Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 164
  • 19 022

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Saa nähdä seuraako Suomi perässä?
Suomessa hiukan asiaa sotkee käyttövoimavero, ajatellen hybridejä jotka tuo vaihtoehtoja diiselien rinnalle. Ihan jo lähipiiriin on ilmestynyt syystä tai toisesta useampi VW Passat hybridi diiselin tilalle, joku niissä hybrideissä viehättää. Ei vielä mua mutta monia muita.
 

Glove

Jäsen
Voisin ostaa seuraavaksi vaikka täyssähköauton. Nykyiset ajot on semmoisia, että sähköauton toimintasäde riittäisi niihin. Ja sen kerran vuodessa kun käyn esim. Hesassa voisi varmasti suunnitella niin, että pitäisi jossain lataustauon. Auton hankinta ei tosin juuri tällä hetkellä ole prioriteettilistalla kovinkaan korkealla, mutta eiköhän se jonkun vuoden kuluttua tule ajankohtaiseksi. Ehtivät autotkin kehittyä sinä aikana askelen eteenpäin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa hiukan asiaa sotkee käyttövoimavero, ajatellen hybridejä jotka tuo vaihtoehtoja diiselien rinnalle. Ihan jo lähipiiriin on ilmestynyt syystä tai toisesta useampi VW Passat hybridi diiselin tilalle, joku niissä hybrideissä viehättää. Ei vielä mua mutta monia muita.

Oma dieselhybridi alkaa nyt totutteluvaiheen jälkeen sujua. Viimeisimpien 2000 km:n osalta keskikulutus kaupunki-/ruuhka-ajossa 1.4L/100km. Kaasujalan keventäminen sekä pari pientä reitinvalintavaihdosta on auttanut siinä että mennään jo reilusti alle WLTP-lupausten (1.9).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma dieselhybridi alkaa nyt totutteluvaiheen jälkeen sujua. Viimeisimpien 2000 km:n osalta keskikulutus kaupunki-/ruuhka-ajossa 1.4L/100km. Kaasujalan keventäminen sekä pari pientä reitinvalintavaihdosta on auttanut siinä että mennään jo reilusti alle WLTP-lupausten (1.9).
Houkutteleva kulutus, itseäni vähän tökkii hybridien painot ja sitten olen kovin kiintynyt tuohon nelivetoon mitä on yllättävän harvassa hybridifarkussa. Se yhdistelmä sitten jo painaakin varmaan 1800kg ->.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Houkutteleva kulutus, itseäni vähän tökkii hybridien painot ja sitten olen kovin kiintynyt tuohon nelivetoon mitä on yllättävän harvassa hybridifarkussa. Se yhdistelmä sitten jo painaakin varmaan 1800kg ->.

Nelivetoinen (kun ajoakussa on virtaa) V60 painaa yli 2Mg.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Volvo kävi sitten takaisinkutsun takia merkkihuollossa. Asensivat jonkun letkusarjan parantamaan egr-venttiilin jäähdytystä, ja joku lisäksi tuli anturipäivitys, että imusarja ei karstoitu ja pahimmassa tapauksessa syty palamaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Nyt meillä toisena autona E31 320Xi, eli 2.0 bensa ja auto kokonaisuutena todella hyvä ja luotettava bensavehje, tuossa voimalinjassa ei ole ollut mitään ongelmia E31 mallisarjassa eli 2013 ->.
Muuten allekirjoituskelpoinen teksti, vain yhden kirjaimen fiba. Liekö freulainen-lipsahdus, ainakin itselle tuommoinen viime vuosituhannen kasisatanen kelpaisi kesäautoksi. Näytti olevan Karppi tv-sarjassa ympärivuotisessa ajossakin...
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomessa hiukan asiaa sotkee käyttövoimavero, ajatellen hybridejä jotka tuo vaihtoehtoja diiselien rinnalle. Ihan jo lähipiiriin on ilmestynyt syystä tai toisesta useampi VW Passat hybridi diiselin tilalle, joku niissä hybrideissä viehättää. Ei vielä mua mutta monia muita.

Puolisentoista kuukautta kun viimeksi tankkasin. Se viehättää, ja nelivetokin on. Enkä ole ollut kotona vaan pääosin töissä, mutta päivittäiset ajot sähköllä käytännössä kokonaan. Ja sähköllä ajaminen on vaan ylivertaisen mukavaa. Toki käytännössä täyssähkökin toimisi ainakin nyt, kun pidempiä reissuja tulee hyvin vähän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Minulla on ollut edellistä mallia (2014) oleva 500-sarjan farkku. Pirun hyvä ajaa ja hiljainen. Takailmajousissa on ollut ilmeisen usein häikkää, minultakin meni molemmat kun autolla oli ikää reilu kolme vuotta. Pienen väännön jälkeen maahantuoja ja myyjä splittasi kulut, maahantuoja meinasi ensin pestä kädet kun yksi öljynvaihtohuolto(!) oli mennyt 1tkm pitkäksi...
Joo, ajoittain vuotavat takailmajouset taitavat olla ehkäpä F11:n yleisin tyyppivika. Ilmenee käytännössä niin, että varsinkin kylmään vuodenaikaan auton perä painuu parkissa, joskus jopa vain muutamassa tunnissa. Toisaalta siinä mielessä tuo ei ole mikään akuutti juttu, koska kyllähän se auton perä siitä sitten käynnistyksen jälkeen nousee oikeaan asentoonsa vajaassa minuutissa. Mutta totta kai jossain vaiheessa kannattaa ne pussit vaihdattaa, koska ajan myötä saattaisi muuten hajottaa kompressorin.

Homma ei ole myöskään mikään järjettömän kallis, jos nyt ei sitten marmoritiskillä halua asioida. Laadukkailla (ja ilmeisesti jopa BMW:n orkkispusseja paremmilla) tarvikeosilla töineen luokkaa 500 euroa. Omaan nyt noin 160 tkm ajettuun 530xd-farkkuuni tämä operaatio tuli juuri viime kuussa teetätettyä.

520&525 sama kone mutta jälkimmäisestä otettu vaan enemmän tehoja irti, 530 käsittääkseni jo oikeasti isompi ja luotettavan koneen maineessa. Mutta edullisesti tosiaan nyt lähtee noita dieseleitä, täältä suositus.
Juuri näin. BMW:n kuutosdieselit (N57-moottorit) ovat erittäin laadukkaiden koneiden maineessa, ja ongelmat ovat keskittyneet hyvin vahvasti kaksilitraisiin (N47) dieselkoneisiin.

Eli alkuperäiselle kysyjälle @wild wild west sanoisin, että jos F10/11 kiinnostaa, niin 530xd (eli kolmelitraisella dieselkoneella ja nelivedolla) olisi aika hyvä lähtökohta. Ainakin omaan makuuni tämä on ollut jotakuinkin täydellinen auto pidemmille matkoille: äärimmäisen jämäkkä, laadukkaan tuntuinen ja hiljainen perheauto, josta kuitenkin voimaa löytyy tarvittaessa kuin pienestä kylästä. Kuutoskone ja 8-portainen automaatti pelaavat loistavasti yhteen, ja ilmoitettu 0–100 km/h aika 6,2 sekuntia kertonee kaiken tarvittavan suorituskyvystä.

Totta kai nämä kuutoskoneiset nelivedot ovat selvästi kalliimpia kuin jotkut 518d-mallit, mutta onpa niissä sitten varustelukin yleensä jo ihan eri tasolla. Tarjontaa on joka tapauksessa tässä "530-sarjassakin" runsaan Saksan-tuonnin ansiosta kohtuullisen paljon, joten jos tuollaista on ostamassa, kannattaa käyttää jonkin verran aikaa ja vaivaa eri vaihtoehtojen vertailuun. Esim. tuohon omaan yksilööni lienee ruksittu aikoinaan noin 20 kiloeuron edestä lisävarusteita, mutta käytettynä ostaessa ne sai periaatteessa lähes ilmaiseksi. Makuasioitahan nämä toki ovat, mutta kyllä omasta mielestäni tämäntyyppisessä autossa pitää sitten jo olla esimerkiksi perustasoa paremmat nahkapenkit täysillä sähkösäädöillä jne.
 

Fordél

Jäsen
Vähän yllätti, kun vaihtoi kesärenkaat kitkojen tilalle ja tuntui kuin olisi melutaso vähän kasvanut autossa. Ilmeisesti kitkojen pehmeämpi kumiseos on tähän syynä. Vähän tuo harmitti, kun pääsi nauttimaan hyvin hiljaisesta ajosta jo aika pitkään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vähän yllätti, kun vaihtoi kesärenkaat kitkojen tilalle ja tuntui kuin olisi melutaso vähän kasvanut autossa. Ilmeisesti kitkojen pehmeämpi kumiseos on tähän syynä. Vähän tuo harmitti, kun pääsi nauttimaan hyvin hiljaisesta ajosta jo aika pitkään.
Juu, meilläkin tuntuu golfissa ja 3-sarjalaisessa bemarissa olla samoin nastarenkailla. Nyky nastat on parhaimmillaan todella hiljaisia esim modernit Continentalit.
Kun taasen kesärenkaat jokusen kauden käytettyinä on todella äänekkäitä, pahin kokemus Bridgestonen Potenzasta jossa todella kova kumiseos ja jyrisee uutena jo kovempaa kuin nastat.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Voisin ostaa seuraavaksi vaikka täyssähköauton. Nykyiset ajot on semmoisia, että sähköauton toimintasäde riittäisi niihin. Ja sen kerran vuodessa kun käyn esim. Hesassa voisi varmasti suunnitella niin, että pitäisi jossain lataustauon. Auton hankinta ei tosin juuri tällä hetkellä ole prioriteettilistalla kovinkaan korkealla, mutta eiköhän se jonkun vuoden kuluttua tule ajankohtaiseksi. Ehtivät autotkin kehittyä sinä aikana askelen eteenpäin.

Ehdottomasti kannattaa käydä kokeilemassa. Uskon että paluuta ei ole jos vaan onnistuu tuon käyttö (itsellä ei valitettavasti onnistu). Ystävillä on Nissanin Leaf ja Tesla Model 3. Kumpaakin ajanut ja onhan noi aika huimia laitteita. Turha tässä kommentoida Teslaa, kun oikeastaan kaikki sen tietää. Hieno vehje, uskomaton suorituskyky, laadukas ja helppo ajaa mutta toki äänieristys ja jotku materiaalit voisivat olla parempia. Enemmänki itseä yllätti tuo Leaf, olin kuitenkin omassa maailmassani ristinyt sen ekoautoksi johon en koske koskaan pitkällä tikullakaan. Olen itse urheilullisten autojen kannattaja jäykillä alustoilla jne. Mutta mitä vielä, tuohan oli aika huikea peli. Suorituskyky täysin riittävä vakuuttamaan "GTI Golf" miehen, sähkön voima kun on välitön, niin tarkkana saa olla, ettei kumi pala risteyksissä. Mutta enemmänkin se alusta. Koska kaikki painoa on akkujen takia siellä pohjassa, on alusta voitu virittää pehmeäksi. Eli menee mutkatiellä kuin rata-auto, mutta sitten kaupungissa voi painaa kuoppiin ja töyssyihin melko surutta koska pehmeä alusta nielee ne hienosti. Tuosta jäi kyllä aika vakuuttava tunne, oikeastaan eniten nyppii että rattia ei pääse säätämään etäisyyssuhteessa (minkä helvetin takia, 40000e auto?) ja ihan kuitenkaan tuohon hintaan ei saa hinnan edellyttämään premiumia materiaaleissa. Mutta jos tulee mahdollisuus kelle vaan kokeilla, niin kannattaa ehdottomasti. Ja ajelkaa mutkatiellä. Voi kääntää suunnan "ekoautoilusta" päälaelleen kuten itsellä kävi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on ollut edellistä mallia (2014) oleva 500-sarjan farkku. Pirun hyvä ajaa ja hiljainen. Takailmajousissa on ollut ilmeisen usein häikkää, minultakin meni molemmat kun autolla oli ikää reilu kolme vuotta. Pienen väännön jälkeen maahantuoja ja myyjä splittasi kulut, maahantuoja meinasi ensin pestä kädet kun yksi öljynvaihtohuolto(!) oli mennyt 1tkm pitkäksi...
En ole BMW-tietäjä vaikka merkistä kovasti tykkäänkin, mutta jos et ole vielä tehnyt niin kannattaa googlettaa sanoja "EGR-venttiili" ja "BMW tulipalo". Ei toki tarvi estää BMW:n hankintaa, mutta hyvä olla asiasta tietoinen ja selvittää koskeeko oma tulevaa Bemaria.
Tämä nyt on vaan tällainen omakohtainen kokemus eikä se ole tilastollisesti millään tavalla validia tietoa, mutta omassa tuttavapiirissä on/on ollut kolme bemarin omistajaa, joista kukaan ei ole seuraavaksi autoksi valinnut tai ottamassa uutta bemaria. Kahdesta näistä autoista jouduttiin vaihtamaan koko moottori. Olivat 5-10 vuotiaita autoja, eli eivät mitään vanhuksia vaan 2010-2015 vuosimallin autoja.
Jep, itselläni Bemari jäi tämän takia kokonaan pois listalta, kun pohdin uuden auton hankintaa. En vain jaksanut ottaa mitään ylimääräistä riskiä.
Yhtään BMW:tä en ole omistanut ja tuskin tulen koskaan hankkimaan. SInällään BMW:n luotettavuuteen liittyen aika tuuripeliähän se on kaikkien autojen kohdalla.
Bemariin liittyy ihmeen paljon myyttejä, mutta niin liittyy moniin legendoihin.
Joo, ajoittain vuotavat takailmajouset taitavat olla ehkäpä F11:n yleisin tyyppivika. Ilmenee käytännössä niin, että varsinkin kylmään vuodenaikaan auton perä painuu parkissa, joskus jopa vain muutamassa tunnissa. Toisaalta siinä mielessä tuo ei ole mikään akuutti juttu, koska kyllähän se auton perä siitä sitten käynnistyksen jälkeen nousee oikeaan asentoonsa vajaassa minuutissa. Mutta totta kai jossain vaiheessa kannattaa ne pussit vaihdattaa, koska ajan myötä saattaisi muuten hajottaa kompressorin.
(Clip)


ja ongelmat ovat keskittyneet hyvin vahvasti kaksilitraisiin (N47) dieselkoneisiin.

Kiitoksia BMW-kommenteista. Jätin noihin lainauksiin lähinnä noita nega-puolen juttuja kun niihin taisi alkuperäinen viestini liittyä. Kyllä tämä mielikuvia vahvisti. Bemarista liikkuu paljon tarinoita ja myyttejä ja kaikki niistä ei oikein saa ostohousuja jalkaan.

Mutta kuskina olin taannoin kaverin lähes uudella 500 sarjalaisella ja olihan se ajokokemus tietynlaista autopornoa ja siitä se ajatus sitten lähti.. ja tämän kaverin edellisestä 2008 mallisesta Bemarista oli ensin hajonnut se takajousilmasysteemi ja siitä vuosi eteenpäin niin moottori hajosi. Mutta niin vaan pysyi samassa merkissä.
 

Fordél

Jäsen
Mutta kuskina olin taannoin kaverin lähes uudella 500 sarjalaisella ja olihan se ajokokemus tietynlaista autopornoa ja siitä se ajatus sitten lähti.. ja tämän kaverin edellisestä 2008 mallisesta Bemarista oli ensin hajonnut se takajousilmasysteemi ja siitä vuosi eteenpäin niin moottori hajosi. Mutta niin vaan pysyi samassa merkissä.

Juuri näin. Aina löytyy erilaisia makuja, mutta hyvin monet tuo BMW:n ajotuntuma koukuttaa. Jopa niin, että vaikka Bemari hajoilee alta niin merkissä pysytään. Ja mikäs siinä, auton hankinnassa voi jokainen painottaa ihan haluamiaan seikkoja eivätkä ajonautinto ja fiilis ole huonoimmasta päästä.

Paljon on tullut itsekin ajettua erilaisia autoja, mutta itsellänikin ikimuistoisimmat kokemukset liittyvät Bemareihin. Ikimuistoisimpana kokemuksena reiluna kakskymppisenä juhannusyönä kiemurtelevalla asvalttitiellä maalaismaisemassa ajelu vuosimallin -88 E30:lla. Ajotuntuma tiehen oli loistava, moottori kehräsi todella hienosti ja ulkonäöllisestihän auto oli silkkaa seksiä. Kaikki tämä toki sen aikaiseen autojen tasoon suhteutettuna.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En usko että uusista bemareista mitään hajoaa. Ja sitä vartenhan on takuu. :)
Siten kun puhutaan käytetyistä niin tullaan siihen että hyvin pitkälle pääsee selvittämällä kattavasti ennakkoon missä malleissa on riskejä, näin itse teen.
Ja tein erittäin huolella myös VW:n kohdalla mitä on ollut hankittuna muutama.

Onhan myös huoltohinnat hiukan kovempia Baijerin legendalla jos vielä ostaa tietämättään riskialttiina mallin niin siinä soppa valmis ja "bemut on ihan paskaa."

Kaikessa on riskinsä, autokaupat kannattaa tehdä huolella ja tehdä taustatyöt hyvin ennen kuin nimen raapusta paperiin.

Ainakin volkkarin ja bemarin osalta voin sanoa että kun itse olen kauppoja tehnyt niin myynnissä on ollut malleja missä tunnettuja vikoja, en halua sellaiseen miinaan astua ja toisaalta tiedän että moni tuttukin on astunut koska ostavat auton tunteella selvittämättä mitään etukäteen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En usko että uusista bemareista mitään hajoaa. Ja sitä vartenhan on takuu. :)
Siten kun puhutaan käytetyistä niin tullaan siihen että hyvin pitkälle pääsee selvittämällä kattavasti ennakkoon missä malleissa on riskejä, näin itse teen.
Ja tein erittäin huolella myös VW:n kohdalla mitä on ollut hankittuna muutama.

Onhan myös huoltohinnat hiukan kovempia Baijerin legendalla jos vielä ostaa tietämättään riskialttiina mallin niin siinä soppa valmis ja "bemut on ihan paskaa."

Kaikessa on riskinsä, autokaupat kannattaa tehdä huolella ja tehdä taustatyöt hyvin ennen kuin nimen raapusta paperiin.
Olishan uusi kiva ja huoleton mutta ei ole ballseja yli 50 tonnia laittaa tiskiin.

Eli tässä sitä taustatyötä nyt sitten olen vähän aloitellut käytettyä ajatellen :)

Riskimalleista täytyy yrittää ottaa vielä paremmin selvää. Kamuxin myyjä piti mulle ihan uskottavan 10 minuutin luennon aiheesta, mutta muistiinpanot jäi silloin tekemättä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Riskimalleista täytyy yrittää ottaa vielä paremmin selvää. Kamuxin myyjä piti mulle ihan uskottavan 10 minuutin luennon aiheesta, mutta muistiinpanot jäi silloin tekemättä.

Näitähän löytyy sitten joka merkiltä. Hajoamattoman Toyotan dieselit ovat olleet jo vuosia riskihankintoja kansivikoineen ja myöhemmin Bemarilta lainatun dieselin jakopääongelmineen. Bemarin ohella myös Mersu on kärsinyt jakoketjun venymisistä, vaikka merkki onkin perinteisesti ollut suht vaivattomasti se puolen miljoonan kilometrin auto. On se toki nytkin, kun tuon ketjun vaihtaa.

VAG-konsernilla on omat akilleensa automaattien ja moottoreiden osalta. Tiedän jopa Lexuksen, jonka hybridikone antautui alle 200 000 kilometrissä. Myöskään Honda ei ole nykyään enää idioottivarma tekniikaltaan.

Mitäkö yritän sanoa? Jokainen auto on yksilö, eikä jokaista tyyppivikaa tulee kaikkiin autoihin. Toki ne voivat antaa jonkinlaista osviittaa, mutta loppupeleissä minua ei lohduta, jos merkin X kestävyys on 99/100, jos se 1/100 on minun tallissani. Enemmän kiinnittäisin käytetyn auton kohdalla huomiota huoltohistoriaan ja muutenkin selvittäisin auton menneisyyden mahdollisimman hyvin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olishan uusi kiva ja huoleton mutta ei ole ballseja yli 50 tonnia laittaa tiskiin.

Eli tässä sitä taustatyötä nyt sitten olen vähän aloitellut käytettyä ajatellen :)

Riskimalleista täytyy yrittää ottaa vielä paremmin selvää. Kamuxin myyjä piti mulle ihan uskottavan 10 minuutin luennon aiheesta, mutta muistiinpanot jäi silloin tekemättä.
Oma suositus vaikka nyt bemariin on hankkia se 2-3 vuotta käytetty josta melkein puolet lähtenyt hinnasta. Siellä on hyviä yksilöitä tarjolla paljon hyvään hintaan. Tuo oma F31 320xi 2013 maksoi kaupasta uutena varusteineen yli 55t€ ja maksoin siitä reilu kaks vuotta käytettynä 2015 25tkm ajettuna noin 35t€ ja sen arvo pyörii vieläkin noin 25t€ ja on jo 7 vuotta vanha.

Taustatyössä pitkälle pääsee jo merkkien omia keskustelupalstoja seuraten, toki suodattaen siitä kaikki höttö pois. Keskustelupalstoista on yllättävän paljon apua, ei se sattumaa ole että jonkun automallin moottorityypistä tai vaihteistotyypistä on 40 -sivua keskustelua. Siinä pitäisi jo hälytyskellojen soida.
Itse en pelkästään luottaisi siihen että auto on hyvin huollettu, tai se on hyvä asia sen jälkeen kun on selvittänyt tyyppiviat. Otetaan esimeriksi jokin VW -konsernituote ketjukoneella ja vikaherkällä 7-lovisella DSG:llä 10 vuoden takaa, vaikka olisi kuinka hyvin huollettu niin jättäisin väliin.
En myöskään luottaisi liikaa myyjän puheisiin, sen tehtävä on kuitenkin myydä tuo yllä mainittu volkkarikin mahdollisimman hyvään hintaan.
Ja vaikka sattuisikin ostaa hiukan tunteella ja huomaa autossa vikoja, niin meillähän on kuluttajasuoja 6kk Suomessa. Siksi aina itse ostan liikkeestä. Olen parinkymmenen vuoden aikana korjauttanut kuluttajasuojaan vedoten autoliikkeen piikkiin useilla tuhansilla eurolla autoja. Autoliikkeillä ei ole intressejä käytettyjään täysin läpikäydä, suurin syy on se että harva palaa oston jälkeen vaatimaan vikojen korjausta kuten minä. Mitä ihmettelen suuresti, sen verran isoista rahoista voi olla kyse ettei mulla ole varaa niitä huoltaa omaan piikkiin jos vika ollut autossa jo ostettaessa.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Audi A6, BMW 520 vai Jaguar XF? Tuossa alkaa olla oma shortlist seuraavaksi autoksi. 2 L-diesel haussa ja kaikista eniten kiinnostaisi neliveto. Sedan tai farmari menee, koska enemmän tilatarvetta hytin puolella, jotta lastenistuin mahtuu takapenkille ilman, että etupenkillä tarvitsee luopua jalkatiloista. Vuosimalli on hintatasoltaan 2017, mutta ei ainakaan sitä vanhempi.

Puhtaasti maantiensyöjä hakusessa, kun matkatyöläisenä tulee ajettua 40 000 km pitkin Suomea ja lisäksi pk-seudun kehäteitä.

Audeja ja bemareita om Suomen tiet täynnä. Jagge vähän harvinaisempi näky ja omaan silmään kolmikosta miellyttävin, on itseasiassa todella hyvännäköinen auto.

Millaisia kokemuksia löytyy kolmikosta? Luotettavuus on pääasia ja lisäksi huoltokustannukset kiinnostaa.

Tähän ei nähdäkseni ollut kukaan mitään vastannut (paitsi bemareista oli enemmänkin keskustelua toiseen kysymykseen liittyen). Mulla on ollut vm 2012 A6 nelivetofarkku (sama malli siis kuin vuonna 2017, tosin kutoskoneinen) nyt kolmisen vuotta ja on kyllä ollut ylivoimaisesti paras auto, jonka olen omistanut. Etenkin ilmajousia on oppinut arvostamaan Suomen kinttupolkuteillä ajettaessa. Kehä 3:n sisäpuolella asuvana kilsoja ei ihan hirveästi tule kiitos toimivan joukkoliikenteen, mutta reilu 60 000 niitä on tuossa ajassa kertynyt. Ainoa vika autossa on ollut kosteilla keleillä vettä sisäänsä hörpännyt GPS-antenni, jonka vaihdoin itse vartissa ja varaosa maksoi Ebaystä muutaman kympin. Todella huoletonta menoa on siis ollut, vaikka autosta jos jonkinlaista vimpainta ja härpäkettä löytyy. Perushuollot olen teettänyt marmorilla ja yllättävää kyllä ovat olleet pari sataa edullisempia kuin edellisen ajokin (VW Passat) huollot, eli se siitä huollon premium-lisästä.
 

Fordél

Jäsen
Taustatyössä pitkälle pääsee jo merkkien omia keskustelupalstoja seuraten, toki suodattaen siitä kaikki höttö pois. Keskustelupalstoista on yllättävän paljon apua, ei se sattumaa ole että jonkun automallin moottorityypistä tai vaihteistotyypistä on 40 -sivua keskustelua. Siinä pitäisi jo hälytyskellojen soida.
Itse en pelkästään luottaisi siihen että auto on hyvin huollettu, tai se on hyvä asia sen jälkeen kun on selvittänyt tyyppiviat. Otetaan esimeriksi jokin VW -konsernituote ketjukoneella ja vikaherkällä 7-lovisella DSG:llä 10 vuoden takaa, vaikka olisi kuinka hyvin huollettu niin jättäisin väliin.

Samaa mieltä. Vaikka auto olisi hyvin huollettu niin jättäisin suosiolla väliiin ne merkit ja mallit, joihin tiedetään liittyvän selkeitä ja isoja riskejä. Turha kaivaa verta nenästä, kun käytetyn auton ostoon liittyy jo muutenkin riittävästi riskejä. Merkkejä ja malleja riittää käytettyjen markkinoillakin pääsääntöisesti vaikka kuinka eri käyttötarkoituksiin, joten suuremman riskin tapaukset voi hyvin jättää väliin.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Glove

Jäsen
Muistaakseni tuo DSG-ongelma koski nimenomaan 1.6 kone + DSG yhdistelmää. Minulla oli yrityskäytössä kaksi 2.0 dieseli + DSG Caddya, joilla tuli yhteensä himpun alle puolimiljoonaa kilometriä. EGR-venttiili hajosi toisesta ja siinäkin tuli Volkkari tai myyjä vastaan vaikka takuuaika oli päättynyt. Kalleimmat korjaukset tuli kun ajoin supin yli ja rikoin keulasta toisen sumuvalon ja kaiken siitä ympäriltä.
 

Tuamas

Jäsen
Muistaakseni tuo DSG-ongelma koski nimenomaan 1.6 kone + DSG yhdistelmää. Minulla oli yrityskäytössä kaksi 2.0 dieseli + DSG Caddya, joilla tuli yhteensä himpun alle puolimiljoonaa kilometriä. EGR-venttiili hajosi toisesta ja siinäkin tuli Volkkari tai myyjä vastaan vaikka takuuaika oli päättynyt. Kalleimmat korjaukset tuli kun ajoin supin yli ja rikoin keulasta toisen sumuvalon ja kaiken siitä ympäriltä.

Ongelma oli käsittääkseni nimenomaan "kuivassa" 7-vaihteisessa DSG:ssä, oikeastaan riippumatta mikä kone siinä oli jatkeena.

2.0 diesel on ainakin Skodalla ollut "märän" 6-vaihteisen DSG:n jatkeena, joka on ollut laatikkona sellainen ettei siinä käsittääkseni ole ollut normaalia enempää ongelmia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja vaikka sattuisikin ostaa hiukan tunteella ja huomaa autossa vikoja, niin meillähän on kuluttajasuoja 6kk Suomessa.

Tuohon ei kenenkään kannata liiaksi nojata. Normaalista kulumasta ilmenevä vika ei ole millään muotoa autoliikkeen vastuulla. Jollekin VAG:lle moottori- tai laatikkovika on normaalia kulumaa.

Muutenkin perseestä, että joku runkvisti vie autonsa liikkeeseen vaihdokiksi mahdollisesti tietäen, että siinä on vika ja liike on vastuussa auton viasta seuraavalle ostajalle. Tyhmiltä asiakkailta tuo pitäisi periä, eikä liikkeeltä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Normaalista kulumasta ilmenevä vika ei ole millään muotoa autoliikkeen vastuulla. Jollekin VAG:lle moottori- tai laatikkovika on normaalia kulumaa.
Ei se kyllä näin mene, Vagien isoista moottorivioista on paljon ollut jopa lehdistössä ja goodwill -diilit aika julkista, vaikka olen siitäkin sitä mieltä että pitäisi enemmän tulla vastaan kuin ne goodwillin prosentit. Taisi olla parhaimmillaan 70% korjauskuluista mutta kun se 30% oli tuossa isossa konerempassa pari kolme tonnia, sain itse tiedon Audi-kauppiaalta kun "olin kiinnostunut" ongelmaisesta kakslitraisesta. Sitäkään ne ei olisi kertonut kysymättä.

Normaalikuluma ei olekaan liikkeen vastuulla, mutta on olemassa paljon vikoja mitkä kuluttajasuoja määrittelee sellaiseksi että ne tulee kertoa myynnin yhteydessä sekä sen lisäksi liikkeet pistää surutta eteenpäin autoja jotka ei mene edes katsastuksesta läpi ja se on liikkeen tyhmyyttä ottaa sellainen vaihdossa vastaan jos ei ole valmis korjaamaan sitä.
Kaikkea ei voi odottaa ostajan ottavan selville kumia potkiessa ja 20min koeajolla, ostajalla oikeus ilmoittaa vioista myös kaupan teon jälkeen kohtuullisessa ajassa, tämä on hyvä tiedostaa. Autoliikkeissä ei ole perävalotakuita vaan ihan laillista bisnestä tekevät, ainakin ne liikkeet mistä itse ostan autot.
Itsellä ollut muun muassa hajonnutta valoumpiota mikä tulee ilmi vasta kunnon sateella, renkaita joiden kantavuus ei riitä, alustasarjaa joka vaatii muutoskatsastuksen, sähköpeiliä joka ei toimi jne. Kaikki on korjattu kun on asiallisesti kerrottu miten asia meillä täällä härmässä on.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös