Autoiluketju

  • 3 308 371
  • 18 973

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Aika usein vuotava kannentiiviste saa aikaan vaeltavan jäähdytysnesteen lämpömittarin.

Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...

-Tuntuuko keräävän painetta? Ajon jälkeen paisuntasäiliön korkki VAROVASTI auki, siis paisuntasäiliön ei jäähdyttimen. Käytä jotain pyyhettä ja ole varovainen, koska se voi ruiskia kuumaa jäähdytysnestettä. Pienet pihinät ovat ihan normaalia ja tässäkin on autokohtaisia eroja. Jos et ole ihan varma niin siirry suosiolla viimeiseen kohtaan ja maksa se pari kybää...

-Paisuntasäiliön korkki auki ja auto käyntiin, tuleeko kuplia?

-Näyttääkö jäähdytysneste öljyiseltä tai muuten paskaiselta? Onko öljy harmahtavaa? Onko öljykorkin alla sperman näköistä mönjää?

-Toisalta helpoin viedä korjaamolle ja ne testaa jollain 25egellä onko pakokaasua paisuntasäiliössä, orastavaa kannentiivistevuotoa kun saattaa olla hankala havaita.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auts. Miten varmistan vuotaako kannentiiviste? Voiko tuon tehdä ihan kotikonstein vai pitääkö viedä korjaamolle?

Yksi kaveri väitti tuota enemmänkin ominaisuudeksi mutta pakko varmistaa ettei käy mitään isompia katastrofeja...

Rommeli: en osaa selittää paremmin...

Auton käydessä jäähdyttäjään kertyy painetta, jonka voi havaita nesteen kuplimisena syylärin painekorkin alla. Kylmästä koneesta korkki auki jäähdyttäjästä tai paisuntasäiliösta ja auto käyntiin ja tarkkailemaan tilannetta.

Jos seuraat tilannetta vain auton omasta lämpömittarista, niin ne ovat yleensä viritetty käyttäjäystävällisiksi. Eli reagoivat hitaasti ja asteikko saattaa heittää. Jos on mahdollisuus saada siihen obd2-piuhalla läppäri kiinni, niin sillä saa luettua reaaliaikaisesti auton anturitiedot ja saa hyvän kuvan lämmönvaihtelusta. Noita johtoja saa Aasian suunnalta tilattua 20-30 eurolla ja netistä löytyy sopivia skannausohjelmia. Vaatii vaan hieman säätämistä sovitella läppärin ja softan asetukset paikalleen.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
5-sarjan Bemari olis kiikarissa nykyisen 320.sen tilalle. Yks mielenkiintoinen 525 farkku olis edullisella välirahalla saatavilla. 2008 3 litraisella ja 197 heppasella diesel koneella. Kilsoja siinä on rapiat 186000.. Toinen sedan sama kone, samat kilometrit mutta varustettuna parkkitutkilla. Farkussa noita ei oo. Sedan 4 tonnii kalliimpi.

Onko kokemuksia noista kellään?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jaa moottorin lämpötila... Nykyisessä öljypolttimessa (premium)
Ei ole katsottu tarpeelliseksi enää lisätä lämpömittaria perusvarustukseen.
Ehkä sen saisi lisärahalla, kuten esim. Lämmitettävät peilit.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kiitoksia vastauksista, täytyy tarkistella kuplaantumista kunhan ehdin.

Yksi kaveri oli sitä mieltä että kyseessä ominaisuus, varsinkin Fordin kiisseleissä tuttu ilmiö. Mutta varmistaa pitää ettei tule isompia laskuja, vielä kun on mahdollisuus auto laittaa vaihtoon.

Vähän muistelisin että auton lämpömittarin neulan pitäisi elää aika voimakkaasti jos kyseessä olisi kansivuoto?
 

scholl

Jäsen
Onko kokemuksia noista kellään?

Noi kilsat mua vähän huolettaisi. Mä olen ajanut aika paljon 525xi:llä, siis bensakoneisella ja siinä on kyllä ollut yllättävän paljon kaikkea häikkää. Varsinkin sähköpuolella. Aina sanotaan, että saksalaisissa autoissa ei ole vikoja jne., mutta verrattuna Chrysleriin, nimenomaan Bemari on se, jossa pitää koko ajan jotain huoltaa tai korjata.

Jatkossa ostan todennäköisesti vain italialaisia ja amerikkalaisia autoja. Peruskäyttöön voisi hankkia jonkun Alfan ja sitten viikonlopuksi Dodge Challenger SRT8:n. En vain tajua, miten hitossa 40000usd uutena maksava auto voi maksaa Suomessa 3 vuotta vanhana käytettynä 75000 euroa. Jos mä ajan vaikka 5000 kilsaa vuodessa niin kuinka helvetisti sitä co2 veroa muka pitää maksaa auton kilpiin laittaessa, koska en mä hitto vieköön mitään maailmaa tuhoa, jos ajan vain 5000km, enkä esim. 100000km. Se on vain ulkonäöltään hienoin auto, mitä on ja yli 400hv V8 on poikaa. Tuo verotus on vain niin epäoikeudenmukainen, ettei mitään halua ole sellaista Suomen kilpiin hankkia, koska siinä kokisi puhtaan oikeusmurhan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kellään palstalaisella ei varmaan ole kokemuksia MB Viton busseista/tila-autoista mutta kai jollain on pakuversiona sellainen ollut? Varsin ristiriitaisia juttuja kuulee tästä mallista, toisaalla se on maailmanhistorian paskin ja epäluotettavin auto, toisaalla luotettava ja kestävä MERSU.

No hieman yli neljä vuotta tuli ajeltua Viton pakulla - kun luovuin autosta, niin mittarissa oli hieman yli 100 000 km. Mitään vikoja ei tuona aikana ollut - vai onko ajovalon lampun simahtaminen vika?
Viton ohjaamo on muuten hämmästyttävän hiljainen ajossa - ainakin omien kokemusteni perusteella Vito on ollut pakettiautoista mukavin ajettava.

Ainoa ongelma oli se, että ilman lastia ei talviliukkailla meinaa päästä jyrkempiä mäkiä ylös - varsinkaan jos siihen mäkeen joutuu jostakin syystä kokonaan pysähtymään. Vitohan siis on takavetoinen - kuten Mersut perinteisesti muutenkin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eipä ollut nesteessä kuplia eikä öljykorkin alla tai tikussa mujua, luotettava se vissiin vain on, ominaisuus mikä ominaisuus. Kiitokset vastauksista kaikille.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
5-sarjan Bemari olis kiikarissa nykyisen 320.sen tilalle...
Onko kokemuksia noista kellään?

Onhan nuo nyt aivan jumalaisia vehkeitä ajaa. Kaverilla on e61 535d M-sport ja on kyllä selkeästi paras auto, millä olen ajanut. Jotain pieniä sähköhäikkiä tuossa oli, mm. takaluukun johtosarjasta katkesi muutamia johtoja luukun oikealta puolelta, oireilee keskuslukituksen temppuiluna, valojen toimimattomuutena jne. mutta on kuitenkin helppo remontti suorittaa itse, jos kolvi pysyy kädessä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Takuut laukeaa samantien, jos siellä on itse jotakin kolvia käytelty.

Niin mitkä takuut? Tämä juttu kaiketi lähti liikkeelle vuosimallin 2008 Bemarista, jollaisessa tuskin on enää takuuta. Luonnollisesti ajatteleva ihminen vie auton takuukorjaukseen, jos siinä takuu voimassa vielä on.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisää lämpö-aiheisia kysymyksiä.

2005 diesel-Mondeon lämpö vaihtelee aika nopeasti. Motarilla oli noin 90 astetta ja hetken kuluttua kaupungissa oli tippunut jo selvästi. Kuinka nopeasti lämpötila tuollaisessa nyky-dieselissä vaihtuu? Jotenkin tuntuu että flektistä tuo ei johdu, tosin tätä mielipidettä en osaa selittää...

Itsellä vm. 2004 diesel Mondeo ja ainakin talvella teki samaa. Mitä netinsyövereistä kaivanut tietoa, niin termostaatit kannattaisi vaihtaa. Eli sinunkin Mondeossa niitä lienee kaksi kappaletta ns. normaali termostaatti ja öljynlauhduttimen termostaatti. Itse ajattelin vaihdattaa nuo seuraavan huollon yhteydessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olipa tuossa päivänä muutamana (Suomen ainoa?) Fisker Karma lähimarketin pihalla. Aika lailla massiivinen ilmestys noin luonnossa! Suorastaan porno... Voisin vaikka kesäautoksi ostaa jos lottopotti osuisi kohdalle.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Niin mitkä takuut? Tämä juttu kaiketi lähti liikkeelle vuosimallin 2008 Bemarista, jollaisessa tuskin on enää takuuta. Luonnollisesti ajatteleva ihminen vie auton takuukorjaukseen, jos siinä takuu voimassa vielä on.

Tuohon itse asiassa saa vuoden takuun/20 000 km. Koskee moottoria ja muita sellaisia pikkujuttuja.

Kävin koeajamassa tuon Bemarin ja luultavasti kaupat tehdään ensi viikolla. Haluavat mun auton vielä tarkastaa merkkiliikkeessä. Firman piikkiin ei minun.

Myöskin laittavat heidän autostaan aurauskulmat kuntoon, uudet aluvanteet ja renkaat alle, vaihtavat öljyt, suodattimet ja etupään jarrupalat ennen kauppoja.

Todella hyvältä tuo auto vaikutti vaikka en sitä ajanutkaan kuin reilut 50 kilometriä. Harvoin olen silti mitään autoa enempää ajanut ennen kaupppoja.

Ihan kivat varusteetkin tuossa on. Vakionop.säädin, parkkitutkat molempiin suuntiin, Navigointi, nahkapenkit, dvd-soitin, automaatti-ilmastointi... Melkeimpä kaikki mitä tarvii. Kattoluukkua tai panoraamakattoa ei ole mutta se nyt ei haittaa. Kilometrejä siinä on 145000, joten onhan sillä jo kurvailtu mutta niin on omallanikiin jo melkein 170 000 ja mitään vikoja ei vielä ainakaan ole esiintynyt.

Kattellaan ens viikolla josko oli uus pirssi alla.


edit. niin tää ei oo se edellisen sivun auto. Sillä oli ajettu enemmän ja oli huonommin varusteltu.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tuohon itse asiassa saa vuoden takuun/20 000 km. Koskee moottoria ja muita sellaisia pikkujuttuja.

Onko suomiauto? Appiukolla on kakkosautona Italiasta laivattu 530d ja siihen on kyllä vaihdeltu kaikenlaista osaa liian pienestä akusta, automaattilaatikon kautta haljenneeseen pakosarjaan. Tyhjäkäynti ei vieläkään ole kunnossa. Loistava rassi kuitenkin ajaa ja kyllähän toi takuu tietenkin rauhoittaa mieltä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Saksan tuonti tuo on. Italiasta tuotuja en edes suostu katsomaan.
Jos takuu oikeasti kattaa vuoden /20 000 km ja autolla on ajettu 145 000 km mittarin mukaan niin kyllä kannattaa lukea oikeasti mitä se takuu kattaa. Helposti voisi kuvitella ettei oikein mitään siten että et itse joutuisi maksumieheksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Saksan tuonti tuo on. Italiasta tuotuja en edes suostu katsomaan.

Pääsääntöisesti samat kikkareet esim talvea ajatellen on saksalaisessa ja italialaisessa. Eri asia taas tietenkin, jos auto on ollut Suomessa jo hetken ja nähnyt talvia. Mun mielestä sen tuontiauton "edun" kuitenkin hieman menettää, jos ostaa tuontipelin Suomesta liikkeestä.

Knoppina lisätään vielä esim Vehon kanta tuontiautoihin, joille lasketaan vaihtoarvoa 25% vähemmän kuin vastaavalle suomalaiselle.
 

12961

Jäsen
Olipa tuossa päivänä muutamana (Suomen ainoa?) Fisker Karma lähimarketin pihalla. Aika lailla massiivinen ilmestys noin luonnossa! Suorastaan porno... Voisin vaikka kesäautoksi ostaa jos lottopotti osuisi kohdalle.

Kyllä noita on Uudestakaupungista ollut ajossa jonkinlaisina koeajoautoina. Turussa tuollaisella pyörittiin lähes jokaisena kauniina kesäpäivänä vuosi sitten. Mahtoikohan olla noita samoja testikäytössä olevia autoja, vai onkohan tuollainen ollut oikein asiakastoimituksessa?
 

Veijari

Jäsen
Vaimo haluaisi päivittää Skoda Fabiansa johonkin uudempaan, väitti haaveilleensa Volvo C30:stä mutta mä sain pelkästä ajatuksesta pientä ihottumaa. Mä ehdotin Audi A1:stä, mutta ei kuulemma kelpaa. Bmw 1-sarjalaiselle sanoi ehkä. Mitä suosittelette tai olette suosittelematta?
Budjetti vois olla 20k€, bensakone, 3- tai 5-ovinen hb, mahdolisesti automaattilaatikolla mutta ei ole vaatimus, automaatti-ilmastointi, vakkari yms perusvarusteet on hyvä olla. Kilometrejä tulee vuodessa alle 10tkm, joten ei se pieniruokaisuuskaan ole vaatimus. Skoda on ollut pirun luotettava peli tekniikaltaan mutta alkaa pelleistä ruostumaan jo 5 vuoden ikäisenä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä noita on Uudestakaupungista ollut ajossa jonkinlaisina koeajoautoina. Turussa tuollaisella pyörittiin lähes jokaisena kauniina kesäpäivänä vuosi sitten. Mahtoikohan olla noita samoja testikäytössä olevia autoja, vai onkohan tuollainen ollut oikein asiakastoimituksessa?

Vaikea sanoa, tilapäisrekisterissä (punavalkoiset tarrat) oli ja joku juppipariskunta sillä kurvaili.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
väitti haaveilleensa Volvo C30:stä mutta mä sain pelkästä ajatuksesta pientä ihottumaa.

Mikäs vika tuossa? Tyylikäs peli minusta (ainakin paljon nätimpi kuin susiruma BMW 1-sarja), ja käsittääkseni ei muutenkaan mikään paska auto. Eräällä sukulaisella on ollut tuollainen jo monta vuotta ja ei tuossa kuulemma isommalti ole vikoja ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös