Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

scholl

Jäsen
Vääntö tuntuu bensakoneiden jälkeen rojaaliselta eikä ole tarvinnut jäädä hankeen ainakaan toistaiseksi sutkuttamaan kertaakaan.

onks sulla joku Webasto tms.? Voisi kuvitella, että jos ajaa vain kaupunkiajoa niin se ei lämpene ikinä sisältä. Jo bensa-autollakin harmittaa joskus, että jalkatila autossa tuntuu olevan aika kauan viileä ja jos ei yleensä maanteille lähde, vaan pörrää kaupungissa, niin joka kerta autolla ajaessa sama ongelma. Dieselithän kai lämpenevät hitaasti sisältä. Tietysti jos on tallipaikka niin no problem.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisi kuvitella, että jos ajaa vain kaupunkiajoa niin se ei lämpene ikinä sisältä.

Sisätilanlämmitin huutaa kylminä aamuina yli kolmekin tuntia ja duunissa pidän autoa päivät tallissa. Näin selviää juuri ja juuri, mutta olet kyllä muuten oikeassa. Kestää varsin kauan lämmetä kylminä aamuina.

Muutenkin olen ihmetellyt miksi Defa lämmitti vanhan sedan Mazdan sisätilat parissa tunnissa melkein saunaksi, mutta farmari Octavia on vielä viileä saman ajan jälkeen. Ei kai se sisätila nyt niin paljon isompi ole, että selittäisi noin suuren eron. Toisaalta mitään muuta järkiperäistä syytäkään asiaan ei taida olla. Tuskin Octaviassa niin huomattavaa lämpövuotoakaan on.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Muutenkin olen ihmetellyt miksi Defa lämmitti vanhan sedan Mazdan sisätilat parissa tunnissa melkein saunaksi, mutta farmari Octavia on vielä viileä saman ajan jälkeen. Ei kai se sisätila nyt niin paljon isompi ole, että selittäisi noin suuren eron. Toisaalta mitään muuta järkiperäistä syytäkään asiaan ei taida olla. Tuskin Octaviassa niin huomattavaa lämpövuotoakaan on.

Onko sinulla yhtä tehokas lämmitin? Kyllä meidän Ocu lämpiää jo tunnissa mukavan lämpimäksi, vaikka olisi kovempikin pakkanen. "Säteily"lämmitin moottoritilassa onkin sitten lähes yhtä tyhjän kanssa, vaikka olisi monta tuntia päällä. Mutta tosiaan, sisätilat kyllä lämpiävät ja samanikäinen Ocu farkku kyseessä kuin sinullakin
 

scholl

Jäsen
Mä en oo koskaan tajunnut noita Defa-juttuja. Kaupungissahan ei ole töpseleitä missään. Joihinkin autoihin sellainen pistoke on tullut tilattua mukaan, muttei enää aikoihin, kun niitä ei tullut ikinä käytettyä. Pitää asua landella, jotta Defaa voisi käyttää.
 

12961

Jäsen
Voisi kuvitella, että jos ajaa vain kaupunkiajoa niin se ei lämpene ikinä sisältä.

Riippuu aika paljon dieselkoneen koosta ja siitä, löytyykö kärrystä sähkövastus, joka antaa nopeaa lämpöä. Oma 3-litrainen lämmittää jäähdytysnesteensä ihan ilman webastoa todella nopeasti lämpimiksi, sisätilaan lämpöä tuo lämmitysvastus lämppärin kennon takana jo ennen koneen lämpiämistä. Vielä tosin on näkemättä, mitä 2kW vastus ja toisinaan pitempiäkin aikoja lyhyenä pysyvä ajomatka tekevät akulle pitemmän päälle...

1,5 km työmatka-ajon jälkeen, -20 pakkasella jäähdytysnesteen lämpöanturi kertoo liemien olevan jo +32 -asteisia. 30:ssa antaa lämpöä sisälle jo jäähdytysnesteestä, vastus toimii noin 20 sec startin jälkeen.

Ajettiin tuossa itsenäisyyspvän nurkilla matka-ajoa parhaimmillaan -26 pakkasessa 110 nopeudella, jolloin jäähdytysneste pysyi edelleen nätisti termostaattilukemissaan, 90 asteessa. Hyvin riitti lämpöä koppiin, mitä nyt takasivuikkunat tykkäsivät jäätyä, koska suuttimia ei ruotsalaiseen tapaan ole.

Kyseessä baijerilainen tuplaturbotekele.
 
Viimeksi muokattu:

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
"Säteily"lämmitin moottoritilassa onkin sitten lähes yhtä tyhjän kanssa, vaikka olisi monta tuntia päällä.

Nämä "säteilijät" sijaitsevatkin useimmiten öljypohjassa, lämmittäen moottoriöljyä. Moottorin kannalta tämä on parempi, mutta kuskin kannalta tietysti ikävää, kun sisälle tulee vain kylmää ilmaa. Näitä säteilijöitä täytyy pitää myös kauemmin lämmityksessä, kuin normaaleja lohkolämmittimiä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Lainataanpa omaa tekstiä puolentoista kuukauden takaa. Eli alkaisi olemaan viimeisiä hetkiä hommata auto, ellei halua kävelymieheksi ruveta. Loppusuoralla vaikuttaisi olevan Volvo V40 2.0T -04 216tkm ajettuna, sekä pari ranskalaista, Renault Laguna 2.0 -06 sekä Peugeot 307 Wagon 1.6 -08, automaatteja jokainen.

En tiedä kerkesitkö jo autosi hankkimaan, mutta omakohtaisia kokemuksia löytyy abaut tuon ikäisestä 307 SW:sta, samalla koneella mutta manuaalina. Smoothi auto ajaa, varsinkin kaupungissa. Maantielläkin ihan ok, mutta vähän levoton. Liisarina oli, ja ensimmäiset vajaa kolme vuotta meni ihan mukavasti. Mitä nyt pieniä sähkövikoja (takaikkunat saattoivat aueta autoa lukittaessa). Tuon kolmen vuoden jälkeen taisi jättää vuoden aikana teknisen vian takia kolmesti tien päälle vuoden aikana. Toki kyseessä saattoi olla maanantaikappale, mutta suosittelen harkitsemaan.

Nykyinen Seat Leon on kyllä ollut ihan mukava auto. Sisältä vähän muovinen ja sen huomasi, kun pakkaset tulivat. Ensimmäisen viikon nitisi ja natisi taas aika vahvasti sisältä. Positiivinen yllätys oli, kun perjantaina pesetin auton ja "annoin" jäätyä 1,5 vuorokautta. Kaikki ovet aukesivat kiltisti, eikä edes takaluukun lukko ollut jäätynyt kiinni. Enivei, kaksi vuotta vanha auto vasta, joten kaikki kivat yllärit varmaan vielä tulossa, silti tähän mennessä on ollut todella mukava auto, varsinkin ajaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko sinulla yhtä tehokas lämmitin?

Itse asiassa kyseessä on sama lämmitin kun nappasin sen viime hetkellä mukaan autonvaihdon yhteydessä. Ainoa ero on, että se ei ole ainakaan vielä kiinni missään. Puhaltaa siis hieman eri suuntaan kuin entisessä autossa.

scholl kirjoitti:
Pitää asua landella, jotta Defaa voisi käyttää.

Juu, kyllä minun pihassani on saatavilla sähköä ja asun "landella".
 

scholl

Jäsen
Kaupungissa toi Defa vois toimia oikeastaan vain silloin, jos siinä olisi langaton lataus. Joka taloyhtiössä ja ratikkakiskoissa jos ois joku systeemi, että ympäristössä olevat autot olisivat siinä verkossa. Vähän niinkuin Wlan mutta Defan sähkölle, ei se muuten tule ikinä onnistumaan. Tai sitten katujen alle pitäisi rakentaa joku kaapeli ja sähkö tulisi pyörien kautta, kun se koskettaa maahan tai jotain ja se ajastus pitäisi varmaan sitten säätää kännykällä netin kautta, koska jos auto on kaukana kämpältä niin se on ainoa vaihtoehto. Nyky-Defasysteemi ei ole realistinen toimintakelpoinen, vaan lähinnä huuhaavehje, vain kaupungin ulkopuolelle.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaupungissa toi Defa vois toimia oikeastaan vain silloin, jos siinä olisi langaton lataus. Joka taloyhtiössä ja ratikkakiskoissa jos ois joku systeemi, että ympäristössä olevat autot olisivat siinä verkossa. Vähän niinkuin Wlan mutta Defan sähkölle, ei se muuten tule ikinä onnistumaan. Tai sitten katujen alle pitäisi rakentaa joku kaapeli ja sähkö tulisi pyörien kautta, kun se koskettaa maahan tai jotain ja se ajastus pitäisi varmaan sitten säätää kännykällä netin kautta, koska jos auto on kaukana kämpältä niin se on ainoa vaihtoehto. Nyky-Defasysteemi ei ole realistinen toimintakelpoinen, vaan lähinnä huuhaavehje, vain kaupungin ulkopuolelle.

Nikola Tesla kehitteli visiotasi about vastaavaa energiansiirtoa jo 1800-luvun lopussa, mutta helpompaa ja kustannustehokkaampaa taitaisi olla vetää sinne pääkaupungin kaduille ihan perus sähköverkko, jossa voisi sitten lämmitellä vehkeitä defalla ja tulevaisuudessa vaikka latailla plug-in sähköautoja.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
"Säteily"lämmitin moottoritilassa onkin sitten lähes yhtä tyhjän kanssa, vaikka olisi monta tuntia päällä.

Sisätilanlämmitin huutaa kylminä aamuina yli kolmekin tuntia.

Öö, piti kysymään. Noita lämmittiä ei kyllä suositella koskaan pitämään kahta tuntia pidempään päällä. Onko teillä pulssilla toimivat tolpat? Jos on niin sitten ok, jos ei niin toi voi oikeasti olla vaarallista moottorille huudattaa sitä lämppäriä monta tuntia. En tosin tiedä noista säteilylämmittimistä, mutta vanha lohkoon laitettava vastus hajottaa kannentiivisteitä kun sitä lämppäriä huudatetaan tunteja.
 

scholl

Jäsen
Onko niin, ettei amerikkalaisiin autoihin tarvitse Suomessa enää vaihtaa kaikkia laseja (tuulilasi, takalasi, sivulasit)? Eli ainoastaan lamput jne. pitäisi enää vaihtaa e-hyväksytyiksi, laittaa oranssit vilkut taakse, sivuvilkut ja laittaa peruutusvalo ? Tossahan säästää joku 5 tonnia, jos hakee jonkun jenkin tänne. Tosin co2-perusteinen autoverohan se suurin vihollinen on, mutta jos lasipelleily on loppunut niin auttaahan sekin jotain.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Öö, piti kysymään. Noita lämmittiä ei kyllä suositella koskaan pitämään kahta tuntia pidempään päällä. Onko teillä pulssilla toimivat tolpat?

Siis meillä max 2h päällä lämmitys, ajastettu tolppa. En muista, että olisin pitänyt pidempään päällä muualla? Lohkolämmitin on ihan omalukunsa, ei kai sellaisia saa edes enää mistään?

Ja tiedän kyllä, että tuo "säteily"lämmitin asennetaan öljypohjaan. Mutta kun pakkanen on yli -15 astetta, niin kyllä lähtee moottorista ei niin iloinen ääni käynnistyessään. Tosin, tänä talvena ollut pirtsakkaampi, kun uusi akku vaihdettu kesällä.

Näkkäri: meikäläisellä keskikonsolin kyljessä kiinni ja suunnattu ylöspäin, niin lämpö kyllä leviää mukavasti, ainostaan tavaratilaan asti ei jaksa lämmittää kunnolla.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noita lämmittiä ei kyllä suositella koskaan pitämään kahta tuntia pidempään päällä. Onko teillä pulssilla toimivat tolpat? Jos on niin sitten ok, jos ei niin toi voi oikeasti olla vaarallista moottorille huudattaa sitä lämppäriä monta tuntia.

Kyllä se on parhaimmillaan lotkottanut yhtäjaksoisesti sen hieman yli 3h. Täytynee pienentää sitten tuo maksimiaika parin tunnin kieppeille. En tiennyt tällaisista riskeistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä se on parhaimmillaan lotkottanut yhtäjaksoisesti sen hieman yli 3h. Täytynee pienentää sitten tuo maksimiaika parin tunnin kieppeille. En tiennyt tällaisista riskeistä.

En kyllä jaksa uskoa, että kolme tuntia olisi vielä kriittinen aika. Toki jonkunlainen moottorivaurion riski kevytmetallimoottoreissa on olemassa, kun jäähdytysneste paikallisesti kuumenee, ja moottori sitämyöten paikallisesti laajenee.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Toki jonkunlainen moottorivaurion riski kevytmetallimoottoreissa on olemassa, kun jäähdytysneste paikallisesti kuumenee, ja moottori sitämyöten paikallisesti laajenee.

Onko tuo systeemi jotenkin osaltaan suljettu vai miksi vain tietty osa jäähdystysnesteestä lämpenisi? Kun koko jäähdytysneste lämpenee ajettaessa, miksi silloin ei ole samaa riskiä? Eikö tuo paisuntasäiliö ole olemassa juuri tätä varten? Kuinka kuumaksi voin jäähdystysnesteen lämmittää tolpasta otetulla sähköllä?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Siis meillä max 2h päällä lämmitys, ajastettu tolppa. En muista, että olisin pitänyt pidempään päällä muualla? Lohkolämmitin on ihan omalukunsa, ei kai sellaisia saa edes enää mistään?.

Itseasiassa yllätyin itsekin kun meidän -09 CRV:hen asennettiin old school lohkolämmitin, eli kyl niitä viel on. Ja siis tuskin kolme tuntia vielä haittaa mut joku viis tuntia voi jo aiheuttaa ongelmia kuten yllä selvitettiin...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tuo systeemi jotenkin osaltaan suljettu vai miksi vain tietty osa jäähdystysnesteestä lämpenisi? Kun koko jäähdytysneste lämpenee ajettaessa, miksi silloin ei ole samaa riskiä? Eikö tuo paisuntasäiliö ole olemassa juuri tätä varten? Kuinka kuumaksi voin jäähdystysnesteen lämmittää tolpasta otetulla sähköllä?

En ole ekspertti, mutta ajaessa tietysti vesipumppu pyörittää nestettä. Jos ei, niin joku vaurio lienee aika nopeasti aika todennäköinen.
Lohkolämmitimen kanssa periaatteessa tietysti vapaakierto toimii, mutta en usko että se kovin kovaa virtausta aiheuttaa, ja että paisuntasäiliöstä suurta apua sitten on.
Lohkoon tulevalla vastuksella voi varmaan paikallisesti lämmittää jäähdytysnesteen hyvinkin kuumaksi, mutta toisaalla voi moottori ja neste olla kylmää, siksi vauriovaara.
Joissain letkulämmittimissä on pumppuja, ja webastoissa tietysti, varmaan lohkolämmittimeenkin voi jonkunlaisen pumpun liittää, en tiedä onko valmiita ratkaisuja.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tuossa parisen viikkoa sitten unohdin toisen auton letkun päähän pariksi päiväksi. Ihmettelin että ei muuten ole hirveästi lunta auton päällä. Ei ainakaan vielä ole mitenkään nikotellut tai laskenut allensa mitään. Toisaalta onhan toi -03 Korean ihme, että ei kai se nyt niin tarkkaa olekaan. Tuskin on kevytmetallia...
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Mulla on auto töissä johdon päässä joka päivä 8,5 tuntia ja ikinä ei ole mitään ongelmia tuon takia tullut.

Jotain vihreiden höpinää tuo, että autot hajoaa, jos niitä lämmittää.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Periaatteessahan veden pitää jo kiehua, ennenkuin voidaan alkaa puhumaan vaurioista. Minä olen pitänyt lohkolämmitintä päällä monta kertaa viikonlopun ylikin, mutta moottorin lampotila on aina alle normaalin käynnistäessäni.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nopealla googletuksella lämppäriasiasta:

Kun virtaa ei voi ajastaa...
Kytken autoni virtapistokkeeseen, jota ei voi ajastaa. Onko jatkuvasta virrasta haittaa?

Jatkuva virta ja liika lämmittäminen saattaa olla moottorin tiivisteiden kannalta huono asia. Pidemmän päälle saattaa aiheutua moottorivikoja.

Ylilämpenemisen vaaraa ei nykyisten autojen säteilylämmittimen kanssa onneksi ole. Ajastin on kuitenkin hyödyllinen, ja sellaisen voi hankkia pistokkeeseen lisäosana tai autoon asennettavana kellokytkimenä.


Lähde A-katsastus:
Lohkolämmitin


edit: Wikipedia
Lämmittimen tuottama lämpöenergia saavuttaa termisen tasapainotilan moottorin lämpöhäviöiden kanssa, jolloin moottorin lämpötila ei enää nouse, vaikka esilämmitystä jatkettaisiinkin suositusta pidemmän aikaa. Esimerkiksi -17 °C lämpötilassa lämpötasapaino saavutetaan noin kolmessa tunnissa. Moottorinlämmitin voi olla kytkettynä pitkiäkin jaksoja, sillä lämmitin ei vaurioidu liiallisen lämmittämisen seurauksena. Suositusaikaa pidemmällä lämmittämisellä ei saavuteta merkittäviä säästöjä polttoainetaloudessa taikka päästöjen laskua. Liiallinen lämmittäminen kuluttaa kuitenkin energiaa, eikä täten ole ekologista

Moottorinlämmitin – Wikipedia

Vielä pari asiallista kommenttia ffp-foorumilta:
- Jos sisätilan puhallin on myös käynnissä koko ajan, peltipinnoille kondensoituu kosteutta, joka altistaa ruostumiselle. Kokemusta on.

- Jos lohkolämppäri on päällä lähes aina, kannattaa tarkastaa jäähdytinnesteen määrä vähän useammin. Jonkun verran haihduttaa tuo lohkolämmitin nestettä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Moottoria lohkolämppäri tosiaan ei riko mutta itse lämppäri voi hajota jos jostain syystä jäähdytysnesteen pinta laskee niin alas että lämppärin vastus ei enää ole nesteessä. Tällöin vastus pääsee kuumenemaan liikaa koska se ei siirrä lämpöä nesteeseen ja vastus palaa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Periaatteessahan veden pitää jo kiehua, ennenkuin voidaan alkaa puhumaan vaurioista. Minä olen pitänyt lohkolämmitintä päällä monta kertaa viikonlopun ylikin, mutta moottorin lampotila on aina alle normaalin käynnistäessäni.

Niin kuin sanoin*, tässä vaurioitumisteoriassahan vaurio ei johdu sinänsä lämpötilasta (ja esim keittämisestä ja kannentiivisteen palamisesta), vaan epänormaalista lämpötilaerosta, ja siitä johtuvasta lämpölaajenemisen ja paineen aiheuttamista tiivistevaurioista. Moottorin lämpötila siis toki on (anturin kohdalta ja keskiarvoisestikin) alle normaalin, mutta vastuksen kohdalla se olisi haitallisen kuuma.

Aika teoreettinen tilannehan tämä varmasti on, ja vaatisi siis sen että kyseessä on kevytmetallimoottori ja lohkolämmitin johon ei kytketty pumppua. Varmaankin myös moottorin rakenteen täytyy olla tälle altistava. Googlailin nyt minäkin ja jotain löysin: Lohkolämmittimeen termostaatti

*Mikko Koivun haastatteluilmeellä.

edit: Miten muuten muistelisin että ainakin jossain autoissani on töpselin kytkiessä lähtenyt sellainen hyrrämäinen ääni kuulumaan moottorista, eli olisko siellä joku pumppu ollut lohkolämmittimen kaverina.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
edit: Miten muuten muistelisin että ainakin jossain autoissani on töpselin kytkiessä lähtenyt sellainen hyrrämäinen ääni kuulumaan moottorista, eli olisko siellä joku pumppu ollut lohkolämmittimen kaverina.
Se ei välttämättä ole ollut lohkolämmitin vaan joku muu esim. syylärin letkuun tuleva lämmitin missä on vettä kierrättävä pumppu mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös