erilaisista lajikkeista ja kasvattavat niitä kotosalla itse tai hankkivat jostain muualta. Ei harrastaminen vaadi mihinkään yhdistykseen kuulumista tai tapahtumissa ravaamista. Toki verkostoituminen antaa mahdollisuuksia tavata muita alan harrastajia ja laajentaa tietouttaan ja näkökantojaan, jos sellaiseen kiinnostusta riittää. Itse kuuluin aikoinaan, mutta erosin, koska se ei tuonut itselleni kummoista lisäarvoa. Ennemminkin vitutti muutamien fanaatikkojen mouhuaminen ja yritys saada aikaiseksi jotain ihmeellistä chiliyhteiskuntaa. Minulle aivan yksi hevonvitun hailei, haluaako joku tuttavani, naapurini tai kukaan muu syödä chilejä. Aivan samoin minulle on aivan sama, jos joku haluaa laittaa kaikkeen ruokaansa ketsuppia tai HP-soossia.

Tämä fanaatikkojen porukka on onneksi harvalukuinen, mutta valitettavan äänekäs. Chilitietouden esilletuonnissa heistä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Ovat olleet varsin aktiivisesti muodostamassa näitä ennakkoluuloja, jotka tuntuvat joillakin olevan tälläkin foorumilla valloillaan.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Noniin tomppelit, eiköhän tämä vitsi ole jatkunut jo tarpeeksi kauan. Voin kertoa salaisuuden. Sen kapsaisiminisiinin on tarkoitus estää syömästä chilejä, ei houkutella niiden syömiseen.

että silleen..

täältä tähän.
 

Bay

Jäsen
Olen nyt parina kesänä kasvattanut itse chilejä ikkunalaudallani. Useampia lajikkeita olen kokeillut, mutta jostain syystä en ole saanut niihin mitään muita makuja kuin kitkeryyden ja tulisuuden. Kai niissä nyt jotain muutakin pitäisi maistua? Lajikkeina on ollut mm. Ramiro, Bubba, Starfish, CAP220, Poblano, Belize Red, Aji Amarillo...

Voisko johtua valon puutteesta tai liian vähäisestä kastelusta? Satoa noissa on noin kymmenkunta paprikaa per kasvi ja kasvit ovat noin puolen metrin korkuisia.
 

#76

Jäsen
Nostellaas tätäkin, kun tuli vaihdettua Blair's Pure Death Poppamiehen Jolokia-kastikkeeseen. Pure Death alkoi tuntua liian laimealta ja jos laittoi enemmän, niin ruoka suolaantui omaan makuun liiaksi. Ensi maistamiselta Poppamiehen kastike tuntuu sopivalta.

Omat kasvatukset ovat jääneet historiaan, mutta kesäkuussa täytyy varmaan katsoa, jos saisi ostettua ns. valmiin kasvin joltakulta paikallisista kasvattajista, joilla kasvukausi tuo ahtautta kotiin/kasvariin. Yksi fatalii tai habanero olisi kiva saada takapihalle koristeeksi ja olisihan se kiva ottaa tuore podi pihalta sadonkorjuunakin. Nykyään ei tilat ja aika anna myöten, että jaksaisi alkaa idättämään siemenestä haluamiani kasveja.

Ei ole vielä tullut infoa, mutta ensi kuussa lienee taas Cantina Westissä chiliviikot ja viime vuosien perusteella voin suositella. Heinän puutarha toimittaa chilit ja ruoka ollut joka kerta maukasta. Ei mitään ylitulista haastemättöä, vaan maukasta sopivan tulista ruokaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Grillasin vieraille kotimaisia Jalapenoja täytteenä Koskanlaskijan paprikajuustoa sekä käärin herkut pekoniin. Valmiit Jalapenot eivät menneeet kaupaksi koska olivat liian tulisia. No, jäi mulle enemmän syömistä.

Hieman ihmetyttää, että maku on jengillä noinkin herkkiä. Silti ostetaan kaupoista chilisitäjatätä- tuotteita.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi Scovillen asteikkoa ei voida käyttää hyväksi elintarvikkeissa ja ravintoloissa? Helpottaisi huomattavasti chilihuttujen ostamisessa, kun tietäisi edes suurinpiirtein, kuinka tujusta tavarasta on kyse. Tämä takia onkin jäänyt normi marketeista chilikastikkeiden ym. ostelu, ja tulee hankittua mieluummin suoraan esim. Poppamieheltä, jonka sivuilla on kuitenkin aika hyvin suuntaa antavat asteikot.

Mutta siis, kun tuollainen kätevä asteikko on kerran keksitty, miksi sitä ei voi käyttää enemmän?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
No nyt! Nautiskelen(?) juuri eteläkarjalaisen Cassis Trade:n Nostalgia Chili-siideriä ja onhan tämä hämmentävä tuote. Odotin jotain ihan totaalipaskaa tyyliin Lidl:n taannoisten chilioluiden, mutta ei ihan niin. Maku itsessään on varsin mieto (erityisesti kun voltteja on 8) ja jopa pahimmillaan aavistuksen vetinenkin, jossa chili ei suoraan maistu ollenkaan. Silti yllättävän hyvin tämä toimii, vastoin lähes kaikkia olettamuksia, eli raikas suutuntuma ja erittäin miellyttävä jälkipoltto. Tuon jälkimmäisen aspektin jos saisi johonkin hedelmäiseen pale aleen, niin maailman juomatottumukset mullistuisivat. Erikoinen tapaus yhtä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun tuossa täydellisesti valmistamaani jauhelihakastiketta maustoin, tuli mieleen kehua tuota Srirachan kukkokastiketta, vaikka onhan siitä täällä jo puhetta ollut. Siis aivan täydellistä kamaa, joka sopii oikeastaan mihin tahansa safkaan. Juuri sopivan tulinen, eikä sitten pätkääkään etikkainen. Juuri sopivan tulisella meinaan sitä, että ei ole lähellekään mitään tappokamaa ja kelpaa vaimollekin.

Lähiprismassa yrittävät kusettaa ja myydä sitä kotkan(?)kuvalla varustettua Srirachaa, mutta eihän se ole mistään kotoisin, kukkokastike rulettaa. On vielä tällä makuaistilla aika riittoisaa kamaa. Pullo taisi maksaa jotain vitosen paikkeilla ja kuukaudessa siitä on kulunut kolmasosa, jos ihan sitäkään. Eli eipä käy ihmeemmin edes lompakon päälle. Hyvä setti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun tuossa täydellisesti valmistamaani jauhelihakastiketta maustoin, tuli mieleen kehua tuota Srirachan kukkokastiketta, vaikka onhan siitä täällä jo puhetta ollut. Siis aivan täydellistä kamaa, joka sopii oikeastaan mihin tahansa safkaan. Juuri sopivan tulinen, eikä sitten pätkääkään etikkainen.

Kukkokastikkeellakin oli hetkensä mutta kaikkeen kyllästyy jos liikaa käyttää samaa, tällä hetkellä mulle maistuvin eikä liian tulinen pöytämauste on tämä original Cholula
cholula sauce - Google-haku

Tuossa on kyllä snadi etikan maku, mutta kun sitä on tarpeeksi vähän niin se toimii, kyllähän hyvä ruokakin tarvitsee aina happonsa toimiakseen.

_
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kukkokastikkeellakin oli hetkensä mutta kaikkeen kyllästyy jos liikaa käyttää samaa

Tämä on ihan totta, enkä mä tota kaikkeen laita tai tee aina tulista ruokaa. Pari Poppamiehen soosiakin on kaapissa, jotain piri-pirikastiketta sekä Naga Jolokia -kastiketta, josta on myös muodostunut jonkinmoinen suosikki.

Enkä mä jauhelihakastikkeeseen kaipaa sen kummempaa hapokkuutta. Taitaa tuo etikkainho olla perua niiltä ajoilta kun Tabasco oli ainut tulinen kastike jonka tiesin. Se vaan jotenkin tökkii vastaan, vaikka sitä jossain määrin siedänkin. Kukkokastike on siitä päällikkö, että se kelpaa vaimollekin.

Noh, makunsa kaikilla. Edelleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Enkä mä jauhelihakastikkeeseen kaipaa sen kummempaa hapokkuutta. Taitaa tuo etikkainho olla perua niiltä ajoilta kun Tabasco oli ainut tulinen kastike jonka tiesin..

Korjataan nyt sen verran että kyllä Kukko-kastikkeessakin happoa(etikkaa) löytyy, määristä en osaa sanoa, mutta samaa mieltä olen että liiallinen hapokkuus /tulisuuteen ei toimi. Tästä johtuen on hyvä etsiä itselleen sopivan tulinen suosikkikastike jota ei tarvitse kaataa paljoa ruokaan, silloin se pieni hapokkuus ei haittaa.
Sriracha sauce - Wikipedia, the free encyclopedia

Mainitsit jauhelihakastikkeen, jos teet sen tomaateista niin siinä tulee jo riittävästi hapokkuutta useampaan makuun.

Offtopiccina, niin tässä aika tarkalleen oma ajatus miten hakea makua ruokaan kuin ruokaan:

Makea + karvas + hapan = vähemmän suolaa!
Kun ruoassa on raaka-aineita, jotka tuovat siihen makeutta, karvautta ja happamuutta, suolaa tarvitaan vähemmän muita makuja korostamaan:

• Makeutta saadaan esim. juureksista ja hedelmistä, tai pienestä määrästä sokeria, hunajaa tai muuta makeuttajaa. Esim. lihaan tulee myös makeutta, kun sitä haudutetaan pitkään.

• Karvautta tuovat yrtit ja jotkin kasvikset (esim. parsakaali). Myös savustamisessa syntyy karvaan elementtejä. Savun makua saadaan käyttämällä mausteena kinkkua, pieni määrä pekonia tai kevytmetwurstia.

• Happaman maun antavat etikka, sitrukset ja tomaatti.


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös