Autoiluketju

  • 3 195 886
  • 18 516
Hyvä valinta ihan varmasti. Kokemus on aika lyhyeltä ajelulta, mutta lähtisin silti tuohon v6seen, vaikka bensa sille maistuukin. Ehkä kannattaa tarkistaa myös brera-saatavuus. Vähän vielä nätimpi auto ja kutoskoneen kanssa neliveto. Se on jo todella hieno laite. Ei gt:ssäkään tosiaan hirveästi vikaa ole.

Ehkä GT Breraa mielummin. GT:n moottori on vielä legendaarinen Busso, kun taas Brerassa on GM:n kuutonen. Ekassa paljon enemmän henkeä, kauniimpi katsella ja kuunnella. Molemmat janoisia.

Brerassa on toki neliveto, mutta se tekee autosta aikamoisen tankin. Ajettavuus ja suorituskyky kärsivät.

Ihan kumpi tahansa kelpaisi toki tänne.

Käyttökokemuksia löytynee esim. alfabbs.fi -forumilta.
 

12961

Jäsen
Kävin koeajamassa tuon SkyActiv-dieselautomaatin ja täytyy kyllä sanoa, että oli aivan mahtava voimalinja!!

Japskeissa kun on perinteisesti ollut nuo "kuminauha"-automaatit niin muutos on valtava => jopa Jaggen 6-portainen tomaatti 3,0L V6:n perseessä jää kakkoseksi ajotuntumaltaan / toimivuudeltaan / käytettävyydeltään ja se on meikäläiseltä kohtuu paljon sanottu... Erittäin mielenkiintoinen tuote kaikki tyynni! Ja Pariisissa syyskuussa sama tekniikka uudessa Mazda6:ssa (tai mikä Takeri se nyt onkaan) => meneekö dieselin päästöt jo alle 110g/km:n?

Miltäs tuo moottori kuulosti? Matalampien puristuksien pitäisi ainakin teoriassa loiventaa nakutusta ja pehmentää moottorin ääniä. Edelleen ihmettelen tuollaisen moottorin toimivuutta kovissa pakkasissa, kai nuo ovat sen kuitenkin testanneet loppuun asti...

Puristuksethan ovat menneet muillakin jatkuvasti alaspäin, taitaa vanhojen koneiden yli 20:1 puristukset olla tippuneet muillakin jo sinne 15,5:1 luokkaan.

Kuten sanottua, tuollaista pitäisi päästä starttaamaan yli 20 asteen pakkasella, miten kauan mahdetaan sahailla?
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
No niin, lähellä ollaan kaikkien varoittamaan peliliikettä. Kovasti kiinnostaa Alfa Romeo GT:n hankkiminen. Vielä ollaan siinä mielessä alussa, että en ole moottoriakaan vielä päättänyt (1,9 diesel, 2.0 bensa tai 3.2 V6).

Sanokaas nyt onko jollain oikeita kokemuksia kyseisestä mallista? Ja juu juu, Alfa sitä tätä ja tota. Jos haluaisin pomminvarman auton, ostaisin Corollan. Nyt siis ei niitä ennakkoluulojuttuja vaan oikeita kokemuksia jos niitä on.

Ehkä GT Breraa mielummin. GT:n moottori on vielä legendaarinen Busso, kun taas Brerassa on GM:n kuutonen. Ekassa paljon enemmän henkeä, kauniimpi katsella ja kuunnella. Molemmat janoisia.

Brerassa on toki neliveto, mutta se tekee autosta aikamoisen tankin. Ajettavuus ja suorituskyky kärsivät.

Hyvää tekstiä Nännimäiseltä. Ehdottomasti Alfan pitää Bussolla olla, soppaahan nuo syö jos johonkin perus pikkukoneiseen kinneriin vertaa, mutta hienoja koneita luonteeltaan. Brera tosiaan on aikamoinen möhkäle ja ajettavuudeltaan ei ainakaan omasta mielestäni pääse lähellekään GT:tä. Alfahan on enemmän tunnepuolen valinta, ajettavuudeltaan mukavia laitteita ja aina saa hymyillä kun ratin takana nahkapenkillä istuskelee ja huristelee menemään. Itse omistan Alfan (156 V6), ennen ajelin Volvolla ja vähemmän vikoja tässä nykyisessä pirssissä on ollut. Käyttökokemukset ovat positiivisia, ajaminen on mukavaa, ja aina löytyy joku joka tulee kyselemään että "onko toiminut". Ei mulla ainakaan ole mitään negatiivista sanottavaa. Jos haluaa nauttia autoilusta kohtuullisella rahalla, "olla rohkea" ja ostaa "aina niin epäluotettava Italialainen", niin Alfa on oikein pätevä valinta. Itsekin olin joskus ennakkoluuloinen, mutten lainkaan pettynyt että Volvon vaihdoin Alfa Romeoon. Koeajon jälkeen on vaikea olla ostamatta, kun pienellä rahalla saa auton josta ei puutu yhtään varustetta mitä tulisi mieleen enää kaivata, ja jolla ajaminen saa aina hymyn naamalle.

Helpot ohjeet ovat siis: Osta Bussolla oleva Alfa, unohda GM-sätökset. Luonne koneissa täysin erilainen, ja vähemmän positiivisia kokemuksia yleisesti noista GM-peräisistä JTS koneista on. Itsellä ei niistä ole kokemusta, koska lähdin heti hakemaan kutoskoneista Bussoa. Ainiin, sitä piti sanoa että osta 3.2 GT, et varmasti pety jos hyvän löydät. Kokemusta itsellä löytyy siis eniten 156:sta, mutta aikalailla pohjiltaan sama auto GT:n kanssa, alustan osat yms. menevät yhteen.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kysymys. Auton moottorin lämpömittari on alkanut ajon aikana vaeltaa normaalin puolivälin ja 2/5 välillä, suht tasaista ja nopeaa seilaamista. Olisiko tämä indikaatio anturiviasta vai termostaattiviasta. Lämpöä riittää kabiinissa ja kaikki vaikuttaa muuten normaalilta. Kokemuksia, ajatuksia ennen kuin laitetaan raha palamaan korjaamolla?
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Kysymys. Auton moottorin lämpömittari on alkanut ajon aikana vaeltaa normaalin puolivälin ja 2/5 välillä, suht tasaista ja nopeaa seilaamista. Olisiko tämä indikaatio anturiviasta vai termostaattiviasta. Lämpöä riittää kabiinissa ja kaikki vaikuttaa muuten normaalilta. Kokemuksia, ajatuksia ennen kuin laitetaan raha palamaan korjaamolla?

Termostaattiinhan tuo eniten viittaisi kun lämmöt humppaa. Parikin termarinvaihtoa omiin autoihin aikojen saatossa suorittanut, niin eipä sitä kesällä juuri huomannut muuta kuin lämpöjen seilaamisesta, talvellahan sen paremmin huomaa kun ei oiken lämmintäkään siihen malliin puske kuin pitäisi ja muutenkin lämpiää hitaammin. Yleisesti ottaen kohtuu halpa palikka ja helppo vaihtaakin, eli pajalle vain, halvemmaksi se pitemmänkin päälle tulee kuin termarin auki jäämisestä johtuva kulutuksen nousu yms.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Lisää lämpö-aiheisia kysymyksiä.

2005 diesel-Mondeon lämpö vaihtelee aika nopeasti. Motarilla oli noin 90 astetta ja hetken kuluttua kaupungissa oli tippunut jo selvästi. Kuinka nopeasti lämpötila tuollaisessa nyky-dieselissä vaihtuu? Jotenkin tuntuu että flektistä tuo ei johdu, tosin tätä mielipidettä en osaa selittää...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Lisää lämpö-aiheisia kysymyksiä.

2005 diesel-Mondeon lämpö vaihtelee aika nopeasti. Motarilla oli noin 90 astetta ja hetken kuluttua kaupungissa oli tippunut jo selvästi. Kuinka nopeasti lämpötila tuollaisessa nyky-dieselissä vaihtuu? Jotenkin tuntuu että flektistä tuo ei johdu, tosin tätä mielipidettä en osaa selittää...

Koitan nyt selittää tuota mielipidettä, kunnei tule mitään mieleen mahdollista vikaa mietittäessä.

Jos lämpötila on motarilla korkeampi kuin kaupungissa, lienee se flektissä oleva vika suljettu aika hyvin pois. Ainakin toimimaton flekti aiheuttaa juurikin päinvastaista, eli lämpö tuppaa nousemaan kaupunkiajossa. Tiedä sitten onko tuossa yleensäkään mitään vikaa, muttei omassa autossa lämpömittarin lukema muutu näissä oloissa mihinkään, kun normaali taso on saavutettu.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Aika usein vuotava kannentiiviste saa aikaan vaeltavan jäähdytysnesteen lämpömittarin.

Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...

-Tuntuuko keräävän painetta? Ajon jälkeen paisuntasäiliön korkki VAROVASTI auki, siis paisuntasäiliön ei jäähdyttimen. Käytä jotain pyyhettä ja ole varovainen, koska se voi ruiskia kuumaa jäähdytysnestettä. Pienet pihinät ovat ihan normaalia ja tässäkin on autokohtaisia eroja. Jos et ole ihan varma niin siirry suosiolla viimeiseen kohtaan ja maksa se pari kybää...

-Paisuntasäiliön korkki auki ja auto käyntiin, tuleeko kuplia?

-Näyttääkö jäähdytysneste öljyiseltä tai muuten paskaiselta? Onko öljy harmahtavaa? Onko öljykorkin alla sperman näköistä mönjää?

-Toisalta helpoin viedä korjaamolle ja ne testaa jollain 25egellä onko pakokaasua paisuntasäiliössä, orastavaa kannentiivistevuotoa kun saattaa olla hankala havaita.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...

Auton käydessä jäähdyttäjään kertyy painetta, jonka voi havaita nesteen kuplimisena syylärin painekorkin alla. Kylmästä koneesta korkki auki jäähdyttäjästä tai paisuntasäiliösta ja auto käyntiin ja tarkkailemaan tilannetta.

Jos seuraat tilannetta vain auton omasta lämpömittarista, niin ne ovat yleensä viritetty käyttäjäystävällisiksi. Eli reagoivat hitaasti ja asteikko saattaa heittää. Jos on mahdollisuus saada siihen obd2-piuhalla läppäri kiinni, niin sillä saa luettua reaaliaikaisesti auton anturitiedot ja saa hyvän kuvan lämmönvaihtelusta. Noita johtoja saa Aasian suunnalta tilattua 20-30 eurolla ja netistä löytyy sopivia skannausohjelmia. Vaatii vaan hieman säätämistä sovitella läppärin ja softan asetukset paikalleen.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
5-sarjan Bemari olis kiikarissa nykyisen 320.sen tilalle. Yks mielenkiintoinen 525 farkku olis edullisella välirahalla saatavilla. 2008 3 litraisella ja 197 heppasella diesel koneella. Kilsoja siinä on rapiat 186000.. Toinen sedan sama kone, samat kilometrit mutta varustettuna parkkitutkilla. Farkussa noita ei oo. Sedan 4 tonnii kalliimpi.

Onko kokemuksia noista kellään?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jaa moottorin lämpötila... Nykyisessä öljypolttimessa (premium)
Ei ole katsottu tarpeelliseksi enää lisätä lämpömittaria perusvarustukseen.
Ehkä sen saisi lisärahalla, kuten esim. Lämmitettävät peilit.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kiitoksia vastauksista, täytyy tarkistella kuplaantumista kunhan ehdin.

Yksi kaveri oli sitä mieltä että kyseessä ominaisuus, varsinkin Fordin kiisseleissä tuttu ilmiö. Mutta varmistaa pitää ettei tule isompia laskuja, vielä kun on mahdollisuus auto laittaa vaihtoon.

Vähän muistelisin että auton lämpömittarin neulan pitäisi elää aika voimakkaasti jos kyseessä olisi kansivuoto?
 

scholl

Jäsen
Onko kokemuksia noista kellään?

Noi kilsat mua vähän huolettaisi. Mä olen ajanut aika paljon 525xi:llä, siis bensakoneisella ja siinä on kyllä ollut yllättävän paljon kaikkea häikkää. Varsinkin sähköpuolella. Aina sanotaan, että saksalaisissa autoissa ei ole vikoja jne., mutta verrattuna Chrysleriin, nimenomaan Bemari on se, jossa pitää koko ajan jotain huoltaa tai korjata.

Jatkossa ostan todennäköisesti vain italialaisia ja amerikkalaisia autoja. Peruskäyttöön voisi hankkia jonkun Alfan ja sitten viikonlopuksi Dodge Challenger SRT8:n. En vain tajua, miten hitossa 40000usd uutena maksava auto voi maksaa Suomessa 3 vuotta vanhana käytettynä 75000 euroa. Jos mä ajan vaikka 5000 kilsaa vuodessa niin kuinka helvetisti sitä co2 veroa muka pitää maksaa auton kilpiin laittaessa, koska en mä hitto vieköön mitään maailmaa tuhoa, jos ajan vain 5000km, enkä esim. 100000km. Se on vain ulkonäöltään hienoin auto, mitä on ja yli 400hv V8 on poikaa. Tuo verotus on vain niin epäoikeudenmukainen, ettei mitään halua ole sellaista Suomen kilpiin hankkia, koska siinä kokisi puhtaan oikeusmurhan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kellään palstalaisella ei varmaan ole kokemuksia MB Viton busseista/tila-autoista mutta kai jollain on pakuversiona sellainen ollut? Varsin ristiriitaisia juttuja kuulee tästä mallista, toisaalla se on maailmanhistorian paskin ja epäluotettavin auto, toisaalla luotettava ja kestävä MERSU.

No hieman yli neljä vuotta tuli ajeltua Viton pakulla - kun luovuin autosta, niin mittarissa oli hieman yli 100 000 km. Mitään vikoja ei tuona aikana ollut - vai onko ajovalon lampun simahtaminen vika?
Viton ohjaamo on muuten hämmästyttävän hiljainen ajossa - ainakin omien kokemusteni perusteella Vito on ollut pakettiautoista mukavin ajettava.

Ainoa ongelma oli se, että ilman lastia ei talviliukkailla meinaa päästä jyrkempiä mäkiä ylös - varsinkaan jos siihen mäkeen joutuu jostakin syystä kokonaan pysähtymään. Vitohan siis on takavetoinen - kuten Mersut perinteisesti muutenkin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eipä ollut nesteessä kuplia eikä öljykorkin alla tai tikussa mujua, luotettava se vissiin vain on, ominaisuus mikä ominaisuus. Kiitokset vastauksista kaikille.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
5-sarjan Bemari olis kiikarissa nykyisen 320.sen tilalle...
Onko kokemuksia noista kellään?

Onhan nuo nyt aivan jumalaisia vehkeitä ajaa. Kaverilla on e61 535d M-sport ja on kyllä selkeästi paras auto, millä olen ajanut. Jotain pieniä sähköhäikkiä tuossa oli, mm. takaluukun johtosarjasta katkesi muutamia johtoja luukun oikealta puolelta, oireilee keskuslukituksen temppuiluna, valojen toimimattomuutena jne. mutta on kuitenkin helppo remontti suorittaa itse, jos kolvi pysyy kädessä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Takuut laukeaa samantien, jos siellä on itse jotakin kolvia käytelty.

Niin mitkä takuut? Tämä juttu kaiketi lähti liikkeelle vuosimallin 2008 Bemarista, jollaisessa tuskin on enää takuuta. Luonnollisesti ajatteleva ihminen vie auton takuukorjaukseen, jos siinä takuu voimassa vielä on.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisää lämpö-aiheisia kysymyksiä.

2005 diesel-Mondeon lämpö vaihtelee aika nopeasti. Motarilla oli noin 90 astetta ja hetken kuluttua kaupungissa oli tippunut jo selvästi. Kuinka nopeasti lämpötila tuollaisessa nyky-dieselissä vaihtuu? Jotenkin tuntuu että flektistä tuo ei johdu, tosin tätä mielipidettä en osaa selittää...

Itsellä vm. 2004 diesel Mondeo ja ainakin talvella teki samaa. Mitä netinsyövereistä kaivanut tietoa, niin termostaatit kannattaisi vaihtaa. Eli sinunkin Mondeossa niitä lienee kaksi kappaletta ns. normaali termostaatti ja öljynlauhduttimen termostaatti. Itse ajattelin vaihdattaa nuo seuraavan huollon yhteydessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olipa tuossa päivänä muutamana (Suomen ainoa?) Fisker Karma lähimarketin pihalla. Aika lailla massiivinen ilmestys noin luonnossa! Suorastaan porno... Voisin vaikka kesäautoksi ostaa jos lottopotti osuisi kohdalle.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Niin mitkä takuut? Tämä juttu kaiketi lähti liikkeelle vuosimallin 2008 Bemarista, jollaisessa tuskin on enää takuuta. Luonnollisesti ajatteleva ihminen vie auton takuukorjaukseen, jos siinä takuu voimassa vielä on.

Tuohon itse asiassa saa vuoden takuun/20 000 km. Koskee moottoria ja muita sellaisia pikkujuttuja.

Kävin koeajamassa tuon Bemarin ja luultavasti kaupat tehdään ensi viikolla. Haluavat mun auton vielä tarkastaa merkkiliikkeessä. Firman piikkiin ei minun.

Myöskin laittavat heidän autostaan aurauskulmat kuntoon, uudet aluvanteet ja renkaat alle, vaihtavat öljyt, suodattimet ja etupään jarrupalat ennen kauppoja.

Todella hyvältä tuo auto vaikutti vaikka en sitä ajanutkaan kuin reilut 50 kilometriä. Harvoin olen silti mitään autoa enempää ajanut ennen kaupppoja.

Ihan kivat varusteetkin tuossa on. Vakionop.säädin, parkkitutkat molempiin suuntiin, Navigointi, nahkapenkit, dvd-soitin, automaatti-ilmastointi... Melkeimpä kaikki mitä tarvii. Kattoluukkua tai panoraamakattoa ei ole mutta se nyt ei haittaa. Kilometrejä siinä on 145000, joten onhan sillä jo kurvailtu mutta niin on omallanikiin jo melkein 170 000 ja mitään vikoja ei vielä ainakaan ole esiintynyt.

Kattellaan ens viikolla josko oli uus pirssi alla.


edit. niin tää ei oo se edellisen sivun auto. Sillä oli ajettu enemmän ja oli huonommin varusteltu.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuohon itse asiassa saa vuoden takuun/20 000 km. Koskee moottoria ja muita sellaisia pikkujuttuja.

Onko suomiauto? Appiukolla on kakkosautona Italiasta laivattu 530d ja siihen on kyllä vaihdeltu kaikenlaista osaa liian pienestä akusta, automaattilaatikon kautta haljenneeseen pakosarjaan. Tyhjäkäynti ei vieläkään ole kunnossa. Loistava rassi kuitenkin ajaa ja kyllähän toi takuu tietenkin rauhoittaa mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös