Autoiluketju

  • 3 315 819
  • 19 009

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
No, tähän ei voi kyllä vastata yksiselitteisen myöntävästi näillä asetetuilla etukäteisehdoilla (merkinnöistä riippumatta esimerkiksi on paha ansa), mutta joka tapauksessa kaksi kaistaa siellä on ilman merkintöjäkin sikäli mikäli ajoneuvot mahtuvat siihen rinnakkain.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, vaan tieliikennelain mukaan on aina ajettava ajokaistan oikeassa reunassa pl. ryhmittyminen kääntymistä varten. Jos kaistamerkintöjä ei ole, tämä tarkoittaa koko tien oikeaa reunaa, vaikka keskiviivan ja piennarviivan erottama alue olisi miten leveä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, vaan tieliikennelain mukaan on aina ajettava ajokaistan oikeassa reunassa pl. ryhmittyminen kääntymistä varten. Jos kaistamerkintöjä ei ole, tämä tarkoittaa koko tien oikeaa reunaa, vaikka keskiviivan ja piennarviivan erottama alue olisi miten leveä.
Näin se on mullekin opetettu.

Tosin lupasin tarkistaa merkinnät ja nyt tuossa risteyksessä on ihan virallisesti kaksi kaista. Sikäli kökköä, että se oikeanpuoleinen on kääntymiskaista ja kaikki ryhmittyvät joka tapauksessa siihen vasemmanpuoleiseen, jos jatkavat suoraan seuraavan risteyksen yli. Ja Varsinkin ne, jotka kääntyvät siitä seuraavasta heti vasemmalle. Ei ole meinaan mikään pitkä pätkä tuosta seuraavaan.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, vaan tieliikennelain mukaan on aina ajettava ajokaistan oikeassa reunassa pl. ryhmittyminen kääntymistä varten. Jos kaistamerkintöjä ei ole, tämä tarkoittaa koko tien oikeaa reunaa, vaikka keskiviivan ja piennarviivan erottama alue olisi miten leveä.
Tämä asia on kaikkien keskustelupalstojen ikuinen riidanaihe. Mutta kuten toteatkin, on aina ajettava ajokaistan oikeassa reunassa, kyllä.

Ajokaista määritellään näin:

Ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

Ajokaista on siis riittävän leveä osa, jota ei tarvitse olla merkitty. Ajokaistan oikeassa reunassa voi ajaa ilman, että sitä on merkitty. Ja sehän onkin aika jännää tosiaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Huhhuh, eipä tarvitse ihmetellä, että Norjassa on tiet mintissä. Sen lisäksi, että ovat rikas maa.

Postiluukusta kolahti juuri Norjan road tripin tiemaksulasku. Olisikohan ajettu n. 600km Norjassa ja tiemaksut yhteensä 30,7e. Kalleimmat maksut jostain Trondheimin läheltä olevalta tieosuudelta 4,7 euroa (54 NOK) per suunta.
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Huhhuh, eipä tarvitse ihmetellä, että Norjassa on tiet mintissä. Sen lisäksi, että ovat rikas maa.

Postiluukusta kolahti juuri Norjan road tripin tiemaksulasku. Olisikohan ajettu n. 600km Norjassa ja tiemaksut yhteensä 30,7e. Kalleimmat maksut jostain Trondheimin läheltä olevalta tieosuudelta 4,7 euroa (54 NOK) per suunta.
Milloin olit roadtripillä? Olin heinäkuun lopussa eikä vielä ole laskua postilaatikkoon tipahtanut eli kuinka kauan suurinpiirtein tuota saa odotella?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Milloin olit roadtripillä? Olin heinäkuun lopussa eikä vielä ole laskua postilaatikkoon tipahtanut eli kuinka kauan suurinpiirtein tuota saa odotella?
Heinäkuun toisella viikolla. Eli ei varmaan montaa viikkoa mene, että kolahtaa sullekin :)
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Milloin olit roadtripillä? Olin heinäkuun lopussa eikä vielä ole laskua postilaatikkoon tipahtanut eli kuinka kauan suurinpiirtein tuota saa odotella?
Itselle ei ole vieläkään tullut toissakesäisiä. Tuskinpa tuleekaan, kun autokin jo tuosta vaihtunut. Tämän vuoden heinäkuun lopun reissulta tuli jo 20.8, nyt tosin rekisteröidyin tietullijärjestelmään etukäteen verkossa, joten velottivat suoraan kortilta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Huhhuh, eipä tarvitse ihmetellä, että Norjassa on tiet mintissä. Sen lisäksi, että ovat rikas maa.

Postiluukusta kolahti juuri Norjan road tripin tiemaksulasku. Olisikohan ajettu n. 600km Norjassa ja tiemaksut yhteensä 30,7e. Kalleimmat maksut jostain Trondheimin läheltä olevalta tieosuudelta 4,7 euroa (54 NOK) per suunta.
Eipä tuo nyt kovin kallista ole, kun vähän suhteuttaa. Ranskassa on motareilla parhaimmillaan about tuplasti tuon, eikä ihan niin paljoa massia käytössä. Tavallinen tallaaja ajaakin maanteillä, turistit ja rikkaat käyttää motaria.

Pariisi-Lille taitaa olla joku 200km ja 20€. Länteen vähän halvempi, mutta oli se Pariisi-Rennes muistaakseni yli 20€ ja matkaa ~350km. Onneksi harvemmin on mikään kiire tuolla päin ajellessa, niin voi ajella kyläteitä pitkin kaikessa rauhassa (eli ruuhkassa).
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Eipä tuo nyt kovin kallista ole, kun vähän suhteuttaa. Ranskassa on motareilla parhaimmillaan about tuplasti tuon, eikä ihan niin paljoa massia käytössä. Tavallinen tallaaja ajaakin maanteillä, turistit ja rikkaat käyttää motaria.
No se on juurikin mihin suhteuttaa. Jos taas miettisin Suomessa tehtäviä reissuja, niin esim Helsinki-Oulu edestakaiselle matkalle tulisi 62 euroa lisähintaa. Bensoineen kustannukset lähentelisivät 200 euroa. Tuohon hintaan pääsee jo lentämällä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Itselle ei ole vieläkään tullut toissakesäisiä. Tuskinpa tuleekaan, kun autokin jo tuosta vaihtunut. Tämän vuoden heinäkuun lopun reissulta tuli jo 20.8, nyt tosin rekisteröidyin tietullijärjestelmään etukäteen verkossa, joten velottivat suoraan kortilta.
Mullekaan ei tullut edellisiltä reissuilta, mutta ne suuntautuivatkin Tromssan ja Finnmarkin lääneihin joissa ilmeisesti on tietulleja paljon vähemmän.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyykin joskus tsekata mitä Juutinrauman siltamaksu tätä nykyä on. Silloin uuden karheana kun siitä yli menin niin oli siinä finski-poika ihmeissään kun tililtä lähti nykyrahassa varmaan 60€.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eipä tuo nyt kovin kallista ole, kun vähän suhteuttaa. Ranskassa on motareilla parhaimmillaan about tuplasti tuon, eikä ihan niin paljoa massia käytössä. Tavallinen tallaaja ajaakin maanteillä, turistit ja rikkaat käyttää motaria.

Pariisi-Lille taitaa olla joku 200km ja 20€. Länteen vähän halvempi, mutta oli se Pariisi-Rennes muistaakseni yli 20€ ja matkaa ~350km. Onneksi harvemmin on mikään kiire tuolla päin ajellessa, niin voi ajella kyläteitä pitkin kaikessa rauhassa (eli ruuhkassa).
Hollannista Belgian kautta Pariisiin oli Ranskassa motarien tietullit muistaakseni jotain 30€ luokkaa. Pariisista takaisin ajeltiinkin Caenin kautta rannikkoa pitkin ja siellä ei ollut mitään maksuja. Eli kuten sanoit niin nämä maksulliset motarit voi myös halutessaan kiertää ja käytännössä aina vieressä menee ihan tavallinen tullimaksuton tie.

Pohjois-Norjassa joku 2000km viime vuoden heinäkuussa ja maksulappu oli muistaakseni myös jotain 30€ luokkaa. Nämä omat maksut Norjassa taisivat olla lähinnä silta- tai tunnelimaksuja ja näitä on käytännössä normaalin järjen ja edes jonkinlaisen aikataulun omaavan mahdotonta välttää. Taisin silloin jostain lukea, että Norjassa uudesta sillasta tai tunnelista peritään autoilijoilta maksua niin pitkään kunnes rakennuskustannukset on kuitattu ja tämän jälkeen tullimaksu poistuu. Sikäli ihan järkevää, koska ne myös oikaisevat aivan älyttömästi ja eivät todellakaan ole mitään ilmaisia rakentaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maksetaankohan noissa maissa samalla tavalla ajoneuvosta veroja ? mutta veikkaan että jotain samanlaista täälläkin jossain kohti tulossa kun polttoaineesta saatava veroa lähdetään korvaamaan jollain.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Täytyykin joskus tsekata mitä Juutinrauman siltamaksu tätä nykyä on. Silloin uuden karheana kun siitä yli menin niin oli siinä finski-poika ihmeissään kun tililtä lähti nykyrahassa varmaan 60€.
Kyl se nytkin about 60€ oli, eli 455 DKK. Ajelin tossa 2 viikkoa sitten. Tosin päädyin itse ottamaan yhdistetyn lauttalipun Puttgardeniin, kun matka jatkui länteen. Se oli yhteensä 133€. Helppoa ja halpaa!
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Heinäkuun toisella viikolla. Eli ei varmaan montaa viikkoa mene, että kolahtaa sullekin :)
Ei helkkari, kun pääsin kotio ni sielähän se lasku ootteli postilaatikossa :D 31,70€ oli laskun summa. En pidä pahana koska reitti oli Trondheimista alaspäin eikä mietitty tietullien kautta reittiä ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Meillekin tuli eilen muutaman kympin maksu rouvan kesäisistä Norjan Lappi -ajoista. Siellä oli tilipäivä selkeästi norjalaisilla ny.

Noissa on kyllä aikamoinen viive, kun pari vuotta sitten tuli käytyä kesällä Narvikissa ja sillan käytöstä tuli pieni maksu pari päivää ennen joulua.

Mielellään noita kyllä maksaa silloin kun tiet ovat hyvässä kunnossa. Ainakin Pohjois-Norjassa ja Ruotsissa tiet ovat hyvässä kunnossa. Toki Pohjois-Ruotsissa taitaa LKAB pitää tiet hyvässä kunnossa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ei helkkari, kun pääsin kotio ni sielähän se lasku ootteli postilaatikossa :D 31,70€ oli laskun summa. En pidä pahana koska reitti oli Trondheimista alaspäin eikä mietitty tietullien kautta reittiä ollenkaan.
Noni :D Varmaan samassa lootassa matkustaneet meidän laskut Suomeen, kun näin samaan aikaan tuli. Lähettelevät sitten varmaan ulkomaille könttänä noita aina :D
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Maksetaankohan noissa maissa samalla tavalla ajoneuvosta veroja ? mutta veikkaan että jotain samanlaista täälläkin jossain kohti tulossa kun polttoaineesta saatava veroa lähdetään korvaamaan jollain.
Ainakin Ranska ja Norja taitaa olla ihan samoissa Suomen kanssa. Sähköautoilua ja sähköauton hankintaa tosin taidetaan jollain verohelpotuksilla tukea enemmän mitä Suomessa. Hollannissa on vielä Suomea kovempi autoilijoiden verotus, mutta siellä autoilijoilta lypsettävät verotulot käytetään myös 100% tiestön parantamiseen sekä kunnossapitoon. Hollannissa ei myöskään ole enää mitään tietulleja siihen päälle.

Olisihan se jännä nähdä miten kävisi jos Suomessa joku Helsinki-Lahti motari laitettaisiin tullille. 10€ suunta ja veikkaisin, että liikenne olisi aika vähäistä ja siirtyisi korvaaville reiteille. Tietysti ko. pätkä pitäisi ensin kunnostaa sellaiseen kuntoon, että siitä edes ilkeäisi mitään tietulleja periä. Suomessa on aika vähän sellaisia pätkiä eli lähinnä moottoriteitä joissa voisi edes kuvitella tietullin toimivan, siis toimivan siten miten se on alun alkaen ajateltu, eli nopeuttaa ja helpottaa matkantekoa ja maksat sitten siitä ilosta. Suomessa erittäin todennäköisesti ajeltaisiin edelleen huonokuntoisia teitä jotka ei matkantekoa nopeuttaisi pätkääkään, mutta niistä vain perittäisiin maksu. Samalla perustettaisiin joku tietullivirasto tms. jonka pyörittämiseen ei kerätyt tietullit tulisi riittämään ja se olisi taas yksi uusi rahanreikä veronmaksajille. Homma menisi siis todennäköisesti tappiolle ja tiet olisivat edelleen kuin perunapeltoja, sekä kaikilla olisi liikenteessä vielä nykyistä isompi tatti otsassa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kyl se nytkin about 60€ oli, eli 455 DKK. Ajelin tossa 2 viikkoa sitten. Tosin päädyin itse ottamaan yhdistetyn lauttalipun Puttgardeniin, kun matka jatkui länteen. Se oli yhteensä 133€. Helppoa ja halpaa!
Joo, näin se taisikin olla, eli 455 DKK -> about 60 euroa eikä 45 euroa, kuten aikaisemmassa viestissäni tähän ketjuun virheellisesti muistelin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisihan se jännä nähdä miten kävisi jos Suomessa joku Helsinki-Lahti motari laitettaisiin tullille. 10€ suunta ja veikkaisin, että liikenne olisi aika vähäistä ja siirtyisi korvaaville reiteille. Tietysti ko. pätkä pitäisi ensin kunnostaa sellaiseen kuntoon, että siitä edes ilkeäisi mitään tietulleja periä. Suomessa on aika vähän sellaisia pätkiä eli lähinnä moottoriteitä joissa voisi edes kuvitella tietullin toimivan, siis toimivan siten miten se on alun alkaen ajateltu, eli nopeuttaa ja helpottaa matkantekoa ja maksat sitten siitä ilosta. Suomessa erittäin todennäköisesti ajeltaisiin edelleen huonokuntoisia teitä jotka ei matkantekoa nopeuttaisi pätkääkään, mutta niistä vain perittäisiin maksu. Samalla perustettaisiin joku tietullivirasto tms. jonka pyörittämiseen ei kerätyt tietullit tulisi riittämään ja se olisi taas yksi uusi rahanreikä veronmaksajille. Homma menisi siis todennäköisesti tappiolle ja tiet olisivat edelleen kuin perunapeltoja, sekä kaikilla olisi liikenteessä vielä nykyistä isompi tatti otsassa.

Eivät esimerkiksi Italian maksutiet ainakaan oleellisesti Suomen motareita parempia ole, melkein tekisi mieli sanoa päinvastoin. Ovat toki enimmäkseen yhtiöitettyjä. Mitään ”tietullivirastoa” ei ole, vaan portit joista ajetaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eivät esimerkiksi Italian maksutiet ainakaan oleellisesti Suomen motareita parempia ole, melkein tekisi mieli sanoa päinvastoin. Ovat toki enimmäkseen yhtiöitettyjä. Mitään ”tietullivirastoa” ei ole, vaan portit joista ajetaan.
Minusta pohjois-Italiassa ovat selvästä parempia, mutta kuulemma teiden kunto heikkenee sitä mukaa, mitä etelämmäs mennään. En osaa sanoa, onko totta, kun en ole Anconaa etelämpänä ajellut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minusta pohjois-Italiassa ovat selvästä parempia, mutta kuulemma teiden kunto heikkenee sitä mukaa, mitä etelämmäs mennään. En osaa sanoa, onko totta, kun en ole Anconaa etelämpänä ajellut.

Kaikki infra Italiassa heikkenee etelään mennessä, mutten niitä pohjoisen maksuteitäkään nyt Suomen motareita kummempina pitäisi ainakaan koillisen suunnalla, tai vaikkapa Brenneristä etelään. Kapeita ja varsin paljon paikattuja.

SS-taso on sitten jo paljon heikompaa kuin meillä, mutta nehän eivät maksa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaikki infra Italiassa heikkenee etelään mennessä, mutten niitä pohjoisen maksuteitäkään nyt Suomen motareita kummempina pitäisi ainakaan koillisen suunnalla, tai vaikkapa Brenneristä etelään. Kapeita ja varsin paljon paikattuja.

SS-taso on sitten jo paljon heikompaa kuin meillä, mutta nehän eivät maksa.
Minä olen lähinnä ajanut Gardan, Milanon ja Venetsian seuduilla, useita kertoja käyty Kroatiassa ja Sloveniassa Italiasta, kerran lautalla Anconasta ja muut kerrat motareita pitkin. Nuo ovat kaikki leveitä ja useampikaistaisia teitä, ja ovat hyvässä kunnossa. Mutta en epäile yhtään, etteikö tuoltakin alueelta löytyisi huonoja maksullisia teitä, ei olla niihin vaan törmätty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös