Aika vahva mielipide, että huoltoa odottavasta katsastamattomasta autostsa slickseillä saisi saman hyvityksen/myyntihinnan. Juuri viime viikolla hain vaihtotarjouksen uuteen autoon ja oikeastaan ainoat kysymykset kilometrien lisäksi olivat myyjältä, millaiset renkaat, miten huollot ja hihnan vaihto ja onko jo katsastettu. Aika ihme, jos jostain löytyy myyjä, joka antaa tuollaisesta autosta samanlaisen hyvityksen kun hölmömpikin tajuaa, että noihin voi helposti upota parikin tonnia rahaa ostohinnan päälle.
Ennustan, että kun päätä on aikansa hakattu seinään, luovutaan ajatuksesta, että auton tulee selvitä itsenäisesti nyky-ympäristössä ja ruvetaan rakentamaan ympäristöjä, joihin autot sopivat. Niinpä ensimmäiset itse ajavat autot tulevat kulkemaan varta vasten niitä varten rakennetuilla linjoilla.
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.Mikä on budjetti? Käy vielä kokeilemassa uusi Superb, niin ei ainakaan tila lopu kesken. Olen nyt ajellut vuoden päivät kyseisellä kiesillä ja ei ole tarvinnut katua päätöstä hetkeäkään.
Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Mondeo on nimenomaan koko- ja hintaluokkaa Superb. Octavia on pienemmän luokan auto.
Tavallaan joo, mutta Skodalla on aina mennyt nuo autot vähän jännästi noiden yleisten luokkien väliin. Eli esim. Octavia on tavallaan siinä Focus/Mondeo -välimaastossa jos Fordiin verrataan, ja Superb taas on jo jonkin verran Mondeota isompi. Että Skodat ei ole yleensä ihan suoraan verrattavissa muihin vaan periaatteessa esim. Mondeon kanssa samoista asiakkaista kilpailee sekä Octavia että Superb.
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Suberbin kanssa hinta nousee liikaa.
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.
Jep. Painovirhe. 4-vetomallissa heppoja 184.Tuohan on siis heppoja, ei kilowatteja. Itsellä pian kaks vuotta takana RS:llä ja ei voi muuta ku kehua!
Mondeo ja Superb kyllä ovat samaa kokoluokkaa. Mondeon pituus 487 ja akseliväli 285, Superbilla 486 ja 284. Superbissa on sisätilat saatu tehtyä huomattavasti väljemmiksi erityisesti takapenkin osalta.
Octavia on taas kokoluokan pienempi, 466/267 ja samaa kokoluokkaa kuin Focus 453/263. Mitat ovat sedanien mittoja.
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla? Toki semi nolo on se "tupla" putki, mutta aina siihen "kylmään" puoleen voi työntää vaikka tennispallon...Itse tilasin työsuhdeautoksi 1.8 TSI Combi Octavian DSG- vaihteistolla. Ratkaisu oli lopulta hyvin helppo. Päästörajat veivät bensa-RS mahdollisuuden ja dieseliä en halunnut. Toisaalta noin 36k€:lla sai mukavasti varusteitakin jo tuohon biiliin kun taas esim. Audilta tai Volkkarilta saisi vasta karvalakkimallin tai ei ehkä sitäkään.
Odotusautona on samanlainen, mutta 1.4 bensakoneella. Tykkään kyllä autosta ja paljon on muuttunut Octaviakin edukseen sellaisesta -09 biilistä, joka mulla aiemmin oli.
Toisaalta, jos pitäisi ostaa omalla rahalla itselleen niin ehkä miettisin enemmän. Entinen Octavia aiheutti loppuaikoina aika paljon murheita.
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla?
RS mallihan on heikommin varustelu kuin L&K jossa lähes kaikki on mukana. Tehoja toki sitten on enemmän.
Tuskin minäkäänjos omasta pussista maksaisin. Eli työsuhdeauto. Pari tonnia hinnaeroa ei vaikuta paljoa verotusarvoon.Itse en maksaisi L&K:sta niin paljoa enempää mitä pyytävät. Reippaasti varusteltu style on mielestäni fiksumpi ratkaisu, jos rahalla on merkitystä.
Tuskin minäkäänjos omasta pussista maksaisin. Eli työsuhdeauto. Pari tonnia hinnaeroa ei vaikuta paljoa verotusarvoon.
Lueppa tuoltaSanokaapa nyt tyhmälle, kun Virossa on autoilmoituksissa yleensä ilmoitettu että hinta "sisältää ALV 20%" tai "ALV 0% (no VAT accrue)", niin mikä merkitys sillä on suomalaiselle yksityishenkilölle? Jos hinta sisältää alvin niin tuo ilmoitettu hinta maksetaan autoliikkeelle ihan normaalisti, eikä sitten enää Suomessa makseta alveja? Jos alv0 niin maksetaanko siitä sitten alv24 Suomessa? Vai häh?
Linkit ovat autoilmoituksiin auto24-sivustolla. En ole skodaa ostamassa, mutta kun te tykkäätte niistä niin laitoin ne esimerkeiksi.
Okei, eli tuohon tummanpunaiseen lisätään hintaan 20% että saan sen autoliikkeestä ulos, ja tuossa toisessa se alv on jo mukana ilmoitetussa hinnassa?Lueppa tuolta
Arvonlisävero ulkomailta ostetuista autoista - Sinun Eurooppasi
Ja jos linkki joskus vanhenee ja kuolee vanhuuttaan niin siellä sanotaan että uusissa autoissa maksetaan alvi kotimaahan, käytetyissä ostomaahan, paitsi (kuten Suomessakin), yksityiseltä ostettaessa ei maksella alveja.