”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 620 245
  • 2 196

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esimerkki on hemmetin huono, koska chilin käyttö ei vaikuta makuaistiin millään lailla. Kannattaa perehtyä asioihin ennen kuin alkaa mitään julistamaan totuutena ja huonoja esimerkkejä kaivelemaan...

Kuten huomasit varmasti, "pilaama" oli lainausmerkeissä ja huomautin asiasta viestissäni. Vanha Len sanoi sen mitä minäkin tarkoitin eli kun käyttää voimakkaita mausteita, miedot eivät tunnu enää missään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kuten huomasit varmasti, "pilaama" oli lainausmerkeissä ja huomautin asiasta viestissäni. Vanha Len sanoi sen mitä minäkin tarkoitin eli kun käyttää voimakkaita mausteita, miedot eivät tunnu enää missään.
Edelleenkin olet pihalla kuin lintulauta. Chili ja sen sisältämä kapsaisiini eivät vaikuta makuaistiin kertakaikkisen millään lailla. Ihmisen maku- ja hajuaisti eivät edes tunnista kapsaisiinia millään lailla. Perehdy nyt tuohon asiaan ja kommentoi sitten.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleenkin olet pihalla kuin lintulauta. Chili ja sen sisältämä kapsaisiini eivät vaikuta makuaistiin kertakaikkisen millään lailla. Ihmisen maku- ja hajuaisti eivät edes tunnista kapsaisiinia millään lailla. Perehdy nyt tuohon asiaan ja kommentoi sitten.

Mielestäni sinun tulee korjata Vanha Lenille hänen käsitystään. Ja edelleen "pilaama" oli lainausmerkeissä, tarkoitin ihmisen tottumista voimakkaisiin makuihin, en sinun esittämää lääketieteellistä reaktiota.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mielestäni sinun tulee korjata Vanha Lenille hänen käsitystään.
Mitä minun pitäisi Lenille korjata. Hän on aivan oikeassa siinä, että toisille sopii tuliset paremmin kuin toisille. Ei ole yrittänytkään väittää tulisuuden vaikuttavan makuaistiin millään lailla.

Ja edelleen "pilaama" oli lainausmerkeissä, tarkoitin ihmisen tottumista voimakkaisiin makuihin, en sinun esittämää lääketieteellistä reaktiota.
Älä sitten sotke chiliä mihinkään voimakkaisiin makuihin, koska kapsaisiinin aiheuttamalla poltteella ei ole mitään tekemistä mausteisuuden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä minun pitäisi Lenille korjata. Hän on aivan oikeassa siinä, että toisille sopii tuliset paremmin kuin toisille. Ei ole yrittänytkään väittää tulisuuden vaikuttavan makuaistiin millään lailla...

...Eli hyvin neutraalisti meille jotka olemme tottuneet voimakkaisiin makuihin...

Lainaus Vanha Lenin viestistä

Olet varmasti oikeassa kaikessa mikä liittyy chilin vaikutukseen ihmisen suussa, nielussa jne. Nyt oli kysymys siitä mihin ihminen on tottunut.

Eli kun ihminen on tottunut voimakkaasti maustettuun, tuliseen ruokaan, hänestä normi ruoka on usein mautonta. En väitä, että chili olisi tällöin pilannut makuaistin jollakin mekanismilla, polttaen makunystyröitä vaan tarkoitan nimenomaan tuota tottumista ja puhun silloin chilin "pilaamasta" makuaistista. Paras esimerkki oli kun eräs chilejä harrastuksekseen kasvattava työkaveri kaatoi chilikastiketta voissa paistettujen ahvenien päälle, oli kuulemma mautonta...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Paras esimerkki oli kun eräs chilejä harrastuksekseen kasvattava työkaveri kaatoi chilikastiketta voissa paistettujen ahvenien päälle, oli kuulemma mautonta...


Tuo on vain paras esimerkki ihmisestä joka ei ymmärrä eroa tulisuuden ja maun välillä. Joku mukamas chili-harrastaja, jolle se tulisuus on kaikki kaikessa. Myös minä pidän tulisesta ruoasta, mutta osaan myös syödä ei tulista ruokaa ja saada siitä nautintoa. Jostain syystä osalle "chili-harrastajista" tuo on täysin mahdotonta.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Eli kun ihminen on tottunut voimakkaasti maustettuun, tuliseen ruokaan, hänestä normi ruoka on usein mautonta. En väitä, että chili olisi tällöin pilannut makuaistin jollakin mekanismilla, polttaen makunystyröitä vaan tarkoitan nimenomaan tuota tottumista ja puhun silloin chilin "pilaamasta" makuaistista. Paras esimerkki oli kun eräs chilejä harrastuksekseen kasvattava työkaveri kaatoi chilikastiketta voissa paistettujen ahvenien päälle, oli kuulemma mautonta...

Tulisuus on täysin eri asia kuin ruuan maku. Jos joku nyt paistetttujen ahvenien päälle tulista chilikastiketta, niin se on hänen häpeänsä. Toki itsekin tungin vähän kaikkeen chilikastikkeita kun aloittelin chiliharrastustani ja olihan se mielenkiintoista löytää uusia yhdistelmiä jotka toimivat tulisen chilin kanssa.

Chilin tulisuus ei pilaa makuaistia mitenkään. Tämän voin todeta parinkin chiliesitelmän kuunnelleena sekä omien kokemusteni kautta. Harmi että vieläkin tulee näitä vanhoja ennakkoluuloja vastaan kun puhutaan chileistä ja chilituotteista.

Mutta jos mennään ketjun aiheeseen niin tällä hetkellä parhaita löytöjä chilipuolelta on

Poppamies Vampyree -savustettu valkosipuli- & chilipyree
Poppamiehen verkkokauppa!

ja
Poppamies Savuchili - chipotlekastike
Poppamiehen verkkokauppa!

Näistä eivät chilituotteet parane!

-Tinke
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eli kun ihminen on tottunut voimakkaasti maustettuun, tuliseen ruokaan, hänestä normi ruoka on usein mautonta. En väitä, että chili olisi tällöin pilannut makuaistin jollakin mekanismilla, polttaen makunystyröitä vaan tarkoitan nimenomaan tuota tottumista ja puhun silloin chilin "pilaamasta" makuaistista.
Kokeilisit nyt oikeasti perehtyä asiaan, niin et ajaisi itseäsi enää syvempään suohon. Voimakkaasti maustettu ja tulinen eivät ole synonyymeja keskenään. Voimakkaasti maustettu ruoka ei ole välttämättä lainkaan tulista ja äärimmäisen tulinen voi olla täysin mautonta. Et pysty tätä tietenkään ymmärtämään, koska et kykene ottamaan asioista selvää, vaan hirttäydyt tuohon täysin väärään käsitykseesi. Tulee vahvasti mieleen eräs pohjalainen halonhakkaaja.

Paras esimerkki oli kun eräs chilejä harrastuksekseen kasvattava työkaveri kaatoi chilikastiketta voissa paistettujen ahvenien päälle, oli kuulemma mautonta...
Tuo ahvenensa pilaava tyyppi on paras esimerkki hölmöstä ihmisestä noilta osin, ei mistään muusta. Melkein voisin veikata, että kasvattelee jotain paskoja annuumeja, joita sitten irvistellen yrittää syödä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokeilisit nyt oikeasti perehtyä asiaan, niin et ajaisi itseäsi enää syvempään suohon. Voimakkaasti maustettu ja tulinen eivät ole synonyymeja keskenään...

Olen jo moneen kertaan sanonut, että olet oikeassa, mitä vielä haluat? Nyt ymmärtänyt, että tulisuus ja voimakkaasti maustettu ruoka on eriasia.

Keskustelu lähti liikkeelle sinun arviostasi Wilhelmin sulatejuusto chili -makkarasta.

...Chilin tai juuston mausta ei ollut tietoakaan,...

Tämä oli sinun arviosi.

....Eli hyvin neutraalisti meille jotka olemme tottuneet voimakkaisiin makuihin...

Vanha Lenin kommentti sinulle.

Taannoin oli keskustelua chilin "pilaamasta" makuaistista, tässä on hyvä esimerkki siitä. Minulle tuossa makkarassa on ihan sopivasti chiliä, kun taas esimerkiksi poppanerossa on jo selvästi liikaa. Ja kuten huomaatte, "pilaama" on lainausmerkeissä.

Minun kommentti Vanha Lenille.

Eli koko ajan puhuttiin mausta, mm. sinä puhuit chilin mausta. Miksi et heti puhunut chilin tulisuudesta? Miksi johdit minua harhaan tässä keskustelussa?

Luultavasti lähes jokainen tavallinen ihminen puhuu ruuan voimakkaasta maustetusta ruuasta, oli sitten kysymys chilin aiheuttamasta tulisuudesta tai jonkun mausteen aiheuttamasta mausta.

No, pääsit pätemään ja minä tiedän seuraavaksi erottaa chilin aiheuttaman tulisuuden ja maun.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olen jo moneen kertaan sanonut, että olet oikeassa, mitä vielä haluat? Nyt ymmärtänyt, että tulisuus ja voimakkaasti maustettu ruoka on eriasia.
Sinä olet viesteissäsi yrittänyt väittää, että chilin syöminen vaikuttaa jotenkin ihmisen makuaistiin. Toisekseen yrität väittää, että tulinen ja mausteinen olisivat synonyymeja. Kolmannekseen yrität hiipiä Vanha Lenin selän taakse laittamalla hänen suuhunsa sanoja, joita hän ei ole sanonut.

Keskustelu lähti liikkeelle sinun arviostasi Wilhelmin sulatejuusto chili -makkarasta.
Keskinäinen keskustelumme lähti käyntiin kommentistasi, joka on täysin paikkaansapitämätön:
Taannoin oli keskustelua chilin "pilaamasta" makuaistista, tässä on hyvä esimerkki siitä. Minulle tuossa makkarassa on ihan sopivasti chiliä, kun taas esimerkiksi poppanerossa on jo selvästi liikaa. Ja kuten huomaatte, "pilaama" on lainausmerkeissä.

...Chilin tai juuston mausta ei ollut tietoakaan,...

Tämä oli sinun arviosi.
Oli minun arvioini ja on edelleenkin. Ei siitä pahemmin juuston tai chilin makua löytynyt. Sinulle tulee tietenkin täytenä yllätyksenä, että chili on varsin maukas paprikakasvi. Toiset lajikkeet ovat maukkaampia ja jotkut varsin mauttomia. Useat ovat myös lisäksi hyvinkin tulisia.

Vanha Lenin kommentti sinulle.
Vanha Lenin kommenttiin minulla ei ole mitään kommentoitavaa tai lisättävää. En viitsinyt laittaa mitään tyhjänpäiväistä samaa mieltä-kommenttia, koska se ei olisi tuonot keskusteluun mitään uutta.

Näiden "makumakkaroiden" ongelmana on se, että niitä makuja pitää olla ainoastaan sen verran, että makkarat maistuvat ihan kaikille. Eli hyvin neutraalisti meille jotka olemme tottuneet voimakkaisiin makuihin. Toisekseen jos haluaa nämä maut edes jotenkin saada esille niin silloin pitää syödä makkara kylmänä(huoneen lämpöisenä). Grillattuna harvoin osuu maut kohdilleen.
Huomaatko, että Len ottaa kantaa makumakkaroihin yleisesti ja kertoo miksi ne hänen mielestään ovat miedosti maustettuja. Viestissä ei puhuta sanallakaan chilistä tai tulisuudesta, vaan mausteisuudesta yleensä. Sinä sitten aloit julistamaan totuuttasi chilin vaikutuksesta makuaistiin. Näiltä osin on hieman epäreilua Leniä kohtaan, että vedit hänen viestinsä mukaan tähän keskinäiseen keskusteluumme chileistä.

Eli koko ajan puhuttiin mausta, mm. sinä puhuit chilin mausta. Miksi et heti puhunut chilin tulisuudesta? Miksi johdit minua harhaan tässä keskustelussa?
Tulisuudesta en puhunut, koska ennakoon osannut tulisuutta odottaakaan. Puhuin mausta, koska tarkoitin chilin makua, jonka olisin kyseisestä makkarasta halunnut löytää. Sinä johdit itsesi harhaan, koska et pysty erottamaan chili makua ja tulisuutta toisistaan ja olit ensimmäinen, joka tämän keskustelun myötä sotki tulisuuden tähän mukaan.

Luultavasti lähes jokainen tavallinen ihminen puhuu ruuan voimakkaasta maustetusta ruuasta, oli sitten kysymys chilin aiheuttamasta tulisuudesta tai jonkun mausteen aiheuttamasta mausta.

No, pääsit pätemään ja minä tiedän seuraavaksi erottaa chilin aiheuttaman tulisuuden ja maun.
Summa summarum. Sinä et näitä kahta asiaa osannut erotella, joten lähes jokainen muukin ne sitten sotkee. Onneksi olet kuitenkin oppinut sen verran, että maltoit kirjoittaa sanan "luultavasti". Se on jo suurta edistystä.

Pätemisen tarvetta tässä asiassa ei ole. Tavoitteena on, ettei kukaan lukija ala välttelemään maukasta chiliä sinun väärien tietojen ja tulkintojen takia.

Taannoin oli keskustelua chilin "pilaamasta" makuaistista, tässä on hyvä esimerkki siitä. Minulle tuossa makkarassa on ihan sopivasti chiliä, kun taas esimerkiksi poppanerossa on jo selvästi liikaa. Ja kuten huomaatte, "pilaama" on lainausmerkeissä.
Oletko edelleenkin sitä mieltä, että chili pilaa tai vaikuttaa muuten ihmisen makuaistiin?

Wilhelmi oli sinulle siis sopivaa. Oliko Poppanerossa liikaa tulisuutta vai chilin makua?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Oletko edelleenkin sitä mieltä, että chili pilaa tai vaikuttaa muuten ihmisen makuaistiin?

Wilhelmi oli sinulle siis sopivaa. Oliko Poppanerossa liikaa tulisuutta vai chilin makua?

Oletko nyt saanut tarpeeksi päteä osaamisellasi?

Miksi et yksinkertaisesti kertonut heti tulisuuden ja mausteisuuden eroa? Tämän jälkeen tämä keskustelu olisi ollut huomattavasti helpompaa. Sen sijaan pihistelit tietoa ja hymyilit koneesi ääressä, tiedänpäs, mutta en kerro... Olet varmasti oikeassa tulisuuden ja mausteisuuden erosta, minä en ymmärtänyt tätä jaottelua tämän keskustelun alussa.

Miksi muuten useat chiliharrastajat ovat sinun tyylisiä pätijöitä? Ripottelevat ruokatunnilla makaronilaatikon päälle omaa chilimössöä ja kehuskelevat hikipisarat otsalla sen makua. Ja jos sattuu kyseenalaistamaan touhua, niin olet juntti, joka ei ymmärrä todellista kulinarismia, kyse on mausta, ei tulisuudesta...

Näiden tapausten kohdalla olen sitä mieltä, että chili on "pilannut" heidän makuaistinsa. Kaiken ruuan pitää olla sellaista, että tule hiki, muuten ruoka ei maistu miltään. Äijäruokaa!!

Poppaneron maku on minulle liian tulinen, Wilhelmin sulatejuusto - chilin maku on taas sopivan tulinen.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Mitä täällä tapellaan?
Menkää hyvät ihmiset syömään, niin tulee parempi mieli.

Löysin vahingossa eväsleipieni päälle x-tra:n savutuorejuustoviunaleet.
Olivat hintaantaansa nähden hyvinkin syötäviä.

Ps.
Joka affenan, tahi taimenen päälle hennosti enempää suolaa laittaa, se tuntekoot Ahdin atraimen persiissään.
Kaikki mausteet ankarasti kielletty.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Oletko nyt saanut tarpeeksi päteä osaamisellasi?
Edelleenkään ei ole tarpeen eikä aikomuksena päteä.

Miksi et yksinkertaisesti kertonut heti tulisuuden ja mausteisuuden eroa? Tämän jälkeen tämä keskustelu olisi ollut huomattavasti helpompaa. Sen sijaan pihistelit tietoa ja hymyilit koneesi ääressä, tiedänpäs, mutta en kerro... Olet varmasti oikeassa tulisuuden ja mausteisuuden erosta, minä en ymmärtänyt tätä jaottelua tämän keskustelun alussa.
Keskustelu kanssasi on hyvin harvoin kovinkaan helppoa. Tuntuu, että annat mielummin sahata kätesi irti, kuin vaivaudut ottamaan asioista selvää ja oikaisemaan virheelliset käsityksesi. Keskustelu menee väkisin aivan ilmanaikaiseksi jankkaukseksi.

En tullut tähän ketjuun pitämään esitelmää chileistä, vaan kertomaan mielipiteeni parin kirjoittajan kehumasta makkarasta. Jos olisit vaivautunut ottamaan asioista selvää, kuten kehoitin, ei väittelyä meidän kesken olisi edes syntynyt.

Miksi muuten useat chiliharrastajat ovat sinun tyylisiä pätijöitä? Ripottelevat ruokatunnilla makaronilaatikon päälle omaa chilimössöä ja kehuskelevat hikipisarat otsalla sen makua. Ja jos sattuu kyseenalaistamaan touhua, niin olet juntti, joka ei ymmärrä todellista kulinarismia, kyse on mausta, ei tulisuudesta...
Käsittääkseni emme ole koskaan ruokailleet samassa pöydässä. Mistä päättelet tai tiedät, että ripottelen makaronilaatikkoon tai mihinkään muuhunkaan ruokaan chilimössöä ja sitä sitten otsa hiessä yritän syödä? Voin kertoa, etten ole mitenkään erityisen suuri chilikastikkeiden ystävä, enkä niitä pahemmin käytä. Kaikkiaan sinulla tuntu olavan kovin ennakkoluuloinen käsitys koko chiliharrastuksesta, mistä en kylläkään osaa olla kovinkaan yllättynyt. Chiliharrastus on aivan jotain muuta kuin tuo sinun käsityksesi. Siitä enemmän aiheeseen liittyvässä ketjussa, jos sinua kiinnostaa aiheesta keskustella. Jaan mielelläni tietojani, kokemuksiani ja mielipiteitäni aiheesta.

Näiden tapausten kohdalla olen sitä mieltä, että chili on "pilannut" heidän makuaistinsa. Kaiken ruuan pitää olla sellaista, että tule hiki, muuten ruoka ei maistu miltään. Äijäruokaa!!
Näiden tapausten kohdalla on mielestäni puute järjestä, ei makuaistista. En ole koskaan ymmärtänyt mitään äijäilyä ruokailussa. Oli kyse sitten ruuan tulisuudesta, määrästä tai mistä muusta tahansa. Sinänsä minua ei sinun laillasi häiritse, vaikka joku ravistelisi omaan ruokaansa pullollisen jotain soosia tai vaikka koko purkillisen suolaa, kunhan tekee sen ilman mitään numeroa ja syö safkansa. Maustakoon tai pilatkoon ruokansa kukin juuri niin kuin tahtoo. Kannattanee myös muistaa, ettei se naapuri ollenkaan välttämättä pilaa ruokaansa, vaikka maustaa ruokansa oman mieltymyksen vastaisesti. Ota joskus peili ruokalaan matkaan ja katso kumpi irvistää noissa aikaisemmin kertomissasi tilanteissa pahemmin, sinä vai se ruokaansa maustava naapuri.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi muuten useat chiliharrastajat ovat sinun tyylisiä pätijöitä? Ripottelevat ruokatunnilla makaronilaatikon päälle omaa chilimössöä ja kehuskelevat hikipisarat otsalla sen makua.
Minä laitan makaronilootaan chipotle-kastiketta, mutta se tulee jo siihen jauhelihasoosiin. Ei siis ruuan päälle. Päälle laitetaan tietenkin Heinzin klassikkoa, ei mitään tsiliketsuppia. Kaikki muu on turhaa. Tuosta chipotlesta olenkin jo pätenyt tähän ketjuun, joten ei siitä enempää.

