Autoiluketju

  • 3 307 790
  • 18 973

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juuri tästä on kyse. Opel ja Ford ovat ihan tavallisia autoja, miksi siis niiden sijasta välttämättä valita se kaikkein masentavin vaihtoehto.

Miksi ihmeessä VAG:n autot (aika kova haarukka toki niiden sisälläkin) ovat sen masentavampia millään mittarilla?
 

Fordél

Jäsen
Mitä enemmän autoista tietää, niin sitä selvempää on se, että kaikki ne on tavalla tai toisella ihan paskoja.

No eihän se nyt näin mene. Kyllä autoissa on paljon eroja. Kaikki ne hajoavat aikanaan, mutta osa 2 000 000 km:n kohdalla, osa 200 000 km:n kohdalla.

Siispä parempi jokaisen ostaa sellainen kun itsestä tuntuu, vaikka vähän kyllä hymähdin sille, että jonkun Ooppelin tai Foordin ostamalla joku tuntee olevansa kovakin individualisti.

No tämä on sitten jo ihan täyttä totuutta eli mitään yhtä oikeaa vastausta ei ole. Jokaisen kannattaa ostaa ihan sellainen auto kuin itse näkee parhaaksi. Tosin kyllä Opelilla ja Fordillakin voi erottautua, kuten ostamalla vaikka sähkö-Opelin tai kaasu-Fordin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähe menee vielä ku ehit. Oliko siinä neljä merkkiä jotka toit itse esiin ja ne kaikki hyväksyin (pl Seat tietysti), kuten myös muutaman muun. Tästä voisi jo nokkelampi päätellä että en ole kovin ronkeli.
Voi lol. Se onkin merkki, joka ratkaisee. Tarkennetaan. Opel: Kadett E 1.3 -87, oikea ruostepesä. Sain halvalla lankomieheltä. Kiva, että kelpaa sulle. No kelpasi se mullekin ekaksi autoksi, mutta katsastusmies esti pitemmän liiton tuon yksilön kanssa. Pösö: pakasta revitty ekan sukupolven 206 1.4 -98. Ihan kiva kauppakassi. Seat: pakasta revitty Toledo 1.9 TDi -04. Pirun hyvä auto, ihan eri planeetalta kuin nuo kaksi aiempaa. No, Kadettia huonompaa autoa olisi pitänyt erikseen etsiä. Jos ei olisi ollut pakko vaihtaa farkkuun, olisin varmaan ajanut tuon loppuun. Mutta kun farkku piti saada, niin Citroën C5 2.0 break -05. Yllättävän vähän ongelmia ranskalaiseksi. Ennen isompia ongelmia Focuksen farkku 1.6 -10 varmuuden vuoksi alle. Kiva ajaa, tykkään, vaikkei kaikilla herkuilla olekaan. C5 oli huomattavasti paremmin varusteltu.

Sikäli hauskaa, että Seat meni sulla VAGeenä nou-nouksi. Se on noista neljästä aiemmasta se, joka oli ihan selkeäst noita muita parempi auto. Mutta koska sulla pelkkä merkki saa aikaan ihottumaa, niin varmaankin tuo Kadett on noista viidestä se, jonka olisit itse valinnut.

Oisko mitenkään mahdollista, että sä hiukan nyt yleistät ja oikaiset mutkia tässä keskustelussa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole mahdollista. Muutenkin aika erikoista vertailla jotain munamallin kadettia ja uutta toledoa. Toki jos tämä on se logiikka jolla sen itselleen perustelee niin mikäpä siinä. Kadett on kuitenkin klassikko, no Toledo ei ole. Se on sanottava että Seatia en pidä ihan niin tuomittavana kuin volkkaria tai skodaa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei ole mahdollista. Muutenkin aika erikoista vertailla jotain munamallin kadettia ja uutta toledoa. Toki jos tämä on se logiikka jolla sen itselleen perustelee niin mikäpä siinä. Kadett on kuitenkin klassikko, no Toledo ei ole. Se on sanottava että Seatia en pidä ihan niin tuomittavana kuin volkkaria tai skodaa.
Sitä minä en ymmärrä että joku Peugeot ja Citroen sinulle kelpaavat, mutta ei VW Passat. Minäkään en VAG-tuotteista hirveästi innostu, mutta jos vaihtoehtona olisi joku ranskalainen sähköihme niin ottaisin sen tylsän harmaan Passatin ilman hetkenkään epäröintiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitä minä en ymmärrä että joku Peugeot ja Citroen sinulle kelpaavat, mutta ei VW Passat. Minäkään en VAG-tuotteista hirveästi innostu, mutta jos vaihtoehtona olisi joku ranskalainen sähköihme niin ottaisin sen tylsän harmaan Passatin ilman hetkenkään epäröintiä.
Passatin luokassa on niin paljon houkuttelevampiakin vaihtoehtoja, että se nyt ei ole minusta hirveän oleellista että onko Passat listan viimeinen vai toiseksi viimeinen, kun ei sellaisen hankinnalle mitään perustetta kuitenkaan olisi. Mutta kyllä mä 508 tai C5 tai vaikka DS5 ottaisin ennen Passattia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Passatin luokassa on niin paljon houkuttelevampiakin vaihtoehtoja, että se nyt ei ole minusta hirveän oleellista että onko Passat listan viimeinen vai toiseksi viimeinen, kun ei sellaisen hankinnalle mitään perustetta kuitenkaan olisi. Mutta kyllä mä 508 tai C5 tai vaikka DS5 ottaisin ennen Passattia.
Makunsa kullakin. Itse en ottaisi mitään ranskalaista, sillä minun pitää päästä töihin joka päivä omalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Makunsa kullakin. Itse en ottaisi mitään ranskalaista, sillä minun pitää päästä töihin joka päivä omalla autolla.
Ottamatta kantaa juuri sinun tilanteeseesi, tuollaiselle tiellejäämisluotettavuudelle ihmiset antaa usein liian ison painoarvon. Vaikka se auto jättäisi joka vuosi tielle (mitä nyt uudet ranskalaisetkaan eivät tietenkään tee, jos edes vageja epäluotettavampia ovat) niin se on silti aivan häviävän pieni osa autoilukokemusta. Ja voihan se taksikin olla joku kunnon auto.
 

Fordél

Jäsen
Tää keskustelu on kuin kuuntelisi pikkupoikien keskustelua hiekkalaatikolla. Kukin luottelee lempiautojaan vailla juuri mitään perusteluita. Hedelmätöntä keskustelua. Jos halutaan oikeasti saada jotain irti näistä keskusteluista niin heitettäisiin nyt edes kunnon perusteluita näkemysten tueksi. Miksi se 508, C5 tai Passat olisi oma valinta? Kulutus, alusta, vaihdelaatikko, varustelutaso, moottori, ohjaus, takuu, mitä näitä perusteluita nyt voisi olla. Yritetään edes.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miksi se 508,
Frendi osti tämmöisen peltilehmän pari vuotta sitten, ainakin ulkopuolisen silmin jolla jotakuinkin samat fiilikset ranskalaisista kuin Mikke73:lla niin täytyy myöntää että oli se ainakin halpa, tuommoisia isoja perheautoja myytiin ainakin tuolloin kampanjoissa modernilla bensaturbolla ja hyvin varustein noin 25 000 eurolla. Kuulostaa hinnalta johon moni lähtee helpostikin, frendikin ajelee paljon maanteilla ja kehuu että on mukava ja hiljainen. Samalla hinnalla mä olisin ostanut varmaan koko luokkaa pienemmän auton itselle tutummista merkeistä.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tää keskustelu on kuin kuuntelisi pikkupoikien keskustelua hiekkalaatikolla. Kukin luottelee lempiautojaan vailla juuri mitään perusteluita.
Aivan kuten autosta ihmiset päättää. Se mainoksen vähäpukeinen akka saa aikaan mieltymyksen ja se on siinä. Sitten väkisin etsitään järkiperusteet... Auto on useimmalle tunnetta. Enkä minäkään ole osaton tästä. Järkevästi ei voi perustella farkkua, urheiluautoa ja prätkää.
 
Viimeksi muokattu:

Puster

Jäsen
Mun eka auto oli sininen. Sitten jatkoin samalla linjalla ja pari hetkellistä sinistä tuli lisää. Rinta-Joupilta löytyi vähän ajettu vihreä mutta se oli huono valinta. Se vaihtui sitten aika pian uuteen punaiseen ja sillä tuli ajeltua ympäri Suomen. Sitten palasin takaisin vihreään, koska autoliikkeestä löytyi sellainen eikä tarvinnut kauaa odotella laivaa Hankoon. Nyt on musta.
Kaikki yhtä paskoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toivottavasti sarkasmia nämä kaikki autot paskoja viestit, muuten täytyy ottaa syvästi osaa monien järjettömään "autoharrastukseen". Itse perustan autovalinnat paljon myös luotettavuuten, arvon säilymiseen kaiken muun omien mieltymyksien ohella ja pidän erittäin tärkeänä että ajan autolla josta saa myydessä vielä mukavasti rahaa. Nykyisen 1½ vuotta sitten ostetun auton pyynnit nettiautossa on samat kuin mitä maksoin siitä, en odota ihan samaa saavan mutta lähelle jos nyt myisin. E91 BMW:llä ajelimme yli 4 vuotta ja hinta tippui kohtuulliset 8 000 euroa mikä on vielä mielestäni siedettävä määrä.
Ihmettelen näitä monein uusien idän ihmeiden omistajia jotka maksaa uutena autoistaan 30-40t€, huoltaa takuuhuolloissa tuhansilla euroilla ja sitten ihmettelevät kun saavat vaihdossa 3 vuoden päästä siitä 10 000 euroa, ei ihme että autoilu vituttaa.

_
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ottamatta kantaa juuri sinun tilanteeseesi, tuollaiselle tiellejäämisluotettavuudelle ihmiset antaa usein liian ison painoarvon.

Plus että se tiellejättämisluotettavuus on usein vedetty vaarin hihasta Esson baarissa.

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston vuodenvaihteessa.

Nämä merkit jättivät useimmin tien päälle vikojen vuoksi, prosenttiosuus parhaaseen eli Tojotaan verrattuna. Vältetään näitä.

SEAT 430 %
RENAULT 450 %
MITSUBISHI 450 %
FIAT 490 %
SUBARU 500 %
SUZUKI 510 %
CHEVROLET 540 %
DACIA 720 %
CHRYSLER 850 %
SAAB 890 %

Vähiten hinattiin Tojotan lisäksi volkkareita (120%), skodia (140%) ja nissaneita (150%).
Kaksin-kolminkertaisesti useammin hinattiin mersuja, hondia, audeja, mazdoja,volvoja, foordeja, kioja, bemareita, ooppeleita, pösöjä ja sitikoita.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Haha joo.
Tämä on ehkä jatkoajan masentavin ketju (miksi edes luen tätä paskaa). Joku jantteri oli muuttamassa ulkomailta Suomeen ja firma tarjoaa autoedun ilmeisesti varsin löyhillä rajoituksilla, ja mikä on tämän jätkän valinta: Passat. Volkswagen Passat. Ehkä Skoda? Voi jumalauta sentään. Jonkun tutulla oli ollut Sitikka, josta oli tykännyt, mutta ei sellaista silti missään nimessä, vaan "VAG ehdottomasti". Golf Variantin vaihtovinkit, Octavian umpiossa kosteutta. Ja jollain oli BMW X3 joka on oikeastaan auton vastine sille että roikottaa kasuaalisti bleiseriä olalla, sellainen kiinteistönvälitystoimiston myyntipäällikön valinta.
Mikä vittu teitä vaivaa?

edit: ah joo, Seatin ja Audin muovisuuden vertailua.

Juu ja Pösön sähköviat. Eikä ne edes ikinä käynnisty pakkasella. Mun kymmenestä Pösöstä yksi oli susi. 307 farkku. Tuo 307 on ainoa Pösö, jossa noita sähkövikoja on ollut. Polttimot paloi joka kulmasta vuorotellen.
Isä-ukko taas on ajellut Pösöillä reippaasti yli miljoona kilometriä. Eikä kyllä ole hänenkään Pösöissä sähkövikoja esiintynyt.

Niin ja älkää jumalaare Renaultiin koskeko. Täynnä sähkövikoja nekin. Paitsi tuo meidän 2003 vuoden kakkosauto Megane. Penkinlämmittimet ei toimi. Muuten pelaa kaikki. Kai se sitten on täynnä sähkövikoja sekin.
Vitsi. Mulla ja ukolla on käynyt kyllä hyvä tuuri Pösöjen kanssa. Yhteensä vissiin 20 Pösöä ja yhdessä vähän kipuja.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä merkit jättivät useimmin tien päälle vikojen vuoksi, prosenttiosuus parhaaseen eli Tojotaan verrattuna.
Noi % näyttää paljon julmemmilta kuin mitä todellisuus on. Kaikki nykyautot on kohtalaisen luotettavia. Noi luvut tarvitsisi lihaa luiden ympärille, jotta ymmärtäisi, että Saabitkin käynnistyy silloin tällöin...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En edes muista milloin auto olisi jäänyt tien päälle, ei ole tainnut kertaakaan jäädä itsellä reilun kahden kymmenen vuoden aikana ja olen ajellut 0-10 vuotta vanhoilla autoilla pääosin täällä pk-seudulla, kerran taisi bensa loppua ooppelista kouluaikoina. Eihän ooppelikaan tielle jättänyt vaikka ruostui kylläkin, mutta se kuului niihin parin tuhannen markan autoihin ja niitä sitten hitsailtiin kaverin pajalla. Ehkä mielikuvat niin lapsuudesta kuin automedioista on ohjannut mut kohtalaisen luotettavien autojen suuntaan koska mitään isompia murheita ei ole sattunut ja niin kuin täälläkin olen maininnut että jokaisen käytettynä ostetun olen syynännyt tarkkaan ja huollattanut pikkuviatkin myyjäliikkeen piikkiin. Vasta nämä isommat VAG-moottorien öljynsyöntiongelmat on itseäni ohjannut muualle valinnoissa, mutta en muista että olisin autovalintaani tehnyt sillä perusteella että se olisi jollain katsastuslistalla kärjessä.

_
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Plus että se tiellejättämisluotettavuus on usein vedetty vaarin hihasta Esson baarissa.

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston vuodenvaihteessa.

Nämä merkit jättivät useimmin tien päälle vikojen vuoksi, prosenttiosuus parhaaseen eli Tojotaan verrattuna. Vältetään näitä.

SEAT 430 %
RENAULT 450 %
MITSUBISHI 450 %
FIAT 490 %
SUBARU 500 %
SUZUKI 510 %
CHEVROLET 540 %
DACIA 720 %
CHRYSLER 850 %
SAAB 890 %

Vähiten hinattiin Tojotan lisäksi volkkareita (120%), skodia (140%) ja nissaneita (150%).
Kaksin-kolminkertaisesti useammin hinattiin mersuja, hondia, audeja, mazdoja,volvoja, foordeja, kioja, bemareita, ooppeleita, pösöjä ja sitikoita.
Kuinkahan isoa osaa noissa hinausmäärissä eri merkkien osalta näyttelee rengasrikot? En tiedä kuinka merkkikohtaista vararenkaan löytyminen on, mutta ainakaan omassa Fordissani sitä ei ole, vaan tilalla on joku ihme paikkaustökötti kompuroineen. Luin jostain, että tuo on lisännyt aika paljonkin hinaustarvetta, koska useat ovat tuon paikkaussarjan kanssa hukassa tosipaikan tullen ja tilataan hinaus. Esimerkiksi Lähtitapiola ei korvaa hinausta, jos se johtuu rengasrikosta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuinkahan isoa osaa noissa hinausmäärissä eri merkkien osalta näyttelee rengasrikot?

Tässä aineistossa valtaosin kyse oli teknisistä ongelmista (polttoaineen syöttö, sähkö, käynnistys jne). Rengasrikkoja ei mainittu erikseen, ojaanajoja oli joitakin. Ja oman merkkinsä sijoitukseen pettynyt löytää takuuvarmasti kaikkea seliteltävää geopolitiikasta ja mallikohtaisuuksista alkaen.
 

Tuamas

Jäsen
Ranskalaisten toimintavarmuutta ollaan melko löyhin perustein vähätelty ja sähkövikoja liioiteltu, erityisesti Peugeotin osalta.

Sinänsä hauskana anekdoottina lähipiiristä eniten sähkövikoja ja aikaa pajalla on ollut upouutena hankituissa Audin A6:ssa ja Mersun ML:ssä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla oli käyttiksenä 1. sukupolven Laguna farkku monta vuotta. Siinä oli isoimmat viat venttiilin palaminen ja bensatankin kiinnityksen ruostuminen + pari paikkaa, joidena jälkeen se meni vaihtoon. Helma kupli ja hitsaamista oli tulossa lisää. Tais olla 4 vuotta. Siis 3 kertaa ylimääräistä pajalla. Siinä oli mittarissa noin 250tkm poitettaessa. Sen jälkeen tuli taloon farkku väyrynen, ajettu 160tkm. Iso bensakone ja mukava pirssi. Mutta se oli pajalla vähintään 3 kertaa vuodessa, kun meni puolia, nokkaketjun venymistä, lasien nostimia, jousituksen kiinnityksen irtiruostuminen, vaihdelaatikosta poiki ohjausventtiili kaksi kertaa jne. Plus tietysti hillitön kukkimisongelma. (Ruoste siis.) Kypsyin korjaamaan 201tkm kohdalla. Laguna oli laadultaan PALJON parempi. Nyt on käyttiksenä paljon parjattu diesel farkku Passat ja se on ollut kerran pajalla 1½ vuoden aikana, kun naftalämpärin vesisiirtopumppu meni särki. Yhtä pientä peltiruttua ei lasketa tähän, kun peruutin viemärin ilmastointiputkeen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Esimerkiksi Lähtitapiola ei korvaa hinausta, jos se johtuu rengasrikosta.
Oletko tästä ihan varma? Itse nimittäin varmistin asian Lähitapiolasta, kun ensimmäinen vararenkaaton auto taloon tuli ja käsitykseni mukaan hinaus korvataan, mikäli mukana olevalla paikkauspullolla on koitettu rengasta kuntoon saada siinä epäonnistuen. Tosin tuon jälkeen taitaa rengas olla paikkaamattomassa kunnossa ja täytyy vaihtaa uuteen (rengasliikkeestä kuullut).
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Oletko tästä ihan varma? Itse nimittäin varmistin asian Lähitapiolasta, kun ensimmäinen vararenkaaton auto taloon tuli ja käsitykseni mukaan hinaus korvataan, mikäli mukana olevalla paikkauspullolla on koitettu rengasta kuntoon saada siinä epäonnistuen. Tosin tuon jälkeen taitaa rengas olla paikkaamattomassa kunnossa ja täytyy vaihtaa uuteen (rengasliikkeestä kuullut).

Kai kaikkien enemmän omia ajoja esim mökille tms ajavien kannattaa sijoittaa huntti vuodessa Autoliiton plusjäsenyyteen. Siinä on toistaiseksi ollut hinta-laatusuhde kohdallaan, kun leimasta saa rabattia, Moottori on ihan ookoo lehti ja muitakin etuja löytyy tiepalveluiden lisäksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onkos täällä jengillä nk. kesäautoja?

Itsellä oli poltellut jo tosi pitkään kakkossarjalainen Mazda MX-5 (NB-korimalli) ja viime syksynä tuli sellainen hankittua, melko sopivasti. Talven aikana kytkinremppa, täydellinen huolto yms, pakoputkistosta puolet uusiksi, vähän meikkausta / maalausta, TR Lanen roll-bar kiinni, penkkeihin ja rattiin nahkaverhoilu ja nyt uudet vanteet alla => eiku katto alas ja baanalle!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös