Ei voi kamerat takaapäin toimia. Poliisi tarvitsee kuljettajan kuvan sakottaakseen.
Tää nyt ei (enää) ole ihan näin, vaan liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan pääsääntöisesti auton omistaja/haltija - ote kyseisestä asetuksesta:
"Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa."
Käytännössä rangaistusmääräyksen antamiseen siis riittää auton rekisteritunnus, joka on saatavissa myös takaapäin. Tosin, käytetty liikennevalvontakameratekniikka on kuitenkin toteutettu siten, ettei se ota kuvaa liikkuvasta autosta takaapäin, jollei auto siis peruuta ylinopeutta kameraa kohti. Se taas lienee käytännössä aika epätodennäköistä.
Lainaus: Nettilaki/Lakitieto
Toimiiko nuo peltipoliisipöntöt myös toiseen suuntaan, siis niin että kuvaisivat auton takaapäin? Tuli ohitettua melko kovalla ylinopeudella ja vasemman kaistan puolella oli tuollainen pönttö, jossa tosin ei yleensä ole edes kameraa sisällä. Netissä oli aika hintsusti tietoa siitä, että toimiiko nuo tiessä olevat nopeusanturit vain yhteen suuntaan vai molempiin suuntiin.
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein...
Keväältä minulla on reipas ylinopeus tolppaan, mutta ilmeisesti lasin heijastus pelasti pikku autourheilijan, sillä tuosta ei ole puolen vuoden jälkeenkään kuulunut mitään.
Minulla on välähtänyt kahdesti, eikä ole mitään tullut. Noista kuvista epäonnistuu todella suuri määrä, sekä monesti kuvia on vaan niin paljon etteivät kerkeä kaikkia edes katsomaan. Suunnittelevat kameroihin langatonta tiedonsiirtoa jolloin toiminta tehostuu.
Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.
Onkos se keskinopeusvalvonta jo tullut näihin peltipoliiseihin? Sillähän uhkailivat jokin aika sitten ja kuullostaa aika mielenkiintoiselta tavalta sakottaa.
_
Isäukon diesel-Mazda 6:n moottorin oikealta puolelta eli hansikaslokeron edestä alkoi eilen kuulua omituista nakutusta eli lonksumista, lonksuminen on ehkä parempi sana kuin nakutus. Äänen taajuus vaihtelee kierrosten mukaan, eli mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi taajuus. Ääni ei ole sattumanvarainen vaan tasainen. Ääni vaikuttaa syntyvän sen muovisen kannen alla, joka on moottorin päällä oikealla puolella kuskin silmin katsoen. Autolla on ajettu 204 000 km ja jakohihna vaihdettu 100 000 km sitten.
Yritin etsiä vastausta internetin muilta palstoilta, mutta etenkin Suomi24:ssä oli niin paljon vittuilua, että piti lähteä pois.
Olisiko mahdollista, että vika olisi jossain renkaan paikkeilla? vai tuleeko ylempää? Kuuluuko sama ääni tyhjäkäynnilläkin kun kierroksia nostaa? Laakerit?
Ääni kuuluu etuoikealta kuskista katsottuna muovisen kannen alta moottorista ja naputus eli lonksutus tihenee kierrosten myötä. Renkaiden ja konepellin "keskimaastosta".
Naputus kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja kun renkaat eivät pyöri. Äänen taajuus on suoraan verrannollinen kierrosten määrään, eli yli 2000 kierroksessa lonksuminen on yhtäsoittoista huminaa. Parhaiten äänen erottaa matalilla kierroksilla.
Kuulostaisi siltä, että nokka-akselin voitelu ei syystä tai toisesta pelaa kunnolla. Lienette tarkistaneet öljymäärän?
Häätyypä tarkistaa ölöjyt, myönnän että ei tarkistettu. Tietenkin kun se ääni alkoi kuulua, niin isäukko alkoi epäillä, että kone leikkaa kiinni ihan kohta tai vähintään räjähtää tulipalloksi. Ja että remontti maksaa vähintään miljardi euroa.
Ei se kaukana ole, jos venttiilikoneistosta on kyse. Kannattaa melkein suosiolla hinata korjaamolle, voipi säästää ehkä vielä jokusen euron.
Enpä tiijä venttiileistä tai muista huohottimista. Isäukolta leikattiin eilen olkapää ja hän on vähän huonossa hapessa juuri nyt. Olisi enemmän kuin tuhat kärppää, jos selviäisi pienemmällä kuin Wetterin rankaisuhinnoilla tästä.
On siinä toki "halvempiakin" vaihtoehtoja, jotka sen äänen voivat aiheuttaa, kuten jakohihnan kiristin. Jos se on kuoleentunut, niin hihna pääsee hakkamaan koteloa vasten. Suosittelisin kumminkin varmuuden vuoksi, ettei autolla ajeta, ennenkuin joku asiaa tunteva on sitä tutkinut, jotta vältyttäisiin isommilta vaurioilta.
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 malleista? Pikaisella googlettelulla näytti olevan jos jonkinlaista natinaa ja pikkuvikaa mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia jos jollain jatkislaisella on tuollainen auto pyörinyt ajossa. Hinnathan noissa on halpoja... liekö syy vai seuraus vikojen vuoksi?