Chilin ystävät – poltosta nautintoa

• 285 544
  • 979

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo Naga Jolokia -kastike on kyllä varsin hyvää, joskus tuosta vieressä olevasta K-kaupasta olen ostanut. Josta tulikin mieleeni, että noitahan voit hakea ihan kaupastakin, ellet sitten jostain syystä preferoi hankintametodina juuri tilaamista ja tiesit jo mahdollisuudesta hakea tuotteita kaupasta, jossa tapauksessa I'll get me coat.

Poppamiehen jälleenmyyjät

Erikseen vielä Hämeenlinnan mestat, kun siellä näyt asustelevan:

K-Citymarket Hämeensaari
K-Citymarket Tiiriö
K-Supermarket Hätilä, Aulangontie 1
Punnitse ja Säästä

Naga Jolokiaa olenkin pienissä pulloissa nähnyt kaupoissa, itse tilasin aikoinaan sitä kilon kokoisen pullon itselleni, voi olla etten silloin ollut tietoinen siitä että sitä löytyy kaupoistakin. Juuri äsken käväisin tuolla Poppamiehen sivuilla ja tulin siihen tulokseen että voi olla että sieltä tilaaminen siirtyy toistaiseksi koska hintaan tulee postimaksuja yms. lisää. Ennen mahdollista tilaamista pitääkin käydä tuolla Tiiriön cittarissa laajan tuotevalikoiman takia tutustumassa valikoimaan. Olenkin siellä ennen katsonut noita chilikastikevalikoimia mutta en aiemmin ostanut.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Naga Jolokiaa olenkin pienissä pulloissa nähnyt kaupoissa, itse tilasin aikoinaan sitä kilon kokoisen pullon itselleni, voi olla etten silloin ollut tietoinen siitä että sitä löytyy kaupoistakin.

Juu, noita magnum-kokoja ei taida kyllä kaupasta löytyä. Mä olen aina pärjännyt pienillä pulloilla, en mikään varsinainen suurkuluttaja kuitenkaan ole.

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se kotkan kuvalla varustettu Sriracha-pullo on mielestäni melko väsynyttä ja laimeaa, kukkokastike rulettaa.
Kyllä se uni-eagle on sitä tulisinta Srirachaa, se kukon kuvalla varustettu on huomattavasti laimeampaa tavaraa.

Itselläni onkin nyt tuo uni-eagle käytössä, todella monikäyttöinen kastike.

Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se uni-eagle on sitä tulisinta Srirachaa, se kukon kuvalla varustettu on huomattavasti laimeampaa tavaraa.

Itselläni onkin nyt tuo uni-eagle käytössä, todella monikäyttöinen kastike.

Mistä olet tuota ostanut? Itse olen tasaisin väliajoin yrittänyt bongata Poppamiehestä tai paikallisista marketeista, mutta ainoastaan kukkokastiketta on tullut vastaan. Kukko-Sriracha on kyllä julmetun hyvää ja jatkuvassa käytössä, mutta snadisti tujumpi vaihtoehto kiinnostaisi.

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä olet tuota ostanut? Itse olen tasaisin väliajoin yrittänyt bongata Poppamiehestä tai paikallisista marketeista, mutta ainoastaan kukkokastiketta on tullut vastaan. Kukko-Sriracha on kyllä julmetun hyvää ja jatkuvassa käytössä, mutta snadisti tujumpi vaihtoehto kiinnostaisi.
Asun Kotkassa, ja täältä sitä saa eräästä etnisestä elintarevikekaupasta. Enpä ole itsekään sitä missään muualla nähnyt.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se uni-eagle on sitä tulisinta Srirachaa...

Aivan näin. Kuvailin huonosti, paremmin kuvaava olisi ollut englanninkielinen sana lame. Mitä se sitten olisi suomeksi... vaisu?

Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt, kun tuosta nurkan karvakäsiltä pizzaa tilaan, että mitä siinä heidän tulisessa kastikkeessaan on, kun on niin pirun maistuvaa monen muun paikan vastaavaan verrattuna. Viime viikolla hain lätyn paikan päältä ja päätin kysäistä asiaa. Odotin ehkä vähän liikaa, koska resepti olikin melko yksinkertainen. Perus tomaattikastike ja ketsuppi ryyditettynä Srirachalla, siinä se heidän kastike.

Mistä olet tuota ostanut?

Turusta löytyy niinkin eksoottisesta kaupasta kuin Prisma Länsikeskus.

Suosikkijoukkue
Ässät
Turusta löytyy niinkin eksoottisesta kaupasta kuin Prisma Länsikeskus.

No jumalauta, olen mielestäni sitä sieltäkin etsinyt. Ensi kerralla sitten silmä käteen..

Ps: Mikä tuo mainitsemasi pizzeria on? Operasta on ainakin saanut yllättävän hyvää, tulisella kastikkeella terästettyä matskua.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ps: Mikä tuo mainitsemasi pizzeria on? Operasta on ainakin saanut yllättävän hyvää, tulisella kastikkeella terästettyä matskua.

Operahan se. Muuten ei kovin erikoiset pizzat, mutta hintaansa nähden ihan ok perushyvä lätty sieltä lähes aina tulee. Ja se tulinen kastike tosiaan plussaa, eikä maksa extraa. Valkosipulikin on ainakin pizza-onlinen kautta ilmainen.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sain isänpäivälahjaksi napalminalleja. Ovatten kivan tulisia. Seuraavaksi kuulemma synkkää salmiakkia. Gotta love the kids.

Pllnen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins, #3 Määttä, #86 Teuvo Teräväinen
En tiiä onko täällä jo puhuttu, mutta tuli maistettua Da' Bomb Ground Zero Hot Saucea ja sen verran voin sanoa, että en koske enää ikinä tohon kamaan. Jos täällä on joku ihan hullu pervo, joka haluaa kokea elämänsä polton suussa niin siitä vaa. Scovillejä löytyy se 234k, mutta ku sitä syö nii tuntuu, että olis enemmänki.

Da' Bomb Ground Zero Hot Sauce

Linkki sivulle, josta löytyy lisää tietoa ja videoita kun ihmiset sitä syö.

On muuten niin haamu kamaa, että kaverit kokeili sitä yks päivä, enkä itte siis koskenut enään sillon siihen niin olin jotenki pienestä kosketuksesta onnistunu saamaan koko naaman polttoon. Se vaan levis siellä huoneessa jotenki.

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Sain isänpäivälahjaksi napalminalleja. Ovatten kivan tulisia. Seuraavaksi kuulemma synkkää salmiakkia. Gotta love the kids.

Tsekkaa myös Musta karhu, napalminallen serkku. Sama meno mutta lakritsiversiona. Sitruunakostaja rokkaa myös.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Näin kesällä on tullut tehtyä kolmisen satsia kotitekoista sriracha-kastiketta kotimaisista chileistä, kun niitä on löytynyt hyvn (~ 10 eri lajiketta) lähimarketista ja on kyllä hyvää kamaa. Valmistuskin ei kovin paljoa vaadi eli chilit perataan ja paloitellaan kattilaan ja sekaan heitetään viinietikkaa, merisuolaa, valkosipulia sekä ruokosokeria. Noita sitten keitellään kymmenisen minuuttia ja sitten sekaan mahdolliset mausteet, itse olen suosinut puskaa basilikaa, korianteria ja timjamia sekä rouhittua mustapippuria. Lopuksi vielä tehosekoittimella hienoksi. Toimii ihan omanaan tai sitten muun chilikastikkeen tai ketsupin joukkoon sekoitettuna.

Suosittelen.

Sattumusten kautta sain muutaman chilin taimen tuossa alkukeväästä ja täytyy kyllä myöntää, että homma on karannut melkoisesti käsistä. Tällä hetkellä takapihalle on rakentunut kasvihuone missä kasvaa tällä hetkellä kuusi chiliä ja siemenpankissa odottaa jo puolenkymmentä uutta tuttavuutta, mitkä on tarkoitus idättää ensi "kaudeksi".

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt löytyi hyvä mixaus dippisoosiin eli ainekset:

- purkki kermaviiliä
- Estrellan Hollyday dippimix- jauhetta
- 3 rkl Blairin Orginal Dead- kastiketta

Sekoita keskenään ja dippaa. Pirun hyvä kombo jossa chilin polte on suht pientä eli voi sekoittaa vieraille jne. Maku hipoo täydellisyyttä.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Nyt löytyi hyvä mixaus dippisoosiin eli ainekset:

- purkki kermaviiliä

- Estrellan Hollyday dippimix- jauhetta

- 3 rkl Blairin Orginal Dead- kastiketta

Sekoita keskenään ja dippaa. Pirun hyvä kombo jossa chilin polte on suht pientä eli voi sekoittaa vieraille jne. Maku hipoo täydellisyyttä.

En ole chilifriikki mutta kuulostaisi siltä että voisi toimia meikäläiselle.

Riippuen toki millaista murhaa tuo soosi oikeasti on. Näin rookielle

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En tiiä onko täällä jo puhuttu, mutta tuli maistettua Da' Bomb Ground Zero Hot Saucea ja sen verran voin sanoa, että en koske enää ikinä tohon kamaan.

Yleensäkään ei kannata koskea sooseihin joissa on chiliuutetta. Tämä vain siksi, että saadan mahdollisimman kova polte. Mun mielestäni soosissa pitää maistua itse chilin maku vaikkakin sitten polte tulisikin.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riippuen toki millaista murhaa tuo soosi oikeasti on.

En ole tuota Lenin dippikomboa kokeillut, mutta Original Death on kohtalaisen mieto (ja todella hyvän makuinen) kastike, eli voisi kuvitella, että kolme ruokalusikallista purkillisessa kermaviiliä ei saa noviisinkaan päätä räjähtämään.

*edit* Original Deathin tulisuusluokka on Poppamiehen sivujen mukaan 4-5/10, eli sijoittuu Poppamiehen omassa "tulisuustaulukossa" keskivaiheille. Mitä korkeampi numero, sitä tulisempaa tavaraa.

Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En ole chilifriikki mutta kuulostaisi siltä että voisi toimia meikäläiselle.

Juu ei ole obi tosiaankaan väkevää tuo mutta erittäin maukasta. Tokihan kun chilistä on kyse niin pientä poltetta pitää olla mukana mutta tuo Blairin Original on erittäin laadukas kastike ja lukuisia palkintoja saanut. Tuosta on hyvä aloittaa chilisoosien nauttiminen. Eikä aikaakaan kun tunget sitä hernekeittoonkin:)

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Uusi, Herkullinen chilikastike bongattu. Turussa, Kupittaan City Marketista saa mutta jostain kumman syystä en tuota Poppamiehen sivuilta löytynyt. Kyseinen pulju kuitenkin tätä tuo mahaan. No joo, kyse Hot Headsinkastikkeesta nimeltä Who Dears Burns .

Kastikkeessa on chileinä habaneroa sekä naga jolokiaa. Parasta tässä on se, että soosi on erittäin "hedelmäisen" makuista ja chililajeista huolimatta melko laimeaa tulisuudelta. Ehkäpä noin 5/10 eli aloittelijoillekin hyvää tavaraa. Kuitenkin habaneron ja nagan naistaa hyvin. Soosissa mukana hieman valkosipulia ja porkkanaa, sipulia limemehua ja passionhedelmän mehua.

Kannattaa testata jos Blairin Pure Death maistuu. Tää on siitä jopa askeleen parempaa tai vähintään yhtä herkkua. Suosittelen kaikille koska tulisuus on aika vähäistä mutta maku sitäkin suurempaa.

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Huomenna sitten jälleen perinteiset Chilifestit Tampereella ja tulee mentyä kyllä varmasti. Saa nähdä mitä tänä vuonna on tarjolla, tähän asti ehdottomasti huikein tuote oli se chilimusta+hiidenhillo yhdistelmä.

Nagaolut vois tällä kertaa olla muuta kuin pöytälämmintä. Ei toki jääkylmää, mutta ei nyt ihan auringossa säilytettyäkään...

Suosikkijoukkue
Ässät
Onko täällä muuten ketään tupakointia lopettanutta chilipäätä? Omalla kohdalla on nyt ollut - toistaiseksi määrittelemättömän pituisella - tauolla röökitouhut ja olen huomannut makuaistin parantuessa myös chilien alkavan polttaa entistä enemmän. Itseäni en nyt varsinaisesti chilipääksi luokittelisi, mutta poltosta kyllä nautin ja keskiluokkaa ärhäkämpää matskua on tullut viime vuosina vedettyä. Nyt on 'toleranssit' tulleet kyllä tumppaamisen jälkeen melko tavalla alas ja ruuat jotka vielä keväällä meni alas ilman sen kummempia hikipisaroita, ovat nyt osoittautuneet melkoiseksi taisteluksi.

Ps: Vaikka onkin ketjuravintola, niin Amarillon Naga burger osottautui kyllä melkoisen tuliseksi tekeleeksi ja yllätti ainakin allekirjoittaneen positiivisesti. Saman ketjun listoilta aiemmin löytynyt Habanero burger meni aikanaan vaivatta alas, mutta tämän uuden tulokkaan kanssa sai jo vähän tapella. Tiedä sitten, meneekö se myös terävöityneiden aistien piikkiin..

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Helsingin Sports Academyn ruokien tasosta voidaan olla montaa mieltä, mutta heidän Extra Spicy Dog-hodari toimi erittäin hyvin ja tulisuuskin yllätti positiivisesti.

Sisältää Savuhovin Isoviha-makkaraa, chorizomuhennosta, jalluja ja chipotle-majoneesia. Sämpylä nyt oli perus bulkkikamaa, mutta 9 € ei ollut mikään suuri ryöstö. Ostan toistekin.

Siellä on myös tällä hetkellä ihan hyvä tarjous, klo 22 jälkeen Wingsit puoleen hintaan. Ongelma tuossa on se, että Hot-kastike ei maistu miltään, kun taas X-hot (tunnetaan myös nimellä Murder) vastaa Henry's Pubin tulisinta soosia. Tilattiin kaverin kanssa kimppaan 50 X-hot wingsiä, mutta ei saatu tuhottua kuin vajaat 30 kun tuli stoppi. Pitäisi varmaan pyytää kokkia sekoittamaan hotia ja x-hotia 50/50 jolloin pääsisi täydelliseen tulisuuteen.

Laadultaan wingsit eivät vastaa Henkan tasoa, mutta hinta-/laatusuhde kello 22 jälkeen ihan mukava. Täyteen hintaan ei tulisi ostettua. 100 wingsiä 32,50 € (norm. 65 €), riittää isommallekin porukalle.

Gestapo

Jäsen
Uusi, Herkullinen chilikastike bongattu. Turussa, Kupittaan City Marketista saa mutta jostain kumman syystä en tuota Poppamiehen sivuilta löytynyt. Kyseinen pulju kuitenkin tätä tuo mahaan. No joo, kyse Hot Headsinkastikkeesta nimeltä Who Dears Burns .

Täytyypä yrittää etsiskellä pääkaupunkiseudulta tuota soossia. Olen pannut merkille, että suurella ryminällä pari vuotta sitten k-kauppoihin tulleet Blairin soossit ovat hävinneet kaikkialta. Lisäksi kun jenkkikaupasta Mikonkadulta (muistaakseni?) ei Blairin tuotteita ainakaan viime vuonna löytynyt, niin alan huolestua saatavuudesta näin varastojen huvetessa. Tietty niitä saa nettikaupasta, mutta liekö suurin chilihuuma jo mennyt ohi, kun valikoimat tuntuvat jatkuvasti huonontuvan. Lähikaupoista ei ole myöskään nagoja löytynyt enää aikoihin.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Täytyypä yrittää etsiskellä pääkaupunkiseudulta tuota soossia. Olen pannut merkille, että suurella ryminällä pari vuotta sitten k-kauppoihin tulleet Blairin soossit ovat hävinneet kaikkialta. Lisäksi kun jenkkikaupasta Mikonkadulta (muistaakseni?) ei Blairin tuotteita ainakaan viime vuonna löytynyt, niin alan huolestua saatavuudesta näin varastojen huvetessa. Tietty niitä saa nettikaupasta, mutta liekö suurin chilihuuma jo mennyt ohi, kun valikoimat tuntuvat jatkuvasti huonontuvan. Lähikaupoista ei ole myöskään nagoja löytynyt enää aikoihin.

Blairin tuotteille olisi tällä hetkellä kovakin kysyntä mutta herra itse on melkoinen kusipää. Ei ole motivaatiota myydä sooseja Eurooppaan eikä vastaa yhteydeottoihin. Miehellä menee niin hyvin nykyisin, että lähetyksistä Eurooppaan ei tarvitse stressata. Blairin paras soosi, Pure Death on joka paikasta loppu ja kun sitä Suomeen jälleenmyyjille saadaan niin sieltä tulee tavaraa suunnilleen lavallinen kerrallaan.

Blairille on hyvä vaihtoehto eli brittiläinen Hot'n Headz. Jostain syystä tuota aikaisemmin mainitsemaani who dare burns tuotetta ei ole tällä hetkellä edes Poppamiehen verkkokaupassa vaikka Turussa, Kupittaan cittarista sitä saakin...Poppamiehen tarralla varustettuna. Lieneekö sekin sitten päässyt loppumaan.

Kyllä chilituotteiden käyttö lisääntyy huimasti tällä hetkellä. Tästä kertoo vuosittaiset kävijäennätykset chilifestareilla ja jälleenmyyjien vuosi vuodelta nouseva taloudellinen tulos.

Gestapo

Jäsen
Blairille on hyvä vaihtoehto eli brittiläinen Hot'n Headz. Jostain syystä tuota aikaisemmin mainitsemaani who dare burns tuotetta ei ole tällä hetkellä edes Poppamiehen verkkokaupassa vaikka Turussa, Kupittaan cittarista sitä saakin...Poppamiehen tarralla varustettuna. Lieneekö sekin sitten päässyt loppumaan.

Täytyypä testailla jos kohdalle sattuu. Noita herkkusoosseja voi löytää yllättävistäkin paikoista välillä. Ensimmäisen kerran näin Suomessa Blairin tuotteita Pietarinkadun kirpunvitun kokoisessa K-Marketissa jo vuoden-pari ennen kuin ne rantautuivat isoihin kauppoihin. Voisikin itse asiassa kiertää tänään sitä kautta kun tosiaan viimeinen pänikkä Pure Deathia vetelee viimeisiään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy