Autoiluketju

  • 3 194 689
  • 18 516

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pistetääns vähän ilmoille dilemmaa keskustelun pohjaksi, alla on vm 2009 ~65k ajettu golf farmari jossa olisi enemmän tai vähemmän menossa molemmat renkaat vaihtoon varmasti ensi vuonna, todnäk kesäkumit ovat lain puitteissa ok mutta ainakin reunoilla urasyvyys on helposti lähemmäs 2-3mm nyt.
Lisäksi ensi vuoden syksyllä kilsoja lienee n. 80k ja edessä taas isompi remppa, tulppia vaihtunee yms. Noin pikaisesti laskemalla autoon pitäisi panostaa tuollaiset 1500-2000€ ensi vuonna ja en näe että tuosta rahasta kovinkaan paljoa päätyisi vaihtoarvoa kasvattamaan.

Jos katselee nyt tuollaisia 3v vanhoja max 60k ajettuja golffeja (kun uudempi korimalli on pari senttiä isompi, se riittänee välittömään tilantarpeeseen, aidosti siirtyminen isompaan autoon ei ole tarpeen) niin hinnat ovat n. 17-18k€ tasolla, vastaavasti omaa autoa vastaavien pyyntihinnat ovat n. 11-13k€, eli normaalit tinkivarat laskien vaihtoväli olisi ehkä 6000€. Nyt sitten mietinkin että vaihtaako renkaat ja ajaa sitten vielä pari vuotta jotta saa edes jotain vastinetta sijoitukselle vai miettiäkö talvella vaihtoa. Lähinnä pääasiallinen tavoite on välttää nuo isommat murheenkryynit 120k tienoilla, sekä tavallaan pitää auto riittävän tuoreena ettei yllärivikoja tulisi liikaa (so far taktiikka toiminut ihan ok, mitä nyt nykyisessä sai vaihtaa yhden oven lukkokoneiston a'400€).

Että mitä tehdä...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että mitä tehdä...
Auton vaihtaminen ei-pienempään käytettyyn on aina huonompi sijoitus kuin vanhan loppuun ajaminen. Joudut kuitenkin tekemään sen 2-3 vuoden välein, kun sille tielle lähdet. Näin perstuntumalta heitettynä, jos kriteerinä on kulujen minimointi.

Onneksi aina kriteerinä ei ole kulujen minimointi. Tunnetusti autokuume lähtee tasan yhdellä lääkkeellä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ocussa on kosteutta vasemmassa umpiossa. Uskon umpion olevan ehjä ja kosteuden johtuvan siitä, että olen turakoinut jotakin vaihtaessani polttimon.

Kuinka saan kosteuden pois helpoiten?
 

Tuamas

Jäsen
Ocussa on kosteutta vasemmassa umpiossa. Uskon umpion olevan ehjä ja kosteuden johtuvan siitä, että olen turakoinut jotakin vaihtaessani polttimon.

Kuinka saan kosteuden pois helpoiten?

Umpio ja kosteus on vähän hankala yhdistelmä, itse taannoin pääsin kahden umpion osalta asiaa testaamaan Astran hienoa systeemiä jossa polttimo vaihdetaan etulokarin kautta ja sitten ko. Luukku katosi molemmista.

Tämän seurauksena sitten korjautin kahta umpiota, toisen jannut kuivasivat puhaltimella ja toisen kanssa sitten luukku auki ja kuivaan autohalliin muutamaksi päiväksi ajoi asian.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuinka tarkkaan autokauppojen on ilmoitettava uuden auton luovutuspäivä kaupanteon hetkellä? Näistähän kuulee juttuja molempiin suuntiin, mutta useammin se päivä taitaa myöhästyä kuin aikaistua. Jos nyt tilaa auton ja luovutuspäivä ilmoitetaan kolmen kuukauden päähän ja kuukauden päästä kauppias ilmoittaa, että auto myöhästyy viisi viikkoa, niin onko tämä vain "sitä sattuu"-tilanne?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ocussa on kosteutta vasemmassa umpiossa. Uskon umpion olevan ehjä ja kosteuden johtuvan siitä, että olen turakoinut jotakin vaihtaessani polttimon.

Kuinka saan kosteuden pois helpoiten?

Nyt kun kelit lämpenee, niin se kuivuu sieltä melkeinpä itsestään. Jos haluat, niin ota jonain aurinkoisena päivänä polttimo irti ja auto parkkikselle nokka etelää kohti, että ilma pääsee sisällä kunnolla vaihtumaan. Sittenpähän sen näkee sadekelillä, että tuleeko jostain uutta kosteutta = jossain on sittenkin vuoto.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Eikö tuosta rengasmelustakin voi päästä eroon ihan omin konstein? Luonnollisesti renkaiden koko ja merkki vaikuttaa, mutta myös vaimennuksien tekeminen esimerkiksi ovipahvien sisään. Jonkun verran tuota on tullut tehtyä kun kaveriporukassa on useampikin autohifiä harrastava. Niillä tuhansilla euroilla mitä jonkun Seat Leonin ja Audi A3:n hinnoissa on eroa, ostat kuitenkin aika paljon vaimennusmattoa. Äänieristykseen taitavat rajoittua suurimmat erot VAG-konsernissa halpismerkkien (Seat&Skoda) ja premium-merkkien (VW ja Audi) välillä. Itse ajelin 70tkm Seatilla joka on melko identtinen kopio ekan sukupolven Audi A3:sta, ja monesti tuli funtsittua että mikä siinä Audissa lopulta niin paljon maksaa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kiitos vinkeistä.

Teenpä huomenna niin, että töihin lähtiessä irroitan kumitutin ja yritän saada auton aurinkoon parkkiin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Itse ajelin 70tkm Seatilla joka on melko identtinen kopio ekan sukupolven Audi A3:sta, ja monesti tuli funtsittua että mikä siinä Audissa lopulta niin paljon maksaa.

Mun kokemukset näistä verrokeista palauttavat ensimmäisenä mieleen jämäkämmän ajotuntuman sekä yleisen laadun ja viimeistelyn tason eli Audissa lienee edelleen vähemmän muovia kuin Seatissa. Tietysti, mitä kukakin sitten arvostaa. Tottakai Seat ja Audi ovat samaan konserniin kuuluvina yhteneviä osiltaan mutta eihän toikaan konserni omiltaan oksaa sahaa. Esim uuteen lippulaiva-Superbiin ei saa samoja varusteita, joita Passatiin on tarjolla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Älä ota wolkkaria, pirun paska ja yliarvostettu auto. Työsuhdeautoksi ilman muuta Alfa, citikka tai pösö, kun ei itse tarvitse maksaa korjauksista.

Täsmälleen näin. VAGit ovat rumia traktoreita, joiden maine periytyy vuosikymmenten takaa ja nykyään ovat korjaamoiden unelmavaunuja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haha joo.
Tämä on ehkä jatkoajan masentavin ketju (miksi edes luen tätä paskaa). Joku jantteri oli muuttamassa ulkomailta Suomeen ja firma tarjoaa autoedun ilmeisesti varsin löyhillä rajoituksilla, ja mikä on tämän jätkän valinta: Passat. Volkswagen Passat. Ehkä Skoda? Voi jumalauta sentään. Jonkun tutulla oli ollut Sitikka, josta oli tykännyt, mutta ei sellaista silti missään nimessä, vaan "VAG ehdottomasti". Golf Variantin vaihtovinkit, Octavian umpiossa kosteutta. Ja jollain oli BMW X3 joka on oikeastaan auton vastine sille että roikottaa kasuaalisti bleiseriä olalla, sellainen kiinteistönvälitystoimiston myyntipäällikön valinta.
Mikä vittu teitä vaivaa?

edit: ah joo, Seatin ja Audin muovisuuden vertailua.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mun kokemukset näistä verrokeista palauttavat ensimmäisenä mieleen jämäkämmän ajotuntuman sekä yleisen laadun ja viimeistelyn tason eli Audissa lienee edelleen vähemmän muovia kuin Seatissa. Tietysti, mitä kukakin sitten arvostaa. Tottakai Seat ja Audi ovat samaan konserniin kuuluvina yhteneviä osiltaan mutta eihän toikaan konserni omiltaan oksaa sahaa. Esim uuteen lippulaiva-Superbiin ei saa samoja varusteita, joita Passatiin on tarjolla.
Viimeistelyn voin allekirjoittaa, ainakin siltä osalta että Seatissa oli havaittavissa pientä listojen repsottamista yms sellaista silmään pistävää. Muuten en kyllä keksi miten muovia olisi enemmän Seatissa kuin Audissa. Sisustahan noissa 1M Leonissa ja Toledossa sekä 8L A3:ssa on melko identtiset, ainakin kojelauta on tismalleen sama noissa kolmessa autossa. Ainakin itse pidän Audia melko muovisena autona siihen nähden että monet pitävät sitä premium-merkkinä.

Ajettavuudessakaan en huomannut eroja, tosin tämä voi selittyä sillä että oma Seatini oli varustetasoltaan Sport (sisustaltaan kuin Top Sport, mutta tehot kuin normaalissa autossa), eli siinä oli jo vähän yritystä ollut varusteiden suhteen. Taitaa FR olla vastaava varustetaso noissa uusissa Seateissa tuolle. Sporttipenkit, nahkaiset kolmipuolaratit, automaatti-ilmastoinnit, vakkarit jne. Samanikäiset Audi A3:t joihin autoa pääsin välillä vertaamaan, olivat taas niitä hinnat alkaen-mallisia, eli hävisivät varustetasossa omalle Seatilleni. Tietysti jos vertailua olisi tehnyt huippuvarusteltuun Audi A3:een tai jopa S3:een, niin silloin toki uskon Seatin jäävän kauas kaikessa. Toki hintahan noissa on jo tasoa, että saat kaksi Seatia yhden huippuvarustellun A3:n hinnalla.

Sanotaan nyt tarkennukseksi vielä että itse puhun lähinnä viime vuosikymmenen konsernilaisista. 2010-luvun malleihin ei ole tullut tutustuttua oikeastaan ollenkaan, mutta 2000-luvun malleja on tullut kulutettua aika paljon.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Haha joo.
Tämä on ehkä jatkoajan masentavin ketju (miksi edes luen tätä paskaa). Joku jantteri oli muuttamassa ulkomailta Suomeen ja firma tarjoaa autoedun ilmeisesti varsin löyhillä rajoituksilla, ja mikä on tämän jätkän valinta: Passat. Volkswagen Passat. Ehkä Skoda? Voi jumalauta sentään. Jonkun tutulla oli ollut Sitikka, josta oli tykännyt, mutta ei sellaista silti missään nimessä, vaan "VAG ehdottomasti". Golf Variantin vaihtovinkit, Octavian umpiossa kosteutta. Ja jollain oli BMW X3 joka on oikeastaan auton vastine sille että roikottaa kasuaalisti bleiseriä olalla, sellainen kiinteistönvälitystoimiston myyntipäällikön valinta.
Mikä vittu teitä vaivaa?

edit: ah joo, Seatin ja Audin muovisuuden vertailua.

Jaa, laitappa sitten jotain vaihtoehtoja näille. Voin seuraavalla kerralla harkita kolmen skidin ja näiden vaatimien kamojen kuskaamiseen jotain niistä tuon nykyisen suht tilavan ja taloudellisen mutta meille tarpeeksi tehokkaan tilalle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Esim uuteen lippulaiva-Superbiin ei saa samoja varusteita, joita Passatiin on tarjolla.

Isossa kuvassa olet toki oikeassa konsernin sisäisestä järjestyksestä (joka näkyy myös hinnoissa). Itse keksin tasan kaksi varustetta, joita Superbiin ei saa Passatin sijaan - sitä digimittaristoa ja kärryperuutusavustinta. Näistä käsittääkseni jälkimmäinen on tosin tulossa myös Skodalle. Aika pieni on ero noissa, lisäksi Superbilla on tyylipuolella varusteita joita ei taas saa Passatiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kerran nyt autoketjussa ollaan niin kysynpä kuitenkin. Eli kuinka hankalaa on myydä pakettiauto Suomessa? Pitäisi organisoida muutto Espanjasta Suomeen ja yksi vaihtoehto olisi vaihtaa tuo nykyinen X3 johonkin pakuun (esim Volkswagen Crafter) ja ajaa nuo täällä olevat tavarat Suomeen. Katsoin jos laitan täällä 15000-17000€ Crafteriin niin vastaavien pyyntihinta nettiautossa on jotakin 24000-30000€ välillä. Nopeasti katsottuna Tullin sivuilta tuolle autolle kohdistuva vero olisi jotain 2000-3000€ väliltä ja kustannukset Malaga - Helsinki välille on about 1500-2000€. Mutta jäänkö kuseen tuon pakettiauton suhteen vai meneekö se kaupaksi jos sitä myy reilusti halvemmalla hinnalla (esim 20000€) kuin autokaupat ilman, että ostan siihen talvirenkaita, webastoa jne jne?

Ristiriitaiset fiilikset tuon pakettiautosuunnitelman suhteen. Toisaalta olisi helppoa tuoda tavarat sillä Suomeen ja samalla voisi roudata kivan määrän eri viinejä ja muita Espanjan tuliaisia. Mutta toisaalta vituttaa laittaa suuri määrä omaa aikaa / sitoa omaa rahaa kiinni projektiin jossa tuntuu olevan riski jäädä aika pahasti pakkaselle suhteutettuna siihen, että voisin vaan lykätä nämä nykyiset tavarat kuljetusyrityksen kyytiin ja maksaa jonkun 2700-4000€ siitä.

Pahoittelut oman viestin nostamisesta, mutta onko kenelläkään kokemusta käytettyjen (tai jopa maahantuotujen) pakettiautojen ostosta/myynnistä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa, laitappa sitten jotain vaihtoehtoja näille. Voin seuraavalla kerralla harkita kolmen skidin ja näiden vaatimien kamojen kuskaamiseen jotain niistä tuon nykyisen suht tilavan ja taloudellisen mutta meille tarpeeksi tehokkaan tilalle.
Nyt en tiedä mikä sun nykyinen auto on. Joskus sulla oli E91 3-sarjan bemari? Sehän on ihan miellyttävä auto, aika ahdas ja hintaero 5-sarjalaiseen ei ole kovin iso, mutta ihan ok, ja jos sinne kamat ja lapset saat mahtumaan niin mikäs siinä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis hyviä autoja? Teille pitää kertoa hyviä autoja? Ette tiedä kuin Skodan, Audin ja Volkkarin? Ai niin ja Seatin. Älkää ny viittikö.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Mikä vittu teitä vaivaa?

Minullapa on Volvo.

Mutta joo, itsekin ajattelisin, että jos ei ole ns. omat rahat kiinni niin lähtisin kalastelemaan vähän eksoottisemmille vesille, tai ainakin kokeilisin. Toki se on autolla hyvä ominaisuus, että se ei jätä tielle. Äitinikin vaihto Rellun pois kun aina sai olla jännittämässä, että mihin jättää. Nyt on Mazda. Ei olisi oma valintani mutta ymmärrän 60-vee ihmisen, että ei siinä enää ylimääräistä jännitystä kaipaa.

p.s Alfa on aina kutitellut minun sisintäni jotenkin, mutta en ole koskaan uskaltanut laittaa omaa oikeaa rahaa siihen. Kerran oli lähellä. Range Evoquen olisin ottanut, jos olisi ollut vähän käytettyä nelikko automaattia saatavilla sopuhintaan, mutta noita oli silloin tarjolla käytettynä joku kahdeksan kappaletta koko maassa, joten valinnan varaa ei ollut. Siispä Volvo. Niistä oli.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis hyviä autoja? Teille pitää kertoa hyviä autoja?
No en minä ainakaan tiedä. Mulla on ollut Opel, Pösö, Seat, Sitikka ja nyt Ford. Kerro mulle, mikä työsuhdeauto minun pitää ottaa, etten menetä skenepisteitä. Tai anna nyt ainakin vaikka 3-5 vaihtoehtoa. Vai pelkäätkö, että pilkaan niitä hyvien tai huonojen perusteluiden kera?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt en tiedä mikä sun nykyinen auto on. Joskus sulla oli E91 3-sarjan bemari? Sehän on ihan miellyttävä auto, aika ahdas ja hintaero 5-sarjalaiseen ei ole kovin iso, mutta ihan ok, ja jos sinne kamat ja lapset saat mahtumaan niin mikäs siinä.

Joo, nyt on muutaman vuoden vanha F11 520d. Tonne mahtuu vaunut ja pari ei-pyörällistä lätkäkassia ja tilaa on sisällä ainakin Lapinreissun jäljiltä muijan mielestä ihan mukavasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No en minä ainakaan tiedä. Mulla on ollut Opel, Pösö, Seat, Sitikka ja nyt Ford. Kerro mulle, mikä työsuhdeauto minun pitää ottaa, etten menetä skenepisteitä. Tai anna nyt ainakin vaikka 3-5 vaihtoehtoa. Vai pelkäätkö, että pilkaan niitä hyvien tai huonojen perusteluiden kera?
Tuossahan on jo useita hyviä vaihtoehtoja, edellä mainittiin muutama lisää. Ei se toimi niin että aina kysytään minulta mikä auto olisi hyvä, koska se ihminenhän siinä on se ongelman ydin eikä se volkkari.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös