Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 226
  • 19 049

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mites noi automaattipitkät? Missä vaiheessa ne vaihtuvat takaisin, kun on vastaantulijoita? Kahessa vikassa autossa noita ollut, mutten muista ikinä laittaneeni pitkiä päälle noissa. Niin vähän tulee pimeäajoa maanteillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rekoissahan täytyy olla nykyään tehokkaat pitkät, että joku edes huomaisi kun uhriutuvat ja vilkuttelevat pitkiään motarilla kun toiseen suuntaan kulkeva liikenne ajaa pitkillä. Haha.


Ok, enää jää sitten jäljelle tämä termi "hieman". Joillakin on näemmä vähän laajentava tulkinta tästä.
Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omasta autokoulusta on jo sen verran aikaa etten omia kokemuksia muista, mutta kuuleman mukaan nykyään ohjeistetaan laittamaan kaukovalot päälle hieman ennen kohtaamista tai viimeistään kohdalla.
Tuo on mielestäni vähän vaarallinen ohje. Jos kohdataan 80 km/h tuntivauhdilla niin auton mitta edetään 0,1 sekunnissa. Se 0,1 sekuntia vähemmän lyhyillä valoilla ei millään muotoa lisää turvallisuutta mutta jos vastaavasti tähtäys osuu 0,1 sekuntia liian aikaisin niin sitten saa lähietäisyydeltä pitkät silmille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jos miettii kuinka naurettavan aikaisin moni vaihtaa kohdatessa lyhyille, se 0,1 sekuntia liikenneturvallisuutta olisi ehkä helpompaa lisätä sinne.
Tietysti parasta olisi jos ratkaisut liikenteessä olisivat aina oikea-aikaisia kuten allekirjoittaneella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
Näitä tuntuu tulevan pimeällä ajaessa vastaan todella usein. On ainakin vuosien ajan jo tullut, eli ei ole uusi ilmiö. Joka kerta vituttaa ihan yhtä paljon ja tuntuu ihan yhtä vaaralliselta touhulta.

Mulle opetettiin, että pitkät laitetaan "aikaisintaan vastaantulevan auton takarenkaiden kohdalla". Tuo ohje on mielestäni järkevä ja sen mukaan olen aina toiminut. Käytännössä siis, jos et näe enää vastaantulevan auton etuvaloja, niin voit laitaa pitkät takaisin päälle.
 

rpeez

Jäsen
Näin se on opetettu autokoulussa jo noin 20 vuotta sitten. Eivät ne pitkät valot valaise vasemmalle melko eteen, eli voi hieman ennen kohtaamista laittaa päälle.
Itse asiassa, pitkien takaisinlaitto opetettiin jo 40 vuotta sitten niin että hyvissä ajoin hieman ennenkuin vastaantulevan sujahtaa ohi eikä ainakaan niin että vasta sitten kun se on mennyt menojaan. Perusteltiin muistaakseni ettei jää hetkeä jolloin kaikki on pimeää tjsp.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä minulle opetettiin pitkien vaihto niin, että ihan hieman ennen kohtaamista. Kun ihmettelin tätä autokoulunopettajalle, että eikö tuo häikäise vastaantulijan, hän sanoi että siinä kohtaamisvaiheessa katse ei saa olla olla siinä vastaantulijassa vaan kaukana vastaantulijan takana. Että aina täytyy valmistautua jo, mitä siellä pimeydessä vastaantulijan takana on.

Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Mites noi automaattipitkät? Missä vaiheessa ne vaihtuvat takaisin, kun on vastaantulijoita? Kahessa vikassa autossa noita ollut, mutten muista ikinä laittaneeni pitkiä päälle noissa. Niin vähän tulee pimeäajoa maanteillä.
Noiden toiminta perustuu valaistusanturiin, joka on useimmissa autoissa tuulilasissa. Eli kun vastaantulevan valot eivät enää osu omaan tuulilasiin, auto nappaa pitkät takaisin päälle. Käytännössä tämä tapahtuu siis suunnilleen silloin, kun keulat kohtaavat. Lisäksi järjestelmissä on mahdollisesti mukana jonkin sortin viive ja ainakin omissa automaattipitkillä varustetuissa autoissa tuota viivettä on itse pystynyt asetuksista säätämään.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.
Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.

Nykyisillä led-valoilla tuo on kyllä ihan saatanasta, kun syttymisviivettä ei käytännössä ole. Ihan sama vaikka katse olisi suunnattu oikean puolen penkkaan, niin kyllä sokkona ajetaan muutama hetki kun tämmöinen ennakkovaihtaja ledilampuin vastaan tulee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.
Ei liittyne tuohon, kun eihän hehkulamppuja ole ajovaloissa laajasti ollut käytössä enää ainakaan n 40 vuoteen. Halogeenit, xenonit ja ledit on kai käytännössä viiveettömiä.

Mä luulisin että se merkittävin ja valotekniikasta ja katselulmasta riippumaton syy tuohon ohjeistukseen on, että ihmisen reaktioissa on kuitenkin aina viivettä, eli jos vaihdat pitkät päälle kohdatessa, niin oikeasti saat ne päälle vasta kun olet ainakin 10 metriä ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta moni tuntuu tuijottavan vastaantulevan valoja ja sokaistuvan ihan omaa osaamattomuuttaan, koska jotkut haluavat vaihtaa pitkät valot pois useita kilometrejä ennen kohtaamista. Tämä on toki erillinen ongelma.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.
Minä tarkoitinkin sitä, että ne valot vaihdetaan juuri ennen kohtaamista. Ei niitä tietenkään pidä kymmeniä metrejä ennen tuota vaihtaa vaan hieman ennen kohtaamista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta moni tuntuu tuijottavan vastaantulevan valoja ja sokaistuvan ihan omaa osaamattomuuttaan, koska jotkut haluavat vaihtaa pitkät valot pois useita kilometrejä ennen kohtaamista. Tämä on toki erillinen ongelma.
Mutta kyllä sitä vastaantulijaa pitää tuijottaa herkeämättä, eihän muuten ehdi vaihtaa pitkiä päälle vähän ennen kohtaamista kuten autokoulussa opetettiin. Jos katselee johonkin kaukaisuuteen, niin voi missata just sen oikean hetken.

Mutta juu, tuo että vaihdetaan pitkät pois aivan (tragi)koomisen aikaisin on tosiaan paljon isompi ongelma. Onneksi on meitä, jotka kohteliaasti pitävät pitkät päällä pidempään ja turvaavat siten sen lyhyille vaihtaneen vastaantulijankin matkaa. Usein tästä tuleekin kiitokseksi pitkien väläytys.
 
Olipa leppoisa kotimatka eilen. Oli pimeää, oli märkää, oli sumuista ja mitähän muuta. 40 kilometrin ajan rajoitus vaihteli 80-100 välillä, lyhyttä letkaa veti joku tojoloora, jonka nopeus vaihteli 70-80 välillä koko matkan, vähän riippuen oliko ylä- vai alamäkeä, rajoituksesta viis. Kaikilla vissiin vähän sama ajatus taustalla, että eihän tässä nyt mihinkään mikään kiire ole. Kukaan ei ohitellut, kukaan ei vilkutellut pitkiä eikä pätkiä, kukaan ei huojunut kaistaa reunalta reunalle kuin osoittaakseen etsivänsä ohituspaikkaa. Siinä köröteltiin kaikessa rauhassa. En tiedä, montako minuuttia hukkasin elämästäni tuossa, mutta en varmaankaan liian montaa. Adaptiivinen vakkari hoiti myös puolestani turvavälin pitämisen.
Tällaista autoilu voisi olla aina, rentoa ja mukavaa, ilman teennäistä ja itse keksittyä kiirettä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minulle opetettiin pitkien vaihto niin, että ihan hieman ennen kohtaamista. Kun ihmettelin tätä autokoulunopettajalle, että eikö tuo häikäise vastaantulijan, hän sanoi että siinä kohtaamisvaiheessa katse ei saa olla olla siinä vastaantulijassa vaan kaukana vastaantulijan takana. Että aina täytyy valmistautua jo, mitä siellä pimeydessä vastaantulijan takana on.

Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
Tämä ei ole totta. Itse ainakin pidän katseen omalla puolella tietä, jopa hieman ylikorostetusti, kun vastaantuleva auto osuu kohdalle, mutta silti se pitkien päälle laittaminen osuu väkisinkin silmiin ja häikäisee, kun silmät ovat muuten niin tottuneet hämärään.

Tuo liian aikainen pitkien päälle laittaminen on paljon suurempi riski, jos vertaa siihen, että odottaa sen alle puoli sekuntia pidempään, että laittaa ne päälle.

Jos autokouluissa opetetaan liian aikaista päälle laittamista, niin se on mielestäni yksiselitteisesti virheellistä opettamista ja täysin turhaan. Missä ikinä onkaan määritetty, että näin pitää opettaa, niin se täytyy ehdottomasti muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos autokouluissa opetetaan liian aikaista päälle laittamista, niin se on mielestäni yksiselitteisesti virheellistä opettamista ja täysin turha sellainen. Missä ikinä onkaan määritetty, että näin pitää opettaa, niin se täytyy ehdottomasti muuttaa.
Autokoulussa opetetaan varmaan ihan oikea-aikaista vaihtamista, mutta meistä vaan on moneksi. Se on kyllä totta, että pitäisikö tuohon ottaa opetuksessa vielä isompi turvaväli, että liian aikaisin vaihtavien osuus saataisiin alas. Vähän kuten liikenneympyrässä vilkuttamisessa: suurin osa tekee sen aivan liian myöhään, mutta jos isompi osa tekisi sen oikeaan aikaan, niin varmaan myös liian aikaisin vilkuttavien osuus kasvaisi, ja se taas olisi vaarallista.

Se tieosuus, joka tuolla pitkien ennakkovaihtamisella päästään valaisemaan on tietysti jo vähän aiemmin kahden auton lähivaloilla jotenkuten valaistu, mutta ennakkovaihtamisessa varmaan oleellisempi tarkoitus on se, ettei tulisi pimeää hetkeä silmille, jotka ovat just tottuneet kirkkauteen (omat pitkät ja sitten vastaantulijan lyhyet).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tänään tiet käytännössä peilijäässä, oli aikamoista luistelua kitkoilla. Yhteen ylämäkeen meinasin jäädä jumiin, kun päästin jalankulkijan kulkemaan suojatietä pisin. Sellaista hidasta kävelyvauhtia nitkutellen pääsi mäen päälle. Myös yhteen alamäkeen jarruttaminen oli harvinaisen haastaavaa.

Vaikka kitkat kehittynyt ja itsellä jotkut premium-michelinit, niin ei vain itselle nuo kitkat sovi. Vieläkään. Isoilla teillä harvinaisen mukavat ja suurin etu että voi lyödä aikaisin alle ja vaihtaa myöhään pois, mutta omassa ajossa kyllä liikaa huonoja puolia. Toki kun kitkoilla ajellut joku 25tkm, niin ymmärtää hyvin miksi osa noista tykkää. Kamalinta on nämä ekat pakkaset, alijäähtynyt sade ja sitten se kun keli sahaa pakkasen ja plussan välillä ja vettä kertyy jään päälle. Pitää hakea myöhemmin tänä vuonna nastat alle
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko



Muistakaa tinkiä kaupoilla.
Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.

Sanoisin että monesta muusta duunista saa tuon saman palkan helpommin ja löysemmällä suorittamisella.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.

Sanoisin että monesta muusta duunista saa tuon saman palkan helpommin ja löysemmällä suorittamisella.
Niinpä. Ja on nuo jutun myyjät myyneet ihan hemmetisti autoja, että sikäli ovat palkkansa ansainneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös