Autoiluketju

  • 3 305 642
  • 18 967

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Valoista puheen ollen, rekoilla näyttää olevan massiiviset valopatteristot pitkissä valoissa. Ylämäkeen tai mutkaan ajaessa huomaa helposti, onko vastaan tulossa rekka, kun tienvarren metsikkö on valaistu latvoja myöten. Henkilöautojen pitkille on yläraja, mutta rekoille ei ilmeisesti ole?
Kyllä sielläkin on säädökset, jotka rajoittaa määrää. Jossain vaiheessa maksimi kaukovalojen määrä oli viisi kappaletta. Eli normaalien pitkien lisäksi kolme lisävaloa. Käytännössä tämä ylitetään lähes poikkeuksetta, koska poliisi ei tähän puutu. Eli laki on, mutta sitä ei valvota.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä sielläkin on säädökset, jotka rajoittaa määrää. Jossain vaiheessa maksimi kaukovalojen määrä oli viisi kappaletta. Eli normaalien pitkien lisäksi kolme lisävaloa. Käytännössä tämä ylitetään lähes poikkeuksetta, koska poliisi ei tähän puutu. Eli laki on, mutta sitä ei valvota.
Näin vähän arvelinkin. Sama juttu oli jollain henkilöautolla, siihen oli asennettu "työvalot" pitkiksi tms. ja se valaisi ihan törkeästi. Luulin, että vastaan tuli rekka, mutta ei.

Eipä nuo rekkojen pitkät valot ole mua haitanneet. Kohteliaasti vaihtavat lyhyille jo hyvissä ajoin. Rekoista liikenteessä on vain hyvää sanottavaa, ammattilaisia ovat. Pari viikkoa sitten mökiltä hämärän aikaan lähtiessä näin hirven pellolla jotain 30 metriä tiestä. Oltiin vielä mökin läheisyydessä, hiekkateillä. Pysähdyin, ja perheen kanssa katsottiin hirveä hetki. Oli iso, vaikka ei hirveksi iso. Näky sai ajamaan matkan normaalia varovaisemmin. Maantiellä ajoin sitten jonkun kuorma-auton perässä, ei ollut kiire ohittaa, ja oli oikeastaan mukavaa, kun pimeillä osuuksilla kuorkin valot valaisivat tien sivustat todella hyvin. Turvallisuuden tunne kasvoi, ja se sopi hyvin tuon hirven näkemisen jälkeen.

Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
Omasta autokoulusta on jo sen verran aikaa etten omia kokemuksia muista, mutta kuuleman mukaan nykyään ohjeistetaan laittamaan kaukovalot päälle hieman ennen kohtaamista tai viimeistään kohdalla.
Tämä toki keskimääräisen (etenkin nuoren, juuri autokoulusta tulleen) kuljettajan taitotason tuntien on hieman hankala ohjeistus kun osalla se käsi löytää vivun sitten hieman liian aikaisin. Helpottaa kuitenkin kun ei tuijota suoraa vastaantulevaa autoa vaan hieman tien oikeaan reunaan niin eipä nuo juuri häikäise.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
Näin se on opetettu autokoulussa jo noin 20 vuotta sitten. Eivät ne pitkät valot valaise vasemmalle melko eteen, eli voi hieman ennen kohtaamista laittaa päälle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mites noi automaattipitkät? Missä vaiheessa ne vaihtuvat takaisin, kun on vastaantulijoita? Kahessa vikassa autossa noita ollut, mutten muista ikinä laittaneeni pitkiä päälle noissa. Niin vähän tulee pimeäajoa maanteillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rekoissahan täytyy olla nykyään tehokkaat pitkät, että joku edes huomaisi kun uhriutuvat ja vilkuttelevat pitkiään motarilla kun toiseen suuntaan kulkeva liikenne ajaa pitkillä. Haha.


Ok, enää jää sitten jäljelle tämä termi "hieman". Joillakin on näemmä vähän laajentava tulkinta tästä.
Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omasta autokoulusta on jo sen verran aikaa etten omia kokemuksia muista, mutta kuuleman mukaan nykyään ohjeistetaan laittamaan kaukovalot päälle hieman ennen kohtaamista tai viimeistään kohdalla.
Tuo on mielestäni vähän vaarallinen ohje. Jos kohdataan 80 km/h tuntivauhdilla niin auton mitta edetään 0,1 sekunnissa. Se 0,1 sekuntia vähemmän lyhyillä valoilla ei millään muotoa lisää turvallisuutta mutta jos vastaavasti tähtäys osuu 0,1 sekuntia liian aikaisin niin sitten saa lähietäisyydeltä pitkät silmille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jos miettii kuinka naurettavan aikaisin moni vaihtaa kohdatessa lyhyille, se 0,1 sekuntia liikenneturvallisuutta olisi ehkä helpompaa lisätä sinne.
Tietysti parasta olisi jos ratkaisut liikenteessä olisivat aina oikea-aikaisia kuten allekirjoittaneella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
Näitä tuntuu tulevan pimeällä ajaessa vastaan todella usein. On ainakin vuosien ajan jo tullut, eli ei ole uusi ilmiö. Joka kerta vituttaa ihan yhtä paljon ja tuntuu ihan yhtä vaaralliselta touhulta.

Mulle opetettiin, että pitkät laitetaan "aikaisintaan vastaantulevan auton takarenkaiden kohdalla". Tuo ohje on mielestäni järkevä ja sen mukaan olen aina toiminut. Käytännössä siis, jos et näe enää vastaantulevan auton etuvaloja, niin voit laitaa pitkät takaisin päälle.
 

rpeez

Jäsen
Näin se on opetettu autokoulussa jo noin 20 vuotta sitten. Eivät ne pitkät valot valaise vasemmalle melko eteen, eli voi hieman ennen kohtaamista laittaa päälle.
Itse asiassa, pitkien takaisinlaitto opetettiin jo 40 vuotta sitten niin että hyvissä ajoin hieman ennenkuin vastaantulevan sujahtaa ohi eikä ainakaan niin että vasta sitten kun se on mennyt menojaan. Perusteltiin muistaakseni ettei jää hetkeä jolloin kaikki on pimeää tjsp.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä minulle opetettiin pitkien vaihto niin, että ihan hieman ennen kohtaamista. Kun ihmettelin tätä autokoulunopettajalle, että eikö tuo häikäise vastaantulijan, hän sanoi että siinä kohtaamisvaiheessa katse ei saa olla olla siinä vastaantulijassa vaan kaukana vastaantulijan takana. Että aina täytyy valmistautua jo, mitä siellä pimeydessä vastaantulijan takana on.

Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Mites noi automaattipitkät? Missä vaiheessa ne vaihtuvat takaisin, kun on vastaantulijoita? Kahessa vikassa autossa noita ollut, mutten muista ikinä laittaneeni pitkiä päälle noissa. Niin vähän tulee pimeäajoa maanteillä.
Noiden toiminta perustuu valaistusanturiin, joka on useimmissa autoissa tuulilasissa. Eli kun vastaantulevan valot eivät enää osu omaan tuulilasiin, auto nappaa pitkät takaisin päälle. Käytännössä tämä tapahtuu siis suunnilleen silloin, kun keulat kohtaavat. Lisäksi järjestelmissä on mahdollisesti mukana jonkin sortin viive ja ainakin omissa automaattipitkillä varustetuissa autoissa tuota viivettä on itse pystynyt asetuksista säätämään.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.
Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.

Nykyisillä led-valoilla tuo on kyllä ihan saatanasta, kun syttymisviivettä ei käytännössä ole. Ihan sama vaikka katse olisi suunnattu oikean puolen penkkaan, niin kyllä sokkona ajetaan muutama hetki kun tämmöinen ennakkovaihtaja ledilampuin vastaan tulee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.
Ei liittyne tuohon, kun eihän hehkulamppuja ole ajovaloissa laajasti ollut käytössä enää ainakaan n 40 vuoteen. Halogeenit, xenonit ja ledit on kai käytännössä viiveettömiä.

Mä luulisin että se merkittävin ja valotekniikasta ja katselulmasta riippumaton syy tuohon ohjeistukseen on, että ihmisen reaktioissa on kuitenkin aina viivettä, eli jos vaihdat pitkät päälle kohdatessa, niin oikeasti saat ne päälle vasta kun olet ainakin 10 metriä ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta moni tuntuu tuijottavan vastaantulevan valoja ja sokaistuvan ihan omaa osaamattomuuttaan, koska jotkut haluavat vaihtaa pitkät valot pois useita kilometrejä ennen kohtaamista. Tämä on toki erillinen ongelma.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.
Minä tarkoitinkin sitä, että ne valot vaihdetaan juuri ennen kohtaamista. Ei niitä tietenkään pidä kymmeniä metrejä ennen tuota vaihtaa vaan hieman ennen kohtaamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös