Mitäkö yritän sanoa? Jokainen auto on yksilö, eikä jokaista tyyppivikaa tulee kaikkiin autoihin. Toki ne voivat antaa jonkinlaista osviittaa, mutta loppupeleissä minua ei lohduta, jos merkin X kestävyys on 99/100, jos se 1/100 on minun tallissani.
Itse olisin ihan päinvastaisella kannalla. Omien kokemuksien mukaan nykyajan autot tuppaavat olemaan laadukkaita eli hajoamaan aina samasta paikkaa suunnilleen samassa kohtaa. Näistä aina yllättyy, kun tulee jotain vikaa ja lähtee googlailemaan niin vastaan tulee aina lukematon määrä samoja vikoja suunnilleen samassa kohtaa. Ennemmin tutkisin jonkin mallin tyyppivikoja kun hakkaisin sitä yksilöä tuntikausia Kummelin autonostaja sketsin tyyliin.
Omia real-life kokemuksia. Kävin valittamassa omalla vakiopajalla, että aina liikennevaloihin pysähtyessä tulee kauhea pakokaasun katku sisään. Kaveri ei silmiä räpäyttänyt eikä lopettanut hommiaan tai nostanut päätään paraikaa tekemästään jarrurempasta ja kertoi vian tarkkaan: "siellä on EGR putki syöpynyt puhki siitä haitarimutkan kohdalta, osa ei maksa paljoa mutta pirunmoinen purkaminen ennen kuin mahtuu vaihtamaan".
Toinen oli kun ilmastoinnista sellainen viiteentoista kulmaan taivuteltu erikoinen putkihimmeli, joka ei taatusti mahdu kuin tuohon yhteen malliin, oli kanssa puhki. Menin merkkiliikkeeseen ja odotin, että tilataan ja tulee parin viikon päästä helteiden jälkeen. Mitä vielä, sellainen lyötiin käteen suoraan hyllystä eikä niitä siellä varmasti turhaan seisotettaisi, jos ei olisi säännöllistä menekkiä.