Miten suhtautuisitte autoon, jota on ensimmäiset 7 vuotta ja 120tkm huollatettu huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä, sitten on 50 tkm ja 2 vuoden aukko ja taas merkkihuollon huolto vuodelta 2012?
Sen verran tiedän, että auto on ollut kilometrit 80 000-170 000 samalla omistajalla, josta sitten tullut liikkeeseen joulukuussa, jolloin liike vaihtanut ennen myyntiin laittoa suodattimet ja öljyt sekä koneeseen että vaihdelaatikkoon ja katsastanut hyväksytysti.
Voisi luulla, että autoon on jossain välissä vaihdettu öljyt itse/pienessä liikkeessä, mutta varmahan ei voi olla. Jos huollot on laiminlyöty kokonaan pariin vuoden ajalta, onko luvassa ikäviä yllätyksiä? Koeajon perusteella vaikuttaisi muuten sopivalta..
No tuskin nyt ainakaan öljyt on jäänyt vaihtamatta, vaikkei merkintää huoltokirjassa olekaan. Ei kai kukaan niin tyhmä ole..? On totta, että tuon pimeän ajan autoa on saatettu huoltaa jossakin nyrkkipajalla tai naapurin Arskan tallissa. Sanotaan että jos moottoriöljyt ja sen suodatin on vaihdettu, niin ei isompia ongelmia ole luvassa. 50000km on kuitenkin sen verran pieni ajomäärä, ettei siihen ensinnäkään mahdu montaa huoltoa, ja toisekseen, eihän huolto-ohjelmiin kuulu juuri nesteiden ja suodattimien vaihtoa kummempia. Jakohihna, jos sellainen on, on ainut mikä vaihtamattomana voi aiheuttaa isoja ongelmia. Voi olla että sen vaihtoväli täsmää juuri tuohon pimeään väliin. Voithan sinä kaivaa sen aikaisen omistajan yhteystiedot, ja kysyä häneltä asiasta. Trafista saa selville entiset omistajat.
Tuosta huoltokirja-asiasta olen noin muuten sitä mieltä, että sille lasketaan aivan liikaa painoarvoa. Se ku ei loppujen lopuksi kerro auton kunnosta mitään. Samoin kuin ajetut kilometrit. Itse kun autoa hankin, ei kilomereillä ole mitään merkitystä asiassa. Enemmän kiinnitän huomiota auton yleiseen kuntoon, ja moottorin sekä laatikon toimivuuteen. Myöskin ihan läpimätä jää ostamatta, vaikka peltiäkin saa aina hitsattua uutta. Alustan klonksuminen, paukkuminen ym. ei vaikuta ostopäätökseeni, ne kun on kuluvia osia, ja ne joutuu muutenkin vaihtamaan joskus. Mutta tietenkin niiden livulla saa hintaa tingattua. Kaikkein tärkein on että moottori ja laatikko pelaa, niiden remppaaminen kun vie yleensä monin verroin enemmän rahaa ja aikaa, kuin muut kohteet autossa.