Opettajaksi olet kyllä suhteellisen vihjeetön. Kaikki pitää tuoda tarjottimella. Saattaa tosin olla opettajien perusominaisuuskin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Löysin vahingossa eväsleipieni päälle x-tra:n savutuorejuustoviunaleet.
Olivat hintaantaansa nähden hyvinkin syötäviä.
Noita on kesän aikana menyt varsin paljon ja ovat hintaansa nähden erittäin hyviä. Ainoa miinus pitkän mallisesta pakkauksesta, jota on hiukan hankala sovitella jääkaappiin.

Ps.
Joka affenan, tahi taimenen päälle hennosti enempää suolaa laittaa, se tuntekoot Ahdin atraimen persiissään.
Kaikki mausteet ankarasti kielletty.
Onneksi tuossa listassa ei ole kuhaa. Ajattelin nimittäin juuri alkaa savustushommiin, enkä oikein haluaisi atrainta perseeseen. Olen tosin savustanut noita listalla olevia kalojakin, mutta ei kerrota sitä kellekään tai sovitaan, että rikos on jo vanhentunut.

Graavia kalaa olen kuivatulla chilillä maustanut ja tulee hemmetin hyvää, kun muistaa käyttää oikeita lajikkeita ja pitää järjen päässä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Opettajaksi olet kyllä suhteellisen vihjeetön. Kaikki pitää tuoda tarjottimella. Saattaa tosin olla opettajien perusominaisuuskin.

Voi pitää paikkansa, mutta älä koko ammattikuntaa minun luonteeni perusteella leimaa.

Kysymys oli kokoajan siitä, että puhuimme Vesurin kanssa eri asioista ja minun olisi pitänyt arvata mitä hän ajaa takaa. Asia olisi selvinnyt muutamalla ystävällisellä lauseella, mutta kun haluaa päteä niin antaa päteä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Löysin vahingossa eväsleipieni päälle x-tra:n savutuorejuustoviunaleet.

Piti ihan tarkastaa ovatko muka oikeasti tuorejuustoa, mutta näemmä sulatejuustoa olivat kuten vähän arvelinkin... *nillinnillinnillinnillinnillinnillin*
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Poppaneron maku on minulle liian tulinen, Wilhelmin sulatejuusto - chilin maku on taas sopivan tulinen.

Itse tykkään tulisesta mutta maukkaasta ruasta. Täten en tykkää Poppanero makkarasta yhtään. Potkua löytyy, mutta mitään muuta makua ei ole kyseisessä makkarassa. Wilhelmin makkarassa on sentään makua, vaikka ei potkikaan. Kaikki kaverini jotka tykkää tulisesta ruasta on myös haukkunut Poppaneron. Ihan yhtä hyvin voisi vetää pelkkää habaneroa poskiin. Tuo makkara on tehty niille jotka saavat vain kiksejä poltosta. En voi uskoa että kukaan oikealla tavalla chileistä pitävä tuota tuotetta arvostaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuo makkara on tehty niille jotka saavat vain kiksejä poltosta. En voi uskoa että kukaan oikealla tavalla chileistä pitävä tuota tuotetta arvostaa.

No joo...makkaran on kehittänyt Poppamies Oy eli kyllähän sieltä tunnetusti polttoa löytyy. Ammattilaiset siis asialla...kuten myös melko suuri asiakaskunta. Chilin maku varmastikin on myös framilla vaikka polttoa löytyy.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kysymys oli kokoajan siitä, että puhuimme Vesurin kanssa eri asioista ja minun olisi pitänyt arvata mitä hän ajaa takaa. Asia olisi selvinnyt muutamalla ystävällisellä lauseella, mutta kun haluaa päteä niin antaa päteä.
Älä ny aikainen mies jaksa kiemurella, kun paskat on housussa. Ei me mistään eri asioista puhuttu. Sulla oli vaan tarvis kommentoida asiaa, josta et älynnyt höykäsen pöläystä, etkä vaivautunut asioihin perehtymään, vaikka vinkkiä moiseen annettiin. Samalla leimasit tunnekuohuissasi chiliharrastajat joksikin ruokansa ja makuaistinsa kaiken maailman soosseilla pilaaviksi punaniskoiksi. Tyhjennä ne pöksyt ja lopeta tuo vänkääminen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Löysin vahingossa eväsleipieni päälle x-tra:n savutuorejuustoviunaleet.
Olivat hintaantaansa nähden hyvinkin syötäviä.

Ps.
Joka affenan, tahi taimenen päälle hennosti enempää suolaa laittaa, se tuntekoot Ahdin atraimen persiissään.
Kaikki mausteet ankarasti kielletty.

Savutuorejuustoviunaleet ovat löytäneet meidänkin perheen. Ei ole pilattu hinnalla ja on hyvän makuistakin. Vähän erilaista sen perinteisen arkijuuston tilalle.

Kannattaa muuten laittaa alkuperäisestä muovistaan omaan looraan, eivät kovetu reunoilta ja mahtuu paremmin jääkaappiin.

Mulle saa ängetä sen Ahdin tangon perseeseen. Kyllä sen kalan päälle täytyy jotain laittaa että se kalan maku peittyy. Kalapuikot menee ilman ylimääräistä höystettä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Samalla leimasit tunnekuohuissasi chiliharrastajat joksikin ruokansa ja makuaistinsa kaiken maailman soosseilla pilaaviksi punaniskoiksi. Tyhjennä ne pöksyt ja lopeta tuo vänkääminen.

Minähän olen jo useampaan kertaan myöntänyt sinun olleen oikeassa chilin vaikutusten kanssa, sinä olet siis oikeassa. Sinulla oli vaan kauhea tarve päteä, en kirjoita paria lausetta, etsi netistä juntti!

En ole ollut missään tunnekuohuissa, enkä halua missään tapauksessa kaikkia chiliharrastajia leimata. Olen vaan tavannut näitä chilisoosia makaronilaatikon päälle -harrastajia.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Ps.
Joka affenan, tahi taimenen päälle hennosti enempää suolaa laittaa, se tuntekoot Ahdin atraimen persiissään.
Kaikki mausteet ankarasti kielletty.

Oikein! Paistetaan voissa ja maustetaan suolalla. Kokkailkoot Jamie Oliver "suomalaista" perinneahventa, päällä vittu kinuskia saatana. Ei näin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikein! Paistetaan voissa ja maustetaan suolalla...

Vaalean kalan maku peittyy helposti, esimerkiksi pippuri on jo liikaa ahvenelle tai kuhalle. Itse käytin ennen sitruunapippuria, mutta vaimon kehotuksesta jätin pois ja maku on huomattavasti parempi, itse kala maistuu. Savun maku kyllä sopii ahvenelle loistavasti, kunhan on tarpeeksi isoa kalaa, ettei kuivu pönttöön. Lisäksi olen tehnyt ahvenkastiketta, jossa paistetun ahvenen ja sipulin päälle tulee kermaa ja valkoviiniä, mutta tämä nyt onkin ihan eri juttu, kuten ahvensoppakin tai -pata. Tosin ei näissäkään muita mausteita ole kuin suola ja maustepippuri (keitossa).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Ä... Samalla leimasit tunnekuohuissasi chiliharrastajat joksikin ruokansa ja makuaistinsa kaiken maailman soosseilla pilaaviksi punaniskoiksi. Tyhjennä ne pöksyt ja lopeta tuo vänkääminen.

Faktahan on se, että suurin osa chiliharrastajia on joko näitä juntteja tai sitten sellaisia chilipoliiseja, että tulevat scovillen asteikon kanssa pätemään siitä millä tavalla kapsasiini vaikuttaa makuhermoihin ja siitä kuinka chilit ovat oikeasti hedelmäisen maukkaita. Saavat hirveitä raivareita ja alkavat puolustautumaan, kun yhtälailla kotioppineita chilin kasvattajia on yhtä paljon kuin salibandyn harrastajia tai muita musefaneja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös