Raportoidaan nyt kun kerrankin mielenkiintoista raportoitavaa on. Harvemmin on auto tehnyt tällaista vaikutusta kuin eilen illalla. Suvun toinen automies, serkun mies nimittäin, sai jokin aika sitten uuden, kauan odottamansa vähän erikoisemman auton, M550d-farmaribemarin. 4200km mittarissa ennen, 4290 lenkin jälkeen.
Ajeltiin reilu tunti ympäri mukavia lähimaalaisteitä, ja auto oli todella miellyttävä kokemus. Ihan kuin mikä tahansa urheilualustainen 5-sarjan nelivetobemari, mutta kun kaasua antoi reilummin, oli voimaa tarjolla miellyttävällä tavalla todella paljon. Ihan kuin olisi ollut todella vahvan kuminauhan päässä, voimantuotto on aivan erilainen kuin missään aiemmin ajamassani vehkeessä. Selkä painuu rajusti penkkiin, mutta kaikki repivyys ja aggressiivisuus on poissa. Kiihtyvyys on eleetöntä ja hienostunutta. Laatta lattiassa mentiin muuten aika lujaa.
Nelivetoinen, iso farkku, jonka voimavaroiksi tehdas ilmoittaa 381hp/780Nm on pärjännyt tähän mennessä alle 9l/100km laskemalla todetulla keskikulutuksella, eikä kaverin kaasujalkakaan ole ihan kevyimmästä päästä. Huikea yhdistelmä, tahtoo saada tuommoisen joskus. Täydellinen kombo kaikkea. Näyttääkin lähes samalta kuin 520d, joten ilman takaluukun merkkejä ei herätä turhaa pahennustakaan missään. Tämä oli todellinen susi lampaan vaatteissa, autobahn-ympäristössä varmaan todellinen pitkän, kovavauhtisen matkan taittaja.
Hinta on kyllä tosi suolainen 5-sarjan farkusta, lähes 150 tuhatta euroa, perusmallinhan taitaa saada alle viidelläkympillä. Ehkä sitä tuommoisella rahalla saisi jotain mielenkiintoisempaakin...