Paitsi että toi automaagiloota on 8-pykäläinen.Ok, muistin väärin. VAG:n S-tronic ja DSG oli se 7 pykäläinen.
Paitsi että toi automaagiloota on 8-pykäläinen.Ok, muistin väärin. VAG:n S-tronic ja DSG oli se 7 pykäläinen.
En tiedä Skodan rengasmelusta, mutta ainakin viime vuosikymmenen A3:ssa on premiumluokan autolle kova rengasmelu eli se ei ole ollut A3:n parhaimpia puolia maantieajossa varsinkaan nastarenkailla. Hiljaisilla kitkarenkailla asiaa saa korjattua. Nykymallista ei minulla ole kokemuksia. Minusta A3:n alusta on yksi parhaimpia puolia maantieajoakin ajatellen. SamSpadea suosittelen koeajamaan A3, jos ja kun tämä auto kiinnostaa.
Tosiaan tuo ZFn laatikko on erinomainen. Oman Mersun 7 pykäläinen ei yllä samaan sulavuuteen ZFn kanssa. Tosin nythän on juuri tulossa ZFltä uusi 9 pykäläinen versio, joka varmaankin on perinteisten ei-kaksoikytkinlaatikoiden huippu.Paitsi että toi automaagiloota on 8-pykäläinen. Omalla kohdalla 120dA on toiminut todella kuin ajatus. Tosin ei mahdu tuohon hintarajaan, mutta 116dA varmasti. Sport-business riittänee kilkepuolella. Hyvät jakkarat ja tarpeeksi varusteita.
Tuo automaattiloota on todella hyvä, ellei paras mitä on saatavailla.
Niinpä näyttää. Uudessa farkku-Golfissa taitaa jäädä juuri samanlainen porras lattiaan ja selkänojat vinoon asentoon, kun penkit käännetään.
Tosiaan tuo ZFn laatikko on erinomainen. Oman Mersun 7 pykäläinen ei yllä samaan sulavuuteen ZFn kanssa. Tosin nythän on juuri tulossa ZFltä uusi 9 pykäläinen versio, joka varmaankin on perinteisten ei-kaksoikytkinlaatikoiden huippu.
Tasainenhan tuo lattia ei ole kummassakaan, kun selkänojat eivät kaadu vaakatasoon. Tosin noista kuvista sitä ei ole niin helppo havaita. Voi tosiaan olla, ettei tuota porrasta ole mainituissa farkku-malleissa, vaan vain esim. Octavian viistoperäisessä.Tuo Octaviahan oli viisiovinen ja tässä uusi farkku (tasalattialla mennään): http://www.netcarshow.com/skoda/2014-octavia_combi/800x600/wallpaper_12.htm
Golf Variantissa näyttäisi olevan tasainen pohja myös, tiedä sitten, onko halvimmissa varusteluissa? http://www.netcarshow.com/volkswagen/2014-golf_variant/800x600/wallpaper_13.htm
50k kohdalla vaihtoivat huollossa (se kai on Mersun suositus). Nyt on 60k mittarissa. Kyseessä siis S212n laatikko. Itse kyllä preferoin tuota bemarin ZFn tekelettä. Eihän tuo 7G huono ole mutta...Koskas olet mersuun laatikkoöljyt vaihtanut? Toimiessaan kunnolla ei oikein sulavampaa laatikkoa ole kuin tuo 7G.
Koskas olet mersuun laatikkoöljyt vaihtanut? Toimiessaan kunnolla ei oikein sulavampaa laatikkoa ole kuin tuo 7G.
Automaattilaatikoiden huolto onkin hyvä aihe. Kaikkiin vehkeisiin olisi joskus syytä vaihdella myös vaihteistoöljyjä, vaikkei se huolto-ohjelmiin kuuluisikaan. Huolto-ohjelmat on rakennettu Keski-Eurooppalaista elinkaarta varten (auton elinikä ~ sama kuin meikäläisen auton keski-ikä) ja, jotta uutena auton ylläpitokulut näyttäisivät minimaalisilta. Kunnollinen vaihteistopaja osaa aivan varmasti vaihtaa öljyt jokaikiseen, myös "lifetime fill" -automaattilaatikkoon asiallisesti. Automaattivaihteisissa vehkeissä puhtaammat öljyt ilmenevät lähes poikkeuksetta pehmeämpinä ja nopeampina vaihtoina.
Kun puhutaan öljynvaihdon jälkeisestä tukkeentumisesta ja laatikon hajoamisesta, on kakka ollut puntissa jo pidemmän aikaa. Laatikko olisi hyvä olla koko ajan niin puhdas, ettei kokkareita lähde liikkeelle. Hyvin todennäköisesti öljynvaihtoon hajonnut laatikko olisi hajonnut muutenkin todella pian.
Tasainenhan tuo lattia ei ole kummassakaan, kun selkänojat eivät kaadu vaakatasoon. Tosin noista kuvista sitä ei ole niin helppo havaita. Voi tosiaan olla, ettei tuota porrasta ole mainituissa farkku-malleissa, vaan vain esim. Octavian viistoperäisessä.
On itse asiassa täysin naurettavaa, että autovalmistajien suositusten mukaan lastikkoöljyjä ei tarvitsisi vaihdella. Esimerkkinä Veho, heidän huolto-ohjelman mukaisesti laatikkoöljyt vaihdetaan vain ja ainoastaan 60000 kohdalla. Eikä silloinkaan huuhtelemalla. Valistunut auton omistaja vaihtaa, tai vaihdattaa öljyt tuon 50000-60000km välein. Ja laatikon öljythän on aina syytä vaihtaa huuhtelemalla. Eikä sovi unohtaa, että momentinmuuntimella varustetussa laatikossa on turbiinissa omat öljyt, mitkä pitää myöskin vaihtaa.
Toinen asia, mikä unohtuu vielä useammin vaihtaa, on peräöljyt. Ne on hyvä vaihdella samaan tahtiin laatikon öljyjen kanssa. Myös perän huohotus on syytä pitää auki, muuten alkaa jostakin tihkumaan.
Hankalaksihan nuo vaihdot on monissa tapauksissa tehty, erityisesti öljymäärän tarkistuksen osalta. Harvassa uudemmassa autossa on vaihteistossa enää mittatikkua. Esim BMW:ssä käytettävässä 6-vaihteisessa ZF:ssä pinnan tarkistus suoritetaan vaihteiston valmistajan mukaan auton ollessa käynnissä (vaihteistoöljyn kiertäessä) ja vaihteistoöljy 30-40C lämpötilassa. Mikäli laatikon kyljessä olevan pinnantarkistus/täyttöpropun avaa kun moottori ei käy, tulee öljyä ulos noin 2 litraa, ja pinta jää sen verran vajaaksi oikeasta. Toisin sanoen viimeiset noin pari litraa vaihteistoöljyä tulisi lisätä vasta vaihteiston lämmettyä. Luonnollisesti auto olisi syytä olla myös suorassa tarkistuksen aikana. Ei ole ihan perusautotallissa tehtäviä hommia.
Taitaa myös momentinmuuntimen proput puuttua monesta laatikosta, joten huuhtelu on ainoa mahdollisuus saada iso osa öljystä vaihdettua. Toki propun kautta puoletkin on parempi kuin ei mitään.
Nuo pinnan tarkistus-menetelmät on ihan laatikko-kohtaisia. Samoin se, että pitääkö öljyjen olla lämpöiset vai ei. Toisissa mitataan mauserilla tms. öljyn korkeus laatikon pohjasta, ja ne pitää yleensä olla millilleen. Toisissa sitten tosiaan kyljessä täyttöaukko, mikä määrää tason. Ja silloinhan auton tulee olla suorassa. Se ettei turbiinin öljyjä saa vaihdettua, kertoo jotakin nykyisestä suunnittelusta. Ei ole edes tarkoitus, että autolla ajetaan montaa sataatuhatta. (Toki momentinmuunnilliset laatikot alkaa painumaan historiaan, paitsi tehokkaimmissa autoissa.) Ja tietenkin pitää muistaa vaihtaa myös öljynsuodatin, mikä yleensä vaatii laatikon öljypohjan irroituksen. Niinkuin sanoit, laatikon öljynvaihto alkaa olemaan sellainen homma, minkä harva itse tekee. Halvin laatikko- ja peräremontti on vaihtaa öljyt säännöllisesti. Se ennaltaehkäisee montaa vaivaa.
Apua ja/tai käyttäjäkokemuksia kaivataan.
Uusi (käytetty) auto hankinnassa keväällä, kun vanha VW Golf alkaa käydä ahtaaksi.
Ominaisuuksia, joita uudella autolla tulisi olla:
- kilometrit alle 80 000
- hinta max. 21 000
- vuosimalli 2008 tai uudempi
- bensakone
Takakontin tulisi olla reilun kokoinen, niin että lastenrattaat mahtuu ja esim. urheiluvälineitä on kätevä kuljettaa.
Scoda Octavian sedani oli alkuun ekkösvaihtoehto, mutta sitten kuulin lähipiiristä sen verran huonoa Volkkarin TSI-koneesta, että tuo vaihtoehto ei olekaan enää ainut. Kuulemma jakopääongelmia ollut paljon noissa TSI-koneissa. Samalla tippui siis farkku-Golfinkin osakkeet. Samanlaista infoa löytyi keskustelupalstoja selaamallakin. Tuo Ocun iso takakontti ja auton sopuhinta olisivat kyllä sopineet erinomaisesti kriteereihin.
Nyt olenkin alkanut katsella myös Volvon V50 ja Toyota Avensiksen farmaria. Noita ei tosin noilla kriteereillä kovin paljoa ole saatavilla. Olisiko palstalaisilla suositella muita merkkejä/malleja? Pösöt ja Citikat jätän pois vaihtoehdoista.
Onko näitä Vagin Tsi-koneita nyt loppujen lopuksi niin paljon hajonnut?
Ketjuja on kyllä paljon takuuna korjattu, mutta aika vähän olen mistään lukenut tai kuullut, että ainakaan enää viime vuosina jakopäitä olisi hajonnut.
Itsellä 2013 mallin Octavia 1,2 tsi koneella ja tyytyväinen olen ollut. Aika paljon autoa saa, kun tuollaisen sai renkaineen lämmittimineen 23ke:lla ajella liikkeestä ulos.
Itse kun ysikympin huoltoon vein 1.4 TSI:n (jonka jo myin pois uudemman tieltä) niin eurolleen maksoi VV-auto kaikki kulut ketjun ja siihen liittyvien kamojen vaihtamisesta. Jakopäässä ei toki mitään muuta, mutta ketju oli venynyt. Auton virallinen takuuaika oli toki päättynyt kauan aiemmin, mutta tämä homma toimi hienosti.
Onkohan noissa vuosimallin -13 Octavioissa muuten jakoketju vai hammashihna?
Jos tarkoitat vanha korista niin jakoketju on kaikissa bensa koneissa.
Nyt uutena tulevassa Octaviassa on kaikki muut koneet hihnalla paitsi 1.8TSI.