Autoiluketju

  • 3 219 512
  • 18 565

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mainitsemasi "monsuunisateissa vilkkumisen" OBD-järjestelmä onneksi tallentaa hetkelliseksi häiriöksi, jolloin sitä ei näy OBD-päästömittaustodistuksessa. Ja jos tämä sama häiriö ei toistu seuraavan ajosyklin (=noin karkeasti käynnistäminen, ajo, sammuttaminen) aikana, se poistuu myös siitä hetkellisten häiriöiden muistista.

Eikös tuo ole ihan pelkkä OBD-mittaus? Päästöt mitataan sitten vielä ihan erikseen. Ja paljon siellä voi olla mukana sellaisiakin vikoja, jotka eivät päästöihin vaikuta.

Niin ja noissa monsuunisateissa tuntuvat vikoja vilkuttelevan enimmäkseen nämä niin sanotut paremman luokan autot. Kunnolla tehty toimiva ja laadukas auto ei turhia vilkuttele.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ymmärtääkseni tässä on vielä se kuvio, että jos auto hylätään, niin uusintakatsastuksessa ei saa tehdä muuta kuin tarkastaa onko vika korjattu. Jos uusinnassa esim. nähdään joku toinen hylkäykseen johtava vika, autoa ei tietääkseni voi hylätä enää sen vuoksi. Tokihan katsastusmies voi asiasta mainita.

Jos taas odotat yli kuukauden tai viet auton toiselle katsastusasemalle, se katsastetaan kokonaan uudestaan ja auto voidaan hylätä jostain toisesta syystä.

Juurikin näin, uusia vikojen kohdalla ei saa kuin mainita...

Olen kerran pistänyt poikki katsastuksen. Kyllä niinkin voi tehdä, sanoa että nyt lopetetaan katsastus tähän. Alkoi mennä överiksi, kun ihan kaikesta tuli merkintää (mm. kuluneista pyyhkijöistä) ja äijällä ei ollut hajuakaan auton tekniikasta joka oli katsastettu mukisematta viimeiset 5 vuotta, niin se alkoi sitten epäilee sitä onko se laillinen. Kävin sitten samalla asemalla uudestaan ja oli eri inssi, niin ei mitään muuta kun pallonivelen korjaus ja totesti että "no auto on niin hienossa kunnossa, että korjaat tuon varmaan heti, niin en laita merkintää". Ja korjasinkin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko kukaan rassaillut webastoja? Itselläni on varsin mystisen oloinen ongelma. Webasto käynnistyy vain auton ollessa käynnissä. Epäilin vesipumppua, mutta se lähtee kierrättämään nesteitä aivan kuten kuuluukin.

Yleensä se on tuossa tapauksessa Vesipumppu, mutta kaverilla oli juuri korjattavana auto samaisesta syystä ja siinä oli vaan sulake mennyt?! Tai sitten korjaamo kusettaa, koska haluavat kuitenkin laskuttaa 2h korjauksista. :) Eli tarkkana.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juurikin näin, uusia vikojen kohdalla ei saa kuin mainita...
Tuo on aika huono asia, ettei uusintakatsastuksessa voi autoa uusista vioista hylätä. Kärjistettynä, mutta mahdollisena esimerkkinä tilanne, jossa joku tuo auton uusintakatsastukseen vaikkapa pakoskaasupäästöjen takia ja katsastusten välissä autosta ovat jarrut hävinneet, ei katsastusmies voi kuin tarkastaa pakokaasupäästöt, mainita jarruista ja toivottaa asiakkaalle turvallista matkaa. Taas on vuosi aikaa seuraavaan katsastukseen, jollei poliisi tiellä puutu menoon ennen sitä.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
ZOOM joutui päivittämään autonsa, kun edellinen (A4 2.0 Tfsi, 2009)kävi liian ahtaaksi perheelliselle lähinnä onnettoman matalan takakontin vuoksi.

Nyt alla on A4 Allroad 2.0 T Quatro, automaatilla... aika hauska auto talvikeleillä...:)
 

scholl

Jäsen
Jos auto hylätään OBD-päästömittauksessa ilmenneen vikakoodin takia niin väitän että silloin suurimmassa osassa tapauksista siinä autossa on oikeasti joku, mahdollisesti toki hyvin pieni vika, joka vaikuttaa päästöihin. Jonkun verran olen noita OBD-päästömittauksia viimeisen vuoden aikana ehtinyt tehdä, enkä muista kyllä yhtään tapausta missä diagnoostesteri olisi hylännyt auton hetkellisen häiriön takia. Voihan se toki olla että mulla on käynyt vaan hyvä tuuri eikä kohdalle ole sattunut kiukuttelevia komponentteja :)

Mulla hylkäsi. Vein auton pakokaasumittaukseen ja OBD:hen jo ennen katsastusta, koska ajattelin, ettei tule sitten ainakaan ongelmia ja sain suoritetuksi sen samalla, kun kävin lounaalla. No sen jälkeen se ei startannut heti, vaan piti kääntää avainta pidempään. Auto starttasi, mutta se hiton oranssi valo jäi siihen palamaan. Menin katsastukseen OBD-papereiden kanssa, mitkä olivat täysin kunnossa. Sitten se äijä sanoi, että mutta siellä oli se valo niin mä tein OBD-testin uudestaan, se näytti koodia xyz, mutta se hävisi sitten kyllä testin aikana ja valo sammui. Eli siis se vitun valo sammui testin aikana, mutta mut hylättiin sen takia, kun siellä oli joku kolmenumeroinen koodi. Ajattelin, että ok vien auton vähän huolto-ohjelmaa aikaisemmilla kilsoilla määräaikaishuoltoon ja laittavat samalla. No soitin sinne huoltovaihteeseen ja äijä antoi ymmärtää, että se kuuluu huollon hintaan, joten ajattelin, että hyvä homma, hoituu toi helposti, eikä tarvitse ajaa siihen firmaan, jossa teetin alun perin OBD-testin ja joka teki varmaan jotain päinhelvettiä, kun valo syttyi kun seuraavan kerran starttasin. No joka tapauksessa, kun hain auton merkkihuollosta niin ne sanoi, että sinne oli jäänyt joku koodi muistiin, joka tarkoitti jotain (en muista enää mitään), mutta ei ollut mitään vikaa, vaan se on ollut startatessa joku hetkellinen sähköhäiriö. Sitten jouduin vielä maksamaan siitä 100 euroa ekstraa vaikka puhelimessa äijä oli sanonut, että se kuuluu huoltoon. Eli siis hankki asiakkaan puhumalla paskaa. Se vitutti jonkin verran. Samoin kuin jotkut muut jutut. Olivat vaihtaneet jotain polttimoita, joissa luki poltin 0,26e, vaihtotyö 15,01 euroa ja noita oli useampia, vaikka auto oli juuri ollut katsastuksessa ja katsastuksen mukaan noita jotain pieniä valoja jossain ei ollut rikki. Kaiken maailman pienien asioiden kikkailuilla saivat laskun hilatuksi johonkin tonniin.

Itse en ainakaan voinut kuvitellakaan, että se valo olisi joku ongelma, mikä syttyi silloin startatessa, koska monessa autossa niitä (joskin ei tuossa) on syttynyt esim. jollain tietyllä säällä ja se on sitten myöhemmin sammunut. Kaikista ihmeellisintä tässä on vielä se, että se valo sammui silloin, kun se katsastusjuntti teki uudelleen sen OBD-testin. Tuntuu, että koko OBD on autoissa vain vittuilun vuoksi, jotta voisivat rahastaa. Mitään käytännön merkitystä sillä ei varmaan ole.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onko kukaan rassaillut webastoja? Itselläni on varsin mystisen oloinen ongelma. Webasto käynnistyy vain auton ollessa käynnissä. Epäilin vesipumppua, mutta se lähtee kierrättämään nesteitä aivan kuten kuuluukin.

Tai akussa on virrat vähissä. Uudet autot pimentävät muut syöpöt jättääkseen startin vaativan virran.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Yleensä se on tuossa tapauksessa Vesipumppu, mutta kaverilla oli juuri korjattavana auto samaisesta syystä ja siinä oli vaan sulake mennyt?! Tai sitten korjaamo kusettaa, koska haluavat kuitenkin laskuttaa 2h korjauksista. :) Eli tarkkana.
Vesipumppua epäilin itsekin, mutta se toimii. Nesteet alkaa kiertämään samoin tein, kun kellokytkimestä käynnistää.

Tai akussa on virrat vähissä. Uudet autot pimentävät muut syöpöt jättääkseen startin vaativan virran.
Virrat on otettu suoraan akulta, joten ei kai auton automatiikka osaa virransyöttöäkään katkaista. Hämärältä tuntuu moinen ongelma.
 

scholl

Jäsen
Nyt on muuten Wrangler-keli! Pitäisi olla oikeasti näihin keleihin Wrangler, sillä teiden varsille on kasattu valtavat kinokset, jotka ovat muka parkkipaikkoja. Ainakin Helsingissä monissa kaupunosissa tämä on tilanne. Välissä on joitakin lumeen hautautuneita autoja, jonka jälkeen on sitten tyhjää, pelkkää lumikinosta. Auton pitäisi olla siis sekä lyhyt että sellainen, että sen voi ajaa auratun lumivallin yli tai läpi ja sen löysän lumikinoksen päälle.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nyt on muuten Wrangler-keli! Pitäisi olla oikeasti näihin keleihin Wrangler, sillä teiden varsille on kasattu valtavat kinokset, jotka ovat muka parkkipaikkoja. Ainakin Helsingissä monissa kaupunosissa tämä on tilanne. Välissä on joitakin lumeen hautautuneita autoja, jonka jälkeen on sitten tyhjää, pelkkää lumikinosta. Auton pitäisi olla siis sekä lyhyt että sellainen, että sen voi ajaa auratun lumivallin yli tai läpi ja sen löysän lumikinoksen päälle.

Wrangler voi olla aika hintava menopeli tuollaiseen.

UAZ Hunter kustantaa vain 15 000, ja vaikka auto onkin "hieman" kolho, on se tehty paljon pahempiin olosuhteisiin kuin nämä nietokset.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kakkosautoa pitäisi talouteen ostaa. Ainoat rajoitukset on alle 10000 € hinta, automaatti on kiva ja mielellään alle 110 000 ajettu. Kokoluokka saisi olla sellainen, että kaksi muksua ja aikuista mahtuu kyytiin.

Pari mielenkiintoista tuli pikaisella selauksella vastaan eli Kia Cerato ja Chrysler Sebring. Onko tuollaisista kenelläkään mitään kokemuksia. Täysiä susia vai ihan kelpo kakkosautoja?

Nuo nyt ovat vain esimerkkimalleja. Noitahan on myynnissä kohtalaisen reilusti. Ainakin Sebringejä.

*Linkit männöö Nettiautoon ja kyseisten autojen ilmoituksiin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vinkki, älä koske Chrysleriin. Tuo Sebring on kyllä yksi huonoimmista autoista mitä löytyy. Laiska (vaikka olisi V6:n pellinalla), syö polttoainetta ja tuskin siinä toimii mitkään sähkölaitteetkaan. Halpa jenkki, millä ei tee yhtään mitään, ellei sitten halua kakkosautoksi hiukan puuhasteltavaa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Vinkki, älä koske Chrysleriin. Tuo Sebring on kyllä yksi huonoimmista autoista mitä löytyy. Laiska (vaikka olisi V6:n pellinalla), syö polttoainetta ja tuskin siinä toimii mitkään sähkölaitteetkaan. Halpa jenkki, millä ei tee yhtään mitään, ellei sitten halua kakkosautoksi hiukan puuhasteltavaa.

Juuri tällaista kommenttia hain. Mitään puuhastelua ja rahareikää ei kyllä tarvita. Mites toi Kia?

Ja ehdotuksia saa antaa. Kaikki merkit käy.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Juuri tällaista kommenttia hain. Mitään puuhastelua ja rahareikää ei kyllä tarvita. Mites toi Kia?

Ja ehdotuksia saa antaa. Kaikki merkit käy.

Kia lienee ihan ok ratkaisu, joskin merkkihuollot (Deltassa) noissa on aivan uskomattoman kalliita. Bensaa tuo vienee ihan saakelin paljon kokoisekseen autoksi. Tuo automaattiloota lienee ihan kestävä, vaikken valmistajaa osakaan sanoa. Ilmeisesti joko Aisin tai Mitsu.

Jollei siis halvan oloinen muovisuus haittaa, lienee Kia pätevä peli. Toki se Sysleri taitaa olla vähintäänkin yhtä halvan oloinen ja huomattavasti heikommin kasattu tekele.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mites toi Kia?

Tuttavilla on ollut tuollainen dieselinä, ilmeisesti aika ongelmaton, mutta mitäänsanomaton ajettava ja tylsä tietenkin. Vähemmän tylsiäkin autoja olisi noilla kriteereillä tarjolla, osa voisi tarjota jopa hieman ajonautintoakin. Esimerkiksi Volvo S60 on oikeasti mukava ajettava varsinkin tuolla motilla. Sitikalla puolestaan jäisi pari kiloeuroa korjausrahaakin, vaikka mainettaan ongelmattomampia nuo uudemman korimallin C5:t ovat.

Mutta, kieltämättä vähän huononlaisesti noita kelvollisia automaattilootaisia löytyy tuosta hintaluokasta. Laadukkaampaa kyytiä hakiessa täytyy tyytyä vähän vanhempiin malleihin, monenlaista kinneriä ja ranskalaista on kyllä tarjolla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Esimerkiksi Volvo S60 on oikeasti mukava ajettava varsinkin tuolla motilla.

Onhan tuo Volvo varsin hyvä ajettava, muttei huonolla tuurilla kyllä lähelläkään ongelmaton ja edullinen ylläpidettävä. Jollen väärin ole käsittänyt, on Volvojen huoltaminen melko tyyristä, varaosat kalliita ja vikoja hintaan ja odotuksiin nähden todella paljon.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onhan tuo Volvo varsin hyvä ajettava, muttei huonolla tuurilla kyllä lähelläkään ongelmaton ja edullinen ylläpidettävä. Jollen väärin ole käsittänyt, on Volvojen huoltaminen melko tyyristä, varaosat kalliita ja vikoja hintaan ja odotuksiin nähden todella paljon.

Vikojen puolesta tuo Volvo on käsittääkseni aikalailla keskikastia. Ei Corolla, mutta ei toisaalta Lagunakaan. "Tyyriys" on suhteellinen käsite, muistaakseni Volvojen ylläpitokustannukset ovat ns. premium-merkeistä kaikkein edullisimmat. Lisäksi säästöä tuo se, ettei tuon ikäistä ja noin yleistä mallia olevaa autoa kannata merkkikorjaamolla huollattaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mites toi Kia?

Minä muistelen että tuo Cerato on yksi niitä Kian murheenkryynejä vaikka osa Kian autoista (ainakin tämä suosittu cee'd) on ihan hyviäkin. Mutta sellaisen mielenkiintoisen jutun olen huomannut kun noista Kioja ja Hyundaita muutamilla tutuilla on, ja minkä AutoBildissä juuri julkaistu suuri laaturaporttikin todisti, että näistä korealaista Hyundai on se jossa on paljon vähemmän vikoja vaikka periaatteessa autot samasta tehtaasta tuleekin. Kian laadussa sen sijaan on kuulemma paljonkin sanomista.

Jos nuo korealaiset ei hirvitä niin yksi vaihtoehto voisi olla Chevrolet Nubira, joka on ainakin lukemani perusteella osoittautunut ihan suht' luotettavaksi autoksi. Nuo Daewoo-Chevroletithan on käytännössä Opelin tekniikkaa mutta aina yhtä sukupolvea jäljessä, eli kaikki pahimmat lastentaudit on jo ehditty korjata. Tässä yksi nettiautosta löytynyt esimerkki vähän ajetusta ja kohtuuhintaisesta Nubirasta.
 
Viimeksi muokattu:

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kysytäänpäs vähän tietävämmiltä. Kesärenkaat ovat tällä hetkellä kokoa 205/50/16 ja renkaiden sisällä piileskelevät vanteet ovat merkiltään ja malliltaan BWA Racing Icewind, spekseiltään Et 35 7Jx16H2 4x100. Käykö kyseisiin vanteisiin renkaat kokoa 195/50/16? Nykyiset renkaat pitää joka tapauksessa vaihtaa tulevana kesänä, mieluummin hiukan kapeampaan etteivät hakkaisi samalla tavalla takasisälokareihin, kuin yllämainitut tassut.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kysytäänpäs vähän tietävämmiltä. Kesärenkaat ovat tällä hetkellä kokoa 205/50/16 ja renkaiden sisällä piileskelevät vanteet ovat merkiltään ja malliltaan BWA Racing Icewind, spekseiltään Et 35 7Jx16H2 4x100. Käykö kyseisiin vanteisiin renkaat kokoa 195/50/16? Nykyiset renkaat pitää joka tapauksessa vaihtaa tulevana kesänä, mieluummin hiukan kapeampaan etteivät hakkaisi samalla tavalla takasisälokareihin, kuin yllämainitut tassut.

Melkein sanoisin että käy mutta jokatapauksessa nuo jutut kannattaa kysyä rengasliikkeestä. Siellähän kaiketi kuitenkin laitatat uudet kumit vanteelle?
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onhan tuo Volvo varsin hyvä ajettava, muttei huonolla tuurilla kyllä lähelläkään ongelmaton ja edullinen ylläpidettävä. Jollen väärin ole käsittänyt, on Volvojen huoltaminen melko tyyristä, varaosat kalliita ja vikoja hintaan ja odotuksiin nähden todella paljon.

No tuo luotettavuus varmaan riippuu mallista. Tuosta mallista ei ole kokemusta, mutta oma v50 on ylivoimaisesti ongelmattomin niistä seitsemästä autosta, jotka minulla on ollut. Ja viimeksi kun huollatin merkkihuollossa niin hintaa tuli noin 250€.

E: tuo Volvon automaattilaatikko ei kyllä ainakaan tuossa v50:ssa ole sieltä parhaasta päästä. Joka vaihdolla tuntuu selvä nykäys. Edellinen autoni oli seitsemän vuotta vanhempi audi a6, ja tuota volvon laatikkoa ei voi edes verrata siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysytäänpäs vähän tietävämmiltä. Kesärenkaat ovat tällä hetkellä kokoa 205/50/16 ja renkaiden sisällä piileskelevät vanteet ovat merkiltään ja malliltaan BWA Racing Icewind, spekseiltään Et 35 7Jx16H2 4x100. Käykö kyseisiin vanteisiin renkaat kokoa 195/50/16? Nykyiset renkaat pitää joka tapauksessa vaihtaa tulevana kesänä, mieluummin hiukan kapeampaan etteivät hakkaisi samalla tavalla takasisälokareihin, kuin yllämainitut tassut.

Kyllä ne niille vanteille sopii, mutta varaudu siihen ettei ole ihan markettikokoa tuo 195/50/16. Hintakin on todennäköisesti jonkin verran korkeampi kuin yleisemmällä 205/50/16 koolla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesärenkaat ovat tällä hetkellä kokoa 205/50/16 ja renkaiden sisällä piileskelevät vanteet ovat merkiltään ja malliltaan BWA Racing Icewind, spekseiltään Et 35 7Jx16H2 4x100. Käykö kyseisiin vanteisiin renkaat kokoa 195/50/16?

Kyllä vielä menee kuten todettua. Mulla oli joskus 7x15 vanteilla 195/45-15 kumit ja tuo 195-leveys on minimi, mitä vielä voi tuolle vanteelle laittaa. Hieman tulee vanteen reuna korostetummin esiin, mutta päällä pysyy kovassakin ajossa. Varmistu, että noissa uusissa kumeissa riittää kantavuus autoosi.
 
ZOOM joutui päivittämään autonsa, kun edellinen (A4 2.0 Tfsi, 2009)kävi liian ahtaaksi perheelliselle lähinnä onnettoman matalan takakontin vuoksi.

Nyt alla on A4 Allroad 2.0 T Quatro, automaatilla... aika hauska auto talvikeleillä...:)

VAG-rautaa sen tarkemmin tuntematta: eikös noissa ole ihan samanlainen kontti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös