Autoiluketju

  • 3 195 712
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Pelicans
Loput vaihtoehdot onkin sitten se Skoda erilaisilla logoilla, tylsistä tylsin V50 tai edellämainitut Bemarit.

Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Luetko siis Audin noihin Skodan eri logoihin?

Noilla antamillasi spekseilla saisi sen ~5 vuotta vanhan A6:sen 2.7:lla TDI-koneella ja about 100 000 ajettuna. Varmasti mukavaa kyytiä ja hyvillä varusteilla. En pitäisi henk. koht. yhtään huonompana vaihtoehtona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luetko siis Audin noihin Skodan eri logoihin?

Noilla antamillasi spekseilla saisi sen ~5 vuotta vanhan A6:sen 2.7:lla TDI-koneella ja about 100 000 ajettuna. Varmasti mukavaa kyytiä ja hyvillä varusteilla. En pitäisi henk. koht. yhtään huonompana vaihtoehtona.
No A4 ei oikein maistu, mutta A6 on jo ihan ok. Tuo 2.7 taitaa vaan kulutella hiukan liikaa, ja tahtoo karata budjetin ulottumattomiin kohtuu kilometrisenä. Onhan niitä kaksilitraisenakin jonkunverran.

Insignia on minusta sedanina vai coupena hyvän näköinen, mutta farkku ei ole yhtä kaunis. En ole koeajanut tosin, eikä Opelin dieselin taloudellisuudesta ole tarkkaa kuvaa. C-mersu on niillä ei-pyöreillä lampuilla ja päivitetyllä sisustalla (-08?) ihan hyvännäköinen.

Oliko tuosta Bemarin nelipyttyisestä dieselistä jollain mielipidettä/tietoa?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Oliko tuosta Bemarin nelipyttyisestä dieselistä jollain mielipidettä/tietoa?

Siis, olet kuullut jostain, että nuo nelipyttyiset kaksilitraiset dieselit olisivat jakopäästään hajonneet?

Noissa -08 vuosimallin 3-sarjan 2 litraisissa (177hv) dieseleissä on se ero pari vuotta vanhempaan 2 litraiseen (163 hv), että jakopää on päinvastaisella puolella. Jos se hajoaa, sen korjaaminen maksaisi enemmän. Minä en kuitenkaan ole kuullut tai ainakaan muista kuulleeni, että niitä olisi hajonnut. Ketjullahan ne kuitenkin on.

Minulla on ollut tuota edeltävää korimallia oleva 3-sarjan kaksilitrainen taannoin ja se oli aivan perkeleen hyvä. Kulutti todella vähän (4.8 litraa maantieajossa) ja kuitenkin oli ripeä liikkeinen. 2008 vuosimalli on taas vielä taloudellisempi ja samalla ripeämpi. Vaikkei minulla mitään käyttökokemusta niistä ole, niin voin silti tuota Bemaria suositella. Kaverin mukaan, hänen korjaamollaan tulee enempi tuon ikäisiä Audeja kalliisiin remontteihin, kuin Bemareita. Ja hän on kuitenkin tietyissä piireissä tunnettu siitä, että osaa Bemarit hyvin ulkoa ja siten Bemareita hänellä on jatkuvasti asiakkaana.

Oletko muuten ottanut selville merkkiliikkeiden taholta huoltohinnastoja noista ajattelemistasi merkeistä?

Sen verran vielä, että 5-sarjassa on isompi riski kohdata sähkövikoja, kuin 3-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis, olet kuullut jostain, että nuo nelipyttyiset kaksilitraiset dieselit olisivat jakopäästään hajonneet?
Joo, no bemarifoorumeilta olen jotain lukenut, mutta kun noissa merkkifoorumeissa on aina se, että vikaketjun kun lukee, niin saa kuvan että aivan varmasti autosta suurinpiirtein tulee imuläpät ja jakopää metallisilppuna pakoputkesta ulos. Siksi kysyin, että mikä mahtaa olla ongelman laajuus yleisesti.
n47 moottori | BMWforum.fi

En ole huoltohintoja selvittänyt, pitäisi varmaan, mutta en usko että se päätökseeni (tai vaimon päätökseen, let's be honest) vaikuttaisi. Jos merkkihuolto on kallis, teetän yksityisellä.
 

12961

Jäsen
No A4 ei oikein maistu, mutta A6 on jo ihan ok. Tuo 2.7 taitaa vaan kulutella hiukan liikaa, ja tahtoo karata budjetin ulottumattomiin kohtuu kilometrisenä. Onhan niitä kaksilitraisenakin jonkunverran.

2.7 ei kaiketi kuluta kovinkaan paljoa ainakaan etuvetoisena. Asiakkaalla oli tuollainen, ja ainakin kovin kehui pientä kulutusta suhteessa koneen ominaisuuksiin. Värikynän määrästä on vaikea sanoa.

Eri asia on se, onko etuvetoinen Audi mistään kotoisin. Melkein sanoisin, että olympiavolkkarissa torsen-Quattro on se mikä todella erottaa sen konsernin muista tuotteista.

Mitäs fiilistuotteita Jaguarilta saa 25 kiloeurolla? Alkaisiko saamaan Saksasta tuotuna kunnollisia S-type 2.7 dieseleitä? Noita tosin ei farkkuina ole, mutta autossa on kyllä muistaakseni kivaa meininkiä. X-type on vähän tylsähkö, toki saatavilla farkkuna.

Bemarin 2-litrainen diesel oli aika miellyttävä ajettava, pikkuveli ajeli jonkin aikaa 120d:lla, jota tuli jonkun verran kokeiltua. Muistaisin moottorin ääntenkin olleen polttonesteestä huolimatta aika mukavat. Tuo taisi mennä 70t ajettuna vaihtoon, joten pitkän tähtäimen kestävyydestä ei ole kokemusta. Ajamisen meininkiä tuossa pikkubemarissa kyllä oli kunhan ei tarvinnut ajaa suoraan yli 60km/h vauhtia, meni ihan helvetin levottomaksi eikä korjaantunut pyöränkulmilla eikä renkailla. Onko 3-sarja samaa maata, sitä en tiedä.

E61-koppaisesta vitosesta on muutama sata kilometriä kokemusta (530d aut.), ja miellyttävä kärryhän tuo on. Uskoisin, että viiskakskymppisessä jää väistämättä kaipaamaan lisää potkua.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Jos haluat ehdottomasti saksalaisen auton, niin yksi vaihtoehto voisi olla vielä Mondeo farmari. Sehän on tunnetusti tilava ja varsinkin motarilla menee kuin juna, ja automaatillakin pitäisi kulutuksen jäädä kuuden pintaan, ellei jopa alle. Olen joskus kokeillut ajaa juuri pidemmän siirtymän vastaavalla ja kokemus oli positiivinen. Konekin on vääntävä, vaikka toki se on kaikkissa nykydieseleissä.
Audi on toki erittäin hyvä vaihtoehto myös, mutta itse en lähtisi maksamaan sitä lisähintaa, minkä volkkarin logon vaihto keulalla aiheuttaa. Mutta makuasioitahan nämä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen ajatellut ryhtyä kapitalistisiaksi - ja nyt on ruvennut himottamaan Mercedes Benzin C-sarjalaisen hankinta. Kyseessä siis sedan ja uusi auto - moottorin olomuotoa en ole vielä osannut päättää, siis että pitääkö sen olla bensa vai tiisseli.
Mersujen myyjät tietenkin ylistävät tätä C-sarjaa maasta taivaisiin, mutta ajattelinpa kysäistä josko tämän palstan immeisillä olisi tuosta C-mallista kokemuksia?

edit: tarkemmin ajatellen tuo kapitalistisika-nimitys pitänee vaihtaa kapitalistiporsaaksi, koska tämä C-Mersuhan on kuitenkin melko pienikokoinen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Start & stop

Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Bemarin 2-litrainen diesel oli aika miellyttävä ajettava, pikkuveli ajeli jonkin aikaa 120d:lla, jota tuli jonkun verran kokeiltua. Muistaisin moottorin ääntenkin olleen polttonesteestä huolimatta aika mukavat. Tuo taisi mennä 70t ajettuna vaihtoon, joten pitkän tähtäimen kestävyydestä ei ole kokemusta. Ajamisen meininkiä tuossa pikkubemarissa kyllä oli kunhan ei tarvinnut ajaa suoraan yli 60km/h vauhtia, meni ihan helvetin levottomaksi eikä korjaantunut pyöränkulmilla eikä renkailla. Onko 3-sarja samaa maata, sitä en tiedä.

E61-koppaisesta vitosesta on muutama sata kilometriä kokemusta (530d aut.), ja miellyttävä kärryhän tuo on. Uskoisin, että viiskakskymppisessä jää väistämättä kaipaamaan lisää potkua.

Tuon uraherkkyyden saa pois tai ainakin lievennettyä tuntuvasti vaihtamalla alatukivarsien takahelat vahvistettuihin heloihin. Hinta eroa alkuperäisellä ja vahvistetulla taisi olla vain parikymppiä /pari. Noin 80euroa maksaa nuo vahvistetut. Jostain syystä nuo alkuperäiset ovat ihan luttanoita.

Mitä tulee tehoon, niin kyllä tuo kaksi litrainen liikkuu varsin hyvin. 177 heppaa ja päälle 300newtonia riittää monelle. Tietysti jos erehtyy ensin kolmi litraisen ostamaan, niin sitten sitä tehoa varmasti kaipaa jos siirtyy kaksi litraiseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?

Ainakin uusissa E-sarjan Mersuissa löytyy automaateistakin tuo ja sen saa nappia painamalla kytkettyä pois kesken ajon. Todennäköisesti jostain asetuksista sen saa kokonaan laitettua pois jos haluaa. Ja mersulla tuo ainakin on rasittava, kun joka kerta vauhdin pysähtyessä auto sammuttaa moottorin ja 3 sekuntia tuosta nostat jalan jarrulta niin se käynnistyy taas.
 

12961

Jäsen
Onko kellään käytännön kokemuksia näistä start&stop-tsydeemeistä? Lähinnä kiinnostaa/arveluttaa, että miten niillä pystyy säilyttämään tappituntuman edellä olevaan autoon hidasliikkeisessä ruuhkajonossa eli syntyykö edeltälähtevään aina monen metrin rako? Ko. järjestelmän voi ilmeisesti halutessaan kytkeä pois?

Onko ko. järjestelmää vain käsivaihteisissa vai onko niitä myös automaateissa?

Omassa autossa ei ole vielä ollut, mutta kolmea olen koeajanut, pelkkiä automaatteja. Ainakin X5:ssä, Touaregissa ja 5-sarjan bemarissa tuollaiset oli. Käytännössä toimintaa ei huomannut ollenkaan, kone oli käynnissä välittömästi kaasunpainalluksesta, ja ainoa todellinen huomio oli "tyhjäkäynnin" hiljaisuus. Vähän tahtoi hämätä kun kone ei käynytkään risteyksissä. Pientä tottumista taitaisi vaatia, jos päiivittäisessä käytössä tuollainen olisi.

Mitään rakoa ei ainakaan näissä mitenkään pääse syntymään, automaattina nuo ainakin reagoivat kaasuun 100% samalla tavalla kuin perinteinen, jatkuvasti käyvä kärry.

Tulevaisuus näyttää miten paljon enemmän nämä polttavat starttimoottoreita kuin perinteisesti tyhjäkäyntiä käyvät moottorit.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Tuon uraherkkyyden saa pois tai ainakin lievennettyä tuntuvasti vaihtamalla alatukivarsien takahelat vahvistettuihin heloihin. Hinta eroa alkuperäisellä ja vahvistetulla taisi olla vain parikymppiä /pari. Noin 80euroa maksaa nuo vahvistetut. Jostain syystä nuo alkuperäiset ovat ihan luttanoita.

Mitä tulee tehoon, niin kyllä tuo kaksi litrainen liikkuu varsin hyvin. 177 heppaa ja päälle 300newtonia riittää monelle. Tietysti jos erehtyy ensin kolmi litraisen ostamaan, niin sitten sitä tehoa varmasti kaipaa jos siirtyy kaksi litraiseen.


Joo, vaikea selittää miltä tuo tuntui ajossa. Kaarteisiin kovempaakin ajettaessa auto tuntui hyvältä ja istui tiessä mukavasti, mutta nimenomaan suoraan ajettaessa oli vetelyä, ja lisäksi hiljempaa ajetuissa kurveissa alusta tuntui sivusuunnassa vetelältä. Ihan kuin auto olisi mennyt ihan luiston rajoilla, mutta sivusuuntainen niiailu tulikin alustasta. Kallistelua ei ollut juurikaan. Varmaan juuri mainitsemasi puslat antoivat periksi, reippaassa mutkatieajossa kumipusla puristuikin joka kurvissa tiukkaan.

Varmasti kaksilitrainenkin riittää, mutta vitonen on vaan luonteeltaan sen verran herraskaisempi auto, että normiajossa sukkasillaan menevä, vähemmän kierroksia käyttävä mylly/automaattiyhdistelmä on istuvamman oloinen. 520d:a en ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut useastikin. Ihan hyvinhän se liikkuu, mutta jotenkin auton luonne huutaa ylimääräistä tehoreserviä. Uusi malli on saatu muuten myös hinnoiteltua aika järkevälle tasolle, ja myyntikin on ollut sen mukaista.

Pienempi kone saattaisi olla mukavampi kepitettävänä kuin automaattina. ainakin tuossa ykkösessä vaihteisto/kytkin olivat lähellä täydellistä, suht raskaskäyttöinen ja tunnokas kytkin, ja jämäkkä vaihteensiirto.

Ainoa isompi moite oli etenemiskyky, tuo olisi tarvinnut ehdottomasti perinteisen lukkoperän talvikelejä varten. Joku sähköinen siellä piti olla, mutta ei se kyllä kunnon lukkoa korvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Insignia on minusta sedanina vai coupena hyvän näköinen, mutta farkku ei ole yhtä kaunis. En ole koeajanut tosin, eikä Opelin dieselin taloudellisuudesta ole tarkkaa kuvaa.
Insigniaa kannattaa käydä ainakin kokeilemassa. Saattaa hieman muuttua käsitys ooppeleista, jos on esim. vanhempaa joskus ajanut.
Itse kävin 2-litraista farkku Insingniaa tuossa talvella kokeilemassa ja tykkäsin kyllä. 160 heppainen versio on pirteä ja maantieajossa menee varmasti alle 6 litran. Automaatti vaikuttaa hieman kulutusta nostavasti (toisin kuin esim. kaksoiskytkinvaihteistot), mutta ei ole mikään syöppö kuitenkaan. Hyvän ulkonäön lisäksi sama linja jatkuu muuten myös sisätiloissa.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Sanokaapa mulkut ja niiden jatkeista tietävät, että onko se Bemarin kaksilitrainen diesel ihan paska? Siis N47-kone, esimerkiksi vuosimallin -08 520d ja 320d:ssä. Eikö näissä jotain jakopään hajoamisia ole raportoitu? Uskaltaako ostaa, esim runsaat 100tkm ajettuna?

Vanhempi M47 olisi kai luotettavampi, mutta ainakin ilmoitetut kulutuslukemat ovat selkeästi huonommat?

Itsellä on ollut -08 520dA Touring nyt vajaan vuoden ja olen kyllä tykännyt kovasti sekä moottorista, vaihdelaatikosta että kokonaisuudesta. Tuosta hajoamisesta en tiedä mitään. Sellainen pointti noissa on, että niitä on aika paljon aikanaan tullut runflat-renkailla, jotka eivät ole ainakaan omasta mielestä kivat. Itsellä siis EI ole tässä autossa niitä, mutta se olisi ehkä sellainen ainoa tsekkaamisen/miinuksen arvoinen asia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Insignia-farkku tarjoaa matkustajille hyvät tilat, mutta ruuma on hävettävän pieni. Esimerkiksi pienempi Astra tarjoaa suuremman kontin. Koeajoin manuaali-Insignian pari-kolme vuotta sitten, keskellä helmikuisia pakkasia ja moottorina taisi olla parin litran diesel. Todella vakaa ajettava ja myös hiljainen ja kaikkiin muihin suuntiin näkyi hyvin, paitsi taakse. Tämä johtuu isoista päänojista takapenkillä, todella pitkästä matkustamosta sekä liian pienestä takaikkunasta. Parkkiavustin on ehdoton suositus sellaiselle, joka haluaa tällaisen itselleen ostaa. Auto kuluttaa vähän, vaikka painoa on reilusti, lähes 1700 kiloa. Harvemmin on tullut törmättyä autoon, joka kerää niin paljon kuraa ja muuta paskaa helmoihinsa kuin Insignia. Onneksi Suomen talvi kestää "vain" kuusi kuukautta.

Start-Stop-systeemi alkaa toimia yleensä siinä +5-asteen lämpötilassa. Tätä voisi pitää ihan yleisenä arviona, olkoon autona sitten Alfa tai Volkkari.

Muuten: ensi viikolla selviää, mikä ostajakandidaatti voittaa Saabin huutokaupan.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Jos fiiliksesi ei ole kiinni ilmastoinnin napeista jotka ovat audeissa huomattavasti parempaa muovia kuin japanilainen muovi ja joita on kiva painella kun ajelee taas korjaamolta kotiin olümpialaisten logolla varustetulla Skodalla, josta kaikki varsinkin riisikuppien omistajat ovat kateellisia, niin suosittelisin Legacyä tai Accordia.

Legacyssä varmasti olis fiilistä boxerdieselin ja nelivedon ansiosta. Mikään raketti se ei ole, mutta tuskin tuo bemarikaan on? Accord taas miellyttää ainakin omaa silmää ja ovat yleensä suht hyvin varusteltuja ja tyylikkäitä, tämäkään ei ole mikään raketti, mutta huomattavasti eurooppalaisia autoja laadukkaampi.

edit:huomasin vasta nyt että pitäisi olla automaatti, silloin Legacy putoaa ilmeisesti pois, koska vain bensakoneista saa automaatilla.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Jos fiiliksesi ei ole kiinni ilmastoinnin napeista jotka ovat audeissa huomattavasti parempaa muovia kuin japanilainen muovi ja joita on kiva painella kun ajelee taas korjaamolta kotiin olümpialaisten logolla varustetulla Skodalla, josta kaikki varsinkin riisikuppien omistajat ovat kateellisia, niin suosittelisin Legacyä tai Accordia.
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.

Suomi24-palsta on noita "Audi on Skoda"- jannuja varten.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Legacyssä varmasti olis fiilistä boxerdieselin ja nelivedon ansiosta. Mikään raketti se ei ole, mutta tuskin tuo bemarikaan on? Accord taas miellyttää ainakin omaa silmää ja ovat yleensä suht hyvin varusteltuja ja tyylikkäitä, tämäkään ei ole mikään raketti, mutta huomattavasti eurooppalaisia autoja laadukkaampi.

Riippuu mitä pitää raketin rajana näissä perusautoissa, mutta alle 9sekuntia sataseen tuo Bemari selkeästi menee ja siten noista valittavina olevista autoista varmaan "raketein". Ei ole faktatietoa, mutta epäilen näin olevan.

Accord on hyvännäköinen auto ja varmasti laadukas sinällään, mutta kiinnostaa todellakin tietää, että mihin perustat sen, että Accord on Eurooppalaisia autoja huomattavasti laadukkaampi?

Minulle ei todellakaan tullut samanlaista fiilistä autosta, kun noin vuosi sitten katselin uutta autoa ja samalla halusin mielenkiinnosta katsella vaihtoehtoa Bemarille. Accord, Lexus, VW, Saab ja M-B olivat merkit BMW:n lisäksi, mitä katselin.

Accordista (vm 08 muistaakseni) jäi jotenkin muovinen kuva, eikä auto tuntunut niin jämäkältä ja muutenkaan laadukkaalta, kuin 7 vuotta vanhempi baijerilaiseni, joten suljin sen enempiä miettimättä pois. Kaikki nuo neljä eurooppalaista oli omasta mielestäni paljon mielekkäämpiä vaihtoehtoja, kuin Accord. Lexus (IS 220d) oli niin ikään miellyttävämpi, kuin Accord.

Toki nämä ovat puhtaasti maku-asioita, mutta kun vaikutit puhuvan faktatietona Accordin selkeästä paremmuudesta, niin halusin ottaa kantaa asiaan.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.

Suomi24-palsta on noita "Audi on Skoda"- jannuja varten.

Sun viestisihän se jos mikä on paskan puhumista. Viestisi ei sisällä ainuttakaan faktaa eikä tuo mitään lisäarvoa tähän keskusteluun.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Accord on hyvännäköinen auto ja varmasti laadukas sinällään, mutta kiinnostaa todellakin tietää, että mihin perustat sen, että Accord on Eurooppalaisia autoja huomattavasti laadukkaampi?

Toki nämä ovat puhtaasti maku-asioita, mutta kun vaikutit puhuvan faktatietona Accordin selkeästä paremmuudesta, niin halusin ottaa kantaa asiaan.

No ensiksi ne todistetut faktat. 2003-2008 Accord oli tuulilasin (vai oliko teknari?) kestotestissä ensimmäinen auto joka selvitti testin ilman ainuttakaan vikaa. Sitten näitä on ollut useammallakin tutulla, viimeksi piti mutsille ostaa tälläinen ja silloin tuli selviteltyä asiaa enemmänkin. Dieseleissä on ollut ongelmia hiukkassuodattimien kanssa, mutta se sama vika tuntuu olevan yleinen monessa muunkin merkkisessä uudessa dieselissä joihin näitä on "pakolla" laitettu. Kenenkään tutun 2003-08 Accordissa ei tietääkseni ole ollut vielä ainuttakaan vikaa. Uusimmista en osaa sanoa, mutta suht vakuuttunut olen Hondan (Lexuksen, Toyotan ja Subarun) laadusta noin yleisestiottaen.

Mitä tulee sitten paremmuuteen eurooppalaisiin autoihin nähden niin VAG moottoreita on todella paljon mennyt rikki. Todella surullisia tapauksia ovat mm. TSI koneet ja ennen -04 tehdyt V6 dieselit, sekä DSG ja tipronic vaihteistot. Muutenkin VAG konsernissa tyyppivikoja riittää...

Sitten ranskalaiset, ne ovat monesti parempia kuin mitä niitä pidetään, mutta tossa pihassa on yksi -04 Laguna ja tuore hylsy katsastuksesta 107tkm ajettuna (taka-akselin puslat ja etu alapallonivelet). Nämä kun korjaa niin se on sitten huoleton auto seuraavat 100tkm ja hinta kolmasosa vaikka vastaavan Avensiksen hinnasta.

PSA konsernilta taas löytyy mm. sähkövikaa ja kahdelta tutulta on hajonnut moottori suht vähän ajetuista autoista. Uudehkot mersut ruostuu ja Väyrysen sähköt on todennäköisesti jonkun ranskalaisen suunnittelemat. A-Sarja ei myöskään ollut ilmeisesti kovin onnistunut... Ford sisältää myös kasan tyyppivikoja, vuosituhannen alun malleissa mm. vetarit ja ruoste sekä dieselien polttoainepumput (Focus ja Mondeo ainakin). Ihan tuoreiden Fordien laadusta en osaa sanoa kun eihän esim. se ruoste heti ala näkyä.

Kaikkia eurooppalaisia autoja en ole käynyt läpi, enkä jaksa alkaa käymään, mutta ne yleisimmät taisi tulla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers

Joo, samaa mieltä olen kanssasi noista mainitsemistasi VAGin lukuisista vioista. Ne olivat itseasiassa se syy, miksi VW:n hylkäsin. Liian paljon tyyppivikoja. Mutta, viat poislukien, VW Passat tuntui noin muuten miellyttävämmältä ja laadukkaammalta autolta omassa pihassa. Ajaminen ja yleisvaikutelma autosta ylipäätään oli positiivisempi.

Mutta, sitten taas... VAG -konsernin autoja on niin paljon enempi liikenteessä, kuin Hondan, että niitä vikojakin on sitten varmasti enempi.

Ranskalaisista autoista olen eri mieltä. Käsittääkseni niissä on vikoja melkoisen paljon ja moneen ongelmaan tarvitsee merkkiliikettä, erikoisavaimineen. En tiedä miten on nykyään, mutta ainakin pari pösöä ja rellua vanhemmillani on osoittanut tämän. Olivat tosin 90-luvun autoja. Mutta, hiukan samaa olen kuullut uudempienkin ranskisten omistajilta.
Lisäksi, sähkövikoja on parin tutun Lagunoissa ollut enempi, kuin tarpeeksi, joten huolettomuus niistä on ollut kaukana.

Fordia en ole koskaan autona pitänytkään, mutta nämä uusimmat Mondeot ovat hyvännäköisiä. En ole niihin sen tarkemmin tutustunut.

Ei kai uudehkoissa mersuissa ollut, kuin tuossa 2000 -luvun taitteessa/muutamana vuotena sen jälkeen tuo ruostumisongelma? Käsittääkseni syy sille on selvitetty ja korjattu tehtaan toimesta seuraaviin malleihin. Mutta, noihin muutaman vuoden vanhoihin Mersuihin joutuisi laittamaan niin paljon enempi euroja tiskiin, kuin vaikkapa saman ikäiseen Bemariin, että saa mieleisellä varustuksella ja koneella. Eikä se siltikään tuntunut niin hyvältä ajaa, kuin Baijerilainen. Siksi suljin Mersun pois.

Minulla on ollut nyt neljä E46 mallin diesel-bemaria (320d ja 330d). Jokaisella olen ajanut väh. 60tkm, eikä ole tarvinnut vaihtaa muutakuin alatukivartta, sekä jossain vaiheessa menevä polttoaineen siirtopumppuja pari kolme yhteensä. Tähän malliin olen hyvin tyytyväinen ollut enkä usko, että monen muun merkin/mallin kanssa olisin näin hyvin pärjännyt. Talvi-autoinakin aivan loistavia. Lisäksi, kun Saksasta olen nuo hakenut, olen vielä vuoden päästä saanut omani niistä myydessä pois. Näin en usko olevan esim. Hondan tai muun japsin kanssa.

Hondan ottaisin mieluummin, kuin Opelin, Fordin (EHKÄ poislukien uudet mondeot) tai mitään ranskalaista. Kuitenkin, jos autot pistetään vierekkäin, katsottaisiin ne läpi, sekä käytäisiin ajamassa, eikä ajateltaisi niitä mahdollisia vikoja, Bemu, Saab, MB ja VW tulisivat ainakin ennen Hondaa omaan pihaani juurikin tuossa järjestyksessä, eikä sitä edes tarvitsisi miettiä.
 

julle-jr

Jäsen
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.
Voisiko fiilistä ja sen määrää mitata jotenkin tai onko mitattu liittyen autoihin?

Kyllähän auton kestävyys on olennainen tekijä myöskin siinä, miten autoon suhtautuu ylipäätään. Jos autoa joutuu käyttämään pajalla useammin kuin mitä vuosihuollot edellyttäisivät, ei sitä enää osaa arvostaa. Tulee sellainen FIILIS, että tämän vehkeen suunnitelleet ja/tai rakentaneet insinöörit ja teknikot eivät ole ammattitaitoisia ja auto on huono. Sen jälkeen autoon ei oikein osaa suhtautua neutraalisti ja se herättää negatiivisia tuntemuksia.

Näin mulle kävi Audi A4:n kanssa. Toki sillä oli ajettukin jo yli 100 000 km, mutta kyllä moni japsi vielä senkin jälkeen toimii moitteettomasti. Tietysti jos ostaa uuden Audin, se varmaan toimii ensimmäiset vuodet hyvin, mutta tässä keskustelussa oli budjetti 25 k€ ja sillä ei oikein saa uutta, annettuihin spekseihin sopivaa Audia.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta, sitten taas... VAG -konsernin autoja on niin paljon enempi liikenteessä, kuin Hondan, että niitä vikojakin on sitten varmasti enempi.

Tuon teorian mukaan sitten Toyotien tyyppiviat pitäisi olla vähintäänkin yhtä legendaarisia kuin volkkarin, koska Toyotiahan on Suomi täynnä. Noh ei todellakaan ole vaikka aina kun joku takaisinkutsu tulee niin siitä uutisoidaan näyttävästi. Kaikissa autoissa on tyyppivikansa, mutta joissain ne on todellinen riesa niinkun volkkarissa usein on, vieläkin muistan ne mun vanhan passatin aina uudelleen kolisevat tulivarret. Faija päästeli menemään 240tkm -04 D4D avensiksella (mikä ei sinäänsä ole paljon kun noilla ajaa puol miltsiä helposti, mutta huom. ilman sen enempiä korjaamisia) ja ainut vika koko aikana oli EGR:n tukkeutuminen, sitäkään ei tarvinnut vaihtaa vaan puhdistaa ainoastaan. Kokeilkaa samaa jollakin VAGinalla...

Ja mitä tulee ranskalaisiin, niin en tarkottanut että ne nyt mitään erityisen hyviä olisivat kuitenkaan. Sanoin, että mainettaan parempia, kun moni pitää niitä täysin romuina samalla kun ihailee audin ilmastoinnin nappien saksalaista muovia joka ei tunnu muovilta vaikka on muovia. Mielestäni patonkimaan autot eivät ole yhtään sen paskempia kuin eurooppalaiset autot keskimäärin, mutta hinta käytettynä on todella edullinen.

edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa, mutta Saab kelpaisi, tiedät varmaan itsekkin mikä ristiriita tossa on. Tosin itsekkin ehkä mielummin noista kahdesta "ooppelista" valitsisin sen ruotsalaisen, juurikin sen yhden fiilismittarin mitta-asteikon paremman fiiliksen takia ja hinnaltaanhan nuo vaikuttaisivat olevan todella aliarvostettuja.
 
Viimeksi muokattu:

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kellään palstalaisella ei varmaan ole kokemuksia MB Viton busseista/tila-autoista mutta kai jollain on pakuversiona sellainen ollut? Varsin ristiriitaisia juttuja kuulee tästä mallista, toisaalla se on maailmanhistorian paskin ja epäluotettavin auto, toisaalla luotettava ja kestävä MERSU. Törmäsin hiljattain yksilöön jossa oli mittarissa rapiat 800 000km. Eik kai ne ihan susia voi olla jos noin pitkälle pääsee?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ramirez;4151199 edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa kirjoitti:
Itseasiassa en tiedä, mikä ristiriita siinä on? Ellet tarkoita Saabin talouspuolen ongelmia tai sitä legendaarista lausetta että Saabismi on sairaus? Mun mielestä uudet Saabit on hienoja ja varsin hyviä ajettavia. Ei se ole paha asia jos auton ostossa on myös hiukan fiilistä mukana. Kaikki eivät fiilistä kaipaa mutta joillekin se on yksi ehto muiden joukossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös