Autoiluketju

  • 3 311 677
  • 18 998
Suosikkijoukkue
HIFK
2004 farmari Corollan vasemmasta etukulmasta kuuluu jonkun verran kolinaa, kun rattia kääntää lähelle ääriasentoa. Kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi niin tarkoittaako kenties sitä, että pallonivel alkaa vaatimaan vaihtoa?
Hyvin mahdollista. Omassa Audissa piti juuri myös ihmeellistä niksutusta ääriasentoihin kääntyessä. Viikon verran tuon äänen kanssa ajoin, kunnes kesken ajon meni sitten ilmeisesti kokonaan poikki, jonka jälkeen matka korjaamolle olikin aikamoista extremeä. Auto puolsi kivasti oikealle eli omasta kokemuksesta voin kertoa, että kannattaa asia korjata jo nyt kun se ei luultavasti vielä ole kokonaan rikki.

Voi toki olla jokin muukin syy, mutta joku sieltä rikki on menossa, se on varma.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
2004 farmari Corollan vasemmasta etukulmasta kuuluu jonkun verran kolinaa, kun rattia kääntää lähelle ääriasentoa. Kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi niin tarkoittaako kenties sitä, että pallonivel alkaa vaatimaan vaihtoa?

Kuuluuko se ääni liikkeelle lähdettäessä, eli "veto päällä"? Jos kuuluu, niin naksutus tulee ulommasta vetonivelestä.
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Kiitokset molemmille. Eipä tuo oikeastaan liikkeellelähdettäessä kuulu eli ennemminkin vain liikenteessä ollessa ja rattia käännettäessä.

Täytyy siis viedä pajalle ja siitä pääseekin sopivasti seuraavaan kysymykseen. Olen käyttänyt kärryä öljynvaihdoissa ihan Toyota-liikkeessä, kun edellisen omistajan jäljiltä oli huoltokirja merkkiliikkeen leimoja täynnä ja öljynvaihdon kustannus on ollut suht ok tasolla, mutta tämän hetken rahatilanteen (ja auton ikääntymisen myötä) ei oikeastaan itseä haittaisi viedä autoa huoltoon johonkin hiukan halvempaan huoltamoon tsekattavaksi.

Omien duunimatkojen takia esim joku Herttoniemen seutu voisi olla suht passeli paikka. Onko antaa vinkkejä jostain hyvästä paikasta, joka ei olisi merkkiliikkeen hinnoissa? Autoasi-ketjulla näyttää olevan liike tuolla, sitten taisi pikasurffailulla olla Aallon auto ja varmaan muitakin, mutta kun ei ole kokemuksia noista oikeastaan ollenkaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen ajanut joitain tuhansia km 2011-mallin TT:llä

Kiitti näistä kommenteista.

Uusi juttu oli mulle että tämä on jonkun mielestä naisten auton maineessa. En mielestäni ole nähnyt juurikaan daameja ratissa täällä pk-seudulla, enemmän bemarin E92 :kin on naisten suosiossa mun empiirisen tutkimuksen perusteella. Ja yksi itsestäänselvyys on Mini, sitä on paljon daameilla ja auto kiinnostaa myös itseänikin loistavan kaupunkiajettavuuden takia(mutta tällä hetkellä en hae etuvetoa). Mutta tuossa naisten kiinnostuksen toki selittää Minin tyylikkyyden lisäksi edulliset Mini One mallit jne jotka ovat täysin tehottomia kaupunkikärryjä joilla ajetaan vain 1 päällä paikasta a paikkaan b.

Rengasmelusta olen tännekin kirjoitellut aikasemmin, se on niin monesta asiasta kiinni. Esim BMW E9X malleista saa äänekkään kun laittaa vaikkapa 17" Potenzat alle ja autoa pidetään muuten aika hyvin äänieristettynä tuon ikäiseksi.

Tässä malliesimerkit mitkä tällä hetkellä kiikarissa
Audi TT Coupe 1.8 T 165 kW quattro Coupé 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
Subaru Impreza 2.0 WRX (EC) TARJOA! RAHOITUS! Porrasperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

_
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK

Kumpikaan auto ei ole enää ainakaan omalla hankinta -listalla. TT:llä on aika ahtaat takapenkit, jotka ovat verrattavissa Hyundai Coupeen. Kaverin Coupella menimme kerran Hämeenlinnasta Tampereella ja oli kyllä tuskallinen olla takapenkillä, johtuen siitä, että pää osui kattoon. Siinä oltiin sitten pitkinä miehinä kyyryssä koko matka ja niskatki sai hetkelliseksi kipeeksi. Uskoisin, että TT on yhtä korkea. Tyyliltään, nelivetona ja jonkin verran paukkujakin omistautunut TT on ihan ok valinta.

Subaru Imppu piti olla aika varma valinta vuoden vaihteessa itselläni, kunnes kuulin faijani työkaverilta huonoja kokemuksia siitä. Monta Subarua omistanut kaveri inhosi korkeita vakuutusmaksuja sekä huoltoja. Huollot osoittautuivat suuriksi. Imppu on kyllä myös komean näköinen, voimaa löytyy ja neliveto vielä. Suurinosa autoista on kuitenkin aika yksilöitä ja tuuria saa olla, että onko vikaa vai ei.

Itse päädyin hommaamaan Honda Civic TypeR:n, joka on ollut kyllä oiva peli. Pikku kipossa on paljon voimaa ja lähtee mukavasti siten. Vikoja ei ole vielä tullut puolen vuoden aikana vastaan. Ainoana miinuksena pidän 3- ovisuutta, josta en niinkään tykkää. Joten seuraava auto on todennäköisesti sedan. Mutta takapenkillä on kyllä auton kokoonsa nähden paljon tilaa.

Ainahan joka autossa on omaan makuun hyviä ja huonoja puolia. Ja kukin tekee miten itse auton näkee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kumpikaan auto ei ole enää ainakaan omalla hankinta -listalla.

Kiitti kommenteista.
Ymmärsinkö kuitenkin että itse olet sitä mieltä että Audi on fiksumpi valinta jos ei takapenkeistä ole niin väliä. Niillä ei nimittäin ole mulle väliä. Taloudesta löytyy toinen auto jos tarvitsee tilaa vähän enemmän. Saa ehdotella muitakin kompakteja 4-veto autoja joilla matka taittuu mukavasti ja ripeästikin, ei niitä paljon tarjolla ole varsinkaan noin 10t€ hintaan.

Onko Subarussa kovinkin korkeat vakuutukset, luulin että 1.8 ja 2.0 olisivat lähellä toisiaan kk-maksuissa, rokotetaanko Subarua jostain teinirallimaineesta?

Huollot varmaan menee niin paljon yksilön mukaan, aion seuloa yksilöä mahdollisimman tarkasti, autotohtorikin tulee tarvittaessa kyseeseen.

_
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Kiitti kommenteista.
Ymmärsinkö kuitenkin että itse olet sitä mieltä että Audi on fiksumpi valinta jos ei takapenkeistä ole niin väliä. Niillä ei nimittäin ole mulle väliä. Taloudesta löytyy toinen auto jos tarvitsee tilaa vähän enemmän. Saa ehdotella muitakin kompakteja 4-veto autoja joilla matka taittuu mukavasti ja ripeästikin, ei niitä paljon tarjolla ole varsinkaan noin 10t€ hintaan.

Onko Subarussa kovinkin korkeat vakuutukset, luulin että 1.8 ja 2.0 olisivat lähellä toisiaan kk-maksuissa, rokotetaanko Subarua jostain teinirallimaineesta?


_

Hieman tilastofaktoja tarkastellessa, olisi TT:n liikenne -ja kaskovakuutukset korkeammat kuin Impun. Ja erokin on vielä melko suuri. Mutta hieman omaa autoani äsken "kehuen" ei siinäkään loppupeleissä kovin halvat maksut ole, mutta itselläni ei tuota täyskaskoa löydy. Joten noiden kaskojenkin kanssa kannattaa hieman miettiä. Riippuu tietenkin mihin tarkotukseen autoa käyttää, että onko se täyskasko sitten järkevä. Vaikka eipä sitä ikinä tiedä, missä se pelti kolisee.

Autojenhan vakuutusmaksut määriytyy iskutilavuuden sekä automallien vahinkoalttiuden ja korjauskustannusten mukaisesti. Joten nämä kaksi edellä mainittua autoa menevät aika yksi yhteen. Subarun maksut varmasti korkeammat sen tuon korjauskustannusten takia.

Noista autoista en kuitenkaan 100% ole, niin en olisi aivan varma kumpi olisi se järkevin. Mutta ehkä kallistuisin Audin perään, vaikkakin maksut ovat korkeammat. Ja nyt varsinkin kun bensan hinnat ovat nousemassa, kannattaa vertailla niiden autojen kulutusta mitä on ostamassa. Säästää loppupeleissä silläkin, jos ottaa vähempi kulutuksellisen auton, vaikka olisi hieman isommat vakuutusmaksut. Toki, sekin riippuu että mihin tarkotukseen auto on menossa.

Ja onko tullut mieleen, että nykypäivänä moni käy hakemassa autonsa Saksan mailta? Tulee paljonkin halvemmaksi sieltä hakea joku, mikä on täällä älyttömän kallis.

Nelivetoisina tulisi muutama mieleen. BMW:n 5-sarjalainen, vaikka en itse niinkään bemarimiehiä ole. Siinäkin vissiin kovat maksut ja kuluttaa reilusti. Volvon S60/80 on hyviä autoja. Itse entisenä volvo omistajana voin ehdottaa kyseistä merkkiä. Ja miksei sitten olisi Skoda Octavia nelkkuna, jota saa jopa suht halvalla.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toimiiko nuo peltipoliisipöntöt myös toiseen suuntaan, siis niin että kuvaisivat auton takaapäin? Tuli ohitettua melko kovalla ylinopeudella ja vasemman kaistan puolella oli tuollainen pönttö, jossa tosin ei yleensä ole edes kameraa sisällä. Netissä oli aika hintsusti tietoa siitä, että toimiiko nuo tiessä olevat nopeusanturit vain yhteen suuntaan vai molempiin suuntiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei voi kamerat takaapäin toimia. Poliisi tarvitsee kuljettajan kuvan sakottaakseen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei voi kamerat takaapäin toimia. Poliisi tarvitsee kuljettajan kuvan sakottaakseen.

Tää nyt ei (enää) ole ihan näin, vaan liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan pääsääntöisesti auton omistaja/haltija - ote kyseisestä asetuksesta:

"Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa."

Käytännössä rangaistusmääräyksen antamiseen siis riittää auton rekisteritunnus, joka on saatavissa myös takaapäin. Tosin, käytetty liikennevalvontakameratekniikka on kuitenkin toteutettu siten, ettei se ota kuvaa liikkuvasta autosta takaapäin, jollei auto siis peruuta ylinopeutta kameraa kohti. Se taas lienee käytännössä aika epätodennäköistä.

Lainaus: Nettilaki/Lakitieto
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää nyt ei (enää) ole ihan näin, vaan liikennevalvontakameran kuvaamaan ylinopeuteen syylliseksi oletetaan pääsääntöisesti auton omistaja/haltija - ote kyseisestä asetuksesta:

"Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä. Rikesakkomääräys lähetetään siis suoraan jollekin edellä mainituista henkilöistä riippumatta siitä, kuka todellisuudessa oli kuskina rikkomuksen tapahtuessa."

Käytännössä rangaistusmääräyksen antamiseen siis riittää auton rekisteritunnus, joka on saatavissa myös takaapäin. Tosin, käytetty liikennevalvontakameratekniikka on kuitenkin toteutettu siten, ettei se ota kuvaa liikkuvasta autosta takaapäin, jollei auto siis peruuta ylinopeutta kameraa kohti. Se taas lienee käytännössä aika epätodennäköistä.

Lainaus: Nettilaki/Lakitieto

Tämä tosiaan pitää paikkansa, että rikkomuksesta vastaa rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, mutta kameravalvonnassa kuljettajan tulee kuitenkin olla tunnistettavissa. Keväältä minulla on reipas ylinopeus tolppaan, mutta ilmeisesti lasin heijastus pelasti pikku autourheilijan, sillä tuosta ei ole puolen vuoden jälkeenkään kuulunut mitään.
 

Tuamas

Jäsen
Toimiiko nuo peltipoliisipöntöt myös toiseen suuntaan, siis niin että kuvaisivat auton takaapäin? Tuli ohitettua melko kovalla ylinopeudella ja vasemman kaistan puolella oli tuollainen pönttö, jossa tosin ei yleensä ole edes kameraa sisällä. Netissä oli aika hintsusti tietoa siitä, että toimiiko nuo tiessä olevat nopeusanturit vain yhteen suuntaan vai molempiin suuntiin.

Kamera ottaa kuvan tiessä olevien anturien perusteella, käsittääkseni ne eivät toimi "väärinpäin".

Lisäksi jos olisi otettu kuva, olisit sen huomannut, tuo välähdys on melkoisen voimakas.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein:

- farmari
- hintaluokka 5000-7000 euroa
- vuosimalli vähintään 2005 (periaate on ettei vanhempaan vaihdeta ja nykyinen on 2004)
- bensakone (ajokilometrit sen verran alhaisia ettei diesel kannata)
- manuaalivaihteet (mielellään)
- jarrullinen vetomassa vähintään 1500 kg satunnaisia hevoskopin vetoja varten
- edulliset vakuutukset ja huollot

Ajaminen tapahtuu pääosin kaupunkiolosuhteissa, ei tosin ihan keskusta-alueella vaan yli 60 km/h -rajoitusalueilla. Satunnaisesti tulee myös maantieajoa.

Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein...

Miten olisi Citroën C5? Vai oletko allerginen kaikille ranskalaisille? Toivomillasi ominaisuuksilla näyttää olevan saatavilla parikin C5:ttä. Ihan asiallinen auto on kokemusteni mukaan kyseessä. Aika laiska, mutta tilava ja mukava, eikä varusteissakaan ole moittimista.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keväältä minulla on reipas ylinopeus tolppaan, mutta ilmeisesti lasin heijastus pelasti pikku autourheilijan, sillä tuosta ei ole puolen vuoden jälkeenkään kuulunut mitään.

Minulla on välähtänyt kahdesti, eikä ole mitään tullut. Noista kuvista epäonnistuu todella suuri määrä, sekä monesti kuvia on vaan niin paljon etteivät kerkeä kaikkia edes katsomaan. Suunnittelevat kameroihin langatonta tiedonsiirtoa jolloin toiminta tehostuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulla on välähtänyt kahdesti, eikä ole mitään tullut. Noista kuvista epäonnistuu todella suuri määrä, sekä monesti kuvia on vaan niin paljon etteivät kerkeä kaikkia edes katsomaan. Suunnittelevat kameroihin langatonta tiedonsiirtoa jolloin toiminta tehostuu.

Onkos se keskinopeusvalvonta jo tullut näihin peltipoliiseihin? Sillähän uhkailivat jokin aika sitten ja kuullostaa aika mielenkiintoiselta tavalta sakottaa.

_
 

Japu91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
Itsellänihän välähti tuossa reilu viikko sitten yöllä ajaessani Varkauden kohdalla peltipoliisi. Yöllä sitä ei ainakaan voinut olla huomaamatta kun räpsähti. Toki se vitutti silloin kun ajatuksissani ajoin siihen 80 alueen tolppaan, noh onneks olin näköjään sen verran alitajuntaisesti hiljentänyt, että todettu nopeus oli 83 km/h kirjallisessa huomautuksessa. Eli siis varmaan se on ollut sen 86 km/h, kun eikös nuo vähennä 3 km/h noissa mittavirheenä tms. Keskinopeusvalvonta voisikin olla tehokkaampaa, jotenkin vaan epäilen, että ei ole ihan heti tulossa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.

Mulla on kahdella kaverilla ollut tuo Croma, jotka tosin molemmat rajusti vähemmillä kilsoilla. He kutsuivat romujaan Fix It Again Tonyiksi. Veikkaisin, ettei Fiude ja 200000km Suomen olosuhteissa ole match made in heaven.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos se keskinopeusvalvonta jo tullut näihin peltipoliiseihin? Sillähän uhkailivat jokin aika sitten ja kuullostaa aika mielenkiintoiselta tavalta sakottaa.
_

Ollut koekäytössä jossain päin suomea, mutta kokemukset ovat olleet huonoja. Näillä näkymin ei tulla ottamaan käyttöön.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Emännän uuteen Poloon pääsi eilen illalla läikkymään takapenkin lattiamatolle olutta. Haju on aikamoinen, vinkkejä miten päästä hajusta eroon? Joku perus autonverhoilun puhdistusaine vaiko onko kotikonsteja? Pesu ja imurointi?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olettaen ettei painehuuhtelulaitetta kotoa löydy niin tahraa voisi lähteä taklaamaan esim. Autoglymin interior cleanerilla tai Ultiman interior shampoolla. Jälkimmäisestä ihan hyviä kokemuksia.

Helpoin vaihtoehto on viedä paikalliselle fixarille pesuun. Jos persaus ei kestä koko sisustan pesua niin uskoisin että suostuvat huuhtaisemaan pelkästään tuon osumaa saaneen kohdan.
 

HokiHero

Jäsen
Osaako kukaan sanoa onko jossain Tikkurilan lähistöllä autokorjaamo, joka suorittaa ruostekorjauksia? Takahelmakoteloissa olisi korjattavaa ja tuntuu olevan mahdoton tehtävä löytää lähistöltä ketään kuka hoitaisi asian kuntoon.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Isäukon diesel-Mazda 6:n moottorin oikealta puolelta eli hansikaslokeron edestä alkoi eilen kuulua omituista nakutusta eli lonksumista, lonksuminen on ehkä parempi sana kuin nakutus. Äänen taajuus vaihtelee kierrosten mukaan, eli mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi taajuus. Ääni ei ole sattumanvarainen vaan tasainen. Ääni vaikuttaa syntyvän sen muovisen kannen alla, joka on moottorin päällä oikealla puolella kuskin silmin katsoen. Autolla on ajettu 204 000 km ja jakohihna vaihdettu 100 000 km sitten.

Yritin etsiä vastausta internetin muilta palstoilta, mutta etenkin Suomi24:ssä oli niin paljon vittuilua, että piti lähteä pois.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isäukon diesel-Mazda 6:n moottorin oikealta puolelta eli hansikaslokeron edestä alkoi eilen kuulua omituista nakutusta eli lonksumista, lonksuminen on ehkä parempi sana kuin nakutus. Äänen taajuus vaihtelee kierrosten mukaan, eli mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi taajuus. Ääni ei ole sattumanvarainen vaan tasainen. Ääni vaikuttaa syntyvän sen muovisen kannen alla, joka on moottorin päällä oikealla puolella kuskin silmin katsoen. Autolla on ajettu 204 000 km ja jakohihna vaihdettu 100 000 km sitten.

Yritin etsiä vastausta internetin muilta palstoilta, mutta etenkin Suomi24:ssä oli niin paljon vittuilua, että piti lähteä pois.

Olisiko mahdollista, että vika olisi jossain renkaan paikkeilla? vai tuleeko ylempää? Kuuluuko sama ääni tyhjäkäynnilläkin kun kierroksia nostaa? Laakerit?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olisiko mahdollista, että vika olisi jossain renkaan paikkeilla? vai tuleeko ylempää? Kuuluuko sama ääni tyhjäkäynnilläkin kun kierroksia nostaa? Laakerit?

Ääni kuuluu etuoikealta kuskista katsottuna muovisen kannen alta moottorista ja naputus eli lonksutus tihenee kierrosten myötä. Renkaiden ja konepellin "keskimaastosta".

Naputus kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja kun renkaat eivät pyöri. Äänen taajuus on suoraan verrannollinen kierrosten määrään, eli yli 2000 kierroksessa lonksuminen on yhtäsoittoista huminaa. Parhaiten äänen erottaa matalilla kierroksilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös