Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 056
  • 19 022

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kysäistäänpä täältä kun paikalla joku asiantuntija kuitenkin on. Eli, kulkineessa Volvo S60 vm. 2001 runsailla kilsoilla ilmenee seuraavan laista vaivaa: auto ravistaa melko tuntuvasti välillä. Vika ilmenee oikeastaan vain maantieajossa kun veto on päällä. Esim jos ajan 80-100 km/h vakkari päällä niin tasaisella mennään suht normaalisti, mutta kun tulee ylämäki ja vetoa lisää niin ravistus alkaa. Jos nollaa vakkarin eli ottaa vedon pois päältä niin loppuu samantien.
Mistä pitäisi lähteä vikaa etsimään? Renkaat painotettu keväällä, vika oli jo silloin olemassa. Oma diagnoosi vetonivelet, olenko yhtään jäljillä? Voiko tuota jotenkin muuten tutkia kuin repelemällä auki?

Jos tuo ravistus tulee vain veto päällä niin tuskin on renkaista kiinni, epätasapainossa olevat renkaat tutisee kyllä ihan koko ajan. Minä lähtisin kyllä ihan ensimmäiseksi arvailemaan sisempää vetoniveltä/niveliä. Moottorin/laatikon tuennat on toinen, että onko jotain irti tai löysällä?

Ei varmaan liity tähän caseen mitenkään mutta kauan sitten 3-sarjan bemarissa esiintyi hassua ravistelua/tärinää koska vanteiden keskiösoviterenkaat oli jäänyt laittamatta renkaiden vaihdon yhteydessä, ts. vanteet "hölskyivät" navan ympärillä snadisti. Esiintyi nimenomaan 80-100kmh vauhdissa pahimmillaan veto päällä.

Jos RauManin ongelma olisi esiintynyt silloin kuin veto ei ole päällä niin diagnoosi olisi varmaan aika helppo eli tod.näk. löysät pultit mutta tässä tapauksessa ongelma varmaan vetareissa jotka käsittääkseni on 2000-luvun "aitojen Volvojen" ns. tyyppivikoja.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olikin mielenkiintoinen vika tuossa webastossa. Ei toiminut, koska puuttui joku softa, millä se toimii. Mulla on siis vuosimallin 2014 webasto, jota ei ole käytetty kertaakaan aikaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Menisi ehkä vitutusketjuun, mutta laitetaan nyt tänne.

Joku ihmisperse sitten varasti meikäläisen rekisterikilvet tänään.
Puoliltapäivin kävin kaupassa, ei ongelmaa. Kolmen pintaan tulee huoltoasemalta puhelua, että olenkohan käynyt tankkaamassa siellä ja lähtenyt maksamatta. Hetken mietin, että mikäköhän pilapuhelu tämä nyt on mutta sitten kurkkaan pihalle parkkipaikalle ja huomaan, että autosta puuttuu rekisterikilpi. Selitän tilanteen huoltamotyöntekijälle ja kertoi, että eipä ole ensimmäinen kerta, jos näin käy. Siitä sitten menin pihalle ja oli edestäkin viety kilpi.
Poliisille puhelua ja ilmoittavat, jos tulee vastaan meikäläisen rekkarit liikenteessä. Eipä ole mitään kuulunut ja tuskin koko kilpiä enää löytyykään.

Nyt sitten pitää uudet kilvet hommata ja luultavasti vielä rekisteröidä auto uudestaan eri kilville, koska jos ottaa samat vanhat kilvet, niin ensinnäkin niiden saapumisessa kestää pari viikkoa ja toiseksi, jollei edellisiä kilpiä ole löytynyt, niin niiden katoamisesta on edelleen merkinnät poliisien rekistereissä, eli varmaan joutuisi pysäytetyksi joka helvetin tilaisuuden tullen, kun eivät tiedä onko kyseessä nyt oikea omistaja vai ne varastetut kilvet.

Reilu vuosi sitten joku apina varasti koko parkkipaikan autoista kilvet edestä ja nyt saat taas uusia niitä, tällä kertaa molemmat.

Hirveä vaiva siitä, kun joku ihmisjäte haluaa ilmaiset bensat. Ehkä vittu hitsaan ne kiinni seuraavaksi tai jotain.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Poliisille puhelua ja ilmoittavat, jos tulee vastaan meikäläisen rekkarit liikenteessä. Eipä ole mitään kuulunut ja tuskin koko kilpiä enää löytyykään..

Perseestä tuo tilanteesi, ei oikein muuta helppoa ratkaisua kuin vältellä tiettyjä alueita.

Noin yleisemmin ratkaisu on automaagiset rekkarilukijat jokaikisen ison tien varrelle tolppiin siten että jos esim. varastetuksi ilmoitetut kilvet luetaan liikenteestä niin kaikilla alueen poliisipartioilla välähtää ruudulla.

Ja lisäykseksi vielä että alle 10 kmh ylinopeuksien kamerastalkkaus on puhdata varainkeruuta, liikenneturvallisuuden kanssa ei mitään tekemistä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varmaankin tyhmä kysymys, mutta esitän sen silti. Ajattelin, että voisin ensimmäistä kertaa elämässäni tilata uuden auton. Sellainen tuli mieleen, että muun kilpailuttamisen lisäksi mites nuo toiset renkaat? Onko siinä säästön paikka jos ostaakin ne jostain rengasliikkeestä autokaupan sijaan?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmaankin tyhmä kysymys, mutta esitän sen silti. Ajattelin, että voisin ensimmäistä kertaa elämässäni tilata uuden auton. Sellainen tuli mieleen, että muun kilpailuttamisen lisäksi mites nuo toiset renkaat? Onko siinä säästön paikka jos ostaakin ne jostain rengasliikkeestä autokaupan sijaan?
Riippuu liikkeestä ja autosta. Joillain merkeillä on koviakin tarjouksia rengaspaketeista ja ihan yhtä mahdollista että renkaat kannattaa hakea muualta kun autokaupasta... Oliko johonkin Fordiin renkaat jotain alle 400€ ja sit relluun autokaupasta reilu tonni joten ei pysty sanoa ennalta...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Riippuu liikkeestä ja autosta. Joillain merkeillä on koviakin tarjouksia rengaspaketeista ja ihan yhtä mahdollista että renkaat kannattaa hakea muualta kun autokaupasta... Oliko johonkin Fordiin renkaat jotain alle 400€ ja sit relluun autokaupasta reilu tonni joten ei pysty sanoa ennalta...

Ja nykyautojen rengaspaineiden tarkkailun mahdollistavat lähettimet/anturit myös nostavat sitä paketin hintaa. Tuo 1000€ saattaa jo sisältää nuo systeemit, mutta ei välttämättä. Itse ostin vanteet, renkaat ja nuo tarkkailulaitteet Euromasterilta. Paketin hinta noin 1400€, sisältäen työt ja ohjelmoinnit, mutta tinkimällä sai muutaman satasen hinnasta pois.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Varmaankin tyhmä kysymys, mutta esitän sen silti. Ajattelin, että voisin ensimmäistä kertaa elämässäni tilata uuden auton. Sellainen tuli mieleen, että muun kilpailuttamisen lisäksi mites nuo toiset renkaat? Onko siinä säästön paikka jos ostaakin ne jostain rengasliikkeestä autokaupan sijaan?

Itselläni on Ford, jonka ostin vajaa vuosi sitten uutena. Selvitin juuri tuota asiaa, koska silloin ei ollut rengastarjousta ja Mondeoon maksoi merkkiliikkeessä talvirenkaat 17" aluvanteilla 1500,-. Sitten selvisi Ford-foorumin kautta, että tehdastakuu alustan osalta raukeaa heti, jos huomaavat huollossa että autossa on jotkut tarvikevanteet ja kenties sovitekappaleita ja muita räpellyksiä lisäksi. Oli sen jälkeen helvetin nopea päätös ostaa talvirengaspaketti merkkiliikkeestä.

Ja kysyin sitten myöhemmin huoltomyyjältä viedessäni autoa Veholle huoltoon, että mites toi homma oikein menee, kun on tuollaista juttua kerrottu. Tyyppi vastasi takuun raukeamisen olevan mahdollista, joskin samalla epäili ettei monikaan mekaanikko asiaan välttämättä puutu huoltoa tehdessään, vaikka huomaisikin tarvikevanteet.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ja nykyautojen rengaspaineiden tarkkailun mahdollistavat lähettimet/anturit myös nostavat sitä paketin hintaa. Tuo 1000€ saattaa jo sisältää nuo systeemit, mutta ei välttämättä. Itse ostin vanteet, renkaat ja nuo tarkkailulaitteet Euromasterilta. Paketin hinta noin 1400€, sisältäen työt ja ohjelmoinnit, mutta tinkimällä sai muutaman satasen hinnasta pois.
Se muuten riittää nykyään, että ensiasennus renkaissa on nuo rengaspaineanturit. Toisissa renkaissa ei ole pakko olla. Systeemi pitää sitten vain ottaa pois käytöstä.

Ja kannattaa seurata tarjouksia. Monesti tarjoavat toisia renkaita halvalla hinnalla tai jopa kaupan päälle kun ostaa uuden auton.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se muuten riittää nykyään, että ensiasennus renkaissa on nuo rengaspaineanturit. Toisissa renkaissa ei ole pakko olla. Systeemi pitää sitten vain ottaa pois käytöstä.

Ja kannattaa seurata tarjouksia. Monesti tarjoavat toisia renkaita halvalla hinnalla tai jopa kaupan päälle kun ostaa uuden auton.
Miksi poistaa järjestelmä käytöstä, sehän on helppo keino säästää renkaita?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kustannussyistä. Jos viitsii tarkistaa kerran kuukaudessa rengaspaineet niin ajaa saman asian.
Uuden auton hinnassa noin 400€ on pikku hiluja. Kone tsekkaa paineet reaaliajassa, joten eipä sen helpommaksi niiden tarkkailu tule. Tietysti nämä on henkilökohtaisia valintoja.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Uuden auton hinnassa noin 400€ on pikku hiluja. Kone tsekkaa paineet reaaliajassa, joten eipä sen helpommaksi niiden tarkkailu tule. Tietysti nämä on henkilökohtaisia valintoja.
Tuokin on tietenkin totta. Lähinnä pointtini oli tuoda se esille, että niitä ei ole pakko olla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Uuden auton hinnassa noin 400€ on pikku hiluja. Kone tsekkaa paineet reaaliajassa, joten eipä sen helpommaksi niiden tarkkailu tule. Tietysti nämä on henkilökohtaisia valintoja.
Joo, eipä se siinä konkurssissa enää paljoa tuntunut, ainakaan omalla kohdalla. Ostin anturit siis myös talvirenkaisiin ja onhan ne kätevät. Niitäkin kannattaa muuten kysellä monesta paikasta. Itse maksoin 200€/4kpl ohjelmoituna. Monessa paikassa maksoivat jopa tuplat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt pieni avautuminen. Kompastuin ilmeisesti halpuuttamiseen. Tsekkasin ja kilpailutin lohkojen asennushintoja tässä länsi-helsingissä. Kallein 500€ ja halvin 250€, no juu otin sen halvimman koska oli kuitenkin Defa ja ajattelin että laatuvehje vaikkakin tämä heikoimman tehon tuottava säteilylämmitin kyseessä, 250€=hintansa väärti. Kun menin hakemaan autoa, niin veijari oli asentanut sen näkyvän tökkelin ihan viturallleen. Tappi sojottaa sellaiset 3-4cm ulkona ja kääntyneenä yläviistoon. Ei tietoakaan mistään hillitystä integroidusta asennuksesta maskiin. Vituttaa.
Kundi vain naureskeli, "oli hiukan hankala asennus mutta on asennettu ihan valmistajan osoittamaan paikkaan ja nyt sulla ainakin helppo laittaa piuha kiinni kun pistoke sojottaa yläviistoon".
Ehkä tuohon silmä tottuu ja on se sentään siinä mustassa ritilikössä mutta silti, en ole vastaavaan lohkoasennukseen törmännyt ja nyt katsonut jo ainakin reilu 10 poloa läpi niin kaikissa samassa kohdassa siististi tappi sisällä.

Niin ja mietin tietty hetken mielessäni että alanko tästä rähisemään. Mutta aika kaukainen ajatus että alkaisi mulle uutta maskia sorvaamaan tai edes kiinnityksiä purkamaan. Paskan (asennuksen) möivät.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Jupe

Onnittelen kätesi lyömisestä jätteeseen. Säteilylämmittäjillä voisi olla jotain virkaa, jos niitä laittaisi useita. Lainsäädäntö rajoittaa tehot niin pieneksi (tulipalovaara), että kyseessä on puhdas kuluttajien höynäytys. Kun hyvin lämpöä johtavan metallin päälle laitetaan 300w "lämmitin", niin arvaa tapahtuuko pakkasilla mitään?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Jupe

Onnittelen kätesi lyömisestä jätteeseen. Säteilylämmittäjillä voisi olla jotain virkaa, jos niitä laittaisi useita. Lainsäädäntö rajoittaa tehot niin pieneksi (tulipalovaara), että kyseessä on puhdas kuluttajien höynäytys. Kun hyvin lämpöä johtavan metallin päälle laitetaan 300w "lämmitin", niin arvaa tapahtuuko pakkasilla mitään?

Täsmälleen. Kun tilasin omaan C5:een pelkkää sisätilalämmittimen asennusta niin ihmettelivät kovasti merkkiliikkeessä miksei laiteta tuota säteilylätkää samalla. Tovin sai vakuutella että ihan omasta tahdostani haluan tällaisen ratkaisun.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täsmälleen. Kun tilasin omaan C5:een pelkkää sisätilalämmittimen asennusta niin ihmettelivät kovasti merkkiliikkeessä miksei laiteta tuota säteilylätkää samalla. Tovin sai vakuutella että ihan omasta tahdostani haluan tällaisen ratkaisun.
Olisi vaihtoehtona myös letkuun asennettava vastus. Vähän parempi kuin tuo hyödytön säteilylaite.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
@Jupe

Onnittelen kätesi lyömisestä jätteeseen. Säteilylämmittäjillä voisi olla jotain virkaa, jos niitä laittaisi useita. Lainsäädäntö rajoittaa tehot niin pieneksi (tulipalovaara), että kyseessä on puhdas kuluttajien höynäytys. Kun hyvin lämpöä johtavan metallin päälle laitetaan 300w "lämmitin", niin arvaa tapahtuuko pakkasilla mitään?

Ei Länsi-Helsingissä ole kunnon pakkasia talvisin. Minulla on Touranissa näköjään sama lämmitin ja ajattelin huomenna aamulla todeta miten se toimii näillä nollakeleillä. Tuossa sentään pistokkeen asennus on ollut ihan kohdallaan, vaikka onkin jossain vaiheessa edellisen omistajan taivalta murtunut muovistaan jossa kiinni, toisella ruuvilla onneksi vielä ehjässä muovissa niin ei heilu. Pitäisi vain kansi vaihtaa kun jousi ei paina sitä enää automaattisesti kiinni ja voi vain kuvitella miten se talvella jäätyy umpeen sohjosta jos se sojottaa auki.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos se lätkä lyötäisiin öljypohjaan, niin siitä olisikin jotain iloa. Kone pyörisi paljon notkeammin kovilla keleillä ja käynnistyisi helpommin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liikennevakuutusten tuleva muutos ei olekaan vielä herättänyt täällä keskustelua, tai olen kelannut sen ohi. No kuitenkin laki on muuttumassa vuodenvaihteessa hieman joustavampaan suuntaan ja antaa yhtiöille lisää liikkumavaraa. Lisäksi useamman auton omistajalle voi myöntää samat alennukset kaikkiin kosliin. Vaikuttaa ensituntumalla hyvältä asialta, mutta eiköhän nuo yhtiöt tästä osaa kuitenkin kääräistä ihan riittävät tulot.
Liikennevakuutuksen kiinteä bonustaulukko poistuu: Mitä riskaabelimpi kuski, sitä kalliimpi vakuutus | Yle Uutiset | yle.fi
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos se lätkä lyötäisiin öljypohjaan, niin siitä olisikin jotain iloa. Kone pyörisi paljon notkeammin kovilla keleillä ja käynnistyisi helpommin.

Mihin se sitten kiinnitetään muka? Kaksi säteilylämmittimellistä Volkkaria on aikanaan ollut kun lohkoa ei saanut niihin, ja kyllä se öljypohjassa oli kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Liikennevakuutusten tuleva muutos ei olekaan vielä herättänyt täällä keskustelua, tai olen kelannut sen ohi. No kuitenkin laki on muuttumassa vuodenvaihteessa hieman joustavampaan suuntaan ja antaa yhtiöille lisää liikkumavaraa. Lisäksi useamman auton omistajalle voi myöntää samat alennukset kaikkiin kosliin. Vaikuttaa ensituntumalla hyvältä asialta, mutta eiköhän nuo yhtiöt tästä osaa kuitenkin kääräistä ihan riittävät tulot.
Liikennevakuutuksen kiinteä bonustaulukko poistuu: Mitä riskaabelimpi kuski, sitä kalliimpi vakuutus | Yle Uutiset | yle.fi

Jännä nähdä, miten tämä toteutetaan. Älyttömän pitkään olen siitä jo visioinut. Nyt, kun itselläni alkaa olla täydet bonukset, en luultavasti tule hyötymään. Päinvastoin; paljohko ajelu saattaa nostaa vakuutuskuluja.

20 vuotta tullut autolla ajeltua ilman syyllisyyttä liikennevahinkoon, josta aiheutuisi korvauksia. Kerran on vaimo rytistellyt peräänajon ja yhden kerran maksoin fillaristille aiheuttamani lievät materiaalivahingot käteisellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös