Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei voi kamerat takaapäin toimia. Poliisi tarvitsee kuljettajan kuvan sakottaakseen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei voi kamerat takaapäin toimia. Poliisi tarvitsee kuljettajan kuvan sakottaakseen.

Tää nyt ei (enää) ole ihan näin, vaan liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan pääsääntöisesti auton omistaja/haltija - ote kyseisestä asetuksesta:

"Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa."

Käytännössä rangaistusmääräyksen antamiseen siis riittää auton rekisteritunnus, joka on saatavissa myös takaapäin. Tosin, käytetty liikennevalvontakameratekniikka on kuitenkin toteutettu siten, ettei se ota kuvaa liikkuvasta autosta takaapäin, jollei auto siis peruuta ylinopeutta kameraa kohti. Se taas lienee käytännössä aika epätodennäköistä.

Lainaus: Nettilaki/Lakitieto
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää nyt ei (enää) ole ihan näin, vaan liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan pääsääntöisesti auton omistaja/haltija - ote kyseisestä asetuksesta:

"Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa."

Käytännössä rangaistusmääräyksen antamiseen siis riittää auton rekisteritunnus, joka on saatavissa myös takaapäin. Tosin, käytetty liikennevalvontakameratekniikka on kuitenkin toteutettu siten, ettei se ota kuvaa liikkuvasta autosta takaapäin, jollei auto siis peruuta ylinopeutta kameraa kohti. Se taas lienee käytännössä aika epätodennäköistä.

Lainaus: Nettilaki/Lakitieto

Tämä tosiaan pitää paikkansa, että rikkomuksesta vastaa rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, mutta kameravalvonnassa kuljettajan tulee kuitenkin olla tunnistettavissa. Keväältä minulla on reipas ylinopeus tolppaan, mutta ilmeisesti lasin heijastus pelasti pikku autourheilijan, sillä tuosta ei ole puolen vuoden jälkeenkään kuulunut mitään.
 

Tuamas

Jäsen
Toimiiko nuo peltipoliisipöntöt myös toiseen suuntaan, siis niin että kuvaisivat auton takaapäin? Tuli ohitettua melko kovalla ylinopeudella ja vasemman kaistan puolella oli tuollainen pönttö, jossa tosin ei yleensä ole edes kameraa sisällä. Netissä oli aika hintsusti tietoa siitä, että toimiiko nuo tiessä olevat nopeusanturit vain yhteen suuntaan vai molempiin suuntiin.

Kamera ottaa kuvan tiessä olevien anturien perusteella, käsittääkseni ne eivät toimi "väärinpäin".

Lisäksi jos olisi otettu kuva, olisit sen huomannut, tuo välähdys on melkoisen voimakas.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein:

- farmari
- hintaluokka 5000-7000 euroa
- vuosimalli vähintään 2005 (periaate on ettei vanhempaan vaihdeta ja nykyinen on 2004)
- bensakone (ajokilometrit sen verran alhaisia ettei diesel kannata)
- manuaalivaihteet (mielellään)
- jarrullinen vetomassa vähintään 1500 kg satunnaisia hevoskopin vetoja varten
- edulliset vakuutukset ja huollot

Ajaminen tapahtuu pääosin kaupunkiolosuhteissa, ei tosin ihan keskusta-alueella vaan yli 60 km/h -rajoitusalueilla. Satunnaisesti tulee myös maantieajoa.

Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein...

Miten olisi Citroën C5? Vai oletko allerginen kaikille ranskalaisille? Toivomillasi ominaisuuksilla näyttää olevan saatavilla parikin C5:ttä. Ihan asiallinen auto on kokemusteni mukaan kyseessä. Aika laiska, mutta tilava ja mukava, eikä varusteissakaan ole moittimista.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keväältä minulla on reipas ylinopeus tolppaan, mutta ilmeisesti lasin heijastus pelasti pikku autourheilijan, sillä tuosta ei ole puolen vuoden jälkeenkään kuulunut mitään.

Minulla on välähtänyt kahdesti, eikä ole mitään tullut. Noista kuvista epäonnistuu todella suuri määrä, sekä monesti kuvia on vaan niin paljon etteivät kerkeä kaikkia edes katsomaan. Suunnittelevat kameroihin langatonta tiedonsiirtoa jolloin toiminta tehostuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulla on välähtänyt kahdesti, eikä ole mitään tullut. Noista kuvista epäonnistuu todella suuri määrä, sekä monesti kuvia on vaan niin paljon etteivät kerkeä kaikkia edes katsomaan. Suunnittelevat kameroihin langatonta tiedonsiirtoa jolloin toiminta tehostuu.

Onkos se keskinopeusvalvonta jo tullut näihin peltipoliiseihin? Sillähän uhkailivat jokin aika sitten ja kuullostaa aika mielenkiintoiselta tavalta sakottaa.

_
 

Japu91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
Itsellänihän välähti tuossa reilu viikko sitten yöllä ajaessani Varkauden kohdalla peltipoliisi. Yöllä sitä ei ainakaan voinut olla huomaamatta kun räpsähti. Toki se vitutti silloin kun ajatuksissani ajoin siihen 80 alueen tolppaan, noh onneks olin näköjään sen verran alitajuntaisesti hiljentänyt, että todettu nopeus oli 83 km/h kirjallisessa huomautuksessa. Eli siis varmaan se on ollut sen 86 km/h, kun eikös nuo vähennä 3 km/h noissa mittavirheenä tms. Keskinopeusvalvonta voisikin olla tehokkaampaa, jotenkin vaan epäilen, että ei ole ihan heti tulossa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.

Mulla on kahdella kaverilla ollut tuo Croma, jotka tosin molemmat rajusti vähemmillä kilsoilla. He kutsuivat romujaan Fix It Again Tonyiksi. Veikkaisin, ettei Fiude ja 200000km Suomen olosuhteissa ole match made in heaven.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos se keskinopeusvalvonta jo tullut näihin peltipoliiseihin? Sillähän uhkailivat jokin aika sitten ja kuullostaa aika mielenkiintoiselta tavalta sakottaa.
_

Ollut koekäytössä jossain päin suomea, mutta kokemukset ovat olleet huonoja. Näillä näkymin ei tulla ottamaan käyttöön.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Emännän uuteen Poloon pääsi eilen illalla läikkymään takapenkin lattiamatolle olutta. Haju on aikamoinen, vinkkejä miten päästä hajusta eroon? Joku perus autonverhoilun puhdistusaine vaiko onko kotikonsteja? Pesu ja imurointi?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olettaen ettei painehuuhtelulaitetta kotoa löydy niin tahraa voisi lähteä taklaamaan esim. Autoglymin interior cleanerilla tai Ultiman interior shampoolla. Jälkimmäisestä ihan hyviä kokemuksia.

Helpoin vaihtoehto on viedä paikalliselle fixarille pesuun. Jos persaus ei kestä koko sisustan pesua niin uskoisin että suostuvat huuhtaisemaan pelkästään tuon osumaa saaneen kohdan.
 

HokiHero

Jäsen
Osaako kukaan sanoa onko jossain Tikkurilan lähistöllä autokorjaamo, joka suorittaa ruostekorjauksia? Takahelmakoteloissa olisi korjattavaa ja tuntuu olevan mahdoton tehtävä löytää lähistöltä ketään kuka hoitaisi asian kuntoon.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Isäukon diesel-Mazda 6:n moottorin oikealta puolelta eli hansikaslokeron edestä alkoi eilen kuulua omituista nakutusta eli lonksumista, lonksuminen on ehkä parempi sana kuin nakutus. Äänen taajuus vaihtelee kierrosten mukaan, eli mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi taajuus. Ääni ei ole sattumanvarainen vaan tasainen. Ääni vaikuttaa syntyvän sen muovisen kannen alla, joka on moottorin päällä oikealla puolella kuskin silmin katsoen. Autolla on ajettu 204 000 km ja jakohihna vaihdettu 100 000 km sitten.

Yritin etsiä vastausta internetin muilta palstoilta, mutta etenkin Suomi24:ssä oli niin paljon vittuilua, että piti lähteä pois.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Isäukon diesel-Mazda 6:n moottorin oikealta puolelta eli hansikaslokeron edestä alkoi eilen kuulua omituista nakutusta eli lonksumista, lonksuminen on ehkä parempi sana kuin nakutus. Äänen taajuus vaihtelee kierrosten mukaan, eli mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi taajuus. Ääni ei ole sattumanvarainen vaan tasainen. Ääni vaikuttaa syntyvän sen muovisen kannen alla, joka on moottorin päällä oikealla puolella kuskin silmin katsoen. Autolla on ajettu 204 000 km ja jakohihna vaihdettu 100 000 km sitten.

Yritin etsiä vastausta internetin muilta palstoilta, mutta etenkin Suomi24:ssä oli niin paljon vittuilua, että piti lähteä pois.

Olisiko mahdollista, että vika olisi jossain renkaan paikkeilla? vai tuleeko ylempää? Kuuluuko sama ääni tyhjäkäynnilläkin kun kierroksia nostaa? Laakerit?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olisiko mahdollista, että vika olisi jossain renkaan paikkeilla? vai tuleeko ylempää? Kuuluuko sama ääni tyhjäkäynnilläkin kun kierroksia nostaa? Laakerit?

Ääni kuuluu etuoikealta kuskista katsottuna muovisen kannen alta moottorista ja naputus eli lonksutus tihenee kierrosten myötä. Renkaiden ja konepellin "keskimaastosta".

Naputus kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja kun renkaat eivät pyöri. Äänen taajuus on suoraan verrannollinen kierrosten määrään, eli yli 2000 kierroksessa lonksuminen on yhtäsoittoista huminaa. Parhaiten äänen erottaa matalilla kierroksilla.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ääni kuuluu etuoikealta kuskista katsottuna muovisen kannen alta moottorista ja naputus eli lonksutus tihenee kierrosten myötä. Renkaiden ja konepellin "keskimaastosta".

Naputus kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja kun renkaat eivät pyöri. Äänen taajuus on suoraan verrannollinen kierrosten määrään, eli yli 2000 kierroksessa lonksuminen on yhtäsoittoista huminaa. Parhaiten äänen erottaa matalilla kierroksilla.

Kuulostaisi siltä, että nokka-akselin voitelu ei syystä tai toisesta pelaa kunnolla. Lienette tarkistaneet öljymäärän?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuulostaisi siltä, että nokka-akselin voitelu ei syystä tai toisesta pelaa kunnolla. Lienette tarkistaneet öljymäärän?

Häätyypä tarkistaa ölöjyt, myönnän että ei tarkistettu. Tietenkin kun se ääni alkoi kuulua, niin isäukko alkoi epäillä, että kone leikkaa kiinni ihan kohta tai vähintään räjähtää tulipalloksi. Ja että remontti maksaa vähintään miljardi euroa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Häätyypä tarkistaa ölöjyt, myönnän että ei tarkistettu. Tietenkin kun se ääni alkoi kuulua, niin isäukko alkoi epäillä, että kone leikkaa kiinni ihan kohta tai vähintään räjähtää tulipalloksi. Ja että remontti maksaa vähintään miljardi euroa.

Ei se kaukana ole, jos venttiilikoneistosta on kyse. Kannattaa melkein suosiolla hinata korjaamolle, voipi säästää ehkä vielä jokusen euron.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei se kaukana ole, jos venttiilikoneistosta on kyse. Kannattaa melkein suosiolla hinata korjaamolle, voipi säästää ehkä vielä jokusen euron.

Enpä tiijä venttiileistä tai muista huohottimista. Isäukolta leikattiin eilen olkapää ja hän on vähän huonossa hapessa juuri nyt. Olisi enemmän kuin tuhat kärppää, jos selviäisi pienemmällä kuin Wetterin rankaisuhinnoilla tästä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Enpä tiijä venttiileistä tai muista huohottimista. Isäukolta leikattiin eilen olkapää ja hän on vähän huonossa hapessa juuri nyt. Olisi enemmän kuin tuhat kärppää, jos selviäisi pienemmällä kuin Wetterin rankaisuhinnoilla tästä.

On siinä toki "halvempiakin" vaihtoehtoja, jotka sen äänen voivat aiheuttaa, kuten jakohihnan kiristin. Jos se on kuoleentunut, niin hihna pääsee hakkamaan koteloa vasten. Suosittelisin kumminkin varmuuden vuoksi, ettei autolla ajeta, ennenkuin joku asiaa tunteva on sitä tutkinut, jotta vältyttäisiin isommilta vaurioilta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
On siinä toki "halvempiakin" vaihtoehtoja, jotka sen äänen voivat aiheuttaa, kuten jakohihnan kiristin. Jos se on kuoleentunut, niin hihna pääsee hakkamaan koteloa vasten. Suosittelisin kumminkin varmuuden vuoksi, ettei autolla ajeta, ennenkuin joku asiaa tunteva on sitä tutkinut, jotta vältyttäisiin isommilta vaurioilta.

Ääni kieltämättä kuulostaa vähän samalta kuin pyörän ketju hinkkaisi suojusta vasten. Taajuus on kuin hevoinen laukkaisi, siinä on tietty rytmi ja rytmin päälle voi mainiosti hyräillä Bonanzan tunnaria.

Tarkistin edellisen vihjeen perusteella öljyt, ne olivat kunnossa mutta lisäsin varmuuden vuoksi vähäisen. Sen jälkeen autolla on ajettu 1,5 km, koska muuvvan automies sanoi, että sen verran uskaltaa jos ei kerran moottori näytä kuumenevan ylimääräisesti.

Kiitos vinkeistä nimimerkeille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 malleista? Pikaisella googlettelulla näytti olevan jos jonkinlaista natinaa ja pikkuvikaa mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia jos jollain jatkislaisella on tuollainen auto pyörinyt ajossa. Hinnathan noissa on halpoja... liekö syy vai seuraus vikojen vuoksi?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 malleista? Pikaisella googlettelulla näytti olevan jos jonkinlaista natinaa ja pikkuvikaa mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia jos jollain jatkislaisella on tuollainen auto pyörinyt ajossa. Hinnathan noissa on halpoja... liekö syy vai seuraus vikojen vuoksi?

Aivan loistava auto, kunhan pysyy erossa diesel-malleista! Sähköpenkeissä ja öljytiivisteissä tyyppivikaa, mutta omassa tuttavapiirissäni 159t ovat noilta säästyneet. Alfa-foorumilta kannattaa käydä hankkimassa lisätietoa. Erityisen lämpimästi suosittelen tuota 1750 turboa, sysää niin perkeleesti. Huh kun on ikävä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös