Et nyt tunnu ymmärtävän sitä tärkeintä asiaa koko hommassa => tuo XBilin kusetus oli ihan normaali "osamaksusopimus" jossa valehdeltiin asiakkaalle hänen voivan "myydä" auto takaisin XBilille 12kk jälkeen riskittömästi ilman kustannusta taatulla summalla (XBil lunastaa auton siis tällä summalla rahoitusyhtiöltä), mutta tätä ei ole kirjattu mihinkään sopimukseen ja näin ollen jäännösarvoriski laukeaa asiakkaan maksettavaksi. Ihan vastaava homma jos ostat auton pienellä käsirahalla ja pitkällä osamaksuajalla ja koitat käydä sitä vaihtamassa vuoden päästä uuteen => sulla on tod. näk. huomattavasti enemmän velkaa siitä autosta kuin mitä auton sisäänostoarvo sillä hetkellä on.Jos jatketaan paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa, kyseessä kuitenkin paljon viime aikoina yleistynyt "yksityisleasing", jota markkinoidaan riskittömänä sovitulla takaisinostohinnalla.
Noissa itse esiin tuomissani tapauksissa (myös Beely) asiakkaan ainoa velvollisuus on maksaa sopimuksessa sovitut kk-erät ja palauttaa auto sovitusti määräaikaan mennessä. Kaikki muu vastuu on sopimuksen toisella osapuolella, he kun auton omistavat ja ovat kirjallisesti sopineet asiakkaan kanssa em. toimintamallin. Konkurssitapauksessa auto palautuu edelleen sopimuksen mukaisesti sinne konkurssipesään eikä asiakkaan tarvitse sitä sinne "kaupitella" yms. Ja jos konkurssipesään palautuvat autot on rahoitettu rahoitusyhtiön toimesta (mallia Beely ja LähiTapiola) niin tällaisessa tapauksessa se on se rahoitusyhtiö joka sieltä konkurssipesästä niitä varoja hakee, ei asiakas.