Nopealla googletuksella lämppäriasiasta:
Kun virtaa ei voi ajastaa...
Kytken autoni virtapistokkeeseen, jota ei voi ajastaa. Onko jatkuvasta virrasta haittaa?
Jatkuva virta ja liika lämmittäminen saattaa olla moottorin tiivisteiden kannalta huono asia. Pidemmän päälle saattaa aiheutua moottorivikoja.
Ylilämpenemisen vaaraa ei nykyisten autojen säteilylämmittimen kanssa onneksi ole. Ajastin on kuitenkin hyödyllinen, ja sellaisen voi hankkia pistokkeeseen lisäosana tai autoon asennettavana kellokytkimenä.
Lähde A-katsastus:
Lohkolämmitin
edit: Wikipedia
Lämmittimen tuottama lämpöenergia saavuttaa termisen tasapainotilan moottorin lämpöhäviöiden kanssa, jolloin moottorin lämpötila ei enää nouse, vaikka esilämmitystä jatkettaisiinkin suositusta pidemmän aikaa. Esimerkiksi -17 °C lämpötilassa lämpötasapaino saavutetaan noin kolmessa tunnissa. Moottorinlämmitin voi olla kytkettynä pitkiäkin jaksoja, sillä lämmitin ei vaurioidu liiallisen lämmittämisen seurauksena. Suositusaikaa pidemmällä lämmittämisellä ei saavuteta merkittäviä säästöjä polttoainetaloudessa taikka päästöjen laskua. Liiallinen lämmittäminen kuluttaa kuitenkin energiaa, eikä täten ole ekologista
Moottorinlämmitin – Wikipedia
Vielä pari asiallista kommenttia ffp-foorumilta:
- Jos sisätilan puhallin on myös käynnissä koko ajan, peltipinnoille kondensoituu kosteutta, joka altistaa ruostumiselle. Kokemusta on.
- Jos lohkolämppäri on päällä lähes aina, kannattaa tarkastaa jäähdytinnesteen määrä vähän useammin. Jonkun verran haihduttaa tuo lohkolämmitin nestettä.
_