Autoiluketju

• 3 315 819
  • 19 009

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen viime aikoina ihmetellyt, miksi moottoritiellä monessa autossa välkkyvät jarruvalot kun lähestyvät rekkaa juuri ennen kaistan vaihtoa. Nyt vasta tajusin, että adaptiivinen vakkarihan siellä varmaan ehtii jarrutella. Tuollaisen kanssa varmaan pitää muistaa vaihtaa ajoissa kaistaa.

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kristallipalloahan täällä ei kellään ole mutta… valistuneita arvauksia varmaan sitäkin enemmän.

Auton vaihto on ollut (heh) tapetilla jo pidemmän aikaa, mutta kun ei ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Taisi tulla lopullinen sysäys, kun pysähtyi tarkastelemaan polttoaineeseen mennyttä euromäärää (keskikulutus 9,1l/100km) kun kaupunkiajoa ollut valtaosa.

Noh aiheeseen, eli onkohan sähköautojen reilu hinnanalenema vielä ajankohtainen? Esim. Jos ostan esim Skoda Enyaq -kotteron tänään 30k€, onko siitä sulanut vuodessa minkä verran, jos kilometrejä tulee n 15tkm/vuosi? Auto on ainakin minulle pitkäaikainen hankinta ja rahat menee kankkulan kaivoon kuitenkin.

Hybridissä on kaksi voimalinjaa ja potentiaaliset molempien ongelmat. Kotilatausmahdollisuus on.

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kristallipalloahan täällä ei kellään ole mutta… valistuneita arvauksia varmaan sitäkin enemmän.

Auton vaihto on ollut (heh) tapetilla jo pidemmän aikaa, mutta kun ei ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Taisi tulla lopullinen sysäys, kun pysähtyi tarkastelemaan polttoaineeseen mennyttä euromäärää (keskikulutus 9,1l/100km) kun kaupunkiajoa ollut valtaosa.

Noh aiheeseen, eli onkohan sähköautojen reilu hinnanalenema vielä ajankohtainen? Esim. Jos ostan esim Skoda Enyaq -kotteron tänään 30k€, onko siitä sulanut vuodessa minkä verran, jos kilometrejä tulee n 15tkm/vuosi? Auto on ainakin minulle pitkäaikainen hankinta ja rahat menee kankkulan kaivoon kuitenkin.

Hybridissä on kaksi voimalinjaa ja potentiaaliset molempien ongelmat. Kotilatausmahdollisuus on.
Jos asennoidut siihen että suunnilleen puolet lähtee pois hinnasta niin et ainakaan pety.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se yksityisliisarikin olemassa, jos arvonaleneman riskin haluaa jättää jonkun muun murheeksi. 491€/kk näyttää beelyllä olevan Enyaq 15tkm/v.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos asennoidut siihen että suunnilleen puolet lähtee pois hinnasta niin et ainakaan pety.

Voisi ainakin kuvitella kun kokoajan enemmän käytettyjä sähköautoja tarjolla ja uusien myynti viimeaikoina tökkinyt että hintoihin saattaa rajuakin laskua olla näkyvissä kun varastoissa yritetään päästä eroon ja taistellaan markkina-osuuksista. Pahimmassa vaihtoehdossa vielä sähkön markkinat pysyy epävakaana (kuluttajien mielestä) ja polttoaineen hinta matalana.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voisi ainakin kuvitella kun kokoajan enemmän käytettyjä sähköautoja tarjolla ja uusien myynti viimeaikoina tökkinyt että hintoihin saattaa rajuakin laskua olla näkyvissä kun varastoissa yritetään päästä eroon ja taistellaan markkina-osuuksista. Pahimmassa vaihtoehdossa vielä sähkön markkinat pysyy epävakaana (kuluttajien mielestä) ja polttoaineen hinta matalana.

Koko autokaupan trendi on toki ollut laskeva jos sitä tarkoitit, mutta sähköautot ja lataushybridit osuudeltaan selvästi nousussa. Elokuussa niiden yhteenlaskettu osuus oli selvästi bensiiniautoja suurempi ja dieselit mukaanlukien melko tarkkaan puolet ensirekisteröinneistä.

Sama trendi kaikkialla muualla Euroopassa paitsi Saksassa. Ei Suomessa mitään valtavaa sähköautovarastoa ole myymättä, päinvastoin.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Olisi torstaille auton tarve, käytännössä keskiviikkoillasta torstai-iltaan. Tai mahdollisesti riittäisi jopa to klo 8 - 16. Saako jostain vuokrattua edullisesti? Pk-seutu. Mitä suosittelisitte?

Tuamas

Jäsen
Olisi torstaille auton tarve, käytännössä keskiviikkoillasta torstai-iltaan. Tai mahdollisesti riittäisi jopa to klo 8 - 16. Saako jostain vuokrattua edullisesti? Pk-seutu. Mitä suosittelisitte?

Itse olen noihin lyhytaikaisiin (paku, huollon ajaksi auto tms.) tarpeisiin käyttänyt 24rent-nimistä palvelua.

Yleensä löytyy joku tarjousauto hyvin kohtuulliseen hintaan, ei tarvi asioida ihmisen kanssa ja prosessi toimii yleensä jouhevasti haun + palautuksen osalta.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen noihin lyhytaikaisiin (paku, huollon ajaksi auto tms.) tarpeisiin käyttänyt 24rent-nimistä palvelua.

Yleensä löytyy joku tarjousauto hyvin kohtuulliseen hintaan, ei tarvi asioida ihmisen kanssa ja prosessi toimii yleensä jouhevasti haun + palautuksen osalta.
Mulla on myös kerran ollut tuolta paku ja kaikki meni hyvin.

John Wick

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin alalla työskentelevänä meidän varastossa on tällä hetkellä 2 sähköautoa 60:stä. Yleisesti ottaen autoliikkeet ovat tällä hetkellä hyvin varovaisia sähköautojen suhteen, sillä noilla on tehty ihan järkyttäviä tappioita. (käytetyistä autoista siis kyse)

Lataushybridit tuntuvat olevan se suomalaisten juttu tällä hetkellä ja "halvat" 15-20 tonnin bensa-automaatti farkut. Dieselitkin menevät yllättävän hyvin kaupaksi.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Keväällä oli Auto Bassadonella kova privaattileasing-tarjous Hyundai Ioniq 5:stä. Käväisin liikkeessä koeajamassa yhtä potentiaalista kakkosautoa, ja kysäisin samalla, että mistä noin kova tarjous. Vastaus: "noo, noita lepää yli 50 tuolla Hangossa, halutaan päästä niistä eroon".

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Keväällä oli Auto Bassadonella kova privaattileasing-tarjous Hyundai Ioniq 5:stä. Käväisin liikkeessä koeajamassa yhtä potentiaalista kakkosautoa, ja kysäisin samalla, että mistä noin kova tarjous. Vastaus: "noo, noita lepää yli 50 tuolla Hangossa, halutaan päästä niistä eroon".
Niillä oli keväällä myös suhteellisen hyvä tarjous lataushybridistä, Jeep Compass ja olikohan se S-malli. Muistaakseni 499 euroa kuukaudessa ja vuodessa olisi saanut ajaa 15 000 km. Ei tullut kysyttyä, että mistä moinen tarjous, mutta olisikohan ollut tarvetta saada varastoa tyhjemmäksi.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit

Mulla on myös kerran ollut tuolta paku ja kaikki meni hyvin.
No, varasin täältä huomiselle. Ans kattoo sujuuko.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
24Rent on ihan ok, autotkin yleensä kelvollisia. On myös toki legendaarinen Paku kympillä, jos niillä uskaltaa ajaa. Taannoin piti nopeasti saada auto tunniksi ja otin Martsarin parkistaan moisen. Ratti oli suoraan ajettaessa 45 astetta vinossa.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
24Rent on ihan ok, autotkin yleensä kelvollisia. On myös toki legendaarinen Paku kympillä, jos niillä uskaltaa ajaa. Taannoin piti nopeasti saada auto tunniksi ja otin Martsarin parkistaan moisen. Ratti oli suoraan ajettaessa 45 astetta vinossa.
Pari kertaa olen ottanut Paku kympillä -auton, kun niitä saa kätevältä etäisyydeltä. Aikamoisia pommeja. Mm. yhdessä nopeusmittari paskana. Ja tuo oli vielä pientä.

Kehän autokatsastuksessa Konalassa oli kerran jätetty tuollainen paku katsastettavaksi ennen mun vuoroa. Katsastusmiehelle kerroin kokemuksistani. Pyöritteli päätään ja vastasi, että "rohkea olet". Ei kuulemma yksikään ole mennyt suoraan läpi katsastuksesta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Onhan tuossa Paku kympillä ja esim. Paku ovelle ihan pienoista laatueroa. Eroa on toki myös hinnassa. Yhden kerran olen ensimmäistä kokeillut, ja ei kyllä kauhean montaa toimivaa asiaa autosta löytynyt. Ajoi asiansa ja kahdella kympillä sai hoitaa asiansa kahdessa tunnissa. Halvemmalla olisi saanut Motonetistä peräkärryn koko päiväksi, mutta ei paljon kiinnostanut etsiä Helsingin ydinkeskustasta edes hetkellistä pysäköintitilaa sille yhdistelmälle, niin päädyin pakuun. Muuttoihin olen sitten käyttänyt noita vähän kalliimpia, semminkin kun tulevat useamman tunnin vuokralla helposti halvemmaksi, eikä tarvitse miettiä, että toimiiko tässä yhtään mikään.
Mutta on tuollaisellekin pommille oma asiakaskuntansa, kuten esim. minä silloin joskus.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
(Tämä ehkä sopii tänne paremmin)
Kysytäänpäs täältä mutta on ollut viime päivinä suht ahkeraa mainontaa tästä somessa, onko kellään kokemuksia näistä ulkoisista Apple Car / Android Auto laitteista?

CarTablet

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
(Tämä ehkä sopii tänne paremmin)
Kysytäänpäs täältä mutta on ollut viime päivinä suht ahkeraa mainontaa tästä somessa, onko kellään kokemuksia näistä ulkoisista Apple Car / Android Auto laitteista?

CarTablet
Haiskahtaa ihan perus kiinapaskalta, varmaan ebaysta, Temusta tms saa vastaavan, ehkä edullisemminkin?
Ei ole kokemusta juuri tästä, mutta ostin hiljattain ebaystä auton mankan tilalle sopivan Android Auto vehkeen. Tai siis siinä on Android 13 käyttis ja se Android Auto taitaa olla vähän enempi niin kuin oma äppinsä. Vähän hirvitti että että miten toimii kuin rauta on ihan kamalaa 1GB RAM ja 16GB ROM, joka ei siis täytä edes Android 13 minimivaatimuksia. Mut kyllä se ihan siedettävästi toimii, mutta mitään sovelluksia siihen ei saa ladattua tai toimimaan ainakaan, eli ollaan sen Android Auton varassa, joka nyt ei sinänsä haittaa ja niin se pitikin mennä.

Näköjään tuossa linkatussakin on vain 1GB.
Mutta minulla siis auton mankka korvautui suoriltaan ja esim volumesäätö ratista toimii. Jos ei tätä olisi niin näkisin vehkeen aika turhana. Tai siis, jos ajatus on että tuo vehje liitetään piuhalla tai bt:llä auton äänentoistoon, niin eikö pelkkä kännykkä riitä.
Liikenneturvallisuus ja käytettävyys ei kyllä ainakaan parantunut kun nappula-mankan vaihtoi kosketusnäytölliseen, mutta on se kokonaisuus silti ihan plussan puolella, eli kännykkä yhdistyy vehkeeseen automaattisesti ja esim Spotifyn tai Radioplayerin käyttö on ihan suht sujuvaa, ja onhan se hianon näköistä käyttää satelliittikuva-Google Mapsia siitä näytöltä.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

Näissä olisi mielestäni hyvä aina mainita myös lainan lyhennyksien määrä/ero, korot, vakuutukset sekä laskea arvonalenema myös mukaan kuvioon, voi yllättää arvon toimittajan kun ynnätään kaikki kulut exceliin.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Näissä olisi mielestäni hyvä aina mainita myös lainan lyhennyksien määrä/ero, korot, vakuutukset sekä laskea arvonalenema myös mukaan kuvioon, voi yllättää arvon toimittajan kun ynnätään kaikki kulut exceliin.

Lisäksi laturi/latauslaitteet, sähkön hinta siirtomaksuineen + jos muualla ladannut. Lisäksi polttoaineen keskihinta varmaan vähän alle tuon 1.90 ollut tässä viimeisen 8kk aikana ellei aina tankkaa keskiviikkoisin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

On kyllä aika nollasisältöinen mielipidekirjoitus. Eivätkä nuo ”säästöt” kovin kummoisiakaan ole.

Volvo V60 lataushybridinä kun on varsinkin uutena aika kallis laite, että arvonalenema lienee melkoinen. Saa aika paljon ajella, että maksaa itsensä takaisin. Hyvä autohan tuo toki on hybridinä ja varmaan siihen voi olla tyytyväinen, mutta kun tuollaista 60 000 euron autoa kun yrittää taloudellisesti perustella järkeväksi hankinnaksi, niin kyllä mua vähän huvittaa.

Itse en yritä teeskennellä, että oma lähes 60k uutena maksanut Enyaq olisi jotenkin järkevä hankinta. Ei ole. Tyytyväinen toki silti olen edelleen.

Edit: Joo vuoden 2021 malli toki, että ei ole maksanut toimittajalle 60k.

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Mikähän mahtaa mun volkkaria vaivata? (muukuin, että on volkkari). Tänään taas kaupan pihalla päästi sen äänen, kun ei oo turvavyöt kiinni ja alkoi tärisemään. En osaa muuten ääntä selittää. Annoin kaasua, niin sen jälkeen toimi ihan hyvin. Myöskin kauppaan ajaessa kaasupoljinta painaessa kuului outoa vaimeaa ääntä, mikä lähti tuon kaasun päästämisen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen. Releet vaihdettu, akku vaihdettu ja tulpat vaihdettu. Voisiko liittyä, että ei saa kunnolla bensaa yms?

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Moro. Nyt täytyy myöntää, että akkuasiat ei ole mun vahvinta aluetta. Olenko aivan kujalla, jos ottaisin 60 ampeeritunnin akun Toyotaani? Vai pitäisikö olla isompi?

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy