Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Voisi kuvitella, että autoliikkeille esim renkaat eivät ole samanlainen kustannuserä kuin yksityiselle. Toki tonnin ritsassa tämäkin on jo iso osa auton arvosta.
 

Tuamas

Jäsen
Aika vahva mielipide, että huoltoa odottavasta katsastamattomasta autostsa slickseillä saisi saman hyvityksen/myyntihinnan. Juuri viime viikolla hain vaihtotarjouksen uuteen autoon ja oikeastaan ainoat kysymykset kilometrien lisäksi olivat myyjältä, millaiset renkaat, miten huollot ja hihnan vaihto ja onko jo katsastettu. Aika ihme, jos jostain löytyy myyjä, joka antaa tuollaisesta autosta samanlaisen hyvityksen kun hölmömpikin tajuaa, että noihin voi helposti upota parikin tonnia rahaa ostohinnan päälle.

No, itse vaihdoin tuossa reilu vuosi sitten autoa, kun Opelin käyttöikä rupesi tulemaan täyteen. Vaihtoautossa oli valoissa häikkää, hihnaremontti tulossa ja toiset renkaat sakkokamaa. Toki katsastus oli tehty vähän ennen myyntiä. Hyvityshinta oli siinä 3-6k€ välillä.

Koska minulla oli siinä vaiheessa tiedossa täsmälleen millaisen vaihdokin haluan, laitoin vaihtotarjouskyselyt ~15 paikkaan ympäri Suomea, vastauksia tuli lähes joka paikasta ja yksi kyseli vaihdokista ylipäätään mitään.

Kolmen kanssa alettiin sitten vääntämään kauppaa, näistä yksi kysyi viimeisestä huollosta ja toinen toisten renkaiden kunnosta, se joka lopulta teki parhaan tarjouksen (Kamux) ei sitten kysynytkään kuin toisten renkaiden olemassaolon.

Itse vaihdoin auton tarkoituksella ennen isoja remontteja ja vaihtoauton ostajista murto-osaa kiinnosti muu kuin kilometrit ja katsastus, eli hukkaan olisi mennyt renkaiden uusiminen ja huoltojen itse teettäminen.
 

Byvajet

Jäsen
Hullut väittävät, että kohta emme aja itse lainkaan. Lupauksia tulee jo autonvalmistajiltakin.

Tilanteen kuva muuttuu, kun kuuntelee asiantuntijoita. Monet heistä sijoittavat itse ajavat autot muutamien vuosikymmenten päähän.

Nythän näitä kokeiluja on menossa vähän siellä ja täällä. Ominaista näissä on, että varmistajana on kuski, joka kokemusten mukaan joutuu puuttumaan auton kulkuun jatkuvasti. Googleltakin on jo vähän kuulunut sen suuntaista viestiä, että ihan ei homma toimi.

Ennustan, että kun päätä on aikansa hakattu seinään, luovutaan ajatuksesta, että auton tulee selvitä itsenäisesti nyky-ympäristössä ja ruvetaan rakentamaan ympäristöjä, joihin autot sopivat. Niinpä ensimmäiset itse ajavat autot tulevat kulkemaan varta vasten niitä varten rakennetuilla linjoilla.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ennustan, että kun päätä on aikansa hakattu seinään, luovutaan ajatuksesta, että auton tulee selvitä itsenäisesti nyky-ympäristössä ja ruvetaan rakentamaan ympäristöjä, joihin autot sopivat. Niinpä ensimmäiset itse ajavat autot tulevat kulkemaan varta vasten niitä varten rakennetuilla linjoilla.

Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Itsestään ajavia autoja haittaavia tekijöitä on Suomessa vieläpä runsaammin kuin esim. Kaliforniassa, jossa niitä paljon kehitetään. Lunta kun pukkaa nopeaan tahtiin sen 10-20 cm niin tiemerkinnät eivät näy. Samoin liikennemerkit peittyvät ainakin osittain.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.

Mikä on budjetti? Käy vielä kokeilemassa uusi Superb, niin ei ainakaan tila lopu kesken. Olen nyt ajellut vuoden päivät kyseisellä kiesillä ja ei ole tarvinnut katua päätöstä hetkeäkään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mikä on budjetti? Käy vielä kokeilemassa uusi Superb, niin ei ainakaan tila lopu kesken. Olen nyt ajellut vuoden päivät kyseisellä kiesillä ja ei ole tarvinnut katua päätöstä hetkeäkään.
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Suberbin kanssa hinta nousee liikaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.

Mondeo on nimenomaan koko- ja hintaluokkaa Superb. Octavia on pienemmän luokan auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mondeo on nimenomaan koko- ja hintaluokkaa Superb. Octavia on pienemmän luokan auto.

Tavallaan joo, mutta Skodalla on aina mennyt nuo autot vähän jännästi noiden yleisten luokkien väliin. Eli esim. Octavia on tavallaan siinä Focus/Mondeo -välimaastossa jos Fordiin verrataan, ja Superb taas on jo jonkin verran Mondeota isompi. Että Skodat ei ole yleensä ihan suoraan verrattavissa muihin vaan periaatteessa esim. Mondeon kanssa samoista asiakkaista kilpailee sekä Octavia että Superb.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tavallaan joo, mutta Skodalla on aina mennyt nuo autot vähän jännästi noiden yleisten luokkien väliin. Eli esim. Octavia on tavallaan siinä Focus/Mondeo -välimaastossa jos Fordiin verrataan, ja Superb taas on jo jonkin verran Mondeota isompi. Että Skodat ei ole yleensä ihan suoraan verrattavissa muihin vaan periaatteessa esim. Mondeon kanssa samoista asiakkaista kilpailee sekä Octavia että Superb.

Mondeo ja Superb kyllä ovat samaa kokoluokkaa. Mondeon pituus 487 ja akseliväli 285, Superbilla 486 ja 284. Superbissa on sisätilat saatu tehtyä huomattavasti väljemmiksi erityisesti takapenkin osalta.

Octavia on taas kokoluokan pienempi, 466/267 ja samaa kokoluokkaa kuin Focus 453/263. Mitat ovat sedanien mittoja.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Suberbin kanssa hinta nousee liikaa.

Se on totta, että Octaviaan saat huomattavasti enemmän tuolla rahasummalla. Superbin varustetaso on taas lähtökohtaisesti hiukan kattavampi, mutta tuolla summalla joutuisi ottamaan Ambitioinin, jos haluaa nelivedon samalla moottorilla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuon Octavian L&K varustelu oli tosiaan sen verran kattava että ainoastaan lämmitettävä tuulilasi oli lisättävä jotta kaikki mitä haluan.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.

Tuohan on siis heppoja, ei kilowatteja. Itsellä pian kaks vuotta takana RS:llä ja ei voi muuta ku kehua!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mondeo ja Superb kyllä ovat samaa kokoluokkaa. Mondeon pituus 487 ja akseliväli 285, Superbilla 486 ja 284. Superbissa on sisätilat saatu tehtyä huomattavasti väljemmiksi erityisesti takapenkin osalta.

Octavia on taas kokoluokan pienempi, 466/267 ja samaa kokoluokkaa kuin Focus 453/263. Mitat ovat sedanien mittoja.

Joo, minä elän näköjään menneessä ajassa, on näemmä vähän tasoittuneet nuo erot kun kaikki on päivitelleet mallistojaan. Skodallahan oli nimittäin pitkään vähän erikoisen kokoinen mallisto jossa oikein yhdellekään mallille ei tahtonut löytyä ihan suoraa vertailukohtaa muilta merkeiltä vaan kaikki osui jotenkin sinne segmenttien väliin. Mutta nykyisinhän muutenkin jokainen merkki yrittää tukkia mallistosta kaikki mahdolliset reiät ja nuo vanhat segmenttirajat alkaa olla aika hämäriä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse tilasin työsuhdeautoksi 1.8 TSI Combi Octavian DSG- vaihteistolla. Ratkaisu oli lopulta hyvin helppo. Päästörajat veivät bensa-RS mahdollisuuden ja dieseliä en halunnut. Toisaalta noin 36k€:lla sai mukavasti varusteitakin jo tuohon biiliin kun taas esim. Audilta tai Volkkarilta saisi vasta karvalakkimallin tai ei ehkä sitäkään.

Odotusautona on samanlainen, mutta 1.4 bensakoneella. Tykkään kyllä autosta ja paljon on muuttunut Octaviakin edukseen sellaisesta -09 biilistä, joka mulla aiemmin oli.

Toisaalta, jos pitäisi ostaa omalla rahalla itselleen niin ehkä miettisin enemmän. Entinen Octavia aiheutti loppuaikoina aika paljon murheita.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Itse tilasin työsuhdeautoksi 1.8 TSI Combi Octavian DSG- vaihteistolla. Ratkaisu oli lopulta hyvin helppo. Päästörajat veivät bensa-RS mahdollisuuden ja dieseliä en halunnut. Toisaalta noin 36k€:lla sai mukavasti varusteitakin jo tuohon biiliin kun taas esim. Audilta tai Volkkarilta saisi vasta karvalakkimallin tai ei ehkä sitäkään.

Odotusautona on samanlainen, mutta 1.4 bensakoneella. Tykkään kyllä autosta ja paljon on muuttunut Octaviakin edukseen sellaisesta -09 biilistä, joka mulla aiemmin oli.

Toisaalta, jos pitäisi ostaa omalla rahalla itselleen niin ehkä miettisin enemmän. Entinen Octavia aiheutti loppuaikoina aika paljon murheita.
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla? Toki semi nolo on se "tupla" putki, mutta aina siihen "kylmään" puoleen voi työntää vaikka tennispallon...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla?

No ei siihen bensakonevalintaan varmaan mitään järkisyitä ole. Jotenkin vaan tuntui, että diesel on nähty ja kun taloudelisesti on ihan sama onko bensa vai diesel niin ensimmäinen oli itsestäänselvyys. 180hv riittää mulle ja tohon rahaan sai tosiaan aika mukavasti varusteita. Ok, niistä moni on RS:ssä vakiona, mutta kuitenkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
RS mallihan on heikommin varustelu kuin L&K jossa lähes kaikki on mukana. Tehoja toki sitten on enemmän.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
RS mallihan on heikommin varustelu kuin L&K jossa lähes kaikki on mukana. Tehoja toki sitten on enemmän.

Itse en maksaisi L&K:sta niin paljoa enempää mitä pyytävät. Reippaasti varusteltu style on mielestäni fiksumpi ratkaisu, jos rahalla on merkitystä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse en maksaisi L&K:sta niin paljoa enempää mitä pyytävät. Reippaasti varusteltu style on mielestäni fiksumpi ratkaisu, jos rahalla on merkitystä.
Tuskin minäkäänjos omasta pussista maksaisin. Eli työsuhdeauto. Pari tonnia hinnaeroa ei vaikuta paljoa verotusarvoon.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin minäkäänjos omasta pussista maksaisin. Eli työsuhdeauto. Pari tonnia hinnaeroa ei vaikuta paljoa verotusarvoon.

No johonkin se raja oli vedettävä ja itselle se oli tuollainen 36k€. Ainahan sitä saa vähän enemmän kun laittaa pari tonnia lisää. Parin tonnin päälle vielä pari niin siinä sitä vasta onkin. Aikomukseni ei ollut ostaa Octavian kalleinta mahdollista lippulaivaa vaan itselleni paras mahdollinen ratkaisu sillä summalla minkä halusin autoon sijoittaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaapa nyt tyhmälle, kun Virossa on autoilmoituksissa yleensä ilmoitettu että hinta "sisältää ALV 20%" tai "ALV 0% (no VAT accrue)", niin mikä merkitys sillä on suomalaiselle yksityishenkilölle? Jos hinta sisältää alvin niin tuo ilmoitettu hinta maksetaan autoliikkeelle ihan normaalisti, eikä sitten enää Suomessa makseta alveja? Jos alv0 niin maksetaanko siitä sitten alv24 Suomessa? Vai häh?
Linkit ovat autoilmoituksiin auto24-sivustolla. En ole skodaa ostamassa, mutta kun te tykkäätte niistä niin laitoin ne esimerkeiksi.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Sanokaapa nyt tyhmälle, kun Virossa on autoilmoituksissa yleensä ilmoitettu että hinta "sisältää ALV 20%" tai "ALV 0% (no VAT accrue)", niin mikä merkitys sillä on suomalaiselle yksityishenkilölle? Jos hinta sisältää alvin niin tuo ilmoitettu hinta maksetaan autoliikkeelle ihan normaalisti, eikä sitten enää Suomessa makseta alveja? Jos alv0 niin maksetaanko siitä sitten alv24 Suomessa? Vai häh?
Linkit ovat autoilmoituksiin auto24-sivustolla. En ole skodaa ostamassa, mutta kun te tykkäätte niistä niin laitoin ne esimerkeiksi.
Lueppa tuolta
Arvonlisävero ulkomailta ostetuista autoista - Sinun Eurooppasi

Ja jos linkki joskus vanhenee ja kuolee vanhuuttaan niin siellä sanotaan että uusissa autoissa maksetaan alvi kotimaahan, käytetyissä ostomaahan, paitsi (kuten Suomessakin), yksityiseltä ostettaessa ei maksella alveja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lueppa tuolta
Arvonlisävero ulkomailta ostetuista autoista - Sinun Eurooppasi

Ja jos linkki joskus vanhenee ja kuolee vanhuuttaan niin siellä sanotaan että uusissa autoissa maksetaan alvi kotimaahan, käytetyissä ostomaahan, paitsi (kuten Suomessakin), yksityiseltä ostettaessa ei maksella alveja.
Okei, eli tuohon tummanpunaiseen lisätään hintaan 20% että saan sen autoliikkeestä ulos, ja tuossa toisessa se alv on jo mukana ilmoitetussa hinnassa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös