Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

TW

Jäsen
Noh Nissan on varmasti ihan jees, mut niin kovin muovinen ja moottori on kammottava tuohon 19 000 hintaan. Ulkonäkö on makuasia enkä sitä ala kiistää. Ja Jukehan ei ole kovin käytännöllinen, ainakin jos vertaisin sitä mitä itse ehdottaisin: Skoda Yeti. Tossahan on nuo irroitettavat takapenkit, eli periaatteessa autosta saa 5minuutissa näppärästi myös "pakettiauton". Moottori on 1.2TSI jota voi antaumuksetta suositella, jos vaihtoehtona on vapari 1.6. Ihan eri maailmasta tuo moottori verrattuna perusvapaastihengittäviin. Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.

Vaimolla ollut nyt vuosi Juke ja en ihan allekirjoittaisi moottorin kamaluutta. Paljon huonompia 1.6 vapareita on tullut ajettua. Esim. Focuksen on huomattavasti heikompi esitys. Jalkoihin ei perus-Jukella jää ja ohikin pääsee. Talviautona erinomainen jopa etuvetona johtuen maavarasta ja rengastuksesta.

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla* koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.

Ainakaan samalla bensiinimoottorilla ei saa (joka oli tuo Vanha Lenin alkaen malli). Nissanilla dieselit Renault-yhteistyötä ja bensiinit japanilaissuunnittelua hyvässä ja pahassa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vaimolla ollut nyt vuosi Juke ja en ihan allekirjoittaisi moottorin kamaluutta. Paljon huonompia 1.6 vapareita on tullut ajettua. Esim. Focuksen on huomattavasti heikompi esitys. Jalkoihin ei perus-Jukella jää ja ohikin pääsee. Talviautona erinomainen jopa etuvetona johtuen maavarasta ja rengastuksesta.

Muuten joo samaa mieltä ja ehkä toi kamala on vähän liioiteltu, lähinnä vaan että itse en enää tänä päivänä ostaisi vanhan liiton vaparia kun saatavilla on näitä downsizing turboja. Ehkä olen oppinut sitten niihin. Käytännön vääntö ja kulutus on vaan eri tasolla. Varmasti tuo Nissanin 1.6 on parhaita ja jos vertaa Fordin 1.6, niin ostan kommenttisi täysin. Silti Juke pitäisi minusta olla aina sillä 1.6 turbolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maaseutukäytöllä itse ymmärrän vähän kuoppaisemmat tiet, ojan ylitykset yms. ja siten maavaran tarpeen. Kyllä varmasti Vanha Len tietää miksi tarvitsee maavaraa, muutenhan päätyisi aivan varmasti normiautoon. Ja voin kokemuksesta todeta että korkealla istuminen, kuten näissä "maastureissa", on kyllä mukavaa.
Siksipä juuri kysyin, että mitä maaseutukäytöllä tässä tarkoitetaan, kun muita speksejä ei ollut. Eli tarvitaanko nousukykyä tai maavaraa, jos tarvitaan niin neliveto sitten. Jos maaseutukäyttö on sitä, että talvella on lunta ja tiessä kuoppa, niin "tavallinen" auto riittää.
Perkele, tämä nyt kuulostaa siltä, että haluan määrätä mitä VL tarvitsee, joka siis ei ollut tarkoitukseni, vaan kysellä niitä tarpeita.

Itse asun aivan varmasti skutsimmassa ja huonompien teiden päässä kuin Vanha Len, mutta en tarvitse korkeaa maavaraa tai nelivetoa mihinkään. Olishan se toki kivaa, mutta diesel-automaatti-nelivetoja kohtuullisella motari- tai edes maantiekulutuksella ei vaan liikaa ole, budjetissa alle 25000.
Muutenpidän noita korkeita CUV yms etuvetoja ihan idioottimaisena keksintönä, näin niinkuin ympäristö- ja kustannusmielessä. Nyt tämä meni ihan kiukutteluksi taas, tsori.
 
Viimeksi muokattu:

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siksipä juuri kysyin, että mitä maaseutukäytöllä tässä tarkoitetaan, kun muita speksejä ei ollut. Eli tarvitaanko nousukykyä tai maavaraa, jos tarvitaan niin neliveto sitten.

Lähinnä tarkoitin maaseutukäytöllä lumisia hiekka/syrjäteitä. Tavallisellakin henkilöautolla pärjäilee mutta kun aamulla lähtee reissuun niin keskimäärin on mukavampaa tehdä lumityöt vasta duunin jälkeen kuin hikoilla ennen. Oikeastaan Juken hinta alkoi kuumottamaan alun perin. Testien mukaan tuo kone on kyllä ihan pirteä...sama taitaa olla Qashqaissakin ja siihen kokoluokkaan liian pikkuruinen. No, pitää mennä koeajamaan Juke ja tehdä siitä sitten johtopäätöksiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..

Varmaan se silikoni on aika lailla se keino. Noin muutenhan tuo on Volkkarin "ominaisuus", mutta mukavampi noin päin. Golfeissa tunnetusti tuppaavat jäätymään pakkasella auki, mikä on sitten todella vittumainen juttu se.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.
Mielestäni Juke on aivan liian pieni jo kahdelle ihmiselle, jos vaikka lähtee viikonlopun mökkireissulle. Tavaratila on aivan surkean pieni ja sisätilat muutenkin ahtaan oloiset, ellette ole keskimittaisia selkeästi pienikokoisempia.

Lisäksi noilla kilsoilla ostaisin jonkun paremmin maantieajoon sopivan. Noilla spekseillä en Jukeboxia suosittele. Työkaverillani on Juke ja autoon on tullut tutustuttua ja kyllähän se pienillä ajoilla (lyhyet matkat kaupunkialueella) poikamiehellä menee.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No mitä suosittelet tilalle?
Itse harkitsisin tuolla rahalla (20 k€) ja tuohon käyttötarkoitukseen vuoden-pari käytettyä keskikokoista autoa, kuten Corolla-Golf-Astra-Focus. Jos nyt kuitenkin uusi pitää olla, niin vasta uudistuneet Kia Ceed ja Hyundai i30 vaikuttaisivat kokeilemisen arvoisilta. Ne saa farkkunakin jo tuohon hieman päälle 2-kympin.
Mainituilla on kuitenkin mukavampi taivaltaa matka-ajoa, kuin Jukella. Lisäksi hieman epäilen etuvetoisen crossoverin etenemiskyvyn olevan lumessa kovinkaan paljon normietuvetoista parempi. Sen nyt tietää jo vertailemalla maavaraa ja rengastusta. Nelivetoiset ovat sitten erikeen, mutta niin on useimmiten hintakin.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..

Oletko varma että jäätyy niistä tiivisteistä kiinni, ettei se itse lukkolaite ole jäässä? Volkkareissa on ollut perinteisesti sellaista vikaa ettei se oven lukko tahdo pakkasella aueta ja toisaalta, kuten joku mainitsikin, ei sitten aina mene kiinnikään kun "jäätyy auki". Silikoni ei tähän ongelmaan auta, mutta lukon osien puhdistus ja joku kosteutta syrjäyttävä öljy ainakin vähentää ongelmaa. Jotain lisäjousiakin noihin volkkarin lukkoihin on joskus saanut, joka jaksaa vetää lukitukset auki pienessä hyhmässäkin.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuh, tervetuloa talvi-Polo-kerhoon, ovitiiviste-silikonilla on käyttöä tähän tautiin yhtä paljon kuin aspiriinilla syövänhoitoon. Google-haulla "Polon ovet" löytyy lisätietoa. Jos kyseessä sattuu kuten mulla olemaan vanhempi Polo Classic tai Variant, joka on oikeasti sama auto kuin Seat Cordoba, niin tuolta löytyy lisätietoa raskaan sarjan tee-se-itse-miehille:http://seatclubfinland.com/filet/matti_t-cordoba-lukko-korjausopas.pdf

En ole tee-se-itse-miehiä, vaan vein oman poloseni merkkihuoltoon jossa kuskin puolen lukkoon* pantiin merkkihuoltohintaan joku lisäosa joka auttoi ongelmaa jonkun verran muttei täysin. Yleisesti ottaen peli ratkeaa kulloisenkin talven osalta siinä kohden, että muistaako ennen ensimmäisiä pakkasia tunkea joka ikisestä lävestä oven sisukset täyteen aseöljyä vai ei.

Jollain naapurin kaverilla oli upouusi Polo, eikä ne miksikään olleet kuulemma muuttuneet.

*Edit: kyse ei siis kait ole varsinaisesti itse lukosta vaan ovenavausmekanismista. Joskus harvoin auttaa kun kääntelee avainta rauhallisesti lukossa edestakaisin noin 50-150 kertaa...
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omalla Golf-kokemuksella auttaa noihin ongelmiin kyllä myös sisälämppäri, ainakin aukijäätymisiin ja avautumiseen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omalla Golf-kokemuksella auttaa noihin ongelmiin kyllä myös sisälämppäri, ainakin aukijäätymisiin ja avautumiseen.

Vitos- ja kutoskoppaisten Golfien kohdalla pitää vaan varoa tuota sisälämppärin käyttöä lumisateella, koska sulanut lumi valuu ja jäätyy sinne etuoven alareunaan ja sitten kun avaat oven varomattomasti niin se alakulma on rullalla kuin sardiinipurkin kansi. Työpaikalla on ollut Golfien kanssa jo kaksi tällaista tapausta ja tuntui olevan maahantuojallakin hyvin tiedossa tämä ongelma.
 
Suosikkijoukkue
KK
Myynnissä Ford Mondeo vm. 1995 ajettu ~270k 4x4. Sunnuntaina ajan auton kotiin kun on huollossa ollut ja sen jälkeen pistän nettiautoon myyntiin. Mitäköhän pitäis hinnaksi laittaa, kun noita Ford nelivetoja ei tunnu hirveästi löytyvän?! Ja en oikee ikinä ole autoa myynnyt enkä autoista juuri tiedä. Leima 05/13.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Myynnissä Ford Mondeo vm. 1995 ajettu ~270k 4x4. Sunnuntaina ajan auton kotiin kun on huollossa ollut ja sen jälkeen pistän nettiautoon myyntiin. Mitäköhän pitäis hinnaksi laittaa, kun noita Ford nelivetoja ei tunnu hirveästi löytyvän?! Ja en oikee ikinä ole autoa myynnyt enkä autoista juuri tiedä. Leima 05/13.

Kai tosta joku voisi tonnin-puolitoista maksaa. Taisivat kaikki tuonikäiset nelivedot olla parilitraisella bensakoneella. Hintaa voit nostaa tai laskea sen mukaan kuinka nopeasti haluat rassista eroon.
 
Mission Impossible: Auton osto...

Pitäisi ostaa auto ja budjetti on aikalailla väliä 3-5k€. Edellinen Astra jäi kaikessa vitutuksen lomassa eukolle ja pari viikkoa olisi aikaa etsiä luottoastralle seuraajaa. Vaikka yli 400k ajettu Astra olikin hyvä peli, hakusessa on jokin muu auto, seuraavilla kriteereillä:

-bensakone (EHKÄ! pakuksi rekisteröity diesel)
-pieniruokainen
-kestävä (ylläri)
-alle 200tkm ajettu
-alle 5000€

Tällä hetkellä olen syynäillyt muutamaa VW Boraa, mutta tuo 1,4l moottori ei tunnu VW-foorumistien syväkurkkuja vakuuttavan. Kiikarissa tosin on yksi kansiremontin juuri läpikäynyt 200tkm ajettu 1.4 Bora, mitä pitää käydä kyydittämässä. Veikkaisin että tuolle jäisi hintaa joku 3000€. Pitää käydä enemmän ajelemassa jahka saa pummittua kaverilta kyytiapua. Ei ole helppoa. Auttakaa miestä (ala)mäessä!
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tällä hetkellä olen syynäillyt muutamaa VW Boraa, mutta tuo 1,4l moottori ei tunnu VW-foorumistien syväkurkkuja vakuuttavan. Kiikarissa tosin on yksi kansiremontin juuri läpikäynyt 200tkm ajettu 1.4 Bora, mitä pitää käydä kyydittämässä. Veikkaisin että tuolle jäisi hintaa joku 3000€. Pitää käydä enemmän ajelemassa jahka saa pummittua kaverilta kyytiapua. Ei ole helppoa. Auttakaa miestä (ala)mäessä!

Toi 1.4 on kyllä aika traaginen kone, koska myös laatikot poikii noista. Eli en kyllä suosittele. On vielä kaikenlisäksi aikamoinen nuhapumppu. Miten olis tommonen, kestävyyttä ainakin itse arvostaisin tuossa hintaluokassa :
Honda Civic 1.4i S 3d *valkoinen helmi* Viistoperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

-RVL-

Jäsen
(EHKÄ! pakuksi rekisteröity diesel)
-pieniruokainen
-kestävä (ylläri)
-alle 200tkm ajettu
-alle 5000€

Joku VAG-diesel, joka rekisteröity pkt-autoksi ja mahdollisesti ohjelmoitu uusiksi. Tämä ehdotukseni, jos haluat päästä mahdollisimman halvalla vuosikustannuksissa ja haluat vielä jonkinlaista suorituskykyä ja tosiaan erittäin pienen kulutuksen.

Alle 200 000 ajetut voivat olla harvassa kyllä.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Yhteinen nimittäjä töppäilyissä

Yhden vuoden sisällä itselle ja omassa tuttavapiirissä on tapahtunut kolhuja - onneksi pienehköjä - joissa kaikissa on yksi yhdistävä tekijä. Mikä ?

- bussi tuli kolmion takaa kaverini auton kylkeen
- seisoin liikennevaloissa, kun viereisen kaistan Nissan liukui kylkeen ja sai aikaan koko kyljen mittaiset skraadit
- parkkihallissa viereisestä ruudusta lähtenyt Toyota veti metrin mittaisen skraadin naapurini auton kylkeen
- vasemmalta kolmion takaa tullut Mersu ajoi kaverini upouuden Audin kylkeen, takalokasuojan kohdalle (!)
- bensiksen pihalta tullut Dacia ajoi kiinni kadulla ajaneen tuttavani auton kylkeen
- viimeisin sattui eilen, kun Mitsu ajoi kaverini perään aiheuttaen pienen kolhun.
Mitä edellisillä töppöilyillä yhteistä ? Jokaista kolhija-autoa ajoi nainen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mitä edellisillä töppöilyillä yhteistä ? Jokaista kolhija-autoa ajoi nainen.
"Nainen ratissa on auto ilman kuljettajaa", no törkeästi yleistäen mutta ajan 50tkm vuodessa työkseni ja vaaratilanteista aiheuttaa noin 3/4 tapauksissa nainen. Näin siis ihan kokemuspohjalta.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Näillä keleillä tää korostuu, onko se nyt niin vitun vaikee suunnata ne ajovalot? Mulla on 9mm yleisavain, säädän ne ilmaiseksi. Saa tulla ilman ajanvarausta.
Ja jos siellä autossa on porukkaa enemmän, niin niitä ajovaloja pystyy säätämään kuorman mukaan ihan sieltä sisältä käsin ja jos ette tiedä mistä, niin kysykää vaikka äideiltänne.
 
Minkäslaista näkemystä täällä tarjottaisiin dilemmaani auton suhteen. 2006vm Passat 1.9 TDI, ajettu 340tkm. Kytkin on menossa vaihtoon, ensimmäisiä kolinoita jo kuuluu. Sinänsä auto on varsin hyväkuntoinen, siisti sisältä, pellit paria täplää lukuunottamatta hyvässä kunnossa jne. Että laittaakko se min. 1500€ kiinni ja rempata kytkin - vai dumpata johkin autoliikkeeseen? Vaihtoarvoksi pari paikkaa määritti 6000€. Satsatakko siis jonkin verran ja ajella sitten etiäppäin seuraavat vuodet (ehkä 30tkm/vuosi), jakohihnakin just vaihdettu? Vai satsata vähän vielä enemmän rahaa ja vaihtaa kosla? Mazda 6 olis mielessä, yhtä yksilöö kävin katsomassakin. '06, 180tkm - mutta pisti mietityttämään, kun ruostetta oli helmoissa aikalailla. Se lienee kutosen ainoa heikko kohta, muutenhan peli on idioottivarma.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkäslaista näkemystä täällä tarjottaisiin dilemmaani auton suhteen. 2006vm Passat 1.9 TDI, ajettu 340tkm. Kytkin on menossa vaihtoon, ensimmäisiä kolinoita jo kuuluu. Sinänsä auto on varsin hyväkuntoinen, siisti sisältä, pellit paria täplää lukuunottamatta hyvässä kunnossa jne. Että laittaakko se min. 1500€ kiinni ja rempata kytkin - vai dumpata johkin autoliikkeeseen? Vaihtoarvoksi pari paikkaa määritti 6000€. Satsatakko siis jonkin verran ja ajella sitten etiäppäin seuraavat vuodet (ehkä 30tkm/vuosi), jakohihnakin just vaihdettu? Vai satsata vähän vielä enemmän rahaa ja vaihtaa kosla? Mazda 6 olis mielessä, yhtä yksilöö kävin katsomassakin. '06, 180tkm - mutta pisti mietityttämään, kun ruostetta oli helmoissa aikalailla. Se lienee kutosen ainoa heikko kohta, muutenhan peli on idioottivarma.

Suosittelisin kyselemään kynkinremontin hintaa useammasta paikasta. Tuo 1500€ kuulostaa aika suolaiselta, jos muuta vikaa ei ole. Tuon ikäistä autoa ei kannattane enää merkkiliikkeissä käyttää. Tosin en oikein ymmärrä, miksi niissä muutenkaan tarvitsisi käydä.

Sen verran itse olen huomannut, että samankin ketjun merkkiliikkeissä on suuria hintaeroja ½ tunnin ajomatkan sisällä. Ei kannata takertua ensimmäiseen hinta-arvioon.

-duud-
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös