Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 673
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aina kannattaa luottaa tyyppiin joka puhuu Volkswagen Groupin tuotteista ikivanhalla VAG-nimellä. Sama hyypiö varmaan shoppailee Kansassa ja tankkaa Finnoililla.
Aina kannattaa luottaa tyyppiin, joka ei usko tutkimustietoa, vaan antaa mielikuvien mennä edelle. No, sama tuo sinänsä on mulle, kuka milläkin ajaa tai mistäkin tykkää, mutta näemmä on monelle aika iso ongelma, jos joku japanilaisella ajaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mites Seat Leon, TSI-koneella? Viime kesänä hankittiin ja tuo 1,4l TSI on kyllä mukavan ärhäkän oloinen ja mukavan pieniruokainen.

En suosittele ainakaan tuota 1.4TSI-konetta. Tässä vähän faktaa miksi se ei ehkä ole paras mahdollinen. Samaa laatua kuin DSG-askitkin.

Noista siis hajonnut jakoketjuja, turboja ja sekalaista sälää.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Olisiko jotain faktaa ongelman laajuudesta? Hajoaako niitä 1 miljoonasta vai useammin? Harvemmin? Ei enää?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
En suosittele ainakaan tuota 1.4TSI-konetta. Tässä vähän faktaa miksi se ei ehkä ole paras mahdollinen. Samaa laatua kuin DSG-askitkin.

Noista siis hajonnut jakoketjuja, turboja ja sekalaista sälää.

Jees, varsinkaan käytettynä noita ei kannata ostaa. Osassa on jo toinen moottori menossa, vaikka on vähäiset kilometrit. Innovatiivista periaatteessa, mutta käytännössä toteutus ei ole paras. Seuraava samalla periaatteella tehty moottori saattaa toki olla hyvä, mutta en suosittele minäkään ryhtymään moottorin testaajaksi omassa autossa. Onhan VAGilla hyviäkin moottereita erityisesti deisel puolella. Kannattaa ennemmin harkita niitä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En suosittele ainakaan tuota 1.4TSI-konetta. Tässä vähän faktaa miksi se ei ehkä ole paras mahdollinen. Samaa laatua kuin DSG-askitkin.

Tämä on taas tätä perinteistä. Mietitäänpä, kuinka paljon näitä kyseisiä moottoreita ja DSG-vaihteistoja liikkuu Suomen maanteillä? Sitten kun aletaan peilaamaan lukumääriä näihin ongelmatapauksiin, niin en usko, että prosentuaalisesti olisi kauheaa määrää? Oma auto toimii ainakin kyseisellä moottorilla ilman ongelmia.

Vanhemman sukupolven DSG-vaihteistot ovat aivan susia ja autoliikkeet eivät kovin mielellään ota sellaista autoa vaihdossa, mihin ei ole tehty DSG-huoltoa. Ei nyt tule mieleen, mikä siitä hajoaa, mutta juuri viime viikonloppuna oli siitä puhetta sukulaisen kanssa, joka on XXX-liikkeessä töissä.
 
Viimeksi muokattu:

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Onhan se erikoista, että autossa on jossain erässä valmistusvika, ja se korjataan ja maahantuoja sen myös tiedottaa, niin sen perusteella autoa pitäisi välttää? Ymmärrän sen hysterian käytetyn kohdalla jotenkin, mutta en uuden.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
En suosittele ainakaan tuota 1.4TSI-konetta. Tässä vähän faktaa miksi se ei ehkä ole paras mahdollinen. Samaa laatua kuin DSG-askitkin.

Noista siis hajonnut jakoketjuja, turboja ja sekalaista sälää.

No tuossahan on puhe pääasiassa noista ensimmäisen generaation tsi-koneista. Lisäksi Seatissa on eri koneet kuin VW:lla ( 1,4TSi on VWllä eri malli kuin Audilla ja Seatilla), juttu antoi ymmärtää että noita on ollut pääasiassa VW:n malleissa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onhan se erikoista, että autossa on jossain erässä valmistusvika, ja se korjataan ja maahantuoja sen myös tiedottaa, niin sen perusteella autoa pitäisi välttää? Ymmärrän sen hysterian käytetyn kohdalla jotenkin, mutta en uuden.

Kuka oikeasti haluaa ostaa auton, jonka voisi kuvitella paskovan heti kättelyssä? Yleensä uusi auto ostetaan, jotta sillä pääsee liikkeelle aina kun autoa tarvitsee.

Jännä juttu muuten tuo VAG (vai mikähän sitten nykyään lienee). Kun moista erehtyy jossain foorumilla haukkumaan ja jopa kaivamaan tietoa väitteidensä tueksi, löytyy samalla sekunnilla sata fanaattista puolustajaa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kuka oikeasti haluaa ostaa auton, jonka voisi kuvitella paskovan heti kättelyssä? Yleensä uusi auto ostetaan, jotta sillä pääsee liikkeelle aina kun autoa tarvitsee.

Joo, et sitten jaksanut lukea niitä linkkejä. Eli tiivistän: yhdessä erässä moottoreita oli valmistusvika. Moottorit korjattiin ja rakennetta muutettiin. Kyseistä moottoria ei siis enää valmisteta. Mitä tässä siis pitäisi vältellä?
 

julle-jr

Jäsen
Mutta jos on se 20keur käytössä, niin onhan sillä fiiliksen puolesta eroa, ostaako Corollan vai Giuliettan. Turha siinä on viisastella, että eihän se fiilis 170hv:n moottorista ole mitään verrattuna Bugatti Veyroniin.
No ehkä olen sitten vain erilainen, kun en todella keksi mikä niin erilainen fiilis olisi vaikkapa noiden kahden mainitsemasi välillä. Ehkä se johtuu siitä, että minusta autolla on olennaisinta päästä paikasta toiseen, siis jos puhutaan näistä jokaisen työssäkäyvän ulottuvilla olevista autoista. Hienot autot ovat sitten erikseen, ymmärrän esimerkiksi sen, että jollain Ferrarilla ajamisesta saa erityistä fiilistä. Mutta jos puhutaan Audeista, Toyotoista, Volvoista tai Alfoista, niin niistä ei minusta mitään fiilistä irtoa mistään. Ne ovat kaikki halpoja perusautoja, joilla normiväestö, johon minäkin kuulun, ajaa. Eri maissa sitten näkee enemmän kenties Corolloja kun taas toisaalla Giulietat ovat niitä joita tulee koko ajan vastaan. Yhteistä on se, että ne ovat perusautoja, joita esimerkiksi Euroopassa on paljon, ei mitään ihmeellisiä.

Toki ajo-ominaisuudet yms. vaihtelevat ja sikäli ymmärrän miksi joku päätyy tiettyyn merkkiin tai malliin. Tai jos joku arvostaa jotain helvetin ilmastoinnin namiskoiden tuntumaa tai jakkaran sähkösäätöä, niin sitten varmaan valitsee auton, josta nuo löytyy. Ei mikään noista ominaisuuksista kuitenkaan tee autosta vielä kovin ihmeellistä. Sen sijaan tasaisen tappava luotettavuus jo tekeekin autosta spesiaalin. Ei ole helppoa rakentaa laitetta, joka kestää aina vaan. Sellaisesta ehkä voikin jopa saada jotain fiilistä, onhan laadukas insinöörityö sykähdyttävää.

Avoautopointti on kyllä relevantti, toki siinä erilainen tunnelma on kun tuuli hulmuttaa hiuksia. Melu on kuitenkin kova, joten itse en arvosta. Haluan kuunnella radiota ajaessani, Suomessa mieluiten Radio Suomea tai Yle Puhetta. Mutta kai se avoautoilu voi kivaa olla, varsinkin jos ei muuten saa raitista ilmaa. Museautoista saadun fiiliksen ymmärrän myös kyllä hyvin. Onhan historian siipien havina aina hienoa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onhan se erikoista, että autossa on jossain erässä valmistusvika, ja se korjataan ja maahantuoja sen myös tiedottaa, niin sen perusteella autoa pitäisi välttää? Ymmärrän sen hysterian käytetyn kohdalla jotenkin, mutta en uuden.

Maahantuoja ei ole tiedottanut asiasta mitään, eikä ole ollut takaisinkutsua, jossa nuo vialliset olisi korjattu(nokkaketju, turbon öljyputki). Maahantuoja/jälleenmyyjä on vierittänyt kuluja mahdollisuuksien mukaan omistajalle, joka maksaa tai sitten tappelee/ei maksa/maksaa mahdollisimman pienen osan. Myös jälleenmyyjät ovat kusettaneet asiakkailta osan korjaushinnasta, vaikka tehdas on kompensoinut koko korjauksen.

Tulee mieleen Chevy Nova, jonka vikoja ei kannattanut korjata, koska kuolemat oli halvempi korvata, kuin muuttaa auton perusrakennetta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaapa mulkut ja niiden jatkeista tietävät, että onko se Bemarin kaksilitrainen diesel ihan paska? Siis N47-kone, esimerkiksi vuosimallin -08 520d ja 320d:ssä. Eikö näissä jotain jakopään hajoamisia ole raportoitu? Uskaltaako ostaa, esim runsaat 100tkm ajettuna?

Vanhempi M47 olisi kai luotettavampi, mutta ainakin ilmoitetut kulutuslukemat ovat selkeästi huonommat?

Muuten vituttaa kun pitäisi ostaa diesel farkku automaatti joka menisi motarilla about 6 l/100km, budjetilla alle 25k€, mutta kaikki vaihtoehdot on paskaa. Joo about tuhat nettiauton Skoda Octaviaa osuu spekseihin, mutta kävin sellaisen koeistumassa, ja fiilis oli vahvasti sama kuin vm -89 Golffissa, joten lähdin menemään. Kävin koeajamassa myös vm 2009 1.9TTID Saab 9-3:sta, jossa toki vääntöä oli saatanasti, mutta kakkosautona toimiva 9-5 aiheuttaa sen, että mitään wow-fiilistä ei tästä valesaabista synny. Loput vaihtoehdot onkin sitten se Skoda erilaisilla logoilla, tylsistä tylsin V50 tai edellämainitut Bemarit.

Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Muuten vituttaa kun pitäisi ostaa diesel farkku automaatti joka menisi motarilla about 6 l/100km, budjetilla alle 25k€, mutta kaikki vaihtoehdot on paskaa. Joo about tuhat nettiauton Skoda Octaviaa osuu spekseihin, mutta kävin sellaisen koeistumassa, ja fiilis oli vahvasti sama kuin vm -89 Golffissa, joten lähdin menemään. Kävin koeajamassa myös vm 2009 1.9TTID Saab 9-3:sta, jossa toki vääntöä oli saatanasti, mutta kakkosautona toimiva 9-5 aiheuttaa sen, että mitään wow-fiilistä ei tästä valesaabista synny. Loput vaihtoehdot onkin sitten se Skoda erilaisilla logoilla, tylsistä tylsin V50 tai edellämainitut Bemarit.

Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.
Aika paha noiden lisäksi enää mitään löytää. Yksi Alfa 159 näyttää löytyvän, mutta miten lienee Alfan laadun kanssa (ja kulutuksen)? Fiilistä noissa taitaa kyllä olla.

Audi A6 näyttää sopivan noihin spekseihin (tosin mainitsit jo Skodan eri logoilla), samoin kuin Mersun C-sarjan farkku.
Sitten on tietty kaiken maailman Opel Insigniaa sun muuta Mondeota yms, mutta vähän tuntuu siltä että haet jotain ihan muuta...
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Loput vaihtoehdot onkin sitten se Skoda erilaisilla logoilla, tylsistä tylsin V50 tai edellämainitut Bemarit.

Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Luetko siis Audin noihin Skodan eri logoihin?

Noilla antamillasi spekseilla saisi sen ~5 vuotta vanhan A6:sen 2.7:lla TDI-koneella ja about 100 000 ajettuna. Varmasti mukavaa kyytiä ja hyvillä varusteilla. En pitäisi henk. koht. yhtään huonompana vaihtoehtona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luetko siis Audin noihin Skodan eri logoihin?

Noilla antamillasi spekseilla saisi sen ~5 vuotta vanhan A6:sen 2.7:lla TDI-koneella ja about 100 000 ajettuna. Varmasti mukavaa kyytiä ja hyvillä varusteilla. En pitäisi henk. koht. yhtään huonompana vaihtoehtona.
No A4 ei oikein maistu, mutta A6 on jo ihan ok. Tuo 2.7 taitaa vaan kulutella hiukan liikaa, ja tahtoo karata budjetin ulottumattomiin kohtuu kilometrisenä. Onhan niitä kaksilitraisenakin jonkunverran.

Insignia on minusta sedanina vai coupena hyvän näköinen, mutta farkku ei ole yhtä kaunis. En ole koeajanut tosin, eikä Opelin dieselin taloudellisuudesta ole tarkkaa kuvaa. C-mersu on niillä ei-pyöreillä lampuilla ja päivitetyllä sisustalla (-08?) ihan hyvännäköinen.

Oliko tuosta Bemarin nelipyttyisestä dieselistä jollain mielipidettä/tietoa?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Oliko tuosta Bemarin nelipyttyisestä dieselistä jollain mielipidettä/tietoa?

Siis, olet kuullut jostain, että nuo nelipyttyiset kaksilitraiset dieselit olisivat jakopäästään hajonneet?

Noissa -08 vuosimallin 3-sarjan 2 litraisissa (177hv) dieseleissä on se ero pari vuotta vanhempaan 2 litraiseen (163 hv), että jakopää on päinvastaisella puolella. Jos se hajoaa, sen korjaaminen maksaisi enemmän. Minä en kuitenkaan ole kuullut tai ainakaan muista kuulleeni, että niitä olisi hajonnut. Ketjullahan ne kuitenkin on.

Minulla on ollut tuota edeltävää korimallia oleva 3-sarjan kaksilitrainen taannoin ja se oli aivan perkeleen hyvä. Kulutti todella vähän (4.8 litraa maantieajossa) ja kuitenkin oli ripeä liikkeinen. 2008 vuosimalli on taas vielä taloudellisempi ja samalla ripeämpi. Vaikkei minulla mitään käyttökokemusta niistä ole, niin voin silti tuota Bemaria suositella. Kaverin mukaan, hänen korjaamollaan tulee enempi tuon ikäisiä Audeja kalliisiin remontteihin, kuin Bemareita. Ja hän on kuitenkin tietyissä piireissä tunnettu siitä, että osaa Bemarit hyvin ulkoa ja siten Bemareita hänellä on jatkuvasti asiakkaana.

Oletko muuten ottanut selville merkkiliikkeiden taholta huoltohinnastoja noista ajattelemistasi merkeistä?

Sen verran vielä, että 5-sarjassa on isompi riski kohdata sähkövikoja, kuin 3-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis, olet kuullut jostain, että nuo nelipyttyiset kaksilitraiset dieselit olisivat jakopäästään hajonneet?
Joo, no bemarifoorumeilta olen jotain lukenut, mutta kun noissa merkkifoorumeissa on aina se, että vikaketjun kun lukee, niin saa kuvan että aivan varmasti autosta suurinpiirtein tulee imuläpät ja jakopää metallisilppuna pakoputkesta ulos. Siksi kysyin, että mikä mahtaa olla ongelman laajuus yleisesti.
n47 moottori | BMWforum.fi

En ole huoltohintoja selvittänyt, pitäisi varmaan, mutta en usko että se päätökseeni (tai vaimon päätökseen, let's be honest) vaikuttaisi. Jos merkkihuolto on kallis, teetän yksityisellä.
 

12961

Jäsen
No A4 ei oikein maistu, mutta A6 on jo ihan ok. Tuo 2.7 taitaa vaan kulutella hiukan liikaa, ja tahtoo karata budjetin ulottumattomiin kohtuu kilometrisenä. Onhan niitä kaksilitraisenakin jonkunverran.

2.7 ei kaiketi kuluta kovinkaan paljoa ainakaan etuvetoisena. Asiakkaalla oli tuollainen, ja ainakin kovin kehui pientä kulutusta suhteessa koneen ominaisuuksiin. Värikynän määrästä on vaikea sanoa.

Eri asia on se, onko etuvetoinen Audi mistään kotoisin. Melkein sanoisin, että olympiavolkkarissa torsen-Quattro on se mikä todella erottaa sen konsernin muista tuotteista.

Mitäs fiilistuotteita Jaguarilta saa 25 kiloeurolla? Alkaisiko saamaan Saksasta tuotuna kunnollisia S-type 2.7 dieseleitä? Noita tosin ei farkkuina ole, mutta autossa on kyllä muistaakseni kivaa meininkiä. X-type on vähän tylsähkö, toki saatavilla farkkuna.

Bemarin 2-litrainen diesel oli aika miellyttävä ajettava, pikkuveli ajeli jonkin aikaa 120d:lla, jota tuli jonkun verran kokeiltua. Muistaisin moottorin ääntenkin olleen polttonesteestä huolimatta aika mukavat. Tuo taisi mennä 70t ajettuna vaihtoon, joten pitkän tähtäimen kestävyydestä ei ole kokemusta. Ajamisen meininkiä tuossa pikkubemarissa kyllä oli kunhan ei tarvinnut ajaa suoraan yli 60km/h vauhtia, meni ihan helvetin levottomaksi eikä korjaantunut pyöränkulmilla eikä renkailla. Onko 3-sarja samaa maata, sitä en tiedä.

E61-koppaisesta vitosesta on muutama sata kilometriä kokemusta (530d aut.), ja miellyttävä kärryhän tuo on. Uskoisin, että viiskakskymppisessä jää väistämättä kaipaamaan lisää potkua.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Jos haluat ehdottomasti saksalaisen auton, niin yksi vaihtoehto voisi olla vielä Mondeo farmari. Sehän on tunnetusti tilava ja varsinkin motarilla menee kuin juna, ja automaatillakin pitäisi kulutuksen jäädä kuuden pintaan, ellei jopa alle. Olen joskus kokeillut ajaa juuri pidemmän siirtymän vastaavalla ja kokemus oli positiivinen. Konekin on vääntävä, vaikka toki se on kaikkissa nykydieseleissä.
Audi on toki erittäin hyvä vaihtoehto myös, mutta itse en lähtisi maksamaan sitä lisähintaa, minkä volkkarin logon vaihto keulalla aiheuttaa. Mutta makuasioitahan nämä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen ajatellut ryhtyä kapitalistisiaksi - ja nyt on ruvennut himottamaan Mercedes Benzin C-sarjalaisen hankinta. Kyseessä siis sedan ja uusi auto - moottorin olomuotoa en ole vielä osannut päättää, siis että pitääkö sen olla bensa vai tiisseli.
Mersujen myyjät tietenkin ylistävät tätä C-sarjaa maasta taivaisiin, mutta ajattelinpa kysäistä josko tämän palstan immeisillä olisi tuosta C-mallista kokemuksia?

edit: tarkemmin ajatellen tuo kapitalistisika-nimitys pitänee vaihtaa kapitalistiporsaaksi, koska tämä C-Mersuhan on kuitenkin melko pienikokoinen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Start & stop

Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Bemarin 2-litrainen diesel oli aika miellyttävä ajettava, pikkuveli ajeli jonkin aikaa 120d:lla, jota tuli jonkun verran kokeiltua. Muistaisin moottorin ääntenkin olleen polttonesteestä huolimatta aika mukavat. Tuo taisi mennä 70t ajettuna vaihtoon, joten pitkän tähtäimen kestävyydestä ei ole kokemusta. Ajamisen meininkiä tuossa pikkubemarissa kyllä oli kunhan ei tarvinnut ajaa suoraan yli 60km/h vauhtia, meni ihan helvetin levottomaksi eikä korjaantunut pyöränkulmilla eikä renkailla. Onko 3-sarja samaa maata, sitä en tiedä.

E61-koppaisesta vitosesta on muutama sata kilometriä kokemusta (530d aut.), ja miellyttävä kärryhän tuo on. Uskoisin, että viiskakskymppisessä jää väistämättä kaipaamaan lisää potkua.

Tuon uraherkkyyden saa pois tai ainakin lievennettyä tuntuvasti vaihtamalla alatukivarsien takahelat vahvistettuihin heloihin. Hinta eroa alkuperäisellä ja vahvistetulla taisi olla vain parikymppiä /pari. Noin 80euroa maksaa nuo vahvistetut. Jostain syystä nuo alkuperäiset ovat ihan luttanoita.

Mitä tulee tehoon, niin kyllä tuo kaksi litrainen liikkuu varsin hyvin. 177 heppaa ja päälle 300newtonia riittää monelle. Tietysti jos erehtyy ensin kolmi litraisen ostamaan, niin sitten sitä tehoa varmasti kaipaa jos siirtyy kaksi litraiseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?

Ainakin uusissa E-sarjan Mersuissa löytyy automaateistakin tuo ja sen saa nappia painamalla kytkettyä pois kesken ajon. Todennäköisesti jostain asetuksista sen saa kokonaan laitettua pois jos haluaa. Ja mersulla tuo ainakin on rasittava, kun joka kerta vauhdin pysähtyessä auto sammuttaa moottorin ja 3 sekuntia tuosta nostat jalan jarrulta niin se käynnistyy taas.
 

12961

Jäsen
Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?

Omassa autossa ei ole vielä ollut, mutta kolmea olen koeajanut, pelkkiä automaatteja. Ainakin X5:ssä, Touaregissa ja 5-sarjan bemarissa tuollaiset oli. Käytännössä toimintaa ei huomannut ollenkaan, kone oli käynnissä välittömästi kaasunpainalluksesta, ja ainoa todellinen huomio oli "tyhjäkäynnin" hiljaisuus. Vähän tahtoi hämätä kun kone ei käynytkään risteyksissä. Pientä tottumista taitaisi vaatia, jos päiivittäisessä käytössä tuollainen olisi.

Mitään rakoa ei ainakaan näissä mitenkään pääse syntymään, automaattina nuo ainakin reagoivat kaasuun 100% samalla tavalla kuin perinteinen, jatkuvasti käyvä kärry.

Tulevaisuus näyttää miten paljon enemmän nämä polttavat starttimoottoreita kuin perinteisesti tyhjäkäyntiä käyvät moottorit.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös