Mersussa on kyllä aina tietty fiilis, mutta kymmenisen vuotta sitten tapahtunutta laadun notkahdustahan se ei ole ottanut kiinni. Tämä on tietysti aika erikoista Saksalaiselta valmistajalta. Pahin murheenkryynihän on ollut juuri E-sarja, joten sitä nyt ainakin välttäisin, jos ei sitten varaudu pitämään autoa pajalla määrittelmättömien sähkövikojen takia.
No, oma arvio tuosta perustuu lähinnä siihen, että työkaveri on mersumies ja vaihtaa autoa kohtuullisen usein. Tuo on ajellut juurikin vanhoilla pirsseillä, nyt alla on 2009-mallinen E220 cdi, vastaavia ovat olleet aiemmatkin. Yhdessä automaattilaatikko oli välillä omituinen (tosin kilsojakin oli jo yli 450tkm), muuten noissa yli 200t ajetuissa taisivat ne sähköviat olla tullut jo korjatuiksi, kun mitään sähköpuolen vikoja ei ole ollut. 6 kpl on tuolla noita W211-koppaisia ollut, asiallisilta laitteilta ovat vaikuttaneet.
Vaihdettiin autoja jokin aika sitten yöksi, ja kyllä 254tkm ajettu 2009-mallinen E-sarjan mese vaikutti kilometreihinsä nähden todella siistiltä ja asialliselta, mukaanlukien vaihdelaatikon toiminta. Lisäksi tuolla saa huomattavasti munakkaampaa kyytiä kuin upouudella Corollalla. Autojen hintatasohan taitaa olla jo niin päin, että uusi Corolla on kalliimpi.
Olen kyllä Lexustakin kokeillut (IS, GS, RX), muiden premium-merkkien joukossa nuo ovat olleet ajettavuudeltaan ihan yhtä tylsiä kuin Corollatkin. Ominaisuudet ovat tasapaksut, eikä Lexuksissa ole juuri särmää eikä tunnelmaa. Sisältä nuo ovat melkoisia muropakettiavaruusaluksia, erityisesti IS.
Aika lailla tämä on makuasia, josta on turha kiistellä. Voisin verrata tätä rannekellon ostamiseen. Teknisiltä ominaisuuksiltaan (tarkkuus) patterikellot ovat mekaanisia vastaavia huomattavasti parempia sekä useita kymmeniä kertoja halvempia. Silti ranteesta löytyy monen tonnin Omega eikä tarkempi parin kympin Swatch. Ei auton ostaminen ole läheskään kaikille järki- vaan tunnevalinta. Ihmisillä on eri kriteerit tehdä näitä valintoja, onneksi valinnanvaraa on suuntaan ja toiseen.