Autoiluketju

  • 3 311 677
  • 18 998
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ääni kuuluu etuoikealta kuskista katsottuna muovisen kannen alta moottorista ja naputus eli lonksutus tihenee kierrosten myötä. Renkaiden ja konepellin "keskimaastosta".

Naputus kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja kun renkaat eivät pyöri. Äänen taajuus on suoraan verrannollinen kierrosten määrään, eli yli 2000 kierroksessa lonksuminen on yhtäsoittoista huminaa. Parhaiten äänen erottaa matalilla kierroksilla.

Kuulostaisi siltä, että nokka-akselin voitelu ei syystä tai toisesta pelaa kunnolla. Lienette tarkistaneet öljymäärän?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuulostaisi siltä, että nokka-akselin voitelu ei syystä tai toisesta pelaa kunnolla. Lienette tarkistaneet öljymäärän?

Häätyypä tarkistaa ölöjyt, myönnän että ei tarkistettu. Tietenkin kun se ääni alkoi kuulua, niin isäukko alkoi epäillä, että kone leikkaa kiinni ihan kohta tai vähintään räjähtää tulipalloksi. Ja että remontti maksaa vähintään miljardi euroa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Häätyypä tarkistaa ölöjyt, myönnän että ei tarkistettu. Tietenkin kun se ääni alkoi kuulua, niin isäukko alkoi epäillä, että kone leikkaa kiinni ihan kohta tai vähintään räjähtää tulipalloksi. Ja että remontti maksaa vähintään miljardi euroa.

Ei se kaukana ole, jos venttiilikoneistosta on kyse. Kannattaa melkein suosiolla hinata korjaamolle, voipi säästää ehkä vielä jokusen euron.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei se kaukana ole, jos venttiilikoneistosta on kyse. Kannattaa melkein suosiolla hinata korjaamolle, voipi säästää ehkä vielä jokusen euron.

Enpä tiijä venttiileistä tai muista huohottimista. Isäukolta leikattiin eilen olkapää ja hän on vähän huonossa hapessa juuri nyt. Olisi enemmän kuin tuhat kärppää, jos selviäisi pienemmällä kuin Wetterin rankaisuhinnoilla tästä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Enpä tiijä venttiileistä tai muista huohottimista. Isäukolta leikattiin eilen olkapää ja hän on vähän huonossa hapessa juuri nyt. Olisi enemmän kuin tuhat kärppää, jos selviäisi pienemmällä kuin Wetterin rankaisuhinnoilla tästä.

On siinä toki "halvempiakin" vaihtoehtoja, jotka sen äänen voivat aiheuttaa, kuten jakohihnan kiristin. Jos se on kuoleentunut, niin hihna pääsee hakkamaan koteloa vasten. Suosittelisin kumminkin varmuuden vuoksi, ettei autolla ajeta, ennenkuin joku asiaa tunteva on sitä tutkinut, jotta vältyttäisiin isommilta vaurioilta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
On siinä toki "halvempiakin" vaihtoehtoja, jotka sen äänen voivat aiheuttaa, kuten jakohihnan kiristin. Jos se on kuoleentunut, niin hihna pääsee hakkamaan koteloa vasten. Suosittelisin kumminkin varmuuden vuoksi, ettei autolla ajeta, ennenkuin joku asiaa tunteva on sitä tutkinut, jotta vältyttäisiin isommilta vaurioilta.

Ääni kieltämättä kuulostaa vähän samalta kuin pyörän ketju hinkkaisi suojusta vasten. Taajuus on kuin hevoinen laukkaisi, siinä on tietty rytmi ja rytmin päälle voi mainiosti hyräillä Bonanzan tunnaria.

Tarkistin edellisen vihjeen perusteella öljyt, ne olivat kunnossa mutta lisäsin varmuuden vuoksi vähäisen. Sen jälkeen autolla on ajettu 1,5 km, koska muuvvan automies sanoi, että sen verran uskaltaa jos ei kerran moottori näytä kuumenevan ylimääräisesti.

Kiitos vinkeistä nimimerkeille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 malleista? Pikaisella googlettelulla näytti olevan jos jonkinlaista natinaa ja pikkuvikaa mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia jos jollain jatkislaisella on tuollainen auto pyörinyt ajossa. Hinnathan noissa on halpoja... liekö syy vai seuraus vikojen vuoksi?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 malleista? Pikaisella googlettelulla näytti olevan jos jonkinlaista natinaa ja pikkuvikaa mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia jos jollain jatkislaisella on tuollainen auto pyörinyt ajossa. Hinnathan noissa on halpoja... liekö syy vai seuraus vikojen vuoksi?

Aivan loistava auto, kunhan pysyy erossa diesel-malleista! Sähköpenkeissä ja öljytiivisteissä tyyppivikaa, mutta omassa tuttavapiirissäni 159t ovat noilta säästyneet. Alfa-foorumilta kannattaa käydä hankkimassa lisätietoa. Erityisen lämpimästi suosittelen tuota 1750 turboa, sysää niin perkeleesti. Huh kun on ikävä.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aivan loistava auto, kunhan pysyy erossa diesel-malleista! Sähköpenkeissä ja öljytiivisteissä tyyppivikaa, mutta omassa tuttavapiirissäni 159t ovat noilta säästyneet. Alfa-foorumilta kannattaa käydä hankkimassa lisätietoa. Erityisen lämpimästi suosittelen tuota 1750 turboa, sysää niin perkeleesti. Huh kun on ikävä.

Jos nyt kamalasti pelottaa, niin dieseleistä kannattaa pysyä erossa juurikin noista alkupään 2.4 litraisista 200 heppaisista malleista. Uudemmat 210 heppaiset ovat jo ihan hyviä pelejä ja 2.0 litraiset uudemmat dieselit erinomaisia. 2.2 JTS bensa on periaatteessa nounou, koska siinä on kaikenlaisia jakopääongelmia, konehan on GM:n peruja, samaa konstruktiota löytyy vaikkapa Opel Vectran keulilta.

3.2 litrainen on kamala bensasyöppö, mutta muuten ongelmaton, vähän hengetön alfaksi, mutta sepä onkin taas GM.n peruja ja alkuperältään Holdenilta Australiasta. 1750 turbo on varmastikin se paras vaihtoehto tähän malliin, huoleton ja kohtuullisen puhdikas.

Kaikenkaikkiaan näissä 159:ssä ei mitään erityisiä Italialaisia ongelmia ole, takajousia on paukkunut ja hammastanko-ongelmia ollut, sekä sitten nuo mainitsemani moottorien ongelmat. Muistaakseni tämä meni luotettavuustilastossa jopa saman aikakauden Toyota Avensiksen ohi, eli jos vain kestää naapurien vittuilua (kateellisuutta) niin oikein soiva peli kenelle tahansa. Halvalla voi siis saada hyvää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Osaako joku heittää lonkalta minkähintaiseksi tulee 00-diesel farkku-Focuksen huolto seuraavilla toimenpiteillä. Ilmastointihuolto, öljynvaihto, takalasin pesuaineen letkun vaihto (tulee nesteet sisään), eturengas kuumenee (ilmeisesti siis jarrun laahaus tai laakeriongelma) ja lisäksi absit pitäisi tarkistaa, kun välillä välkyttelee merkkivaloa. Sen kohdalla todennäköisesti kyseessä on vaan paskaisuus, ettei saa signaalia koko ajan. Lähinnä kosteilla keleillä tekee sitä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Osaako joku heittää lonkalta minkähintaiseksi tulee 00-diesel farkku-Focuksen huolto seuraavilla toimenpiteillä. Ilmastointihuolto, öljynvaihto, takalasin pesuaineen letkun vaihto (tulee nesteet sisään), eturengas kuumenee (ilmeisesti siis jarrun laahaus tai laakeriongelma) ja lisäksi absit pitäisi tarkistaa, kun välillä välkyttelee merkkivaloa. Sen kohdalla todennäköisesti kyseessä on vaan paskaisuus, ettei saa signaalia koko ajan. Lähinnä kosteilla keleillä tekee sitä.

Jos viet merkkiliikkeeseen, niin liikaa suhteessa auton arvoon. Ilmastointihuolto maksaa jotain 69-99€, öljynvaihto lienee nykyisin suunnilleen saman hintaista. Takalasin pesurin letku klemmarilla tukkoon. Jarru/pyöränlaakeri- ongelman kanssa nyrkkipajalle, jyskylässä seppälässä cittarin lähellä oli aikoinaan (12? Vuotta sitten) asiallinen ja edullinen paja (omistaja oli Hyvönen). Absit saattaa vilkkua jarrujumituksen takia tai paskasten/hapettuneiden liitinten takia, joten kokonaiskustannus rempalle lienee 400-500€? Lohdutuksena on hyvä muistaa, että taivaspaikkasi olet tienannut...
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ohimennen tuli mieleen kysymys. Millainen tarjonta on wanhan kunnon Lada 1500 varaosilla nykypäivänä? Saako enää mistään / mihinkään järkevään hintaan tai sopiiko jotkin nykypäivän ajoneuvojen varaosat tuohon uljaaseen kommunismin riemutuotteeseen?

Ajattelin siis työmatkojen ratoksi ostaa tuollaisen Ladan, kun "halvalla" saa. Säästäminen ja vanhan ajan kulta-aika palatkoon!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jos viet merkkiliikkeeseen, niin liikaa suhteessa auton arvoon. Ilmastointihuolto maksaa jotain 69-99€, öljynvaihto lienee nykyisin suunnilleen saman hintaista. Takalasin pesurin letku klemmarilla tukkoon. Jarru/pyöränlaakeri- ongelman kanssa nyrkkipajalle, jyskylässä seppälässä cittarin lähellä oli aikoinaan (12? Vuotta sitten) asiallinen ja edullinen paja (omistaja oli Hyvönen). Absit saattaa vilkkua jarrujumituksen takia tai paskasten/hapettuneiden liitinten takia, joten kokonaiskustannus rempalle lienee 400-500€? Lohdutuksena on hyvä muistaa, että taivaspaikkasi olet tienannut...

Ei olisi tiedossa Turusta hyvää edullista pajaa? Tai Turun ympäristöstä. Pakko kuitenkin saada piakkoin kuntoon, kun työajoa tulee niin paljon.

Ja kiitos tiedoista. Ilmastointihuollon hinnasta olinkin näemmä ihan kärryillä.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
E46:ssa vaihteeksi vikaa. Nyt palaa ABS ja DSC hälyt keltasella. Anturivialta vaikuttais? Täytynee viedä maanantaina koodinlukuun. Mutta kai tuolla voi ajella kuitenkin?
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
E46:ssa vaihteeksi vikaa. Nyt palaa ABS ja DSC hälyt keltasella. Anturivialta vaikuttais? Täytynee viedä maanantaina koodinlukuun. Mutta kai tuolla voi ajella kuitenkin?

Voi ajaa. ABS:t ja luistonesto ei luonnollisestikaan toimi, mutta harvemmin niitä kesällä tarvii. ABS-anturi todennäköisesti sökönä. Voi myös "korjaantua" ihan itellään. Koodit lukuun niin tietää mikä anturi siellä sekoilee. Toimiiko mittaristo muuten oikein?
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Aivan loistava auto, kunhan pysyy erossa diesel-malleista!

Niin siis mitä häh. Jos nettisivusi kertoo käyttövoimaksi bensiinin, niin unohda vitun äkkiä haaveet siitä. Kansiremontti, jakopää, vesipumppu yms remontti on edessä ennen 100tkm, ja merkkihuollon mielestä ne ovat kuluvia osia, eivätkä kuulu takuuseen. Tuon toki saa takuun piikkiin, kun vähän hakee apuja kunnan kuluttajanapuviranomaisilta.

Nakussa kestää kone vähän paremmin, vaan takalokarin kaarien kesrävyyteen ei käuttövoima vaikuta, ens kesänä niillä luultavasti voi osallistua aaman ostoksille. Muutenkin alfan kanssa kannattaa varmistaa että jiekkapuhalluspaikka ja ilman kuittia tekevä aupeltiseppä varaa sulle aikaa pari kolme päivää ennen katsatusta.

Alfa on tunneostos, järkeä käyttävät eivät sitä omalla rahalla kyllä osta.

Varsinkaan uutena kndee vähän miettiä. On pellikasa, joka menettää n. puolet arvostaa sillä luiskalla myyjän hallista ulos.

t. hanu
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Voi ajaa. ABS:t ja luistonesto ei luonnollisestikaan toimi, mutta harvemmin niitä kesällä tarvii. ABS-anturi todennäköisesti sökönä. Voi myös "korjaantua" ihan itellään. Koodit lukuun niin tietää mikä anturi siellä sekoilee. Toimiiko mittaristo muuten oikein?

Muuten toimii kaikki, ja itseasiassa vika "korjaantui" aamulla itsestään kun lähdin ajelemaan töihin. Mystisiä on nämä baijerilaiset.. kiitoksia jelpistä kuitenkin!
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Muuten toimii kaikki, ja itseasiassa vika "korjaantui" aamulla itsestään kun lähdin ajelemaan töihin. Mystisiä on nämä baijerilaiset.. kiitoksia jelpistä kuitenkin!

Pesun jälkeen entinen E46 teki joskus tuota samaa. Sillä kyselin tuosta mittaristosta, kun jos kuskinpuolen takapyörän ABS-anturi on rikki, se sekoittaa myös nopeusmittarin ja kulutusmittarin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis mitä häh. Jos nettisivusi kertoo käyttövoimaksi bensiinin, niin unohda vitun äkkiä haaveet siitä. Kansiremontti, jakopää, vesipumppu yms remontti on edessä ennen 100tkm, ja merkkihuollon mielestä ne ovat kuluvia osia, eivätkä kuulu takuuseen. Tuon toki saa takuun piikkiin, kun vähän hakee apuja kunnan kuluttajanapuviranomaisilta.

Nakussa kestää kone vähän paremmin, vaan takalokarin kaarien kesrävyyteen ei käuttövoima vaikuta, ens kesänä niillä luultavasti voi osallistua aaman ostoksille. Muutenkin alfan kanssa kannattaa varmistaa että jiekkapuhalluspaikka ja ilman kuittia tekevä aupeltiseppä varaa sulle aikaa pari kolme päivää ennen katsatusta.

Alfa on tunneostos, järkeä käyttävät eivät sitä omalla rahalla kyllä osta.
Varsinkaan uutena kndee vähän miettiä. On pellikasa, joka menettää n. puolet arvostaa sillä luiskalla myyjän hallista ulos.

t. hanu

Boldaamastani kohdasta: Juuri näin! Alfan omistaminen menee jotakuinkin niin, että ajaminen on maailman hienointa aina kun se onnistuu, mutta yleensä ei onnistu.

Muuten: (Ja tästä saanen paskaa niskaan, mutta antaa mennä)

Minulle autoilu on kaikkea muuta, kuin paikasta toiseen siirtymistä. Teen sitä puhtaasti nautinnosta. En ole koskaan onnistunut nauttimaan diesel-autolla ajamisesta. Tuo kommenttini liittyen 159-dieseleistä erossapysymisestä on täysin yleisestettävissä kaikkiin autoihin työkoneita (taksit, pakut, CATit jne) lukuunottamatta. Range Roveriakaan en ostaisi dieselinä. Kunnia ei kestäisi. Turbo diiseli = urpo kiisseli. Eli Nokivasarat sikseen! Kaikkein mieluiten olen ajanut bensavapareita.

Tähtäin olkoon aina tässä: Täydellinen tie, täydellinen kesäilta, täydellinen auto, täydellinen musiikki, eli täydellinen olo. Samanaikaisesti kaikki on ihanaa. Seuraa autofellaatio, eli edellä luettelemieni seikkojen aiheuttama pakonomainen tarve ottaa vaihdekepiltä suihin.

PS. Tähdennän siis vielä, etten ole kovinkaan kiinnostunut siitä, miten usein kannen tiivisteet vuotavat ja kuinka herkästi nokka-akseli vaihtaa muotoa ja paikkaa. Edes jakopään vaihtoväli ei kiinnosta peson jeniä. Mitä siis tulee Alfoihin. Jos haluaa, että auto kestää tästä kuuhun ja takaisin, lienee pakko valita "Toyota", mutta itse valitsen autokseni auton, en pesukonetta.
 
Viimeksi muokattu:

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Pesun jälkeen entinen E46 teki joskus tuota samaa. Sillä kyselin tuosta mittaristosta, kun jos kuskinpuolen takapyörän ABS-anturi on rikki, se sekoittaa myös nopeusmittarin ja kulutusmittarin.

Päivällä kun lähdin duunista himaan niin samat valot palo taas kojelaudassa. Perkeleen perkele.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
-99 Passat 1.8T. Öljynpainevalo syttyy pidemmän moottori-/maantiepätkän jälkeen seuraavassa rauhallisessa ajossa. Valo myös sammuu melko pian. Öljyä ei syö. Missä vika? Öljykorkin, kun avaa, niin puhaltaa ylipainetta, kuuluuko näin tapahtua?

Huohotin tukossa? Väljä motti? Kuun asento? Kertokaa, ken tietää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Utelias kysymys autoja enemmän huollattaneille. Eli käytin auton viime viikolla sitten huollossa ja kiinnostaa tietää, että oliko edullinen vai ei. Eli auto oli tuo jo aiemmin mainittu Diesel farmari Focus -00. Vasempaan etukulmaan uusittiin jarrusylinteri ja öljyt. Öljyhuolto suodattimien vaihdolla lisäksi ja eteen lyhyiden valojen uusiminen. Hintaa töineen 300 euroa, joka ei minusta aivan karmealta hinnalta tuntunut. Palvelu oli pirun hyvä ja kiireettömämpää tekemistäkin tosiaan autoon olisi, joten haluaisin tietää oliko nuo kuinka kannattavat kaupat, eli menenkö vielä uudestaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Utelias kysymys autoja enemmän huollattaneille. Eli käytin auton viime viikolla sitten huollossa ja kiinnostaa tietää, että oliko edullinen vai ei. Eli auto oli tuo jo aiemmin mainittu Diesel farmari Focus -00. Vasempaan etukulmaan uusittiin jarrusylinteri ja öljyt. Öljyhuolto suodattimien vaihdolla lisäksi ja eteen lyhyiden valojen uusiminen. Hintaa töineen 300 euroa, joka ei minusta aivan karmealta hinnalta tuntunut. Palvelu oli pirun hyvä ja kiireettömämpää tekemistäkin tosiaan autoon olisi, joten haluaisin tietää oliko nuo kuinka kannattavat kaupat, eli menenkö vielä uudestaan.

Hatusta heitän, että siedettävä, mutta ei halpa. Öljynvaihto maksaa tarvikkeineen (Turussa?) jonkun 60€, jarrusylinteri ei varmaan montaa kymppiä maksa, ja lamput ehkä max 20e yhteensä. Tekee joku 110 e jolloin jarruhommaan ja lampun vaihtoon jää työtä 180e, eli 3 tuntia. Ei siihen kyllä niin kauan pitäisi mennä. Arpa on heitetty, jäämme odottamaan asiantuntija-arvioita.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Hatusta heitän, että siedettävä, mutta ei halpa. Öljynvaihto maksaa tarvikkeineen (Turussa?) jonkun 60€, jarrusylinteri ei varmaan montaa kymppiä maksa, ja lamput ehkä max 20e yhteensä. Tekee joku 110 e jolloin jarruhommaan ja lampun vaihtoon jää työtä 180e, eli 3 tuntia. Ei siihen kyllä niin kauan pitäisi mennä. Arpa on heitetty, jäämme odottamaan asiantuntija-arvioita.

Jarrusylinterin hinta olisi ollut bensavehkeessä 103 euroa ja dieselissä sanoi sen olevan vähän kalliimpi ja kuittiin oli kirjattu 120. Ja Turussa kyllä. Tosin Raisiossa tämä korjaamo.

Edit. Tuli muuten mieleen, että olikohan se nyt sylinteri, joka siihen uusittiin. Jumissa oli jokatapauksessa. Täytyypäs kuitista tarkistaa, kunhan pääsen sen liki. Ja lampuille oli kirjattu 10. Kaikenkaikkiaan osien jälkeen tyhjää jäi 70 euroa yhteensä. Eli 230 + 70.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jarrusylinterin hinta olisi ollut bensavehkeessä 103 euroa ja dieselissä sanoi sen olevan vähän kalliimpi ja kuittiin oli kirjattu 120. Ja Turussa kyllä. Tosin Raisiossa tämä korjaamo.

Edit. Tuli muuten mieleen, että olikohan se nyt sylinteri, joka siihen uusittiin. Jumissa oli jokatapauksessa. Täytyypäs kuitista tarkistaa, kunhan pääsen sen liki. Ja lampuille oli kirjattu 10. Kaikenkaikkiaan osien jälkeen tyhjää jäi 70 euroa yhteensä. Eli 230 + 70.

Jaa, tarkemmin ajatellen ja lukien varmaan on jarrusatula vaihdettu, sen sylinteri on ollut jumissa. Se varmaan about tuon verran voi maksaakin, Motonetissa näyttää olevan 80e.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös