Autoiluketju

  • 3 308 415
  • 18 973

julle-jr

Jäsen
HJOLin spekseillä ottaisin ehkä Volvo V50:n. Parilla kymmenellä tonnilla saa kohtuullisesti ajetun Volvon ihan ok varusteilla. Esim. 2-litraisella dieselkoneella pärjää Suomen oloissa loistavasti. Usein varusteluun kuuluu myös mm. polttonestekäyttöinen lämmitin, joka on mielestäni pohjolassa aika ehdoton varuste. V50:n ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja lisäksi ulkonäkö on erittäin tyylikäs, klassisen ajaton ilman kommervenkkejä.

Giuletalla en ole ajanut, mutta ulkonäkö ei minusta ole yhtä selkeän rauhallisen tyylikäs kuin esimerkiksi saksalaisissa ja ruotsalaisissa autoissa. Civic on varmasti kestävyysmielessä todella hyvä auto, mutta siinäkin ulkonäkö on suuri miinus. Mazda 3:n rengasmelu on melko korkealla tasolla, mutta jos se ei haittaa, niin miksei olisi ihan ok auto tuokin.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos on monimutkaisia juttuja autossa niin tottakai joku voi joskus hajota verrattuna johonkin peruspappatunturi Toyotaan, missä vaikein tekninen ratkaisu on kuljettajan lippiksen suunta.

Vittu mitä touhua, että joku ehdottaa jotain riisikuppia tai koiransyöjien korealaisia hojohojokirppuja Alfan kanssa samassa viestissä. Pakko lyödä kohta itseäni vasaralla päähän, sen verran sekaisin jengi on.

Kerrotko mitä teknisesti edistyneempiä ja "monimutkaisempia" yksityiskohtia vaikka tuossa uudessa Giulietassa on uuteen Corollaan verrattuna? Entä kuinka paljon Alffat ovat teknisesti edistyneempiä esim. Toyota Priukseen verrattuna?

Ja mitä tulee näihin koiransyöjien Korelaisiin mitä nyt sitten ikinä ovatkin, niin ne nyt sattuvat olemaan selvästi laadukkaampia kuin Alffat (ja volkkarin tekemät paskat=audi) sikäli kun laatu mitataan kestävyydessä. Eiväthän nämä nyt tietysti yhtä kestäviä ole kuin aidot japanilaiset, mutta hinta/laatusuhde on kohdallaan.

Olen aikaisemmin tässä ketjussa todennut, että alffa todennäköisesti on täysin ongelmaton ensimmäiselle omistajalleen. Arvonsa se tosin säilyttää melko huonosti. Se on ostajasta kiinni preferoiko hän luotettavuutta, tyyliä, ajettavuutta vai jotain muuta.
 

12961

Jäsen
Olen aikaisemmin tässä ketjussa todennut, että alffa todennäköisesti on täysin ongelmaton ensimmäiselle omistajalleen. Arvonsa se tosin säilyttää melko huonosti. Se on ostajasta kiinni preferoiko hän luotettavuutta, tyyliä, ajettavuutta vai jotain muuta.

Näinhän se on, preferenssikysymyksiä. En vaan oikein osaa kuvitella, miten kuskille/omistajalle voi tuottaa mielihyvää se, että auto on teknisesti mahdollisimman kestävä ja luotettava, mutta tyylillisesti sekä ajettavuudeltaan kaikille sopiva, tasaisen harmaa massavekotin, esimerkkinä Corolla ja nykyään myös Skoda Octavia.

Jos minun pitäisi ostaa auto ja ensimmäinen kriteeri olisi tekninen luotettavuus, niin varmaan ostaisin suht vähän ajetun, pari-kolme vuotta vanhan E-sarjan mersun nelipyttyisellä dieselkoneella ja automaattivaihteisena. Noita on liikenteessä helvetisti niin taksissa kuin muutenkin, ja mersussakin on se tietty fiilis, joka kyllä toimii. Mesen ratin takana menee naama virneeseen, vaikka ajettavuudesta tai ominaisuuksista ei mitään erikoista löytyisikään. Mese on aina mese. Toyotasta tai Skodasta en saa mitään fiiliksiä kuskin penkiltä, en myöskään peruskorealaisista, uutta Genesis coupea en ole tyypittänyt, se voisi kieltämättä tehdä poikkeuksen.

Aika helppo keino erottaa saksalainen ja japanilainen laatu toisistaan autoissa on esim. ilmastoinnin säätimet. Bemarissa säätimet ja napit ovat jämäköitä ja tuntuma on hyvä, toyotassa napit ovat kyllä täysin toimivia ja varmasti myös erittäin hyvin käyttöä kestäviä, mutta käyttötuntumassa on yleisesti todella suuri ero, samoin designissa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Jos minun pitäisi ostaa auto ja ensimmäinen kriteeri olisi tekninen luotettavuus, niin varmaan ostaisin suht vähän ajetun, pari-kolme vuotta vanhan E-sarjan mersun nelipyttyisellä dieselkoneella ja automaattivaihteisena. Noita on liikenteessä helvetisti niin taksissa kuin muutenkin, ja mersussakin on se tietty fiilis, joka kyllä toimii.

Mersussa on kyllä aina tietty fiilis, mutta kymmenisen vuotta sitten tapahtunutta laadun notkahdustahan se ei ole ottanut kiinni. Tämä on tietysti aika erikoista Saksalaiselta valmistajalta. Pahin murheenkryynihän on ollut juuri E-sarja, joten sitä nyt ainakin välttäisin, jos ei sitten varaudu pitämään autoa pajalla määrittelmättömien sähkövikojen takia.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä on tietysti aika erikoista Saksalaiselta valmistajalta.

Ennemminkin tyypillista Saksalaiselle valmistajalle. Tuleehan sieltä kaikenmaailman VAGinaa, Fordia ja Ooppelia. (Joista viimeksimainitun laatu on parantunut huomattavasti). Mutta ei ole mersut sitä samaa kuin ennen ja myös Toyotan laatukin on vähän heikentynyt aivan viimevuosina, ollen silti hyvää. Korealaiset taas ottavat kokoajan isoja askeleita parempaan suuntaan.

12961:lle sanoisin, että ottaisin itse Mersun sijaan mielummin Lexus merkkisen laadukkaan "Toyotan" jossa on sitä jotain samalla tavalla kuin mersussa. Diesel tekniikassa saksalaiset tosin ovat Japanilaisia edelle, ei kestävyydessä vaan muiden ominaisuuksien suhteen.

Tosin eipä nykyisessä Subarussanikaan valittamista ole vaikkakin ulkonäkö on jo hieman vanhahtava, mutta se mistä tykkään ko. autossa ei ole mitkään ilmastoinnin nappulat vaan aivan eri asiat:)
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mitä tulee näihin koiransyöjien Korelaisiin mitä nyt sitten ikinä ovatkin, niin ne nyt sattuvat olemaan selvästi laadukkaampia kuin Alffat (ja volkkarin tekemät paskat=audi) sikäli kun laatu mitataan kestävyydessä. Eiväthän nämä nyt tietysti yhtä kestäviä ole kuin aidot japanilaiset, mutta hinta/laatusuhde on kohdallaan.

Olen aikaisemmin tässä ketjussa todennut, että alffa todennäköisesti on täysin ongelmaton ensimmäiselle omistajalleen. Arvonsa se tosin säilyttää melko huonosti. Se on ostajasta kiinni preferoiko hän luotettavuutta, tyyliä, ajettavuutta vai jotain muuta.

Mikä on aito japanilainen, ja mikä on epäaito-japanilainen? On kyllä aika pohjalla, jos joutuu ostamaan feikin riisikupin. Ja milläköhän helvetin perusteella jotkut korealaiset paskat ovat laadukkaampia kuin Audit? Jotka eivät muuten tule Wolfsburgista vaan Ingolstadtista. Mutta toki proleilla, joilla ei ole Audiin varaa, on tärkeintä tuputtaa jotain itse keksimäänsä VAG-propagandaa.

Ja minulle on aivan sama, jos joku preferoi mieluummin Hyundaita, Kiaa tai pahimpia riisikuppeja (lue: Nissan tai Toyota) kuin Alfaa. Se on vähän sama, pukeutuuko ulkoillessaan Erätukusta ostettuun tuulipukuun vai Peakin tai Arc'teryxin Gore-kledjuihin. Toki monilla on tärkeintä, että sulautuu harmaaseen massaan, jolloin toki Erätukusta ostettu sininen tuulipuku (ja vaimolle samanlainen punaisena) + Kia on täydellinen yhdistelmä. Silloin toki joku Giulietta näyttää liian omaperäiseltä.

Kysehän on lähinnä siitä, pitääkö autoa vaan kulkuvälineenä paikasta A paikkaan B, vai haluaako saada jotain fiilistä, kun ajaa autoaan (tai ylipäänsä kun näkee autonsa). Ihmisillä on eri preferenssejä, ei siinä mitään.
 

12961

Jäsen
Mersussa on kyllä aina tietty fiilis, mutta kymmenisen vuotta sitten tapahtunutta laadun notkahdustahan se ei ole ottanut kiinni. Tämä on tietysti aika erikoista Saksalaiselta valmistajalta. Pahin murheenkryynihän on ollut juuri E-sarja, joten sitä nyt ainakin välttäisin, jos ei sitten varaudu pitämään autoa pajalla määrittelmättömien sähkövikojen takia.

No, oma arvio tuosta perustuu lähinnä siihen, että työkaveri on mersumies ja vaihtaa autoa kohtuullisen usein. Tuo on ajellut juurikin vanhoilla pirsseillä, nyt alla on 2009-mallinen E220 cdi, vastaavia ovat olleet aiemmatkin. Yhdessä automaattilaatikko oli välillä omituinen (tosin kilsojakin oli jo yli 450tkm), muuten noissa yli 200t ajetuissa taisivat ne sähköviat olla tullut jo korjatuiksi, kun mitään sähköpuolen vikoja ei ole ollut. 6 kpl on tuolla noita W211-koppaisia ollut, asiallisilta laitteilta ovat vaikuttaneet.

Vaihdettiin autoja jokin aika sitten yöksi, ja kyllä 254tkm ajettu 2009-mallinen E-sarjan mese vaikutti kilometreihinsä nähden todella siistiltä ja asialliselta, mukaanlukien vaihdelaatikon toiminta. Lisäksi tuolla saa huomattavasti munakkaampaa kyytiä kuin upouudella Corollalla. Autojen hintatasohan taitaa olla jo niin päin, että uusi Corolla on kalliimpi.

Olen kyllä Lexustakin kokeillut (IS, GS, RX), muiden premium-merkkien joukossa nuo ovat olleet ajettavuudeltaan ihan yhtä tylsiä kuin Corollatkin. Ominaisuudet ovat tasapaksut, eikä Lexuksissa ole juuri särmää eikä tunnelmaa. Sisältä nuo ovat melkoisia muropakettiavaruusaluksia, erityisesti IS.

Aika lailla tämä on makuasia, josta on turha kiistellä. Voisin verrata tätä rannekellon ostamiseen. Teknisiltä ominaisuuksiltaan (tarkkuus) patterikellot ovat mekaanisia vastaavia huomattavasti parempia sekä useita kymmeniä kertoja halvempia. Silti ranteesta löytyy monen tonnin Omega eikä tarkempi parin kympin Swatch. Ei auton ostaminen ole läheskään kaikille järki- vaan tunnevalinta. Ihmisillä on eri kriteerit tehdä näitä valintoja, onneksi valinnanvaraa on suuntaan ja toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uusi Giulietta on mielestäni loistava auto. Hieno design, hyvät moottorit etc. Noista vaihtoehdoista ehdottomasti paras.

Vittu mitä touhua, että joku ehdottaa jotain riisikuppia tai koiransyöjien korealaisia hojohojokirppuja Alfan kanssa samassa viestissä. Pakko lyödä kohta itseäni vasaralla päähän, sen verran sekaisin jengi on.

Schollin kanssa samoilla linjoilla. Jos JHOL Giuliettaan riittää kukkaro, niin se on noista oikeastaan selvä valinta. Ulkonäkö on lähes tyrmäävä tuon kokoiseksi autoksi ja tehoja löytyy erityisesti 1,4 multiairista, jossa 170 hevosvoimaa. Valittiin jopa jossain vertailussa maailman parhaaksi moottoriksi? Takanakin mahtuu pieni aikuinen istumaan ja tavaratila on kasvanut 147 ajoista Alfassa kohtalaisesti. Ja mikä tärkeintä, kun kerrotte tutuille uuden auton hankkimisesta niin saatte oikeasti kehuja, ettekä mitään joo onhan toi kiva... kommentteja. Ei tarvitse siis häpeillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se on vähän sama, pukeutuuko ulkoillessaan Erätukusta ostettuun tuulipukuun vai Peakin tai Arc'teryxin Gore-kledjuihin. Toki monilla on tärkeintä, että sulautuu harmaaseen massaan, jolloin toki Erätukusta ostettu sininen tuulipuku (ja vaimolle samanlainen punaisena) + Kia on täydellinen yhdistelmä.

Tämä on sinällään oivallinen vertaus tähän ketjuun että Goretex:han on tietääkseni tuotemerkki jonka kalvoja käyttävät hyvin monet ulkoiluvaatevalmistajat jotka mielletään "parhaiksi" omalla osa-alueellaan. Kun taas Jack Wolfskinillä on esimerkiksi oma tuotekehittely kalvoille, ainakin jokin vuosi sitten pelkkä Wolfskinin tuotekehittely työllisti enemmän väkeä kuin Halti kokonaisuudessaan. Yllättäen Wolfskiniltä löytyi sitten myös hengittävimmät alppitakit tässä harrastelija hintahaarukassa. Siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä mistä niissä vaatteissa maksaa, merkistä vai jostain konkreettisemmasta.
Sori offtopic.

Mutta autotehtailla on samaa havaittavissa, ainakin laajasti oman konsernin sisällä mutta eikös joitain ratkaisuja ole "myyty" toisiin leireihinkin, ainakin sellaisia missä oma kehitys menee jo selvästi edellä.


_
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mikä on aito japanilainen, ja mikä on epäaito-japanilainen? On kyllä aika pohjalla, jos joutuu ostamaan feikin riisikupin. Ja milläköhän helvetin perusteella jotkut korealaiset paskat ovat laadukkaampia kuin Audit?

Kyllä kai faktojen mukaan uusia audeja hylätään huomattavasti enemmän kuin Korealaisia. Ja tottakai, Audi on volkkarin osista tehty, ei nyt todellakaan mikään sysipaska, mutta kumminkin vaan saksalaista normilaatua kauhealla hinnalla, joka on perusteltua vain valmistajan saaman korkeamman katteen kautta. Itse en aja sen enempää nousukkaiden Audilla kuin Köyhien Ihmisten Autollakaan. Mutta ei kai kumpikaan kauhean huono valinta. Toki jos haluaa varmistaa, ettei joudu pajalla juuri vierailemaan, niin sitten pitää ostaa Toyota tai Mazda. Voisin itsekin harkita japseja, mutta kun kasikoneita löytyy vaan Lexukselta ja se on vähän tylsä.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Schollin kanssa samoilla linjoilla. Jos JHOL Giuliettaan riittää kukkaro, niin se on noista oikeastaan selvä valinta. Ulkonäkö on lähes tyrmäävä tuon kokoiseksi autoksi ja tehoja löytyy erityisesti 1,4 multiairista, jossa 170 hevosvoimaa. Valittiin jopa jossain vertailussa maailman parhaaksi moottoriksi? Takanakin mahtuu pieni aikuinen istumaan ja tavaratila on kasvanut 147 ajoista Alfassa kohtalaisesti. Ja mikä tärkeintä, kun kerrotte tutuille uuden auton hankkimisesta niin saatte oikeasti kehuja, ettekä mitään joo onhan toi kiva... kommentteja. Ei tarvitse siis häpeillä.

En ole ajanut Giuliettaa, mutta kaunishan tuo on kuin karkki. Jos tuollaisella ajaisi, uskoisin, että hymy olisi korvissa aina kun oma kärry alkaa pilkottaa Skodien ja Toyotien seasta parkkipaikalla. Arvonlasku ja pikku korjaukset on pientä sen rinnalla, että autoon on aina kiva mennä, se voi saada ihmisen jopa hyvälle tuulelle.

Alfoissahan on perinteisesti ollut joitain kummallisuuksia, kuten ajoasento, mutta nuo ovat lähinnä tottumiskysymyksiä. Vai onko uusissa jo kunnon säädöt penkeissä? Ohjaustuntuman ovat osanneet tehdä hienoksi etuvetoiseenkin, toki hyvä geometria aiheuttaa edestä raapivaan aina vetelyä kiihdytettäessä. Kompromissi on toiseen suuntaan painotettu kuin valtavirran autoissa. Takatuuppareissa sitten löytyy hyvää ohjaustuntoa ja vetelemättömyyttä samassa paketissa.

Ensi vuonna pitäisi tulla 159:lle seuraaja, Giulia. Alfa myös on mitä ilmeisimmin palaamassa lähemmäs juuriaan, ja siirtymässä etuvedosta takavetoon tuon uuden mallin myötä. Tuo jos joku pitää käydä tyypittämässä kun ilmestyy!
 
Viimeksi muokattu:

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä kai faktojen mukaan uusia audeja hylätään huomattavasti enemmän kuin Korealaisia.
Hyvinpä sisällytit samaan lauseeseen kai- ja fakta-sanat. Kannattaisi kuitenkin tutustua niihin faktoihin ennen kuin lähtee tälläistä soopaa väittämään.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Eli jotain kokemuksia ja mielipiteitä kyseisistä ja vastaavista autoista kaivattaisiin kipeästi!

Mites Seat Leon, TSI-koneella? Viime kesänä hankittiin ja tuo 1,4l TSI on kyllä mukavan ärhäkän oloinen ja mukavan pieniruokainen. Samalla tuli ajettua mm. joku 1,8i Civic ja ero väännössä oli pienemmän TSI-koneen eduksi aikamoinen. Esittelyautolle mukavilla lisävarusteilla tuli hintaa vähän rapiat 20k, joten melko uuden pelin saisi budjettiin laitettua, vaikka katselisi 1,8 litraisella TSI koneella olevia yksilöitä. Ulkonäköä on lähes kaikki kehuneet, ajotuntuma pirun mukava ja takapenkille mahtuu myös ihan aikuisetkin ihmiset hyvin. Ainoat miinuspuolet ovat oikeastaan hieman korkeampi sisämelu maantiellä (vs. edellinen Peugeot 307sw) sekä takaluukun sulkeminen (jää siis helposti hieman raolleen).
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2000-luvun alkupuoliskon C180/200 Sportcoupe on myös tullut listalle. Onko jotain tiettyjä juttuja joita kannattaa tarkistaa, tekniikkaltaanhan tuo on kolmiovinen W203.

Helmat ja muutenkin tsekkaisin tuon korin ettei siinä ole mitään ruostevaurioita. Juuri eilen kattelin duunin edessä seisovaa 2000-luvun alkupuolen C-meseä jossa helmat kukkivat pahasti.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mikä on aito japanilainen, ja mikä on epäaito-japanilainen? On kyllä aika pohjalla, jos joutuu ostamaan feikin riisikupin. Ja milläköhän helvetin perusteella jotkut korealaiset paskat ovat laadukkaampia kuin Audit? Jotka eivät muuten tule Wolfsburgista vaan Ingolstadtista. Mutta toki proleilla, joilla ei ole Audiin varaa, on tärkeintä tuputtaa jotain itse keksimäänsä VAG-propagandaa.

Aidot Japanilaiset valmistetaan Japanissa ja epäaidot muualla, mutta kyllä ne ei aidotkin on hyviä lähestulkoon kaikki.

Milläs perusteella Korealaiset ovat paskoja siksikö että ne ovat keskimäärin halvempia kuin Skodat joissa on Olümpialaisten merkki? Ja miksei olisi audiin rahaa? Halvimpia Audeja saa käytettyinä noin sadalla eurolla ja eipä mulla ole kovin hyvin rahaa pistää uusiin Japanilaisiinkaan, enkä velaksikaan ole ostamassa. Tosin en kyllä muutenkaan ostaisi autoa uutena, koska se ei ole kovin hyvä sijoitus, sensijaan olen jo pidemmän aikaa ajanut reilun 10 000euron käytetyillä ja kyllä sillä rahalla vanhoja Audejakin saisi jos niitä paskoja haluais.

Ja sitten miksi Korealaiset ovat parempia? No googleta huvikses TSI jakoketju, VAG tyyppiviat taikka DSG kestävyys. Tyttöystävällä oli Audi Q5 ja se oli kyllä laadultaan todella surkea, seisoi tossa alkuvuodesta 2viikkoa korjaamolla hajonneen polttoainepumpun takia, eikä edes ollut ensimmäinen kerta kun se 25tkm ajettu "laatuauto" hinattiin korjaamolle. Faijalla taas Hyundai IX35 joka on vastaavilla ominaisuuksilla kuin perusmallinen Q5, mutta aika paljon halvempi. Hyundain kanssa sillä ei ole ollut mitään ongelmia, varustustaso hyvä ja CDI-R kone liikuttaa tota huomattavasti ripeämmin kuin perus 2,0TDi liikutti Audia (silloin kun liikutti eikä auto ollut pajalla)
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaihdettiin autoja jokin aika sitten yöksi, ja kyllä 254tkm ajettu 2009-mallinen E-sarjan mese vaikutti kilometreihinsä nähden todella siistiltä ja asialliselta, mukaanlukien vaihdelaatikon toiminta. Lisäksi tuolla saa huomattavasti munakkaampaa kyytiä kuin upouudella Corollalla. Autojen hintatasohan taitaa olla jo niin päin, että uusi Corolla on kalliimpi.

Vertaat isoa Mersua tavis Corollaan. Sama kun itse vertaisin Lexuksen kalleimpia malleja A-mersuun ja toteaisin Lexuksessa olevan huomattavasti enemmän munaa.

Siinä olet kyllä oikeassa, että paljon mukavammat kyydit saa käytetyllä ns. paremman luokan autolla, kuin uudella karvalakkimallilla merkistä riippumatta.
 

12961

Jäsen
Siinä olet kyllä oikeassa, että paljon mukavammat kyydit saa käytetyllä ns. paremman luokan autolla, kuin uudella karvalakkimallilla merkistä riippumatta.

Tämähän se kirjoituksen ydin oli. Vertasin kahta samanhintaista vaihtoehtoa keskenään, käytettyä meseä ja uutta corollaa.

Hintahan se on useimmin, joka hankintapäätöksen raamit määrittää, eikä auton kokoluokka, ainakaan jos isompi auto on käytetty.

Toki voi verrata myös vanhaa LS lexusta uuteen A- tai vaikka C-meseen, jos niitä pitää itselleen sopivina vaihtoehtoina.
 

julle-jr

Jäsen
Kysehän on lähinnä siitä, pitääkö autoa vaan kulkuvälineenä paikasta A paikkaan B, vai haluaako saada jotain fiilistä, kun ajaa autoaan (tai ylipäänsä kun näkee autonsa). Ihmisillä on eri preferenssejä, ei siinä mitään.
Alunperinhän tässä keskusteltiin hintaluokaltaan noin 20 kiloeuron autoista. Ei sillä hinnalla saa vielä mitään erityisiä fiiliksiä herättäviä autoja. Jos rahaa on sanotaanko vaikka 100-200 tuhatta euroa, voidaan jo odottaa jonkinlaista fiilistä. Jos on ajanut joskus oikeilla luksusautoilla, ei enää ehkä osaa pitää jotain Giuliettaa erityisenä fiilislähteenä. Näin ollen minusta todellakin on olennaista, että jos ostaa halvan auton, niin tärkeintä on, että sillä pääsee mahdollisimman luotettavasti paikasta toiseen.

Itse ajan suurimman osan ajoistani lentokentältä otetuilla vuokra-autoilla, jotka ovat näitä tässäkin keskustelussa mainittuja perusmerkkejä laidasta laitaan. Mikään ei ole herättänyt ihmeempiä fiiliksiä. Kotona Audi vaihtui Volvoon, eikä kummassakaan ole kummempaa fiilistä, mutta ihan hyvin molemmat toimivat. Fiiliksenherättäjiin mulla ei ole innostusta, johtuen juuri tuosta fiilisautojen hintatasosta. Asun rannikolla, joten veneeseenkin on järkevämpää laittaa rahaa jonkin verran. Lisåksi kun tarvitsee asunnon ja mökkikin on tärkeä, niin eipä tulisi mieleen laittaa yli sataa tonnia tai edes viittäkymppiä autoon jonkun fiiliksen takia.

Mainitsemasi Peakin vaatteet todellakin ovat hyvä esimerkki muka-premiumista. Niitä käyttävät sellaiaset ihmiset, joille on tärkeää kuulua harmaasta massasta seuraavalle pykälälle, jolla pykälällä todedllisuudessa on harmaatakin harmaampaa kun siellä on jo niin paljon näitä muka-premium -tyyppejä, jotka eivät edes tajua kuinka harmaita ovatkaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Faijalla taas Hyundai IX35 joka on vastaavilla ominaisuuksilla kuin perusmallinen Q5, mutta aika paljon halvempi. Hyundain kanssa sillä ei ole ollut mitään ongelmia, varustustaso hyvä ja CDI-R kone liikuttaa tota huomattavasti ripeämmin kuin perus 2,0TDi liikutti Audia (silloin kun liikutti eikä auto ollut pajalla)

No perkele, tällä kirjoituksellahan se on sitten todistettu aukottomasti, että Hyundai on kestävyydeltään parempi kuin Audi. Voinkin viitata aina Jatkoajan nimimerkki Ramirezin tyttöystävän ja isän autoilukokemuksiin, kun joku väittää Audin olevan parempi auto kuin Hyundai.

Pidän aasialaisista autoista, koska sellaisen nähdessäni oma 12 vuotta vanha ja rakas ruotsalaiseni tuntuu ihan saatanan laadukkaalta pirssiltä. Siinä on kuitenkin nahkasisustaa, automaattista ilmastointia ja sähkösäätöistä penkkiä, saako noita vielä tänä päivänäkään korealaisiin ja japanilaisiin? Aasialaiset autot on ihan kivoja, kun niillä ei tarvitse itse ajaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No perkele, tällä kirjoituksellahan se on sitten todistettu aukottomasti, että Hyundai on kestävyydeltään parempi kuin Audi. Voinkin viitata aina Jatkoajan nimimerkki Ramirezin tyttöystävän ja isän autoilukokemuksiin, kun joku väittää Audin olevan parempi auto kuin Hyundai.

Niin no tuon paremman kestävyyden tueksi on olemassa myös erinäisiä tilastoja, joissa Hyundai on aika hyvin edustettuna siellä kärkipäässä.

Eipä sillä, etteivätkö nuo korealaiset autot olisi mielestäni erittäin halvan ja muovisen oloisia noin pääsääntöisesti.

Pidän aasialaisista autoista, koska sellaisen nähdessäni oma 12 vuotta vanha ja rakas ruotsalaiseni tuntuu ihan saatanan laadukkaalta pirssiltä. Siinä on kuitenkin nahkasisustaa, automaattista ilmastointia ja sähkösäätöistä penkkiä, saako noita vielä tänä päivänäkään korealaisiin ja japanilaisiin? Aasialaiset autot on ihan kivoja, kun niillä ei tarvitse itse ajaa.

Joo onhan se automaattinen ilmastointi noin esimerkiksi nykypäivänä laatuauton merkki. Vieläkö on autoja, joihin sitä ei saa? Nahkasisustaakin saa nyt sentään aika hyvin lähes kaikkiin autoihin, jos väkisin tykkää perseensä kuumalla penkillä polttaa. Sähkösäätöisistä penkeistä en kyllä osaa sanoa, mutta näin äkkiseltään tuo on yksi turhimmista varusteista autossa...

Hienoa kuitenkin, että vanha pommisi tuntuu laadukkaalta ja tykkäät moisella surmanloukulla vielä ajaakin. ;)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Joo onhan se automaattinen ilmastointi noin esimerkiksi nykypäivänä laatuauton merkki. Vieläkö on autoja, joihin sitä ei saa?

Vuonna 1999 ainakin Toyotaan sai aika nihkeästi. Nettiauto löysi 11 vuosimallia 1999 olevaa riisikippoa, joissa oli automaatti-ilmastointi. Anopin huomattavasti uudemmassa Corollassa se ei ole vakiovarusteena, minun autossani oli huhtikuussa 1999. Sitä vanhemmissakin se oli ihan vakiovarusteena. Kyseistä automallia on tehty vuodesta 1998 ja automaatti-ilmastointia ei ole tarvinnut ruksia koskaan erikseen.

Toki 1991 vuosimallia olevassa elämäni ensimmäisessä autossakin oli automaatti-ilmastointi, en tiedä oliko vielä vakiovaruste tuolloin. Liekkö aasialaisissa vielä nykyäänkään.

Pointtihan olikin se, että aasialaiset alkavat tänä päivänä olla varusteiltaan sillä tasolla kuin euroautot olivat yli kymmenen vuotta sitten.

Sähkösäätöisistä penkeistä en kyllä osaa sanoa, mutta näin äkkiseltään tuo on yksi turhimmista varusteista autossa...

Varmaan tuntuu siltä, jos omassa riisikipossa ei sellaisia ole.

EDIT: Perskele, se ruotsalainen onkin jo 13-vuotias. Aika rientää.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vuonna 1999 ainakin Toyotaan sai aika nihkeästi. Anopin huomattavasti uudemmassa Corollassa se ei ainakaan ole vakiovarusteena. Pointtihan olikin se, että aasialaiset alkavat tänä päivänä olla varusteiltaan sillä tasolla kuin euroautot olivat yli kymmenen vuotta sitten.

Niin no kymmenen vuotta sitten automaattinen ilmastointi ei tainnut olla kovinkaan yleinen noissa keskiluokan autoissa. Kyllä ne hinnaston alkupään autot ovat eurooppalaisissakin erittäin riisutusti varusteltuja ja tuskin niistäkään kaikista vakiona sitä automaattijääkaappia löytyy. Tuntuu nyt vähän, että vertailet ihan eri kokoluokkien autoja tässä keskenään... Kyllä nuo varustelut ovat mielestäni kokoluokkien sisällä olleet japanilaisissa aina eurooppalaisten kilpailijoidensa tasolla.

Nyt siis vertaillaan autoja tyyliin:

Corolla, Civic... vs. Focus, Astra, Megane, Golf...
Avensis, Mazda 6... vs. Vectra/Insignia, Mondeo, Laguna...

Varmaan tuntuu siltä, jos omassa riisikipossa ei sellaisia ole.

Niin no kenties tuollainen on käyttökelpoinen autossa, jossa kuski vaihtuu jatkuvasti ja muistipaikkoja säädöille on riittävästi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuntuu nyt vähän, että vertailet ihan eri kokoluokkien autoja tässä keskenään....

Mitä helvettiä? Alunperinhän 12961 esitti pointtina, että uuden aasialaisen ja vanhemman E-sarjalaisen hintataso on sama, mutta Mersu on huomattavasti paremmin varusteltu ja mukavampi auto, koska on iso.

Hinta tässä taisi olla ainoa kriteeri, ei auton kokoluokka, ikä tai mikään muukaan. Samalla rahalla voi ostaa upouuden japsin/korealaisen tai muutaman vuoden vanhan Mersun/Audin/Bemarin/Volvon. Jokainen voi miettiä, että kummalla on hauskempi ajaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on ajanut joskus oikeilla luksusautoilla, ei enää ehkä osaa pitää jotain Giuliettaa erityisenä fiilislähteenä. Näin ollen minusta todellakin on olennaista, että jos ostaa halvan auton, niin tärkeintä on, että sillä pääsee mahdollisimman luotettavasti paikasta toiseen.

Mutta jos on se 20keur käytössä, niin onhan sillä fiiliksen puolesta eroa, ostaako Corollan vai Giuliettan. Turha siinä on viisastella, että eihän se fiilis 170hv:n moottorista ole mitään verrattuna Bugatti Veyroniin.

Eihän se nyt todellakaan niin mene, että jos ei ole varaa ostaa todellista luksusautoa (harvalla on), niin pitää tehdä ratkaisu puhtain järkiperustein. Eihän esim. avoauton taikka urheiluauton ostaminen ole millään mittarilla rationaalisesti perusteltua, silti pystyn ymmärtämään hyvin niitä, jotka näillä ajavat. Mutta nämä ovat edelleenkin preferenssikysymyksiä, mitä arvostaa eniten. Ja fiilis ja luotettavuus eivät ole toki onneksi toisensa poissulkevia asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös