Minulla on ollut edellistä mallia (2014) oleva 500-sarjan farkku. Pirun hyvä ajaa ja hiljainen. Takailmajousissa on ollut ilmeisen usein häikkää, minultakin meni molemmat kun autolla oli ikää reilu kolme vuotta. Pienen väännön jälkeen maahantuoja ja myyjä splittasi kulut, maahantuoja meinasi ensin pestä kädet kun yksi öljynvaihtohuolto(!) oli mennyt 1tkm pitkäksi...
Joo, ajoittain vuotavat takailmajouset taitavat olla ehkäpä F11:n yleisin tyyppivika. Ilmenee käytännössä niin, että varsinkin kylmään vuodenaikaan auton perä painuu parkissa, joskus jopa vain muutamassa tunnissa. Toisaalta siinä mielessä tuo ei ole mikään akuutti juttu, koska kyllähän se auton perä siitä sitten käynnistyksen jälkeen nousee oikeaan asentoonsa vajaassa minuutissa. Mutta totta kai jossain vaiheessa kannattaa ne pussit vaihdattaa, koska ajan myötä saattaisi muuten hajottaa kompressorin.
Homma ei ole myöskään mikään järjettömän kallis, jos nyt ei sitten marmoritiskillä halua asioida. Laadukkailla (ja ilmeisesti jopa BMW:n orkkispusseja paremmilla) tarvikeosilla töineen luokkaa 500 euroa. Omaan nyt noin 160 tkm ajettuun 530xd-farkkuuni tämä operaatio tuli juuri viime kuussa teetätettyä.
520&525 sama kone mutta jälkimmäisestä otettu vaan enemmän tehoja irti, 530 käsittääkseni jo oikeasti isompi ja luotettavan koneen maineessa. Mutta edullisesti tosiaan nyt lähtee noita dieseleitä, täältä suositus.
Juuri näin. BMW:n kuutosdieselit (N57-moottorit) ovat erittäin laadukkaiden koneiden maineessa, ja ongelmat ovat keskittyneet hyvin vahvasti kaksilitraisiin (N47) dieselkoneisiin.
Eli alkuperäiselle kysyjälle
@wild wild west sanoisin, että jos F10/11 kiinnostaa, niin 530xd (eli kolmelitraisella dieselkoneella ja nelivedolla) olisi aika hyvä lähtökohta. Ainakin omaan makuuni tämä on ollut jotakuinkin täydellinen auto pidemmille matkoille: äärimmäisen jämäkkä, laadukkaan tuntuinen ja hiljainen perheauto, josta kuitenkin voimaa löytyy tarvittaessa kuin pienestä kylästä. Kuutoskone ja 8-portainen automaatti pelaavat loistavasti yhteen, ja ilmoitettu 0–100 km/h aika 6,2 sekuntia kertonee kaiken tarvittavan suorituskyvystä.
Totta kai nämä kuutoskoneiset nelivedot ovat selvästi kalliimpia kuin jotkut 518d-mallit, mutta onpa niissä sitten varustelukin yleensä jo ihan eri tasolla. Tarjontaa on joka tapauksessa tässä "530-sarjassakin" runsaan Saksan-tuonnin ansiosta kohtuullisen paljon, joten jos tuollaista on ostamassa, kannattaa käyttää jonkin verran aikaa ja vaivaa eri vaihtoehtojen vertailuun. Esim. tuohon omaan yksilööni lienee ruksittu aikoinaan noin 20 kiloeuron edestä lisävarusteita, mutta käytettynä ostaessa ne sai periaatteessa lähes ilmaiseksi. Makuasioitahan nämä toki ovat, mutta kyllä omasta mielestäni tämäntyyppisessä autossa pitää sitten jo olla esimerkiksi perustasoa paremmat nahkapenkit täysillä sähkösäädöillä jne.