Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttakaa avutonta.

Pitäisi lisätä öljyä omaan autoon. Kyseessä on Audi A4 Avant -06 1.8T 103kw ja löysin ohjekirjasta, että näyttäisi käyvän VW 503.00 öljy...

Auto-Wikistä löysin listauksen noista öljyistä niin käykö tuohon omaan autoon myös toi VW 503.01 öljyt vai pitääkö ehdottomasti olla VW 503.00?
Kuka näistä öljyjen numeroista mitään ymmärtää... Itse ajelen aina öljypurkki takakontissa ja yleensä niissä on listattuna kaikki laatuluokitukset, jotka kyseinen litku täyttää. Yhdessä purkissa lukee jotain tämänsuuntaista: "Täyttää vaatimukset ACEA C2/C3/A3/B3/B4/A5/B5, API SL/SM, BMW Longlife 04. MB 229.31/229.51, VW 504.00/507.00/502.00/503.00/503.01/505.00/506.00 sekä API SL/SM."

Yksi autoja työkseen huoltava kaveri aina sanoo, että "kunhan siellä jotain öljyä on", mutta itse valitsisin kyllä öljyn, joka täyttää ohjekirjassa listatun laatuluokituksen. Eli jos öljypurkissa ei 503.00:aa lue, niin en sitä sinne laittaisi.


Terveisin,
Öljynjanoisen Audin omistaja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka näistä öljyjen numeroista mitään ymmärtää... Itse ajelen aina öljypurkki takakontissa ja yleensä niissä on listattuna kaikki laatuluokitukset, jotka kyseinen litku täyttää. Yhdessä purkissa lukee jotain tämänsuuntaista: "Täyttää vaatimukset ACEA C2/C3/A3/B3/B4/A5/B5, API SL/SM, BMW Longlife 04. MB 229.31/229.51, VW 504.00/507.00/502.00/503.00/503.01/505.00/506.00 sekä API SL/SM."

Yksi autoja työkseen huoltava kaveri aina sanoo, että "kunhan siellä jotain öljyä on", mutta itse valitsisin kyllä öljyn, joka täyttää ohjekirjassa listatun laatuluokituksen. Eli jos öljypurkissa ei 503.00:aa lue, niin en sitä sinne laittaisi.


Terveisin,
Öljynjanoisen Audin omistaja.

Heh kiitos neuvosta. Käyn ostamassa sen 503.00 öljyn. Sen verran yksi tuttu vinkkasi ettei mitään motonetin omalla nimellä myytävää kuraa kannata sinne moottoriin kaataa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Pakko heittää tänne väliin oma vankka näkemykseni luotettavista autoista.
Sukulaiseni on ollut pitkään autoalalla työssä ja sitä kautta on syntynyt varsin selkeä kuva siitä, mitkä autot ovat keskimääräisesti muita parempia/huonompia luotettavuudeltaan niitä vertaillessa ihan puolueettomasti puhtaasti kokemukseen pohjautuen.
Jotkut haluavat tietysti autoiltaan jotain muuta kuin silkkaa luotettavuutta ja huolettomuutta, mutta jos vaakakupissa tärkeimpänä on käyttövarmuus ja luotettavuus niin kyllä silloin Toyota, Nissan ja VW ovat merkkeinä ne joista kannattaa lähteä etsimään sitä helmeä yksilöä. Tämä pätee nyt käytettyihin (ei kuitenkaan loppuunajettuihin) yksilöihin. Uutenahan melkein minkämerkkiset autot tahansa palvelee sen takuuaikansa aika pomminvarmasti. Tosin poikkeuksena voin mainita Kiat, se 7 vuotta on ylimitoitettu takuu ja sen voimassa pitääkseen saa niistä jatkuvista huolloista maksaa itsensä kipeäksi.
Mutta tosiaan, esim Toyota Avensis joka on mielestäni varsin aliarvostettu auto, on käytettynä aivan uskomattoman luotettava. Sukulaisellani on ollut uudesta asti vm. 2000 VVTi-tyyppisellä 1,6 -koneella ja nyt 12 vuotta myöhemmin kun mittarissa on 322 tkm, ei mitään muuta ole siihen tarvinnut tehdä kuin normaalihuollot. Kytkinkin on alkuperäinen ja kone kun on ketjulla, kuten nissaneissa myös, ei ole kuluja edes remminvaihdoista. Jotkut pitää Avea tylsänä autona joka ei ole mutu-tietojen mukaan edes hyvä ajettava, mutta kyllä se on pötypuhetta sillä monia veivejä ajaneena voin sanoa että kyllä se on täysin ok-ajettava ilman muuta. Avensikset muuten eivät myöskään ruostu kuten esim. Fordit ym. Euroautot. Jos haluaa sitten hieman vaatimattomamman ajettavan mutta luotettavan auton kuitenkin vähän Avea halvemmalla, on hyvä valinta Nissanin Primera. Ne taas jotka voivat sietää satunnaisia pikkuvikoja hieman em. useammin, kuitenkin varmalla perustekniikalla, voivat järkevänä valintana poimia VW:n ajokikseen. Arkiautoja joissa on erittäin hyvä ajotuntuma. Näitä oli omien ja autoalalla työskentelevän sukulaiseni vahvan kokemuksen perusteella pakko tulla kehaisemaan ja ehkä samalla antamaan osviittaa jollekin joka ei tietoa tai kokemuksia autoista juuri omaa, mutta aikoo itselleen ajokin hankkia.
Lopuksi vielä pitää (kenenkään mieltä pahoittamatta) sanoa, että jos ei halua ongelmia ja rahanmenoa itselleen, kannattaa unohtaa helmiyksilöitä lukuunottamatta Renaultit, Fiatit, Alfa Romeot ja myös osittain Fordit, Opelit, Kiat ja tietyt jenkit.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Kannattaa todellakin katsoa mitä öljyä moottoriin laittaa. Vaikka olisi laatu luokitukset ok niin joku merkki voi sopia paremmin kuin toinen. Loppuu turhat öljyn lisäykset vaihtovälillä. Kokeilkaapa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Loppuu turhat öljyn lisäykset vaihtovälillä. Kokeilkaapa.

Eipä taida loppua, jos moottorin ominaisuuksiin kuuluu öljynsyönti, niin silloin sitä tulee kulumaan jatkossakin, oli öljymerkki sitten mikä tahansa. Esim. näissä VAG-konsernin uusissa moottoreissa saattaa olla ominaisuutena tälläinen ylimääräinen öljynkulutus...
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Suorastaan masentavaa, kuinka harvaan tilavaksi sanottuun autoon mahtuu täysikokoinen bägi mukaan kaatamatta takapenkkiä. Erityisesti näissä kaikkein uusimmissa autoissa, joiden hinta on yleensä muutaman tonnin kalliimpi ja jotka koetaan ns. paremman väen autoiksi on joko 1) tavaratilan aukko liian pieni tai 2) kontti liian pieni. Ilmeisesti bägin mitoiksi on autotehtailla määritelty noin metrin korkeus.
Minulla ei ole koskaan ollut niin pientä bägiä.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suorastaan masentavaa, kuinka harvaan tilavaksi sanottuun autoon mahtuu täysikokoinen bägi mukaan kaatamatta takapenkkiä. Erityisesti näissä kaikkein uusimmissa autoissa, joiden hinta on yleensä muutaman tonnin kalliimpi ja jotka koetaan ns. paremman väen autoiksi on joko 1) tavaratilan aukko liian pieni tai 2) kontti liian pieni. Ilmeisesti bägin mitoiksi on autotehtailla määritelty noin metrin korkeus.
Minulla ei ole koskaan ollut niin pientä bägiä.

Mahtaako bägi olla se tärkein asia autoa suunnitellessa? Eihän nykyautojen takakonttiin tosiaan kyllä mahdu juuri mitään, renkaanvaihtoon mennessäkin saa melkein yksi kerrallaan kuskata renkaita kun ei enempää kerralla mahdu.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pakko heittää tänne väliin oma vankka näkemykseni luotettavista autoista.

En kyllä oikeasti ymmärrä, kun kehut toisten puheiden perusteella autoja noin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Lisäksi on aika iso porukka ihmisiä, joita se 1,6 Avensis ei oikeasti kiinnosta ollenkaan. Avensis on minun käyttööni täysin paska vehje, joka ei täytä millään tasolla liikkumisennormeja mitä itse elämälleni asetan. Ei kulje, on meluisa, lapset eivät näe ulos takapenkiltä. Mitä vielä? Ennemmin ajelen taksilla kuin Avensiksella.

Aja joskus kunnon autolla.

-duud-

ps. ajelen nykyisin vanhalla V8 BMW:llä ja remppaan sitä 5k€:llä. En koskaan saa rahoja takaisin, mutta onhan kiva ajella.
 

12961

Jäsen
ps. ajelen nykyisin vanhalla V8 BMW:llä ja remppaan sitä 5k€:llä. En koskaan saa rahoja takaisin, mutta onhan kiva ajella.

Oikea asenne. Ajokokemuskin voi nostaa hymyn korville, ainakin osalle meistä. Melko mukavaa mennä esim. duuniin, kun tulee hyvä fiilis vaikka nyt sitten V8:n pörinästä. Kai ihminen voi sitten tykätä vaikka siitäkin, että tietää alla olevan todistetusti todella kestävää tekniikkaa oleva perusavensis, muusta ajokokemuksesta piittaamatta.

Uuden V60 sijaan tuli haettua Saksasta BMW-merkkiliikkeestä "vanhan mallinen", oikeastaan nyt pois jäävä, E91- mallin bemmi, mallia 335d. Auto on vuoden vanha ja 24tkm ajettu. Vikan mallivuoden autot ovat ladattu kaikilla mahdollisilla härpättimillä kääntyvistä xenonvaloista lasikaton kautta nahkoihin ja parhaaseen poppikoneeseen. Hinnaksi tulee noin suunnilleen "pakollisesti" varustellun, uusikoppaisen, korkkaamattoman 320d:n verran.

Ajamisen iloa 35d tarjoaakin sitten ihan eri tavalla kuin V60 tai 320d. Tuo tuplaturbotekniikka tuntuu ajossa pitkälti samalta kuin iso, matalaviritteinen jenkkikasi, mutta edes reippaalla kaasujalalla ei löpöä pitäisi paljon enempää kymppiä sataselle mennä.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers

Erittäin hyvin sanottu! Eipä tuota paljon paremmin voisi ilmaista. Kerran talvella lainassa ollut oman auton huollon ajan toiseksi uusin Avensis, eikä kyllä mitään kaipuuta ko. autoa kohtaan jäänyt. Onhan luotettava varmasti joo, mutta kyllä vituttaisi ajaa se 80tkm vuodessa Avensiksella. Mutta, jokainen tykkää mistä tykkää.

Ajamisen iloa 35d tarjoaakin sitten ihan eri tavalla kuin V60 tai 320d. Tuo tuplaturbotekniikka tuntuu ajossa pitkälti samalta kuin iso, matalaviritteinen jenkkikasi, mutta edes reippaalla kaasujalalla ei löpöä pitäisi paljon enempää kymppiä sataselle mennä.

335d on aivan upea vehje! Taloudellinen kuin mikä ja sitäkin ripeämpi.
Muutaman kerran ajanut ja teki saman tien mieli vaihtaa oma 330d siihen. Tuohon, kun pukkaa vielä eco-chipin, niin kulutus ei ainakaan nouse, mutta vääntöä tulee rutkasti lisää.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ajokokemuskin voi nostaa hymyn korville, ainakin osalle meistä. Melko mukavaa mennä esim. duuniin, kun tulee hyvä fiilis vaikka nyt sitten V8:n pörinästä.

Niin totta. Mukavimmat ajofiilikset tulee kyllä 60-luvun vajaa 500-heppasesta amerikkalaisesta räyhänhengestä. Tosin ajo-ominaisuudet on suoraan helvetistä, motarille ei voi mennä ilman kuulosuojaimia ja bensaa menee kaupungilla vajaat 30-litraa satasella. Mutta näiden järkiautomiesten ilmeitä on mukava huomioida kun ajat liikennevaloissa vierelle. Kaasua painaessa koko auto hytkyy puolelta toiselle ja ne äänet, ne äänet: voi poijaat sentään.

Kyllä noissa V8:seissa on vaan sitä jotain.
 

12961

Jäsen
Niin totta. Mukavimmat ajofiilikset tulee kyllä 60-luvun vajaa 500-heppasesta amerikkalaisesta räyhänhengestä. Tosin ajo-ominaisuudet on suoraan helvetistä, motarille ei voi mennä ilman kuulosuojaimia ja bensaa menee kaupungilla vajaat 30-litraa satasella. Mutta näiden järkiautomiesten ilmeitä on mukava huomioida kun ajat liikennevaloissa vierelle. Kaasua painaessa koko auto hytkyy puolelta toiselle ja ne äänet, ne äänet: voi poijaat sentään.

Kyllä noissa V8:seissa on vaan sitä jotain.

Ja tuollainen 500-kaakkinen vaparikoneella ja kunnon lukkoperällä varustettu laiva potkaisee hitusen eri tavalla kuin se isommalla, parilitraisella koneella valittu "tehokas" perheauto.

Joku erikoisempi harrasteauto pitää kyllä joskus saada. Työkaverilla on 1990-luvun alun, vai oliko 1980-luvun ihan lopun Jaguar XJS, legendaarisella double six-myllyllä tietty. Lähi-Idästä uitettu, ilmeisesti jonkun öljyrahamiehen aikanaan omistama. 12-pyttyinen jagge on aikamoinen vastakohta räyhäkälle jenkkikasille, joskin sekin todella hieno peli. Silkinpehmeää murinaa nahan ja jalopuulaudalla verhoillun brittiluksuksen keskellä.

Vanha Vette olisi myös kiva. Tai 70-luvun lopun 911 Turbo. Jos vaan tuollaiselle olisi joskus aikaa...
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Heh kiitos neuvosta. Käyn ostamassa sen 503.00 öljyn. Sen verran yksi tuttu vinkkasi ettei mitään motonetin omalla nimellä myytävää kuraa kannata sinne moottoriin kaataa.

Eihän tuo ole sitten Long Lifea? Koska Audihan kielsi Long Lifen käytön tuon vuosimallin (ja -07) 1.8T:ssä. Long lifessä kertyy sitä paskaa sinne koneeseen liikaa, verrattuna useammin vaihdettuihin normiöljyihin ja se tukkii sen öljysihdin. Koneessa ei kierrä öljy ja kaput... Googleta, ongelmia on ollut.
 
Pakko heittää tänne väliin oma vankka näkemykseni luotettavista autoista.

Pakko heittää vastakommentti. Jos kokemusta autoista on sen verran kuin naapurinkissanenonsukurutsatunnaudanveljellä, niin voin kertoa että kaikki omistamani autot on ollut helmiä. Sieltä löytyy Ford x7, Chevrolet x2, VW, Toyota, Opel. Kaikki on ollut helvetin hyviä autoja, ikinä en ole mihinkään jäänyt tienpäälle ja korjaamolle en ikinä ole maksanut penniäkään. Jos ostat uuden auton, voit tehdä siitä ihan niin hyvän käytetyn kuin itse haluat, koska autot ei hajota itseään vaan omistajat jotka eivät osaa käsitellä autoja. Toki nykyautoissa on sähkövikoja, joille et yksinkertaisesti mahda mitään mutta miks vitussa ostit ranskalaisen auton?

Tällä hetkellä on kaksi chevrolettia pihassa ja helvetin hienosti skulaa. Toinen on vuodelta -65 Impala 350+350 tekniikalla ja käyttis on sit -96 Suburban 6,5TD ja ei oo ikinä ollut mitään ongelmia. Mikä sen hienompaa kun herättää naapurit aamulla kasikoneen käyntiin? Ei mikään. Ja tietysti se pieni vittuilun ilo kun se uusi citroen on jäänyt moottoritien varteen, siinä vaiheessa kun hinausköysi kädessä kävelen kohti autoasi.

PS. ne motonet- ja ad-öjyt on tehty jäteöljystä joten ostakaa kunnon öljyt niihin autoihin. Ja longlife, tuo kirosana kaikkien autoista yhtään ymmärtävien kirosana. Vaihtakaa ne öljyt vähintään 20tkm jälkeen niin ei ne romut kolise ensimmäisen 150tkm jälkeen. Nykyöljyjen (siis oikeasti hyvien öljyjen) maksimikestävyys on jotain 25-30tkm jonka jälkeen niistä on hävinnyt kaikki pesu- ja voiteluominaisuudet hajottaa koneen vaikka se BMW/VW/Volvo lupaa sen 30tkm vaihtoväliksi. Älkää tehkö typerästi vaan vaihtakaa ne öljyt, niin se kippokin kestää vuosia pitempään.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuten Sebring on kyllä loistava auto ajaa. Muutama pitempi pätkäkin tuli ajettua ja kuskinjakkara on tosiaan kuin sohvalle istahtais.
Joo tosiaan tuohon Sebringin päädyin ja omani siis on vuosimallia -04.
Tyytyväinen olen tähän saakka ollut ja on ollut todella miellyttävä auto ajaa kaikkinensa, soppaahan tuo aika paljon tykkää syödä. Mutta niin kauan ei siitäkään ole huolta kun bensaa saa vielä huolto-asemalta ja töitä riittää :)

Kannattaa myös lukaista Chrysler-foorumia, josta varmaan on apua.

Kiitos tästä, pitänee selailla ihan mielenkiinnosta tuota.

Ps Kävin Pesulasissa huollattamassa ilmastoinnin ja heti lähti skulaamaan. Hintaa tälle tuli 89e johon ei tosin suodattimien vaihto kuulunut, kylmäainetta tosin meni sitten normaalia reippaammin (640g).
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En kyllä oikeasti ymmärrä, kun kehut toisten puheiden perusteella autoja noin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Lisäksi on aika iso porukka ihmisiä, joita se 1,6 Avensis ei oikeasti kiinnosta ollenkaan. Avensis on minun käyttööni täysin paska vehje, joka ei täytä millään tasolla liikkumisennormeja mitä itse elämälleni asetan.
Aika jyrkkää kommenttia heität siihen nähden, että oma argumenttisi perustuu lauseeseen: "ei täytä millään tasolla liikkumisennormeja mitä itse elämälleni asetan." Itse voisin heittää saman kommentin sinun Bemaristasi - riippumatta mallista! Kerroit ihan tarpeeksi, jotta voin vilpittömästi sanoa: se ei täytä millään tasolla liikkumisennormeja mitä minä elämälleni asetan. Voisin todennäköisesti jopa haukkua sen omalta kantiltani "paskaksi vehkeeksi", mutta en viitsi...

Jos olisit hakenut jotain objektiivisia kriteereitä, niin asiasta voisi syntyä ihan oikea keskustelu. Nyt näen jo silmissäni loputtoman inttämisen, jossa lopulta kaikki ovat oikessa, koska jokainen voi aina tyrmätä toisten vasta-argumentit sanomalla, että "ei sovi minulle, koska vaadin autoltani jotain muuta".

Esimerkki objektiivisista kriteereistä:

Christian74 kertoi 1,6l Avensiksella ajetun 322 000 km. Kunhan sinä vielä kerrot oman V8 Bemarisi kulutuksen, niin siitä jokainen voi sitten objektiivisesti verrata, miten paljon enemmän sillä tulisi maksamaan vastaava kilometrimäärä. Siihen päälle vielä vielä mainitsemasi 5K€ remontti, niin päästää tosissaan vertaamaan. Sen jälkeen jokainen ulkopuolinen voi omalla kohdallaan miettiä saatuja tuloksia suhteessa oman elämänsä liikkumisnormeihin - ainakin tämän yhden kapitalistisessa maailmassa niin tärkeän muuttujan mukaan. Saatamme huomata, että eri ihmiset painottavat eri normeja määritellessään paskaa...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän tuo ole sitten Long Lifea? Koska Audihan kielsi Long Lifen käytön tuon vuosimallin (ja -07) 1.8T:ssä. Long lifessä kertyy sitä paskaa sinne koneeseen liikaa, verrattuna useammin vaihdettuihin normiöljyihin ja se tukkii sen öljysihdin. Koneessa ei kierrä öljy ja kaput... Googleta, ongelmia on ollut.

No en googlella ihan hirveästi löytänyt, mutta taidan soittaa Audi Centerin huoltoon ja kysyä mitä öljyä ne sinne laittaa ja ostaa samaa :D
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No en googlella ihan hirveästi löytänyt, mutta taidan soittaa Audi Centerin huoltoon ja kysyä mitä öljyä ne sinne laittaa ja ostaa samaa :D

En suosittele ainakaan samaa ostamaan, koska merkkihuolloilla on aivan omat öljynsä (siis omalla nimellä normaaleja kaupan merkkiöljyjä) ja sitä kautta myös omat hintansa niille. Voit maksaa neljästä litrasta 80 €:a?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En suosittele ainakaan samaa ostamaan, koska merkkihuolloilla on aivan omat öljynsä (siis omalla nimellä normaaleja kaupan merkkiöljyjä) ja sitä kautta myös omat hintansa niille. Voit maksaa neljästä litrasta 80 €:a?

No lähinnä se tieto, että mikä niistä VW 503/504/502.0 öljyistä on se oikea. Tuo eniten kiinnostaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No lähinnä se tieto, että mikä niistä VW 503/504/502.0 öljyistä on se oikea. Tuo eniten kiinnostaa.

Luulisi että esimerkiksi Mobil 1 0W-40 kelpaa tuolla autolle varsin hyvin. Niin ja kannattaa vaihtaa se öljy hieman tuota 30 tkm tiheämmin.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Osaisikohan joku kertoa tapahtumaketjun joka seuraa siitä kun haetaan henkilöauto ulkomailta? Tallinnasta olisi tarkoitus käydä ostamassa auto eikä myyjän palveluihin kuulu tullaus eikä rekisteröinti yms.

-Pitääkö ajaa heti tullin kautta kun tullaan maahan?
-Saapiko tullista siirtokilvet?
-Mitä asiakirjoja tullissa vaaditaan?

En jaksa alkaa etsimään tullin sivuilta tietoja joten jos joku tietää kertoa asian tiivistetysti niin kiitos!
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Osaisikohan joku kertoa tapahtumaketjun joka seuraa siitä kun haetaan henkilöauto ulkomailta? Tallinnasta olisi tarkoitus käydä ostamassa auto eikä myyjän palveluihin kuulu tullaus eikä rekisteröinti yms.

-Pitääkö ajaa heti tullin kautta kun tullaan maahan?
-Saapiko tullista siirtokilvet?
-Mitä asiakirjoja tullissa vaaditaan?

En jaksa alkaa etsimään tullin sivuilta tietoja joten jos joku tietää kertoa asian tiivistetysti niin kiitos!

Melkein suosittelisin välttämään Viroa ja kehottaisin hakemaan Saksasta. Monia hyvällä hintaa saatuja pommeja on Virosta tullut ja yllättävän paljon tee-se-itse virityksiä suht uusissakin autoissa. Lisäksi, teiden suola ilmeisesti ärjympää tavaraa, kuin Suomessa?

Kuitenkin, Saksassa asia menee seuraavasti:

- Ostat liikkeestä auton, myyjä tekee rekisteröinnin ja auttaa sinua hankkimaan 5 tai 11 päivän siirtokilvet. Kummat vain haluat.

- Tämän jälkeen suuntaat laivalle ja voit ajaa, vaikka suoraan satamasta kotia. Tulliin ei välttämättä tarvitse mennä. Nykypäivänä katsastusasemilta voit saada tarrakilvet autoosi.

- Tullin sivuilta lataat liitteet 072s, 083s ja 027As. Täytät ja lähetät ne. Pitäisi riittää.

En muista pitikö Trafillekin lähettää joku lomake nykyään, mutta paikallinen katsastusasema auttaa, kun soitat ja kysyt.

PS: Nuo ilmoitukset muistaakseni piti lähettää suht nopeasti, mutta minä olen aina pistänyt ne seuraavana päivänä liikkeelle. Maahantuontikatsastus tulee tehdä 2 viikon sisällä tuonnista jos oikein muistan. Suosittelen kuitenkin tarkistamaan.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Melkein suosittelisin välttämään Viroa ja kehottaisin hakemaan Saksasta. Monia hyvällä hintaa saatuja pommeja on Virosta tullut ja yllättävän paljon tee-se-itse virityksiä suht uusissakin autoissa.

Virosta ei ole kokemusta, mutta Pohjois-Saksassa tiellä talvisin käytettävä liuos on jotain lipeää ja kotelot on ihan pehkua vanhemmissa autoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös