Tuon uraherkkyyden saa pois tai ainakin lievennettyä tuntuvasti vaihtamalla alatukivarsien takahelat vahvistettuihin heloihin. Hinta eroa alkuperäisellä ja vahvistetulla taisi olla vain parikymppiä /pari. Noin 80euroa maksaa nuo vahvistetut. Jostain syystä nuo alkuperäiset ovat ihan luttanoita.
Mitä tulee tehoon, niin kyllä tuo kaksi litrainen liikkuu varsin hyvin. 177 heppaa ja päälle 300newtonia riittää monelle. Tietysti jos erehtyy ensin kolmi litraisen ostamaan, niin sitten sitä tehoa varmasti kaipaa jos siirtyy kaksi litraiseen.
Joo, vaikea selittää miltä tuo tuntui ajossa. Kaarteisiin kovempaakin ajettaessa auto tuntui hyvältä ja istui tiessä mukavasti, mutta nimenomaan suoraan ajettaessa oli vetelyä, ja lisäksi hiljempaa ajetuissa kurveissa alusta tuntui sivusuunnassa vetelältä. Ihan kuin auto olisi mennyt ihan luiston rajoilla, mutta sivusuuntainen niiailu tulikin alustasta. Kallistelua ei ollut juurikaan. Varmaan juuri mainitsemasi puslat antoivat periksi, reippaassa mutkatieajossa kumipusla puristuikin joka kurvissa tiukkaan.
Varmasti kaksilitrainenkin riittää, mutta vitonen on vaan luonteeltaan sen verran herraskaisempi auto, että normiajossa sukkasillaan menevä, vähemmän kierroksia käyttävä mylly/automaattiyhdistelmä on istuvamman oloinen. 520d:a en ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut useastikin. Ihan hyvinhän se liikkuu, mutta jotenkin auton luonne huutaa ylimääräistä tehoreserviä. Uusi malli on saatu muuten myös hinnoiteltua aika järkevälle tasolle, ja myyntikin on ollut sen mukaista.
Pienempi kone saattaisi olla mukavampi kepitettävänä kuin automaattina. ainakin tuossa ykkösessä vaihteisto/kytkin olivat lähellä täydellistä, suht raskaskäyttöinen ja tunnokas kytkin, ja jämäkkä vaihteensiirto.
Ainoa isompi moite oli etenemiskyky, tuo olisi tarvinnut ehdottomasti perinteisen lukkoperän talvikelejä varten. Joku sähköinen siellä piti olla, mutta ei se kyllä kunnon lukkoa korvaa.
Viimeksi muokattu: