Autoiluketju

  • 3 307 865
  • 18 973
Noita kolmea olen nyt koeajellut, ja jako on selkeä. Audi, jos haluat vauhtia ja sporttia, Volvo, jos haluat mukavuutta ja Passat, jos haluat tilaa.

Omasta mielestäni A4 ei kyllä ole millään muotoa uutta V60:stä sporttisempi. Esim. uuden Volvon ohjaustuntuma on pykälää, paria Audia täsmällisempi. Myös sport-alusta (vai mikä nimi sillä nyt on) toimii vallan mainiosti. Pidän tuota uutta Volvoa erinomaisena ajajan autona, mutta kyllä se D5:na kannattaa ottaa.

Noista vaihtoehdoista ilman muuta Volvo. Entäs 300-sarja? DS5? Insignia? Uusi Mazda 6? Valinnanvaraahan on.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Saatiinko sitä ääntä mitenkään vaimenemaan? On vaan aika ärsyttävää, jos kyseinen ominaisuus löytyy minunkin autostani, eikä asialle voi tehdä mitään. On se ääni kuitenkin sen verran häiritsevä.

Täytyy varmaan kuitenkin käydä jossain tuota näyttämässä, jos onkin jotain vikaa jossain.
Ei saatu. Todettiin vain, että kuuluu asiaan. Mielestäni juuri tuo moottorijarrutus oli se, millä äänen sai parhaiten aikaan.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Mistäköhän mahtaa johtua semmonen nakutus kun kääntää autoa mutkassa ja painaa kaasua, mutta kun ajat ilman kaasua mutkaan niin ei oireile yhtään?
Pitänyt jonkin aikaa jo ääntä, mutta kun ei ole vaikuttanut ajoon niin jäänyt tämä asia vähän pois päivä järjestyksestä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omasta mielestäni A4 ei kyllä ole millään muotoa uutta V60:stä sporttisempi. Esim. uuden Volvon ohjaustuntuma on pykälää, paria Audia täsmällisempi. Myös sport-alusta (vai mikä nimi sillä nyt on) toimii vallan mainiosti. Pidän tuota uutta Volvoa erinomaisena ajajan autona, mutta kyllä se D5:na kannattaa ottaa.

Noista vaihtoehdoista ilman muuta Volvo. Entäs 300-sarja? DS5? Insignia? Uusi Mazda 6? Valinnanvaraahan on.

300-sarja on käytännössä +10000, eli aika lailla out of range. Sitikalle ja Opelille olen allerginen :) mutta kaipa ne nykyään on hyviä. V60 oli tossa yön yli testissä tosiaan ja oli aivan huikean hyvä ajettava.

EDIT: Ja joo, siis kaksi varustetta on ehdoton. Pitää olla automaattilaatikko ja mukautuva vakkari. Se karsii joitain pois, kun esim. Insignian mallisto menee tuolla aika kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Mistäköhän mahtaa johtua semmonen nakutus kun kääntää autoa mutkassa ja painaa kaasua, mutta kun ajat ilman kaasua mutkaan niin ei oireile yhtään?

Todennäköisesti jommankumman vetoakselin ulompi nivel menossa rikki. Kannattaa tarkistaa vetoakselin suojakumien kunto. Jos ovat rikki, niin voi melko varmasti sanoa, että nivel(et) paskana. Tämä teoria toimii tietysti vain etu- ja nelivetoisissa autoissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.

Antakaa ehdotuksia hyviin vaihtoehtoihin ed. mainituilla kriteereillä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Ostin 2kk sitten vaihtoautona Skoda Octavian ja mukana tuli talvirenkaat. Äskettäin niitä paikalleen pistin ja huomasin, että kahdet renkaat ovat kyllä todella huonossa kunnossa, eli nastoja puuttuu aika paljon.

Voinko pyytää/vaatia autoliikettä toimittamaan minulle paremmassa kunnossa olevat renkaat? Vai olisiko asia pitänyt tarkistaa heti kaupan yhteydessä? Toki kysäisen asiaa huomenna, mutta jos saan kieltävän vastauksen, niin vähän tietäisi, että miten edetä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ostin 2kk sitten vaihtoautona Skoda Octavian ja mukana tuli talvirenkaat. Äskettäin niitä paikalleen pistin ja huomasin, että kahdet renkaat ovat kyllä todella huonossa kunnossa, eli nastoja puuttuu aika paljon.

Voinko pyytää/vaatia autoliikettä toimittamaan minulle paremmassa kunnossa olevat renkaat? Vai olisiko asia pitänyt tarkistaa heti kaupan yhteydessä? Toki kysäisen asiaa huomenna, mutta jos saan kieltävän vastauksen, niin vähän tietäisi, että miten edetä.
Autohan myydään siinä kunnossa mitä se ostohetkellä on. Ellei muuta sovita erikseen. Todennäköisesti ilmoituksessa ja sinulle on ilmoitettu, että talvirenkaat tulee mukaan ja se riittää. Eli tuskin saa mitään uusia renkaita tai parempi kuntoisia tilalle.

Tietenkin mikäli renkaat ovat jo sakkorenkaat niin onhan siitä hyvä ilmoittaa.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
300-sarja on käytännössä +10000, eli aika lailla out of range. Sitikalle ja Opelille olen allerginen :) mutta kaipa ne nykyään on hyviä. V60 oli tossa yön yli testissä tosiaan ja oli aivan huikean hyvä ajettava.

EDIT: Ja joo, siis kaksi varustetta on ehdoton. Pitää olla automaattilaatikko ja mukautuva vakkari. Se karsii joitain pois, kun esim. Insignian mallisto menee tuolla aika kalliiksi.

Hmm, eihän noiden Volvo D3 vastaavien A4 2.0TDI:n ja 318dA hinnat ole kovinkaan erillaiset (42,43,45ke - business edition hinnat) vai onko Audissa ja Volvossa alet menossa?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.

Antakaa ehdotuksia hyviin vaihtoehtoihin ed. mainituilla kriteereillä.

Noh Nissan on varmasti ihan jees, mut niin kovin muovinen ja moottori on kammottava tuohon 19 000 hintaan. Ulkonäkö on makuasia enkä sitä ala kiistää. Ja Jukehan ei ole kovin käytännöllinen, ainakin jos vertaisin sitä mitä itse ehdottaisin: Skoda Yeti. Tossahan on nuo irroitettavat takapenkit, eli periaatteessa autosta saa 5minuutissa näppärästi myös "pakettiauton". Moottori on 1.2TSI jota voi antaumuksetta suositella, jos vaihtoehtona on vapari 1.6. Ihan eri maailmasta tuo moottori verrattuna perusvapaastihengittäviin. Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.

Mistäs tiedät?

Ilmeisesti Vanha Lenin preferenssi on tuollainen crossover tai joku citymaasturi? Miksi? Tai mitä tuo maaseutukäyttö tarkoittaa? Eikö ihan tavallinen farkku tai sedan kävisi yhtä hyvin kuin etuvetoinen crossover, kun matka-ajoa kuitenkin suuri osa ajosta on?

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla* koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mistäs tiedät?

Ilmeisesti Vanha Lenin preferenssi on tuollainen crossover tai joku citymaasturi? Miksi? Tai mitä tuo maaseutukäyttö tarkoittaa? Eikö ihan tavallinen farkku tai sedan kävisi yhtä hyvin kuin etuvetoinen crossover, kun matka-ajoa kuitenkin suuri osa ajosta on?

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.

No siten että eipä kummastakaan oo kuulunu hyvää eikä huonoa, ja jos uutta ostaa ei ole kummastakaan odotettavissa mitää korjaamokamua.

Maaseutukäytöllä itse ymmärrän vähän kuoppaisemmat tiet, ojan ylitykset yms. ja siten maavaran tarpeen. Kyllä varmasti Vanha Len tietää miksi tarvitsee maavaraa, muutenhan päätyisi aivan varmasti normiautoon. Ja voin kokemuksesta todeta että korkealla istuminen, kuten näissä "maastureissa", on kyllä mukavaa.
 

TW

Jäsen
Noh Nissan on varmasti ihan jees, mut niin kovin muovinen ja moottori on kammottava tuohon 19 000 hintaan. Ulkonäkö on makuasia enkä sitä ala kiistää. Ja Jukehan ei ole kovin käytännöllinen, ainakin jos vertaisin sitä mitä itse ehdottaisin: Skoda Yeti. Tossahan on nuo irroitettavat takapenkit, eli periaatteessa autosta saa 5minuutissa näppärästi myös "pakettiauton". Moottori on 1.2TSI jota voi antaumuksetta suositella, jos vaihtoehtona on vapari 1.6. Ihan eri maailmasta tuo moottori verrattuna perusvapaastihengittäviin. Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.

Vaimolla ollut nyt vuosi Juke ja en ihan allekirjoittaisi moottorin kamaluutta. Paljon huonompia 1.6 vapareita on tullut ajettua. Esim. Focuksen on huomattavasti heikompi esitys. Jalkoihin ei perus-Jukella jää ja ohikin pääsee. Talviautona erinomainen jopa etuvetona johtuen maavarasta ja rengastuksesta.

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla* koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.

Ainakaan samalla bensiinimoottorilla ei saa (joka oli tuo Vanha Lenin alkaen malli). Nissanilla dieselit Renault-yhteistyötä ja bensiinit japanilaissuunnittelua hyvässä ja pahassa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vaimolla ollut nyt vuosi Juke ja en ihan allekirjoittaisi moottorin kamaluutta. Paljon huonompia 1.6 vapareita on tullut ajettua. Esim. Focuksen on huomattavasti heikompi esitys. Jalkoihin ei perus-Jukella jää ja ohikin pääsee. Talviautona erinomainen jopa etuvetona johtuen maavarasta ja rengastuksesta.

Muuten joo samaa mieltä ja ehkä toi kamala on vähän liioiteltu, lähinnä vaan että itse en enää tänä päivänä ostaisi vanhan liiton vaparia kun saatavilla on näitä downsizing turboja. Ehkä olen oppinut sitten niihin. Käytännön vääntö ja kulutus on vaan eri tasolla. Varmasti tuo Nissanin 1.6 on parhaita ja jos vertaa Fordin 1.6, niin ostan kommenttisi täysin. Silti Juke pitäisi minusta olla aina sillä 1.6 turbolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maaseutukäytöllä itse ymmärrän vähän kuoppaisemmat tiet, ojan ylitykset yms. ja siten maavaran tarpeen. Kyllä varmasti Vanha Len tietää miksi tarvitsee maavaraa, muutenhan päätyisi aivan varmasti normiautoon. Ja voin kokemuksesta todeta että korkealla istuminen, kuten näissä "maastureissa", on kyllä mukavaa.
Siksipä juuri kysyin, että mitä maaseutukäytöllä tässä tarkoitetaan, kun muita speksejä ei ollut. Eli tarvitaanko nousukykyä tai maavaraa, jos tarvitaan niin neliveto sitten. Jos maaseutukäyttö on sitä, että talvella on lunta ja tiessä kuoppa, niin "tavallinen" auto riittää.
Perkele, tämä nyt kuulostaa siltä, että haluan määrätä mitä VL tarvitsee, joka siis ei ollut tarkoitukseni, vaan kysellä niitä tarpeita.

Itse asun aivan varmasti skutsimmassa ja huonompien teiden päässä kuin Vanha Len, mutta en tarvitse korkeaa maavaraa tai nelivetoa mihinkään. Olishan se toki kivaa, mutta diesel-automaatti-nelivetoja kohtuullisella motari- tai edes maantiekulutuksella ei vaan liikaa ole, budjetissa alle 25000.
Muutenpidän noita korkeita CUV yms etuvetoja ihan idioottimaisena keksintönä, näin niinkuin ympäristö- ja kustannusmielessä. Nyt tämä meni ihan kiukutteluksi taas, tsori.
 
Viimeksi muokattu:

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siksipä juuri kysyin, että mitä maaseutukäytöllä tässä tarkoitetaan, kun muita speksejä ei ollut. Eli tarvitaanko nousukykyä tai maavaraa, jos tarvitaan niin neliveto sitten.

Lähinnä tarkoitin maaseutukäytöllä lumisia hiekka/syrjäteitä. Tavallisellakin henkilöautolla pärjäilee mutta kun aamulla lähtee reissuun niin keskimäärin on mukavampaa tehdä lumityöt vasta duunin jälkeen kuin hikoilla ennen. Oikeastaan Juken hinta alkoi kuumottamaan alun perin. Testien mukaan tuo kone on kyllä ihan pirteä...sama taitaa olla Qashqaissakin ja siihen kokoluokkaan liian pikkuruinen. No, pitää mennä koeajamaan Juke ja tehdä siitä sitten johtopäätöksiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..

Varmaan se silikoni on aika lailla se keino. Noin muutenhan tuo on Volkkarin "ominaisuus", mutta mukavampi noin päin. Golfeissa tunnetusti tuppaavat jäätymään pakkasella auki, mikä on sitten todella vittumainen juttu se.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.
Mielestäni Juke on aivan liian pieni jo kahdelle ihmiselle, jos vaikka lähtee viikonlopun mökkireissulle. Tavaratila on aivan surkean pieni ja sisätilat muutenkin ahtaan oloiset, ellette ole keskimittaisia selkeästi pienikokoisempia.

Lisäksi noilla kilsoilla ostaisin jonkun paremmin maantieajoon sopivan. Noilla spekseillä en Jukeboxia suosittele. Työkaverillani on Juke ja autoon on tullut tutustuttua ja kyllähän se pienillä ajoilla (lyhyet matkat kaupunkialueella) poikamiehellä menee.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No mitä suosittelet tilalle?
Itse harkitsisin tuolla rahalla (20 k€) ja tuohon käyttötarkoitukseen vuoden-pari käytettyä keskikokoista autoa, kuten Corolla-Golf-Astra-Focus. Jos nyt kuitenkin uusi pitää olla, niin vasta uudistuneet Kia Ceed ja Hyundai i30 vaikuttaisivat kokeilemisen arvoisilta. Ne saa farkkunakin jo tuohon hieman päälle 2-kympin.
Mainituilla on kuitenkin mukavampi taivaltaa matka-ajoa, kuin Jukella. Lisäksi hieman epäilen etuvetoisen crossoverin etenemiskyvyn olevan lumessa kovinkaan paljon normietuvetoista parempi. Sen nyt tietää jo vertailemalla maavaraa ja rengastusta. Nelivetoiset ovat sitten erikeen, mutta niin on useimmiten hintakin.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meinaa vähän tämä nollakelissä pysyminen haitata oman auton (VW Polo) ovia, lähinnä tuota kuskin ovea. Silikonia olen laittanut ovien tiivisteisiin ihan huolella, mutta tuo kuskin ovi tuntuu silti tykkäävän jäätyä kiinni todella herkästi. Vielä nimenomaan siihen oveen olen tuota silikonia reilummin laittanut, mutta ei tunnu auttavan. Muut ovet aukeavat ilman mitään ongelmia, vaikka niihin en ole tuota ainetta yhtä monesti laittanutkaan. Kyllähän se kuskinkin ovi aukeaa kun ajaa hetken aikaa, että auto lämpiää, mutta mukava olisi hypätä rattiin ilman, että pitää "loikkia" apparin puolelta.

Osaakos kukaan antaa vinkkejä, miten tuota oven jäätymistä voisi estää? Itseltä meinaa loppua keinot lyhyeen..

Oletko varma että jäätyy niistä tiivisteistä kiinni, ettei se itse lukkolaite ole jäässä? Volkkareissa on ollut perinteisesti sellaista vikaa ettei se oven lukko tahdo pakkasella aueta ja toisaalta, kuten joku mainitsikin, ei sitten aina mene kiinnikään kun "jäätyy auki". Silikoni ei tähän ongelmaan auta, mutta lukon osien puhdistus ja joku kosteutta syrjäyttävä öljy ainakin vähentää ongelmaa. Jotain lisäjousiakin noihin volkkarin lukkoihin on joskus saanut, joka jaksaa vetää lukitukset auki pienessä hyhmässäkin.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuh, tervetuloa talvi-Polo-kerhoon, ovitiiviste-silikonilla on käyttöä tähän tautiin yhtä paljon kuin aspiriinilla syövänhoitoon. Google-haulla "Polon ovet" löytyy lisätietoa. Jos kyseessä sattuu kuten mulla olemaan vanhempi Polo Classic tai Variant, joka on oikeasti sama auto kuin Seat Cordoba, niin tuolta löytyy lisätietoa raskaan sarjan tee-se-itse-miehille:http://seatclubfinland.com/filet/matti_t-cordoba-lukko-korjausopas.pdf

En ole tee-se-itse-miehiä, vaan vein oman poloseni merkkihuoltoon jossa kuskin puolen lukkoon* pantiin merkkihuoltohintaan joku lisäosa joka auttoi ongelmaa jonkun verran muttei täysin. Yleisesti ottaen peli ratkeaa kulloisenkin talven osalta siinä kohden, että muistaako ennen ensimmäisiä pakkasia tunkea joka ikisestä lävestä oven sisukset täyteen aseöljyä vai ei.

Jollain naapurin kaverilla oli upouusi Polo, eikä ne miksikään olleet kuulemma muuttuneet.

*Edit: kyse ei siis kait ole varsinaisesti itse lukosta vaan ovenavausmekanismista. Joskus harvoin auttaa kun kääntelee avainta rauhallisesti lukossa edestakaisin noin 50-150 kertaa...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös