Kysäistäänpä täältä kun paikalla joku asiantuntija kuitenkin on. Eli, kulkineessa Volvo S60 vm. 2001 runsailla kilsoilla ilmenee seuraavan laista vaivaa: auto ravistaa melko tuntuvasti välillä. Vika ilmenee oikeastaan vain maantieajossa kun veto on päällä. Esim jos ajan 80-100 km/h vakkari päällä niin tasaisella mennään suht normaalisti, mutta kun tulee ylämäki ja vetoa lisää niin ravistus alkaa. Jos nollaa vakkarin eli ottaa vedon pois päältä niin loppuu samantien.
Mistä pitäisi lähteä vikaa etsimään? Renkaat painotettu keväällä, vika oli jo silloin olemassa. Oma diagnoosi vetonivelet, olenko yhtään jäljillä? Voiko tuota jotenkin muuten tutkia kuin repelemällä auki?
Jos tuo ravistus tulee vain veto päällä niin tuskin on renkaista kiinni, epätasapainossa olevat renkaat tutisee kyllä ihan koko ajan. Minä lähtisin kyllä ihan ensimmäiseksi arvailemaan sisempää vetoniveltä/niveliä. Moottorin/laatikon tuennat on toinen, että onko jotain irti tai löysällä?
Ei varmaan liity tähän caseen mitenkään mutta kauan sitten 3-sarjan bemarissa esiintyi hassua ravistelua/tärinää koska vanteiden keskiösoviterenkaat oli jäänyt laittamatta renkaiden vaihdon yhteydessä, ts. vanteet "hölskyivät" navan ympärillä snadisti. Esiintyi nimenomaan 80-100kmh vauhdissa pahimmillaan veto päällä.
Jos RauManin ongelma olisi esiintynyt silloin kuin veto ei ole päällä niin diagnoosi olisi varmaan aika helppo eli tod.näk. löysät pultit mutta tässä tapauksessa ongelma varmaan vetareissa jotka käsittääkseni on 2000-luvun "aitojen Volvojen" ns. tyyppivikoja.