Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä olisi myös itselleni uuden auton hankinta edessä. Kuume on aikamoinen. Vanhasta 2006 vuosimallin Mazdasta pitäisi päästä eroon, mutta liikkeiden vaihtohinnathan tietää kaikki. Siitä saisi joku nyt kohtuuhintaan ns. soivan pelin, mutta en tiedä jaksanko alkaa sitä nyt sen kummemmin itse kauppaamaan. Voishan sitä jotain tietty koittaa.

Farmari Dieseliä metsästän. Mazda 6 kelpaa edelleen mainiosta, mutta olen käynyt ajamassa myös vm-2010 Octaviaa (sekä 2.0l, että 1.6l), Opel Insigniaa ja Seat Exeota. Seatin olen jo hylännyt, sekä tuon laiskemman Octavian. 105 hv ei vaan riitä. Insignia on tyylikäs ja hyvä ajaa, mutta elektroniikka ja Opel arveluttaa. 2010 Octavia kaksilitraisella dieselkoneella oli kyllä erittäin positiivinen yllätys. Mikäli vaihdan Mazdasta muuhun merkkiin, niin kyllä se varmaan tuo Skoda sitten on.

Autokuume on kavala juttu. Mokomat rakkineet pyörii päässä jatkuvasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Iha mielenkiinnosta miksi olet hylännyt exeon? Itse pidan todella asiallisena vaihtoehtona ja nimeonomaan pari vuotta vanhoina ovat todella edullisia.

Nimimerkillä golffin vaihtoa sunnitteleva.

Edit..okei täysin uutena en ostaisi itsekkään. 2 vuotiaita 1,8 turbokoneisia kuitenkin varsin edullisesti markkinoilla ja sellaiseen vaihtoa olen itse kaavaillut.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
keksin eilen tuohon vastauksen. Mersu ei ole osa uniformua. Audi A4 kuuluu suomalaismiehen uniformuun kuten joku Turon puku tai huonosti blankatut K-Kengästä ostetut nahkakengät. Olet häirikkö, etkä ole yksi porukasta, kun sinulla ei ole samanlainen auto kuin muilla.

Tosin itse en arvosta yhtään sellaista meininkiä, missä kaikilla pitäisi olla samanlainen vai kuvitteleeko joku, että esim. Arnold Schwarzenegger ajaisi A4:lla sen takia, koska ei uskalla olla erilainen. Paskat, hän ajaa esim. Unimogilla Hollywoodissa, vaikka siellä ei takuulla ole sellaista maastoa, mihin vehje on tarkoitettu. Työmatkaliikenteessä siis on paljon kovempia jätkiä sellaiset, jotka liikkuvat vaikka Vespalla tai kuuden litran koneella varustetulla Dodgella tai vaikkapa 60 luvun Fiat 600:lla kuin jollain A4:lla, mikä on mukamas joka jätkän pakollinen varuste, osa työasua.

Paitseloa, sinua "tönitään" Audin ostajaksi. Olet kaiken lisäksi epäisänmaallinen. Kalle Palander, Tanja Poutiainen, Silja Lehtisen venekunta, Kiira Korpi ja Laura Lepistö. Audi never forget 1939-1945.

Ihan mielenkiinnosta kysyn,että mikä auto sulla on tällä hetkellä alla?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Iha mielenkiinnosta miksi olet hylännyt exeon? Itse pidan todella asiallisena vaihtoehtona ja nimeonomaan pari vuotta vanhoina ovat todella edullisia

No oikeastaan vaan sen takia, että pidin Octaviasta niin paljon enemmän. Lisäksi se tuntui jotenkin pieneltä sisätiloiltaan. Voi olla, että oli vaan harhaluulo. Ehkä voisin vielä kokeilla toista Exeota, jos kohdalle joku houkutteleva osuu. Ei varmaankaan huono vaihtoehto varsinkaan hinta/laatusuhteeltaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Farmari Dieseliä metsästän. Mazda 6 kelpaa edelleen mainiosta, mutta olen käynyt ajamassa myös vm-2010 Octaviaa (sekä 2.0l, että 1.6l), Opel Insigniaa ja Seat Exeota. Seatin olen jo hylännyt, sekä tuon laiskemman Octavian. 105 hv ei vaan riitä. Insignia on tyylikäs ja hyvä ajaa, mutta elektroniikka ja Opel arveluttaa. 2010 Octavia kaksilitraisella dieselkoneella oli kyllä erittäin positiivinen yllätys. Mikäli vaihdan Mazdasta muuhun merkkiin, niin kyllä se varmaan tuo Skoda sitten on.
Ilmeisesti rengasmelu ei ole sinulle ongelma, koska Octavia ja Suberb ovat ehkä hirvittävimmät autot rengasmelun suhteen. Taitaa Suberb farmari olla ainoa farmariauto, jossa melu on suurempi edessä kuin takana. Suosittelen auton hakemista Saksasta. Sillä säästää kuitenkin usemman tuhannen euron.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Vanhasta 2006 vuosimallin Mazdasta pitäisi päästä eroon, mutta liikkeiden vaihtohinnathan tietää kaikki. Siitä saisi joku nyt kohtuuhintaan ns. soivan pelin, mutta en tiedä jaksanko alkaa sitä nyt sen kummemmin itse kauppaamaan.

Mulla on ollut hetken aikaa tällainen, ihan hyvän tuntuinen auto japanilaiseksi. Ajettavuus ihan kohtuullinen, alusta ei ole mikään liian kiikun tuntuinen ja rengasmelunkin sain pudotettua kohtuulliseksi tarkkaan harkitulla rengasvalinnalla.

Oletko kuinka kauan omistanut kyseisen auton? Ainakin etupyörän laakerien kestohan näissä vissiin on jotain ihan legendaarisen paskaa luokkaa, mutta onko omakohtaista kokemusta, kuinka pitkään nuo yleensä kestävät? Omaani on vaihdettu juuri molemmat etupyörän laakerit, kilometrejä autolla reilu 120k takana. Nykyiset laakerit eivät ole Mazdan alkuperäiset vaan käytin tunnetun laakerivalmistajan korvikeosaa, saa nähdä mikä niiden kesto sitten on.

Siitä olen yhtä mieltä, että Mazdasta saa varmaan perusvarman "soivan pelin" käyttöautoksi. Käyttömukavuudeltaan pidän esim. Avensista parempana, mutta aavistuksen häviää kuitenkin Accordille. Ruosteongelmiahan Mazdoissa on ollut ja aika pitkään piti tätä omaakin harkita, mutta kun on ehditty kahteen kertaan suojaamaan elinikänsä aikana enkä löytänyt mitään hälyyttävää, niin uskaltauduin ostamaan. Ihan hyvältä vaikuttaa ja mikä tärkeintä, rahaa ei sitoutunut ihan älyttömiä määriä niinkin kannattamattomaan ostokseen kuin autoon.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko kuinka kauan omistanut kyseisen auton? Ainakin etupyörän laakerien kestohan näissä vissiin on jotain ihan legendaarisen paskaa luokkaa, mutta onko omakohtaista kokemusta, kuinka pitkään nuo yleensä kestävät?

Mulla on ollut auto nyt vajaat neljä vuotta. Mittarissa on reippaat 120000 kilometriä. Etupään laakerit piti vaihtaa viime talvena, olivat aivan paskana. Lisäksi tänä kesänä jarrut on uusittu melkeinpä kokonaan sekä edestä, että takaa. Sen takia hieman harmittaakin luopua autosta, kun sillä menisi noiden osalta taas pitkät pätkät eikä remontit olleet ihan ilmaisia.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Mulla on ollut auto nyt vajaat neljä vuotta. Mittarissa on reippaat 120000 kilometriä. Etupään laakerit piti vaihtaa viime talvena, olivat aivan paskana. Lisäksi tänä kesänä jarrut on uusittu melkeinpä kokonaan sekä edestä, että takaa. Sen takia hieman harmittaakin luopua autosta, kun sillä menisi noiden osalta taas pitkät pätkät eikä remontit olleet ihan ilmaisia.

Ok, eli oletan siis tuon 120000 olevan se kilometrimäärä, joka alkaa olla laakereille niitä maksimeita. 2006 on tällä hetkellä se vuosimalli, johon saa Mazdalta jo silver-huoltoja. Tuli kotiin joku mainoskirjekin niistä ja liityin klubiin, koska sillä saa muutamia perusjuttuja ihan järkevään hintaan merkkipajalla, mm. jarrupalat vaihdettuna oli 89€ ja ihan perusperushuollot alkaen 149€ (eihän ne paljoa muuta tee kuin vaihtavat öljyt ja vähän katselevat, mutta saapa päästötodistuksen ainakin). Kohtuuhintainen tuo kuitenkin on ylläpitää verrattuna moneen muuhun.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Täällä on varmaan jollain kokemusta ja tietoa siitä, miten toimitaan jos työntekijä mällää yrityksen omistaman auton syystä tai toisesta, ja vakuutukset ovat yrityksellä täysin kunnossa ?

Faijalla oli aikoinaan työsuhdeautossa (vapaa autoetu) diilinä, että duuniajossa omavastuu 0mk mutta vapaa-ajalla 5000mk. Mä sitten joskus ajoin jonkun perseeseen ja tilitin faijalle kiltisti ton 5000mk mutta äijä palautti fyrkat parin kuukauden päästä. Väitti kovasti, ettei niitä oltu siltä karhuttu. Kerran raapaisin firman autoa kiveen eikä ja edelliskerrasta viisastuneena en enää tarjonnut faijalle fyrkkaa. Vahinkoilmoituksiin laitoin kyllä ihan oman nimeni syylliseksi.

Jos auton käyttö on ollut jotenkin opiskeluun liittyvää ja varsinkin, jos se on ollut välttämätöntä, kuuluisi koulun tuo omavastuukin maksaa. Tämä siis vain mielipiteenä ja tilanteesta riippuen ehkä vielä itse vääntäisin asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti rengasmelu ei ole sinulle ongelma, koska Octavia ja Suberb ovat ehkä hirvittävimmät autot rengasmelun suhteen. Taitaa Suberb farmari olla ainoa farmariauto, jossa melu on suurempi edessä kuin takana. Suosittelen auton hakemista Saksasta. Sillä säästää kuitenkin usemman tuhannen euron.

Tuota, pakko kommentoida tähän. Olen nyt syksyn aikana ehtinyt ajaa tuollaiset 2500 km Suberb farkulla Itävalta-Tsekki-Slovakia akselilla. Sain sen vuokraamosta Wienin kentällä alle.

Väittäisin hiljaiseksi autoksi. Meni enemmän kuin sukkasillaan vaikka nopeutta oli parhaimmillaan tuollaiset 160 km/h. Hiukka myöhemmin tyrkkäsivät alle Mersun B-sarjan kopperon.Se oli selvästi paskempi ajettava.

Ja älä kysy, en katsonut mitkä renkaat oli autoissa alla. Yleensä otan auton aina kentältä, ajan ja palautan. Tänä vuonna ollut äkkiä laskettuna 8-9 eri merkkiä alla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rengasmelusta oli vasta lehdessä juttua että kun toimittaja koeajaa uuden automallin jossain muualla Euroopassa, niin asfaltin erilaisuuden takia melua ei voi arvioida kun siellä täysin hiljainen auto voikin Suomessa olla oikea melukasa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Suosikkijoukkue
Ilves
No ainakin tuolla Slovakiassa oli surkeat asfaltit monin paikoin. Mutta nämähän on näitä. Toisaalta Tampereella on monella taksi-isännällä Suberb ja ne joiden kyydissä olen ollut ovat olleet tyyvtyväisiä myös meluttomuuteen.

Vaan usein nämä ovat myös perskohtaisia näkemyksiä. Ja itsellänihän on talon pihassa vaan Henry sedän konsernin tuotteita, eli oma lehmä ei nyt ole ojassa.
 

Ritarisydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers, Real Madrid
Faijalla oli aikoinaan työsuhdeautossa (vapaa autoetu) diilinä, että duuniajossa omavastuu 0mk mutta vapaa-ajalla 5000mk. Mä sitten joskus ajoin jonkun perseeseen ja tilitin faijalle kiltisti ton 5000mk mutta äijä palautti fyrkat parin kuukauden päästä. Väitti kovasti, ettei niitä oltu siltä karhuttu. Kerran raapaisin firman autoa kiveen eikä ja edelliskerrasta viisastuneena en enää tarjonnut faijalle fyrkkaa. Vahinkoilmoituksiin laitoin kyllä ihan oman nimeni syylliseksi.

Jos auton käyttö on ollut jotenkin opiskeluun liittyvää ja varsinkin, jos se on ollut välttämätöntä, kuuluisi koulun tuo omavastuukin maksaa. Tämä siis vain mielipiteenä ja tilanteesta riippuen ehkä vielä itse vääntäisin asiasta.

Ok, kiitos vastauksestasi. Auton käyttö oli todellakin opiskeluun liittyvää ja välttämätöntä, sillä kohteelle ei oltaisi päästy lähimainkaan julkisilla. Samoilla linjoilla olen kanssasi. Päätettiin kumminkin maksaa luokan kesken lasku pois luokan omista rahoista, koska onhan tuo nyt aikamoinen oikeusmurha.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
No ainakin tuolla Slovakiassa oli surkeat asfaltit monin paikoin. Mutta nämähän on näitä. Toisaalta Tampereella on monella taksi-isännällä Suberb ja ne joiden kyydissä olen ollut ovat olleet tyyvtyväisiä myös meluttomuuteen.

Vaan usein nämä ovat myös perskohtaisia näkemyksiä. Ja itsellänihän on talon pihassa vaan Henry sedän konsernin tuotteita, eli oma lehmä ei nyt ole ojassa.
Ainakin kun Suberb farmari tuli niin ajoin Suomessa kitkarenkailla länkkäriä ja melu oli jotain sanoinkuvaamatonta. Tuolloin nimenomaan taksit yrittivät epätoivoisesti bitumimatoilla ym. vähentää meluhaittoja ja taisi maahantuojakin yritää saada Suomen autoihin lisäeritystä. Ehkäpä ovat tuosta saanet sitten autoja hiljaisemmaksi, koska kukaan ei voisi sen aikaisessa varustelussa pitää autoa hiljaisena. Olisin kyllä aika yllättynyt, jos nykyinen Suberb pärjäisi esim. bemarin 5-sarjalla äänieristyksessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rengasmelusta oli vasta lehdessä juttua että kun toimittaja koeajaa uuden automallin jossain muualla Euroopassa, niin asfaltin erilaisuuden takia melua ei voi arvioida kun siellä täysin hiljainen auto voikin Suomessa olla oikea melukasa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tämä on tullut todennettua vitoskoppaisella golfilla omakohtaisesti, suomessa hirveä jyrinä 16" kesärenkaista, desibelit huitoo varmaan jo yli 70db 70kmh vauhdissa. Mutta kun ajaa auton ulos Saksan lautalta Rostockissa niin avot, auto hiljenee huomattavasti normi nopeuksissa 60-120kmh. Veikkaan jotain 10db, ero on todella huomattava. Alla oli vielä tuolloin Pirellin P7 ensiasennus renkaat jotka eivät ole edes hiljaisimmasta päästä.

Luin tästä joskus artikkeleitakin ja tämä suurin syy siihen ettei vielä ainakaan vitoskoppaisessa golf:issa ollut kovinkaan kummoista äänieristystä ja ei olisi tarvinnutkaan JOS ajat saksassa.

Tästä johtuen Tuulilasi/TM artikkeli marmattaa artikkeleissa rengasmelusta jos autossa on ensiasennusrenkaina matalaprofiiliset renkaat ja suosittelevat toisenlaista rengastusta suomen oloihin.

Taksien meluttomuuskaan ei ole yskiselitteinen asia, jokunen kk sitten istuin E-sarjan Mersun takapenkillä ja kuskille kehuin että kohtuu hiljainen tämä näillä meidän asfaltteilla. Noh, kuski tokaisi että "meillä on tässä 15" rengastus", E-sarjan MB:ssä!



_
 
Viimeksi muokattu:

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ok, kiitos vastauksestasi. Auton käyttö oli todellakin opiskeluun liittyvää ja välttämätöntä, sillä kohteelle ei oltaisi päästy lähimainkaan julkisilla. Samoilla linjoilla olen kanssasi. Päätettiin kumminkin maksaa luokan kesken lasku pois luokan omista rahoista, koska onhan tuo nyt aikamoinen oikeusmurha.

Hmm... en tiedä mitä kaikkea on asian selvittämiseksi tehty, mutta toivottavasti muutakin kuin kysytty Jatkoajasta ja pulitettu kiltisti. Vaikuttaahan tuo todellakin oikeusmurhameiningiltä kun ollaan opiskeluasioissa luvan kanssa liikkeellä eikä kuskin tötöilyyn sisälly promilleja tai (varmaankaan) mitään törkeä-alkuista rikosnimikettä. Onhan teillä näköjään edunvalvontajärjestökin, eikö sinne otettu yhteyttä vai eikö ollut apua? SAMOK Tai korvaisiko kotivakuutuksen vastuuvakuutus jos tyypillä olisi semmoinen?

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Täällä on varmaan jollain kokemusta ja tietoa siitä, miten toimitaan jos työntekijä mällää yrityksen omistaman auton syystä tai toisesta, ja vakuutukset ovat yrityksellä täysin kunnossa ?
Joskus oli firman paku muuttohommissa itselläni lainana. Sain sitten toisen kyljen rutattua sisään parkkihallin oven reunaan.

Vakuutuspaperit täyteltiin ja ikinä en joutunut mitään maksamaan. En tiedä sitten pistettiinkö koko vahinko työssä sattuneeksi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Auton oikeasta etukulmasta kuuluu välillä samanlainen ääni kun löisi ohella kepillä ilmaan. Äänen kuuluessa sen rytmi tuntuu olevan yhteydessä nopeuteen, eli kovempaa ajaessa tieheämpi. Onkohan kyseessä laakeri vai vetari?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Heh, mahtavaa valittamista rengasmelusta varmasti sellaselta sakilta jotka kuitenkin ajaa uusilla autoilla ja varmasti kohtuu uusilla nakeilla. Voin tietty olla ainoa, jolla radio/Maiden/ysäri soi aina niin kovaa ettei haittaa.

Pakollinen trolliavautuminen:
Tai sitten syynä on se että pitää olla se handsfree korvalla, koska ei vain voi olla tavoitettamattomissa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Auton oikeasta etukulmasta kuuluu välillä samanlainen ääni kun löisi ohella kepillä ilmaan. Äänen kuuluessa sen rytmi tuntuu olevan yhteydessä nopeuteen, eli kovempaa ajaessa tieheämpi. Onkohan kyseessä laakeri vai vetari?

Laakerilta tuo vaikuttaisi. Riippuu tietysti autosta ja käytetyistä laakereista millaista ääntä se pitää, mulla on kokemuksia sekä sellasta tihenevää vou-vou-ääntä pitävistä laakerista sekä suoraa huutoa huutavista laakereista kun ovat lopussa.

Vetari on mennyt muistaakseen kerran jossain nuoruuden saksalaisessa laadukkaana pidetyssä autossa, sen totesin niin, että isolla parkkipaikalla käänsin ratin ihan tappiin toiseen laitaan ja ajoin ympyrää. Kuulunee selvä kolina.

Heh, mahtavaa valittamista rengasmelusta varmasti sellaselta sakilta jotka kuitenkin ajaa uusilla autoilla ja varmasti kohtuu uusilla nakeilla. Voin tietty olla ainoa, jolla radio/Maiden/ysäri soi aina niin kovaa ettei haittaa.

Jatkan sen verran trolliavautumista kanssasi, että vittuako ostavat sellaisen pippelinjatkeen, ettei ole varaa enää hommata kunnon renkaita. Ihan varmaan löytyy sellaisia renkaita liki autoon kuin autoon, että rengasmelun saa melkoisen matalaksi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jatkan sen verran trolliavautumista kanssasi, että vittuako ostavat sellaisen pippelinjatkeen, ettei ole varaa enää hommata kunnon renkaita. Ihan varmaan löytyy sellaisia renkaita liki autoon kuin autoon, että rengasmelun saa melkoisen matalaksi.

Tää taitaa eniten vaivata nuoria BMW:llä tai 90-lukulaisella ahdetulla japsilla ajavia. Kaikki raha hakataan ämpärin kokoseen ahtimeen ja sitten alle laitetaan jotkut kiinalaiset nipponamerica merkkisen kumit.
 

scholl

Jäsen
Nuorten huonot renkaat voi johtua myös tietämättömyydestä. Vanhemmat ihmiset osaavat ehkä katsoa käytettyä autoa ostaessaan, että siinä on hyvät renkaat ja jos ei ole niin tietävät, mitä se tarkoittaa. Nuori ostaa auton, jossa on kahdet renkaat, mutta molemmat voivat olla mallia loppu. Sitten hänen pitäisi satsata vielä yli tonni renkaisiin, eikä tuloja ole, jos pappa ei betalaa, eikä myöskään mitään luottokorttia 18 vuotiaalla, jolloin ei voi maksaa osissa. Siinä on vähän sellainen tilanne, että käytettyjen autojen myyjät voivat ikäänkuin käyttää hyväksi sinisilmäisiä nuoria, jotka eivät tajua tuollaisista asioista mitään. Rengasasioissa ei valisteta kansalaisia tarpeeksi. Lasketaan nopeusrajoitukset yli alas ja luodaan väärää turvallisuudentunnetta. Pitäisi olla korkeammat rajoitukset ja kunnolliset renkaat sekä autot.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuorten huonot renkaat voi johtua myös tietämättömyydestä. Vanhemmat ihmiset osaavat ehkä katsoa käytettyä autoa ostaessaan, että siinä on hyvät renkaat ja jos ei ole niin tietävät, mitä se tarkoittaa. Nuori ostaa auton, jossa on kahdet renkaat, mutta molemmat voivat olla mallia loppu. Sitten hänen pitäisi satsata vielä yli tonni renkaisiin, eikä tuloja ole, jos pappa ei betalaa, eikä myöskään mitään luottokorttia 18 vuotiaalla, jolloin ei voi maksaa osissa. Siinä on vähän sellainen tilanne, että käytettyjen autojen myyjät voivat ikäänkuin käyttää hyväksi sinisilmäisiä nuoria, jotka eivät tajua tuollaisista asioista mitään. Rengasasioissa ei valisteta kansalaisia tarpeeksi. Lasketaan nopeusrajoitukset yli alas ja luodaan väärää turvallisuudentunnetta. Pitäisi olla korkeammat rajoitukset ja kunnolliset renkaat sekä autot.

Juu tietämättömyydestähän se johtuu. Tosin minun mielestäni ei niinkään sen vuoksi että ei osaa renkaita katsoa tai ei ole varaa ostaa kunnon renkaita. Näkemykseni voi olla aika suppea, mutta seuraavanlaisen kuvan olen jostain saanut:

Yleensä nuori ostaa ensimäiseksi autokseen noin kymmenen vuotta vanhan kärryn. Omilla rahoillaan tai sitten isukin. Merkillä ei ole niinkään yleensä ole väliä. Joillakin varmasti on joku tietty merkki minkä ehdottomasti haluaa. Tästä voisi mainita esimerkkinä vaikka BMW:n. Aika suosittu nuorten miesten autoksi. 3-sarjan kymmenen vuotta vanhat bemarit ovat aika yleinen näky nykyään. Eivät maksa paljoa ja tehoa löytyy enemmän kuin on omissa käsissä taitoa viedä. Tämä valitettavasti vaikuttaa negatiivisesti ko. mallin osalta vakuutusmaksuihin myös muilla ihmisillä. No nuorella on kuitenkin rahat tiukassa ja hän on ostanut itselleen sen haluamansa auton. Rahaa olisi vielä ostaa kunnon renkaatkin, mutta mitä tekee tämä teiden ritari? Hän laittaa loput rahat niinkin tärkeään asiaan kuin stereoihin. Ei pysty ymmärtämään. Auton arvo on alle kymppitonnin ja stereoihin laitetaan helposti parikin tonnia. Samalla kuitenkin alla on nippanappa lailliset renkaat. Ne renkaat ovat kuitenkin ainoa asia, joka on kosketuksessa maahan siitä autosta. Ja tämän kosketuspinnan soisi olevan mahdollisimman hyvä. Ja sitten ne ylisuuret poppisvehkeet. Läheltä asiaa seuranneena, nykyään yhä useammalla nuorella miehellä on jonkinasteinen kuulovaurio kun hän astuu varusmiespalvelukseen. En voi tietysti suoraan syyttää tästä autossa olevaa jenkkakonetta, mutta aika usein kuulee "kylillä" menevän autoja, jotka tuntuvat liikkuvan subbarin voimalla. Ajeleeko nämä nuoret autolla kuulonsuojaimet päässä? Jos ei, niin mitä semmoinen äänenpaine tekee kuulolle? Ääni kuitenkin kuuluu auton ulkopuolellekin todella kauas.

Itselläni ei ollut 18-vuotiaana rahaa kuin rakennusmestarilla ja autoakaan en omilla rahoilla ostanut. Autossa ei ollut mikään kummoinen radio. Semmoinen tosi vanhanaikainen kasettimankka, jossa oli molemmissa reunoissa kaksi semmoista kierrettävää nupikkaa. Joillakin kavereilla oli autoon viritelty kaikenmoisia soittovehkeitä. Osa oli käyttänyt kaikki säästönsä niihin ja osa oli matkassa budjettiluokan laitteila. Renkaat oli kaikilla kuitenkin mallia sekalainen ja paljon käytetty. Mieli teki itsenikin ostaa parempi soitin kuplaan, mutta en ostanut. Syynä oli se että minulla on periaate soittimeen laitettavasta rahamäärästä. En koskaan laita auton soittimeen rahaa kiinni älyttömiä määriä, mikäli auto ei muuten ole turvallisessa kunnossa. Ja soitin ei ikinä tule maksamaan enemmän kuin auto. Ei vaikka auto olisi muuten täysin priimakunnossa. Yleensä rahat ovat menneet uusien renkaiden hankintaan tai sitten niillä on korjattu jotain muuta. Väitän että aika moni saisi autoonsa hyvät ja uudet renkaat sillä rahalla mitä soittimeen menee.

Siinä vaiheessa kun lapseni on siinä iässä että on aika mennä autokouluun ja ostaa auto, niin olen kyllä mukana molemmissa myös rahallisesti. Näin pystyn omalta osaltani vaikuttamaan siihen millaisella autolla lapseni ajelee. Auton pitää olla turvallisessa kunnossa ja etenkin renkaiden pitää olla hyvät. Ajamista aletaan harjoitelemaan heti kun ylettää polkimille ja samaan aikaan näkee tuulilasista pihalle. Itse olen ajanut henkilöautolla ekan kerran varmaan noin 7-vuotiaana. Siis sillä tavalla että en ole istunut isän sylissä. Isän sylistä ajoin ekan kerran kuulemma noin neljän vanhana jääradalla mummolassa. Kuorma-auton rattiin pääsin 8-vuotiaana. Setä tosin istui silloin vieressä, mutta itse ajoin kuitenkin. Seisoin polkimilla ja tähystin ratin ja kojelaudan välistä edessä olevaa tietä. Lapsena kun pääsi opettelemaan auton käsittelyä turvallisessa ympäristössä, niin se oli 18-vuotiaana jo aika hyvin hallussa.

Vaikka vanhemmilla ei olisikaan rahaa tukea lapsensa autoilua ja auton hankintaa, niin voisi kuitenkin yrittää takoa sen verran järkeä päähän, että nuori osaa pistää asiat tärkeysjärjestykseen.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Höh, mielestäni nuorisomme on erittäin tervepäistä: koska renkaiden pintakerros pitää jostain syystä välittömästi hieroa mustiksi raidoiksi asfalttiin, tarkoitukseen on varmastikin kustannustehokkainta käyttää kakkos- tai kolmoslaadun tuotteita. Kaikenlaisen melun tuottaminen renkaanvinguttamisen, mölypakoputkien, poppisvehkeiden ja takapenkin känniurpokavereiden avulla on myös pääpyrkimyksiä, joten rengasmelu pikemmin tukee kuin häiritsee toimintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös